140. § (1) A munkavállalónak -
kérelmére - egy évig terjedő fizetés nélküli szabadságot kell engedélyezni, ha
a munkavállaló magánerőből a saját részére lakást épít. A fizetés nélküli
szabadságot az építési engedélyben megnevezett személy vagy helyette a vele
együtt élő házastárs (élettárs) igényelheti.
(2)
A kért megszakítás nélküli fizetés nélküli szabadságot a munkavállaló által
megjelölt - legalább egy hónappal előzetesen közölt - időpontban kell kiadni.
(3)
Ha a munkavállaló a szabadságot részletekben kívánja igénybe venni, a kiadás
ütemezéséről a munkáltatóval előzetesen meg kell állapodnia.
Ha a munkavállaló magánerőből saját lakást épít,
akkor ehhez szintén igényelhet fizetés nélküli szabadságot, maximum egy évi
időtartamra, melyet a munkáltató köteles biztosítani. Kérelemre a fizetés
nélküli szabadság egybefüggően és részletekben is kiadható.
A munkáltató akkor köteles a fizetés nélküli
szabadságot biztosítani, ha a munkavállaló igazolni tudja, hogy saját lakást
épít (erre vonatkozóan bekérhető az építési engedély), vagy az engedély a
házastársa, élettársa részére biztosítja az építkezés megkezdését. Azt
magánerőből építi (becsatolandó a műszaki dokumentáció).
A munkáltatónak lehetősége van arra, hogy a
fizetés nélküli szabadságon lévő munkavállaló helyére határozott időre más
személyt alkalmazzon.
140/A.
§ (1) A
munkáltató köteles nyilvántartani a munkavállalók
a)
rendes
és rendkívüli munkaidejével, ügyeletével, készenlétével,
b)
szabadságának
kiadásával,
c)
egyéb
munkaidő-kedvezményével
kapcsolatos adatokat.
(2)
Az (1) bekezdés a) pontjában előírt szabályt nem kell alkalmazni, ha a
munkavállaló a munkaideje beosztását vagy felhasználását maga jogosult
meghatározni.
(3)
Az (1) bekezdésben szereplő nyilvántartásból megállapíthatónak kell lennie
naptári naponként vagy egybefüggő 24 óránként a beosztott, valamint a
teljesített rendes és rendkívüli munka, továbbá az ügyelet, készenlét kezdő és
befejező időpontjának.
EBH2007.
A munkavállalók védelme érdekében a
munkáltatónak nyilván kell tartania a munkaidőt, a rendelkezésre állás idejét,
a pihenőidőt, ezek kiadását.
A munkáltatók bizonyos részénél ugyanis a Munka
tv. 1992. évi hatálybalépését követően nem vezettek ilyen nyilvántartást, így
teljes mértékben ellenőrizhetetlen volt, hogy valójában milyen időtartamban
foglalkoztatnak egy munkavállalót, illetve betartották-e a túlmunkára vonatkozó
szabályokat, vagy kiadták-e a munkavállaló részére az évi szabadságát.
A munkáltató e szakasz alapján köteles
nyilvántartani a munkavállalók tényleges munkaidejét, a túlórák számát,
ügyeletben, készenlétben töltött órák számát, a szabadság időtartamát, az
igénybe vett betegszabadság napjait, az egyéb munkaidő-kedvezményével
kapcsolatos adatokat.
A nyilvántartások pontos tartalmát, formáját a
jogalkotó nem határozta meg. 2006. január 1-jétől azonban új követelmény, hogy
a nyilvántartásnak naptári naponként, vagy ha a munkavégzés nem ilyen
beosztásban történik, akkor egybefüggő 24 óránként a rendes, a rendkívüli
munkaidő, az ügyelet, a készenlét kezdő és befejező időpontját tartalmaznia
kell.
A munkaidőre, pihenőidőre vonatkozó szabályok
betartását ugyanis akkor lehet érdemben ellenőrizni, ha ezek nyilvántartásából
a ténylegesen munkában töltött idő megállapítható. Például nem elég a jelenléti
ívet az adott napra csak aláírnia a munkavállalónak, vagy havonta összesíteni a
készenlét időtartamát, hanem pontosan, naprakészen kell vezetni, be kell írni,
hogy a munkavállaló mikor kezdte, mikor fejezte be a munkát.
Felesleges a rendes és rendkívüli munkaidő
nyilvántartása akkor, ha a munkavállaló a munkaidejét szabadon osztja be vagy a
felhasználását önmaga jogosult meghatározni. E körbe tartoznak például a vezető
állású munkavállalók.
A munkaidőre, pihenőidőre, a rendkívüli
munkavégzésre vonatkozó szabályok betartását a területi munkaügyi
felügyelőségek munkatársai rendszeresen ellenőrzik. A munkaügyi ellenőrzések
során tapasztalt szabálytalanságok esetén számos intézkedést tehetnek, például
megtilthatják a munkavállaló további foglalkoztatását, ha a napi munkaidőre vonatkozó
szabályokat a munkáltató megsérti, illetve jogosultak munkaügyi bírság
kiszabására, amelynek mértéke 2006. január 1-jétől 30 ezer forinttól, maximum
20 millió forintig terjedhet.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 1996. évi LXXV. törvény a munkaügyi ellenőrzésről
VII. fejezet
A munka díjazása
Munkabér
141.
§ A
munkavállalónak munkaviszonya alapján a munkáltatótól munkabér jár; az ettől
eltérő megállapodás érvénytelen.
EBH2000.
EBH1999.
BH2001.
BH2000. 316. Az újítási díj nem
minősül munkabér jellegű követelésnek, ezért mint a felszámolás alá került
munkáltatóval szembeni hitelezői igény kedvezőbb kielégítési besorolást nem
élvezhet [1992. évi XXII. tv. 141. §, 153. §, 1991. évi IL. tv. (Cstv.) 57. §
(1) bek. a) és d) pont, (2) bek. a) pont, 52/1988. (XII. 24.) PM r. mell.].
BH1993.
A munkaviszony keretében a munkáltatót
munkabér-fizetési kötelezettség terheli, a munkavállalónak viszont alanyi joga
van a munkabérre. A munkavállalónak a végzett munkáért külön kikötés nélkül is
ellenszolgáltatás, munkabér jár, az ettől eltérő megállapodás érvénytelen. A
munkavállaló tehát hiába mond le munkabéréről, az erre vonatkozó nyilatkozata
semmis, azaz érvénytelen.
