200.
§
BH1999.
BH1998.
BH1997.
BH1996. 618. Az egyeztetés
kezdeményezése lehetőségére történő munkáltatói figyelmeztetés hiánya alapot
szolgáltat a munkavállaló késedelme kimentésére, és pótolja a késedelem bíróság
előtti kimentésének kötelezettségét [1992. évi XXII. törvény 6. § (3) bek.,
200. § (2) bek.].
BH1996.
E paragrafust az 1999. évi LVI. törvény helyezte
hatályon kívül. A Pp. munkaügyi perekre vonatkozó szabályainak módosításával
párhuzamosan 1999. augusztus 17-től hatályon kívül helyezésre került a Munka
tv. 199. § (5) bekezdése is.
A Pp. bevezette a bíróság előtti tárgyalást
megelőzően lefolytatandó egyeztetést, ezért a Munka tv. szerinti pert megelőző
egyeztetési kötelezettség fenntartása az egyeztetés megkettőzéséhez vezetett
volna. Ennek elkerülése érdekében hatályon kívül helyezésre került a kereset
megindítását megelőző kötelező egyeztetésre vonatkozó szabály.
A hatályon kívül helyezett 200. § a kötelező
egyeztetés kezdeményezésére nyitva álló határidőt, valamint e határidő
elmulasztásának kimentésére vonatkozó szabályokat tartalmazta.
201.
§ A
kollektív szerződésben, illetve a felek megállapodásában meghatározott
békéltetés (199/A. §) eredménytelenségének megállapítását követően - a 202.
§-ban foglalt kivétellel - az elévülési időn belül lehet bírósághoz fordulni. A
keresetnek az intézkedés végrehajtására - a 23. §, a 67. §, illetve a 202. §
(1) bekezdésének d)-f) pontját kivéve - halasztó hatálya nincs.
BH2001.
BH1998.
BH1997.
BH1995.
A felek közötti kötelező egyeztetés megszűnt, de
megmaradt az a szabály, hogy a felek a munkaügyi jogvita esetére békéltető
személyt jelölhetnek ki.
A kollektív szerződésben, illetve a felek
megállapodásában meghatározott békéltetés eredménytelenségének megállapítását
követően a három éves elévülési időn belül lehet bírósághoz fordulni.
Általánosságban a kereset benyújtásának nincs
halasztó hatálya az intézkedés végrehajtására, kivéve az alábbi eseteket:
- a szakszervezeti kifogás,
- a munkáltatónak az üzemi tanács jogait sértő
intézkedése,
- a munkavállaló kötelezettségszegése miatt
alkalmazott jogkövetkezmények,
- a fizetési felszólítással, illetve a
kártérítésre, a leltárhiány megtérítésére kötelező határozattal kapcsolatos
ügyek esetében.
A felsorolt ügyekben a munkáltatói intézkedést a
jogerős bírósági döntésig nem lehet végrehajtani.
BH2001. 85. - rendes felmondással kapcsolatos
anyagi igények elévülési ideje
BH1997. 307. - a kártérítési járadékfizetési
kötelezettség megváltoztatása miatti per megindítására a munkáltató is jogosult
BH1995. 496. - a jogorvoslatról való
tájékoztatás elmaradásának következménye
202.
§ (1) A
keresetlevelet az intézkedés közlésétől számított harminc napon belül lehet
előterjeszteni:
a)
a
munkáltató egyoldalú intézkedésével végrehajtott munkaszerződés-módosítással;
b)
a munkaviszony
megszüntetésével, ideértve a közös megegyezésen alapuló megszüntetést is;
c)
a
rendkívüli felmondással;
d)
a
munkavállaló kötelezettségszegése miatt alkalmazott jogkövetkezménnyel (109.
§);
e)
a
fizetési felszólítással (162. §), illetve a kártérítésre - ideértve a
leltárhiány megtérítésére - kötelező határozattal [173. § (2) bekezdés]
kapcsolatban.
