A tanulmányi szerződés
110.
§ (1) A
munkáltató szakemberszükségletének biztosítása érdekében tanulmányi szerződést
köthet. A szerződésben a munkáltató vállalja, hogy a tanulmányok alatt
támogatást nyújt, a másik fél pedig kötelezi magát, hogy a megállapodás
szerinti tanulmányokat folytatja, illetőleg a képzettség megszerzése után
meghatározott időn keresztül a munkáltatóval munkaviszonyát fenntartja.
(2)
A munkavállaló munkáltatójának köteles előzetesen bejelenteni, ha más
munkáltatóval tanulmányi szerződést kíván kötni.
EBH2001. 568. Tanulmányi szerződés
gyakorlat-szerzésre is köthető (Mt. 110. §)
BH2001.
BH1999.
BH1994.
A tanulmányi szerződés jogintézménye lehetőséget
teremt a munkáltató számára, hogy szakemberszükséglete biztosítása érdekében
megfelelő támogatás mellett, továbbtanulásra ösztönözzék munkavállalóit.
A munkavállaló képzési költségeinek megtérítése,
a tanulmányok folytatásához szükséges szabadidő biztosítása attól függ, hogy a
munkáltató kötelezte-e a tanulmányok folytatására a munkavállalót vagy sem,
illetve milyen fajta képzésben vesz részt a munkavállaló iskolarendszerűben
vagy iskola rendszeren kívüli képzésben, vagy általános iskolai tanulmányokat
folytat.
Ha a munkáltató kötelezte a tanulmányok
folytatására a munkavállalót, akkor tanulmányi szerződés nem köthető.
Ha erre nem került sor, akkor lehet tanulmányi
szerződést kötni. Ennek tárgya rendkívül sok fajta képzés lehet, például
iskolarendszerű (egyetemi levelező képzés), iskolarendszeren kívüli képzés,
egyéb tanfolyami, nyelvi képzés, szakmai gyakorlat megszerzésére irányuló
gyakorlati képzés, betanító képzés stb.
A munkáltató tanulmányi szerződést köthet a vele
munkaviszonyban álló saját munkavállalójával, de köthet vele munkaviszonyban
nem álló személlyel (pl. felsőfokú tanulmányait folytató hallgatóval) vagy más
munkáltatóval munkaviszonyban (egyéb foglalkoztatási jogviszonyban) álló
személlyel is.
A munkavállaló ugyanis előzetes bejelentés után,
más munkáltatóval is köthet tanulmányi szerződést. A munkáltató mérlegelési
jogkörébe tartozik, hogy ezt az új helyzetet elfogadja-e vagy sem. Hivatkozhat
ugyanis arra, hogy ha ez a körülmény a munkaszerződés megkötésekor is fennállt
volna, úgy a munkaviszony létesítésére nem került volna sor. Rendkívüli
felmondást eredményezhet, ha a munkavállaló olyan magatartást tanúsít, amely a
munkaviszony fennállását lehetetlenné teszi (pl. az előadásokon való részvétele
miatti távollétet nem jelenti be).
Az előzőektől eltérően gyakoribb azaz eset,
amikor a munkavállaló tanulmányi szerződést kötött munkáltatójával, de annak
tartama alatt jogviszonyát megszünteti és a szerződésben vállaltak az új
munkáltatója átvállalja.
EBH2001. 568. - tanulmányi szerződés
gyakorlatszerzésre is köthető
BH2001. 195. - a tanulmányi támogatás körébe
tartozó juttatások és a bújtatott foglalkoztatás
BH1999. 86. - tanulmányi szerződés felmondásának
lehetséges okai
BH1994. 346. - tanulmányok alapján szerzett
képesítésnek megfelelő foglalkoztatás
111.
§ Nem
köthető tanulmányi szerződés
a)
munkaviszonyra
vonatkozó szabály alapján járó kedvezmények biztosítására, továbbá
b)
ha a
tanulmányok elvégzésére a munkáltató kötelezte a munkavállalót.
BH2000.
BH1994.
Nem köthető tanulmányi szerződés abban az
esetben, ha a szükséges képzés megszerzésére a munkáltató kötelezte a
munkavállalót. Ebben az esetben a munkáltató téríti meg képzéssel kapcsolatos
valamennyi költséget, a tandíjat, vizsgadíjat, könyveket, utazási, illetve
szállásköltséget, a tanulmányokon való részvétel és a vizsgák előtti
felkészülési időre járó munkaidő kedvezmény időtartamára a munkaszerződés
szerinti egyébként járó díjazást.
