MÁS ÁLLAPOTBAN
Volt egy idő, amikor minden szerdán előadást tartottam
a Hughes Repülőgépgyártó Vállalatnál. Egyik alkalommal valamivel korábban értem
oda, és szokás szerint flörtöltem kicsit a recepcióslánnyal, amikor hirtelen
belépett hat-hét, számomra ismeretlen pasas, meg egy nő. Az egyik pasas
megkérdezte: - Mondják, itt lesz Feynman professzor előadása?
- Igen, itt -
válaszolta a recepcióslány.
Erre
a pasas megkérdezte, hogy vajon ők is bemehetnének-e az előadásra.
Mire
én: - Hát szerintem nem igazán élveznék ez az előadást: tudják, eléggé szakmai
jellegű lesz.
A nőn
látszott, hogy van sütnivalója, pillanatok alatt leleplezett: - Lefogadom, hogy
maga Feynman professzor!
Aztán
az is kiderült, hogy a férfi nem más, mint John Lilly, aki korábban delfinekkel
végzett vizsgálatokat: ő és a felesége ingermegvonásos kísérleteket folytattak
a maguk építette, speciális tartályokban.
Izgatottan
faggatni kezdtem őket:
- Mondják,
ingerhiányban tényleg hallucinációi támadnak az embernek?
- Bizony!
Mindig
is rendkívüli módon érdekelt, hogy alvás közben, vagy amikor agyunk nem kap
közvetlen ingereket, miként jönnek létre elménkben a „belső képek” - és persze
magam is szerettem volna kitapasztalni, milyen az, amikor az ember hallucinál!
Egyszer már arra gondoltam, próbát teszek valami kábítószerrel, de végül
megijedtem: imádok gondolkodni, inkább nem teszem tönkre a fejemben a
gondolkodáshoz szükséges gépezetet...! Az viszont nem tűnt veszélyesnek
élettani szempontból, és mindenképpen nagyon szerettem volna kipróbálni, hogy
milyen lehet elücsörögni egy speciális tartályban, ahol nem érhet semmiféle
külső inger.
Kész
örömmel igent mondtam hát Lillyék kedves invitálására, hogy tegyek kísérletet
az egyik ilyen tartályukkal, ők pedig társaságukkal együtt beültek meghallgatni
az előadásomat.
A
következő héten elmentem hozzájuk, és Lilly megmutatta nekem a tartályt - ahogy
előttem már sok más jelentkezőnek is megmutatta. A tartály belsejében különféle
gázokkal töltött, neoncsőhöz hasonló izzók világítottak; Mr. Lilly elővette a
periódusos táblázatot, és titokzatos varázslatokat mutatott be a mindenféle
színű izzókkal, mondván, hogy mindenfajta fény más és más hatást gyakorol az
emberre.
Azt
is elmondta, hogyan kell felkészülni a tartályban való tartózkodásra: az ember
nézi magát egy ideig egy tükörben, egészen közelről, orrát a tükörnek nyomva -
és voltak még más hókuszpókuszok is, amiket végre kellett hajtani, de én
egyiket sem vettem komolyan. Azért mindent végigcsináltam becsülettel, hogy
végre beengedjenek a tartályba; gondoltam, talán ezek az előkészületek tényleg
elősegítik a hallucinációk kialakulását. Mindent végigcsináltam tehát, és
egyedül akkor támadt gond, amikor el kellett döntenem, milyen színű fény
világítson odabenn - nekem ugyanis az volt a meggyőződésem, hogy a tartályban
sötétnek kell lennie.
Az
ingermegvonásos kísérlethez való tartály olyan, mint egy nagy fürdőkád, csak
éppen van egy lecsukható teteje. Fény nem szűrődik be, sőt hang sem, mert a
fedél nagyon vastag. Egy kis szivattyú cseréli a levegőt odabenn, bár a tartály
van annyira tágas, hogy a bent lévőnek - ha nem lélegzik gyorsabban a
normálisnál - két-három órára biztosan elegendő a levegő. Lilly elárulta, hogy
a szivattyúkat csak az alany megnyugtatására szerelték be; ebből nem volt nehéz
kitalálnom, hogy a szivattyúknak pusztán lélektani szerepük van, és mivel volt
némi hangjuk, inkább kikapcsoltattam őket.
