120.
§ (1) A
munkaidő a munkanapokra - munkaidőkeret alkalmazása esetén - egyenlőtlenül is
beosztható. Ilyen esetben a napi munkaidő négy óránál rövidebb nem lehet. A
felek megállapodása a napi munkaidő hosszát részmunkaidő esetén rövidebb
időtartamban is meghatározhatja.
(2)
Kollektív szerződés vagy a felek megállapodása osztott napi munkaidőt is
előírhat.
(3)
A 127. § (6) bekezdése a)-b) pontjában meghatározott munkavállaló
tekintetében egyenlőtlen munkaidő-beosztás, illetve osztott munkaidő csak
hozzájárulásával rendelhető el.
(4)
Ha az egészségi ártalom vagy veszély kizárása érdekében jogszabály vagy
kollektív szerződés meghatározza a munkaidőn belül az adott tevékenységre
fordítható idő leghosszabb mértékét, a munkavállaló egyenlőtlen
munkaidő-beosztás esetén sem tölthet az előírtnál hosszabb időt a korlátozás
hatálya alá tartozó feladatok ellátásával.
EBH2007. 1636. Osztott munkaidőre
vonatkozó érvényes megállapodás hiányában a munkáltató bérfizetéssel tartozik
arra az időre, amíg a munkavállaló a rendelkezésére állt és őt nem
foglalkoztatta [1992. évi XXII. törvény 120. § (2) bekezdés].
EBH2003.
BH2006. 226. I. A munkaidőt - a
törvény keretei között - a munkáltató egyenlőtlenül is, a heti pihenőnapok
meghatározott korlátok között történt összevonásával is beoszthatja [1992. évi
XXII. törvény 119. § (1) bekezdés, 120. §].
A napi munkaidő kollektív szerződés
rendelkezése, ennek hiányában a munkáltató utasítása alapján a munkavállaló
számára naponta egyenlően, illetve munkaidőkeret alkalmazása esetén
egyenlőtlenül is beosztható.
Egyenlő beosztás esetén, a munkanapokon azonos
időtartamban kell dolgozni, például a hét minden munkanapján napi 8 órát.
Egyenlőtlen munkaidő beosztás esetén, az egyes
munkanapokon különböző időtartamú a napi munkavégzés (például az üzlet nyitva
tartásától függően rövidebb időtartamban kell dolgozni hétfőn és szombaton, de
csütörtökön tovább kell maradni, vagy azért egyenlőtlen a beosztás, mert egyik
héten kevesebb napot, másik héten több napot kell dolgozni). Egyenlőtlen
munkaidő beosztás esetén azonban a napi munkaidő négy óránál rövidebb és - a
készenléti jellegű munkakört kivéve - 12 óránál hosszabb nem lehet.
Megjegyezzük, hogy ezzel szemben részmunkaidős foglalkoztatás esetén a napi
négy óránál rövidebb (pl. 2 óra) munkaidőben is meg lehet állapodni.
A napi munkaidő ledolgozása általában
folyamatosan, egybefüggően történik, de meghatározott munkakörökben lehet, hogy
célszerűbb az osztott munkaidőben történő foglalkoztatás.
Osztott munkaidőt csak kollektív szerződés,
illetve a felek megállapodás írhat elő. Osztott munkaidő esetén a munkavégzés
megkezdődik (pl. buszvezető adott településre reggel elvezet), majd a
munkavégzés megszakad, mely időtartama alatt legfeljebb készenlét terheli a
munkavállalót, és a megszakítást követően a munkaidő tovább folytatódik (mivel
a járat délután közlekedik vissza). Az osztott munkaidő közötti időtartamra
díjazás nem jár, de például, ha a köztes időt készenlétben tölti a
munkavállaló, akkor az annak megfelelő díjazásra jogosulttá válik.
Az egyenlőtlen munkaidő beosztás vagy osztott
munkaidő elrendelése esetén ügyelni kell arra, hogy a terhes nőt, illetve a nőt
a gyermek egyéves koráig, vagy a gyermekét egyedül nevelő férfit csak
beleegyezésével lehet ilyen munkarendben foglalkoztatni.
EBH2003. 896. - kollektív szerződés osztott napi
munkaidőt előírhat
121.
§ (1) A
127. § (6) bekezdése a)-b) pontjában meghatározott munkavállaló éjszakai
munkára [117. § (1) bekezdés d) pont] nem vehető igénybe. Ettől
érvényesen eltérni nem lehet.
(2)
A 117. § (1) bekezdése h) pontjában meghatározott munkavállaló részére a
munkáltató a munkába lépést megelőzően, illetve a munkaviszony fennállása alatt
rendszeres időközönként köteles biztosítania az egészségügyi alkalmassági
vizsgálatot. Ha az orvosi vizsgálat megállapítja, hogy az éjszakai munkavégzés
a munkavállaló egészségi állapotát veszélyeztetheti, vagy megbetegedése az
éjszakai munkavégzéssel áll okozati összefüggésben, a munkavállalót nappali
munkavégzésre kell beosztani.
E szakasz az éjszakai munkavégzéssel
kapcsolatban további tilalmakat, és a munkavégzés éjszakai jellegére
tekintettel speciális szabályokat tartalmaz.
A gyermeket váró, illetve a gyermekét nevelő
nőt, gyermekét egyedül nevelő férfit a gyermek egyéves koráig éppen a
gyermekkel való törődés érdekében nem lehet éjszakai munkára még
beleegyezésével sem igénybe venni. Az éjszakai munkavégzés tilalmával összefüggésben
utalunk arra, hogy fiatalkorú munkavállalót sem lehet éjszakai munkára
beosztani, de e tilalmat nem e szakasz, hanem a Munka tv. 129/A. § (5)
bekezdése mondja ki.
Az éjszakai munkavégzés a munkavállaló számára
nagyobb megterhelést jelent, ezért a Munka tv. külön is előírja, hogy az
éjszakai munkát végző személy számára biztosítani kell az előzetes és a
rendszeres időszakonkénti alkalmassági vizsgálatot. Az előzetes munkaköri
alkalmassági vizsgálatot minden a munkáltatónál foglalkoztatni kívánt munkavállalóval
el kell végeztetni, a munkakezdés előtt. A rendelet csak a fiatal munkavállaló
esetében, valamint a rendelet mellékleteiben felsorolt különös veszéllyel, vagy
egészségi ártalom kockázatával járó munkakörök tekintetében határozza meg a
vizsgálatok gyakoriságát. Nem tartoznak e körbe az éjszakai munkát végző
munkavállalók, ezért a Munka tv. 121. § (2) bekezdés külön rendelkezik arról,
hogy e munkavállalói kör rendszeres időközönként egészségügyi alkalmassági
vizsgálatáról a munkáltató gondoskodjon. Az orvosi véleményt köteles a
munkáltató figyelembe venni és ennek alapján intézkedni az esetleges nappali
műszakban történő beosztásról.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet a munkaköri,
szakmai, személyi higiéniás alkalmasság orvosi vizsgálatáról és
véleményezéséről
A pihenőidő
122.
§ Ha a
beosztás szerinti napi munkaidő vagy a rendkívüli munkavégzés időtartama a hat
órát meghaladja, valamint minden további három óra munkavégzés után a
munkavállaló részére - a munkavégzés megszakításával - legalább húsz perc,
legfeljebb egy óra egybefüggő munkaközi szünetet kell biztosítani. Amennyiben a
napi munkaidő alatt a munkavállaló többször jogosult munkaközi szünetre, ezek
együttes időtartama az egy órát nem haladhatja meg.