(2)
A keresetlevél beadására megállapított határidőt megtartottnak kell tekinteni,
ha a bírósághoz intézett keresetlevelet legkésőbb a határidő utolsó napján
postára adták. Ha a fél a keresetlevél beadására megállapított határidőt
elmulasztja, igazolással élhet.
EBH2006. 1445. I. A közalkalmazott a
rendkívüli lemondására alapított anyagi igényeit a 30 napos keresetindítási
határidőn belül érvényesítheti [1992. évi XXII. törvény 202. § (1) bek. c)
pont; 1992. évi XXXIII. törvény 86. §].
EBH1999. 58. Az Mt. 202. §-ának (1)
bekezdésében megállapított keresetindítási határidő olyan eljárásjogi határidő,
amelynek elmulasztását nem lehet megállapítani, ha a keresetlevelet a határidő
utolsó napján postára adták.
BH2001. 90. Jogellenesnek minősül a
törvényben meghatározott követelményeknek meg nem felelő felmentés. Az
érvényességi kelléknek nem tekinthető körülmények nem jogszabályszerű
megjelölése azonban a felmentést nem teszi jogellenessé, hanem a felmentés
tartalmának módosításához, illetve a törvénynek megfelelő kiigazításához
vezethet [1992. évi XXXIII. tv. 30. § (1) bek. d) és e) pont, Mt. 202. §, Pp.
161. § (1) bek.].
BH1999.
BH1999. 139. II. Nem vonható az
anyagi jogi határidő körébe a munkaügyi jogvitát a bíróság előtt megindító
keresetlevél. A Munka Törvénykönyvében meghatározott keresetindítási határidő
csak az egyeztetési eljárással indult munkaügyi vita részeként, azzal egységben
és annak függvényében vizsgálható. Ebben az esetben a kereset benyújtása
eljárási cselekménynek minősül, ezét ha azt legkésőbb a határidő utolsó napján
ajánlott küldeményként postára adták, a határidő elmulasztásának következményei
nem alkalmazhatók [1992. évi XXII. törvény 202. § (1) bek., Pp. 105. § (4)
bek.].
BH1998. 507. Amennyiben a munkáltató
a munkavállaló munkaviszonyának megszüntetése esetén a jogorvoslatra vonatkozó
tájékoztatást elmulasztja, és a felek egyeztetése emiatt marad el, a
keresetlevél előterjesztésének határidejére vonatkozó korlátozás nem
érvényesül. Ilyen esetben a kereset a hároméves általános elévülési időn belül
bármikor, az érvényesíthető jogok korlátozása nélkül benyújtható [1992. évi
XXII. törvény 6. § (3) és (4) bek., 11. § (1) bek., 100. § (4) és (5) bek.,
202. § (1) és (2) bek.].
BH1998.
BH1997.
BH1996.
BH1996. 402. Az egyetértésre
vonatkozó tájékoztatás hiányát akként kell értékelni, hogy a munkáltató
elfogadja az egyeztetés kezdeményezésének a törvényben előírt határideje
elmulasztását. Ez önmagában pótolja a bíróság előtti kimentés kötelezettségét
[1992. évi XXII. tv. (Mt.), 199. § (1) bek., 200. (2) bek., 202. § (2) bek., 6.
§ (3) bek., Pp. 106. §].
BH1996.
BH1995.
A Munka tv. 202. §-ban meghatározott esetekben
nem az általános három éves elévülési időn belül, hanem az intézkedés
közlésétől számított 30 napon belül lehet a keresetlevelet előterjeszteni.
A keresetlevél benyújtásának 30 napos határideje
szempontjából a gyakorlatban nem volt egyértelmű és eltérő bírósági ítéletek is
születtek tekintetben, hogy elegendő-e, ha a keresetlevelet a 30. napon postára
adják, vagy annak a 30. napon meg kell érkeznie a bírósághoz (ez utóbbi
értelmezés szerint ítélkezett a Legfelsőbb Bíróság pl. a BH1999. 334. ügyben).
