Korábbi évek: 2007/2, 2008/1, 2008/2, (2009/1), 2009/2. 2010/1.

Környezetfizikai kísérletek középiskolákban
2010/2

1. Cél

Az ember környezet közötti kölcsönhatás energia és anyagáramokat jelent. A gyakorlat célja, hogy ezen kölcsönhatások következményeit megismerjük, hogy egyszerű eszközökkel meg tudjuk határozni a köztünk és a környezetünk között létrejövő energia- és anyagáramokat.
Legyen egy képünk arról, mennyi anyagot és energiát használunk föl a mindennapi életünkben, ezt honnan vesszük, mennyi tartaléka van az emberiségnek, illetve a szennyezéseink (hulladék, zaj, széndioxid, fény) mennyire terhelik a környezetet.
Ha elbizonytalanodunk valamiben, vagy gyorsan kell egy definíció, érdemes megnézni a környezetfizikai minilexikont: html, pdf, vagy word formátumban.

2. Várható mérések

3. Beosztás

  1. 09.16.: Megbeszélés, várható időpontok: hétfő 17:00-18:30, kedd 16:00-17:30, szerda 16:00-17:30.

4.Mérések

4.1. Mérés - mértékegységek

Mindenekelőtt ezt a fejezetet célszerű elolvasni azért, hogy rendszerezzük a korábbi ismereteket.

4.2. Távolságmérés

Mérési módszerek, eszközök, jellemző és elgondolkodtató méretek. Házi feladat.
Ökológiai lábnyom.

4.3. Tömegmérés: MIPS Anyag intenzitás/szolgáltatás

a. jellemző tömegek

A jellemző tömegek mérésének tanítására itt van egy példa.

b. jellemző anyagfelhasználások

Ehhez a témához itt és itt van egy jó cikk.

4.4. Sebességek

4.5. Energiamegmaradás

Termikus jelenségek - hőmérséklet.
Fontosabb táblázatok: sűrűségek, hőtani adatok, égéshők, fűtőértékek.
Házi feladat: mennyi energiát fordít Magyarország fűtésre és hűtésre (légkondicionálás, hűtőszekrény) egy évben?

4.6. Elektromos energia

Elektromos energia

5. Módszertan

Az előbbiek megvalósítása látható itt, egy konkrét példán.

6. Csoportok

1  
 
 
2 
 
 

7. Pontok





























8.

9.