180.
§ (1) A
természetbeni juttatások értékét, valamint a dologi kár összegét a kártérítés
megállapításakori fogyasztói ár alapján kell meghatározni.
(2)
A dologi kár összegét az avulás figyelembevételével kell kiszámítani. Ha a
dologban okozott kár az érték csökkenése nélkül kijavítható, kárként a javítási
költséget kell figyelembe venni.
A vagyoni kár összegének megállapításakor nem
mindegy, hogy a munkavállalónak munkaviszonya alapján járó, de a kár miatt
elmaradt természetbeni juttatásait, valamint a károkozással kapcsolatban
keletkezett dologi kárát milyen összeggel veszi a munkáltató figyelembe.
Ezért a Munka tv. szabályozza, hogy ezeket a
kártérítés megállapításakori fogyasztói árak alapján kell megállapítani (míg a
munkavállaló károkozása esetén a munkavállalónak a károkozás időpontjában
érvényes fogyasztói ár figyelembe vételével kell a dologi kár értékét
megtéríteni).
Ha például a káresemény miatt megsemmisült a
munkavállaló szemüvege, amit a két éve vett, akkor jelen szakasz előírásaira
tekintettel a kár összegét a kártérítés megállapításakori ár alapján, a
jelenlegi beszerzési áron kell figyelembe venni. Ha azonban a szemüveg csak
eltört, és az megjavítható úgy, hogy továbbra is rendeltetésszerűen
használható, akkor csak a szemüveg megjavításának költségét kell vagyoni
kárként figyelembe venni.
181.
§ (1) A
munkáltató köteles megtéríteni a munkavállaló közeli hozzátartozójának [139. §
(2) bekezdés] a károkozással összefüggésben felmerült kárait, indokolt
költségeit is.
(2)
Ha a károkozással összefüggésben a munkavállaló meghal, eltartott
hozzátartozója az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően olyan összegű tartást
pótló kártérítést is igényelhet, amely szükségletének - a tényleges, illetőleg
az elvárhatóan elérhető munkabérét, jövedelmét is figyelembe véve - a sérelem
előtti színvonalon való kielégítését biztosítja.
BH2007. 244. II. A munkáltató köteles
megtéríteni az orvosi javaslatra otthon ápolt munkavállalónak, illetve közeli
hozzátartozójának az ápolás bizonyított és indokolt költségeit [1992. évi XXII.
törvény 177. § (1) bekezdés, 181. § (1) bekezdés].
BH1994. 514. A baleset folytán elhalt
munkavállaló jövedelmét a hozzátartozó kártérítési igénye szempontjából nemcsak
a munkabére, hanem a külföldi megélhetését is szolgált valutaellátmányból megtakarított
valutarész figyelembevételével kell számításba venni [1992. évi XXII. tv. 205.
§ (1) bek., 26/1980. (XII. 20.) MüM r. 7. § (1) bek. ].
A munkáltató hozzátartozóval szembeni
felelőssége járulékos jellegű, megállapításának előfeltétele, hogy a
kártérítési felelőssége a munkavállaló vonatkozásában is fennálljon.
A károkozással összefüggésben felmerült kár
sokféle lehet, ilyen pl. ha a sérült munkavállaló hozzátartozója a baleset
miatt olyan idegállapotba kerül, hogy saját munkáját nem tudja ellátni,
táppénzes állományba kerül és emiatt keresetveszteség éri.
A kártérítést akár több, arra jogosult közeli
hozzátartozó is igényelheti.
A tartást pótló kártérítést csak a munkavállaló
halálát megelőzően eltartásában lévő hozzátartozó igényelheti. (Indokolt
költségként merülhet fel pl. az eltemettetés költsége is.)
Ha a munkavállalónak több eltartott
hozzátartozója volt, akkor a kártérítést, illetve járadékot jogosult
személyenként külön-külön kell megvizsgálni és megállapítani.
182.
§ A
kártérítés összegének kiszámításánál le kell vonni
a)
az
elmaradt munkabérre eső nyugdíjjárulékot;
b)
az
állami egészségügyi és a társadalombiztosítás keretében járó ellátást;
c)
amit a
munkavállaló munkaereje hasznosításával megkeresett vagy az adott helyzetben
elvárhatóan megkereshetett volna;
d)
amihez
a munkavállaló (hozzátartozója) a megrongálódott dolog hasznosításával
hozzájutott;
e)
amihez
a jogosult a károkozás folytán megtakarított kiadások eredményeként jutott
hozzá.
EBH2000. 360. A nemzeti helytállásért
megnevezésű pótlék a munkáltató kártérítési kötelezettsége összegének
megállapításánál kártérítést csökkentő tényezőként nem vehető figyelembe
[173/1995. (XII. 27.) Korm. rendelet 5. § (5) bek., 7. §, Mt. 182. § b) pont].
EBH1999. 57. Ha a károsult elvárható
keresetét bruttó összegben határozzák meg, az ezt csökkentő, a károsult által
ténylegesen megszerzett jövedelmet és társadalombiztosítási ellátást is
bruttósított összegben kell számításba venni (Mt. 182. §).
BH2007. 354. A baleseti kártérítési
járadékból le kell vonni az elmaradt (elérhető) keresetre eső
társadalombiztosítási járulékot és figyelembe kell venni a társadalombiztosítás
keretében járó ellátást is (1992. évi XXII. törvény 182. §)
BH2006. 94. A baleseti és
egészségkárosodási járadékot ténylegesen elért jövedelemként kell figyelembe
venni [1992. évi XXII. törvény 182. § b) pont; 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM
együttes rendelet 24/A. §].
BH2005. 78. A kártérítés összegének
törvény szerinti kiszámítása a személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség
számszaki szempontból helytálló megállapítását, és a munkavállalói járulék
tekintetében is a káron szerzés tilalma elvének alkalmazását jelenti (Mt. 182.
§).