A napi munkavégzés során, ha a munkaidő napi 8
óra teljes munkaidő, akkor a munkavállalónak jogos igénye, hogy ezen
időtartamon belül étkezhessen. Erre szolgál a munkaközi szünet, amelynek
legalább húsz percnek kell lennie és a tényleges munkavégzést ezen időtartam
alatt meg kell szakítani. A munkavégzés megszakítása egyben azt is jelenti,
hogy ekkor munkavégzés nem történik. A Munka tv. szerint a munkaközi szünet
ideje a munkaidőnek nem része, ezért ennek időtartamával a munkaidő
meghosszabbodik. A munkaközi szünet idejére a Munka tv. alapján díjazás nem
jár. Ettől eltérően kollektív szerződés, belső szabályzat rendelkezhet úgy,
hogy a munkaközi szünet időtartama a munkaidő része, ezáltal a munkaidő nem
hosszabbodik meg és erre az időtartamra díjazás jár.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a 2007. évi
LXXIII. törvény 2007. július elsejei hatállyal pontosította a munkaközi szünet
biztosítására vonatkozó szabályokat. Eszerint a munkaközi szünet minimum 20
perc és - az új rendelkezés szerint - maximum 1 óra lehet. Amennyiben a munkavállaló
az adott műszak alatt többször jogosult munkaközi szünetre, ebben az esetben
sem haladhatja meg a munkaközi szünetek együttes mértéke az 1 órát. Új szabály
továbbá, hogy a meghatározott mértékű munkaközi szünetet egybefüggően kell
biztosítani a munkavállaló számára.
Előfordulhat, hogy a munkáltató működése
szempontjából még a munkaközi szünet kiadása is veszélyeztetné a biztonságos
üzemelést, ezért mindig szükséges a folyamatos munkavégzés. Ebben az esetben a
munkaközi szünet kiadására műszakonként, munkakörönként, személyenként eltérő
időpontban kerülhet sor, sőt a munkáltató rendelkezhet arról, hogy hol kell
tartózkodni a munkaközi szünetben (pl. a munkavégzés helyén nem lehet maradni).
Készenléti jellegű munkakörben történő alkalmazás esetén a fenti szabályok nem
irányadóak, készenlét esetén ugyanis a munkaközi szünet a munkaidőbe
beleszámít. A munkaközi szünet biztosítása hat órát meghaladó munkavégzés
esetén kötelező. Amennyiben a munkavégzés ezt meghaladóan folytatódik (pl.
hosszabb teljes munkaidő, vagy túlmunkavégzés elrendelése miatt), akkor minden
további 3 óra után biztosítani kell munkaközi szünetet. Felhívjuk a figyelmet
arra, hogy fiatal munkavállaló foglalkoztatása esetén legalább 30 perc
munkaközi szünetet kell biztosítani és minden négy és fél órát meghaladó
munkaidő esetén.
123.
§ (1) A
munkavállaló részére a napi munkájának befejezése és a másnapi munkakezdés
között legalább tizenegy óra egybefüggő pihenőidőt kell biztosítani.
(2)
Kollektív szerződés - a 127. § (6) bekezdése c) pontjában meghatározott
munkavállaló kivételével - az (1) bekezdéstől eltérően legalább nyolc óra
egybefüggő pihenőidő biztosítását írhatja elő
a)
a
készenléti jellegű munkakörben,
b)
a
megszakítás nélküli, illetve
c)
a
többműszakos munkarendben foglalkoztatott, továbbá
d)
az
idénymunkát végző munkavállaló esetében.
(3)
Kollektív szerződés előírhatja, hogy a munkavállalót a készenlétet követően nem
illeti meg pihenőidő.
(4)
A pihenőidő mértéke a (2) bekezdésben meghatározott esetben legalább egybefüggő
hét óra, ha a nyári időszámítás kezdetének időpontja annak tartamára esik.
BH2002. 417. Az oktatási intézményben
a munkáltató és a fűtők között létrejött foglalkoztatási jogviszony - tényleges
tartalmi elemei alapján - közalkalmazotti jogviszonynak minősül [1992. évi
XXXIII. tv. 1. § (1) bek., 21. §, 55/A. §, 1992. évi XXII. tv. 123. § (1) bek.,
148. § (2) bek., Ptk. 474. § (1) bek., 1996. évi LXXV. tv. 7. §].
A munkáltatónak a napi munkavégzési időn belül,
továbbá a napi munkavégzések között a munkavállaló egészségének, pihenésének
biztosítása érdekében az alábbi pihenőidőket kell biztosítani:
- munkaközi szünet, legalább 20 perc, legfeljebb
1 óra (2007. július 1-jétől),
- napi pihenőidő, legalább 11 óra,
- heti pihenőidő, 2 nap,
- munkaszüneti nap.
A napi munka befejezése és a másnapi munkakezdés
közötti pihenőidőnek legalább a 11 órát, de minimum a 8 órát el kell érnie. A
napi 8 óra pihenőidőt csak kollektív szerződés írhatja elő (a felek
megállapodása nem) és csak a meghatározott munkakörben (készenlét), illetve megszakítás
nélküli, illetve többműszakos munkarend, idénymunkát végzők esetében. A napi 8
órai pihenőidő alkalmazására bevezetett korlátozás kedvező a munkavállalók
jelentős részének, hiszen ezáltal, általánossá válik a napi 11 óra pihenőidő
biztosításának kötelezettsége.
A napi pihenőidő meglétére különösen ügyelni
kell rendkívüli munkavégzés elrendelése során, ugyanis a napi pihenőidőt mindig
egybefüggően kell kiadni. Ez eddig csak gyakorlat volt, de ezt erősíti meg a
2007. július elsejétől - a 2007. évi LXXIII. törvénnyel hatályba léptetett új
rendelkezés - amely egyértelműen kimondja, hogy a napi pihenő időt egybefüggően
kell kiadni. Ha a munkáltató a napi
munka befejezésétől a másnapi rendes munkakezdés időpontjáig az előírt napi
pihenőidőt például rendkívüli munkavégzés elrendelése miatt nem biztosította, a
munkavállaló csak olyan időpontban köteles munkába állni, ami biztosítja a rá
irányadó pihenőidő igénybevételét. Ezáltal a másnapi munkát jogszerűen kezdi
meg későbbi időpontban a munkavállaló.
Csak kollektív szerződés írhatja elő, hogy a
készenlétet követően a munkavállalónak pihenőidő nem jár.
A (4) bekezdésben foglalt szabály megoldást ad
arra a gyakorlati problémára, miszerint a nyári időszámításra történő átállás
miatt a munkáltató nem tudta a napi 8 óra pihenő időt biztosítani. A hatályos
szabályok szerint megengedett a napi egybefüggő 7 óra pihenőidő akkor, ha - a
készenléti jellegű munkakörben, a megszakítás nélküli, ill. a többműszakos
munkarendben foglalkoztatott, továbbá az idénymunkát végző munkavállaló számára
- a nyári időszámítás kezdetének időpontja, - az óra átállítása - a pihenőidő
tartamára esik.
124.
§ (1) A
munkavállalót hetenként két pihenőnap illeti meg, ezek közül az egyiknek
vasárnapra kell esnie.