A
tartályt vízzel töltik meg, a vízbe pedig keserűsót tesznek, hogy sűrűsége
nagyobb legyen a rendesnél, és az alany lebeghessen benne. A víz hőfokát
folyamatosan az emberi test hőmérsékletéhez igazítják - minden úgy van
kitalálva, hogy aki odabenn van, ne érzékelhessen se fényt, se hangot, se
hideget-meleget, se egyéb fizikai ingereket. Lebegés közben megesik, hogy az
alany hozzákoccan a tartály oldalához, esetleg a fedél belső felületére
lecsapódó párából lehullik egy-egy vízcsepp, de ezek a csekélyke zavaró hatások
is csak nagyon ritkán jelentkeznek.
Legalább
egy tucatszor jártam Lillyéknél, és mindig körülbelül két és fél órát töltöttem
a tartályban. Az első alkalommal semmiféle hallucinációm nem támadt. Miután
kijöttem a tartályból, Lillyék bemutattak egy orvosnak, akivel elkezdtünk
beszélgetni, és az orvos mesélt nekem egy ketamin nevezetű altatószerről. Mivel
mindig is izgatott, hogy milyen folyamatok mehetnek végbe, miközben elalszunk
vagy elájulunk, elolvastam a szer használati utasítását, és úgy döntöttem,
próbát teszek vele - bevettem a rendes adag egytizedét.
Akárhogyan
is igyekeztem, soha azóta nem sikerült pontosan jellemeznem azt a furcsa
hatást, amit a ketamin gyakorolt rám. Erősen befolyásolta például a látásomat:
úgy éreztem, nem látok élesen, viszont ha nagyon erősen néztem valamit,
a látásom „kitisztult”. Mintha csak nem lett volna kedvem rendesen nézni
a dolgokat: csak úgy „lötyögtem”, bódultan és kótyagosan. Amikor viszont
nekiálltam koncentrálni, és vettem a fáradságot, hogy lássak rendesen,
egy pillanatra minden visszatért a rendes állapotába: belenéztem például egy
szerveskémia-tankönyvbe, ami tömve volt bonyolult nevű anyagokat felsoroló
táblázatokkal - és csodák csodája, mindent el tudtam olvasni!
Másféle
kísérleteket is végeztem ebben az állapotomban: például széttártam a kezem,
aztán a két kézfejemet közelíteni kezdtem egymáshoz, hogy vajon össze tudom-e
érinteni az ujjaimat. Úgy éreztem, teljesen elvesztettem a tájékozódási
képességemet, és gyakorlatilag semmiféle cselekvésre nem vagyok képes - de
bármivel próbálkoztam, a végén mindig sikerült végrehajtanom.
Mint
már említettem, első alkalommal nem voltak hallucinációim a tartályban, sőt a
második alkalommal sem. Ettől függetlenül Lillyéket nagyon érdekes embereknek
találtam, hallatlanul élveztem a társaságukat. Sokszor megesett, hogy náluk
ebédeltem, és hamarosan már egészen más szinten beszéltünk a munkájukról, mint
az első alkalommal, amikor még a tartály belső világításának a színe volt a
központi kérdés. Mint megtudtam, alanyaik elsőre általában megrémülnek a
tartálytól; én viszont kifejezetten érdekes találmányként könyveltem el, és nem
ijedtem meg tőle, mert pontosan tudtam, hogy semmi több, mint egy nagy fémkád,
tele vízzel és keserűsóval.
A
harmadik alkalommal, amikor elmentem Lillyékhez, összefutottam egy
látogatójukkal - mindig sok érdekes ember fordult meg náluk -, aki úgy
mutatkozott be: Baba Ram Das. A Harvardon tanult, aztán Indiában járt, és írt
egy könyvet Be Here Now („Légy most itt!”) címmel. Elmesélte, hogyan
tanította meg neki Indiában a guruja a „testen kívüli élmények” átélését: a
lényeg, hogy koncentrálni kell a légzésre, figyelni kell, hogyan áramlik be és
ki az orron át a levegő!