BH2004. 473. A munkahelyi baleset
során 30%-os munkaképeség-csökkenést szenvedett munkavállaló (hitelező)
kártérítés iránti igénye során - a rehabilitációs bizottság igazolásával
szemben - a felszámolási eljárásban a volt munkáltatót (adóst) terheli annak
bizonyítása, hogy a volt munkavállaló nem csak rehabilitációs munkakörben foglalkoztatható
[1986. évi 11. tvr. 30. § (1) bek. b) pont; Pp. 164. §; 1992. évi XXII. tv.
174-177. §-ai, 182. § c) pont].
BH2002. 77. A kártérítés összegének
kiszámításánál mindazt az állami egészségügyi és a társadalombiztosítás
keretében járó ellátást le kell vonni, amelyre való jogosultság összefüggésbe
hozható a munkahelyi baleset következményével. Ha a munkavállaló a balesettel
összefüggésben bekövetkezett rokkantsága nélkül nem lenne jogosult özvegyi
nyugdíjra, annak összegét - minthogy ez a juttatás nem független a baleset
következményétől - a munkáltató által fizetendő kártérítési járadék összegéből
le kell vonni [Mt. 177. §, 182. § b) pont, 1997. évi LXXXI. tv. 47. § (2)
bek.].
BH2001. 446. I. A járadék
felemelésére irányuló igény elbírálásánál, a járadék módosításának alapjául
szolgáló munkabér-növekedésnél a munkavállaló munkakörében a KSH adatai szerint
megvalósult átlagos éves bérfejlesztést kell évente figyelembe venni, és ennek
megfelelően a járadék alapjául szolgáló havi átlagkeresetet az évenkénti
bérfejlesztéssel növelve kell a kártérítési járadék összegét meghatározni (Mt.
182. §).
BH2001. 446. II. A nemzeti
helytállásért elnevezésű pótlék a kitüntetésekhez kapcsolódó, a nyugellátástól
elkülönítetten kezelt pótlék, ezért nem minősül a társadalombiztosítás
kereteiben járó, a Munka Törvénykönyve szerint a kártérítés összegének
kiszámításánál levonandó ellátásnak [173/1995. (XII. 27.) Korm. r. 5. § (5)
bek. és 7. §, Mt. 182. § b) pont].
BH2001. 247. A munkáltató a
munkaképesség csökkenésére tekintettel egészségkárosodási és baleseti
járadékban részesülő volt munkavállalója esetében - az általa végrehajtott
bérfejlesztéskor - kártérítési járadék összegének meghatározása során
jogszerűen veszi figyelembe kárcsökkentő tényezőként a minimálbér összegét, ha
a volt munkavállaló nem tesz eleget a megmaradt munkaképessége, az életkora és
szakképzettsége által lehetővé tett kárenyhítési (elhelyezkedési)
kötelezettségének [Mt. 182. § c) pont].
A munkáltatót ugyan teljes kártérítési
kötelezettség terheli, de ez nem jelenti azt, hogy a máshonnan megtérülő
kárösszegeket figyelmen kívül lehetne hagyni. A Munka tv. 182. § a munkavállaló
anyagi előnyszerzésének szab gátat, mivel meghatározza, hogy a vagyoni
kártérítés összegének kiszámításakor, milyen költségeket kell levonni a
megállapított kár összegéből.
Az elmaradt munkabér összegéből le kell vonni a
nyugdíjjárulékot (egészségbiztosítási járulékot), de az adót nem.
Le kell vonni továbbá, az állami
társadalombiztosítás alapján járó ellátást (pl. táppénz összegét, átmeneti
járadékot, rokkantnyugdíjat), amelyre való jogosultság összefüggésbe hozható a
munkahelyi baleset következményeivel. Ha a munkavállaló a balesettel
összefüggésben bekövetkezett rokkantsága nélkül nem lenne jogosult özvegyi
nyugdíjra, annak összegét - minthogy ez a juttatás nem független a baleset
következményétől - a munkáltató által fizetendő kártérítési járadék összegéből
le kell vonni.
A munkavállaló kárenyhítési kötelezettségét
célozza az a szabály, hogy a kártérítés összegét csökkenteni kell azzal a
jövedelemmel, amit a munkavállaló meglévő munkaereje hasznosításával
kereshetett volna. A munkáltató a kártérítési járadék összegének meghatározása
során - az általa végrehajtott bérfejlesztés során - jogszerűen veszi
figyelembe kárcsökkentő tényezőként a minimálbér összegét, ha a volt
munkavállaló nem tesz eleget a megmaradt munkaképessége, az életkora és
szakképzettsége által lehetővé tett kárenyhítési (elhelyezkedési)
kötelezettségének.
Amennyiben a munkáltató kártérítés költségei
között számításba vette a dolog kijavítására fordított összeget, de a
munkavállaló a megjavított dolgot hasznosította (eladta), akkor a kártérítés
összegéből le kell vonni azt az összeget, amennyiért a dolgot eladta.
Csökkenteni kell a kártérítés összegét azzal a
megtakarítással is, amihez a jogosult azért jutott hozzá, mert a kár miatt
bizonyos költségei nem merültek fel.
Ha a munkáltató és a munkavállaló között
kármegosztásra kerül sor, akkor a fenti kárt csökkentő jövedelmek levonása után
fennmaradó többletkárt kell a munkavállaló vétkességének arányában csökkenteni.
Ha a károsult elvárható keresetét bruttó
összegben határozzák meg, az ezt csökkentő, a károsult által ténylegesen
megszerzett jövedelmet és társadalombiztosítási ellátást is bruttósított
összegben kell számításba venni.
BH2002. 77. - a kártérítés összegének
kiszámítása
BH2001. 446. - a járadék felemelésénél irányadó
szempontok
BH2001. 446. - nemzeti helytállásért elnevezésű
pótlék a kitüntetésekhez kapcsolódó, a nyugellátástól elkülönítetten kezelt
pótlék, nem minősül a társadalombiztosítás kereteiben járó, levonandó
ellátásnak
BH2001. 247. - a munkavállaló kárenyhítési
kötelezettségének elmaradása
EBH2000. 360. - a nemzeti helytállásért
megnevezésű pótlék kártérítést csökkentő tényezőként nem vehető figyelembe
EBH1999. 57. - a kereset és a tb-ellátás bruttó
összegben történő figyelembe vétele
183.
