150.
§ (1) A
munkáltatók között ellenszolgáltatás nélkül létrejött megállapodás alapján a
munkavállaló más munkáltatónál történő munkavégzésre is kötelezhető, ha a
munkáltató a munkaviszonyból eredő foglalkoztatási kötelezettségét - működési
körében felmerült ok miatt - átmenetileg nem tudja teljesíteni. A másik
munkáltatónál történő munkavégzésre a 106. § (3)-(6) bekezdéseinek
rendelkezéseit megfelelően kell alkalmazni.
(2)
Ha a munkáltató a munkavállalót gazdaságilag indokolt esetben átmenetileg a
munkaszerződésben előírtnál rövidebb munkaidőben foglalkoztatja, a
munkavállalót a kiesett munkaidőre - munkaviszonyra vonatkozó szabály eltérő
rendelkezése hiányában - személyi alapbére illeti meg.
BH1994.
Lehetőség van arra, hogy ha a munkáltató foglalkoztatási
kötelezettségét nem tudja teljesíteni, akkor másik munkáltatónál történő
munkavégzésre kötelezze munkavállalóját.
A kirendeléshez képest ez annyiban jelent mást,
hogy erre csak akkor kerülhet sor, ha a munkáltató a foglalkoztatási kötelezettségét
működési körében felmerült okból, átmenetileg nem tudja teljesíteni, és ha a
két munkáltató a kirendelésről megállapodott. További feltétel, hogy e
speciális kirendelésre a két munkáltató között ellenszolgáltatás nélkül
kerüljön sor. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy e szakasz alkalmazása során más
munkáltató bármely munkáltató lehet, tehát nem szükséges, hogy a két munkáltató
ún. tulajdonosi kapcsolatban álljon egymással, mint a Munka tv. 106. § szerinti
kirendelés alkalmával.
Amennyiben a munkáltató gazdasági nehézségei
miatt csak az előírtnál rövidebb munkaidőben tudja foglalkoztatni
munkavállalóját, akkor a kiesett időre személyi alapbért kell fizetni, kivéve
ha munkaviszonyra vonatkozó szabály (pl. kollektív szerződés) ettől eltérő
fizetési kötelezettséget nem állapított meg.
BH1994. 352. - a szövetkezeti tagot megillető,
állásidőre járó díjazás
151.
§ (1)
Ha munkaviszonyra vonatkozó szabály elrendeli, a munkavállaló munkabérét
távolléti díjára ki kell egészíteni, illetve munkavégzés hiányában távolléti
díjat kell fizetni. Távolléti díjat kell fizetni akkor is, ha munkaviszonyra
vonatkozó szabály munkavégzés nélkül munkabér fizetését írja elő, annak mértéke
meghatározása nélkül.
(2)
A munkavállaló részére távolléti díj jár:
a)
a 107.
§ a) pontjában meghatározott távollét miatt kiesett munkaidőre;
b)
a 107.
§ b) pontjában meghatározott esetben két munkanapra;
c)
a 107.
§ d) és f) pontjában meghatározott esetekben;
d)
a
munkaszüneti nap (125. §) miatt kiesett időre;
e)
a
szabadság (131-132. §) időtartamára;
f)
a
szoptatási munkaidő-kedvezmény [138. § (5) bekezdés] idejére;
g)
a
munkaviszonyra vonatkozó szabályban meghatározott munkavégzés alóli felmentés
időtartamára.
MK 23.
szám
a)
Állampolgári kötelezettségét teljesítő munkavállalónak a munkáltató a kiesett
munkaidőre munkabért akkor köteles megtéríteni, ha a munkavállaló e
kötelezettségének munkaidőn kívül nem tehetett eleget.
b) A
munkabér megtérítése szempontjából kötelező orvosi vizsgálatnak azt az orvosi
vizsgálatot kell tekinteni, amelyen a munkavállaló egészségi állapotától
függetlenül jogszabály rendelkezése alapján köteles megjelenni.
(3)
Ha a munkavállaló a munkáltató engedélye alapján mentesül a munkavégzés alól
[107. § h) pontja], az emiatt kiesett munkaidőre megállapodásuk szerint
jár díjazás.
(4)
A munkavállalót, ha a munkáltató működési körében felmerült okból nem tud
munkát végezni, az emiatt kiesett munkaidőre (állásidő) személyi alapbére
illeti meg.
BH2000.
BH1999.
BH1998.
BH1996.
Jelen szakasz azokat az eseteket rögzíti, amikor
a munkavállalónak nem a munkavégzésére tekintettel járó munkabért kell fizetni,
hanem éppen a munkavégzési kötelezettség hiánya miatt vagy távolléti díjat,
vagy a felek megállapodása szerinti díjat, vagy a személyi alapbért.
Távolléti díjat kell fizetni a munkavállaló
része, ha jogszabály, kollektív szerződés elrendel,(pl. szakszervezeti
tisztségviselőnek járó munkaidő-kedvezmény időtartamára), valamint ha
munkaviszonyra vonatkozó szabály munkavégzés nélkül munkabért fizetését írja
elő és ennek mértéke nincs meghatározva, továbbá az e szakaszban meghatározott
esetekben.
Így:
- az állampolgári kötelezettség teljesítése
miatt kieset időre, de csak akkor, ha a munkavállaló e kötelezettségének
munkaidőn kívül nem tehetett eleget,
- közeli hozzátartozó halála miatt igénybe vett
két munkanapra,
- kötelező orvosi vizsgálaton való részvétel
időtartamára (pl. tüdőszűrés, munkaköri alkalmassági vizsgálata. A távolléti
díj fizetési kötelezettség szempontjából azokat az orvosi vizsgálatokat kell
figyelembe venni, amelyen a munkavállaló egészségi állapotától függetlenül,
jogszabály rendelkezése alapján köteles részt venni.)
- a véradás időtartamára,
- munkaszüneti napra,
- a szabadság időtartamára,
- szoptatási munkaidő kedvezmény időtartamára,
- jogszabályban, kollektív szerződésben
meghatározott, a munkavégzés alóli felmentés idejére, (felhívjuk a figyelmet
arra, hogy a munkaviszony megszüntetése miatti munkavégzés alóli felmentés
esetén átlagkereset illeti meg a munkavállalót).