Nem köthető továbbá tanulmányi szerződés azoknak
a kedvezményeknek a biztosítására sem, amelyet munkaviszonyra vonatkozó szabály
(jogszabály, kollektív szerződés) alapján köteles a munkáltató a meghatározott
tanulmányt folytató munkavállalónak biztosítani. Így például az iskolarendszerű
képzésben való részvétel esetén a Munka tv. 115. §-ában meghatározott
szabadidőt köteles a munkáltató biztosítani, vagy a Munka tv. 103. § (4)
bekezdése alapján a munkáltató által kijelölt tanfolyamon köteles a
munkavállaló részt venni, a munkáltató a törvényi előírásra tekintettel, pedig
köteles a munkabérét és a tanfolyammal kapcsolatos költségeit a munkavállalónak
megtéríteni.
Ha a tanulmányi szerződés megkötése a tiltás ellenére
létrejött, akkor e szerződés érvénytelennek minősül.
BH2000. 268. - nem köthető tanulmányi szerződés,
ha a tanulmányok elvégzésére a munkáltató kötelezte a munkavállalót
BH1994. 346. - a munkavállaló rendkívüli
felmondása a tanulmányi szerződésben foglaltak nem teljesítése miatt
112.
§ (1) A
tanulmányi szerződést írásba kell foglalni.
(2)
A tanulmányi szerződésben meg kell határozni a munkáltatót terhelő támogatás
formáját és mértékét, továbbá - a támogatás mértékével arányosan - a
munkavállaló által a munkáltatónál kötelezően munkaviszonyban töltendő idő
tartamát, amely öt évnél hosszabb nem lehet.
(3)
A munkáltatónál munkaviszonyban töltendő idő tartamába - a tanulmányi szerződés
ellenkező kikötése hiányában - nem számít be a munkaviszony szünetelésének az
az esete, amelyre a munkavállalót szabadság nem illeti meg.
A tanulmányi szerződés írásbelisége kötelező. A
támogatás általában a képzési költségeket (tandíj, tankönyv, vizsgadíj), az
oktatási intézménybe történő utazás, szállás költségeit foglalja magába, de
idetartozik a tanulmányi szabadság, valamint a vizsga miatt kiesett időre járó
juttatások összege is.
A megállapodásban rögzíteni kell, hogy a
támogatás ellenében, azzal arányosan hány évig köteles a munkavállaló adott
munkáltatónál dolgozni. Ennek maximuma az öt évet nem haladhatja meg.
Ezzel összefüggésben, a munkáltatónál töltendő
idő számításában a felek megegyezhetnek, ennek elmaradása vezethet a Munka tv.
112. § (3) bekezdésének alkalmazására. Így például figyelmen kívül kell hagyni
a sorkatonai szolgálat, a fizetés nélküli szabadság időtartamát.
113.
§ (1)
Amennyiben a munkáltató a támogatást nem biztosítja, vagy egyéb lényeges
szerződésszegést követ el, a másik fél mentesül a szerződésből folyó
kötelezettségei alól, és a szerződésszegésből eredő esetleges kárát
érvényesítheti.
(2)
Ha a támogatásban részesülő tanulmányait nem megfelelő eredménnyel folytatja,
nem lép a szerződés szerinti időpontban a munkáltatónál munkába, illetőleg a
meghatározott időtartamot nem tölti le, vagy egyéb lényeges szerződésszegést
követ el, a munkáltató követelheti a ténylegesen nyújtott támogatásnak
megfelelő összeg megtérítését. Amennyiben a támogatásban részesülő a
szerződésben kikötött időtartamnak csak egy részét nem tölti le, megtérítési
kötelezettsége ezzel arányos.
EBH2000.
BH2000.
BH2000.
BH1994.
A munkáltató szerződésszegése megvalósulhat
azáltal, hogy a megállapodásban vállalt megtérítési kötelezettségét, vagy annak
egy részét nem vagy nem időben teljesíti, de ilyennek minősül az is, ha a
munkavállalót a képzés befejezése után nem helyezi el a szerződésben kikötött
munkakörbe, vagy ezt késedelmesen teljesíti.
A (2) bekezdés részletesen felsorolja a
munkavállaló szerződésszegő magatartásának lehetséges eseteit.
Az a körülmény, hogy a munkáltató a közös
megegyezéssel történő munkaviszony megszüntetéshez hozzájárul a letöltendő idő
előtt, nem jelenti, hogy egyben lemondott volna a szerződésszegésből eredő
igénye érvényesítéséről is.