§ (1)
Kártérítésként járadékot is meg lehet állapítani. Rendszerint járadékot kell
megállapítani akkor, ha a kártérítés a munkavállaló vagy vele szemben tartásra
jogosult hozzátartozója tartását, illetőleg tartásának kiegészítését hivatott
szolgálni.
(2)
Ha a kár vagy egy részének mértéke pontosan nem számítható ki, a munkáltató
olyan összegű általános kártérítés megfizetésére köteles, amely a károsult
teljes anyagi kárpótlására alkalmas. Általános kártérítés járadékként is
megállapítható.
EBH2002. 789. III. Általános
kártérítési járadék megállapítása a valószínűsíthetően elérhető minimálbér
alapulvételével is lehetséges [Mt. 183. § (2) bek.].
EBH2001. 572. II. A nem vagyoni
kártérítés összegének megállapításánál irányadó szempontok [Mt. 178. §, 183. §
(2) bekezdés; 177. § (2) bekezdés].
BH2004. 207. A munkáltató általános
kártérítési járadék fizetésére kötelezhető, ha - bizonyossággal határos
valószínűséggel - megállapítható, hogy a károsult a baleset hiányában legalább
a kötelező legkisebb munkabér összegét elérő rendszeres jövedelmet szerzett
volna [Mt. 183. § (2) bekezdés].
A munkavállalónak lehet a kártérítést egy
összegben is megállapítani és kifizetni, de lehet járadékot is megállapítani.
Ha a kártérítés tartás pótló, vagy tartást
kiegészítő céllal kerül megállapításra, akkor javasolt inkább járadékot
megállapítani, amely rendszeressége miatt jobban szolgálja a károsult, vagy
hozzátartozója folyamatos megélhetését.
Előfordulhat, hogy a kár, vagy annak
meghatározott része nem határozható meg pontosan. Ha a vagyoni kár
összegszerűsége emiatt vitatott, akkor sor kerülhet általános kártérítés
megállapítására is, mely járadékként is folyósítható.
EBH2002. 789. - általános kártérítési járadék
megállapítása
EBH2001. 572. - nem vagyoni kártérítés
összegének megállapításánál irányadó szempontok
184.
§ (1)
Ha a kártérítés megállapítása után változás következik be a sérelmet szenvedett
munkavállaló lényeges körülményeiben, mind a károsult, mind a munkáltató,
illetőleg felelősségbiztosítás alapján nyújtott kártérítés esetén a biztosító a
megállapított kártérítés módosítását kérheti.
(2)
A fiatal munkavállaló részére megállapított kártérítés összegét a
tizennyolcadik életévének betöltésekor, illetőleg a szakképzettség elnyerése
érdekében végzett tanulmányai befejezését követő egy év elteltekor felül kell
vizsgálni és az azt követő időre a részére járó kártérítést a
munkaképességében, illetőleg a képzettségében bekövetkezett változásnak
megfelelően kell megállapítani.
(3)
A kártérítés módosításának alapjául szolgáló munkabér-növekedés mértékének
meghatározásánál a munkáltatónak a károsultat a sérelem bekövetkezésekor
foglalkoztató szervezeti egységénél, a károsulttal azonos munkakört betöltő
munkavállalók ténylegesen megvalósult átlagos, éves bérfejlesztésének
(átlagkeresete változásának) mértéke az irányadó. Azonos munkakört betöltő
munkavállalók hiányában a módosítás alapjaként a szervezeti egységnél
ténylegesen megvalósult átlagos, éves bérfejlesztést (átlagkeresete változását)
kell figyelembe venni.
MK 111.
szám
A
munkavállaló járadékának felemelését csak olyan béremelkedésre alapozottan
érvényesítheti, amely őt is érintette volna, ha a munkaviszonyával
összefüggésben nem éri egészségkárosodás.
(4)
A (3) bekezdés szerinti szervezeti egység megszűnése esetén a kártérítés
módosításánál a munkáltatónál a károsulttal azonos munkakört betöltő
munkavállalók, ilyen munkavállalók hiányában pedig a munkáltatónál ténylegesen
megvalósult átlagos éves bérfejlesztésének (átlagkeresetének) mértéke az
irányadó.
EBH2004. 1155. A káron szerzés tilalma,
a káron felüli többletjuttatás kizárása a munkáltató kártérítési felelőssége
mértékének meghatározásánál is irányadó [1992. évi XXII. törvény 184. § (4)
bekezdés].
EBH2002. 695. A károsult a személyes
és vagyoni körülményeit nem köteles változatlanul megőrizni avégett, hogy a
kártérítés összege ne módosulhasson. Ilyen esetben is irányadó a káronszerzés
tilalma, valamint a tisztességes eljárás alapelve (Mt. 184. §).
EBH2001. 561. A munkáltatói jogutódlás
alapjául szolgáló megállapodás a munkavállaló kártérítési igényének tartalmát
nem érintheti, mivel a törvénytől eltérő feltételeket csak a kollektív
szerződés, vagy a felek megállapodása állapíthat meg [Mt. 13. § (3) bekezdés,
184. § (4) bekezdés].
BH2007. 274. II. Amennyiben a
munkavállaló a baleseti lábsérülése miatt nem tudja a korábbi munkakörét
ellátni, az ezzel összefüggésben történt munkaviszony megszüntetés utáni
időszakra kiesett keresetként a munkáltatónál elérhető kereset figyelembevétele
jogszerű [1992. évi XXII. törvény 184. §, 177. § (1) bekezdés].
BH2005. 404. A baleset miatt
szükségessé vált gépkocsi-használat esetében a gépkocsi cseréjére alapított
kárigény felől az összes körülmény figyelembevételével kell dönteni, ideértve a
személygépkocsi biztonságos vezetéséhez fűződő egyéni és közérdeket is.
