Galata levél
 
I. Bevezetés

Címzés és apostoli üdvözlet. 1Pál, aki nem embertől vagy ember által, hanem Jézus Krisztus s az őt holtából föltámasztó Atyaisten rendeléséből apostol, meg valamennyi 2velem lévő testvér, Galácia egyházainak.

3Kegyelem nektek és békesség Atyánktól, az Istentől, és az Úr Jézus Krisztustól, 4aki föladózta magát bűneinkért, hogy kiragadjon minket a jelen világ gonoszságából Istenünk és Atyánk rendelése szerint. 5Övé legyen a dicsőség örökkön örökké! Ámen.

Rosszallás az együttérzés hiánya miatt. 6Csodálkozom, hogy attól, aki Krisztus kegyelmére meghívott titeket, ily gyorsan átpártoltatok egy másik evangéliumhoz, 7holott nincsen más. Csak néhány ember akad, aki titeket megzavar és el akarja ferdíteni Krisztus evangéliumát. 8De ha akár mi, akár egy mennybéli angyal más evangéliumot hirdetne, mint amit mi hirdetünk: átkozott legyen! 9Amint korábban már megmondtuk, most megismétlem: ha valaki más evangéliumot hirdetne nektek, mint amit tőlünk kaptatok, átkozott legyen.

10Vajon az emberek kedvét keresem ezzel vagy az Istenét? Talán embereknek akarok tetszeni? Ha emberek tetszését keresném, nem volnék Krisztus szolgája.

 II. PÁL MEGVÉDI TEKINTÉLYÉT ÉS TANÍTÁSÁT

Krisztus hívta. 11Tudtotokra adom, testvérek, hogy az általam hirdetett evangélium nem embertől ered. 12Hiszen nem emberektől kaptam vagy tanultam, hanem Jézus Krisztus kinyilatkoztatásából. 13Hallottátok ugye, hogyan viselkedtem egykor a zsidó vallásban: könyörtelenül üldöztem Isten Egyházát és pusztulására törtem. 14A zsidó vallásban fölülmúltam számos fajtámbeli kortársamat, mert szerfölött buzgólkodtam atyáim hagyománya érdekében.

15Ám úgy tetszett annak, aki már születésemtől kiválasztott s kegyelmével meghívott, 16hogy kinyilatkoztassa bennem Fiát, akit hirdetnem kell a pogányoknak. Attól fogva nem hallgattam testre és vérre, 17Jeruzsálembe sem mentem föl apostol-elődeimhez, hanem Arábiába távoztam, majd ismét Damaszkuszba tértem vissza.

Az első találkozás Péterrel. l 8Három év múlva aztán  fölmentem Jeruzsálembe, hogy megismerkedjem Péterrel, s nála maradtam tizenöt napig. 19A többi apostolt nem láttam, csak Jakabot, az Úr testvérét. 20Amit itt írok, Isten előtt mondom, nem hazugság.

21Aztán Szíria és Kilíkia tartományba mentem. 22Júdea Krisztusban hívő egyházaiban személyesen ismeretlen voltam. 23Csak ennyit hallottak felőlem: aki egykor üldözött minket, most hirdeti a hitet, amelynek előbb romlására tört. 24És magasztalták miattam az Istent.

2  A jeruzsálemi zsinat. 1Tizennégy év múlva Barnabás kíséretében ismét fölmentem Jeruzsálembe, s magammal vittem Títuszt is. 2Kinyilatkoztatástól indítva mentem föl, s megbeszéltem velük, a tekintélyesekkel, külön is, az evangéliumot, amelyet a pogányok közt hirdetek, hogy hiába ne fáradozzam vagy fáradtam. 3Ők még kísérőmet, Títuszt sem kényszeríttették a körülmetélésre, pedig pogány volt. 4Sőt a hamis testvérek ellenére sem tették, akik azért lopakodtak és tolakodtak be, hogy kifürkésszék Krisztus Jézusban való szabadságunkat, és szolgaságba taszítsanak. 5Ezeknek egyetlen pillanatra sem engedtünk, hogy az evangélium igazságát megőrizzük számotokra. 6A tekintélyesek pedig, - hogy azelőtt milyenek voltak, nem tartozik rám, az Isten nem személyválogató - a tekintélyesek engem semmivel sem terheltek meg.

7Ellenkezőleg: elismerték, hogy én vagyok megbízva a körülmetéletleneknél az evangélium hirdetésével, mint Péter a körülmetélteknél. 8Aki ugyanis Péterrel munkálkodott a körülmetéltek közt végzett apostolkodásban, velem is munkálkodott a pogányok közt. 9Mikor Jakab, Péter és János, akiket oszlopoknak tekintettek, fölismerték a nekem adott kegyelmet, az egyetértés jeléül nekem és Barnabásnak jobbjukat nyújtották: mi a pogányok közt apostolkodjunk, ők pedig  a körülmetéltek közt. 10Csak gondunk legyen a szegényekre. Törekedtem is arra, hogy ezt megtegyem.

Péter és a zsidózók. 11Mikor azonban Péter Antiochiába érkezett, szembeszálltam vele, mert rászolgált. 12Mielőtt ugyanis némelyek megérkeztek volna Jakabtól, együtt étkezett a pogányokkal, de mikor megjöttek, visszahúzódott és különvált tőlük, mert félt a körülmetéltektől. 13Kétszínűségéhez a többi zsidó is csatlakozott, úgy hogy még Barnabást is belesodorták kétszínűségükbe. 14Mikor tehát láttam, hogy nem viselkednek az evangélium igazságához híven, mindnyájuk előtt megmondtam Péternek: "Ha te zsidó létedre pogány módon s nem zsidó szokás szerint élsz, hogyan kényszerítheted a pogányokat, hogy zsidó módon éljenek?"

Pál tanításának lényege. 15Mi születésünknél fogva zsidók vagyunk, s nem bűnös pogányok. 16Tudjuk azonban, hogy az ember nem a törvény tettei alapján igazul meg, hanem a Jézus Krisztusba vetett hit által. Ezért mi is elfogadjuk Jézus Krisztus hitét, hogy a Krisztusba vetett hit által, s ne a törvény cselekedetei alapján igazuljunk meg, mert a törvény tettei által senki meg nem igazul. 17Ha pedig mi, akik Krisztusban keressük a megigazulást, mégis bűnösök maradunk, vajon nem a bűn szolgája Krisztus? Semmi esetre sem! 18Ha ugyanis újra fölépítem azt, amit leromboltam, önmagamat teszem törvényszegővé. 19Hiszen a  törvény által meghaltam a törvénynek, hogy istennek éljek. 20Krisztussal keresztre vagyok feszítve. Élek ugyan, de nem én, hanem Krisztus él bennem. Amennyiben most testben élek, Isten Fiának hitében élek, aki szeretett engem s önmagát adta értem. 21Isten kegyelmét nem vetem el. Ha ugyanis a törvény által történik a megigazulás, Krisztus hiába halt meg.

 
III. A KERESZTÉNY HIT ÉS A SZABADSÁG

Megigazulás a hit által. 1Ti oktalan galaták! Ki igézett meg titeket, (hogy ne engedelmeskedjetek az igazságnak) titeket, akiknek szeme elé állítottuk a megfeszített Jézus Krisztust? 2Csak ezt akarom tőletek tudni: A törvény tettei  által kaptátok a Lelket, vagy a hit elfogadása által? 3Annyira oktalanok vagytok, hogy amit lélekkel kezdtetek, most testben akarjátok bevégezni? 4Hiába éltétek át mindezt? Hátha csakugyan hiába! 5Aki tehát a Lelket adja nektek s  csodákat művel köztetek, a törvény tettei alapján teszi, vagy a hit elfogadása által?

Ábrahám, a hit példája. 6Ugyanúgy áll a dolog mint Ábrahámnál: "Hitt Istennek s ez megigazulására szolgált." 7Értsétek meg tehát, hogy aki hisz, az Ábrahám fia. 8Mivel pedig az Írás előre látta, hogy Isten a hit által teszi megigazulttá a pogányokat, előre hirdette Ábrahámnak: "Benned részesül áldásban minden nemzet."9E szerint azok, akik hisznek, áldásban részesülnek a hívő Ábrahámmal.

Nincs megigazulás a törvény által. 10Azok viszont, akik a törvény tetteire támaszkodnak, átok alatt állnak. Meg van ugyanis írva: "Átkozott mindaz, aki hűségesen meg nem tartja, ami a törvénykönyvében áll." 11Ebből nyilvánvaló, hogy a törvény által senki meg nem igazul Isten előtt, mert: "Az igaz a hitből él." 12A törvény azonban nem a hitből van, hanem: "Aki teljesíti, élni fog általa." 13Krisztus megváltott minket a törvény átkától, amikor az átok hordozójává lett értünk. Hiszen ez is meg van írva: "Átkozott mindaz, aki a fán függ." 14Így szállt az Ábrahámnak szóló áldás Krisztus Jézus által a pogányokra, hogy a hit által elnyerjük a Lélek ígéretét.

Az ígéret nem semmisíti meg a törvényt. 15Testvérek! Emberi szokásra hivatkozom. Valakinek jogerős végrendeletét senki sem érvénytelenítheti, s nem változtathat rajta. 16Nos, az ígéret Ábrahámnak és utódjának szólt. Nem így olvassuk: "utódainak", többes számban, hanem egyes számban: "utódodnak", aki Krisztus. 17Ezzel azt akarom mondani: az Isten által korábban jogerőre emelt végrendeletet a négyszázharminc esztendővel később adott törvény nem érvényteleníti, hogy az ígéret semmissé váljék. 18Ha ugyanis a törvényből származnék az örökség, akkor nem az ígéretből. Ábrahámot viszont az ígéret alapján ajándékozta meg Isten.