Ha a tanulmányi szerződés kikötése szerint a
munkavállalót a tanulmányai alapján szerzett képesítésének megfelelő
munkakörben kell foglalkoztatni, és ennek a munkáltató az elvárható időn belül
nem tesz eleget, a munkavállaló jogszerűen szüntetheti meg ennél az oknál fogva
a munkaviszonyát, és a munkáltató nem követelheti tőle a tanulmányaira
fordított költségei visszatérítését.
BH2000. 373. - tanulmányi szerződés alapján
kapott támogatás visszakövetelése
EBH2000. 250. - a támogatás visszatérítéséhez
való joga a munkáltatónak
BH2000. 176. - a közszolgálati jogviszonynak a
munkáltató által történt megszüntetése önmagában nem szünteti meg a tanulmányi
szerződésből eredő kötelezettségeket
BH1994. 346. - a munkavállaló rendkívüli
felmondása a tanulmányi szerződésben foglaltak nem teljesítése miatt
114.
§ A
tanulmányi szerződéssel kapcsolatban felmerült vitát - kivéve a nappali
tagozatos iskolai rendszerű képzésben való részvételre kötött szerződést - a
munkaügyi jogviták eldöntésére vonatkozó szabályok szerint kell elbírálni.
BH2001.
BH1999.
BH1997.
BH1994.
A munkáltató fizetési felszólításban követelheti
a tanulmányi szerződés munkavállaló általi megszegéséből származó igényeit.
Ezzel szemben a munkavállaló munkaügyi jogvitát kezdeményezhet, melynek
lefolytatására a munkaügyi bíróság rendelkezik hatáskörrel.
Ez alól egyetlen kivétel van nappali tagozatos
iskolai rendszerű képzésben való részvételre kötött szerződésből eredő jogvitát
az általános hatáskörű bíróság tárgyalja.
BH2001. 195. - a tanulmányi támogatás körébe
tartozó juttatások és a bújtatott foglalkoztatás
BH1997. 559. - katonai főiskola nappali
tagozatán történő képzésre kötött tanulmányi szerződésből eredő jogvita az
általános hatáskörű polgári bíróság hatáskörébe tartozik
BH1999. 86. - tanulmányi szerződés felmondásának
lehetséges okai
BH1994. 346. - tanulmányok alapján szerzett
képesítésnek megfelelő foglalkoztatás
115.
§ (1)
Az iskolai rendszerű képzésben részt vevő munkavállaló részére a munkáltató
köteles a tanulmányok folytatásához szükséges szabadidőt biztosítani.
(2)
A szabadidő mértékét a munkáltató az oktatási intézmény által kibocsátott, a
kötelező iskolai foglalkozás és szakmai gyakorlat időtartamáról szóló
igazolásnak megfelelően állapítja meg.
(3)
A (2) bekezdésben foglaltakon túl a munkáltató vizsgánként - ha egy vizsganapon
a munkavállalónak több vizsgatárgyból kell vizsgáznia, vizsgatárgyanként -, a
vizsga napját is beszámítva négy munkanap szabadidőt köteles biztosítani.
Vizsgának az oktatási intézmény által meghatározott számonkérés minősül.
(4)
A diplomamunka (szak- és évfolyamdolgozat) elkészítéséhez a munkáltató tíz
munkanap szabadidőt köteles biztosítani.
(5)
A nem iskolai rendszerű képzésben részt vevő munkavállalónak tanulmányi
munkaidőkedvezmény csak abban az esetben jár, ha azt munkaviszonyra vonatkozó
szabály elrendeli, vagy tanulmányi szerződés megállapítja.
(6)
A (3)-(4) bekezdésben meghatározott szabadidőt a munkáltató a munkavállaló
kérésének megfelelően köteles biztosítani.
BH1999.
BH1994.
Tanulmányi szerződés nélkül is, a munkáltató
köteles az iskolai rendszerű képzésben résztvevő munkavállalójának legalább az
e szakaszban előírt mértékű szabadidőt biztosítani.
Az iskolarendszerű képzés esetén, - mely lehet
például állami, magán, egyházi, - a munkáltató a Munka tv. alapján köteles
elengedni a munkavállalóját a kötelező képzésre, szakmai gyakorlat idejére, a
vizsgára való felkészülésre és a vizsga letétele napjára, a diplomamunka
elkészítésére. A törvény csak a szabadidő biztosításáról rendelkezik, az már a
felek megállapodásának (tanulmányi szerződésnek a tárgyköre lehet), hogy a
képzéssel kapcsolatban kiesett időtartamokra állapít-e a meg díjazást a
munkáltató, vagy sem (pl. távolléti díjat vagy a munkaszerződés szerinti személyi
alapbért fizeti stb.)