(2)
Az (1) bekezdéstől eltérően a munkavállalónak munkaidőkeret alkalmazása esetén
a munkaidő-beosztása alapján a pihenőnapok helyett hetenként legalább
negyvennyolc órát kitevő, megszakítás nélküli pihenőidő is biztosítható,
amelybe a vasárnapnak bele kell esnie.
(3)
Munkaidőkeret alkalmazása esetén az (1) bekezdésben meghatározott pihenőnapok
helyett a munkaidőbeosztása alapján a munkavállalónak hetenként legalább
negyvennyolc órát kitevő, megszakítás nélküli pihenőidő is biztosítható
a)
a
rendeltetése folytán vasárnap is működő munkáltatónál, illetve munkakörben,
b)
a
készenléti jellegű munkakörben,
c)
a
megszakítás nélküli, illetve
d)
a három
vagy ennél több műszakos munkarendben foglalkoztatott, valamint
e)
az
idénymunkát végző munkavállaló esetében,
amelybe
havonta legalább egy alkalommal a vasárnapnak bele kell esnie.
(4)
Munkaidőkeret alkalmazása esetén az (1) bekezdésben meghatározott pihenőnapok
helyett a munkavállalónak a munkaidő-beosztása alapján hetenként legalább
negyven órát kitevő, megszakítás nélküli pihenőidő is biztosítható, amelybe egy
teljes naptári napnak és havonta legalább egy alkalommal a vasárnapnak bele
kell esnie. A legalább heti negyven órát kitevő pihenőidő alkalmazása esetén a
munkavállalónak a munkaidőkeret átlagában legalább heti negyvennyolc óra pihenőidőben
kell részesülnie.
(5)
Munkaidőkeret alkalmazása esetén a pihenőnap
a)
kéthetente,
illetve
b)
kollektív
szerződés rendelkezése vagy a felek megállapodása alapján, legfeljebb havonta
c)
idénymunka
esetén, a felek megállapodása alapján legfeljebb kéthavonta
- részben vagy egészben
- összevontan is kiadható.
(6)
Munkaidőkeret alkalmazása esetén
a)
a
készenléti jellegű munkakörben,
b)
a
megszakítás nélküli, illetve
c)
a
többműszakos munkarendben foglalkoztatott, továbbá
d)
az
idénymunkát végző munkavállaló esetében
kollektív szerződés
rendelkezése alapján a pihenőnap legfeljebb a munkavállaló foglalkoztatására
megállapított munkaidőkeret tartama alatt - részben vagy egészben - összevontan
is kiadható.
(7)
Az (5)-(6) bekezdésben foglaltak esetén a pihenőnap összevonásának időtartama
az alkalmazott munkaidőkeret időtartamát nem haladhatja meg. Hat nap
munkavégzést követően egy pihenőnap kiadása kötelező. Ez utóbbi alól a
többműszakos, a megszakítás nélküli munkarendben, illetve munkakörben
foglalkoztatott, továbbá az idénymunkát végző munkavállaló esetében a kollektív
szerződés kivételt tehet.
(8)
A 127. § (6) bekezdés c) pontja szerinti munkavállaló esetében a heti
pihenőnap nem vonható össze.
(9)
A 127. § (6) bekezdés a)-b) pontja szerinti munkavállaló esetében a heti
pihenőnap összevonására csak hozzájárulásával kerülhet sor.
(10)
Az (1)-(4) bekezdéstől eltérően, a 124/A. § (4) bekezdése szerint a felek
megállapodása alapján rendes munkaidőben kizárólag szombaton és vasárnap
foglalkoztatható részmunkaidős munkavállaló heti pihenőnapjának nem kell
vasárnapra esnie.
BH1999.
BH1996.
Általános szabály, hogy a munkavállalónak heti két
pihenőnap jár, amelyből az egyiknek vasárnapra kell esnie. E szabály betartása
nem okoz gondot, ha a munkavállaló ún. általános munkarendben dolgozik, azaz
hétfőtől-péntekig tartó munkavégzést követően kerül a heti két pihenőnap
kiadásra.
Amennyiben a munkaidő munkaidőkeretben kerül
ledolgozásra, az alkalmazott munkaidőkeret függvényében eltérően alakulhat a
pihenőnapok, illetve a vasárnap kiadása:
- Munkaidőkeret alkalmazása esetén előírható
heti 48 órát kitevő, megszakítás nélküli pihenőidő biztosításának
kötelezettsége, amelybe a vasárnapnak is bele kell esnie (tehát vagy szombaton
vagy hétfőn kerülhet sor a másik pihenőnap kiadására).
- A Munka tv. 124. § (3) bekezdésében
meghatározott munkakörökben, munkarendben foglalkoztatott munkavállalók számára
a heti 48 óra megszakítás nélküli pihenőidő kiadása kötelező, de havonta csak
egy alkalommal kell a pihenőnapnak vasárnapra esnie.
- Munkaidőkeretben történő foglalkoztatás során
lehetséges a pihenőnapok kiadását úgy is biztosítani, hogy heti 40 óra megszakítás
nélküli pihenőidő kiadása kötelező, amibe hetente egy teljes naptári napnak és
havonta legalább egy vasárnapnak bele kell esnie. A munkaidőkeret teljes
időtartama alatt azonban nem elegendő, ha minden héten csak 40 óra pihenőidő
kerül kiadásra, mert a heti 48 óra pihenőidőt ilyen munkaidő-beosztás esetén is
biztosítani kell, de a munkaidőkeret átlagában.
A pihenőnapok összevont kiadása is lehetséges, a
munkaidőkeretben foglalkoztatott munkavállalók esetében, az alábbiak szerint:
- kéthetente, (a munkáltató döntése alapján),
- havonta (kollektív szerződés, vagy a felek
megállapodása alapján),
- kéthavonta is összevonható idénymunka esetén,
melyre csak a felek megállapodás alapján kerülhet sor, a 2006. január 1-jétől
hatályos rendelkezések szerint,
- a 2007. július 1-jétől hatályos rendelkezések
alapján, a munkavállaló foglalkoztatására megállapított munkaidőkeret tartama
alatt - kollektív szerződés rendelkezése esetén - összevontan is kiadható. A
2007. évi LXXIII. törvénnyel hatályba léptetett új (6) bekezdés nem határozza
meg a munkaidőkeret mértékét úgy, mint a korábbi szabály, amely szerint a
pihenőnapok hat havi munkaidő keret esetén adhatók ki összevontan (készenléti
jellegű munkakörben, megszakítás nélküli, illetve többműszakos munkarendben,
valamint idénymunkát végzők esetében).
A pihenőnapokat az alkalmazott munkaidőkereten
belül kell kiadni, tehát a munkaidőkeret meghatározásakor számolni kell a
kiadandó pihenőnapokkal is. A pihenőnapok összevonásakor ügyelni kell arra,
hogy 6 nap munkavégzést követően egy pihenőnap kiadása kötelező, de ez alól a
kollektív szerződés bizonyos munkarendek esetében kivételt fogalmazhat meg.
A Munka tv. 124. § (8) és (9) bekezdése azt a
személyi kört nevesíti, akik esetében a pihenőidők összevonására nincs mód vagy
erre csak hozzájárulásával kerülhet sor.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy például az
egészségügyi dolgozók számára a 2007. évi LXXII. törvénnyel módosított 2003.