A törvény valódi célja. 19Mire való tehát a törvény? A törvényszegések végett lépett érvénybe, míg el nem jön az utód, akinek az ígéret szólt. Angyalok által lépett érvénybe, közvetítő útján. 20A közvetítő azonban nem csak egynek a közvetítője, az Isten pedig egy. 21Ellentétben áll tehát a törvény Isten ígéreteivel? Semmi esetre sem! Akkor származnék a megigazulás valóban a törvényből, ha volna éltető erő a törvényben. 22De az Írás mindent a bűn alá foglalt, hogy az ígéretben Jézus Krisztus hite által részesüljenek a hívők.

A hit előnye. 23Mielőtt a hit elérkezett volna, a törvény fogott össze és őrzött minket a hit számára, amelynek kinyilatkoztatása a jövőre várt. 24Így a törvény Krisztushoz vezető nevelőnkké lett, hogy a hit által igazuljunk meg. 25A hit eljövetelével kikerültünk a nevelő alól. 26Isten fiai vagytok ugyanis mindnyájan a Krisztus Jézusba vetett hit által. 27Hiszen mindannyian, akik megkeresztelkedtetek Krisztusra, Krisztust öltöttétek magatokra. 28Nincs többé zsidó vagy görög, rabszolga vagy szabad, férfi vagy nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok Krisztus Jézusban.

A harmadik midrás jellegű beszéd .29Ha pedig Krisztuséi vagytok, akkor Ábrahám utódai is, s az ígéret szerint örökösök.

4    A fiak szabadok Jézus Krisztusban. 1Azt gondolom: amíg az örökös kiskorú,  semmiben sem különbözik a rabszolgától, jóllehet mindennek ura. 2Gyámok és gondviselők alá van rendelve atyjától meghatározott ideig. 3Így mi is, amíg kiskorúak voltunk, a világ elemeinek szolgálatában álltunk. 4De amikor elérkezett az idők teljessége, Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született, s a törvény alattvalója lett. 5Ki kellett ugyanis váltania a törvény alá rendelteket, hogy a fogadott fiúságot elnyerjük. 6Mivel pedig fiak vagytok, Isten elküldte Fiának Lelkét szívünkbe, aki ezt kiáltja: "Abba, Atya!" 7Tehát nem rabszolga többé, hanem fiú, ha pedig fiú, akkor Isten által örökös is.

Ne térjünk vissza a szolgaságba. 8Annak idején még nem ismertétek Istent, s olyan isteneknek szolgáltatok, akik természetük szerint nem azok. 9Most azonban, amikor Istent megismertétek, sőt Isten is ismer titeket, hogyan térhettek vissza az erőtlen és nyomorúságos elemekhez, amelyeknek újból szolgálni akartok? 10Napokat és hónapokat, ünnepi időket és esztendőket tartotok meg gondosan. 11Aggódom miattatok, hogy talán hiába is fáradtam értetek.

A galaták korábbi jámborsága. 12Kérlek titeket, testvérek: legyetek olyanok mint én, mert én is olyanná lettem, mint ti. Semmivel sem bántottatok meg engem. 13Hiszen tudjátok, hogy először a test erőtlenségében hirdettem nektek az evangéliumot, 14s mekkora próbát kellett kiállnotok testi állapotom miatt. De ti mégsem vetettetek meg s nem utasítottatok vissza, hanem úgy fogadtatok, mint az Isten angyalát, mint Krisztus Jézust. Hova tűnt a lelkesedéstek? 15Állítom, hogy ha módotokban lett volna, szemeteket vájtátok volna ki s adtátok volna nekem. 16Hát azzal lettem ellenségtekké, hogy igazat mondtam nektek?

17Némelyek nem jó szándékkal buzgólkodnak köztetek, hanem el akarnak fordítani tőlem, hogy velük tartsatok. 18Jó, hogyha mind lelkesedtek a jóért, s nemcsak akkor, mikor nálatok vagyok. 19Fiaim, a szülés fájdalmait szenvedem értetek újra, míg Krisztus ki nem alakul bennetek! 20Szeretnék most nálatok lenni és hangomon változtatni, mert aggódom miattatok.

A szabadság allegóriája. 21Mondjátok csak, akik a törvény igájába kívánkoztok: nem értitek a törvényt? 22Az Írásban ugyanis úgy olvassuk, hogy Ábrahámnak két fia volt, egyik a szolgálótól, a másik a szabad asszonytól. 23Aki a szolgálótól való, test szerint született, aki pedig a szabadtól, az ígéret alapján. 24Ennek képletes értelme van. Ezek az asszonyok a két szövetséget jelentik. Az egyik a Sína hegyéről való, és szolgaságra szül: ez Hágár. 25Hágár ugyanis az Arábiában lévő Sína hegyét jelenti, s a mai Jeruzsálemnek felel meg, amely gyermekeivel együtt rabszolga sorban él. 26A szabad viszont a magasságbeli Jeruzsálemet jelenti: ez a mi anyánk. 27Hiszen meg van írva:

28Ti pedig, testvéreim, mint Izsák, az ígéret fiai vagytok. 29De amint akkor a test szerint született üldözte a lélek szerint valót, úgy van most is. 30Mit is mond az Írás? "űzd el a szolgálót és a fiát, mert a szolgáló fia nem örököl a szabad asszony fiával."

31Így tehát, testvérek, nem a szolgáló fiai vagyunk, hanem a szabad asszonyéi.

IV. BUZDÍTÁS A KERESZTÉNY ÉLETRE

A hit legfőbb adománya. 1A szabadságra Krisztus vezetett minket. Álljatok tehát szilárdan, és ne hagyjátok magatokat újra a szolgaság igájába hajtani. 2Én, Pál mondom nektek: ha körülmetélkedtek, Krisztus semmit sem használ nektek. 3Ismét kijelentem minden körülmetélkedőnek, hogy köteles az egész törvényt megtartani. 4Ha a törvény által akartok  megigazulni, elszakadtatok Krisztustól, s kegyelmét elvesztettétek. 5Mi a hit erejével várjuk a Lélekben a megigazulásból fakadó reményt. 6Krisztus Jézusban ugyanis sem az nem számít, hogy körülmetélt valaki, sem az, hogy körülmetéletlen, hanem csak a hit, amely a szeretet által tevékeny.

A félrevezetők ellen. 7Eddig jól futottatok. Ki akadályozott meg titeket abban, hogy ne engedelmeskedjetek az igazságnak? 8Ez a szellem nem attól ered, aki titeket meghívott. 9Egy kevés kovász megerjeszti az egész tésztát. 10Azzal a bizalommal vagyok irántatok az Úrban, hogy nem vélekedtek majd másképp. Aki pedig zavart kelt köztetek, megbűnhődik, akárki legyen is. 11Testvérek, ha még mindig a körülmetélést hirdetem, miért üldöznek továbbra is? Akkor már megszűnt a kereszt botránya. 12Bárcsak egészen megcsonkítanák magukat azok, akik zavart támasztanak köztetek.

A szabadság helyes használata. 13Testvérek, ti szabadságra vagytok hivatva. Csak ne éljetek vissza a szabadsággal a test javára, hanem szeretettel szolgáljatok egymásnak. 14Az egész törvény ugyanis ebben az egy mondatban teljesedik be: 15"Szeresd felebarátodat, mint önmagadat". Ám ha egymást marjátok és rágjátok, vigyázzatok, hogy egymást föl ne faljátok!

16Ezért azt mondom: lélekben éljetek! Akkor nem fogjátok teljesíteni a test kívánságait. 17A test ugyanis a lélek ellen tusakodik, a lélek pedig a test ellen, s ellentétben állnak egymással. Így nem azt teszitek, amit szeretnétek. 18Ha a lélek vezet, nem vagytok a törvény alá rendelve. 19A test cselekedetei nyilvánvalóak: paráznaság, tisztátalanság, (szemérmetlenség), fajtalanság, 20bálványimádás, babonaság, ellenségeskedés, viszálykodás, vetélkedés, harag, veszekedés,  szakadás, pártoskodás, 21irigykedés, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás, s ezekhez hasonlók. Amint azelőtt mondtam, most megismétlem: akik ilyesmit tesznek, nem lesznek Isten országának örökösei.

22A lélek gyümölcsei viszont: szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség, 23szelídség, (szerénység), önmegtartóztatás, (tisztaság). 24Ezek ellen nincs törvény. Akik Krisztus Jézushoz tartoznak, keresztre feszítették testüket szenvedélyeikkel és kívánságaikkal együtt. 25Ha lélek éltet, éljetek is a lélekben. 26Ne törtessünk kihívóan, s egymásra irigykedve, hiú dicsőség után.

A lelkiismeret parancsa. 1Testvérek, ha botláson érnek valakit, ti, akik lelkiek vagytok, intsétek meg a szelídség szellemében. De ügyelj, hogy magad kísértésbe ne essél. 2Viseljétek el egymás gyöngéit, így teljesítitek Krisztus törvényét. 3Aki beképzeli magának, hogy valami, holott semmi, önmagát áltatja. 4Vizsgálja meg mindenki tulajdon tetteit, s tartsa meg dicsekvését önmagának, ahelyett, hogy mások elé tárná. 5Hiszen mindenkinek a maga terhét kell hordoznia.

6Akit a tanításra oktatnak, osztozzék tanítójával minden jóban. 7Ne áltassátok magatokat: Isten nem hagy magából gúnyt űzni! 8Amit az ember vet, azt le is aratja. Aki tehát testébe vet, testből is arat majd romlást; aki pedig lelkébe vet, lelkéből arat örök életet. 9Ne fáradjunk bele a jótettbe, mert ha bele nem fáradunk, annak idején aratni is fogunk. 10Rajta hát! Amíg időnk van, tegyünk jót mindenkivel, főképp pedig hittestvéreinkkel.

V. ZÁRLAT

A kereszt, a mi igazi dicsekvésünk. 11Nézzétek csak, mekkora betűkkel írok nektek saját kezemmel. 12Akik test szerint akarnak tetszeni, körülmetélésre kényszerítenek titeket, csak azért, hogy  Krisztus keresztjéért üldözést ne szenvedjenek. 13Hiszen maguk a körülmetéltek sem tartják meg a törvényt, hanem azért kívánják, hogy titeket körülmetéljenek, hogy testetekkel dicsekedhessenek.