A
hallucinációk kedvéért bármit kipróbálok, fogadkoztam magamban. Bemásztam a
tartályba, és ahogy lebegtem a vízben, egy idő után arra lettem figyelmes -
nehéz ezt pontosan kifejezni -, hogy két-három centiméternyit „oldalra csúsztam
a testemben”. Másképpen fogalmazva, a levegő többé már nem a testem
középvonalában áramlott ki és be: az egóm úgy két-három centiméternyit oldalra
tolódott.
- Egyáltalán, hol van a helye bennünk az egónak?
Mindenki azt állítja, hogy a gondolkodás színtere az agy - de honnan tudjuk
ezt olyan bizonyosan ?! - tanakodtam magamban. Olvasmányaimból tudtam, hogy
valaha, amikor még nem végeztek pszichológiai kísérleteket, egyáltalán nem volt
ez olyan bizonyos: a régi görögök például azt tartották, hogy a gondolatok a
májban alakulnak ki. Föltettem magamban a kérdést: „Vajon nem lehetséges-e,
hogy a gyermek akkor tanulja meg, hogy az ő egója a fejében van, amikor
látja, hogy a felnőttek, miközben azt mondják, »Hadd gondolkodjam egy kicsit!«,
megfogják a fejüket?! Ha így van, akkor pusztán konvenciókon alapul a nézet,
miszerint az ego székhelye a fejben, a szem mögött van!” Úgy gondoltam, ha
két-három centire sikerült oldalra mozgatni az egómat, akkor messzebbre is
eljuttathatom - és ezzel elkezdődtek a hallucinációim.
Megpróbáltam
továbbmozdítani az egómat, és egy idő után sikerült letolnom a nyakam mentén
egészen a mellkasom közepéig. Amikor egy vízcsepp levált a fedélről és a
vállamra hullott, úgy éreztem, egóm „felugrik” a vállamig, vagyis följebb
kerül, mint „én” vagyok; ahányszor csak rám esett egy csepp víz, kicsit meghökkentem,
egóm „fölszökkent” a nyakam mentén a szokásos helyére, én pedig megint
nekiálltam „letolni” a mellkasomba. Kezdetben nagyon sokat kellett igyekeznem,
míg sikerült, de fokozatosan egyre könnyebb lett a dolgom. Végül már képes
voltam az egómat, vagyis belső önmagamat testem egyik oldala mentén egészen az
ágyékomig „lenyomni”, és egy darabig ez volt a legtöbb, amit el tudtam érni.
Egy
másik alkalommal, amikor a tartályban lebegtem, elhatároztam: ha az ágyékomig
le tudom nyomni az egómat, akkor biztosan ki is tudom hozni a testemből, és
sikerült is - úgyszólván „leültem önmagam mellé”! Nehéz megmagyarázni: éreztem,
hogy megmozdítom a két kezem, felkavarom a vizet magam körül, ugyanakkor látni
nem láttam a karjaimat, csak tudtam, hogy hol vannak. Igen ám, de a valóságban
az ember karja a teste mellett van kétoldalt, én meg úgy éreztem, mintha
mindkét karom ugyanazon az oldalon nőtt volna ki a testemből! Az
ujjaimat és minden egyéb testrészemet ott éreztem, ahol rendesen – csak annyi
volt a különbség, hogy az egóm „kiült.a testem mellé”, és úgy „figyelt” engem.