A szabadidő kiadása érdekében - a munkavállaló
együttműködési kötelezettségéből adódóan - köteles a munkáltatót előzetesen
tájékoztatni arról, mely napokon lesz oktatás, és erre vonatkozóan becsatolni
az oktatási intézmény igazolását. A vizsgákra való tekintettel járó
munkaidő-kedvezmény tervezett igénybevételét is előzetesen kell a
munkavállalónak a munkáltatóval egyeztetnie. A munkáltató a munkaidő-kedvezmény
biztosítását, annak más időpontban történő kiadását nem határozhatja meg, a
kiadása időpontja tekintetében köti a munkavállaló kérése. Természetesen, ha a
munkavállaló az adott vizsgákhoz kötődően nem vette igénybe a törvény alapján
járó pl. vizsgánkénti 4 munkanap szabadidő-kedvezményt, akkor a megmaradt napok
kiadására a vizsgaidőszak leteltét követően nem tarthat igényt.
Kollektív szerződés vagy tanulmányi szerződés a
nem iskolarendszerű képzésben résztvevő munkavállaló számára is megállapíthat
munkaidő-kedvezményt.
Nem iskolai rendszerű képzésre (tanfolyami, vagy
egyéb továbbképzésre) a munkavállaló a Munka tv. 103. § (4) bekezdésében
foglaltak alapján kötelezhető. Munkáltatói kötelezés esetén a munkáltató
köteles megtéríteni a munkavállaló munkabérét és a képzéssel összefüggő
költségeket.
E szabadidőkre a Munka tv. alapján díjazás nem
jár, a felek azonban a tanulmányi szerződésben (esetleg kollektív szerződésben)
a munkáltató fizetési kötelezettségét megállapíthatják.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról
116.
§ Amennyiben
a munkavállaló általános iskolai tanulmányokat folytat, a munkaidő-kedvezmény
alatt a munkából távol töltött időre távolléti díj illeti meg.
A munkavállaló általános alapműveltségének a
megszerzését, legalább az általános iskolai tanulmányok elvégzését segíti jelen
szakasz, amely szerint a munkaidő-kedvezmény időtartamára (oktatási nap,
felkészülés, vizsga időtartamára) távolléti díj illeti meg a munkavállalót.
Tekintettel arra, hogy mind a szabadidő, mind
annak díjazása tekintetében jogszabály határozza meg a kedvezményeket, ezért e
mérték erejéig tanulmányi szerződés nem köthető. Ha ezen felül kíván a
munkáltató további kedvezményt, térítést a munkavállalónak megállapítani, csak
azok a plusz juttatások foglalhatók szerződésbe.
Az általános iskolai tanulmányok folytatásának támogatása
elsősorban a felnőttoktatás keretében résztvevő munkavállaló képzését
biztosítja.
Nappali rendszerű iskolai oktatásban a tanuló
abban az évben kezdhet utoljára tanévet, amelyben betölti - nyolc évfolyamos
általános iskola esetén - a tizenhatodik, középiskola és szakiskola esetén a
huszonkettedik életévét.
A közoktatásról szóló törvény szerint, aki
nappali rendszerű iskolai oktatásban nem tud vagy nem akar részt venni, attól a
tanévtől kezdve, amelyben a tizenhatodik életévét betölti, (a munkahelyi,
családi vagy más irányú elfoglaltságához, a meglévő ismereteihez és életkorához
igazodó iskolai oktatásban) felnőttoktatásban kezdheti meg, illetve
folytathatja tanulmányait. Az iskolai tanulmányok attól az évtől kezdődően,
amelyben a tanuló nyolc évfolyamos általános iskola esetén tizenhetedik,
középiskola és szakiskola esetén huszonharmadik életévét betölti, kizárólag
felnőttoktatás keretében folytatható.
A felnőttoktatásban a nevelés és oktatás
megszervezhető a nappali oktatás munkarendje, továbbá esti, levelező vagy más
sajátos (például távoktatás) munkarendje szerint. Nappali oktatás munkarendje
szerint azok részére szervezhető meg az oktatás, akik az előzőekben foglaltak
alapján nappali rendszerű iskolai oktatásban életkoruk alapján még részt vehetnek.