Kármegosztás nem alkalmazható amiatt, hogy a károsult részére biztosított
személygépkocsit esetleg a hozzátartozói is használhatják (BH1988. 250.). A
munkaviszony alapján és azon kívül elért jövedelmeket és azok veszteségét
külön-külön kell vizsgálni [1992. évi XXII. törvény 177. §, 178. § (1)
bekezdés, 179. § (1) bekezdés, 184. § (3) bekezdés; 1952. évi III. törvény 213.
§ (1) bekezdés].
BH2005. 263. A károsult
keresetveszteségi járadékát a munkáltató a kötelező legkisebb munkabér mértéke
alapján köteles megfizetni, akkor is, ha a munkáltatónál bérfejlesztés nem
valósult meg [1992. évi XXII. törvény 184. §; MK 111. számú állásfoglalás].
BH1997. 307. Ha a felszámolás alatt
álló munkáltató a korábban bírói ítélettel megállapított kártérítési
járadékfizetési kötelezettségének összegét - a megváltozott körülményekre
tekintettel - módosítani akarja, e tárgyban neki kell pert kezdeményeznie
[1992. évi XXII. tv. 184. §, 199. § (2)-(3), (5) bek., 200. § (1) bek., 201. §,
1986. évi 11. tvr. (Ftvr.) 4. § (4) bek., 17. § (4) bek.].
BH1995. 741. Kártérítési járadék
felemelése iránt indult perben, a károsulttal azonos munkakört betöltő
munkavállalók hiányában, a kártérítés módosításánál a munkáltatónál ténylegesen
megvalósult átlagos éves bérfejlesztés aránya az irányadó [1992. évi XXII.
törvény 184. § (4) bek.].
BH1995. 683. II. A 60. életévét
betöltött munkavállaló javára megállapított keresetveszteségi kártérítés
összege csak abban az esetben emelhető fel, ha az összes körülmény gondos
mérlegelése mellett megállapítható, hogy a munkavállaló a sérelem előtti
munkakörében tovább dolgozott volna [26/1980. (XII. 20). MüM rend. 10. § (5) és
(7) bek., MK 111. sz. állásfoglalás].
A kártérítés a munkavállaló egészségi
állapotától függően kerül hosszabb, rövidebb időre megállapításra, de
lehetséges, hogy egész életében jogosult lesz kártérítési járadékra.
Ezen időtartam alatt mind a munkavállaló
körülményeiben, mind a munkáltatónál megvalósult béremelésre tekintettel
szükségessé válhat a megállapított kártérítés módosítása, mely az időközben
bekövetkezett változások miatt már nincs arányban az okozott hátránnyal, a
megállapított jövedelem-kieséssel.
A módosítás igényét megalapozhatja a
munkavállaló egészségi állapotában beállott javulás vagy romlás, valamint a
munkáltatónál történt olyan bérfejlesztés, mely a munkavállalóra is kihatott
volna.
A módosítást kezdeményezheti a károsult, a
munkáltató, felelősségbiztosítás alapján nyújtott kártérítés esetén pedig a
biztosító.
Ezzel szemben a munkáltató számára törvényi
kötelezettség, hogy a fiatal munkavállaló (18 év alatti) részére megállapított
kártérítés összegét a meghatározott okok bekövetkezése után felülvizsgálja és a
kártérítést a megállapított változásnak megfelelően módosítsa. A járadék
felemelésére irányuló igény elbírálásánál, a járadék módosításának alapjául
szolgáló munkabér-növekedésnél a munkavállaló munkakörében az adott szervezeti
egységnél ténylegesen megvalósult átlagos éves bérfejlesztést kell figyelembe
venni, ennek hiányában a munkáltatónál megvalósult átlagkereset változást kell
irányadónak tekinteni. A munkavállaló járadékának felemelését csak olyan
béremelkedésre alapozottan érvényesítheti, amely őt is érintette volna, ha a
munkaviszonyával összefüggésben nem éri egészségkárosodás.
E szakasz szövege nem említi, de a
munkavállalóval esik egy tekintet alá a tartásra szoruló közeli hozzátartozó
is, ha tartást pótló kártérítésben részesül, és körülményei miatt igényli a
kártérítés módosítását.
MK 111. - a munkavállaló járadékának
felemelésekor irányadó szempontok
EBH2002. 695. - a káronszerzés tilalma, valamint
a tisztességes eljárás alapelve
EBH2001. 561. - munkáltatói jogutódlás alapjául
szolgáló megállapodás a munkavállaló kártérítési igényének tartalmát nem
érintheti
BH1997. 307. - felszámolás alatt álló munkáltató
kártérítési járadékfizetési kötelezettsége
BH1995. 741. - kártérítési járadék felemelésénél
irányadó bérfejlesztés
185.
§ A
munkáltató a károkozásról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül
köteles a károsultat felhívni kárigénye előterjesztésére. A munkáltató a
kárigény bejelentésére tizenöt napon belül írásbeli, indokolt választ ad.
BH2007. 244. I. A balesettel
összefüggő elmaradt jövedelem (járadék) iránti igény három évnél régebbi időre
akkor sem érvényesíthető, ha a munkáltató az igénybejelentésről szóló közlés
iránti kötelezettségét elmulasztotta [1992. évi XXII. törvény 185. §, 186. §
(3) bekezdés].
A jogalkotó a munkáltató kötelezettségévé teszi
a munkavállaló - halála esetén a hozzátartozó - értesítését a kárigény
előterjesztésére, melynek alakiságára vonatkozóan a törvény előírást nem
tartalmaz, de - a megtörténte és a határidő betartása bizonyíthatósága
érdekében - célszerű írásban megküldeni a károsultnak. A munkáltató e felhívást
a károkozásról való tudomásszerzéstől számított 15 napon belül köteles a
megtenni.
A felhívás tartalmáról a Munka tv. nem
rendelkezik, de annak olyannak kell lennie, hogy a munkavállaló abból pontosan
tudja, milyen vagyoni (elmaradt jövedelem, jövedelem-kiesés miatti különbözet,
dologi károk, sérelem elhárításával összefüggésben felmerült költségeket), nem
vagyoni károkat igényelhet.