A munkabér fogalmát, összetevőit a Munka tv. nem
határozza, azt esetenként lehet eldönteni, hogy a kifizetett összeg munkabérnek
minősül-e vagy sem, ennek megítélésekor a juttatás tényleges tartalmának van
jelentősége (értékelni kell, mire tekintettel, milyen időszakra fizették, pl.
költségtérítésről utóbb kiderülhet, hogy a munkabér részének tekintendő).
A KSH Munkaügyi statisztikai kérdőívekhez adott
útmutatója is segíthet abban, hogy meghatározzuk, mi minősül keresetnek.
A munkavállalót a munkabér akkor is megilleti,
ha megkötését követően kiderül, hogy a munkaszerződés, vagy annak egy része
érvénytelen.
- Ha a munkaszerződés teljes egészében
érvénytelen, az e megállapodásból eredő jogokat és kötelezettségeket úgy kell
elbírálni, mintha érvényesek lettek volna.
- Ha a munkaszerződés valamely része érvénytelen
(pl. a munkaszerződésben meghatározott személyi alapbér nem éri el a
minimálbért), helyette a munkaviszonyra vonatkozó szabályt kell alkalmazni,
tehát a munkavállaló nem eshet el a szerződés részleges érvénytelensége a
munkabérétől.
A díjazás iránti igény az esedékességtől
számított három év alatt évül el.
BH2001. 396. - milyen kifizetések tartozhatnak a
munkabérbe
BH2000. 316. - az újítási díj nem minősül
munkabér jellegű követelésnek
EBH2000. 251. - munkavégzés fejében járó
juttatás munkabérnek minősül
EBH1999. 54. - a munkabér meghatározásakor
irányadó körülmények
BH1993. 772. - költségtérítés, mint munkabér
142.
§ A
munkavállalót - eltérő megállapodás hiányában - a munkaszerződésben
megállapított személyi alapbérnek megfelelő munkabér illeti meg.
EBH2005.
EBH2002. 788. Tiltott joglemondás
miatt semmis a munkaszerződésnek az a rendelkezése, amely szerint a személyi
alapbér a többletmunkaidő ellentételezését is magában foglalja, ha a
többletmunkavégzés alkalomszerűen történik (Mt. 142. §, 147. §, 164. §).
BH2008. 73. Munkabérként kell
figyelembe venni a költségtérítésként adott juttatást, ha valódi rendeltetése a
munka díjazása (1992. évi XXII. törvény 142. §).
BH2007. 426. Készenlétnek nem
tekinthető munkában töltött időre az időbéres munkavállalónak személyi alapbér
jár (1992. évi XXII. törvény 142. §, 145. §).
BH2000.
A munkaszerződés kötelező tartalmi eleme a
személyi alapbér, amelyben feltétlenül meg kell állapodni. Eltérő megállapodás
hiányában a munkabér megegyezik a személyi alapbérrel. A munka jellegétől
függően a munkabér lehet időbér, teljesítménybér, illetve e kettő kombinálása.
Időbér esetén a személyi alapbért meghatározott
időegységre, (hónap, hét, nap, óra) vonatkoztatva kell megállapítani.
A teljesítménybérezés esetén az elvégzett munka,
munkaműveletek, elkészített darabok alapján mérhető a teljesítmény.
A személyi alapbért mindig időbérben kell
meghatározni, függetlenül attól, hogy egyébként milyen bérrendszerben
foglalkoztatják a munkavállalót. A személyi alapbér általában a bérpótlékok
számításának az alapja is.
EBH2002. 788. - többletmunka ellentételezése
személyi alapbérben nem lehetséges
BH2000. 226. - munkaviszonyban álló orvos
kártyapénze, munkabérnek minősül
142/A.
§ (1)
Az egyenlő, illetve egyenlő értékűként elismert munka díjazásának meghatározása
során az egyenlő bánásmód követelményét meg kell tartani.
(2)
A munka egyenlő értékének megállapításánál különösen az elvégzett munka
természetét, minőségét, mennyiségét, a munkakörülményeket, a szükséges
szakképzettséget, fizikai vagy szellemi erőfeszítést, tapasztalatot, illetve
felelősséget kell figyelembe venni.
(3)
Az (1) bekezdés alkalmazása során munkabérnek minősül minden, a munkavállaló
részére a munkaviszonya alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli és
természetbeni (szociális) juttatás.
(4)
A munkaköri besoroláson vagy teljesítményen alapuló munkabért úgy kell
megállapítani, hogy az az egyenlő bánásmód követelményének (5. §) megfeleljen.
A Munka tv. 142/A. § beiktatását szükségessé
tette a 75/117/EGK irányelvben foglalt rendelkezések átvétele, mely az egyenlő
munkáért egyenlő bér elvét fogalmazza meg.
Az Alkotmány is kimondja, hogy az egyenlő
munkáért mindenkinek, bármilyen megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van
joga.
Az egyenlő, illetve egyenlő értékűként elismert
munka díjazásakor tilos a munkavállalók között indokolatlan megkülönböztetést
tenni.
Azonos munkakörben, azonos végzettségek,
gyakorlati idő alapján például a munkavállalóknak egyenlő bérben kell
részesülniük. Az egyenlő érték megállapítása mindig több körülmény mérlegelésétől
függ, de természetesen ezeknek az elvégzendő munkához kell kötődnie. Ennek
megítéléséhez nyújt támpontot a törvény, mely meghatározza, hogy általában mit
célszerű az összehasonlítás során figyelembe venni.
A munkaköri besoroláson, vagy teljesítményen alapuló
munkabért úgy kell megállapítani, hogy az ne eredményezzen hátrányos
megkülönböztetést a munkavállalók között. Az adott munkakörökhöz tartozó
béreket, besorolási feltételeket célszerű a munkáltatónál belső szabályzatban,
kollektív szerződésben rendezni.
A gyakorlatban a különféle munkáltatóknál
versenyképességűk, nyereségük, gazdasági helyzetük függvényében általában
különböző bérszintek, eltérő munkaköri besorolások alakultak ki. Az ebből adódó
különbségek azonban nem az indokolatlan vagy hátrányos megkülönböztetésből
erednek, ezért nem sértik a fenti jogelvet.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy 2007. január
1-jétől kiegészült a (3) bekezdés. Eszerint az egyenlő munkáért, egyenlő bér
elvének kell érvényesülnie, nemcsak a közvetlenül, vagy közvetve nyújtott
pénzbeli és természetbeni juttatások esetében, hanem a természetbeni juttatások
közé sorolt szociális juttatások biztosítása során is. Így a szociális
juttatásokra való jogosultság szabályozásakor ügyelni kell arra, hogy betartsák
a munkavállalók között az egyenlő bánásmód követelményét.