A felnőttoktatásban, ha a tanítást nem a nappali
oktatás munkarendje szerint szervezik, a tanév rendjében meghatározott tanítási
napot az egyéni felkészülés keretében tanulásra fordított - az iskola által
előírt - napokkal együtt kell számítani, s nem kell alkalmazni az ötnapos
tanítási hétre vonatkozó rendelkezéseket. A munkaidő kedvezmény mértéke
szempontjából a képző intézmény által kiadott igazolásban foglaltakat kell
irányadónak tekinteni.
Kapcsolódó jogszabályok:
1993. évi LXXIX. törvény - a közoktatásról
VI. fejezet
A munkaidő és a pihenőidő
117.
§ (1) E
törvény alkalmazásában
a)
munkaidő: a
munkavégzésre előírt idő kezdetétől annak befejezéséig tartó időtartam, amibe
be kell számítani a munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő és befejező
tevékenység időtartamát. Eltérő rendelkezés vagy megállapodás hiányában a
munkaidőbe a munkaközi szünet időtartama (122. §) - a készenléti jellegű
munkakör kivételével - nem számít be;
b)
napi munkaidő: az
egy naptári napra eső, vagy huszonnégy órás megszakítás nélküli időszakba
tartozó munkaidő;
c)
heti munkaidő: az
egy naptári hétre eső, vagy százhatvannyolc órás megszakítás nélküli időszakba
tartozó munkaidő;
d)
éjszakai munka: a
huszonkét és hat óra közötti időszakban teljesített munkavégzés;
e)
többműszakos munkarend: ha a munkáltató napi üzemelési ideje meghaladja a
munkavállaló napi teljes munkaidejét és a munkavállalók időszakonként
rendszeresen, egy napon belül egymást váltva végzik azonos tevékenységüket;
f)
délutáni műszak: a
többműszakos munkarend alapján a tizennégy és huszonkét óra közötti időszakban
teljesített munkavégzés;
g)
éjszakai műszak: a
többműszakos munkarend alapján végzett éjszakai munka;
h)
éjszakai munkát végző munkavállaló: az a munkavállaló, aki
ha)
a
munkarendje szerint rendszeresen éjszakai műszakban, vagy
hb)
az éves
munkaidejének legalább egynegyedében
éjszakai munkát végez;
i)
pihenőnap: a
naptári nap nulla órától huszonnégy óráig tartó időszak, vagy három- és
négyműszakos munkarendben, továbbá a megszakítás nélkül működő munkáltató, illetve
az ilyen munkakörben foglalkoztatott munkavállaló esetében - munkaviszonyra
vonatkozó szabály vagy a felek eltérő megállapodása hiányában - a következő
műszak megkezdését megelőző huszonnégy óra;
j)
idénymunka: az
olyan munkavégzés, amely az előállított áru vagy a nyújtott szolgáltatás
természete miatt - a munkaszervezés körülményeitől függetlenül - évszakhoz, az
év adott valamely időszakához vagy időpontjához kötődik;
k)
készenléti jellegű munkakör: az olyan munkakör, amelyben
ka)
a
munkakörbe tartozó feladatok jellegéből adódóan - hosszabb időszak
alapulvételével - a rendes munkaidő legalább egyharmadában nincs munkavégzés,
és a munkával nem töltött időt a munkavállaló pihenéssel töltheti, vagy
kb)
a
munkavégzés - különösen a munkakör sajátosságára, a munkavégzés feltételeire
tekintettel - a munkavállaló számára az általánoshoz képest lényegesen
alacsonyabb igénybevétellel jár.
(2)
Kollektív szerződés az (1) bekezdés d)-f), h), j) pontjában
foglaltaktól eltérhet azzal, hogy az éjszakai munkának minősülő időszak hét
óránál rövidebb nem lehet, és ebbe a huszonnégy és öt óra közötti időtartamot
be kell számítani.
(3)
A 119. § (3) bekezdésben foglalt heti munkaidő legmagasabb mértékére
megállapított felső határ alkalmazásakor munkaidőnek tekintendő az ügyelet
tartama.