A munkavállaló ennek alapján előterjesztheti
kárigényét, (de a felhívásban a munkáltató által megnevezett kárigényeken túl,
az általa kárnak tartott további károk megfizetését is kérheti).
A munkáltatónak a kárigény elbírálásáról a
munkavállalót írásban, megfelelő indoklás kifejtésével, a bejelentéstől
számított 15 napon belül kell tájékoztatnia. Ha a munkáltató elfogadja a
munkavállaló által előterjesztett kárigényt és annak mértékét, akkor az
indoklásnak nincs olyan jelentősége, mint abban az esetben, ha nem.
Amennyiben a munkáltató a munkavállaló
kártérítésre vonatkozó előterjesztésének elbírálásáról nem nyilatkozik, illetve
nem fizeti meg az igényelt kártérítést, vagy nem teljeskörűen vagy nem az igény
szerinti mértékben, akkor a munkavállaló igényét munkaügyi bíróság előtt
érvényesítheti.
Ha a felhívásra, tájékoztatásra vonatkozó
kötelezettségeit a munkáltató elmulasztja, akkor ez azt eredményezi, hogy a
károsult járadékigényét 6 hónapnál régebbi időre is előterjesztheti.
186.
§ (1)
Az elévülés (11. §) szempontjából önállónak kell tekinteni
a)
az
átlagkereset és a táppénz,
b)
az
átlagkereset és a sérelem folytán csökkent kereset, valamint
c)
az
átlagkereset és a rokkantsági nyugdíj különbözetének megtérítése iránti igényt.
Ha a sérelemmel összefüggésben több és egymástól eltérő időpontban esedékes
újabb elkülönülő kárigény származik, ezek elévülési idejét egymástól
függetlenül, az egyes igények esedékessé válásától kezdődően, külön-külön kell
számítani.
(2)
Az elévülési idő az (1) bekezdésben foglalt megkülönböztetéssel
a)
a
táppénz első fizetésének napjától,
b)
attól
az időponttól, amikor a sérelem folytán bekövetkezett munkaképesség-csökkenés
első ízben vezetett jövedelemkiesésben megmutatkozó károsodásra, végül
c)
a
rokkantsági nyugállományba helyezés időpontjától kezdődik.
MK 112.
szám
A
munkaviszonnyal összefüggésben bekövetkezett egészségkárosodásból (balesetből,
betegségből) származó munkaképesség-csökkenésre tekintettel az egészségi
állapotának megfelelő más munkakörbe (beosztásba) áthelyezett munkavállaló
járadékigényének elévülése akkor kezdődik, amikor első ízben volt a balesetből
(megbetegedésből) származó munkaképesség-csökkenése következtében olyan mértékű
keresetvesztesége, hogy a munkaviszonyból származó jövedelme - figyelembe véve
a társadalombiztosítás keretében kapott baleseti ellátás összegét is - a
sérelem bekövetkezése előtti átlagkeresetét nem érte el.
(3)
Járadékigény hat hónapnál régebbi időre visszamenőleg csak akkor
érvényesíthető, ha a jogosultat a követelés érvényesítésében mulasztás nem
terheli, illetőleg a munkáltató a 185. §-ban meghatározott kötelezettségét
elmulasztotta. Három évnél régebbi időre visszamenőleg járadékigény nem
érvényesíthető.
BH2001. 398. A nyugdíjazás ténye
önmagában nem alapozza meg a nem vagyoni kártérítésre irányuló igényt, mert a nyugdíjazásból
nem következik az egyén aktivitásának megszűnése [Mt. 177. § (2) bek., 186. §
(1)-(2) bek.].
A Munka tv. 186. §-a az általános elévülési
szabályokra utalva, nevesíti azokat a kárigényeket, amelyeket az elévülés
szempontjából önállónak kell tekinteni. Ez azt is jelenti, hogy az
igényérvényesítések egymástól függetlenek, de természetesen az első igény
jelentkezésekor el kell dönteni a felelősség jogalapját. Az igény elévülésének
kezdőnapjait a (2) bekezdés részletezi. A munkaviszonnyal összefüggésben
bekövetkezett egészségkárosodásból (balesetből, betegségből) származó
munkaképesség-csökkenésre tekintettel az egészségi állapotának megfelelő más
munkakörbe (beosztásba) áthelyezett munkavállaló járadékigényének elévülése
akkor kezdődik, amikor első ízben volt a balesetből (megbetegedésből) származó
munkaképesség-csökkenése következtében olyan mértékű keresetvesztesége, hogy a
munkaviszonyból származó jövedelme - figyelembe véve a társadalombiztosítás
keretében kapott baleseti ellátás összegét is - a sérelem bekövetkezése előtti
átlagkeresetét nem érte el. A járadékigény előterjesztése két esetben hat
hónapnál régebbi időre, 3 évre visszamenőleg is előterjeszthető. Egyrészt
akkor, ha az igény késedelmes előterjesztésére nem a károsult mulasztása miatt
kerül sor, másrészt, ha a munkáltató nem tájékoztatta az előírt időn belül a
munkavállalót a kárigénye előterjesztésének lehetőségéről.
MK 112. - egészségkárosodásból eredő
járadékigény elévülésének kezdete
BH2001. 398. - a nyugdíjazás ténye önmagában nem
alapozza meg a nem vagyoni kártérítésre irányuló igényt
187.
§ (1) A
munkáltató, illetve a biztosító a szükséghez képest a munkavállalótól, illetve
hozzátartozójától a munkavégzésből származó jövedelméről, jövedelmi
viszonyairól évente igazolást kérhet.
(2)
A munkáltató a károsultat tizenöt napon belül értesíti, ha a kártérítés
mértékének módosítására alapul szolgáló bérfejlesztést hajtott végre [184. §
(3) bekezdés].
A Munka tv. 187. § a kártérítés módosítására
irányuló szabályokkal összefüggésben lehetőséget teremt a munkáltató és a
biztosító számára, hogy a munkavállalótól, hozzátartozójától jövedelmi
viszonyairól tájékoztatást kérjen.