évi LXXXIV. törvény 13. § új (7) bekezdése a heti pihenőnapok összevonása
tekintetében speciális szabályokat fogalmaz meg: a többműszakos munkarendben
foglalkoztatott munkavállaló esetében a heti pihenőnap részben összevontan is
kiadható, ha a munkavállaló a munkaköri feladataként a munkaidejének legalább
50 %-ában ügyeleti feladatokat lát el. Emellett kötelező 6 nap munkavégzés után
legalább 1 pihenőnap kiadása.
A munkaszervezés rugalmasságát biztosítja, hogy
a vasárnapi pihenőidő biztosítására vonatkozó általános szabályoktól eltérően a
rendes munkaidőben kizárólag szombaton és vasárnap foglalkoztatható
részmunkaidős munkavállaló heti pihenőnapjának nem kell vasárnapra esnie
(például gyakran alkalmaznak bevásárlóközpontokban kifejezetten csak hétvégi
munkavégzésre munkavállalókat, ezért esetükben a pihenőnapok kiadására
vonatkozó általános szabályok betartása szinte lehetetlen lenne).
BH1999. 232. - heti pihenőnapon történő
munkavégzés díjazása
BH1996. 620. - a munkáltató egyoldalúan is
módosíthatja a munkavállaló munkaidő-beosztását
124/A.
§ (1)
Vasárnapra rendes munkaidőben történő munkavégzés csak
a)
a
rendeltetése folytán e napon is működő munkáltatónál, illetve munkakörben, vagy
b)
a
készenléti jellegű munkakörben, a megszakítás nélküli, illetve a három vagy
ennél több műszakos munkarendben foglalkoztatott, valamint az idénymunkát végző
munkavállaló esetében, továbbá
c)
a 124.
§ (5)-(6) bekezdésében meghatározott esetben
rendelhető el.
(2)
Az (1) bekezdés a) pontja tekintetében a 125. § (2) bekezdését
megfelelően alkalmazni kell.
(3)
Az (1) bekezdés a)-c) pontjának alkalmazása esetén havonta legalább egy
pihenőnapot (pihenőidőt) vasárnap kell kiadni. Hat nap munkavégzést követően
egy pihenőnap (pihenőidő) kiadása kötelező. Ez utóbbi alól a többműszakos, a
megszakítás nélküli munkarendben, illetve munkakörben foglalkoztatott, továbbá
az idénymunkát végző munkavállaló esetében a kollektív szerződés kivételt
tehet.
(4)
Ha a munkavállaló az (1) bekezdés alapján - a megszakítás nélküli, illetve a
három- vagy ennél többműszakos munkarendben, a rendeltetése folytán vasárnap is
működő munkáltatónál, illetve munkakörben, továbbá a legfeljebb heti 30 órás
részmunkaidőben foglalkoztatott, valamint az idénymunkát végző munkavállaló
kivételével - vasárnap végez munkát, számára az ezt közvetlenül megelőző
szombaton rendes munkaidőben történő munkavégzés nem rendelhető el.
A munkavállalót heti két pihenőnap illeti meg,
amelyek közül az általános szabályok szerint az egyiknek vasárnapra kell esnie.
A munkáltató folyamatos működése, az egyes munkaköri feladatok ellátása gyakran
igényli, hogy a munkáltató vasárnap is rendes munkaidőben foglalkoztassa
munkavállalóit.
Ezért a Munka tv. konkrétan meghatározza azokat
a munkarendeket, munkavégzési formákat, amelyek alkalmazása esetén megengedett
a vasárnap rendes munkaidőben történő munkavégzés.
Amennyiben a munkavállaló munkaköre vagy a rá
irányadó munkarendje szerint vasárnap rendes munkaidőben is végezhet munkát, a
munkaidő-beosztása során az alábbiakra kell ügyelni:
- havonta legalább egy pihenőnapot vasárnap kell
kiadni (azaz a munkavállaló nem dolgozhat az adott hónap minden vasárnapján
rendes munkaidőben), továbbá, hogy - bizonyos kivételekkel
- 6 nap munkavégzést követően ilyen esetben is
egy pihenőnap kiadása kötelező, valamint, hogy
- a vasárnapi rendes munkaidőben történő
munkavégzést közvetlenül megelőző szombaton rendes munkaidőben történő
munkavégzésre a munkavállaló nem osztható be.
A (4) bekezdés alapján, a vasárnapi rendes
munkaidőben történő munkavégzés esetén is megengedett a szombati munkavégzés az
alábbi kivételes esetekben:
- megszakítás nélküli,
- három vagy ennél több műszakos munkarendben,
- rendeltetése folytán vasárnap is működő
munkáltatónál, illetve munkakörben,
- 2006. január 1-jétől a legfeljebb heti 30 órás
részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló, továbbá az
- idénymunkát végző munkavállaló esetében.
125.
§ (1)
Munkaszüneti napon - a 127. § (1) bekezdésének második mondatában meghatározott
kivétellel - a munkavállaló csak a megszakítás nélküli munkarendben, vagy a
rendeltetése folytán e napon is működő munkáltatónál, illetőleg ilyen
munkakörben foglalkoztatható. Ettől érvényesen eltérni nem lehet.
(2)
A munkáltató, illetve a munkakör akkor minősül a munkaszüneti napon
rendeltetése folytán működő munkáltatónak, illetve munkakörnek, ha a
tevékenység során nyújtott szolgáltatás e napon történő rendszeres
igénybevételére a munkaszüneti naphoz közvetlenül kapcsolódó helyben kialakult,
vagy általánosan elfogadott társadalmi szokásokból eredő igény alapján, vagy az
élet, egészség, testi épség, továbbá a vagyontárgyak védelme érdekében kerül
sor.
(3)
Munkaszüneti nap: január 1., március 15., húsvéthétfő, május 1., pünkösdhétfő,
augusztus 20., október 23., november 1. és december 25-26.
(4)
Ha a munkaszüneti nap vasárnapra esik, az e napon, illetve a húsvétvasárnapon
és a pünkösdvasárnapon történő munkavégzés tekintetében a munkaszüneti napra
vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(5)
A munkaidő-beosztásának a munkaszüneti napok miatt indokolt változtatását a
miniszter évenként szabályozza. E változtatás során vasárnap nem nyilvánítható
munkanappá.
E szakasz konkrétan megjelöli a munkaszüneti
napokat.
A munkaidő beosztásának a munkaszüneti napok
miatti változását a szociális és munkaügyi miniszter évente szabályozhatja. A
rendelet hatálya kiterjed minden munkáltatóra, közigazgatási szervre és az általuk
foglalkoztatott munkavállalókra, közalkalmazottakra, közszolgálati
jogviszonyban állókra. A rendelet nem érinti a megszakítás nélkül üzemelő és a
rendeltetése folytán a munkaszüneti napokon is működő munkáltatónál, illetve az
ilyen jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállalók munkarendjét. A
rendelettől eltérően is meghatározható a munkarend a lakossági ellátást és
szolgáltatást végző, valamint az általánostól eltérő munkaidő-beosztásban
foglalkoztatott munkavállalók esetében.
Általános szabály, hogy munkaszüneti napon a
munkavállalónak nem kell munkát végeznie, erre a kiesett időre távolléti díj
illeti meg.
A fenti általános szabályok mellett néhány
esetben megengedett a munkaszüneti napon történő munkavégzés.
- Rendes munkaidő keretében: a megszakítás
nélküli munkarendben vagy a rendeltetése folytán e napon is működő
munkáltatónál (illetve munkakörben) lehet.