A munkavégzés alóli mentesülés alapulhat a
munkáltató engedélyén is. Ebben az esetben a munkáltató és a munkavállaló
együttesen állapodnak meg abban, hogy jár e díjazás erre az időtartamra, ha
igen, akkor mi a számítás alapja.
Az ún. állásidőre, amikor a munkáltató működésében
felmerült okból nem tudja munkával ellátni munkavállalóját, akkor a kiesett
munkaidőre, a személyi alapbére illeti meg a munkavállalót.
MK 23. - állampolgári kötelezettség teljesítése,
kötelező orvosi vizsgálat megítélése
BH2000. 78. - köztisztviselő felmentése esetén
távolléti díj jár
BH1999. 233. - köztisztviselő átlagilletményét
évenként külön kell meghatározni
151/A.
§ (1)
Ha a munkavállalónak távolléti díjat kell fizetni, részére a távollét idején
(időszakában) érvényes személyi alapbére, rendszeres bérpótléka(i), valamint a
(4) bekezdés szerinti - a munkaidő-beosztástól eltérő, illetve a
munkaidőkereten felül elrendelt - rendkívüli munkavégzés miatti kiegészítő
pótlék együttes összegének a távollét idejére számított időarányos átlaga jár.
(2)
A távolléti díj számításánál rendszeres bérpótlék alatt a munkaviszonyra
vonatkozó szabályban, illetőleg a munkaszerződésben rögzített azon bérpótlékok
értendők, amelyek a munkavállalót munkavégzés esetén folyamatosan megilletik.
(3)
A távolléti díj számításánál műszakpótlékként a munkavállaló
a)
kétműszakos
munkaidő-beosztásban történő foglalkoztatása esetén a személyi alapbére 7,5
százalékát,
b)
kétműszakos
munkaidő-beosztásban történő foglalkoztatása esetén, ha az éjszakai műszak
aránya a heti, illetőleg havi munkaidőkeret 30 százalékát meghaladja, valamint
három műszakos munkaidő-beosztásban történő foglalkoztatása esetén a személyi
alapbére 15 százalékát,
c)
megszakítás
nélküli munkarendben történő foglalkoztatása esetén személyi alapbére 20
százalékát
kell figyelembe venni.
(4)
Ha a munkavállaló a tárgyévet megelőző évben több mint ötven óra - a
munkaidő-beosztástól eltérő, illetve a munkaidőkereten felül elrendelt -
rendkívüli munkavégzést teljesített, távolléti díja megállapításánál rendkívüli
munkavégzés miatti kiegészítő pótlékot kell figyelembe venni. A kiegészítő
pótlék mértéke, ha az irányadó időszakban - a munkaidő-beosztástól eltérő,
illetve a munkaidőkereten felül elrendelt - rendkívüli munkavégzés száz óránál
kevesebb volt, a személyi alapbér három százaléka; ha száz óra, vagy ennél több
volt, a személyi alapbér öt százaléka. A rendkívüli munkavégzés időtartamának
megállapításakor a heti pihenőnapon és a munkaszüneti napon végzett rendkívüli
munkavégzés mértékét figyelmen kívül kell hagyni. Ha a munkaviszony a tárgyévet
megelőző évben létesült, az óraszámhatárokat arányosan kell figyelembe venni.
(5)
Havi időbér esetén
a)
az egy
napra jutó távolléti díj: az egy hónapra megállapított távolléti díj és a
tárgyhó munkanapjai számának hányadosa;
b)
az egy
órára járó távolléti díj: az egy napra kiszámított távolléti díj és a
munkavállaló napi teljes munkaidejének a hányadosa.
(6)
Nem kell alkalmazni az (5) bekezdésben foglaltakat, ha a távolléti díj
megegyezik azzal az összeggel, amelyben a munkavállaló munkavégzése esetén
részesülne.
(7)
Órabér esetén az egy napra fizetendő távolléti díj: az egy órára megállapított
távolléti díj és a munkavállaló napi teljes munkaidejének a szorzata.
(8)
Teljesítménybér alkalmazásánál a távolléti díj számításakor a munkavállaló
távolléte idején (időszakában) érvényes személyi alapbéreként az ekkor érvényes
személyi alapbérének - ha ez kisebb, mint a tárgyév január 1-jei személyi
alapbér, akkor ez utóbbinak - a munkavállaló tárgyévi teljesítménytényezőjével
szorzott összegét kell figyelembe venni.
(9)
A (8) bekezdésben foglalt rendelkezést nem kell alkalmazni, ha a
teljesítménytényező egy vagy annál kisebb.
(10)
A tárgyévi teljesítménytényező a munkavállaló megelőző évben elért egy órára
jutó teljesítménybérének - ideértve az időbér és a teljesítménybér összekapcsolásán alapuló
bér időbér részét, továbbá a garantált bért is - és a tárgyév január 1-jén
érvényes egy órára jutó személyi alapbérének a hányadosa.
(11)
Annak a munkavállalónak a tárgyévi teljesítménytényezője, akinek a
munkaviszonya a munkáltatónál a tárgyévben kezdődött, a - 152. § (5) bekezdése
szerinti - tárgyévi irányadó időszak egy órára jutó teljesítménybérének és az
első távollétidíj-fizetés esedékességekor érvényes egy órára jutó személyi
alapbérének a hányadosa.
(12)
A munkavállaló tárgyévi teljesítménytényezőjét a tárgyév január 1-jével - a
(11) bekezdés szerinti esetben az első távollétidíj-számítás alkalmával -
rögzíteni kell.
A távolléti díj intézményének bevezetésével
érvényesült az a jogalkotói szándék, hogy a munkavégzésért járó díjazással
közel azonos mértékű bér (távolléti díj) illesse meg a munkavállalót, a Munka
tv.-ben meghatározott esetekben akkor is, ha munkát nem végez.
A távolléti díj számítási alapjai: személyi
alapbér, rendszeres bérpótlékok, műszakpótlék, valamint a rendkívüli
munkavégzés miatti kiegészítő pótlékok.
A távolléti díj számításának módja: a személyi
alapbér, és az előzőekben nevesített pótlékok együttes összegének a távollét
idejére számított időarányos átlaga.
A számítás során személyi alapbérként a távollét
időszakában érvényes személyi alapbért kell figyelembe venni. Amennyiben a
munkavállalót nem illeti meg bérpótlék, műszakpótlék, nem végez túlmunkát,
akkor a személyi alapbére megegyezik a távolléti díjjal.