Kapcsolódó jogszabályok:
- Alkotmány - 70. §
- 2003. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról
és az esélyegyenlőség előmozdításáról
- 6/1992. (VI. 27.) MüM rendelet a munkavállalók
ágazatközi besorolási rendszeréről
143.
§ (1) A
munkavállalót megillető munkabér időbérként vagy teljesítménybérként, illetve a
kettő összekapcsolásával állapítható meg. A személyi alapbért időbérben kell
meghatározni.
(2)
A teljesítménykövetelményt a munkáltató olyan előzetes - objektív mérésen és
számításon alapuló - eljárás alapján köteles meghatározni, amely kiterjed a
követelmény rendes munkaidőben történő százszázalékos teljesíthetőségének
vizsgálatára.
(3)
A teljesítménykövetelmény megállapítása, illetve az azonos
teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalói csoportok
meghatározása során tekintettel kell lenni a munkáltató működési körébe tartozó
feltételekre, így különösen a munkavégzés, a munkaszervezés és az alkalmazott
technológia objektív körülményeire.
(4)
A teljesítménykövetelményt és a teljesítménybér-tényezőket alkalmazásuk előtt
írásban közölni kell a munkavállalóval. Írásbeli közlésnek minősül a
tájékoztatás helyben szokásos módon történő közzététele.
(5)
A teljesítménykövetelmény megállapításával kapcsolatos vita esetén a
munkáltatónak kell bizonyítania, hogy eljárása nem sértette a (2)-(3)
bekezdésben foglaltakat, továbbá a jóhiszeműség és a tisztesség követelményeit.
(6)
Ha a teljesítménykövetelmény teljesítése jelentős részben nemcsak a
munkavállalón múlik, garantált bér megállapítása is kötelező.
EBH2004.
BH2007.
BH2004. 122. Különös és egyéni
teljesítményen alapuló bérrendszer nem ütközik az ágazatközi besorolási
rendszerbe (Mt. 143. §).
BH2001.
BH2000.
BH2000. 125. I. Részteljesítés esetén
nem illeti meg prémium a munkavállalót, kivéve, ha a munkáltató a kitűző
intézkedésében erre nézve kifejezetten rendelkezett [Mt. 143. § (2) bek.].
BH1999.
BH1999.
BH1999. 427. Amennyiben a munkáltató
kifejezetten fenntartja a maga számára az összes körülmény utólagos értékelése
alapján adható, de kötelezően nem járó juttatás elbírálásának jogát, a nemleges
döntése nem tekinthető jogszabálysértőnek [1992. évi XXII. törvény 143. § (2)
bek.].
BH1993. 126. II. A mozgóbér
kifizetése csak akkor tagadható meg, illetve a már kifizetett mozgóbér csak
akkor követelhető vissza a tévesen kifizetett munkabérre vonatkozó szabályok
szerint, ha a munkavállaló a munkáltató által előírt követelményeknek nem tett
eleget [Mt. V. 62. § (1) bek., 65. §].
A munkabér lehet időbér, vagy teljesítménybér. A
teljesítménykövetelmények meghatározása a munkáltató feladata, melynek során a
Munka tv.-ben foglaltak szerint kell eljárnia.
Teljesítménybérezési formánál a 100%-os
teljesítmény eléréséhez, meghatározott bér tartozik. A teljesítmény
követelményt, teljesítménybér-tényezőket a munkáltató állapítja meg, melyet az
üzemi tanáccsal előzetesen véleményeztetni kell, s ezeket alkalmazásuk előtt a
munkavállalókkal írásban közölni kell vagy a helyben szokásos módon kell
közzétenni. Vita esetén a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy a teljesítmény-követelmény
meghatározása során nem sértette meg a fenti rendelkezéseket és a jóhiszeműség
és a tisztesség követelményét. Az előírt teljesítménykövetelménynek objektív
mérésen és számításon kell alapulni, a munkavégzés, a munkaszervezés és a
technológia objektív figyelembe vételével, továbbá az eljárás során vizsgálni
kell a teljesítménykövetelmény rendes munkaidőben történő 100%-os
teljesíthetőségét.
Teljesítménybérezés esetén előfordulhat, hogy a
100%-os teljesítmény-követelmény olyan irreálisan magas szinten lett
meghatározva, hogy a munkavállalók jelentős része nem tudja teljesíteni és
ezért még a minimálbért sem tudja megkeresni. Ilyen esetben az érdekvédelmi
szervezetnek vagy az üzemi tanácsnak indokolt tárgyalást kezdeményezni, esetleg
kollektív szerződésben szabályozni (újraszabályozni) a
teljesítménykövetelményt.
A munkaügyi ellenőrzést végző felügyelők e
szabályok betartását is ellenőrizhetik a jövőben.
A garantált bér akkor is megilleti a
munkavállalót, ha teljesítménye nem éri el az ilyen mértékű bérhez tartozó
teljesítményt. (Pl. bútoráruházban dolgozó eladók teljesítményarányos bére a
forgalom függvénye, s mivel nemcsak a munkavállalón múlik a
teljesítménykövetelmény elérése, ezért garantált bért is meg kell állapítani
részükre.)
A minimálbérnek megfelelő összegű munkabérre
akkor jogosult a teljes munkaidővel foglalkoztatott munkavállaló, ha a
teljesítménykövetelményt teljesíti, vagy ha annak teljesítése nem csak rajta
múlik, és ezért a teljesítmény alapján járó munkabért ilyen összegű garantált bérrel
egészíti ki a munkáltató. A munkáltatónak azonban nincs olyan kötelezettsége,
hogy a munkavállaló a garantált bérrel minden esetben elérje a minimális bért,
vagyis a garantált bér összegének nem kell havonta (elszámolási időszakonként)
változnia.
A garantált bér a minimálbérnél alacsonyabb
összeg is lehet, mivel a minimálbér biztosítása a személyi alapbér tekintetében
kötelező, másrészt a teljesítménykövetelmény elmaradása esetén a minimálbér nem
irányadó.
A munkáltatónál alkalmazásra kerülő eltérő bérrendszerekről
célszerű a kollektív szerződésben rendelkezni.
BH2004. 122. - különös és egyéni teljesítményen
alapuló bérrendszer
BH2001. 245. - a biztosítási ügynök jutalékra
való joga
BH2000. 226. - az orvos kártyapénze, mint
teljesítménybér
BH1999. 475. - a munkáltató fizetési
kötelezettségének jogcíme
BH1999. 474. - garantált bér és a minimálbér
fizetésének kötelezettsége
BH1999. 427. - munkáltató által adható juttatás
megállapításának joga
BH1993. 126. - a mozgóbér kifizetésének
megtagadása
143/A.