- Rendkívüli munkavégzés keretében: a rendes
munkaidőben e napon is foglalkoztatható munkavállalót vagy az ún. vis major
esetekben (amikor baleset, elemi csapás, kár, továbbá életet, egészséget, testi
épséget fenyegető veszély miatt szükséges).
Megszakítás nélküli munkarendet csak akkor lehet
megállapítani, ahol a munkavégzés időtartama naptári naponként 6 óránál tovább
nem szünetel és alapvető lakossági szolgáltatást nyújt, vagy a gazdaságos,
rendeltetésszerű működés, vagy a munkaköri feladatok jellege ezt indokolja. E
körben tartoznak például az egészségügyi ellátás, közüzemi szolgáltatás,
közlekedés, kárelhárítás területén működő munkáltatók.
A Munka tv. 125. § (2) bekezdése pontos
definíciót ad arra vonatkozóan, hogy mikor minősülhet akár a munkáltató, akár a
munkakör a munkaszüneti napon rendeltetése folytán működőnek. Rendeltetése
folytán munkaszüneti napon is működőnek az a munkáltató tekinthető, amelynek
szolgáltatásaira - többek között - a munkaszüneti naphoz közvetlenül kapcsolódó
helyi szokások, vagy általánosan elfogadott társadalmi szokások alapján van
igény. Ilyen munkáltatók lehetnek például az idegenforgalmi, turisztikai szempontból
kiemelt települések szolgáltatást nyújtó bevásárló üzletei, központjai,
ajándék-, élelmiszerboltjai, vásári rendezvények szervezői-, árusai, pénzváltó
egységek stb. vagy társadalmi szokáson alapulhat például az ünnepnapi
rendezvények szervezőinek, lebonyolítóinak munkája, vagy e körbe tartoznak
például november 1-jén a halottak napján nyitva tartó virágüzletek stb.
A munkaszüneti napon rendes beosztása alapján
munkát végző munkavállalót a Munka tv. 149. §-a szerinti díjazás illeti meg,
mely külön rendelkezik arról, hogy e napon történt túlmunkavégzés esetén milyen
ellenérték illeti meg.
Kapcsolódó jogszabályok:
- a 27/2007. (IX. 29.) SZMM rendelet - a 2008.
évi munkaszüneti napok körüli munkarendről
A rendkívüli munkavégzés
126.
§ (1)
Rendkívüli munkavégzésnek minősül
a)
a
munkaidő-beosztástól eltérő,
b)
a
munkaidőkereten felüli, illetve
c)
az
ügyelet alatti munkavégzés, továbbá
d)
készenlét
alatt elrendelt munkavégzés esetén a munkahelyre érkezéstől a munkavégzés
befejezéséig - ha a munkavállalónak több helyen kell munkát végeznie, az első
munkavégzési helyre érkezéstől az utolsó munkavégzési helyen történő
munkavégzés befejezéséig - terjedő időtartam.
(2)
Nem minősül rendkívüli munkavégzésnek, ha a munkavállaló az engedélyezett
távollét idejét a munkáltatóval történt megállapodás alapján ledolgozza.
EBH2006.
EBH2002.
EBH2001.
BH2002.
BH2001.
BH2000.
BH1998.
A munkáltató működése során felmerülhetnek olyan
esetek, amikor az adott tevékenységet, feladatot rendes munkaidőben nem lehet
maradéktalanul elvégezni. Ilyenkor a munkáltató munkaidején túli munkavégzésre
is kötelezheti a munkavállalót.
A Munka tv. munkaidőre, munkaidőkeretre,
pihenőidőre vonatkozó rendelkezéseivel összhangban került szabályozásra a
rendkívüli munkavégzés is.
Rendkívüli munkavégzésnek minősül a munkaidő-beosztástól
eltérő, és a munkaidőkereten felüli, az ügyelet alatti munkavégzés és - az (1)
bekezdés d) pont szerinti időtartamban - a készenlét alatt elrendelt
munkavégzés is.
A rendkívüli munkát mindig a Munka tv. új 119.
§-a szerint elrendelt munkaidő-beosztáshoz viszonyítva kell megállapítani. A
munkaidő-beosztás szerinti munkaidőn túli (pl. a 8 óra munkaidő utáni)
munkavégzés a rendkívüli munkavégzés.
Nem tekinthető túlmunkának az a munkaidőn felül
végzett munka, amelyre azért került sor, mert a munkavállaló az engedélyezett
távollét idejét dolgozza le. Ennek feltétele azonban a munkáltatóval történő
előzetes megállapodás.
BH2002. 160. - sztrájk miatt rendkívüli
munkavégzés elrendelése
EBH2001. 570. - a rendkívüli munkavégzés tilalma
a munkavállaló hozzájárulásával sem szeghető meg
BH2001. 550. - a havi munkaidőkeretet
meghaladóan végzett munka, túlmunka
BH2000. 124. - cégnek nincs munkarendje, az
üzlet nyitvatartási rendje irányadó
BH1998. 509. - kereskedelemben általános a
nyitvatartási időn kívüli munkavégzés melyre túlmunkadíj jár
127.
§ (1) A
munkáltató rendkívüli munkavégzést csak különösen indokolt esetben rendelhet
el. Munkaszüneti napon rendkívüli munkavégzés kizárólag
a)
a
rendes munkaidőben e napon is foglalkoztatható munkavállaló számára, vagy
b)
baleset,
elemi csapás vagy súlyos kár, továbbá az életet, egészséget, testi épséget
fenyegető közvetlen és súlyos veszély megelőzése, illetőleg elhárítása
érdekében rendelhető el.
(2)
A rendkívüli munkavégzés elrendelése nem veszélyeztetheti a munkavállaló testi
épségét, egészségét, illetőleg nem jelenthet személyi, családi és egyéb
körülményeire tekintettel aránytalan terhet.
(3)
Kollektív szerződés rendelkezése vagy a munkavállaló kérése esetén a rendkívüli
munkavégzést írásban kell elrendelni.
(4)
A munkavállaló számára naptári évenként legfeljebb kétszáz, kollektív szerződés
rendelkezése alapján legfeljebb háromszáz óra rendkívüli munkavégzés rendelhető
el.
(5)
A rendkívüli munkavégzés (4) bekezdés szerinti mértékébe az ügyelet teljes
időtartamát be kell számítani, ha az ügyelet alatt a munkavégzés időtartama nem
mérhető.
(6)
Rendkívüli munkára nem vehető igénybe
a)
a nő
terhessége megállapításától a gyermeke egyéves koráig,
b)
a
gyermekét egyedül nevelő férfi a gyermeke egyéves koráig, valamint
c)
a
munkavállaló, ha foglalkoztatására jogszabályban meghatározott egészségkárosító
kockázatok között kerül sor.
Ettől
érvényesen eltérni nem lehet.
(7)
A gyermekét egyedül nevelő munkavállaló - gyermeke egyéves korától négyéves
koráig - csak beleegyezésével vehető igénybe rendkívüli munkára.
EBH2002.
EBH2001.
EBH1999.
BH2001.
BH2000.
BH1998.
BH1998.
BH1997.
BH1997.
BH1992.
A munkáltató csak különösen indokolt esetben
rendelhet el rendkívüli munkavégzést, munkaszüneti napra pedig csak a (1)
bekezdés a)-b) pontjában nevesített két esetben.