A törvény
az Európai Parlament és a Tanács 2003. november 4-i, a munkaidő-szervezés egyes
szempontjairól szóló 2003/88/EK irányelvére (a továbbiakban: irányelv),
valamint ehhez kapcsolódóan az Európai Bíróság ítéleteire, és az Európai
Bizottság állásfoglalására tekintettel módosítja az Munka Törvénykönyvéről
szóló 1992. évi XXII. törvényt (a továbbiakban: Mt.), valamint a munkaidő
irányelvet átültető egyéb törvényeket. Így a törvény módosítja a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban:
Kjt.), a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a
továbbiakban: Ktv.), a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi
LXVII. törvény (a továbbiakban: Bjt.), valamint az igazságügyi alkalmazottak szolgálati
jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Iasz.) munka-
és pihenőidő szabályait, különös tekintettel az ügyeletre vonatkozó
szabályokra.
Az
ügyeletre vonatkozó szabályozás felülvizsgálata azért is különösen sürgető,
mert az Alkotmánybíróság a 72/2006. (XII. 15.) AB határozatával
alkotmányellenesnek ítélte az egészségügyi ügyelettel összefüggő szabályozás
módját, és ezért a Kjt. egészségügyi ágazatban való végrehajtásáról szóló
233/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet vonatkozó rendelkezéseit 2007. június 30.
napjával megsemmisítette.
Az
irányelv nem definiálja az ügyeleti idő fogalmát. A fogalmat az Európai Bíróság
a SIMAP (C-303/98), Jaeger (C-151/02), Dellas (C-14/04) és Vorel (C-437/05)
ügyekben hozott döntéseiben értelmezte. A bírósági ítéletek lényege, hogy a
munkáltató által meghatározott helyen munkavégzésre képes állapotban történő
rendelkezésre állás (ügyelet) teljes egészében munkaidőnek minősül. A magyar
munkaidős szabályok egy része ütközik az Európai Bíróság jogértelmezésével,
illetve döntéseivel, mert megengedik, hogy az ügyelet általában ne, vagy csak
meghatározott részében (a ténylegesen teljesített munka, vagy a szektor
specifikus szabályok által meghatározott mértékben) minősüljön a munkaidő
korlát szempontjából figyelembe veendő munkaidőnek, illetve rendkívüli
munkavégzésnek.
A törvény
célja az uniós joganyaggal harmonizáló, egyszerre jogszerű és rugalmas
szabályozás megalkotása.
A
gyakorlatban egyre gyakrabban jelentkező probléma, hogy a munkáltatóknak olyan
szakemberigénye merül fel, amely nem pótolható megfelelő időn belül a
munkaerőpiacról: az olyan munkavállaló, aki magas szintű vagy kivételes
ismereteket igénylő munkára vagy szakmára rendelkezik képesítéssel, vagy
egyébként olyan kivételes tudással rendelkezik, amely a munkáltató működéséhez
szükséges, nagyon nehezen pótolható a munkaerőpiacról, illetve található a
munkaerőpiacon.
Erre az
esetre kínál rugalmas megoldást a törvény 8. §-a, amely lehetővé teszi, hogy a
munkáltató és a munkavállaló legfeljebb egy éves határozott időre írásban
megállapodjon - az Mt. alapján kollektív szerződés nélkül elrendelhető kétszáz
óra rendkívüli munkavégzés helyett - legfeljebb háromszáz óra időtartamú
elrendelhető rendkívüli munkavégzés lehetőségéről. Ebben az esetben tehát kollektív
szerződés nélkül is lehetővé válna a rendkívüli munkavégzés éves keretének
háromszáz órára való felemelése.
A
megállapodás megkötésének feltétele, hogy a munkáltató bejelentse
munkaerő-igényét az állami foglalkoztatási szervnél, de az állásközvetítés
legalább harminc napig ne járjon eredménnyel. A megállapodás továbbá csak olyan
munkavállalóval köthető meg, akinek munkakörével azonos munkakörben kért a
munkáltató állásközvetítést. A megállapodás megkötésének további feltételeit és
megszűnésének eseteit is meghatározza a törvény.
Az Mt.
hatályos szabályai nem definiálják a készenléti jellegű munkakör fogalmát. A
törvény a jogalkalmazás elősegítése érdekében a készenléti jellegű munkakörnek
a jogelméletben, valamint a bírói gyakorlatban kialakult fogalmát építi be az
Mt. munkaidőre vonatkozó értelmező rendelkezései közé.