Attól
kezdve szinte mindig voltak hallucinációim a tartályban, sőt egyre távolabb és
távolabb tudtam kerülni a testemtől. Odáig jutottam, hogy amikor fölemeltem a
kezem, és közben kívülről figyeltem magam, úgy láttam, karjaim nem hús-vér
végtagok, hanem mechanikus szerkezetek, és gépként járnak föl-le a testem
mellett. Ettől függetlenül mindent ugyanúgy érzékeltem, mint egyébként,
tökéletes összhangban testem mozgásával, viszont mindez kiegészült azzal a
benyomással, hogy „ő ott - én vagyok”. „Ő” - vagyis hogy „én” végül már a
szobából is kimentem járkáltam egy ideig erre-arra, és olyan eseményeknek
voltam tanúja, amelyeket a valóságban is láttam, csak éppen néhány nappal
korábban.
Sokféle
testen kívüli élményt éltem át. Egyszer például „láttam” a fejemet hátulról,
amint két kezem a tarkómra kulcsolom. Megmozdítottam az ujjaimat, mire a
tarkómra kulcsolt két kezemen is megmozdultak az ujjak, viszont a hüvelykujjam
és a többi ujj között kék eget láttam, ami persze lehetetlen volt -
hallucináltam tehát. A lényeg azonban az, hogy amikor a valóságban
megmozdítottam az ujjaimat, a képzeletemben látott önmagam teljesen ugyanúgy
mozgatta az ujjait. Az önmagamról látott képzeletbeli kép tehát teljesen
egybevágóan működött valódi érzéseimmel és cselekedeteimmel. Nagyon hasonló
volt ez az állapot ahhoz, amit az ember reggel, lassú ébredés közben érez,
amikor megfog valamit - először nem tudja, mit fogott meg, aztán hirtelen
rájön, hogy mi az. Az önmagamról képzelt kép hirtelen és teljes egészében
jelent meg, és mindössze az volt a szokatlan benne, hogy miközben az
egónak az ember fejében, a tarkója előtt kellene lennie, képzeletemben
az egóm a fejemen kívül került, mégpedig a tarkóm mögé.
Miközben
átéltem ezeket a hallucinációkat, többek között az foglalkoztatott mindvégig,
hogy mi van, ha egyszerűen csak elaludtam, és most álmodom. Az álmokkal
kapcsolatban már volt némi tapasztalatom, de most új élményekre vágytam.
Gondolataim persze elég ködösek voltak, mert amikor az ember hallucinál, nem
igazán tud összefogottan gondolkodni: mindenféle butaságokon kezdtem törni a
fejem, például azon, hogy valahogyan ki kell derítenem, nem álmodom-e. Egyfolytában
igyekeztem meggyőződni róla, hogy ébren vagyok: kezemet amúgy is gyakran a
fejem mögé vittem, úgyhogy most elkezdtem az ujjaimat egymáshoz dörzsölgetni,
hogy érezzem őket. Persze ez is lehetett volna álomkép, de nem az volt:
biztosan tudtam, hogy mindez a valóságban történik velem.
A
kezdet kezdetén az izgalom, hogy végre hallucinálok, sokszor hamar kioltotta
vagy legalábbis megnehezítette a hallucinációk létrejöttét, de amikor már el
tudtam lazulni, hosszan hallucináltam. Egy vagy két héttel később elkezdtem
törni a fejem, vajon milyen hasonlóságok és különbségek vannak az emberi agy és
a számítógép működésében - elsősorban az információtárolás módjában. Ebben a
tekintetben az egyik legérdekesebb kérdés, hogy miként raktározza agyunk az
emléknyomokat - hiszen emlékeink annyi különféle irányból elérhetők, nem kell
közvetlenül megadnunk a memóriahely címét, mint a számítógépnek. Ha például el
akarom érni a memóriámban a „kölcsön” szót, eljárhatok úgy, mint egy
keresztrejtvénynél: keresek egy hétbetűs szót, aminek az első betűje „k”, az
utolsó pedig „n”, vagy végiggondolhatom a hitelezés különféle formáit vagy a
bankok szolgáltatásait, és eközben egy sor egyéb emléknyom és információ bukkan
fel az agyamban.
Azon
is elgondolkodtam, hogyan lehetne egyfajta „utánzógépet” szerkeszteni, ami úgy
tanulná meg a nyelveket, mint a gyerekek: az ember beszélne a géphez, az pedig
híven megismételné, amit hall. Nem tudtam azonban kisütni, hogyan tárolhatná a
gép a hallottakat úgy, hogy mindig hozzá is férhessen ahhoz az információhoz,
amelyikre éppen szüksége van.