A rendkívüli munkaidőben a munkavállaló a munkáltató
utasítására végez munkát. A utasítás történhet szóban és írásban egyaránt, de
az írásba foglalás kötelező, ha a munkavállaló kéri, vagy a kollektív szerződés
elrendeli. Túlmunkavégzésre sor kerülhet úgy is, hogy a munkavállaló önként
végez túlmunkát. Ha a munkáltató ezt nem kifogásolja, a többlet munkavégzést
pedig elismeri, a munkavállaló igényt tarthat a rendkívüli munkavégzés szerinti
díjazásra.
A naptári évenként elrendelhető túlmunka felső
határát a törvény pontosan meghatározza, mely legfeljebb 200 óra lehet, de
kollektív szerződés rendelkezése alapján maximum 300 óra túlmunka rendelhető
el.
A rendkívüli munkavégzés éves mértékének
figyelemmel kísérésekor az ügyelet teljes időtartamát figyelembe kell venni, be
kell számítani, ha az ügyelet alatti munkavégzés időtartama nem mérhető.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a napi, illetve
a heti rendkívüli munkavégzés maximumára, miszerint a munkavállaló napi
munkaideje a rendkívüli munkavégzéssel együtt a 12 órát, heti munkaideje a 48
órát nem haladhatja meg.
Rendkívüli munkavégzésre még beleegyezése esetén
sem vehető igénybe a Munka tv. 127. § (6) bekezdésében nevesített munkavállalói
kör. E szabályok kógensek, ezektől eltérni még az ún. vis major esetekben sem
lehet, tehát például terhes nőt elemi csapás, vagy súlyos kár elhárítása
érdekében nem lehet túlmunkára igénybe venni. A kisgyermekét (1-4 éves) egyedül
nevelő szülőt csak beleegyezésével lehet rendkívüli munkavégzésre utasítani.
A túlmunkára vonatkozó szabályokat és a napi,
heti munkaidő mértékére vonatkozó korlátokat gyakran próbálják meg úgy
kijátszani, hogy a többletfeladat ellátásra megbízási szerződést kötnek.
Munkaügyi ellenőrzés alkalmával az ellenőrök minősíthetik a fennálló
jogviszonyt, és megállapíthatják a munkaviszony fennállását. A munkaügyi
szabályok be nem tartása miatt munkaügyi bírságot szabhatnak ki.
EBH2001. 570. - a rendkívüli munkavégzés tilalma
a munkavállaló hozzájárulásával
BH2000. 421. - kollektív szerződés rövidebb
munkaidőt előíró rendelkezésének hatálya
BH2000. 124. - cégnek nincs munkarendje, az
üzlet nyitvatartási rendje irányadó
BH1998. 509. - kereskedelemben általános a
nyitvatartási időn kívüli munkavégzés
BH1998. 149. - a munkaszüneti napon munkát végző
túlmunkavégzése
BH1997. 500. - túlmunkadíj, túlóra engedély
nélküli munkavégzés esetén
BH1997. 99. - túlmunkára vonatkozó szabályokat
megszegése
127/A.
§ (1) A
munkáltató és a munkavállaló legfeljebb egy éves határozott időre írásban
megállapodhat a munkáltató által meghatározható éves kétszáz órán felül
legfeljebb száz, összesen legfeljebb háromszáz óra időtartamú rendkívüli
munkavégzés elrendelésének lehetőségéről.
(2)
Az (1) bekezdés szerinti megállapodás olyan munkavállalóval köthető meg,
a)
akinek
a munkakörével azonos munkakörben munkáltatója az állami foglalkoztatási
szervnél külön jogszabály szerint munkaerőigényét bejelentette, és
állásközvetítést kért, amely nem járt eredménnyel és
b)
aki
magas szintű vagy kivételes ismereteket, illetve ilyen gyakorlatot igénylő
munkára vagy szakmára rendelkezik képesítéssel, vagy egyébként olyan kivételes
tudással rendelkezik, amely a munkáltató működéséhez feltétlenül szükséges.
(3)
A megállapodás feltétele, hogy megkötése előtt legalább harminc nappal a
munkáltató a (2) bekezdés a) pontja szerinti igényét bejelentette.
(4)
A megállapodás
a)
a
legfeljebb tíz munkavállalót foglalkoztató munkáltató esetén egy
munkavállalóval,
b)
a tíz
főnél több munkavállalót foglalkoztató munkáltató esetén a munkavállalók tíz
százalékának megfelelő létszámú munkavállalóval köthető meg.
(5)
A (4) bekezdés szerinti munkavállalói létszámot a megállapodás megkötésének
időpontjában kell figyelembe venni.
A
gyakorlatban egyre gyakrabban jelentkező probléma, hogy a munkáltatóknak olyan
szakemberigénye merül fel, amely nem pótolható megfelelő időn belül a munkaerőpiacról:
az olyan munkavállaló, aki magas szintű vagy kivételes ismereteket igénylő
munkára vagy szakmára rendelkezik képesítéssel, vagy egyébként olyan kivételes
tudással rendelkezik, amely a munkáltató működéséhez szükséges, nagyon nehezen
pótolható a munkaerőpiacról, illetve található a munkaerőpiacon.
Erre az
esetre kínál rugalmas megoldást a törvény 8. §-a, amely lehetővé teszi, hogy a
munkáltató és a munkavállaló legfeljebb egy éves határozott időre írásban
megállapodjon - az Mt. alapján kollektív szerződés nélkül elrendelhető kétszáz
óra rendkívüli munkavégzés helyett - legfeljebb háromszáz óra időtartamú
elrendelhető rendkívüli munkavégzés lehetőségéről. Ebben az esetben tehát
kollektív szerződés nélkül is lehetővé válna a rendkívüli munkavégzés éves
keretének háromszáz órára való felemelése.
A
megállapodás megkötésének feltétele, hogy a munkáltató bejelentse
munkaerő-igényét az állami foglalkoztatási szervnél, de az állásközvetítés
legalább harminc napig ne járjon eredménnyel. A megállapodás továbbá csak olyan
munkavállalóval köthető meg, akinek munkakörével azonos munkakörben kért a
munkáltató állásközvetítést. A megállapodás megkötésének további feltételeit és
megszűnésének eseteit is meghatározza a törvény.
Az egyes foglalkoztatási jogviszonyokat
szabályozó törvények munka- és pihenőidőre vonatkozó rendelkezéseinek
módosításáról szóló 2007. évi LXXIII. törvény, 2007. július 1-jei hatállyal iktatta be e szakaszt.
Az új szabályok rendkívül szigorú korlátok mellett lehetőséget teremtenek arra,
hogy az egyébként a munkavállaló számára éves szinten elrendelhető 200 óra
túlóra felett, további 100 óra legyen elrendelhető - a munkavállalóval kötött
megállapodás alapján. Ennek lényege, hogy csak olyan esetben kerüljön sor a
megállapodásra, ha az adott munkakört más munkavállaló foglalkoztatásával nem
tudja a munkáltató megoldani.
A megállapodás tervezett megkötése előtt először
is meg kell állapítani, hogy hány munkavállalóval köthető ilyen megállapodás.
Az alkalmazottak számától függően,
- legfeljebb 10 főt foglalkoztató munkáltató 1
fővel,
- 10 főnél több alkalmazott esetén a
munkavállalók 10 %-ának megfelelő létszámú munkavállalóval köthető ilyen
megállapodás.