Rendszeres pótlékok alatt azokat a pótlékokat értjük,
amelyek munkavégzés esetén folyamatosan megilletik a munkavállalót (pl.
nyelvpótlék, képzettségi pótlék, gépjárművezetői pótlék).
A műszakpótlékok figyelembe vételére a
műszakonként eltérő mértékben (két-műszak, három-műszak, éjszakai műszak,
megszakítás nélküli munkarend) kerülhet sor.
Rendkívüli munkavégzés miatt kiegészítő pótlékot
akkor kell számítani, ha az előző évben több mint ötven óra rendkívüli
munkavégzést (túlmunkát) teljesített a munkavállaló. Ha a munkaviszony a
tárgyévet megelőző évben létesült, azaz teljes évet nem lehet figyelembe venni,
akkor az óraszámhatárokat a tényleges munkaviszony időtartamával arányosan kell
meghatározni.
Az időbérben foglalkoztatottak esetében
viszonylag egyszerűbb a távolléti díj kiszámítása.
A teljesítménybérrel alkalmazottaknál a
távolléti díj számításakor személyi alapbérként nemcsak a távollét idején
irányadó személyi alapbért kell figyelembe venni (mert ez éppen a
teljesítménybérezési forma miatt lehet, hogy túl alacsony összeg lenne), hanem
azt szorozni kell a munkavállaló tárgyévi teljesítménytényezőjével. A tárgyévi
teljesítménytényező kiszámításának szabályait a (10)-(11) bekezdések
tartalmazzák.
A gyakorlatban előfordulhat, hogy a
jogszabályban rögzítetteken túl más elnevezésű, de rendszeresen járó pótlékokat
(jutalékokat) is indokolt lenne a számításnál figyelembe venni. Tekintettel
arra, hogy a Munka tv. kifejezett tiltást nem tartalmaz, a munkavállaló javára
történő pozitív irányú eltérés megengedhető.
152.
§ (1)
Ha a munkavállalónak átlagkeresetet kell fizetni, részére az átlagszámítás
alapjául szolgáló időszakra (a továbbiakban: irányadó időszak) kifizetett
munkabér időarányosan számított átlaga jár.
(2)
Az (1) bekezdés szerinti átlagszámításnál a munkabér esedékességétől eltérő
időben kifizetett munkabért az esedékes bérfizetési napon teljesített
kifizetésnek kell tekinteni.
(3)
Az átlagkereset számításánál időbér esetén a személyi alapbért az átlagkereset
esedékessége időpontjában érvényes összegben kell figyelembe venni.
(4)
Az átlagkereset-számítás alapjául az utolsó négy naptári negyedévre kifizetett
munkabérek szolgálnak.
(5)
Ha a munkavállaló munkaviszonya a négy naptári negyedévnél rövidebb, az
átlagkeresete számításakor a nála számításba vehető naptári negyedév(ek),
negyedév hiányában az utolsó naptári hónap(ok)ra kifizetett munkabért kell
figyelembe venni.
(6)
Az irányadó időszakban kifizetett, de az irányadó időszakot meghaladó,
meghatározott időtartamra járó munkabérnek, továbbá az irányadó időszakon
kívüli időben kifizetett, de az irányadó időszak alatti munkavégzés alapján
járó munkabérnek csak az átlagszámítás alapjául figyelembe vehető időszakra eső
- a (8) bekezdés szerinti osztószám figyelembevételével számított -
(időarányos) részét kell az átlagszámításnál a kifizetett munkabér összegébe
beszámítani.
(7)
Ha a munkavállalónak a munkáltatónál fennálló munkaviszonya egy naptári
hónapnál rövidebb, átlagkereseteként a távolléti díjával azonos összeg
tekintendő.
(8)
Az egy órára, illetve az egy munkanapra járó átlagkeresetet úgy kell kiszámítani,
hogy a munkavállaló irányadó időszaki munkabérének együttes összegét osztani
kell az adott időszakban munkában töltött, valamint a munkabérrel fizetett, de
munkában nem töltött órák, illetve munkanapok számával (együtt: osztószám).
(9)
Az a naptári negyedév - az (5) bekezdés szerinti naptári negyedév(ek) hiányában
az a naptári hónap -, amelyben a munkavállalónak kifizetett munkabéréhez
osztószám nem tartozik, az irányadó időszak meghatározásánál nem vehető
figyelembe.
(10)
Ha munkaviszonyra vonatkozó szabály fizetési kötelezettség megállapításánál
havi átlagkereset alkalmazását írja elő, akkor egy havi átlagkereseten a
munkavállaló egy napi átlagkeresetének a huszonkétszerese értendő.
Munkaidőkeret alkalmazása esetén a havi átlagkereset kiszámításánál a (8)
bekezdésben foglaltak szerint meghatározott egy órára járó átlagkereset összege
szorzandó 174-gyel, részmunkaidő, rövidebb teljes munkaidő, illetve készenléti
jellegű munkakörben a napi nyolc vagy heti negyven órát meghaladó mértékű
esetén, ennek időarányos részével. Órabér esetén az egynapi átlagkereset az egy
órára megállapított átlagkereset és a munkaidő mértékének a szorzata.
EBH2004. 1054. II. Az
átlagkereset-számítás a munkában nem töltött idő alatt a munkavégzés esetén
valószínűleg elérhető kereset megközelítő megállapítására szolgál (Mt. 152. §).
BH2006.
BH2001.
BH1998.
BH1997.
BH1996.
BH1995. 612. Az átlagkereset az
átlagszámítás alapjául szolgáló időszakban kifizetett munkabér időarányosan
számított átlaga. A lakbér- és az étkezési hozzájárulás olyan szociális
juttatás, amely nem minősül munkabérnek, ezért nem számítható be az
átlagkeresetbe [1992. évi XXII. törvény 152. § (1) bek., 153. § (1) bek.].
BH1995. 377. Az átlagkereset-számítás
alapját az irányadó időszakban kifizetett munkabérek képezik. A prémium a
teljesítménybér egyik fajtája, ezért munkabérként kell számításba venni, és a
törvény, valamint az ítélkezési gyakorlat értelmében az átlagkereset-számítás
szempontjából munkabérnek minősül a jutalom is [1992. évi XXII. törvény 152. §
(1) bek.].