A 2003. július 1-jétől hatályos új rendelkezés
már egyértelmű választ ad a fentiekre, mivel kimondja, hogy megtartottnak kell
tekinteni a keresetlevél beadására rendelkezésre álló 30 napos határidőt akkor,
ha a keresetlevelet a határidő utolsó napján postára adták. Ha a fél e
határidőt elmulasztja, akkor igazolással élhet.
A keresetlevél alapján a munkaügyi bíróságnak a
tárgyalást legkésőbb a keresetlevélnek a bírósághoz történő megérkezésétől
számított 15 napon belül kell kitűzni, de például a megszüntetett munkaviszony
helyreállítására irányuló perben a bíróságnak soron kívül kell eljárnia. Az
eljárás a bíróság előtti egyeztetéssel kezdődik, és ha ez eredménytelen, akkor
kerül sor azonnal a tárgyalásra.
A munkaviszonyból származó perekben az
érintetteket tárgyi költségmentesség illeti meg.
A munkaviszonyból származó igények érvényesítése
során is lehetőség van arra, hogy a fél kizárólag pénzkövetelésre alapított
igényét fizetési meghagyás útján érvényesítse, kivéve, ha a per tárgya a
jogviszony keletkezésével, fennállásával, vagy megszűnésével kapcsolatos.
BH1997. 49. - a törvény a munkavállaló
jogorvoslati igényét csak akkor zárja ki, illetve korlátozza, ha azt az abban
megállapított határidőn túl érvényesíti
BH1996. 622. - jogellenes felmondást tudomásulvételének
jogkövetkezménye
Kapcsolódó jogszabályok:
- 6/1986. (VI. 26.) IM rendelet a
költségmentesség alkalmazásáról a bírósági eljárásban
ÖTÖDIK RÉSZ
VEGYES ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
203.
§ (1) E
törvény 1992. július 1-jén lép hatályba.
(2)
A Kormány felhatalmazást kap, hogy
a)
a
bedolgozók foglalkoztatására vonatkozó szabályokat, illetve
b)
c)
e
törvény hatálybalépése miatt szükséges jogszabálymódosításokról, illetve
hatályon kívül helyezésről rendelkezzen,
d)
a
munkaerő-kölcsönzés folytatásának, a kölcsönbeadó nyilvántartásba vételének
feltételeit és részletes szabályait rendeletben meghatározza, és ennek során
vagyoni biztosíték meglétét írja elő,
e)
a
megváltozott munkaképességű munkavállalók alkalmazására, foglalkoztatására és a
szociális foglalkoztatásra vonatkozó szabályokat megállapítsa,
f)
gyermeke
születése esetén az apát megillető munkaidő-kedvezmény tartamára járó távolléti
díj állami költségvetés terhére történő folyósítási szabályait megállapítsa.
(3)
(4)
E törvény 72. §-ának (7) bekezdésében meghatározott tevékenységek tekintetében
felhatalmazást kap
a)
a
kultúráért felelős miniszter a művészeti,
b)
a
sportpolitikáért felelős miniszter a sport-,
c)
a
kereskedelemért felelős miniszter a modell- és hirdetési jellegű munkák körének
meghatározására.
BH1996.
BH1996.
BH1996.
BH1995.
BH1994. 289. I. A végkielégítés
mértéke legalább 20 év munkaviszonyban töltött idő esetén 5 havi átlagkereset
összege. Ez a mérték 3 havi átlagkereset összegével emelkedik, ha a
munkavállaló munkaviszonya az öregségi nyugdíjjogosultság megszerzését megelőző
5 éven belül szűnik meg [1967. évi II. tv. 27/A. § (4) bek. e) pont, (5) bek.
].
BH1993.
BH1993.
