Korábbi évek: 2007/2, 2008/1, 2008/2, (2009/1), 2009/2.

Környezetfizikai kísérletek középiskolákban
2010/1

1. Cél

Az ember környezet közötti kölcsönhatás energia és anyagáramokat jelent. A gyakorlat célja, hogy ezen kölcsönhatások következményeit megismerjük, hogy egyszerű eszközökkel meg tudjuk határozni a köztünk és a környezetünk között létrejövő energia- és anyagáramokat.
Legyen egy képünk arról, mennyi anyagot és energiát használunk föl a mindennapi életünkben, ezt honnan vesszük, mennyi tartaléka van az emberiségnek, illetve a szennyezéseink (hulladék, zaj, széndioxid, fény) mennyire terhelik a környezetet.
Ha elbizonytalanodunk valamiben, vagy gyorsan kell egy definíció, érdemes megnézni a környezetfizikai minilexikont: html, pdf, vagy word formátumban.

2. Várható mérések

3. Beosztás

  1. 02.09.: Megbeszélés
  2. 02.16.: Készenléti teljesítmény mérése. Jegyzőkönyvek: lányok, fiúk.
  3. 02.23.: Hosszmérés
  4. 03.02.: Egyetemi Campus méretei, jegyzőkönyvek: lányok, fiúk.
  5. 03.09.: Elmarad
  6. 03.16.: Tömeg: Jegyzőkönyv: Gál Eszter-Sumi Melinda, fiúk.
  7. 03.23.: MIPS
  8. 03.30.: Sebesség-mérés: adatok, a sebesség ára
  9. 04.13.: Hő
  10. 04.20.: Energia. Jegyzőkönyv: Gál Eszter-Sumi Melinda, fiúk.
  11. 04.27.: Elektromosság Ohm-mérés
  12. 05.04.: Ohm törvény mérése
  13. 05.11.: Értékelés-jegybeírás

4.Mérések

4.1. Mérés - mértékegységek

Mindenekelőtt ezt a fejezetet célszerű elolvasni azért, hogy rendszerezzük a korábbi ismereteket.

4.2. Távolságmérés

Mérési módszerek, eszközök, jellemző és elgondolkodtató méretek. Házi feladat.
Ökológiai lábnyom.

4.3. Tömegmérés: MIPS Anyag intenzitás/szolgáltatás

a. jellemző tömegek

A jellemző tömegek mérésének tanítására itt van egy példa.

b. jellemző anyagfelhasználások

Ehhez a témához itt van egy jó cikk.

4.4. Sebességek

4.5. Energiamegmaradás

Termikus jelenségek - hőmérséklet.
Fontosabb táblázatok: sűrűségek, hőtani adatok, égéshők, fűtőértékek.
Házi feladat: mennyi energiát fordít Magyarország fűtésre és hűtésre (légkondicionálás, hűtőszekrény) egy évben?

4.6. Elektromos energia

Elektromos energia

5. Módszertan

Az előbbiek megvalósítása látható itt, egy konkrét példán.

6. Csoportok

1Gál Eszter
Sumi Melinda
Wittner Edina
2Éliás-Szalay István
Hock Ferenc
Szeibel Szabolcs Bánk




























8.

9.