Az adatok körébe azok tartozhatnak, amelyek
egyébként a kártérítés összegének megállapításánál irányadóak. A felek a felülvizsgálat
során kötelesek együttműködni, és a rendeltetésszerű joggyakorlást
követelményét szem előtt tartva a munkáltatónak, illetve a biztosítónak
ügyelnie kell arra, hogy valóban csak a szükséges mértékben és gyakorisággal
igényeljék a jövedelemigazolásokat.
Célszerű, ha év elején az éves bérfejlesztés,
illetve rokkantsági nyugdíj emelést követően vizsgálják felül, hogy a
károsultat milyen mértékben illeti-e meg a járadék.
A munkáltató kötelezettsége, hogy a kártérítés
mértékének emelését megalapozó bérfejlesztés esetén, e tényről a károsultat 15
napon belül tájékoztassa. A károsult informális úton, munkatársaitól is
tudomásszerezhet a megvalósult bérfejlesztésről, mely információk alapján maga
is kérheti a kártérítési járadékának módosítását.
X. fejezet
A vezető állású munkavállalóra vonatkozó
eltérő rendelkezések
188.
§ (1) E
törvény alkalmazásában vezető állású munkavállaló a munkáltató vezetője,
valamint helyettese (a továbbiakban: vezető).
(2)
A vezető állású munkavállaló tekintetében e törvény rendelkezéseit az e
fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
EBH2005. 1246. II. A végelszámoló és a
szakszervezet között létrejött megállapodást kollektív szerződéses
megállapodásnak kell tekinteni, amelynek hatálya a vezető állású munkavállalóra
nem terjed ki [1992. évi XXII. törvény 188. § (1) bek., 189. §].
BH2005. 76. A vezetővel azonos
hatáskör és feladatkör jelentősége a vezetőhelyettesnek a vezetővel azonos
jogállása megállapításánál [Mt. 188. § (1) bekezdés].
BH2002. 414. A munkáltató vezetőjének
helyettese a vezetővel azonos jogállásúnak minősül. Ha a gazdasági
igazgatóhelyettes minősül az ügyvezető helyettesének, annak távolléte és
akadályoztatása esetén az ügyvezető teljes jogkörében járhat el, és a
hatáskörénél, feladatainál fogva meghatározó befolyással rendelkezik a
munkáltató működésére [Mt. 188. § (1) bek., 190. § (2) bek., 193/A. §].
BH1996. 450. Ha a munkavállaló a
munkáltató tudta és ezáltal engedélye nélkül olyan gazdasági társaságot alapít,
amelynek részben tulajdonosává is válik, és a gazdasági társaság tevékenysége
sérti a munkáltató gazdasági érdekeit, a munkáltató jogszerűen él a rendkívüli
felmondás jogával [1992. évi XXII. tv. (Mt.) 3. § (3) bek., 96. § (1) bek. a)
és b) pont, 108. §, 188. § (3) bek., 191. § (2) és (4) bek.].
KGD1996. 108. Részben készenléti
jellegű munkakörnek minősül a tömegközlekedésben dolgozó autóbuszvezetői
munkakör [1992. évi XXII. törvény 188. § (2) bek., 119. § (1) bek. és 120. §
(3) bek.].
A munkaviszony alanyai a munkáltató és a
munkavállaló. A Munka tv. rendelkezéseit a munkavállalókra megkülönböztetés
nélkül egységesen alkalmazni kell, kivéve azokat az eseteket, amikor
meghatározott munkavállalói csoportok védelme, vagy hátrányos helyzetének
csökkentése, esélyegyenlőségének elősegítése érdekében, vagy a foglalkoztatás
atipikus volta miatt (pl. távmunkavégzés, munkaerő-kölcsönzés keretében végzett
munka, közigazgatási szervnél foglalkoztatott munkavállalók esetében) eltérő
szabályok érvényesülnek.
Speciális szabályok vonatkoznak a munkáltatói
jogkört gyakorló személyre is, aki a munkáltatói jogok gyakorlója és
kötelezettségek teljesítője, aki általában a munkáltató elsőszámú vezetője
(vagy a munkáltatói jogkört gyakorló testület által választott, kijelölt,
megbízott személy). Ezért indokolt és szükségszerű, hogy rá pozíciójából
adódóan az általános szabályok helyett, eltérő szabályok érvényesüljenek.
A vezető állású munkavállalóra vonatkozó
szabályok kiterjedjenek nemcsak a munkáltató vezetőjére, hanem a vezető
helyettesére is.
A Munka tv. vezető állású munkavállalókra
vonatkozó szabályainak alkalmazása során nem hagyhatók figyelmen kívül a
gazdasági társaságokról szóló törvénynek (Gt.) a vezető tisztségviselőkre
irányadó rendelkezései sem.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy 2007.
szeptember 1-jétől ismét változtak a vezetői tisztségviselők foglalkoztatásával
kapcsolatos szabályok. Az új Gt. szerint, 2006. július 1-jétől a vezető
tisztségviselői tevékenység munkaviszony kertében nem látható el. A 2006.
július 1-jétől hatályos szabályok szerint a vezető tisztségviselői jogviszony
sajátos társasági jogi jogviszony. Ezen minőségében megillető jogokra és az őt
terhelő kötelezettségekre a társasági törvény szerinti társasági jogi
jogviszony az irányadó azzal, hogy háttérszabályként a Ptk. megbízási
szerződésre vonatkozó szabályait kellett megfelelően alkalmazni. Az új Gt. átmeneti rendelkezése szerint a vezető
tisztségviselő, aki e tisztség ellátására 2006. július 1-je előtt munkaviszonyt
létesített, a munkaviszony megszűnéséig, de legfeljebb a megválasztástól számított
öt évig továbbra is munkaviszony keretében láthatja el e tisztséget. Esetükben
az Munka tv. vezető állású munkavállalókra vonatkozó rendelkezései is
irányadóak.
A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról
és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény és egyéb törvények
módosításáról szóló 2007. évi LXI. törvény 35. §-a módosította a az új Gt. 22.