BH1993. 708. Üzemnek (üzemrésznek) a
munkavállalókkal együttesen történt, megállapodáson alapuló tényleges átvétele
esetén az új munkáltató a munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek
szempontjából a korábbi munkáltatónak - egyetemes jogutódlás hiányában is -
különös jogutódja. A munkaviszonyt tehát a munkáltató személyében bekövetkezett
különös jogutódlás nem érinti. Erre figyelemmel a dolgozót a jogszabályban
előírt végkielégítés illeti meg a munkaviszonyának felmondással történő
megszűntetése esetén (1991. évi XLVIII. tv. 2. §).
BH1993. 470. II. Ha a jogutódlás nem
állapítható meg, a bizonyítási eljárást arra nézve is le kell folytatni, hogy a
kollektív szerződés szabályozta-e a végkielégítésre való jogosultságot [1991. évi
XLVIII. tv, Mt. 25. § (3) bek., 27/A. §
(1) és (2) bek., MK 147. sz.].
BH1993.
Jelen szakasz rendelkezik a Munka tv. 1992.
július 1-jei hatályba lépéséről, továbbá a Kormány részére ad felhatalmazást
arra, hogy például: a bedolgozók foglalkoztatására [24/1994. (II. 25.) Korm.
rendelet], az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatásra (1997.
évi LXXIV. tv.), a munkaerő-kölcsönzési és magán-munkaközvetítői tevékenység
feltételeire [118/2001. (VI. 30.) Korm. rendelet] vonatkozó részletes
szabályokat megalkossa. Felhatalmazást tartalmaz továbbá, hogy a 15. év alatt
foglalkoztatható tanköteles fiatal munkavállalók körét a (4) bekezdésben
meghatározott miniszterek határozzák meg. Eddig az ifjúsági és sportminiszter
élt e jogkörével [7/2001. (X. 4.) ISM rendelet]. Az új Munka tv. hatályba
lépése számos korábbi jogszabály hatályon kívül helyezését tette szükségessé,
melyek körét a (3) bekezdés tartalmazza.
Munka tv. 204. § - 206. §-ához:
E szakaszokat az egyes jogszabályok és
jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezéséről szóló 2007. évi LXXXII.
törvény, 2007. július 1-jei hatállyal hatályon kívül helyezte.
BH1995. 548. - 30 éves jubileumi jutalomra való
jogosultság
BH1995. 67. - közalkalmazott jubileumi jutalma
BH1993. 586. - munkaviszony megszüntetésével
összefüggő nyilatkozatot (intézkedést) a nyilatkozat megtételekor hatályos
jogszabály alapján kell elbírálni.
204-206.
§
BH2001. 594. Gazdasági társaság
vezető tisztségviselőjének kártérítési felelőssége a polgári jog általános
szabályai szerint áll fenn. Ennek megfelelően akkor mentesül a felelősség alól,
ha bizonyítani tudja, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában
elvárható. Az általános elvárhatóság a gazdasági társaságokról szóló törvényben
meghatározott, a vezető tisztségviselőkkel szemben támasztott fokozott
gondosságot jelenti [Ptk. 339. § (1) bek., 1988. évi VI. tv. 28. §, 32. § (1)
bek., 44. § (1) bek., 1992. évi XXII. tv. (Mt.) 205. § (1) bek., 48/1979. (XII.
1.) Mt. r. 86. § (2) bek., Pp. 164. §].
BH1998.
BH1997.
BH1996.
BH1995. 548. II. A 30 éves jogviszony
alapján csak 1992. július 1-jét követően nyílik meg az igény érvényesítésének
lehetősége a jubileumi jutalomra, minthogy a jogszabály nem tartalmaz
visszaható hatályú rendelkezéseket [1992. évi XXXIII. tv. 78. § (1) bek., 86.
§, 87. § (1) bek., 1992. évi XXII. törvény 205. § (1) bek.].
BH1995.
BH1994.
BH1994.
BH1994.
BH1993. 586. II. A munkaviszony
megszüntetésével összefüggő nyilatkozatot (intézkedést) a nyilatkozat
megtételekor hatályos jogszabály alapján kell elbírálni (1992. évi XXII. tv.