BH1995. 192. Az átlagkereset
meghatározása során az utolsó négy naptári negyedévnek azokat a negyedéveket
kell tekinteni, amelyekben a munkavállaló a munkaviszony fennállása alatt a
munkavégzése alapján utoljára munkabérben részesült [1992. évi XXII. törvény
152. § (2) és (3) bek.].
BH1995. 66. Az átlagkereset-számítás
alapjául az utolsó négy naptári negyedévben kifizetett munkabérek szolgálnak.
Ha a munkavállaló egész éven át munkaviszonyban állt a munkaadójával, az
átlagkeresetét az adott év négy naptári negyedévének alapulvételével kell
megállapítani. Ebből a szempontból nincs jelentősége annak, hogy a munkavállaló
utolsó munkában töltött napja - az alkalmazott munkarend miatt - nem esik az év
utolsó munkanapjára [1992. évi XXII. törvény 152. § (1), (3) és (4) bek.].
A távolléti díj bevezetésével jelentős mértékben
csökkent az átlagkereset fizetését előíró rendelkezések száma, de néhány esetet
nem érintett a módosítás.
Így például átlagkeresetet kell fizetni: a más
munkakörbe ideiglenesen áthelyezett terhes nőnek, a határozott idejű
munkaviszony megszűntetésekor, a munkaviszony megszüntetésekor a munkavégzés
alóli felmentés idejére, végkielégítéskor, a munkaviszony jogellenes
megszűntetésekor.
Az átlagkereset számításának alapjául az
irányadó időszakra kifizetett munkabérek szolgálnak, amelynek az időarányos
számított átlaga jár átlagkeresetként.
A Központi Statisztikai Hivatal Munkaügyi
statisztikai fogalmakat meghatározó módszertani segédlete részletezi, mely
jövedelmek képezik a kereset részét. Átlagkereset szempontjából figyelembe
vehető munkabérrészek alapbér, (törzsbér), bérpótlékok, kiegészítő fizetés,
prémium, jutalom, egyéb bér.
Az átlagkereset számításának alapjául figyelembe
vehető időszakok tekintetében, az utolsó négy naptári negyedévre kifizetett
béreket kell alapul venni. Az utolsó négy naptári negyedévnek azokat a
negyedéveket kell tekinteni, amelyekben a munkavállaló munkavégzés alapján
utoljára munkabérben részesült.
Ha a munkavállaló munkaviszonya a négy naptári
negyedévnél kevesebb, akkor a megelőző negyedévben kifizetett munkabéreket kell
alapul venni. Ha a munkavállaló munkaviszonya egy hónapnál rövidebb, akkor nem
a vele azonos munkakörűek átlagkeresetét vesszük figyelembe, hanem a
munkavállaló átlagkeresete a távolléti díjjal egyezik meg.
Az átlagkereset számítására meghatározott
időszakban kifizetett bruttó béreket úgy kell figyelembe venni, hogy mindig az
irányadó időszak alatti munkavégzéshez kötődő munkabéreket kell alapul venni,
függetlenül attól, hogy e bérek kifizetése az irányadó időszakot megelőzően,
vagy azt követően történt. Különösen ügyelni kell e szabályok megfelelő
alkalmazására, például prémium előzetes, illetve jutalom utólagos fizetése
esetén.
Időbérben foglalkoztatottak esetén azonban nem
az irányadó időszakban érvényes személyi alapbért kell számításba venni, hanem
az átlagkereset kifizetésének időpontjában érvényes személyi alapbér összegét.
A munkabér meghatározásánál nem egyedül annak
elnevezése, hanem az azzal kapcsolatos összes körülmény az irányadó. A prémium
a teljesítménybér egy fajtája, ezért munkabérként kell számításba venni, és a
törvény, valamint az ítélkezési gyakorlat értelmében az átlagkereset-számítás
szempontjából munkabérnek minősül a jutalom is.
Az átlagkereset az átlagszámítás alapjául
szolgáló időszakban kifizetett munkabér időarányosan számított átlaga. A lakbér
és az étkezési hozzájárulás olyan szociális juttatás, amely nem minősül munkabérnek,
ezért nem számítható be az átlagkeresetbe.
Változatlan az a szabály, hogy ha munkaviszonyra
vonatkozó szabály fizetési kötelezettség megállapításánál havi átlagkereset
alkalmazását írja elő, akkor egy havi átlagkereseten a munkavállaló egy napi átlagkeresetének
a huszonkétszerese értendő.
2006. január 1-jétől az átlagkereset számítására
vonatkozó fenti rendelkezés kiegészült azzal, hogy munkaidőkeret alkalmazása
esetén a havi átlagkeresetet hogyan számítsuk. Ennek alapján mód van arra, hogy
munkaidőkeret esetén is lehetőség legyen az arányos számításra. Eszerint
munkaidőkeret alkalmazása esetén a havi átlagkereset kiszámításánál
meghatározott egy órára járó átlagkereset összege szorzandó 174-gyel,
részmunkaidő, rövidebb teljes munkaidő, illetve készenléti jellegű munkakörben
a napi nyolc vagy heti negyven órát meghaladó mérték esetén, ennek időarányos
részével. Órabér esetén az egynapi átlagkereset az egy órára megállapított
átlagkereset és a munkaidő mértékének a szorzata.
BH1998. 399. - jubileumi jutalom, az
átlagilletmény kiszámításánál nem vehető figyelembe
BH1997. 608. - a munkabér meghatározásánál
irányadó szempontok
BH1996. 667. - átlagkereset-számítás
szempontjából munkabérnek minősülő jövedelmek
BH1995. 612. - a lakbér- és az étkezési hozzájárulás
nem munkabér
BH1995. 192. - irányadó időszak figyelembe
vétele
A költségek megtérítése
153.
§ (1) A
munkáltató köteles a munkavállalónak megtéríteni azt a költségét, amely a
munkával kapcsolatos kötelezettségek teljesítése során a munkavállalónál szükségesen
és indokoltan merült fel, továbbá a munkáltató érdekében felmerült egyéb
szükséges költségeket, ha az utóbbihoz a munkáltató előzetesen hozzájárult.
(2)
A munkába járással összefüggő költségeket külön jogszabály szerint kell
megtéríteni.