§ (1) A
teljesítménykövetelmény megállapítása sérti a 143. § (2)-(3) bekezdését,
továbbá a jóhiszeműség és tisztesség alapelvét, amennyiben a naptári hónap
átlagában az azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók
a)
legalább
fele nem éri el a százszázalékos teljesítményt, emellett
b)
tényleges
átlagos teljesítményük száz százaléknál kevesebb.
(2)
Az (1) bekezdésben foglalt esetben a munkáltató köteles az azonos
teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó valamennyi munkavállaló tárgyhavi
teljesítményének azonos arányú kiigazítására oly módon, hogy átlagos
teljesítményük a százszázalékos szintet elérje. A tárgyhavi teljesítménybért a
kiigazított teljesítmény alapján kell megállapítani.
(3)
A teljesítménykiigazítás során a munkáltató által megállapított
teljesítménykövetelményt alapul véve, meg kell határozni a munkavállaló
tényleges teljesítményszázalékát, azt meg kell szorozni százzal, és elosztani a
munkáltatónál azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók
tényleges átlagos teljesítményszázalékával.
(4)
Az (1)-(3) bekezdés alkalmazása során nem kell figyelembe venni
a)
a
technológiaváltás, továbbá
b)
a
munkába állás, illetve az új munkakör betöltése
időpontjának naptári
hónapjában, illetve az azt követő két naptári hónapban az ezzel érintett
munkavállalók által nyújtott teljesítményt.
(5)
A (4) bekezdéssel érintett munkavállalók teljesítményére az ott meghatározott
időszak alatt a teljesítmény-, valamint ennek alapján a
teljesítménybér-kiigazítás nem kötelező.
(6)
A munkavállalót megillető kiigazított teljesítménybért a (2)-(5) bekezdésben
foglalt eljárás alkalmazásával megállapított, kiigazított teljesítményszázalék
alapján kell meghatározni, és a 155. § (1) és (3) bekezdése alkalmazásával
kifizetni.
(7)
A teljesítménybér-kiigazítás érdekében a munkáltató naptári hónaponként köteles
nyilvántartani
a)
a
munkáltató által megállapított teljesítménykövetelmény alapulvételével az egyes
munkavállalók tényleges teljesítményszázalékát,
b)
az
azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók tényleges,
átlagos teljesítményszázalékát,
c)
az
egyes munkavállalók (2)-(5) bekezdés alapján kiigazított
teljesítményszázalékát, valamint
d)
a
kiigazított teljesítményszázalék alapján a (6) bekezdés alkalmazásával
megállapított kiigazított teljesítménybért.
(8)
Az (1) bekezdésben szereplő vélelem a 143. § (5) bekezdésében foglaltak
megfelelő alkalmazásával munkaügyi perben megdönthető.
A Munka
Törvénykönyve előírásai szerint teljesítménybéres bérformában a
teljesítménykövetelmények százszázalékos teljesítése esetén kötelező a
minimálbér kifizetése, azonban számos esetben tapasztalható, hogy a
munkavállalónak kifizetett bér nem éri el a minimálbér összegét. A munkanormák
megállapításának a szabályait a Munka Törvénykönyve 2003. évi módosítása a
munkavállalók védelmében szigorította, azonban a normák megállapításának
helyessége - lényegében az átlagos körülmények közötti teljesíthetősége -
kontrollálására a munkaügyi ellenőrzés eszközei nem alkalmasak. Indokolt ezért
jogszabályi mechanizmusokkal kiküszöbölni az irreális teljesítménytényezők
hatásait. A törvény abból indul ki, hogy a helyesen megállapított normát a
munkavállalók átlagosan 100%-ra teljesítik. Ezért ha a normát a munkavállalók
átlagosan 100% alatt teljesítik, akkor minden egyes munkavállaló teljesítményét
arányosan (egyenlő mértékben) korrigálni kell úgy, hogy az átlag éppen 100%
legyen. A munkabért a korrigált teljesítmény alapján kapják.
A teljesítménykiigazítás intézményének 2006.
január 1-jétől történő bevezetésével a jogalkotó gátat kívánt szabni annak a
munkáltatói magatartásnak, hogy ne állapíthassanak meg olyan irreálisan magas
teljesítménykövetelményt, amelyet a dolgozók jelentős része nem tud teljesíteni,
illetve ha erre mégis sor került, akkor a munkavállalók
teljesítménykiigazításban részesüljenek. A teljesítménykövetelmények
meghatározására vonatkozóan a Munka tv. szabályai folyamatosan szigorodtak, de
ennek ellenére a gyakorlatban továbbra is tapasztalható volt, hogy a
munkavállalók jelentős része nem tudja elérni a 100%-os teljesítményt.
A munkáltatónak a teljesítménykövetelményt a
munkáltató működési körébe tartozó feltételekre tekintettel kell meghatároznia,
különösen a munkavégzés, a munkaszervezés, az alkalmazott technológia objektív
körülményeire, továbbá a teljesítménymérésnek és -számításnak is objektívnek
kell lennie.
Az új rendelkezések szerint a
teljesítménykövetelmény megállapítására irányadó szabályokat, továbbá a
jóhiszeműség és tisztesség alapelvét sérti, ha a naptári hónap átlagában az
azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók
- legalább fele nem éri el a 100%-os
teljesítményt, emellett
- tényleges átlagos teljesítményük 100%-nál
kevesebb.
Ebben az esetben a munkáltató a teljesítmény
kiigazítására köteles. Ennek lényege, hogy az azonos teljesítménykövetelmény
hatálya alá tartozó valamennyi munkavállaló tárgyhavi teljesítménye
kiigazításra kerüljön oly módon, hogy átlagos teljesítményük a 100%-os szintet elérje.
A tárgyhavi teljesítménybért a kiigazított teljesítmény alapján kell
megállapítani.
A munkáltató feladata, hogy a megállapított
teljesítménykövetelmény alapján meghatározza a munkavállaló tényleges
teljesítmény százalékát, ezt meg kell szorozni százzal és elosztani a
munkáltatónál azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók
tényleges átlagos teljesítményszázalékával.
Kivételt képeznek azok esetek, amikor
technológiaváltás, vagy munkába állás, új munkakör betöltése miatt nem tudja a
munkavállaló a meghatározott teljesítményt hozni.
A teljesítmény kiigazításra irányadó szabályok
betartása és ennek ellenőrzése érdekében a munkáltató köteles naptári
hónaponként nyilvántartani a munkavállalók teljesítményszázalékával kapcsolatos
adatokat.
A teljesítménykövetelmények megállapítására
vonatkozó jogszabályok megsértésének vélelmét a munkáltató munkaügyi per
keretében megdöntheti, de neki kell bizonyítania, hogy a törvényi előírásokat
nem sértette meg.