14Engem azonban Isten őrizzen attól, hogy mással dicsekedjem, mint Urunk Jézus Krisztus keresztjével, ki által a világ meg van feszítve számomra, s én a világ számára. 15(Krisztus Jézusban) ugyanis sem a körülmetélés, sem a körülmetéletlenség nem számít, hanem az új teremtmény. 16Béke és irgalom mindazoknak, akik e szabályt követik, és Isten Izraelének.

17Ezután senki ne okozzon kellemetlenséget nekem, mert én (az Úr) Jézus jegyeit viselem testemen.

18A mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme legyen lelketekkel, testvérek! Ámen.



A Rómaiakhoz írt levél

I. Bevezetés

Címzés és apostoli üdvözlet. 1Pál, Jézus Krisztus szolgája, a meghívott apostol, akit Isten evangéliumának hirdetésére választott ki, 2melyet már a szent iratokban prófétái által előre meghirdetett Fiáról, - 3aki test szerint Dávid nemzetségéből született, 4de akit a megszentelő Lélek szerint, a halálból való feltámadásával Isten hatalmas Fiául rendelt - Jézus Krisztusról a mi Urunkról. 5Általa kaptunk kegyelmet és apostoli küldetést minden néphez, hogy készségessé tegyük őket a benne való hitre. 6Ezek közé tartoztok ti is, Jézus Krisztus meghívottjai.

7Isten szeretteinek, a meghívott szenteknek, akik Rómában élnek. Kegyelem nektek és békeség Atyánktól, az Istentől, és az Úr Jézus Krisztustól.

Pál és a rómaiak. 8Először is hálát adok Jézus Krisztus által Istenemnek mindnyájatokért, mert hitetekről az egész világon dicsérettel szólnak. 9Tanúm rá az Isten, akinek odaadással szolgálok Fia evangéliumában, 10hogy szüntelenül megemlékezem rólatok könyörgéseimben mindenkor, s azért esedezem, hogy végre-valahára Isten segítségével hozzátok juthassak. 11Nagyon szeretnélek ugyanis látni titeket, hogy megerősödéstekre némi lelki kegyelmet juttassak nektek, 12vagyis, hogy a ti hitetek és az én hitem által kölcsönösen megvigasztalódjunk. 13Szeretném ha tudnátok, testvéreim, hogy gyakran föltettem magamban, hogy hozzátok megyek, de ez mindeddig akadályba ütközött. Szerettem volna köztetek is valami eredményt elérni, mint a többi pogány nép között. 14Adósa vagyok görögnek és barbárnak, bölcsnek és tudatlannak. 15Ezért, amennyiben rajtam áll, kész vagyok, hogy nektek, rómaiaknak is hirdessem az evangéliumot.

Isten üdvözítő ereje. 16Nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten ereje az minden hívőnek, elsősorban a zsidónak, aztán a pogánynak üdvösségére. 17Istennek igazsága nyilvánul meg ugyanis benne, mely a hitből árad minden hívőre, amint írva van: "Az igaz a hitből él."
 

 II. AZ EMBERISÉG KRISZTUS NÉLKÜL

A bálványimádás büntetése. 18Megnyilvánul az égből Isten haragja az emberek minden istentelensége, és gonoszsága fölött, akik (Isten) igazságát rosszindulatból elfojtják. 19Ami ugyanis Istenről megismerhető, az világos előttük, mert Isten nyilvánvalóvá tette számukra. 20Hiszen, ami benne láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, a világ teremtése óta művei alapján értelemmel fölismerhető. 21Éppen ezért nincs mentség számukra. Noha fölismerték az Istent, nem dicsőítették őt mint Istent, s nem adtak hálát neki, hanem szégyent vallottak okoskodásukban és oktalan szívük elborult. 22Azzal kérkedtek, hogy bölcsek, de oktalanokká váltak. 23Fölcserélték a halhatatlan Isten dicsőségét halandó emberek, sőt madarak, négylábúak és csúszómászók képmásával. 24Ezért Isten szívük hajlama szerint kiszolgáltatta őket a tisztátalanságnak, hadd becstelenítsék meg saját testüket. 25Hiszen Isten igazságát fölcserélték a hamissággal, s inkább a teremtményeknek hódoltak és szolgáltak, mint a Teremtűnek, aki mindörökké áldott. Ámen. 26Ezért szolgáltatta ki őket Isten alávaló szenvedélyeiknek. Asszonyaik ugyanis a természetes szokást a természetellenessel váltották föl. 27Ugyanúgy férfiak is, abbahagyva az asszonnyal való természetes életet, egymás iránt gerjedtek vágyra, férfi férfivel űzött ocsmányságot. De el is vették eltévelyedésük megszolgált bérét. 28Amint Istent nem méltatták arra, hogy teljesen elismerjék, úgy Isten is romlott eszükre hagyta őket, hadd viselkedjenek alávalóan. 29Telve is vannak minden gonoszsággal, hitványsággal, (paráznasággal,) kapzsisággal, romlottsággal; tele irigységgel, gyilkos szándékkal, vetélkedéssel, ármánykodással, gonoszlelkűséggel. 30Árulkodók, rágalmazók, istengyűlölők, gyalázkodók, kevélyek, kérkedők, fortélyos gazok, szüleiknek engedetlenek, oktalanok, 31megbízhatatlanok, lelketlenek, (hitszegők,) könyörtelenek. 32Fölismerték ugyanis Isten rendelkezését, hogy aki ilyesmit tesz, méltó a halálra, mégis megteszik, sőt még helyeselnek is a tetteseknek.

Isten igaz ítélete. 1Nincs tehát mentség számodra, bárki légy is, te ember, aki másokat megítélsz. Mikor ugyanis mást megítélsz, önmagadat marasztalod el, hiszen ugyanazt teszed, te, aki ítélkezel. 2Márpedig tudjuk, hogy Isten ítélete igazságosan sújt azokra, akik ilyesmit tesznek. 3Azt hiszed talán, te ember, aki megítéled azokat, akik ilyesmit tesznek, de magad ugyanazt teszed, hogy kibújhatsz ítélete alól? 4Vagy semmibe sem veszed Isten végtelen jóságát, türelmét és elnézését? Nem szíveled meg, hogy Isten kegyessége bűnbánatra indít? 5Pedig konokságoddal és megrögzött szíveddel csak büntetést halmozol magadra, Isten haragjának és igazságos ítélete megnyilvánulásának napjára. 6Ő megfizet kinek-kinek tettei szerint: 7örök élettel annak, aki kitartó jócselekedettel dicsőségére, tiszteletre és halhatatlanságra törekszik: 8haraggal és bosszúval annak, aki szembeszáll vele és nem hajlik az igazságra, hanem a gonoszsággal tart. 9Kín és gyötrelem minden embernek, aki gonoszat tesz, elsősorban a zsidónak, azután a pogánynak. 10Viszont dicsőség, tisztelet és békesség mindannak, aki jót tesz, elsősorban a zsidónak, aztán a pogánynak. 11Isten ugyanis nem személyválogató.

Ítélet a lelkiismereti törvény alapján. 12Mindaz, aki a törvény nélkül vétkezett, a törvény nélkül vész el, aki pedig a törvény alatt vétkezett, a törvény erejével kerül ítéletre, 13mert Isten szemében nem a törvény meghallgatója igaz, hanem a törvény megtartója igazul meg.  14Amikor a pogány a törvény híján a természet szavára teszi meg a törvényben foglaltakat, törvény hiányában önnön törvénye lesz. 15Ezzel igazolja, hogy a törvény követelménye a szívébe van írva, amiről lelkiismerete tanúskodik és önítélete is, mely hol vádolja, hol fölmenti - 16azon a napon, amikor evangéliumom szerint Isten Jézus Krisztus által ítélkezik az emberek rejtett dolgai fölött.

Ítélet a mózesi törvény alapján. 17De hogyha te, aki zsidónak mondod magadat, s a törvényre támaszkodol és Istennel hivalkodol; 18te, aki ismered akaratát és meg tudod különböztetni a jót és a rosszat, mert a törvény kioktatott; 19te, aki magadat vakok vezetőjének, sötétben élők világosságának, 20oktalanok tanítójának, éretlenek mesterének tartod; te, aki a törvény által hozzájutottál a tudás és az igazság szabályához, 21hogy van az, hogy te, aki mást tanítasz, magadat nem tanítod? Te, aki azt hirdeted: ne lopj, magad lopsz? 22Aki azt mondod: házasságot ne törj, magad házasságot törsz? Te, aki utálod a bálványokat, templomrablást követsz el? 23Te, aki a törvénnyel kérkedel, törvényszegéssel gyalázod az Istent?

A szívedet metéld körül, ne a testedet! 24Meg is van írva: "Miattatok káromolják Isten nevét a pogányok."  25A körülmetélés hasznodra válik, ha a törvényt megtartod, de ha áthágod a törvényt, körülmetéltből körülmetéletlenné válsz. 26Ha viszont a körülmetéletlen megtartja a törvény követelményeit, körülmetéletlen volta ugye körülmetéltségnek számít? 27Bizony a származása szerint körülmetéletlen, aki teljesíti a törvényt, ítélkezik fölötted, aki a törvény betűje és a körülmetélés ellenére is törvényszegő vagy. 28Nem az a zsidó ugyanis, aki látszatra az, s nem az a körülmetéltség, ami külsőleg a testen látható, 29hanem az a zsidó, aki belsőleg az: aki szívében körülmetélt, a lélek szerint és nem a betű szerint. Ez az, aki nem embertől, hanem Istentől kap elismerést.