205. §).
BH1993. 333. II. Ha a keresettel
érvényesített jog fennállása és a jogosultat ennek alapján megillető követelés
összege tekintetében a jogvita elkülöníthető, a bíróságnak a jog fennállását
közbenső ítélettel és nem részítélettel kell eldöntenie [1992. évi XXII. tv.
205. § (1) bek., Pp. 213. § (3) bek., 233. § (1) bek., 349 §].
BH1993. 651. Egy korábbi fegyelmi
határozat elbírálása kapcsán a rendkívüli felmondás szabályainak megfelelő
alkalmazása esetén a bíróságnak azt kell vizsgálnia, hogy a fegyelmi
határozatban megjelölt magatartás alapul szolgálhatott volna-e a rendkívüli
felmondás gyakorlására [1992. évi XXII. tv. 206. § (2) bek., 96. § (1) bek. a),
b) pont].
BH1993.
BH1993. 128. II. A per tárgyalásának
téves felfüggesztése a munkavállaló ellen indított büntetőeljárás jogerős
befejezéséig (Pp. 152. §).
207.
§ E
törvény hatálybalépése előtt megkötött tanulmányi szerződésre, illetve
megkezdett tanulmányokkal kapcsolatos kedvezményekre a megkötéskori, illetve a
tanulmányok megkezdésekor hatályos jogot kell alkalmazni.
A korábbi Munka tv. alapján is volt lehetőség
tanulmányi szerződés megkötésére. Ezért az ezzel kapcsolatos átmeneti
szabályokat tartalmazza e szakasz.
208.
§ (1) E
törvény rendelkezései nem érintik a hatálybalépése előtt kiadott jogszabály
munkaidőre vonatkozó rendelkezését, ha az heti negyven óránál rövidebb
törvényes munkaidőt állapított meg.
(2)
Ahol jogszabály törvényes munkaidőt említ, azon teljes munkaidőt kell érteni.
Az új Munka tv. napi 8 óra munkaidőt állapított
meg, míg a korábbi Munka tv. heti 42 (44) órát. Emellett a régi és az új
szabályok alapján is lehetőség volt arra, hogy munkaviszonyra vonatkozó szabály
ettől rövidebb teljes munkaidőt írjon elő. Tekintettel arra, hogy ha a korábbi
szabályok alapján a dolgozó törvényes munkaideje heti negyven óránál rövidebb
időtartamban került rögzítésre, akkor az nem ellentétes az új Munka tv. napi 8
órára (mely heti 40 óra munkaidőnek felel meg) vonatkozó előírásával.
209.
§ (1)
Ha a munkavállaló munkaviszonya e törvény hatálybalépése előtt áthelyezéssel
keletkezett, korábbi munkaviszonyát, mindaddig míg munkaviszonyát nem szünteti
meg - 95. § alkalmazását kivéve -, úgy kell tekinteni, mintha jelenlegi
munkáltatójánál töltötte volna el.
(2)
BH1998.
A korábbi Munka tv. ismerte az áthelyezés
jogintézményét. Jelenleg a Munka tv. nem, de számos más jogszabály pl. a Ktv,
Kjt. rendszerében az áthelyezés lehetősége fennmaradt.
Az új Munka tv.- e szabályokat nem vette át, de
a 209. § alapján, az 1992. július 1-je előtt áthelyezéssel létesített
jogviszonyokat (ha az új Munka tv. hatályba lépése óta ugyanazon munkáltatónál
jelenleg is fennáll a munkaviszony) úgy kell tekinteni, mintha azt a
munkavállaló a jelenlegi munkáltatójánál töltötte volna el. Az áthelyezéssel
létesült munkaviszonyok időtartamának fentiek szerinti összeszámítása irányadó
pl. a felmondási idő meghatározása esetén, de a végkielégítés mértékének
meghatározásakor nem.
BH1998. 251. - közalkalmazott jubileumi
jutalmánál figyelembe vehető időtartamok