144.
§ (1)
Személyi alapbérként, illetve teljesítménybérként a meghatározott feltételeknek
megfelelően - legalább a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) jár; ettől
érvényesen eltérni nem lehet.
(2)
A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalóra irányadó
teljesítménybér-tényezőket úgy kell megállapítani, hogy a
teljesítménykövetelmény százszázalékos teljesítése és a teljes munkaidő
ledolgozása esetén a munkavállalónak járó munkabér legalább a kötelező
legkisebb munkabér mértékét elérje; ettől érvényesen eltérni nem lehet.
(3)
Meghatározott körben, illetve területen érvényesülő kötelező legkisebb
munkabért kell megállapítani, ha ez a munkafeltételeket figyelembe véve
szükséges.
(4)
A kötelező legkisebb munkabér megállapításánál figyelembe kell venni a
munkavállalók szükségleteit, mérlegelve a munkabérek országos szintjét, az
életfenntartási költségeket, a társadalombiztosítási juttatásokat és az egyes
társadalmi csoportok viszonylagos életszínvonalát, valamint a gazdasági
körülményeket, ideértve a gazdasági fejlődés követelményeit, a termelékenységi
szinteket és a foglalkoztatottság növelésének kívánatos voltát.
(5)
A munkavállalót megillető kötelező legkisebb munkabért és a 17. § (1) bekezdés b)
pontja szerinti garantált bérminimumot, ezek hatályosságát - figyelemmel a
17. § (1) bekezdésének b) pontjában foglaltakra - a Kormány állapítja
meg.
(6)
A munkáltatói érdekképviselet és a szakszervezet által kötött kollektív
szerződés a garantált bérminimum (5) bekezdésben foglalt mértékétől eltérhet, a
kollektív szerződésben megállapított garantált bérminimum összege azonban a
kötelező legkisebb munkabérnél alacsonyabb nem lehet.
Az
Országos Érdekegyeztető Tanácsban kötött megállapodás alapján a garantált
bérminimum kötelező jelleggel történő bevezetésére 2006. július 1-jétől kerül
sor. A kötelező legkisebb munkabér és a garantált bérminimum mértékéről az OÉT
2006-2008. évekre megállapodást kötött, amely alapján a Kormány az OÉT
egyetértésével adja ki az ezek összegére vonatkozó szabályokat.
Így az
összegek megállapítására vonatkozó mechanizmusok törvénybe iktatása
szükségtelen. Ezen túlmentően indokolt a bérminimum ágazati sajátosságokra
tekintettel történő eltérő meghatározására felhatalmazást adni. A munkáltatói
érdekképviselet által kötött kollektív szerződés garancia arra, hogy a bérminimumokat
csak a munkahelyi szintnél magasabb szintű kollektív szerződés határozhassa
meg.
(7)
A kötelező legkisebb munkabér mértékét rendszeresen felül kell vizsgálni.
BH1999.
A személyi alapbérben a felek a
munkaszerződésben állapodnak meg, annak meghatározása alku tárgya, de törvényi
előírás, hogy személyi alapbérként legalább a minimálbér jár.
A kötelező legkisebb munkabér fizetésére
vonatkozó szabály kiterjed minden munkáltatóra és munkavállalóra (ideértve a
költségvetési szervet mint munkáltatót, valamint a közalkalmazottakat, illetve
közszolgálati jogviszonyban állókat, mint munkavállalókat is).
A teljes munkaidőben foglalkoztatott
munkavállaló részére megállapított személyi alapbér kötelező legkisebb összege
a teljes munkaidő teljesítése és havibér alkalmazása esetén 2008-ban 69 000
forint, hetibér alkalmazása esetén 15 880 forint, napibér alkalmazása esetén
3180 forint, órabér alkalmazása esetén 397 forint.
A 397 Ft-os órabértételt, ha a teljes munkaidő
napi 8 óránál
a) rövidebb [Munka tv. 117/B. § (2)], arányosan
növelt mértékben
b) hosszabb [Munka tv. 117/B. § (3)], arányosan
csökkentett mértékben
kell figyelembe venni.
Részmunkaidő esetén, a fentiekben említett havi,
heti és napi bértételt a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkenteni kell
(pl. napi 4 órában dolgozó munkavállalót havi bér esetén legalább 34 500 Ft/hó
személyi alapbér illet meg). Ha a munkavállalót órabérben foglalkoztatják,
akkor az órabértétel vagy marad
Teljesítménybérezés esetén a teljes munkaidőben
foglalkoztatott munkavállaló havi munkabérének (tiszta teljesítménybér, illetve
garantált bér és teljesítménytől függő mozgóbér együttes) kötelező legkisebb
összege a teljesítménykövetelmények százszázalékos és a teljes munkaidő
teljesítése esetén 65 500 forint.
Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy az elmúlt 15
évben hogyan emelkedett a minimálbér.
|
|
|
Időszak |
Havibér |
Órabér |
- 2007. 01. 01-től |
65 500 |
377 |
- 2006. 01. 01-től |
62 500 |
360 |
- 2005. 01. 01-től |
57 000 |
328 |
- 2004. 01. 01-től |
53 000 |
305 |
- 2002. 01. 01-től |
50 000 |
288 |
- 2001. 01. 01-től |
40 000 |
230 |
- 2000. 01. 01-től |
25 500 |
147 |
- 1999. 01. 01-től |
22 500 |
129,50 |
- 1998. 01. 01-től |
19 500 |
112,50 |
- 1997. 01. 01-től |
17 000 |
98 |
- 1996. 02. 01-től |
14 500 |
83,50 |
- 1995. 02. 01-től |
12 200 |
71 |
- 1994. 02. 01-től |
10 500 |
60,50 |
- 1993. 02. 01-től |
9 000 |
52 |
- 1992. 01. 01-től |
8 000 |
44 |
- 1991. 04. 01-től |
7 000 |
38,50 |
- 1991. 01. 01-től |
5 800 |
32 |
- 1990. 09. 14-től |
5 600 |
31 |
A minimálbér, továbbá 2006. július 1-jétől
bevezetésre kerülő garantált bérminimum meghatározása a Kormány hatáskörébe
tartozik, de döntése előtt be kell szereznie az Országos Érdekegyeztető Tanács
egyetértését.