Az ellenvetések megválaszolása. 1Mi előnye van tehát a zsidónak? 2S mi haszna a körülmetélésnek? Minden tekintetben sok. Először is az, hogy Isten rájuk bízta kinyilatkoztatását. 3De hogyan? Ha némelyek hitetlenek voltak, vajon hitetlenségük megszünteti Isten hűségét? 4Egyáltalán nem. Ellenkezőleg: Isten igaz, még ha minden ember hazug is. Így mondja az Írás:

5De mit szóljunk ahhoz, hogy gonoszságunkból lesz nyilvánvalóvá Isten igazsága? Hát, emberileg szólva, nem igazságtalan az Isten, amikor haragjával sújt? 6Semmiképp sem. Különben hogyan ítélkezhetnék Isten a világ fölött? 7De hogyha Isten igazsága hazugságom révén csak nőttön-nő az ő dicsőségére, miért marasztal el engem bűnösnek? 8S miért ne tennénk rosszat, hogy jó származzék belőle, amint rágalmaznak minket és azt állítják, hogy mi ilyesmit mondunk. Ezek elmarasztalása jogos.

A bűn egyetemes kötődése. 9Hogyan áll a dolog? Különbek vagyunk náluk? Egyáltalán nem. Hiszen az előbb bizonyítottuk be, hogy a zsidó is, a pogány is egyaránt alá van vetve a bűnnek. 10Meg van írva:

19Mi pedig tudjuk, hogy bármit mond a  törvény, a törvény alatt élőnek mondja, hogy némuljon el minden száj, s az egész világ bűnösnek vallja magát Isten előtt.

20A törvény tettei által ugyanis senki meg nem igazul előtte, sőt a bűn megismerése is a törvény által történik.
 

 III. AZ ÜDVÖSSÉG KRISZTUSBA VETETT IGAZ HIT

A megigazulás a törvényhez tartozik. 21Most azonban az Istenben való megigazulás a törvénytől függetlenül lett nyilvánvalóvá. 22Erről tanúskodnak a törvény és a próféták: az Isten előtt történő megigazulásról a Jézus Krisztusban való hit által, melyben minden hívő részesül. Ebben nincs különbség. 23Mindnyájan vétkeztek ugyanis és nélkülözik Isten dicsőségét. 24Kegyelme jóvoltából azonban ingyen történik megigazulásuk Jézus Krisztus megváltása által. 25Őt adta oda az Isten véres engesztelő áldozatul a hit által, hogy kimutassa igazságosságát. 26Isteni türelmében ugyanis büntetlenül hagyta a korábban elkövetett vétkeket, hogy kimutassa igazságosságát a mostani időben. így bizonyul igazságosnak ő maga és teszi megigazulttá a Jézus (Krisztusban) hívőt.

27Hol van hát dicsekvésed? Semmivé lett. Miféle törvény által? A tettek törvénye által? Nem, hanem a hit törvénye  által. 28Mi ugyanis azt valljuk, hogy az ember a törvény tetteitől függetlenül a hit által igazul meg. 29Talán csak a zsidóké az Isten s nem a pogányoké is? Bizony a pogányoké is. 30Hiszen ugyanaz az Isten teszi megigazulttá a hívő körülmetéltet és hite által a körülmetéletlent. 31Érvénytelenítjük talán a törvényt a hit által? Szó sincs róla! Ellenkezőleg: megszilárdítjuk a törvényt.

Ábrahám a hit által igazult meg. 1Kérdezzük csak, mire jutott test szerinti ősatyánk Ábrahám? 2Ha ugyanis Ábrahám tettei által igazult meg, akkor volna mivel dicsekednie. De Isten előtt nincs neki mivel. 3Mit is mond az Írás? "Ábrahám hitt Istennek és ez megigazulására szolgált." 4Márpedig, aki tetteket visz végbe, annak a bér nem kegyelemből, hanem fizetség címén jár. 5Aki viszont nem tetteket visz véghez, hanem hisz abban, aki a bűnöst igazzá teszi, annak hite szolgál megigazulására (Isten kegyelmének rendelése szerint). 6Ezért már Dávid is boldognak hirdeti az embert, akit Isten tettek nélkül  tesz megigazulttá:

9"Vajon ez a boldogság csak a körülmetélteket illeti meg vagy a körülmetéletlent is? Hiszen azt mondjuk: Ábrahámnak hite szolgált megigazulására. 10Nos hát hogyan szolgált neki? Körülmetélt vagy körülmetéletlen állapotában? Bizony nem körülmetélt, hanem körülmetéletlen állapotban. 11Azért kapta a körülmetélés jelét, mint a körülmetéletlenségben nyert hitbeli megigazulás pecsétjét, hogy atyja legyen minden körülmetéletlen hívőnek, s így részesüljenek ők is a megigazulásban, és hogy atyja legyen a körülmetélteknek. 12Nemcsak azoknak tehát, akiket körülmetéltek, hanem azoknak is, akik a még körül nem metélt atyánk, Ábrahám hitének nyomán járnak.

Örökség a hit által. 13Az az ígéret ugyanis, hogy Ábrahám és utódai öröklik a világot, nem a törvénnyel, hanem a hitbeli megigazulással kapcsolatban hangzott el. 14Ha ugyanis a törvény alatt élők az örökösök, akkor a hit hiábavaló, az ígéret pedig mit sem ér. 15De hiszen a törvény büntetést eredményez! Ahol nincs törvény, ott törvényszegés sincs. 16Azért hangzott el a hittel kapcsolatban, hogy a kegyelemmel tett ígéret minden utód számára biztos legyen, nemcsak azok számára, akik a törvény alatt élnek, hanem azok számára is, akik Ábrahám  hitéből valók. 17Az Írás e szava szerint: "Sok nép atyjává rendeltelek" Ő mindnyájunk atyja Isten előtt, mert abban hitt, aki életre kelti a holtakat s létre hívja a nemlétezőket. 18Ő a remény ellen is reménykedve hitte, hogy sok nép atyja lesz az ígéret szerint: "Éppúgy lesz utódod." 19Nem gyengült meg hitében, s holott már majdnem száz esztendős volt, nem gondolt életerejét vesztett testére, sem Sárának elapadt méhére. 20Nem kételkedett Isten ígéretében hitetlenül, hanem erős maradt hitében és megadta az Istennek járó tiszteletet. 21Meg volt győződve, hogy van hatalma ígéretének beváltására. 22Ez szolgált megigazulására.

23De nemcsak miatta van megírva: "(Megigazulására) szolgált" 23hanem miattunk is. 24Nekünk is arra szolgál, ha hiszünk abban, aki föltámasztotta halottaiból Urunkat (Jézus Krisztust), 25aki vétkeinkért halált szenvedett és megigazulásunkért életre támadt.

Hit, remény és szeretet. 1Miután tehát a hit által megigazultunk, éljünk békében az Istennel Urunk Jézus Krisztus által. 2Általa, a hit segítségével, utunk nyílt a kegyelemhez, amelyben élünk és dicsekszünk is Isten (fiai) dicsőségének  reménységével. 3De nemcsak ezzel, hanem szenvedéseinkkel is dicsekszünk, mert tudjuk, hogy a szenvedésből türelem sarjad, 4a türelemből kipróbált erény, a kipróbált erényből meg remény. 5A remény pedig nem csal meg, mert Isten szeretete kiáradt szívünkbe a ránk árasztott Szentlélek által. 6Krisztus ugyanis akkor, amikor még erőtlenek voltunk, a meghatározott időben meghalt a gonoszokért. 7Pedig az igazért is alig hal meg valaki, legföljebb a jótevőért adja életét az ember. 8Isten azonban azzal bizonyította irántunk való szeretetét, 9hogy amikor még bűnösök voltunk, Krisztus meghalt értünk. Most tehát, amikor már megigazultunk vérében, sokkal inkább megment minket a büntetéstől. 10Ha ugyanis akkor, amikor még ellenségei voltunk, Fia halála által kiengesztelődött velünk az Isten, mennyivel inkább szabadulunk meg most, hogy kiengesztelődtünk vele, annak élete által. 11De nemcsak, hogy kiengesztelődtünk, hanem még dicsekszünk is az Istenben Urunk Jézus Krisztus által, aki most megszerezte nekünk a kiengesztelődést.

Ősbűn Ádám által. 12Ezért, amint a bűn egy ember által lépett a világba, s a bűn miatt a halál, és így a halál minden emberre átterjedt, mivel mindnyájan vétkeztek... 13Bűn volt ugyan a világon a törvényadás előtt is. A bűn azonban nem róható föl, amikor nincs törvény. 14Ám a  halál mégis uralkodott Ádámtól Mózesig azokon, akik nem vétkeztek Ádám törvényszegéséhez hasonlóan, aki az eljövendőnek előképe.

Kegyelem és élet Krisztus által. 15De a kegyelemmel nem úgy áll a dolog, mint a vétekkel. Ha ugyanis egynek vétke miatt oly sokan meghaltak, Isten kegyelme s az egy embernek, Jézus Krisztusnak kegyelmi ajándéka még bővebben kiárad sokakra. 16A kegyelemmel tehát nem úgy áll a dolog, mint egy ember bűnével. Az ítélet ugyanis az egy miatt büntetést hozott, a kegyelem viszont sok vétekből megigazulásra vezet. 17Ha ugyanis egy ember vétke miatt, ez egy által uralkodott a halál, mennyivel inkább uralkodnak az egy Jézus Krisztus által az életben azok, akik a bőséges kegyelem és a megigazulás ajándékát kapják.

18Amint tehát egy ember vétke miatt büntetés szállt minden emberre, úgy árad minden emberre életadó megigazulás egynek igaz volta miatt. 19Amint ugyanis egynek engedetlensége miatt bűnössé váltak sokan, úgy sokan megigazulnak egynek engedelmessége miatt.

A törvény célja. 20Közbejött a törvény, hogy fokozódjék a bűnözés. Amikor azonban elhatalmasodott a bűn, túláradt a kegyelem, 21hogy amint halálthozóan uralkodott a bűn, úgy uralkodjék az örök életre szóló megigazulás révén a kegyelem is a mi Urunk Jézus Krisztus által.
 