Azon
munkakörök minősülnek készenléti jellegűnek, amelyekben (i) a munkakörbe
tartozó feladatok jellegéből adódóan hosszabb időszak alapulvételével a rendes
munkaidő; legalább egyharmadában nincs munkavégzés, (ii) a munkával nem töltött
időt a munkavállaló pihenéssel töltheti, vagy (iii) a munkavégzés a
munkavállaló számára az általánoshoz képest lényegesen alacsonyabb
igénybevétellel jár. Az első két feltétel konjunktív, tehát együttes
feltételek, mindegyiknek teljesülnie kell ahhoz, hogy egy munkakör készenléti
jellegűnek minősülhessen. Ebből következően, a konkrét munkaköri feladatok, a
munkavégzésre vonatkozó előírások vizsgálata alapján ítélhető meg, hogy az
adott munkakör készenléti jellegűnek minősülhet-e vagy sem.
A törvény
az Európai Bíróság ítéleteivel való összhang megteremtése érdekében
egyértelműen kimondja, hogy az ügyelet a heti mérték tekintetében munkaidőnek
tekintendő. Minden más szempontból azonban a jelenleg is hatályos szabályok
vonatkoznak az ügyeletre, így az ügyelet díjazását továbbra is az Mt. 148.
§-ának változatlan szabályai határozzák meg: tekintettel arra, hogy az ügyelet
alatt munkavégzés nem történik, a munkavállalót csak rendelkezésre állási
kötelezettség terheli, ezért az ügyelet időtartamára járó díjazás is ezzel
arányosan alacsonyabb, mint egyébként: ügyelet esetén a munkavállalót személyi
alapbére 40%-a illeti meg. Ha a munkavállalónak az ügyelet alatt munkát kell
végeznie, ez továbbra is az Mt. 126. § (1) bekezdésének c) pontja szerint
rendkívüli munkavégzésnek fog minősülni és a munkavégzés időtartamára a
rendkívüli munkavégzésre vonatkozó szabályok szerinti díjazás jár.
EBH2006.
EBH2005.
EBH2001.
EBH2000. 255. Műszakpótlék nem jár
azoknak, akik egy napon belül nem váltás nélkül, hanem műszakonként 24 órában
látják el szolgálatukat (Kjt. 3. §, Mt. 117. §, 146. §).
BH2006.
BH1997. 558. Megfelel a törvénynek,
ha a munkáltató a részben vagy egészben készenléti munkakörben alkalmazott közalkalmazottal
napi nyolc óránál hosszabb, de legfeljebb napi tizenkét órás munkaidőben
állapodik meg [1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.) 2. § (3) bek., 87. § (1) bek.,
1992. évi XXII. törvény 117. § (2) bek. b) pont]
A munkaidőre és a pihenőidőre vonatkozó korábbi
szabályok teljes mértékű átdolgozását igényelte a munkaidő szervezésére
irányadó 93/104/EGK irányelv azon rendelkezéseinek figyelembe vétele, amely
szerint a heti munkaidő mértéke a 48 órát nem haladhatja meg és ebbe a
túlmunkát is be kell számítani.
A Munka tv. 117. § (1) bekezdése a 93/104/EGK
irányelvben foglaltakkal összhangban definiálja az egyes fogalmakat, melyek
nagymértékben segítik a munkaidőre, pihenőidőre vonatkozó előírások
alkalmazását.
A munkavégzésre előírt idő a munkaidő, amely a
munkakezdéstől a munkavégzés befejezéséig terjed, és amibe be kell számítani a
munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő és befejező tevékenysége időtartamát is.
Tehát, ha egy üzletben az eladói munkakör része, hogy az árut kirakják, illetve
elpakolják és ez összességében naponta egy órát vesz igénybe, akkor a napi
nyitva tartási idő meghatározása során ezt figyelembe kell venni és nem
kötelezhető a munkavállaló arra, hogy ezt a munkaidején túl végezze el, díjazás
nélkül.
A munkavállalónak a munkaidőben a munkavégzés
megszakításával járó, legalább 20 perc időtartamú munkaközi szünet kell
biztosítani. Ez az ún. 20 perces ebédidő csak eltérő rendelkezés vagy a felek
eltérő megállapodása esetén számít bele a munkaidőbe, egyébként ezek hiányában
nem része a munkaidőnek. 2007. július 1-jétől hatályos új rendelkezés az ún.
ebédidő biztosításával összefüggésben, hogy (minimum 20 perc) maximum
legfeljebb egy óra lehet és ezt egybefüggően kell biztosítani a munkavállaló
számára.