A garantált bérminimum a legalább középfokú
iskolai végzettséggel, illetve szakképzettséggel rendelkező munkavállalókat
illeti meg, ennek mértéke az adott szakképzettséget igénylő munkakörben
eltöltött gyakorlati idő mértékétől (2 év) függően emelkedik. A gyakorlati időt
munkaszerződéssel, esetleg korábbi munkakönyvvel, vagy a munkáltató által
kiállított működési bizonyítvánnyal, vagy egyéb hitelt érdemlő módon lehet
igazolni. Magasabb összegű garantált bérminimum illeti meg az 50 év feletti,
szakképzett munkavállalót is.
A Kormány 2005-ben az Országos Érdekegyeztető
Tanács egyetértésével az elkövetkezendő 3 évre, 2006-2008.-ra vonatkozóan már
meghatározta a minimálbért és a garantált bérminimumot.
A szakképzettségre és a 2 év gyakorlati időre
vonatkozó feltételek teljesülése esetén is egy esetben lehetőség van arra, hogy
a garantált bérminimumnál kisebb, de legalább a minimálbért elérő munkabér
kerüljön megállapításra akkor, ha erről a munkáltatói érdekképviseleti szerv és
a szakszervezet a kollektív szerződésben megállapodik.
BH1999. 474. - teljesítménybérrel
foglalkoztatott minimálbérre való joga
Kapcsolódó jogszabályok:
- 316/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet a kötelező
legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról
144/A.
§ Az
egy órára járó személyi alapbért úgy kell kiszámítani, hogy a havi személyi
alapbér összegét osztani kell
a)
teljes
munkaidős foglalkoztatás esetén 174-gyel,
b)
részmunkaidős,
rövidebb teljes munkaidős foglalkoztatás, illetve készenléti jellegű
munkakörben a napi nyolc vagy heti negyven órát meghaladó mértékű munkaidő
esetén a 174 óra időarányos részével.
A Munka tv. 2006. január 1-jétől hatályos új
rendelkezése egyértelművé teszi, hogy a személyi alapbér egy órára járó
összegét hogyan kell kiszámítani, hiszen ez eddig nem volt szabályozva. A havi
személyi alapbér összegét osztani kell
- teljes munkaidős foglalkoztatás esetén
174-gyel,
- részmunkaidős, rövidebb teljes munkaidős
foglalkoztatás, illetve készenléti jellegű munkakörben a napi nyolc vagy heti
negyven órát meghaladó mértékű munkaidő esetén a 174 óra időarányos részével.
Ennek alapján, a havi 174 óra, mint havi teljes
munkaidős óraszám abban az esetben is irányadó, ha az adott hónapban a
munkaórák száma - a hónap munkanapjait figyelembe véve - ettől eltérő. Havibér
alkalmazása esetén e számítási mód segítséged nyújt, például az egyes pótlékok
pontos kiszámításához.
145.
§ Ha
munkaviszonyra vonatkozó szabály vagy a felek megállapodása bérpótlék fizetését
írja elő, annak számítási alapja - eltérő megállapodás hiányában - a
munkavállaló személyi alapbére.
EBH2003.
BH2007. 426. Készenlétnek nem
tekinthető munkában töltött időre az időbéres munkavállalónak személyi alapbér
jár (1992. évi XXII. törvény 142. §, 145. §).
A személyi alapbért vagy az azt helyettesítő
teljesítménybért további bérrészek egészíthetik ki. Ilyen lehet bérpótlék,
prémium, jutalom vagy más bérelem.
A bérpótlék juttatásának feltétele, hogy a
munkavállaló olyan körülmények között végezze munkáját, melyet a személyi
alapbér (teljesítménybér) meghatározásakor nem vettek figyelembe.
A bérpótlék alapjául szolgáló jövedelem
meghatározását elsősorban a felekre bízza a jogalkotó. Eltérő megállapodás
hiányában irányadó a Munka tv., amely szerint a munkavállaló személyi alapbére
a bérpótlék számítási alapja.
A Munka tv. a bérpótlék összes lehetséges
feltételeit és fajtáját nem sorolja fel, csupán garanciális szempontból,
indokolt esetekben szab kötelező minimumokat, azaz a bérpótlék kötelező eseteit
nevesíti:
- éjszakai pótlék,
- délutáni, éjszakai műszakpótlék,
- rendkívüli munkavégzés esetére járó díjazás,
- készenléti díj,
- ügyeleti pótlékok.
EBH2002. 788. - többletmunka ellentételezése
személyi alapbérben nem lehetséges
146.
§ (1)
Éjszakai munkavégzés esetén [117. § (1) bekezdés d) pont] a
munkavállalót tizenöt százalékos bérpótlék is megilleti.
(2)
A többműszakos munkaidő-beosztásban [117. § (1) bekezdés e) pont],
illetve a megszakítás nélküli munkarendben [118. § (2) bekezdés]
foglalkoztatott munkavállalónak - a (3) bekezdésben meghatározottak szerint -
délutáni, illetőleg éjszakai műszakpótlék jár.
(3)
A délutáni műszakban történő munkavégzés [117. § (1) bekezdés f) pont]
esetén a műszakpótlék mértéke tizenöt százalék, az éjszakai műszakban történő
munkavégzés [117. § (1) bekezdés g) pont] esetén a műszakpótlék mértéke
harminc százalék. A megszakítás nélküli munkarendben foglalkoztatott
munkavállalót a délutáni műszak után további öt, az éjszakai műszak után
további tíz százalék műszakpótlék illeti meg. A műszakpótlék mértékének
meghatározásakor a 145. § rendelkezése megfelelően irányadó.
EBH2005.
EBH2003. 902. Közhasznú munkavégzés
keretében foglalkoztatottakra az Flt. alapján az Mt. rendelkezéseit kell
alkalmazni, ezért az ilyen személyt műszakpótlék, illetve pihenőnapi
munkavégzés után járó pótlék megilletheti [1991. évi IV. törvény (Flt.) 16/A. §
(1) bekezdés b) pont, Mt. 146. §, az ügyben irányadó 148. § (1) bekezdés]
EBH2000. 255. Műszakpótlék nem jár
azoknak, akik egy napon belül nem váltás nélkül, hanem műszakonként 24 órában
látják el szolgálatukat (Kjt. 3. §, Mt. 117. §, 146. §).
A Munka tv. azokban az esetekben, amikor a
munkavégzés nem az általános munkarendben, napközben történik, a
munkavállalónak a munkavégzésért járó béren felül, a szervezetét, pihenését
jobban megterhelő munkaidő beosztás miatt, bérpótlék fizetését írja elő.
Az éjszakai munkavégzés esetén 15%-os bérpótlék
jár.