Azon
a héten, a tartályban hallucinálva megpróbáltam nagyon régi emlékekre visszagondolni,
egyfolytában azt mondogattam magamban: „Valami korábbi kell, valami korábbi
kell!”, és mindig elégedetlen voltam, mert egyetlen felbukkanó emlékemet sem
találtam elég réginek. Ha végül mégis sikerült rálelnem valami nagyon régi -
mondjuk, a szülővárosomból, Far Rockawayből való - emlékemre, azonnal egy sor
másik emlék bukkant fel vele, és mindegyik a Far Rockaway-i időkből származott.
Amikor ezután egy másik városra, például Cedarhurstre gondoltam, tengernyi
emlék jutott eszembe Cedarhurstből, és ebből rájöttem, hogy az emléknyomokat
agyunk a származási helyük, az élmények helyszíne szerint tárolja
magában.
Nagyon
megörültem ennek a felfedezésnek. Kimásztam a tartályból, lezuhanyoztam,
felöltöztem, beültem a kocsimba, és elindultam a Hughes Repülőgépgyárba,
megtartani szokásos heti előadásomat. Már vagy háromnegyed órával azután, hogy
kijöttem a tartályból, útközben hirtelen rádöbbentem: hiszen az is csak
hallucináció volt, hogy rájöttem, miként tárolja az agy az emlékeket -
valójában nem jöttem rá semmire! Amit én „felfedeztem”, annak semmi köze az
emléknyomok agyi tárolásához: igazából az történhetett, hogy hallucinációmban
mindenféle elmetornákat játszottam saját magammal!
Sokszor
beszélgettünk Lillyvel és másokkal a hallucinációkról, és én mindig igyekeztem
meggyőzni őket: attól még nem valóságos valami, hogy képzeletünk valóságosnak
tünteti fel. Ha hallucinációinkban sokszor látunk aranyló gömböket, amelyek
beszélnek hozzánk, és azt állítják, hogy egy földön kívüli civilizáció
küldöttei, ebből még egyáltalán nem következik, hogy ezek a gömbök tényleg egy
földön kívüli civilizáció küldöttei; annyi az egész, hogy most éppen ilyen gömbökről
hallucinálunk. És akkor jöttem én a nagyszerű felfedezésemmel az emlékek
tárolásával kapcsolatban, és meglepő módon háromnegyed órába tellett, míg
ráébredtem, hogy éppen abba a tévedésbe estem, amitől oly vehemensen igyekeztem
megóvni a többieket!
Az a
kérdés is nagyon foglalkoztatott, hogy az álmokhoz hasonlóan vajon a
hallucinációkat is befolyásolja-e mindaz, ami éppen megtölti az elménket -
aznapi és régebbi élményeink, az elkövetkező időkkel kapcsolatos várakozásaink
és reményeink. Gyanítom, hogy azért sikerült átélnem azt a megannyi testen
kívüli élményt, mert kevéssel azelőtt, hogy bemásztam volna a tartályba, éppen
a testen kívüli élményekről beszélgettem a többiekkel. És azért hallucináltam
az emlékek agyi tárolásával kapcsolatban, mert azon a héten végig erről a
problémáról gondolkodtam.