EBH2005. 1373. Az őrző-védő szolgálatot
ellátó alkalmazottak által használt őrkutya ellátási költségei és az egyenruha
tisztítási költségek nem képeznek társadalombiztosítási járulékalapot (1975.
évi II. törvény 103/A. §, 10. §, 3/A. §; 1992. évi XXII. törvény 153. §).
BH2000.
BH2000. 316. Az újítási díj nem
minősül munkabér jellegű követelésnek, ezért mint a felszámolás alá került
munkáltatóval szembeni hitelezői igény kedvezőbb kielégítési besorolást nem
élvezhet [1992. évi XXII. tv. 141. §, 153. §, 1991. évi IL. tv. (Cstv.) 57. §
(1) bek. a) és d) pont, (2) bek. a) pont, 52/1988. (XII. 24.) PM r. mell.].
BH1995. 612. Az átlagkereset az
átlagszámítás alapjául szolgáló időszakban kifizetett munkabér időarányosan
számított átlaga. A lakbér- és az étkezési hozzájárulás olyan szociális
juttatás, amely nem minősül munkabérnek, ezért nem számítható be az
átlagkeresetbe [1992. évi XXII. törvény 152. § (1) bek., 153. § (1) bek.].
BH1995. 319. II. A munkavállaló a
munkaviszonyának jogellenes megszüntetése esetén a devizaellátmány megtérítését
is igényelheti annyiban, amennyiben annak összege az adott esetben az átlagos
és szokásos kiadásokat, terheket meghaladta [1992. évi XXII. törvény 153. § (2)
bek., 29/1992. (II. 13.) Korm. r. 1. §].
A munkával kapcsolatos kötelezettségek
teljesítése során költségek merülhetnek fel, melyet a munkáltató köteles
megtéríteni, ha a munkavállalónál szükségszerűen és indokoltan merült fel.
A törvény nem nevesíti ezen költségeket azok
sokfélesége miatt. Annak eldöntése, hogy szükséges és indokolt volt-e, mindig
az adott körülményeket kell mérlegelni. Vannak olyan költségek pl. étkezési,
szállás, utazási, tanfolyamokon való részvétel, vizsgadíj, melyek több
munkavállaló esetében előfordulhatnak. Ezek megtérítése módjáról, mértékéről
célszerű a kollektív szerződésben, belső szabályzatban rendelkezni.
A 278/2005. (XII. 20.) Korm. rendelet alapján
mód van arra, hogy a munkáltató a belföldi kiküldetésben lévő munkavállalójának
napidíjat számoljon el. A 2006. január 1-jén hatályba lépett szabályok szerint
egyszerűsített számlával igazolt összegként, vagy költségátalányként számolható
el. Átalányként a munkavállalót (a korábbi
Meg kell továbbá téríteni a munkáltató érdekében
felmerült egyéb szükséges költséget, ha ehhez a munkáltató előzetesen
hozzájárult. Ilyen lehet pl. külföldi vendég vacsora meghívása, taxi költsége,
saját munkaeszköz használata, munkaruha tisztítása stb.
A tartósan külföldön foglalkoztatott
munkavállalóknak a valutarész, illetve az ellátmány, az előírt külföldi
pénznemben jár. Munkaügyi jogvita esetén a valutarész, ill. az ellátmány,
valamint a külföldi pénznemben fennálló egyéb tartozás hátralékos összegét az
előírt külföldi pénznemben kell megtéríteni
A (2) bekezdés mindössze arra utal, hogy a
munkába járással összefüggő költségeket a külön jogszabályban foglaltak szerint
kell megtéríteni. Ennek alapján a munkáltató köteles megtéríteni a munkába
járást szolgáló bérlet, vagy teljes áru menetjegy díjának 86%-át, ha a
munkavállaló országos közforgalmú vasúton, elővárosi vasúton megy munkahelyére.
A menetjegy 80%-át kell kifizetnie a munkáltatónak, ha a munkavállaló helyközi
díjszabással közlekedő helyi vagy távolsági autóbuszon utazik a munkába.
Természetesen a kifizetésekre akkor kerülhet sor, ha a menetjegyeket, bérletet
a munkavállaló leadja a munkáltatónak.
MK 143. - külföldön foglalkoztatott munkavállaló
költségeinek megtérítése
BH2000. 567. - külföldi kiküldetés idejére
ellátmányként kapott juttatást követelése
BH1995. 319. - devizaellátmány megtérítésének
igénye
Kapcsolódó jogszabályok:
- 78/1993. (V. 12.) Korm. rendelet - a munkába
járással kapcsolatos utazási költségtérítésről
- 278/2005. (XII. 20.) Korm. rendelet - a
belföldi hivatalos kiküldetést teljesítő munkavállaló élelmezési
költségtérítéséről (napidíj).
- 85/2007. (IV.25.) Korm. rendelet - a
közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről
A munkabér védelme
154.
§ (1) A
munkabért - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - a magyar törvényes
pénznemben kell megállapítani és kifizetni. Azt utalvány vagy más formában
fizetni tilos. E rendelkezés nem zárja ki, hogy a munkáltató kollektív
szerződés rendelkezése vagy a munkavállaló megbízása alapján a munkabért vagy
annak meghatározott részét a munkavállaló bankszámlájára átutalja. A munkabér
vagy meghatározott részének bankszámlára történő utalása a munkavállaló részére
költségtöbbletet nem okozhat.
A
munkaerő-kölcsönzés szabályait a törvénynek megfelelő jogalkalmazást segítő
rendelkezésekkel egészíti ki a törvény.
Tekintettel
arra, hogy az Egységes Munkaügyi Nyilvántartás (EMMA) helyébe 2007. január
1-jétől az állami adóhatóság által vezetett nyilvántartás lépett, a kölcsönvevő
felhívására a kölcsönbeadó által annak igazolása, hogy a munkavállalót
bejelentette, a jövőben nem az EMMA által kiadott igazolással, hanem az
adóhatósághoz tett bejelentése másolatával történhet. A törvény kizárja az
alkalmi munkavállalás és a munkaerő-kölcsönzés jogintézményének egymás mellett
való alkalmazását.
A díjazás
terén az egyenlő bánásmód érvényesüléséhez szükséges a kölcsönvevő
tájékoztatási kötelezettségének kiegészítése a saját munkavállalóival
kapcsolatos egyes béradatokkal. A törvény értelmében a kölcsönvevő köteles
megadni a kölcsönbeadónak a kölcsönzött munkavállalóval egyenlő értékű munkát
végző munkavállalók azon béradatait, amelyek az egyenlő bánásmód
érvényesítéséhez szükségesek.