Ettől eltérően alakul a többműszakos, illetve
megszakítás nélküli munkarendben foglalkoztatott munkavállalók pótléka:
- délutáni műszakpótlék (14-22 óráig) 15%,
- éjszakai műszakpótlék (22-6 óráig) 30%,
- megszakítás nélküli munkarendben dolgozónak
20% délutáni műszakpótlék jár,
- megszakítás nélküli munkarendben dolgozónak
40% éjszakai műszakpótlék jár.
A délutáni és az éjszakai műszakpótlék, éjszakai
bérpótlék arányos része akkor is megilleti a munkavállalót, ha a munkaidejének
csak egy része esik délutánra vagy éjszakára. Kiemeljük, hogy az éjszakai
műszakban részesülő személy, éjszakai bérpótlékra (már) nem jogosult.
A műszakpótlékok, mint elnevezésük is utal rá,
csak abban az esetben járnak a munkavállalónak, ha többműszakos munkarendben,
vagy megszakítás nélküli munkarendben, egy napon belül, váltásos műszakban
foglalkoztatják. Önmagában a délután, vagy éjszaka teljesített munkavégzés
műszakpótlékra nem jogosít. Ebből kifolyólag nem jár délutáni műszakpótlék
annak, aki egyműszakban 8-16 óráig dolgozik, vagy ha ezt követően 16-18 óráig
rendkívüli munkavégzést rendeltek el számára.
Ha a munkaszerződésben rendelkeznek a
bérpótlékról is, mindig egyértelműen meg kell határozni, hogy mennyi a
munkavállaló személyi alapbére, és külön nevesíteni kell a bérpótlék mértékét
vagy összegét, tekintettel arra, hogy a Munka tv. 145. §-a alapján a bérpótlék
számításának alapja - eltérő megállapodás hiányában - a személyi alapbér. Ebből
kifolyólag a személyi alapbér nem egyezhet meg a pótlékolt bérrel.
EBH2003. 902. - közhasznú munkavégzés keretében
foglalkoztatott műszakpótléka
EBH2000. 255. - műszakpótlék nem jár azoknak,
akik egy napon belül nem váltás nélkül, hanem műszakonként 24 órában látják el
szolgálatukat
147.
§ (1)
Rendkívüli munkavégzés esetén a munkavállalót rendes munkabérén felül a (2)-(4)
bekezdés szerint ellenérték illeti meg.
(2)
A munkaidő-beosztás szerinti napi munkaidőt meghaladóan, illetve a
munkaidőkereten felül végzett munka esetén a pótlék mértéke ötven százalék.
Munkaviszonyra vonatkozó szabály vagy a felek megállapodása előírhatja, hogy
ellenértékként - pótlék helyett - szabadidő jár, ami nem lehet kevesebb a
végzett munka időtartamánál.
(3)
A munkaidő-beosztás szerinti pihenőnapon (pihenőidőben) végzett munka esetén a
pótlék mértéke száz százalék. A pótlék mértéke ötven százalék, ha a
munkavállaló másik pihenőnapot (pihenőidőt) kap.
(4)
A (2) bekezdés szerinti szabadidőt, illetve a (3) bekezdés szerinti pihenőnapot
(pihenőidőt) - eltérő megállapodás hiányában - legkésőbb a rendkívüli
munkavégzést követő hónapban kell kiadni. Munkaidőkeret alkalmazása esetén a
szabadidőt, illetve a pihenőnapot (pihenőidőt) legkésőbb az adott munkaidőkeret
végéig kell kiadni.
(5)
A (2)-(3) bekezdéstől eltérően a rendkívüli munkavégzés ellenértékeként - a
rendes munkabéren felül - átalány is megállapítható.
(6)
Eltérő megállapodás hiányában az (1)-(3) és (5) bekezdésben foglalt
rendelkezések nem alkalmazhatók, ha a munkavállaló a munkaideje beosztását,
illetve felhasználását maga határozza meg.
(7)
A 117/A. § (1) bekezdésében meghatározott munkavállalók tekintetében kollektív
szerződés eltérő szabályokat állapíthat meg.
EBH2006.
EBH2002. 788. Tiltott joglemondás
miatt semmis a munkaszerződésnek az a rendelkezése, amely szerint a személyi
alapbér a többletmunkaidő ellentételezését is magában foglalja, ha a
többletmunkavégzés alkalomszerűen történik (Mt. 142. §, 147. §, 164. §).
BH2005.
BH1998.
BH1997.
BH1992.
A rendkívüli munkavégzés a rendes munkaidőt
meghaladóan végzett, a munkaidő-beosztás szerinti munkaidőn túli munkavégzés.
- A munkaidőt meghaladó, illetve a
munkaidőkereten felül végzett munka (túlmunka) esetén a munkabéren felül 50%-os
minimális pótlék jár. Kollektív szerződés vagy a munkaszerződés magasabb
összeget is megállapíthat, továbbá szabályozhatja, hogy a bérpótlék helyett
szabadidő jár, ami nem lehet kevesebb a túlmunka időtartamánál.
- A pihenőnapon végzett rendkívüli munkavégzés
esetén, a munkabéren felül 100%-os pótlék jár. A pótlék mértéke csak 50% akkor,
ha másik pihenőnapot kap a munkavállaló.
A szabadidőt, másik pihenőnapot legkésőbb a
következő hónapban kell kiadni. Ha nem tudott ennek eleget tenni a munkáltató,
akkor a megfelelő bérpótlékot utólag kell megállapítani.
A gyakori rendkívüli munkavégzés vagy annak
bonyolult elszámolása miatt lehetőség van arra, hogy a fenti bérpótlékok
helyett, a munkáltató átalányt állapítson meg.
Az olyan munkavállaló esetében, aki maga
határozhatja meg a munkaidő beosztását, illetve felhasználását (pl. vezető
állású munkavállaló), a rendkívüli munkavégzés valójában nem, vagy nehezen
állapítható meg. Ezért a Munka tv. alapján rájuk a rendkívüli munkavégzés díjazására
vonatkozó szabályok nem alkalmazhatók, kivéve ha a felek ettől eltérően
állapodtak meg, azaz mégis jár a díjazás akkor, ha pl. a munkaszerződésben így
rendelkeznek.
EBH2002. 788. - többletmunka ellentételezése
személyi alapbérben nem lehetséges
BH1998. 509. - kereskedelemben túlmunkadíjra
való jogosultság
BH1997. 500. - túlóra engedély nélküli
munkavégzés díjazása
148.
§ (1)
Készenlét esetén a személyi alapbér húsz százalékának, ügyelet esetén a
személyi alapbér negyven százalékának megfelelő munkabér jár.