Az
élmények valóságosságáról sokat vitatkoztam Lillyékkel és a társaságukkal. Ők
úgy érveltek, hogy a kísérleti tudományokban akkor mondunk valamit
valóságosnak, ha a jelenség megismételhető. Ha sokszor és sokan számolnak be
róla, hogy a tartályban lebegve aranygömbökkel találkoztak, és ezek a gömbök
beszéltek hozzájuk, akkor az aranygömböknek valóságosaknak kell lenniük. Az én
ellenérvem viszont úgy szólt, hogy ilyen esetekben mindig folyt némi előzetes
diskurzus az aranygömbökről, és emiatt az alanynak már a „fejében voltak” az
aranygömbök, amikor bemászott a tartályba; világos, hogy hallucinációiban is
nagy valószínűséggel felbukkantak a gömbök valamilyen formában - persze lehet,
hogy nem aranyszínűek voltak, hanem, mondjuk, kékek -, és az alany azt hitte,
valódi élményei ismétlődnek most meg hallucináció formájában. Egészen más
dolog, állítottam, ha egyetérteni akaró emberek között születik
egyetértés valamilyen kérdésben, mint amikor a kísérleti bizonyítékok
indokolják meg az egyetértést. Érdekes, hogy a kettő közötti különbség
mibenlétét, bármilyen nyilvánvaló is, annyira nehéz meghatározni!
Véleményem
szerint a hallucinációknak egyedül a hallucináló ember belső, pszichés
állapotához van közük: semmi másnak, semmiféle külső tényezőnek nincs itt
szerepe. Ezzel együtt sokan, sokféle kísérlettel igyekeznek bizonyítani, hogy a
hallucinációknak igenis van valóságtartalmuk. Végeredményben ugyanez az oka
némelyik álomfejtő sikerének is. Egyik-másik pszichoanalitikus például az álmok
magyarázatához mindenféle szimbólumokat rángat elő - nincs hát min csodálkozni,
ha a páciens későbbi álmaiban tényleg felbukkannak ezek a szimbólumok.
Szerintem elképzelhető, hogy a hallucinációk és álmok magyarázata öngerjesztő
folyamat: van valami általános magyarázatunk, amiről a végén kiderül, hogy
aránylag jól működik - különösen, ha ezt a magyarázatot már jó előre, jó
alaposan megbeszéljük az alannyal...
Általában
negyedórán belül elkezdtem hallucinálni, sőt néhány alkalommal, amikor előzőleg
szívtam egy kis marihuánát, még gyorsabban ment a dolog. Tizenöt perc azonban
éppen elég gyors volt nekem. A hallucináció közeledtekor gyakran megtörtént,
hogy először valamiféle „hulladékképek” - kaotikus, tökéletesen véletlenszerű,
értelem nélküli képek -jelentkeztek. Később mindig megpróbáltam visszaemlékezni
ezeknek a zagyva képeknek legalább néhány elemére, hogy jellemezni tudjam a
jelenséget, de alig-alig sikerült.
Azt
hiszem, nagyon közel lehettem ahhoz az állapothoz, ami elalvás közben
jelentkezik, amikor gondolataink között látszólag még megvan a logikai kapocs,
de amikor megpróbálunk rájönni, hogyan jutottunk el eddig vagy addig a
gondolatig, már nem tudunk rá visszaemlékezni - sőt, hamarosan már arra se
emlékszünk, hogy mire is akartunk visszaemlékezni egyáltalán! Csak annyira
sikerül visszaemlékeznünk, hogy, mondjuk, itt meg itt láttunk valami fehér
jelet, rajta meg egy kitüremkedést - és aztán az egész kép elenyészik. Ennyi az
egész, nem több.
Lillynek
több, egymástól különböző kísérleti tartálya is volt, és elég sokat kipróbáltam
közülük. Úgy tűnt, a hallucinációk szempontjából teljesen mindegy, melyiket
választom; lassanként meggyőződésemmé vált, hogy a tartályra valójában nincs is
szükség. Ha pedig nincs rá szükség, akkor mindössze annyit kell tennie az
embernek, hogy ül szép nyugodtan, egy helyben, és vár - minek ez az egész
felhajtás és hókuszpókusz!
Amikor
hazaértem, lekapcsoltam a világítást, és a nappaliban leültem egy kényelmes
karosszékbe, aztán vártam és vártam - de csak nem jöttek a hallucinációk!
Hiába, egyedül a tartályban tudtam hallucinálni, sehol másutt - bármennyire szerettem
volna, ha otthon is sikerül. Ezzel együtt biztos vagyok benne, hogy
elegendő meditációval és gyakorlással sikerülhetett volna - csak én nem
gyakoroltam eleget.