Ugyanebből
a célból állapít meg törvényi vélelmet a törvény, mikor kimondja, hogy ha a
munkaviszony időtartama - amiatt, hogy azt szerződéskötés hiányában nem
határozták meg a szerződésben - nem állapítható meg, akkor a szerződést
határozatlan időre létrejöttnek kell tekinteni. Ezzel együtt hatályát veszti az
a rendelkezés, amely a kárfelelősség kérdésére tartalmaz szabályt olyan
jogellenes kölcsönzés esetére, amelynek következménye, hogy a kölcsönvevő és a
kölcsönzött munkavállaló között jön létre a munkaviszony. A módosítást az a
körülmény indokolja, hogy a kölcsönvevő és a kölcsönbeadó kapcsolata a polgári
jog hatálya alá tartozik, ezért indokolatlan a Polgári Törvénykönyvtől eltérő
felelősségi szabály alkalmazása.
Az
egyenlő bánásmód szűkebb körű alkalmazásával kapcsolatos hat hónapos
időtartamot megállapító mértéket 183 napra pontosítja a törvény. Az egyes
munkavégzési időszakok törvény szerinti összeszámításakor a hat hónap pontos
megállapítása egyes határesetekben problémát jelenthet, figyelemmel arra, hogy
az Mt. nem határozza meg a töredék időszakok beszámítását a hónapos
időtartamba, továbbá a jogszabály nem rögzíti, hány napot kell összességében
egy hónapnak tekinteni.
Figyelemmel
arra, hogy a munka díjazásánál alkalmazott egyenlő bánásmód feltétele a
kölcsönvevőnél történő folyamatos munkavégzés, a törvény megállapítja, hogy a
munkából történő távollétek mely időtartamát kell beleszámítani ebbe az
időszakba, mely távollétek nem érintik a munkavégzés folyamatosságát. A
folyamatosságnak ekkor természetszerű feltétele, hogy a munkaviszony szünetelését
követően a munkavállaló annál a kölcsönvevőnél dolgozzon tovább, amelynél a
szünetelés, a távollét igénybevétele megkezdődött. Az egyenlő bánásmód
szabályainak pontos alkalmazását segíti a törvény annak megállapításával, hogy
a munkavállaló is írásbeli nyilatkozat tételére hívható fel abban a kérdésben,
hogy két éven belül mely kölcsönvevőnél, milyen időtartamban végzett munkát.
A
kölcsönzéssel együtt járó jelenség, amely a munkáltatói pozíció
megkettőződéséből adódik, hogy a bérfizetésre általában köteles kölcsönbeadó és
a tényleges termelést folytató kölcsönvevő helyzete eltér a természetbeni
munkabér és juttatások adására való képesség tekintetében. A kölcsönvevő
gyakran saját termékét, szolgáltatását bocsátja kedvezményesen a munkavállaló
rendelkezésére e két jogcímen, erre azonban a kölcsönbeadónak nincs lehetősége,
illetve ugyanannak a terméknek, szolgáltatásnak a beszerzése számára aránytalan
nehézségekbe ütközik, illetve költségekkel jár. Hasonló helyzet áll elő olyan,
a munkavállalókat megillető szociális juttatások körébe tartozó szolgáltatások
megvásárlása esetén (pl. egészségügyi szolgáltatás), amelyekre a munkáltató a
saját munkavállalói javára köt külső közreműködővel szerződést. Ugyanakkor a
kölcsönzött munkavállaló egyenlő bánásmódra, bérre való joga ezen okok miatt
nem csorbulhat.
A törvény
ezért azt a megoldást választotta, hogy - szakítva a bérfizetés kizárólagosan
kölcsönbeadót terhelő jellegével - a természetbeni munkabér, illetve juttatás,
valamint a munkáltató által adható szociális juttatások tekintetében - ha erről
a két munkáltató egymás között megállapodik - a kölcsönvevőt tekinti
munkáltatónak. E juttatásokat tehát a kölcsönzött munkavállaló közvetlenül a
kölcsönvevőtől kapja meg. Ehhez természetesen kapcsolni szükséges a két munkáltató
közötti elszámolás szabályát is, ezért a törvény kimondja, hogy a kölcsönbeadó
és kölcsönvevő közötti megállapodásnak e kölcsönvevői juttatást ellentételeznie
kell. A törvény továbbá rendelkezik arról is, hogy e juttatások nyújtásával
összefüggésben a kapcsolódó munkáltatói bevallási, adatszolgáltatási, levonási,
befizetési kötelezettségek a kifizetőt, tehát a kölcsönvevőt terhelik.
A
kölcsönzésre a törvény szerint nem lehet alkalmazni a leltárfelelősség
szabályait, hiszen a leltárfelelősségi megállapodást ebben az esetben a
kölcsönvevőnek kellene megkötnie az ilyen bizalmi jellegű munkakört (pl.
raktáros) ellátó munkatárssal. A leltárfelelősséget viszont nem a kölcsönvevő,
hanem a kölcsönbeadó érvényesíthetné vele szemben. Emellett a bizalmi jellegű
munkakörök esetében nem jellemző, hogy azokat az átmeneti foglalkoztatási
gondok megoldására létrejött, időszakos munkaerő-kölcsönzéses foglalkoztatással
látnák el.
A
határozott ideig tartó munkavégzéssel kapcsolatosan kötött keret-megállapodást
kihirdető 1999/70/EK irányelv nem engedi meg a különbségtételt a klasszikus és
az atipikus munkaviszonyban álló munkavállalók között a határozott idő
kikötésével kapcsolatban. Ezért szükséges, hogy a kölcsönzött munkavállalók
munkaviszonyára is érvényesüljenek a határozott idő kikötésének korlátozására
vonatkozó általános munkajogi rendelkezések. Az Mt. 79. §-a (4) bekezdését a
módosítás szerint alkalmazni kell munkaerő-kölcsönzés esetén is. E rendelkezés
garantálja, hogy a határozott időre létesített munkaszerződés csak abban az
esetben legyen meghosszabbítható, ha ez nem csorbítja a munkavállaló jogos
érdekét, és egyúttal van olyan munkáltatói jogos érdek, melynek érvényesülését
szolgálja. E változtatásra az Európai Bizottság véleménye alapján kerül sor.