§-át. Ennek alapján 2007. szeptember 1-jétől a vezető tisztségviselői
tevékenység ismét kétféle jogviszonyban is ellátható. Az új rendelkezések
szerint a vezető tisztségviselő e minőségében megillető jogaira és
kötelezettségeire vagy a Ptk. megbízásra vonatkozó szabályait, vagy a
munkaviszonyra irányadó szabályokat kell alkalmazni. A vezetői tisztséget nem
láthatja el munkaviszonyban az egyszemélyes gazdasági társaság tagja, illetve a
közkereseti és a betéti társaság üzletvezetésre egyedül jogosult tagja, kivéve,
ha a társasági szerződés eltérően nem rendelkezik.
Az új Gt. szerint gazdasági társaságot egy tag
is alapíthat, illetve ilyen társaság létrejöhet úgy is, hogy a már működő
társaság valamennyi üzletrészének tulajdonát egy tag szerzi meg, ezt nevezzük
egyszemélyes társaságnak. Az egyszemélyes társaság alapításához alapító okirat
elfogadására van szükség. Az alapító okirat tartalmára és alakszerűségére a
társasági szerződésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni. Az
egyszemélyes társaságnál a taggyűlési hatáskörbe tartozó kérdésekben az
egyedüli tag dönt, és erről a vezető tisztségviselőket írásban köteles
értesíteni. Ha az egyedüli tag természetes személy, egyszemélyes társaságnál az
alapító okirat úgy is rendelkezhet, hogy a tag jogosult az ügyvezetésre és a
képviseletre. Az egyszemélyes társaság és annak tagja közötti szerződés
érvényességéhez a szerződés közokiratba vagy teljes bizonyító erejű
magánokiratba foglalása szükséges, tehát ebben kell rendelkezni arról is, hogy
a vezető tisztséget munkaviszony keretében látja el.
Általános szabály, hogy vezető tisztségviselő
csak természetes személy lehet, de Kkt.-nál és Bt.-nél (mivel a társaság tagja
nemcsak természetes személy lehet, viszont vezető tisztségviselő csak tag
lehet) előfordulhat, hogy nem természetes személy a tisztségviselő (ilyen a
képviseletre jogosult látja el e tisztséget). A vezető tisztségviselőket az
alapításkor, a társasági szerződés megkötésekor az alapítók jelölik ki, ezt
követően a társaság legfőbb szerve választja. A vezető tisztségviselői megbízás
annak elfogadásával jön létre. Az új Gt. alapján lehetőség van arra, hogy a vezető tisztségviselőt ne határozott, hanem
határozatlan időtartamra válasszák, amelyről a társasági szerződésben kell
rendelkezni. Ha a társasági szerződés a vezetői tisztségviselői megbízás
időtartamáról nem rendelkezik, akkor a vélelem, hogy a vezető tisztségviselőt 5
évre megválasztottnak kell tekinteni. Kivétel ez alól, ha a gazdasági társaság
ettől rövidebb időtartamra jött létre. Megszűnt az a korlátozás, hogy ugyanaz a
személy legfeljebb három gazdasági társaságnál lehet vezető tisztségviselő.
Feladatait csak személyesen láthatja el, a társaság belső ügyeiben nincs helye
képviseletnek. A vezető tisztségviselőkkel szemben az önfelelőség elve
érvényesül, mivel e minőségében csak a jogszabályoknak, a társasági
szerződésnek, valamint a társaság legfőbb szerve határozatainak van alávetve.
Az új Gt. alapján lehetőség van a felmentvény jogintézményének alkalmazására
is, amely végzett munka értékelését jelenti.
Ennek során a gazdasági társaság éves taggyűlésén a tagok határozhatnak
arról, hogy a vezető tisztségviselők előző évi munkáját a törvényi, alapszabályi
elvárásokhoz képest megfelelőnek tartják-e. Igenlő válasz esetén a társaság
utóbb nem vonhatja felelősségre az ügyvezetést arra hivatkozással, hogy a
társaság érdekeivel össze nem egyeztethető módon járt el.
A gazdasági társaságot törvényes képviselőként a
vezető tisztségviselők képviselik harmadik személyekkel szemben, valamint
bíróságok és más hatóságok előtt.
BH2002. 414. - a munkáltató vezetőjének
helyettese és jogköre
BH1996. 450. - a munkáltató gazdasági érdekeinek
megsértése
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2006.
évi IV. törvény a gazdasági társaságokról
- Ptk. 474-483. § - megbízási szerződés
188/A.
§ (1) A
tulajdonos, illetőleg a tulajdonosi jogokat gyakorló szerv a munkáltató
működése szempontjából meghatározó jelentőségű munkakör tekintetében
előírhatja, hogy az ilyen munkakört betöltő munkavállaló a 190. § (3) bekezdés,
191. §, a 192. §, illetve a 192/A. § (2)-(4) bekezdése alkalmazásában vezetőnek
minősül. Erről a körülményről a munkavállalót a munkaviszony létesítésekor
írásban tájékoztatni kell.
(2)
A munkaviszony fennállása alatt a tulajdonos, illetőleg a tulajdonosi jogokat
gyakorló szervezet (1) bekezdés szerinti döntése a munkavállaló munkaviszonyát
- eltérő megállapodás hiányában - nem érinti.
BH2006. 300. III. A munkavállaló
munkakörének megnevezése egymagában nem jelenti a vezető állásúvá minősítést
[1992. évi XXII. törvény 188/A. § (2) bekezdés].
A Munka tv. harmadik részének X. fejezete
tartalmazza a vezető állású munkavállalókra vonatkozó különös szabályokat, de
sok esetben nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy kulcspozícióban
lévő személyekre is indokolt kiterjeszteni a vezetőkre vonatkozó szigorúbb
felelősségi szabályokat.
A gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV.
törvény, az új Gt. 2006. július 1-jén lépett hatályba, rendelkezései változást
hoztak a vezetői tisztségviselőkre vonatkozó szabályok tekintetében is. A Gt.