Következő feladat annak meghatározása, hogy mely
munkakörben foglalkoztatott munkavállalóval terveznek ilyen megállapodást
kötni, mert előtte e munkakörre vonatkozóan a munkáltató munkaerőigényét
köteles bejelenteni az illetékes munkaügyi központ kirendeltségéhez. A
munkaerőigényt a munkaerőpiaci szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan
nyújtható szolgáltatásokról szóló 30/2000. (IX.15.) GM rendelet melléklete
szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A munkaerőigényt, a
munkavállalóval tervezett megállapodás megkötése előtt legalább 30 nappal
korábban kell benyújtani és kérni a munkakörbe az állásközvetítést. Amennyiben
a kiközvetítés nem vezetett eredményre, akkor a rendkívüli munkavégzésre
irányuló megállapodás megkötésének egyik feltétele már teljesült.
Másik feltétel, hogy az a munkavállaló, akivel a
megállapodást megkötni tervezi a munkáltató, olyan bizonyíthatóan magas szintű,
kivételes ismeretekkel, vagy nagy gyakorlattal, illetve speciális tudást
igénylő képességgel rendelkezzen, ami kellően alátámasztja azt, hogy
feltétlenül szükséges az ő rendkívüli munkavégzése.
Munkaügyi hatósági ellenőrzés során, a túlmunka
elrendelésére és végzésére vonatkozó szabályok betartásának vizsgálata
alkalmával a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy az előírt törvényi
feltételek teljesültek, nem elegendő, hogy a munkavállaló vállalta a plusz 100
óra rendkívüli munkavégzést.
128.
§ (1)
Nem esik korlátozás alá a rendkívüli munkavégzés - a 127. § (6) bekezdése
kivételével -, ha arra baleset, elemi csapás vagy súlyos kár, továbbá az
életet, egészséget, testi épséget fenyegető közvetlen és súlyos veszély
megelőzése, illetőleg elhárítása érdekében kerül sor.
(2)
Az (1) bekezdésben rögzített feltételek részletes szabályait a közoktatásra és
az egészségügyi tevékenységre vonatkozó jogszabály az ágazat tekintetében
meghatározhatja.
BH1998.
A Munka tv. 128. §-a azokat a körülményeket
határozza meg, amikor a rendkívüli munkavégzésre irányadó időbeli korlátokat
túllépve a munkavállaló munkavégzésre kötelezhető.
Ezek azok az objektív, előre nem látható okok,
pl. baleset elhárítása, súlyos kár megelőzése, amikor a veszélyhelyzet
súlyosságára tekintettel elsősorban a mentésen van a hangsúly és az adott
helyzetben általában nincs is elég idő annak mérlegelésére, melyik munkavállaló
esetében kerül sor a törvényi korlátok túllépésére.
A rendkívüli munkavégzés díjazására vonatkozó
szabályokat a módosított Munka tv. 147. § tartalmazza.
BH1998. 509. - kereskedelemben általános a
nyitvatartási időn kívüli munkavégzés
Ügyelet és készenlét
129.
§ (1) A
munkavállaló a munkáltató által meghatározott helyen és ideig történő
rendelkezésre állásra (ügyelet), illetve az általa megjelölt - a munkavégzés
helyére tekintettel elérhető - helyen töltendő készenlétre kötelezhető,
a)
a
társadalmi közszükségletet kielégítő alapvető szolgáltatás folyamatos
biztosítása,
b)
baleset,
elemi csapás vagy súlyos kár, továbbá az életet, egészséget, testi épséget
fenyegető veszély megelőzése, illetőleg elhárítása, továbbá
c)
az
alkalmazott technológia biztonságos, rendeltetésszerű alkalmazásának
fenntartása
érdekében.
(2)
Az ügyelet és a készenlét időtartama alatt a munkavállaló köteles gondoskodni a
munkára képes állapotának megőrzéséről.
(3)
Az ügyelet elrendelésére a 127. § (2)-(7) bekezdésének, a készenlét
elrendelésére a 127. § (2)-(3) és (6)-(7) bekezdésének rendelkezéseit
megfelelően alkalmazni kell.
(4)
A munkavállaló számára egy hónapban, illetve négyheti időszakban - kollektív
szerződés eltérő rendelkezése hiányában - legfeljebb százhatvannyolc óra
készenlét rendelhető el. Munkaidőkeret alkalmazása esetén a készenlét havi,
illetve négyheti mértékét a munkaidőkeret átlagában kell figyelembe venni.
(5)
Kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában nem rendelhető el készenlét a
heti pihenőnap, illetve heti pihenőidő tartama alatt, ha a megelőző
százhatvannyolc órás megszakítás nélküli időszakban a munkavállaló a heti
pihenőnapján, illetve heti pihenőideje alatt készenlétet teljesített.
(6)
Az ügyelet és a készenlét elrendelését megkezdése előtt legalább egy héttel
korábban és egy hónapra előre közölni kell. Ettől a munkáltató - különösen
indokolt esetben - eltérhet. Az eltérés során az egészséges és biztonságos
munkavégzés követelményeire figyelemmel kell lenni. Az ügyelet és a készenlét
elrendelésének szabályait a kollektív szerződés az e bekezdésben foglaltaktól
eltérően is megállapíthatja.
(7)
EBH2006. 1540. Készenlét teljesítése
nem állapítható meg, ha a munkavállaló mobiltelefonján való elérhetősége csak
lehetőség volt, mert a munkáltató nem fűzött ahhoz jogkövetkezményt, ha a
munkavállaló nem volt elérhető. Ilyen feltételek mellett a munkavállalót a
készenlétre jellemző - a munkára képes állapot megőrzésére, szükség esetén
bármikor munkába állásra vonatkozó - kötelezettség nem terhelte (1992. évi
XXII. törvény 129. §).
EBH2003.
BH1998.
BH1998.
Az ügyeletre és a készenlétre vonatkozó
szabályok a 93/104/EK és az azt módosító 2000/34/EK irányelvekre figyelemmel
kerültek kidolgozásra.
Az ügyelet és a készenlét a munkavállaló számára
egyaránt rendelkezésre állási kötelezettséget jelent, amelyek időtartama alatt
köteles megőrizni munkára képes állapotát. Ennek indoka, hogy ezek időtartama
alatt a munkáltató bármikor munkavégzést rendelhet el, amely a Munka tv. 126. §
(1) bekezdése alapján rendkívüli munkavégzésnek minősül.
Ügyeletnek tekintendő a munkáltató által
meghatározott helyen és ideig történő rendelkezésre állás, készenlétnek, pedig
a munkavállaló által megjelölt és a munkavégzés helyére tekintettel elérhető
helyen töltendő rendelkezésre állás.
Az ügyelet és a készenlét elrendelésére döntően
(a személyi kört érintően, illetve az egyéb szempontok, pl. személyi, családi
körülmények figyelembe vétele, vagy az elrendelés módja tekintetében) a
rendkívüli munkavégzésre vonatkozó szabályok az irányadóak.
Kiemeljük, hogy ügyelet esetén is alkalmazni
kell a naptári évenként elrendelhető rendkívüli munkavégzés felső mértékét
meghatározó rendelkezést. Ennek alapján az adott naptári évben legfeljebb 200
óra, kollektív szerződés rendelkezése alapján legfeljebb 300 óra ügyelet
rendelhető el.