IV. MEGIGAZULÁS ÉS KERESZTÉNY ÉLET

Meghalni a bűnnek, élni Jézusban. 1Mit mondjunk tehát? Megmaradjunk a bűnben, hogy túláradjon a kegyelem? Szó sincs róla. 2Hiszen már meghaltunk a bűnnek. Hogyan élhetnénk hát tovább benne? 3Vagy nem tudjátok, hogy mindnyájan, akik megkeresztelkedtünk Jézus Krisztusra, halálára keresztelkedtünk meg? 4A keresztség által ugyanis vele együtt a halálba temetkeztünk, hogy amint Krisztus az Atya dicsősége által föltámadt halottaiból, úgy mi is új életet  éljünk. 5Ha ugyanis halálának hasonlósága által egybenőttünk vele, akkor föltámadásában is úgy leszünk. 6Hiszen tudjuk, hogy a régi ember bennünk azért feszíttetett keresztre vele együtt, hogy a bűnös test elpusztuljon és ne szolgáljunk többé a bűnnek. 7Aki ugyanis meghalt, megszabadult a bűntől. 8Ha tehát meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy (Krisztussal) együtt élni is fogunk. 9Hiszen tudjuk, hogy a holtából föltámadt Krisztus többé nem hal meg, a halál többé nem uralkodik rajta. 10Halálával ugyanis egyszer s mindenkorra meghalt a bűnnek, életével azonban Istennek él. 11Ezért úgy tekintsétek ti is magatokat, hogy meghaltatok a bűnnek, de éltek az Istennek Krisztus Jézusban, (a mi Urunkban).

Felszabadulva a szolgálatra. 12Ne uralkodjék tehát halandó testetekben a bűn, s ne engedelmeskedjetek kívánságainak. 13Tagjaitokat ne vessétek oda a gonoszság eszközéül a bűn szolgálatára, hanem mint halálból életre keltek, adjátok át magatokat az Isten szolgálatára, tagjaitokat pedig az igazság eszközéül az Istennek. 14A bűn ugyanis már nem lesz úrrá rajtatok, mert nem a törvény alatt, hanem a kegyelemben éltek.

Az igaz élet szolgálatában. 15Mi következik ebből? Vétkezzünk tehát, mert nem a törvény alatt, hanem a kegyelemben élünk? Isten mentsen! 16Nem tudjátok, hogy annak szolgálatában vagytok és annak kell engedelmeskednetek, akiknek mint szolgák alárendelitek magatokat: vagy a bűnnek, ami halálra vezet, vagy az engedelmességnek, ami megigazulásra visz? 17De hála Istennek, hogy, bár a bűnnek szolgái voltatok, szívből engedelmeskedtetek annak a tanításnak, melyre oktattak. 18A bűntől megszabadulva az igaz élet szolgái lettetek. 19Testi gyarlóságtok miatt emberi módon szólok. Ahogy tagjaitokat a tisztátalanság és gonoszság szolgálatában a bűnre adtátok, úgy adjátok most tagjaitokat az igazság szolgálatában a megszentelődésre. 20Amíg ugyanis a bűn szolgái voltatok, szabadok voltatok az igazságtól. 21Mi hasznotok volt akkor abból, ami miatt most szégyenkeztek? Hiszen annak vége a halál. 22Most azonban fölszabadultatok a bűn alól és Isten szolgái lettetek. Gyümölcsötök a megszentelődés, célotok az örök élet. 23A bűn zsoldja ugyanis a halál. Isten kegyelmi ajándéka azonban az örök élet Krisztus Jézusban, a mi Urunkban.

Szabadság a törvénytől. 1Nem tudjátok testvérek - hiszen olyanokhoz szólok, akik ismerik a törvényt -, hogy törvény addig uralkodik az emberen, amíg él? 2A férjes asszonyt például törvény köti életben lévő férjéhez, férje elhunytával azonban fölszabadul a férj törvénye alól. 3Ha tehát férje életében más férfié lesz, házasságtörőnek mondják, de férje holta után szabad a törvény kötelezettségétől s nem válik házasságtörővé, ha más férfié lesz. 4Épp így, testvérek, ti meghaltatok a törvénynek Krisztus teste által, hogy ahhoz tartozzatok, aki halottaiból föltámadt. Most tehát teremjünk gyümölcsöt Istennek. 5Amíg ugyanis test szerint éltünk, a törvény által fölébresztett bűnös szenvedélyek működtek tagjainkban s a halál gyümölcsét teremték. 6Most azonban fölszabadultunk a törvény alól, mert meghaltunk annak, ami lenyűgözött, s ezért a Lélek újdonságában, s nem az elavult betű szerint szolgálunk.

A törvény alapján megismerni a bűnt. 7Mit mondjunk tehát? Talán bűn a törvény? Szó sincs róla! A bűnt azonban csak a törvény által ismertem meg, mert a bűnös kívánságot nem ismertem volna, ha a törvény nem mondaná: ne kívánd! 8Ám a tilalom alkalmat adott a bűnnek arra, hogy fölébresszen bennem minden kívánságot. Ahol ugyanis törvény nincs, ott halott a bűn. 9Valamikor törvény nélkül éltem. 10De mihelyt jött a törvény tilalma, a bűn föléledt, én pedig meghaltam. Így a parancs, melynek életre kellett volna vezetnie, halálomra vált. 11A tilalom ugyanis alkalmat adott a bűnnek,  hogy félrevezessen és megöljön. 12A törvény tehát szent; tilalma is szent, igaz és jó.

Bűn és halál. 13Ami tehát jó, az vált halálomra? Szó sincs róla! Inkább a bűn, mely, hogy bűn mivoltát megmutassa, azzal okozta halálomat, ami jó, s így a tilalom által bizonyítja szerfölött bűnös voltát. 14Tudjuk, hogy a törvény lelki, de én testi lény vagyok, a bűnnek rabja. 15Magam sem értem mit teszek, mert nem azt teszem, amit szeretnék, (a jót), hanem, amit gyűlölök, (a rosszat). 16Ha pedig azt teszem, amit nem akarok, elismerem a törvényről hogy jó, 17s így már nem én cselekszem, hanem a bennem lakó bűn. 18Tudom ugyanis, hogy a jó nem lakik bennem, vagyis testemben, mert akarni ugyan kész volnék, de arra, hogy a jót meg is tegyem nem vagyok képes. 19Hisz nem azt teszem amit szeretnék, a jót, hanem a rosszat teszem, amit nem akarok. 20Ha pedig azt teszem amit nem akarok, akkor már nem is én cselekszem azt, hanem a bennem lakó bűn. 21Így tehát erre a törvényre találok: Bár a jót szeretném tenni, a rosszra vagyok kész. 22A belső ember szerint örömömet találom Isten törvényében, 23de más törvényt tapasztalok tagjaimban: ez küzd  értelmem törvénye ellen és a bűn törvényének rabjává tesz, amely tagjaimban van. 24Én szerencsétlen ember! Ki szabadít meg e halált hozó testtől? 25Hála legyen Istennek, Jézus Krisztus, a mi Urunk által! Értelmemmel tehát Isten törvényének szolgálok, testemmel azonban a bűn törvényének.

A test és a lélek. 1Nincs tehát már semmi ítéletre méltó azokban, akik Krisztus Jézusban élnek, (s nem a test szerint). 2Hiszen a lélek törvénye, melyet a Krisztus Jézusban való élet ad, fölszabadított téged a bűnnek és a halálnak törvénye alól. 3Amire ugyanis a törvény képtelen volt, mert a test miatt erőtlenné vált, azt Isten vitte végbe. Tulajdon Fiát küldte el a bűn miatt a bűnös testhez hasonló alakban, hogy elítélje a testben lévő bűnt, 4s hogy beteljesedjék rajtunk, akik nem a test, hanem a lélek szerint élünk, amit csak rendel a törvény. 5Aki test szerint él, testi dolgokra vágyik, aki lélek szerint, lelkiekre törekszik. 6A test vágyódása halálra vezet, a lélek törekvése életre és békére. 7A test vágyódása ugyanis Isten ellen van, mert nem veti alá magát Isten törvényének, hiszen nem is képes rá. 8Aki test szerint él, nem lehet kedves  Isten előtt. 9Ti azonban nem test, hanem lélek szerint éltek, ha valóban Isten Lelke lakik bennetek. Akiben ugyanis nincs Krisztus Lelke, az nem tartozik hozzá. 10Ha Krisztus bennetek van, a test ugyan holt a bűn miatt, de a lélek él a megigazulás következtében. 11Ha pedig bennetek van annak Lelke, aki föltámasztotta Jézust halottaiból ő, aki Krisztus (Jézust) halottaiból föltámasztotta, életre kelti a ti halandó testeteket is bennetek lakó Lelke által.

12Ezért hát, testvérek, nem tartozunk a testnek azzal, hogy test szerint éljünk. 13Ha ugyanis test szerint éltek, meg fogtok halni, de ha lélekkel megölitek a test cselekedeteit, élni fogtok.

Isten fogadott gyermekei. 14Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai. 15Nem a szolgaság lelkét kaptátok ugyanis, hogy ismét félelemben éljetek, hanem a fogadott fiúság lelkét, melyben azt kiáltjuk: "Abba, Atya!" 16Maga a lélek tesz tanúságot lelkünkben, hogy Isten fiai vagyunk. 17Ha pedig fiai, akkor örökösei is: örökösei Istennek. Krisztusnak pedig társörökösei. Előbb azonban szenvednünk kell vele együtt, hogy vele együtt meg is dicsőüljünk.

A jövendő dicsőség. 18Az a véleményem, hogy a jelen szenvedések nem mérhetők az eljövendő dicsőséghez, mely nyilvánvalóvá lesz rajtunk. 19A sóvárgással eltelt természet Isten fiainak megnyilvánulását várja. 20Hiszen a természet is hiábavalóságnak van alávetve, nem önként, hanem amiatt, aki alávetette. 21De megmarad az a reménye, hogy a mulandóság szolgai állapotából fölszabadul Isten fiainak dicsőséges szabadságára. 22Tudjuk ugyanis, hogy az egész természet együtt sóhajtozik és vajúdik mindaddig. 23De nem csak az, hanem mi is, akik magunkban hordjuk a Lélek zsengéit: mi is sóhajtozunk és várjuk a fogadott fiúságot, testünk megváltását. 24Meg vagyunk ugyan váltva, de még reménységben élünk. A remény azonban, amit beteljesedni látunk, nem remény. 25Hiszen ki remélné azt, amit lát? Ha tehát reméljük, amit nem látunk, akkor várjunk csak türelemmel.