28. §-a (1) bekezdése általánosságban kimondja, hogy:
- a gazdasági társaság munkavállalóival szemben
a munkáltatói jogokat a vezetői tisztségviselő gyakorolja, kivéve, ha a
társasági szerződés eltérően nem rendelkezik;
- ha a társaságnál ügyvezető testület működik,
akkor a társasági szerződésben, ennek hiányában a testület ügyrendjében kell
rendelkezni arról, hogy a munkáltatói jogkör hogyan oszlik meg a testület
tagjai között;
- a munkáltatói jogok gyakorlását több vezetői
tisztségviselő esetén az egyik vezetői tisztségviselőre, illetve más, a
gazdasági társasággal munkaviszonyban álló személyre ruházhatja át a társasági
szerződés, vagy a társaság legfőbb szervének határozata.
A vezető tisztségviselő (vagy a vezető
tisztségviselőkből álló testület) a munkáltatói jogkör gyakorlása mellett
ellátja a gazdasági társaság ügyvezetését, amelybe beletartozik a társaság
irányításával összefüggésben szükséges mindazon döntések meghozatala, amelyek
törvény vagy a társasági szerződés alapján nem tartoznak a társaság legfőbb
szervének, vagy más társasági szervnek a hatáskörébe.
A vezetői tisztségviselőkkel kapcsolatos 2007.
szeptember 1-jei változás, hogy a vezető tisztségviselői tevékenységre - a
Gt.-ben foglalt eltérésekkel - a Ptk. megbízásra vonatkozó szabályait, vagy a
munkaviszonyra irányadó szabályokat kell alkalmazni.
Vezető tisztségviselő:
- a Kkt. és a Bt.-nél az üzletvezetésre jogosult
tag, vagy nem természetes személy tag esetén annak képviselője,
- Kft.-nél egy, vagy több ügyvezető,
- Rt.-nél az igazgatóság, vagy a vezérigazgató.
Általános szabály, hogy vezető tisztségviselő
csak természetes személy lehet, de Kkt.-nál és Bt.-nél (mivel a társaság tagja
nemcsak természetes személy lehet, viszont vezető tisztségviselő csak tag
lehet) előfordulhat, hogy nem természetes személy a tisztségviselő.
Az új Gt. alapján lehetőség van arra, hogy a vezető tisztségviselőt ne határozott, hanem
határozatlan időtartamra válasszák, amelyről a társasági szerződésben kell
rendelkezni. Ha a társasági szerződés a vezetői tisztségviselői megbízás
időtartamáról nem rendelkezik, akkor a vélelem, hogy a vezető tisztségviselőt 5
évre megválasztottnak kell tekinteni. Kivétel ez alól, ha a gazdasági társaság
ettől rövidebb időtartamra jött létre. A vezető tisztségviselők
újraválaszthatók és a társaság legfőbb szerve által bármikor, indokolási
kötelezettség nélkül visszahívhatók. Megszűnt az a korlátozás, hogy ugyanaz a
személy legfeljebb három gazdasági társaságnál lehet vezető tisztségviselő
A vezető tisztségviselők segítése érdekében - ha
a társasági szerződés lehetővé teszi, akkor a társaság legfőbb szerve -
cégvezető kinevezéséről határozhat. A cégvezető nem vezető tisztségviselő, hanem
olyan munkavállaló, aki a vezető tisztségviselők rendelkezései alapján
irányítja a társaság folyamatos működését, rá a vezető tisztségviselőkre
vonatkozó egyes szabályokat is alkalmazni kell. A gazdasági társaságot a vezető
tisztségviselő, és a cégvezető írásban cégjegyzés útján képviseli.
A Munka tv. 188/A. § (1) bekezdése alapján
lehetőség van arra, hogy a tulajdonos, vagy a tulajdonosi jogokat gyakorló
szerv meghatározhatja, hogy bizonyos munkakört betöltő személy vezetőnek
minősül.
A vezetőnek minősülő személyre nem
általánosságban terjednek ki a vezetőre vonatkozó eltérő szabályok, hanem csak
a következőkben: munkáltatói rendkívüli felmondás, az összeférhetetlenségi
szabályok, a munkaidő, pihenőidő, valamint a kártérítési felelősség
tekintetében.
Arról, hogy az adott munkakört betöltő személy
vezetőnek minősül-e, vagy sem már a munkaviszony létesítésekor tájékoztatni
kell a munkavállalót.
Az arra jogosult szerv, vagy a tulajdonos, a
fontos munkakört ellátó személyt a munkaviszony létesítését követően is
minősítheti vezető állásúnak. Akkor ez - a Munka tv. alapján - a fennálló
munkaviszonyt nem érinti, de a felek rendelkezhetnek ettől eltérően, amire
tekintettel megfelelően módosítani kell a munkaszerződést.
A vezető állású munkakörről való tájékoztatás
megtörténte rendkívül fontos, hiszen csak ezt követően lehet például az
összeférhetetlenségi szabályok betartását vagy a további munkaviszony
létesítésének tilalmát megkövetelni, illetve számonkérni.
189.
§ A
vezetőre a kollektív szerződés hatálya nem terjed ki.
EBH2005. 1246. II. A végelszámoló és a
szakszervezet között létrejött megállapodást kollektív szerződéses
megállapodásnak kell tekinteni, amelynek hatálya a vezető állású munkavállalóra
nem terjed ki [1992. évi XXII. törvény 188. § (1) bek., 189. §].
A Munka tv. a vezetőt kivonja a kollektív
szerződés személyi hatálya alól, egyrészt, mert pozíciójából adódóan nincs
jellemzően ráutalva a kollektív szerződésben biztosított védelemre, másrészt,
mert kollektív szerződést kötő félként jelenik meg. Így a törvényi előírásokon
túl, a munkaszerződések tartalmának van komoly jelentősége, melyben személyre
szóló, a vezető jogait és kötelezettségeit teljes részletességgel tárgyaló
egyedi feltételeket és jogokat, juttatásokat lehet kikötni. E törvényi rendelkezéstől
a felek nem térhetnek el.