(2)
Munkaviszonyra vonatkozó szabály természetbeni munkabért állapíthat meg olyan
árucikkben vagy szolgáltatásban, amely a munkavállaló és családtagjai
szükségleteinek kielégítéséhez járul hozzá. A természetbeni munkabér a pénzben
meghatározott munkabér húsz százalékát nem haladhatja meg. Nem adható
természetbeni munkabérként szeszes ital vagy más, az egészségre káros élvezeti
cikk.
(3)
Az (1)-(2) bekezdésben foglalt rendelkezésektől érvényesen eltérni nem lehet.
A munkabért nemcsak megállapítani, hanem
kifizetni is a magyar törvényes pénznemben (forintban) kell. Ha a munkavállaló
tartós külszolgálatot teljesít, eltérő rendelkezés alapján a munkabére a
munkavégzés helye szerinti vagy más meghatározott pénznemben is fizethető.
A munkabér védelmére vonatkozó szabályok
alkalmazása, így a forintban történő megállapításának és kifizetésének
kötelezettsége külföldi állampolgár munkaviszony keretében történő
foglalkoztatása esetén is irányadó akkor, ha a munkaviszonyra egyébként a Munka
tv. hatálya kiterjed.
A bankszámlára történő utalásra, csak kollektív,
vagy egyéni megállapodás alapján kerülhet sor, a munkáltató nem kötelezheti a
munkavállalókat bankszámla megnyitására. Amennyiben kollektív szerződés
rendelkezés írja elő a bankszámlára utalást, az valamennyi munkavállaló
vonatkozásában irányadó, függetlenül attól, hogy tagja-e a kollektív szerződést
kötő szakszervezetnek, vagy sem. A munkaidő-alap védelme érdekében
tapasztalható, hogy egyre inkább tért hódít az átutalásos fizetési forma.
Erre tekintettel 2007. április 1-jétől az egyes
munkaügyi tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2007. évi XIX.
törvény akként módosította a munkabér kifizetésével összefüggő szabályokat,
hogy ha a munkabér (vagy egy része) bankszámlára kerül átutalásra, akkor ez a
munkavállalónak többletköltséget nem okozhat, azaz meg kell téríteni azt az
összeget, amennyibe legalább a havi egyszeri pénzfelvétel kerül.
Jogszabály vagy kollektív szerződés rendelkezése
alapján a munkabér 20%-a természetbeni munkabérként is megállapítható. Az ilyen
juttatásoknak két korlátja van, egyrészt a mértéke (munkabér 20%-a), másrészt
az adható árucikkek köre is behatárolt.
A természetbeni munkabért gyakran összekeverik
az egyéb természetben nyújtott szociális juttatással. E kettő között a
különbség abban van, hogy a természetbeni munkabér, - mint neve is mutatja -
munkabérnek minősül, pl. átlagkereset számításakor a pénzbeli értékét
figyelembe kell venni. Ugyanez a szociális juttatásokról nem mondható el. Nem
lehet továbbá a munkabért utalvány, vagy más formában, pl. meghatározott áru
választásával kifizetni.
155.
§ (1) A
munkavállaló részére járó munkabért, ha munkaviszonyra vonatkozó szabály, vagy
a felek megállapodása eltérően nem rendelkezik, havonta utólag egy ízben kell
elszámolni és kifizetni. Ha a munkaviszony egy hónapnál rövidebb ideig tart, a
munkabért a munkaviszony végén kell elszámolni és kifizetni.
(2)
Ha a munkavállaló részére járó munkabér vagy annak része alapjául szolgáló
eredmény csak egy hónapnál hosszabb idő múlva állapítható meg, azt ennek
megfelelő időpontban kell kifizetni. Előleget azonban - legalább havonta -
ilyen esetben is fizetni kell.
(3)
A munkabért - ha munkaviszonyra vonatkozó szabály vagy a felek megállapodása
eltérően nem rendelkezik - a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig kell
kifizetni. Ha a bérfizetési nap pihenőnapra vagy munkaszüneti napra esik, a
munkabért legkésőbb a megelőző munkanapon kell kifizetni.
A munkavállalónak a munkaviszonya alapján
munkabér jár, amelynek kifizetése tekintetében csak akkor irányadó a Munka tv.
rendelkezése, ha egyéb munkaviszonyra vonatkozó szabály (pl. kollektív
szerződés) vagy a felek megállapodása másként nem rendelkezik.
A Munka tv. szerint a munkabért havonta utólag
egy ízben, a tárgyhónapot követő 10. napig kell elszámolni és fizetni. Lehet,
hogy a kifizetésre vonatkozó általános szabályoktól csak meghatározott
munkakörönként, vagy esetleg telephelyenként, a munkavégzés szezonális
jellegétől függően kerül sor (hetente bérfizetés) eltérő időpontok
meghatározására és nem a munkáltató egészére vonatkozóan.
Előfordulhat, hogy a munka jellegéből, illetve a
teljesítmény értékeléséből adódóan a munkavállaló részére járó munkabér vagy
annak része alapjául szolgáló eredmény (pl. jutalék kiszámítása miatt) csak egy
hónapnál hosszabb idő múlva állapítható meg. Ebben az esetben a munkabért,
annak tényleges megállapítását követően kell kifizetni, de addig is előleget
kell fizetni a munkavállalónak. Amennyiben a munkavállaló munkaviszonya az
esedékes bérfizetés előtt megszűnik, akkor a munkáltató köteles gondoskodni
annak megküldéséről.
Ha a bérfizetési nap pihenőnapra, vagy
munkaszüneti napra esne, akkor a munkabért legkésőbb a megelőző munkanapon kell
kifizetni. A munkabér bankszámlára történő utalása esetén a munkáltatónak
ügyelni kell arra, hogy az előírt bérfizetési napon a munkavállaló a
bankszámlán az esedékes munkabérét fel tudja venni.
156.
§ A
sorkatonai vagy polgári szolgálat teljesítését követően harminc napon belül
munkaviszonyt létesítő vagy a fennálló munkaviszonyában tizennégy napon belül
tovább foglalkoztatott munkavállaló részére két hétre járó személyi alapbérét -
kérésére - előre ki kell fizetni. Az így kifizetett bért - eltérő megállapodás
hiányában - két hónapon belül két részletben lehet levonni. Ha a munkavállaló
munkaviszonya előbb megszűnik, a vissza nem térített bér munkabéréből
levonható.