(2)
Ha az ügyeletet, illetve a készenlétet teljesítő munkavállalót munkára veszik
igénybe, a rendkívüli munkavégzés időtartamára a 147. § (2)-(3), (5) bekezdése
szerint jogosult ellenértékre. A munkáltató jogosult az (1) bekezdés szerinti
díjazást és a 147. § (2)-(3) bekezdése szerinti ellenértéket egyaránt magában
foglaló átalánydíjazást is megállapítani.
EBH2003. 902. Közhasznú munkavégzés
keretében foglalkoztatottakra az Flt. alapján az Mt. rendelkezéseit kell
alkalmazni, ezért az ilyen személyt műszakpótlék, illetve pihenőnapi
munkavégzés után járó pótlék megilletheti [1991. évi IV. törvény (Flt.) 16/A. §
(1) bekezdés b) pont, Mt. 146. §, az ügyben irányadó 148. § (1) bekezdés]
BH2002. 417. Az oktatási intézményben
a munkáltató és a fűtők között létrejött foglalkoztatási jogviszony - tényleges
tartalmi elemei alapján - közalkalmazotti jogviszonynak minősül [1992. évi
XXXIII. tv. 1. § (1) bek., 21. §, 55/A. §, 1992. évi XXII. tv. 123. § (1) bek.,
148. § (2) bek., Ptk. 474. § (1) bek., 1996. évi LXXV. tv. 7. §].
BH2001.
BH1992.
Tekintettel arra, hogy az ügyelet és a készenlét
alatt munkavégzés nem történik, a munkavállalót csak rendelkezésre állási
kötelezettség terheli, ezért az időtartamára járó díjazás is ezzel arányosan
alacsonyabb, mint egyébként.
Ügyelet esetén - tekintettel arra, hogy a
munkáltató által megjelölt helyen és ideig kell rendelkezésre állni - a
munkavállalót személyi alapbére 40%-a illeti meg.
Készenlét esetén személyi alapbére 20%-a.
Előfordulhat, hogy a munkavállalónak az ügyelet,
illetve a készenlét alatt munkát kell végeznie, ilyen esetben a munkavégzés
időtartamára a rendkívüli munkavégzésre vonatkozó, fentiekben ismertetett
szabályok szerinti díjazás jár.
Az elszámolás megkönnyítése érdekében a (2)
bekezdés lehetőséget biztosít arra is, hogy az ügyelet, vagy készenlét
időtartamára járó díjazás és ezek időtartama alatti esetleges munkavégzés
alapján járó rendkívüli munkavégzés szerinti díjazás helyett a munkáltató e
mindkettőt magába foglaló átalánydíjat állapítson meg.
EBH2003. 902. - Közhasznú munkavégzés keretében
foglalkoztatott műszakpótléka
BH2001. 550. - munkaidőkeretet meghaladóan
végzett munka minősül túlmunkának.
149.
§ (1)
Munkaszüneti napon a munkaidő-beosztás alapján munkát végző
a)
havidíjas
munkavállalót - a havi munkabérén felül - a munkaszüneti napon végzett munkáért
járó munkabére,
b)
teljesítménybérrel
vagy órabérrel díjazott munkavállalót - a munkaszüneti napon végzett munkáért
járó munkabérén felül - távolléti díja illeti meg.
(2)
Munkaszüneti napon a rendkívüli munkavégzésre kötelezett munkavállalót - az (1)
bekezdés alapján járó munkabéren felül - a 147. § (3) vagy (5) bekezdésében
meghatározott ellenérték is megilleti.
A Munka tv. 149. §-a részletezi, hogy a
munkaszüneti napon rendes munkaidőben, illetve rendkívüli munkaidőben történő
munkavégzés esetén, a munkabérén felül milyen munkabér illeti meg a
munkavállalót.
A rendes munkaidőben csak a megszakítás nélküli
munkarendben, vagy rendeltetése folytán e napon is működő munkáltatónál, vagy
munkarendben foglalkoztatható munkavállaló. Havidíjas munkavállalót a havi
bérén felül a munkaszüneti napon végzett munkája díja is megilleti,
teljesítménybérben foglalkoztatottat munkaszüneti napon végzett munkájáért való
munkabéren felül távolléti díja is megilleti.
A munkaszüneti napon egyébként nem kell munkát
végezni, de erre a napra egyébként munka nélkül is a távolléti díjra jogosult a
munkavállaló.
Munkaszüneti napon rendkívüli munkavégzésre csak
kivételes esetben kerülhet sor, egyrészt rendkívüli esemény bekövetkezése miatt
(pl. baleset, elemi csapás, egészséges fenyegető veszély megelőzőse) vagy ha a
munkavállaló rendes munkaidőben egyébként foglalkoztatható. A rendkívüli
munkavégzés díjazása a munkaszüneti napon végzett munkáján felül megilleti.
149/A.
§ (1)
Vasárnapi munkavégzés esetén a munkavállalót rendes munkabérén felül ötven
százalékos bérpótlék illeti meg, ha a munkavégzésre
a)
három
vagy ennél több műszakos munkarendben,
vagy
b)
a 124.
§ (5)-(6) bekezdése alapján
a munkaidő-beosztása
szerint, rendes munkaidőben kerül sor.
(2)
Az (1) bekezdésben foglalt esetben sem jogosult vasárnapi pótlékra
a)
a
megszakítás nélküli munkarendben, illetve munkakörben,
b)
a
rendeltetése folytán vasárnap is működő munkáltatónál, illetve munkakörben
foglalkoztatott,
c)
a
részmunkaidő esetén a felek megállapodása alapján rendes munkaidőben kizárólag
szombaton és vasárnap foglalkoztatott, valamint
d)
az
idénymunkát végző
munkavállaló.
A vasárnapi munkavégzés munkaidőrendtől
függetlenül, minden esetben a munkavállalók egyébként megszokott hétvégi
pihenőnapján elvételét jelenti.
A munkavállalót munkabérén felül 50%-os
bérpótlék illeti meg abban az esetben, ha rendes munkaidőben, három vagy több
műszakos, illetve olyan munkarendben foglalkoztatják, amely során a heti
pihenőnapok összevont kiadása megengedett.
Nem kell 50%-os vasárnapi bérpótlékot fizetni
olyan munkáltatóknál, ahol a vasárnapi rendes munkaidőben történő munkavégzés a
munka jellege miatt elfogadott, így a megszakítás nélküli munkarendben, illetve
munkakörben (pl. szolgáltató cégek) vagy a rendeltetése folytán vasárnap is
működő munkáltatónál, illetve munkakörben foglalkoztatott, valamint az
idénymunkát végző munkavállalóknak.
Részmunkaidő esetén a felek megállapodása
alapján rendes munkaidőben kizárólag szombaton és vasárnap foglalkoztatott
munkavállaló számára sem jár vasárnapi pótlék.