26Gyöngeségünkben segítségünkre van a Lélek is, mert nem tudjuk, hogyan imádkozzunk helyesen. A Lélek azonban maga könyörög helyettünk szavakba nem fogható sóhajtásokkal. 27Aki vizsgálja a szíveket, tudja, hogy mit kíván a lélek, mert Isten tetszése szerint jár közbe a szentekért.

Isten szeretete az ember számára. 28Tudjuk, hogy az Istent szeretőknek minden javukra szolgál, azoknak, akiket rendelése értelmében (szentségre) hívott.  29Akiket ugyanis eleve ismert, azokat előre arra rendelte, hogy hasonlókká váljanak Fia képmásához. Így lesz elsőszülött sok testvér között. 30Akiket pedig előre elrendelt, azokat meg is hívta, akiket meghívott, azokat megigazultakká is tette, akiket megigazultakká tett, azokat meg is dicsőítette. 31Mit szóljunk ehhez? Ha Isten velünk, ki ellenünk? 32Ő tulajdon Fiát sem kímélte, hanem odaadta mindnyájunkért: Hogyan ne ajándékozna nekünk vele mindent? 33Ki emel vádat Isten választottjai ellen? Hiszen Isten tette megigazultakká őket. Ki ítéli el őket? 34Velük Krisztus Jézus, aki meghalt, sőt föl is támadt és az Isten jobbján közben is jár értünk.

Krisztus rendíthetetlen szeretete. 35Ki ragadhat el minket Krisztus szeretetétől? Nyomor vagy szükség, üldöztetés vagy éhezés, ruhátlanság, életveszély vagy kard? 36Hiszen meg van írva:

37De mindezen diadalmaskodunk őáltala, aki szeret minket. 38Biztos vagyok ugyanis abban, hogy sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelemségek, sem jelenvalók, sem jövendők, sem hatalmasságok, 39sem magasság, sem mélység, sem egyéb teremtmény el nem szakíthat minket Isten szeretetétől, mely Krisztus Jézusban, a mi Urunkban van.
 

 V. AZ ELVETETT IZRAEL

Szomorúság a zsidókért. 1Igazat mondok Krisztusban, nem hazudom lelkiismeretem tanúsága szerint a Szentlélekben: 2nagy az én szomorúságom és szüntelen szívem fájdalma. 3Inkább azt kívánnám, hogy magam legyek átkozottként távol Krisztustól testvéreimért, test szerint való rokonaimért, az izraelitákért. 4Övéik az istenfiúság, a dicsőség, a szövetségek, a törvényadás, az istentisztelet és az ígéretek. 5Övéik az atyák és test szerint közülük való Krisztus, aki mindenek fölött való, mindörökké áldott Isten. Ámen.

Isten szabad választása. 6Arról szó nincs, hogy Isten szava megdőlt volna. Hiszen nem mind izraelita, aki Izraeltől származik. 7És nem is mindnyájan Ábrahám gyermekei azért, mert leszármazottjai. Inkább: "Izsák utódait hívják ivadékodnak." 8Más szóval: Nem a testnek gyermekei, gyermekei Istennek, hanem az ígéret gyermekei számítanak utódoknak. 9Az ígéret ugyanis így hangzik: "Akkor eljövök és Sárának fia lesz." 10De nemcsak nála volt így, hanem Rebekánál is, aki Izsák atyánktól együtt foganta fiait. 11Mielőtt azonban világra jöttek volna, s mielőtt még jót vagy rosszat tettek volna - hogy érvényesüljön Isten szabad választása, 12mely a tettektől függetlenül csak a meghívó akaratától függ -, Rebeka ezt a kijelentést kapta: "Az idősebb szolgál majd az ifjabbnak." 13Írva van ugyanis: Jákobot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem. 14Isten szabad választása. Mit szóljunk ehhez? Nem igazságtalanság ez Isten részéről? Szó sincs róla! 15Hiszen megmondta Mózesnek: "Irgalmazok, akinek irgalmazok, és könyörülök, akin könyörülök." 16Tehát nem azon múlik, aki erőlködik vagy aki törtet, hanem az irgalmas Istenen. 17Az írás ugyanis azt mondja a fáraónak: azért támasztottalak téged, hogy megmutassam rajtad hatalmamat, és híre terjedjen nevemnek világszerte." 18Így tehát akinek akar, irgalmaz, és akit akar, megátalkodottá tesz.

19Erre ezt az ellenvetést teszed: "Miért von felelősségre akkor mégis? Hiszen ki állhat ellene akaratának?" 20Ember, ki vagy te, hogy perbe szállj az Istennel?

Mondhatja-e a mű a mesterének: miért alkottál engem ilyennek? 21Vagy nem a fazekastól függ, hogy ugyanabból az anyagból egyik edényt díszesnek, a másikat közönségesnek készíti? 22Ha tehát Isten nagy türelemmel elviselte a harag edényeit, melyeket pusztulásra szánt, hogy megmutassa haragját és kinyilvánítsa hatalmát? 23Ha viszont az irgalom edényein, melyeket dicsőségre készített, dicsőségének gazdagságát akarja megmutatni? 24Ezek közé hívott meg minket, nemcsak a zsidók, hanem a pogányok közül is.

Az ószövetségi tanúk. 25Ozeásnál így szól:

"27Izajás pedig fönnszóval hirdeti Izraelről: "Ha annyi is Izrael fiainak száma, mint a tenger fövénye, csak a maradék üdvözül. "28Beteljesíti és hamarosan végre is hajtja a földön jövendölését az Úr. 29Azt is előre megmondta Izajás: Ha a seregek Ura nem hagyott volna nekünk utódot, olyanok lettünk volna mint Szodoma, és Gomorrához hasonlóan jártunk volna."

Izrael hitetlensége. 30Mit szóljunk ehhez? A pogányok, akik nem törekedtek megigazulásra, megigazulást nyertek, még pedig a hit által igazultak meg. 31A zsidó nép viszont, mely a törvényből eredő megigazulásra törekedett, nem jutott el a törvény teljesítésére. 32Ugyan miért nem? Mert nem a hittel, hanem tettekkel akarta elérni. Megbotlottak a botlás kövében, 33amint írva van:

10 Krisztus a Törvény. 1Testvérek! Szívem vágya és könyörgésem az Istenhez, hogy üdvözüljenek. 2Tanúságot teszek róluk, hogy van bennük buzgóság Istenért, de hiányzik a helyes megértés. 3Félreismerik ugyanis az Istentől eredő megigazulást, és a magukéval próbálják helyettesíteni. Nem vetik alá magukat az Istentől eredő megigazulásnak. 4Márpedig a törvény végső célja Krisztus, aki által minden hívő megigazul.

Az üdvösség mindenki számára könnyen elérhető. 5Mózes azt írja a törvényből való megigazulásról: "Csak az az ember fog élni általa, aki teljesíti." 6A hitből eredő megigazulásról viszont így szól: "Ne kérdezd magadban: ki megy föl a mennybe? tudniillik, hogy Krisztust lehozza. 7Vagy: "Ki száll le az alvilágba?" - tudniillik, hogy Krisztust fölhozza a holtak országából. 8Mit is mond hát? "Közel van hozzád az ige, ajkadon és szívedben van." - tudniillik a hit igéje, melyet hirdetünk. 9Ha ajkaddal vallod, hogy Jézus az Úr, és szívedben hiszed, hogy Isten föltámasztotta őt halottaiból, üdvözülsz. 10A szívbeli hit ugyanis megigazulásra, a szóbeli megvallás az üdvösségre szolgál. 11Az Írás is azt mondja: "Senki szégyent nem vall, aki hisz benne." 12Nincs különbség zsidó meg pogány közt, mert mindnyájunknak egy az Ura,  aki bőkezű mindazok iránt, akik segítségül hívják. 13"Mindaz, aki az Úr nevét hívja segítségül, üdvözül."

Izrael visszautasította a Messiást. 14A zsidó nép maga okozta hitetlenségét. De hogyan is hívhatják segítségül azt, akiben nem hisznek? S hogyan higgyenek abban, akiről nem hallottak? S hogyan halljanak hírnök nélkül? 15S hogyan hirdessen az, akit nem küldtek? Hiszen meg van írva: "Milyen kedves a lépte annak, (aki békét hirdet,) aki jó hírt hoz." 16De nem mindnyájan engedelmeskednek az evangéliumnak. Ezért kérdi Izajás is: Uram, ki hisz a tőlünk hallottaknak?" 17A hit tehát hallásból ered, a hallás pedig Krisztus igéjéből. 18De kérdem: Vajon nem hallották? Hiszen

19Tovább kérdezem: éppen Izrael nem értette meg? Már Mózes megfelelt rá:

20Izajás meg nyíltan megmondja:

21Izraelhez azonban így szól: "Naphosszat kitárom karomat a hitetlen, ellenszegülő nép felé."

11 Izrael rész szerinti elvetése. 1Azt kérdem tehát: Vajon Isten elvetette népét? Szó sincs róla! Hisz én is izraelita vagyok, Ábrahám véréből, Benjamin törzséből. 2Isten nem vetette el népét, melyet öröktől fogva kiválasztott. Nem tudjátok mit mond az Írás Illés történetében, mikor így vádolta Izraelt Isten előtt: 3Uram, prófétáidat fölkoncolták, oltáraidat lerombolták, csak magam maradtam meg, de nekem is életemre törnek." 4S mit felelt rá az isteni szózat? "Megtartottam magamnak hétezer férfit, akik nem hajtottak térdet Baál előtt. " 5Így jelenben is van egy maradék, akiket a kegyelem választott ki. 6De ha ez kegyelem alapján történt, akkor nem tettek fejében, különben a kegyelem már nem volna kegyelem. 7Hogy is állunk tehát? Amit Izrael keresett, azt nem érte el. Csak kiválasztott maradék érte el. A többiek elvakultak, 8amint meg van írva: Isten értelmetlen lelket adott nekik, látásra nem nyíló szemet, hallásra nem táruló fület, mind a mai napig." 9Dávid azt mondja:

Izrael bukása a pogányok üdvössége. 11Kérdem tehát: Azért botlottak meg, hogy elessenek? Szó sincs róla! Vétkükből inkább üdvösség fakadt a pogányoknak, hogy versengésre serkentse őket. 12Ha pedig vétkük gazdagítja a világot és megfogyatkozásuk is hasznos a pogányoknak, mennyivel inkább lesz azzá teljes számuk.

