Korábbi évek: 2007/2, 2008/1.

Környezetfizikai kísérletek középiskolákban
2008/2

Frissítve: 2008.10.10.

1. Cél

Az ember környezet közötti kölcsönhatás energia és anyagáramokat jelent. A gyakorlat célja, hogy ezen kölcsönhatások következményeit megismerjük, hogy egyszerű eszközökkel meg tudjuk határozni a köztünk és a környezetünk között létrejövő energia- és anyagáramokat.
Legyen egy képünk arról, mennyi anyagot és energiát használunk föl a mindennapi életünkben, ezt honnan vesszük, mennyi tartaléka van az emberiségnek, illetve a szennyezéseink (hulladék, zaj, széndioxid, fény) mennyire terhelik a környezetet.
Ha elbizonytalanodunk valamiben, vagy gyorsan kell egy definíció, érdemes megnézni a környezetfizikai minilexikont: html, pdf, vagy word formátumban.

2. Csoportok és alkalmak

  1. 09.23. Távolságmérés, ökológiai lábnyom
  2. 09.30. Önálló munka - távolságmérés
    A két Campus-méret meghatározás (eddigi) jegyzőkönyvei: 1, 2. Amit még várunk: egy másik módszerrel (térkép, google-maps, stb.) meghatározott adattal és az ökológiaia lábnyommal való összehasonlítás.
  3. 10.07.MIPS előadás és tömeg mérése
  4. 10.14. MIPS adatgyűjtés a neten
  5. 10.21. Sebességek - előadás és mérés a laborban
  6. 10.28. Őszi szünet
  7. 11.04. Önáll munka - sebességek mérése és adatgyűjtés a neten
  8. 11.11. Fajhő és hőmérséklet előadás és mérés
  9. 11.18. Főzés hatásfoka, előadás és mérés
  10. 11.25. Önálló munka - energiafelhasználás
  11. 12.02. Stand-by előadás és mérés
  12. 12.09. Értékelés, jegybeírás.

3. Osztályzás

Minden csoport elvégzi mind az öt mérést, erről jegyzőkönyvet ad be. Ha ez még a gyakorlat végén megtörténik, az 25 pontot ér, minden hét késés öt ponttal csökkenti a jegyzőkönyv értékét. A pontszámokat összeadjuk. 100 pont fölött jeles, 100-80 négyes. 80 alatt hármas...

4.Mérések

4.1. Mérés - mértékegységek

Mindenekelőtt ezt a fejezetet célszerű elolvasni azért, hogy rendszerezzük a korábbi ismereteket.

4.2. Távolságmérés

Mérési módszerek, eszközök, jellemző és elgondolkodtató méretek. Házi feladat.
Ökológiai lábnyom.

4.3. Tömegmérés: MIPS Anyag intenzitás/szolgáltatás

a. jellemző tömegek

A jellemző tömegek mérésének tanítására itt van egy példa.

b. jellemző anyagfelhasználások

Ehhez a témához itt van egy jó cikk.

4.4. Sebességek

4.5. Energiamegmaradás

Termikus jelenségek - hőmérséklet.
Fontosabb táblázatok: sűrűségek, hőtani adatok, égéshők, fűtőértékek.
Házi feladat: mennyi energiát fordít Magyarország fűtésre és hűtésre (légkondicionálás, hűtőszekrény) egy évben?

4.6. Elektromos energia

Elektromos energia

5. Módszertan

Az előbbiek megvalósítása látható itt, egy konkrét példán.

6. Névsor

Jelentkeztek, de még nem voltak:

  1. Basa István
  2. Dalmadi Attila Gábor
  3. Halász László
  4. Szántó Laura Dóra
  5. Szilágyi Eszter




























7.

8.

9.