A készenlétre az ügyelet (illetve a rendkívüli
munkavégzés) elrendelhető éves mértékére vonatkozó fenti rendelkezéseket nem
kell alkalmazni. Készenlét esetén nem éves felső határ került megállapításra,
hanem a Munka tv. 129. § (4) és (5) bekezdése az egy hónapon, illetve négyheti
időszakban elrendelhető készenlét időtartamát - kollektív szerződés eltérő
rendelkezése hiányában - legfeljebb 168 órában határozza meg, amelyet
munkaidőkeret alkalmazása esetén a munkaidőkeret átlagában kell figyelembe
venni.
A munkavállalók érdekében a készenlét heti
pihenőnapra (heti pihenőidőre) történő elrendelésének lehetőségét korlátozza a
törvény. Nem kerülhet sor készenlét elrendelésére a heti pihenőnap (heti
pihenőidő) tartama alatt akkor, ha a megelőző egy héten (168 órás megszakítás
nélküli időszakban) a munkavállaló heti pihenőnapján (heti pihenőidejében) már
készenlétet teljesített.
Az ügyelet és a készenlét önmagában nem, de az
ügyelet és a készenlét alatti munkavégzés időtartama rendkívüli munkavégzésnek
minősül, amit a rendkívüli munkavégzés éves mértéke tekintetében figyelembe
kell venni. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy ha az ügyelet alatti munkavégzés
időtartama nem mérhető, akkor az ügyelet teljes időtartama rendkívüli
munkavégzésnek minősül, amit a rendkívüli munkavégzés éves mértékébe be kell
számítani.
Az ügyeletet és a készenlétet megkezdése előtt
legalább egy héttel korábban és egy hónapra előre kell közölni, de különösen
indokolt esetben a munkáltató ettől eltérhet. Mindkettő elrendelhető szóban és
írásban egyaránt, de ha a munkavállaló kéri, vagy kollektív szerződés
rendelkezése esetén az írásba foglalás kötelező. A kollektív szerződés az
elrendelésre vonatkozóan a Munka tv.-től eltérő szabályokat is megállapíthat.
Az ügyelet időtartamára a munkavállalót személyi
alapbére 40%-ának, készenlét esetén személyi alapbére 20%-ának megfelelő
munkabér illeti meg. Ha a munkavállaló az ügyelet vagy készenlét alatt munkát
végez, az rendkívüli munkavégzésnek minősül és annak időtartamára a rendkívüli munkavégzés
szerinti díjazás illeti meg.
EBH2003. 896. - kollektív szerződés osztott napi
munkaidőt előírhat,
BH1998. 509. - kereskedelemben általános a
nyitvatartási időn kívüli munkavégzés
BH1998. 149. - a munkaszüneti napon munkát végző
túlmunkavégzése
A fiatal munkavállalóra
vonatkozó eltérő rendelkezések
129/A.
§ (1) A
fiatal munkavállaló munkaideje legfeljebb napi nyolc óra, illetve heti negyven
óra lehet. Fiatal munkavállaló esetében egy hétnél hosszabb munkaidőkeret nem
alkalmazható. A munkaidő megállapításánál a több munkáltató részére történő
munkavégzés munkaidejét össze kell számítani.
(2)
Ha a fiatal munkavállaló napi munkaideje a négy és fél órát meghaladja, részére
legalább harminc perc munkaközi szünetet kell biztosítani.
(3)
A fiatal munkavállaló esetében a 123. § (1) bekezdése szerinti napi pihenőidő
mértéke legalább tizenkét óra.
(4)
A fiatal munkavállaló esetében a 123. § (2)-(3) bekezdése, valamint a 124. §
(2)-(5) bekezdése nem alkalmazható.
(5)
A fiatal munkavállaló éjszakai munkára, rendkívüli munkavégzésre, valamint
ügyeletre, illetve készenlétre nem vehető igénybe.
(6)
Az (1)-(5) bekezdés rendelkezéseitől eltérni nem lehet.
A 94/33/EK irányelv rendelkezik a fiatal
munkavállalók munkahelyi védelméről. Az irányelvben foglaltaknak megfelelően a
fiatalkorúak jogviszony létesítésére, munkaidejére, és pihenőidejére speciális
szabályok kell, hogy vonatkozzanak.
Mint láttuk a Munka tv. a fiatal munkavállaló
alatt érti azokat, akik a 18. életévüket még nem töltötték be.
(A fogalom és az életkori határ Munka tv.-ben
való meghatározása azért fontos, mert például: a Ptk. szerint kiskorú az, aki
18. életévét nem töltötte be, kivéve, ha házasságot kötött, a Csjt. szerint
fiatalkorú, aki 14. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem, fiatal
felnőtt az a nagykorú személy, aki a 24. évét nem töltötte be).
A munkaviszony és egyéb munkavégzésre irányuló
jogviszony létesítésére vonatkozó életkori kötöttségeket és a törvényes
képviselő, esetenként gyámhatósági engedélyek szükségességét a Munka tv. 72. §
72/A. §-ai tartalmazzák.
A már létrejött munkaviszony tartama alatti
munkáltatói kötelezettségeket e szakasz foglalja össze.
Esetükben a napi munkaidő a 8 órát, a heti
munkaidő a 40 órát nem haladhatja meg, és ezen időtartamokat akkor sem lehet
túllépni, ha netán a fiatal több munkáltatóval állna jogviszonyban. Tekintettel
arra, hogy a munkavállaló köteles bejelenteni a további munkaviszony, vagy
munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony létesítését, e törvényi előírás
betartására a munkáltatónak fokozottan kell ügyelni, érdemes erről a jogviszony
létesítése előtt a munkavállalót nyilatkoztatnia azért, hogy a napi, heti
munkaidőre vonatkozó szabályokat be tudja tartani.
Mint tudjuk a munkaidő munkaidőkeretben történő
meghatározására általában akkor kerülhet sor, ha a munkaidő munkanaponként
egyenlőtlenül oszlik meg, illetve ha a hét végén is dolgoznia kell a
munkavállalónak. A fiatal munkavállalók esetében éppen ezek elkerülése
érdekében mondja ki a törvény, hogy a munkaidőt legfeljebb csak egy heti
munkaidőkeretben lehet meghatározni.
A pihenőidők tekintetében is kedvezőbb szabályok
érvényesülnek velük szemben: a munkaközi szünet ideje 30 perc, amely az
általános szabályoktól eltérően nem 6 óránként, hanem 4,5 óránként illeti meg
őket. A napi pihenőidőként legalább 12 órát kell biztosítani, és ez semmilyen
esetben sem csökkenthető. A heti két pihenőnap közül az egyiket vasárnap kell
kiadni és a nincs mód arra, hogy a pihenőnapokat a munkaidőkeret alkalmazására
tekintettel másként adják ki (egyéként sem lenne erre mód, mert csak heti
munkaidőkeretben foglalkoztathatók). A fiatal munkavállaló éjszakai munkára,
rendkívüli munkavégzésre, ügyeletre és készenlétre sem vehető igénybe.
A fiatal munkavállalóra vonatkozó valamennyi
fenti rendelkezés kógens, kötelezően alkalmazandó, ezektől eltérni nem lehet.
E fenti szabályokat nemcsak a fiatal
munkavállaló munkaviszonyban történő alkalmazásakor, hanem bármilyen más
foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban való foglalkoztatásakor irányadónak
kell tekinteni.