13Nektek pogányoknak meg azt mondom: Amennyiben a pogányok apostola vagyok, hivatásomat nagyra tartom. 14Szeretném versengésre serkenteni véreimet és szeretnék legalább néhányat közülük az üdvösségre vezetni. 15Ha ugyanis már elvetésük is megbékélése a világnak, mi más lesz fölvételük, ha nem élet a halálból? 16Ha szent a búza zsengéje, szent lesz a kenyér is; s ha szent a gyökér, szentek lesznek az ágak is. 17Ha egyik-másik ág le is tört, s te vad olajfa létedre beléjük lettél oltva, és részese lettél az olajfa gyökerének és dús nedvének, ne dicsekedjél az ágak rovására. 18Ha mégis dicsekednél, tudd meg: nem te hordozod a gyökeret, hanem a gyökér téged. 19Mondhatnád ugyan: letörtek az ágak, hogy én legyek beoltva. 20Ez igaz. A hitetlenség miatt törtek le, te viszont a hit által állsz. Ne légy tehát fönnhéjázó, inkább félj. 21Ha ugyanis a természetes ágaknak nem kegyelmezett Isten, hátha neked sem kegyelmez.

22Értsd meg hát Isten jóságát és szigorúságát: szigorúságot a vétkesek iránt, irántad pedig Isten jóságát, föltéve ha megmaradsz a jóban, különben téged is lenyesnek. 23De ők is be lesznek oltva, ha nem maradnak meg hitetlenségükben, mert Istennek van hatalma ahhoz, hogy újra beoltsa őket. 24Ha tehát téged levágtak a természetes vad olajfáról, és a természet rendjén kívül beoltottak a nemes olajfába, mennyivel inkább lesznek beoltva saját olajfájukba azok, akik természet szerint is odavalók.

Izrael végső megtérése. 25Nem szeretném, testvérek, hogy tájékozatlanok maradjatok e titok dolgában, hogy bölcseknek ne képzeljétek magatokat. A vakság csak részben veri Izraelt, míg a pogányok teljes számban meg nem térnek. 26Akkor majd egész Izrael üdvözül, amint írva van:

28Az evangéliumot tekintve ugyan ellenségek, a ti javatokra, de a kiválasztás által kedvesek őseik miatt. 29Isten ugyanis nem bánja meg kegyelmi adományát és meghívását.

Isten bocsánatának győzelme. 30Hiszen, amint ti egykor nem hittetek Istennek, de most azoknak hitetlensége miatt irgalmasságot találtatok, 31úgy ők ma hitetlenekké lettek az irántatok tanúsított irgalmasság miatt, hogy egykor irgalomra találjanak. 32Isten hagyta, hogy mindnyájan hitetlenségbe merüljenek, hogy mindenkin könyörüljön.

Záró dicsőítés. 33Mekkora a mélysége Isten gazdagságának, bölcsességének és tudásának!

 VI. A KERESZTÉNYEK KÖTELESSÉGEI

12 A test és a lélek megszentelése. 1Testvérek, Isten irgalmára kérlek titeket: Adjátok testeteket élő, szent Istennek tetsző áldozatul. Ez legyen értelmes istentiszteletetek. 2Ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem alakuljatok át gondolkodások megújulásával, hogy fölismerjétek mi az Isten akarata, mi a helyes, mi kedves neki, és mi a tökéletes.

A sok tag, de egyetlen testben. 3A nekem adott kegyelemnél fogva azt mondom mindegyikteknek: senki se becsülje magát kelleténél többre, hanem gondolkodjék magáról mindenki józanul az Istentől neki juttatott hit mértéke szerint. 4Amint ugyanis egy testben több tagunk van, de nem ugyanaz a föladata mindegyik tagnak, 5éppúgy sokan egy testet alkotunk Krisztusban, egyenként viszont egymásnak tagjai vagyunk. 6A nekünk adott kegyelemnek megfelelően azonban  különböző ajándékaink vannak: aki a prófétálást kapta, prófétáljon a hit szabályai szerint; 7aki tisztséget kapott, gyakorolja tisztségét; aki tanító, oktasson; 8aki a buzdítás ajándékát kapta, buzdítson; aki alamizsnát oszt, tegye egyszerűségben; aki elöljáró, legyen gondos; aki irgalmasságot gyakorol, tegye derűsen.

Testvéri szeretet. 9Szeressetek tettetés nélkül. Gyűlöljétek a rosszat, ragaszkodjatok a jóhoz. 10Ami a testvéri szeretet illeti, legyetek gyöngédek, tiszteletadás dolgában legyetek előzékenyek. 11A buzgóságban ne lankadjatok, legyetek tüzes lelkűek: az Úr az, akinek szolgáltok! 12Legyetek örvendezők a reménységben, béketűrők a nyomorúságban, állhatatosak az imádságban. 13Segítsetek a szenteken, ha szükségben vannak, s gyakoroljátok a vendégszeretetet. 14Áldjátok üldözőiteket, áldjátok és ne átkozzátok! 15Örvendezzetek az örvendezőkkel, a sírókkal pedig sírjatok. Éljetek egyetértésben. 16Ne legyetek fönnhéjázók, hanem alkalmazkodjatok az egyszerű emberekhez. Ne tartsátok magatokat önmagatoktól okosaknak. 17Rosszért rosszal senkinek se fizessetek. Törekedjetek a jóra (nemcsak Isten, hanem) az emberek előtt is. 18Amennyiben rajtatok múlik, lehetőleg éljetek minden emberrel békességben. 19Bosszút ne álljatok szeretteim, hanem hagyjátok az ítélet haragjára, mert írva van: "Enyém a bosszú, én majd megfizetek", - mondja az Úr. 20"Sőt ha ellenséged éhezik, adj neki enni; ha szomjazik, adj neki inni; mert ha így teszel, égő parazsat raksz a fejére. "21Ne hagyd, hogy győzzön a rossz: te győzd le jóval a rosszat.

13 Engedelmesség a hatóságoknak. 1Mindenki vesse alá magát a fölöttes hatalomnak. Nincs ugyanis hatalom csak Istentől. Ahol hatalom van, azt Isten rendelte. 2Aki tehát szembeszáll a hatalommal, Isten rendelésének szegül ellene. Az ellenszegülő pedig magára vonja az ítéletet. 3A felsőbb hatalom nem arra való, hogy elijesszen a jótettől, hanem a  rossztól. Azt szeretnéd tehát, hogy ne kelljen a hatalomtól tartanod? 4Tedd a jót, és megdicsér. Isten eszköze ugyanis a te javadra. De ha rosszat teszel, félj, mert nem hiába viseli a kardot. Isten eszköze ugyanis, hogy végrehajtsa az ítéletet a gonosztevőn. 5Alá kell rendelnetek magatokat, nemcsak a megtorlás, hanem a lelkiismeret miatt is. 6Ezért fizettek adót is, hiszen Isten szolgái, akik azt behajtják. 7Adjátok meg tehát mindenkinek, ami jár neki: akinek adó, annak adót, akinek vám, vámot, akinek hódolat, hódolatot, akinek tisztelet, tiszteletet.

A szeretet törvénye. 8Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak kölcsönös szeretettel, mert aki felebarátját szereti, teljesíti a törvényt. 9Ezeket a parancsolatokat: "Ne paráználkodjál, ne ölj, ne (hamisan ne tanúskodjál,) másét ne kívánd", s a többit mind ez az egy foglalja össze: "Szeresd felebarátodat mint önmagadat. "10A szeretet nem tesz rosszat a felebarátnak. A törvény tökéletes teljesítése tehát a szeretet.

A keresztények használják ki az időt. 11Így tegyetek, hiszen ismeritek az időt. Itt az óra, hogy fölébredjünk álmunkból: üdvösségünk most közelebb van, mint mikor hívők lettünk. 12Múlóban az éjszaka, a nappal közel. Vessük le hát a sötétség tetteit, s öltsük magunkra a világosság fegyvereit. 13Éljünk tisztességesen, mint nappal, ne lakmározásban és részegeskedésekben, ne fajtalanságban és tobzódásban, ne civakodásban és versengésben. 14Inkább az Úr Jézus Krisztust öltsétek magatokra, és ne dédelgessétek testeteket, hogy bűnös kívánságokra ne gerjedjen.

14 Életünk és halálunk Krisztusé. 1Karoljátok föl az aggályos lelkiismeretűt, anélkül, hogy fölfogását elítélnétek. 2Van, aki azt hiszi, hogy mindent ehet, az aggályos azonban csak zöldségfélével táplálkozik. 3Aki eszik, ne vesse meg azt, aki nem eszik; aki pedig nem eszik, ne ítélje el azt, aki eszik. Hiszen Isten magáénak tekinti őt. 4Ki vagy te, hogy más szolgája fölött ítélkezel? Saját urának áll vagy bukik. De állni fog, mert van elég hatalma az Úrnak ahhoz , hogy fönntartsa. 5Van aki különbséget tesz a napok közt, a másik meg minden napot jónak tart. Kövesse mindenki a maga meggyőződését. 6Aki tekintettel van a napokra, az Úrért teszi. S aki eszik, az Úrra való tekintettel eszik, hiszen hálát ad az Istennek. Aki viszont nem eszik, az Úrra való tekintettel nem eszik, és ő is hálát ad Istennek. 7Egyikünk sem él, s egyikünk sem hal meg önmagának. 8Míg élünk, az Úrnak élünk, s ha meghalunk, az Úrnak halunk meg. Tehát akár élünk akár halunk, az Úré vagyunk. 9Krisztus ugyanis azért halt meg és támadt föl, hogy holtakon is, élőkön is uralkodjék. 10Miért ítéled hát el testvéredet? Miért veted meg felebarátodat? Hiszen mindnyájan megjelenünk Isten ítélőszéke előtt. 11Így mondja az Írás:

 12Tehát mindegyikünk magáról ad számot Istennek.