A munkáltató előlegfizetési kötelezettségét írja
elő e szakasz, a sorkatonai, vagy polgári szolgálat teljesítését követően
munkaviszonyt létesítő, vagy munkahelyére visszatérő munkavállaló esetében.
Az előlegigénylési kedvezmény a szolgálat
befejezését követő 30, illetve 15 napon belül munkahelyet létesítő, illetve
korábbi munkahelyére visszatérő munkavállalót illeti meg. Az előleget a
munkavállalónak kell kérelmezni. A visszafizetésre vonatkozó szabály csak
eltérő megállapodás hiányában irányadó.
157.
§ (1)
Ha a munkavállaló a bérfizetési napon jogos okból nem tartózkodik a
munkahelyén, illetve a munkáltató telephelyén, akkor kérésére munkabérét a
bérfizetés előtti utolsó itt töltött munkanapon kell kifizetni vagy a
munkáltató költségére a tartózkodási helyére kell megküldeni.
(2)
A munkáltató - eltérő megállapodás hiányában - legkésőbb a szabadság megkezdése
előtti munkanapon köteles kifizetni
a)
a
szabadság idejére eső bérfizetési napon esedékes, valamint
b)
az
igénybe vett rendes szabadság idejére járó munkabért.
(3)
Ha a 155. § (2) bekezdésének esetében a munkaviszony a kifizetés előtt
megszűnt, a munkabért a munkáltató köteles az esedékesség napján a munkavállaló
által megadott címre elküldeni. Az elküldés költségei a munkáltatót terhelik.
A munkabér előzetes kifizetésére akkor kerülhet
sor, ha a munkavállaló jogos okból nem tudja a meghatározott időben és helyen
munkabérét felvenni.
Az előzetes kifizetésre okok adhat egyrészt az,
hogy ha a munkavállaló a bérfizetési napon jogos okból nem tartózkodik a
munkahelyén (pl. kiküldetés, szakmai tanulmányút miatt), illetve telephelyén,
akkor a munkavállaló előzetes kérelmére a munkabérét a bérfizetés előtti utolsó
munkában töltött munkanapon ki kell fizetni, vagy a munkáltató költéségére a
tartózkodási helyére meg kell küldeni.
A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet, azaz az ILO
által elfogadott 132. számú Egyezmény rendelkezésén alapuló szabály, hogy
először is a felek megállapodása irányadó a munkabérfizetés időpontjának
tekintetében akkor, ha a munkavállaló szabadságra megy. Ennek hiányában kell
alkalmazni a Munka tv. előírását, mely szerint a munkáltató legkésőbb a
szabadság megkezdése előtti munkanapon köteles kifizetni a szabadság idejére
eső bérfizetési napon esedékes, valamint az igénybe vett rendes szabadság
idejére járó munkabért, függetlenül attól, hogy a szabadság rövidebb, vagy
hosszabb időtartamú.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az (1)
bekezdésben meghatározott esetben a munkáltató csak a munkavállaló erre
irányuló kérése alapján köteles a munkabért előzetesen kifizetni, a (2)
bekezdés alapján pedig - ha eltérően a felek nem állapodtak meg - akkor
törvényi kötelezettség a szabadság előtti előzetes bérfizetés.
158.
§ (1) A
munkabért a munkavállaló munkahelyén, illetve a munkáltató telephelyén kell
kifizetni. Italboltban vagy más szórakozóhelyen munkabér csak az ott
dolgozóknak fizethető ki; ettől érvényesen eltérni nem lehet.
(2)
A munkabért munkaidőben kell kifizetni, kivéve, ha munkaviszonyra vonatkozó
szabály eltérően rendelkezik.
(3)
A munkabért a munkavállalónak kell kifizetni, kivéve ha erre mást felhatalmaz,
illetőleg bírósági vagy más hatósági határozat ebben korlátozza.
A Munka tv. a munkaidőben történő bérfizetést
írja elő, de munkaviszonyra vonatkozó szabály (pl. kollektív szerződés) ettől
eltérően is rendelkezhet. Ezzel szemben nem hozható eltérő rendelkezés azon
szabály alól, hogy a munkabért a munkavállaló munkahelyén, telephelyén kell
kifizetni.
Általános szabályként a munkabért a
munkavállalónak kell kifizetni, de például a munkavállaló más személyt is
meghatalmazhat a pénz átvételére; megbízást adhat pénzintézeti betétszámlára
történő utalásra; vagy a bíróság rendelheti el, hogy gondnokság alá helyezett
személy munkabérét gondnoka jogosult felvenni.
159.
§ Késedelem
idejére a polgári jogi szabályokban meghatározott kamat jár.
BH1996.
BH1996.
A munkáltató késedelmes fizetése miatt a
munkavállalót hátrány nem érheti, ezért a késedelem idejére járó polgári jogi
szabályokban meghatározott kamatot meg kell fizetni. Ha a munkavállaló esett
késedelembe fizetési kötelezettségével, a kamatfizetési kötelezettség őt is
terheli.
A Ptk. kamatfizetésre vonatkozó szabályai
szerint pénztartozás esetében - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a
kötelezett a késedelembe esés időpontjától kezdve akkor is köteles a
késedelemmel érintett naptári félévet megelőző utolsó napon érvényes jegybanki
alapkamattal megegyező mértékű kamatot fizetni, ha a tartozás egyébként
kamatmentes. A kamatfizetési kötelezettség akkor is beáll, ha a kötelezett
késedelmét kimenti.
Ha a jogosultnak a késedelembe esés időpontjáig
kamat jogszabály vagy szerződés alapján jár, a kötelezett a késedelembe esés
időpontjától e kamaton felül - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a
késedelemmel érintett naptári félévet megelőző utolsó napon érvényes jegybanki
alapkamat egyharmadával megegyező mértékű kamatot, de összességében legalább az
(1) bekezdésben meghatározott kamatot köteles megfizetni.
BH1996. 400. - kamatfizetési kötelezettség
esedékessége a munkaviszonya jogellenes megszüntetése esetén
Kapcsoló jogszabályok:
- Ptk. 301. § - a kamatfizetésről