Béke és öröm a Szentlélekben. 13Ezentúl tehát ne ítéljük el egymást, hanem inkább arra törekedjetek, hogy ne okozzatok a testvérnek megütközést vagy botránkozást. 14Tudom, meg vagyok győződve az Úr Jézusban, hogy magában véve semmi sem tisztátalan, csak annak tisztátalan, aki tisztátalannak tartja. 15De ha testvéred elszomorodik az ételed miatt, már nem a szeretet szellemében jársz el. Ne okozd ételeddel annak vesztét, akiért Krisztus meghalt. 16Ne hagyjátok, hogy ócsárolják szabadságtokat. 17Hiszen Isten országa nem eszem-iszom, hanem megigazultság, béke és öröm a Szentlélekben. 18Aki így szolgál Krisztusnak, az kedves Isten előtt, s rokonszenves az embereknek. 19Ezért törekedjünk arra, ami békességet s egymás épülését szolgálja.

20Az étel miatt ne rontsd le Isten művét. Minden tiszta ugyan, de ártalmára lesz annak, aki botrányt okozva eszik. 21Jobb, ha nem eszel húst és nem iszol bort, s egyebet sem teszel, ami miatt testvéred megütközik, (megbotránkozik vagy meginog). 22Saját meggyőződésedet tartsd meg Isten előtt. Boldog az, akinek nem kell visszavonnia, amit helyesnek tart. 23Akinek azonban kétsége támad s mégis eszik, el van ítélve, mert nem meggyőződése szerint tett. Mindaz, ami nem meggyőződésből történik, bűn.

15 Türelem és önmegtagadás. 1Nekünk erőseknek az a kötelességünk, hogy elviseljük az aggályosok gyarlóságát, s ne a magunk javát keressük. 2Törekedjék mindegyikünk felebarátja kedvére, javára és épülésére. 3Hiszen Krisztus sem kereste a maga kedvét. Írva van ugyanis róla: "Gyalázóid szidalma engem ér." 4Mindazt, amit valaha megírtak, okulásunkra írták, hogy az Írásból türelmet és vigasztalást merítsünk reményünk megőrzésére. 5Adja nektek a türelem és vigasztalás Istene, hogy Krisztus Jézus akarata  szerint egyetértők legyetek. 6Így egy szívvel, egy szájjal magasztaljuk Istent, Urunk Jézus Krisztus Atyját.

Isten hűsége és bocsánata. 7Fogadjátok el tehát egymást, amint Krisztus is elfogadott titeket Isten dicsőségére. 8Azt mondom ugyanis: Krisztus (Jézus) vállalta a zsidóság szolgálatát, hogy bebizonyítsa Isten igazmondását és valóra váltsa az atyáknak tett ígéreteket. 9A pogányok irgalmassága miatt magasztalják Istent, amint írva van:

"10Aztán meg így szól: "Örvendjetek népével együtt, ti pogányok." 11Majd ismét:

12Izajás meg azt mondja:

13Töltsön el titeket a reménység Istene a hit teljes örömével és békéjével, hogy a Szentlélek erejéből bővelkedjetek a reményben.
 
 VII. ZÁRLAT

A pogányok apostola. 14Meg vagyok győződve róla, testvéreim, hogy tele vagytok jóindulattal, és oly bőséges tudással rendelkeztek, hogy magatok is figyelmeztethetitek egymást. 15Itt-ott merészebben írtam (testvéreim), hogy egyet-mást emlékezetetekbe idézzek az Istentől kapott kegyelem címén. 16Krisztus Jézus szolgájának kell lennem a pogányok közt, és Isten evangéliumának szent szolgálatát kell végeznem, hogy a pogány népek a Szentlélektől megszentelt kedves áldozati ajándékká váljanak. 17Ezzel tehát dicsekedhetem Krisztus Jézusban Isten előtt. 18Nem merek ugyanis beszélni, csak arról, amit Krisztus vitt végbe általam szóval és tettel a pogányok megtérítésére, jelek és csodák hatásával a Szentlélek erejével. 19Így Jeruzsálemtől Illíriáig bejártam az egész vidéket, és hirdettem Krisztus evangéliumát. 20De becsületbeli dolognak tartottam, hogy ne ott hirdessem az evangéliumot, ahol Krisztus neve már ismerős volt, s ne a mástól rakott alapra építsek, mert írva van:

Pál tervei; Imádkozzanak érte. 22Ez az, ami sokszor meggátolt abban, hogy hozzátok menjek. 23Mivel azonban nem akad már tennivalóm ezen a vidéken, s már több éve készülök hozzátok, remélem, 24hogy amikor átkelek Hispániába, átutazóban láthatlak titeket, és útbaigazítást kaphatok tőletek. Előbb azonban ki akarom pihenni magamat köztetek.

25Most Jeruzsálembe indulok a szentek szolgálatára. 26Makedónia és Achájá jónak látta, hogy gyűjtést rendezzen a jeruzsálemi szegény hívek javára. 27Jónak látták, de tartoznak is nekik vele, mert ha lelki javaikban osztoznak a pogányok, kötelesek az anyagiakban segítségükre lenni. 28Amikor ezt befejeztem és a gyűjtés eredményét átadtam nekik, útba ejtve titeket, Hispániába utazom. 29Jól tudom, hogy amikor hozzátok megyek, Krisztus (evangéliumának) bőséges áldásával érkezem.   30Kérlek titeket, testvéreim, a mi Urunk Jézus Krisztusra, s a Szentlélek szeretetére, támogassatok értem mondott imádságtokkal az Istennél, 31hogy megszabaduljak a júdeai hitetlenektől, és a szentek szívesen vegyék Jeruzsálemnek tett szolgálatomat. 32Akkor, ha Istennek úgy tetszik, örömmel mehetek hozzátok, hogy körötökben fölüdüljek. Legyen mindnyájatokkal a békesség Istene. Ámen.

16 Főbe ajánlása. 1Ajánlom nektek nővérünket, Főbét, aki a kenkreai egyház szolgálatában áll. 2Fogadjátok őt szentekhez méltóan az Úrban és támogassátok őt, amiben csak rátok szorul, mert ő is soknak volt támasza, nekem magamnak is.  

Pál köszöntése. 3Köszöntsétek Priszkát és Akvilát, munkatársaimat Jézus Krisztusban. 4Ők életüket kockáztatták értem. Ezért nemcsak én vagyok hálás nekik, hanem a pogányokból megtért minden egyházi közösség. 5Köszöntsétek a házukban gyülekező közösséget. Köszöntsétek kedves Epajnetoszomat, Ázsia zsengéjét Krisztusban. 6Köszöntsétek Máriát, aki sokat fáradt értetek. 7Köszöntsétek rokonaimat és fogolytársaimat, Andronikoszt és Júniát, akiket az apostolok körében nagyra becsülnek, s akik előttem lettek keresztényekké. 8Köszöntsétek az Úrban szeretett Ampliaszomat. Köszöntsétek Urbánuszt, munkatársunkat Krisztusban, 9és az én kedves Sztakiszomat. 10Köszöntsétek Apellészt, aki helytállt Krisztusért. 11Köszöntsétek Arisztobolusz házanépét. Köszöntsétek rokonomat Heródiont. Köszöntsétek Narcisszus házanépét, akik hívők az Úrban. 12Köszöntsétek Trifénát és Trifószát, akik az Úrért fáradnak. Köszöntsétek a szere tett Persziszt, aki sokat fáradt az Úrért. 13Köszöntsétek az Úr választottját, Rúfuszt és anyját, aki nekem is az. 14Köszöntsétek Aszinkritoszt, Flegont, Hermészt, Patrobászt, Hermászt és a velük lévő testvéreket. Köszöntsétek Filologoszt és Júliát, Néreuszt és nővérét, meg Olimpiát és a velük levő összes szenteket.

16Köszöntsétek szent csókkal egymást. Krisztus minden egyháza köszönt titeket.

Az ellenségek ellen. 17Testvérek, figyelmeztetlek titeket, tartsátok szemmel azokat, aki ellentétben azzal a tanítással, amit tanultatok, egyenetlenséget és botrányt okoznak. Kerüljétek őket! 18Az ilyenek nem Krisztus Urunknak szolgálnak, hanem a hasuknak, s nyájas szavakkal és hízelgéssel megtévesztik a gyanútlanok szívét. 19Engedelmességtek híre mindenüvé eljutott: örömöm is telik bennetek. De azt szeretném, hogy járatosak legyetek a jóban, a rosszban viszont járatlanok. 20A békesség Istene hamarosan összetiporja a sátánt lábatok alatt. A mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme legyen veletek.

Üdvözlet a korintusiaknak. 21Üdvözöl titeket munkatársam Timóteus és rokonaim Lúciusz, Jázon meg Szószipatrosz. 22Üdvözöllek titeket az Úrban én, Terciusz is, aki a levelet írtam. 23Üdvözöl titeket Gájusz, aki nekem és az egész közösségnek is házigazdája. Üdvözöl titeket Erasztosz, a város vagyonkezelője és Kvartusz testvér. 24(A mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme legyen veletek! Ámen.)

Záró dicsőítés. 25Annak pedig, akinek hatalma van arra, hogy megerősítsen titeket evangéliumomban, a Jézus Krisztusról szóló tanításban, abban a kinyilatkoztatott titokban, amelyre örök idők óta csönd borult, 26de most az örök Isten parancsára a próféták írásai nyilvánvalóvá és minden nemzet előtt ismeretessé tették, hogy a hit elfogadására jussanak:


Tartalom