A definíciók közül említést érdemel még az
éjszakai munka, az éjszakai műszak, és az éjszakai munkát végző munkavállaló
fogalma, egyrészt az éjszakai munka díjazása, másrészt a kapcsolódó munkaügyi,
munkavédelmi szabályok betartása, illetve ellenőrizhetősége miatt. Mindezek
mellett megengedett, hogy a kollektív szerződés - némi korlátozással - az
éjszakai munka, a többműszakos munkarend, a délutáni műszak, az éjszakai munkát
végző munkavállaló és az idénymunka vonatkozásában a Munka tv.-től eltérő
fogalmakat határozzon meg.
Idénymunka értelmezése során lényeges, hogy a
szezonális jelleget valóban az objektív körülmények alapozzák meg és ne
esetleges munkatorlódás, rossz munkaszervezés, egyéb gazdasági körülmény.
2007. július 1-jétől a készenléti jellegű
munkakör fogalmát is meghatározza a Munka tv., amelyet az egyes foglalkoztatási
jogviszonyokat szabályozó törvények munka- és pihenőidőre vonatkozó
rendelkezéseinek módosításáról szóló 2007. évi LXXIII. törvény vezetett be. A
készenléti jellegű munkakör lényegi ismérve, hogy vagy a munkakörbe tartozó
feladatok jellegéből a rendes munkaidő legalább egyharmadában nincs
munkavégzés, vagy maga az előírt munkavégzés, - a munkakör sajátosságaira
tekintettel - eleve az általánoshoz képest lényegesen alacsonyabb
igénybevétellel jár. A definíció megfogalmazása már régóta váratott magára,
tekintettel arra, hogy a Munka tv. számos esetben lehetőséget biztosít az
általánostól eltérő szabályok alkalmazására a készenléti jellegű munkakörben
foglalkoztatottak esetében (pl. a teljes munkaidő lehet napi 12 óra, a heti
munkaidő 60 óra, kollektív szerződés rendelkezése esetén a napi pihenőidő lehet
8 óra, munkaidőkeret alkalmazása esetén a pihenőnapok összevontan is
kiadhatók).
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy 2008. január
elsején fog hatályba lépni az a rendelkezés, amely szerint a heti munkaidő
legmagasabb mértékére vonatkozó felső határ alkalmazásakor (48 óra, készenléti
jellegű munkakör esetén heti 72 óra) munkaidőnek minősül az ügyelet tartama is.
A 119. § (3) bekezdésében meghatározott mérték alkalmazásakor az ügyelet teljes
időtartama, és az ügyeleten kívül elrendelt rendkívüli munkavégzés időtartama
is munkaidőnek számít.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy 2008. január
1-jén lépett hatályba az a rendelkezés, amely szerint a heti munkaidő
legmagasabb mértékére vonatkozó felső határ alkalmazásakor (48 óra, készenléti
jellegű munkakör esetén heti 72 óra) munkaidőnek minősül az ügyelet tartama is.
A 119. § (3) bekezdésében meghatározott mérték alkalmazásakor az ügyelet teljes
időtartama munkaidőnek minősül. Az ügyelet alatt végzett munka, a bérelszámolás
szempontjából rendkívüli munkavégzésnek minősül.
EBH2001. 569. - a munkaidő tartama
átalány-számítással is meghatározható
EBH2000. 255. - Műszakpótlék nem jár azoknak,
akik műszakonként 24 órában látják el szolgálatukat
BH1997. 558. - készenléti munkakörben
alkalmazott munkaideje
117/A.
§ (1)
Kollektív szerződés
a)
a
polgári repülésben hajózó, légiutas-kísérő, repülőgépes műszaki, továbbá a légi
járműveket kiszolgáló berendezéseket kezelő és vezető,
b)
a
belföldi és nemzetközi közúti személyszállítás és árufuvarozás körében forgalmi
utazó,
c)
a
közúti közlekedésben a menetrend szerinti helyi, valamint 50 km-t meg nem
haladó útszakaszon végzett helyközi menetrend szerinti személyszállítást végző,
és a zavartalan közlekedést biztosító,
d)
a
nemzetközi vasúti személyszállítás, valamint a belföldi és nemzetközi vasúti
árufuvarozás körében utazó, illetve a zavartalan közlekedést biztosító
munkakörben
foglalkoztatott munkavállaló tekintetében a napi munkaidő korlátozására [119. §
(3) bekezdés], a munkaközi szünetre (122. §), a napi pihenőidőre (123. §), a
heti pihenőnapra, illetve pihenőidőre, a vasárnapi és a munkaszüneti napon
történő munkavégzésre (124-125. §), valamint a rendkívüli munkavégzés éves
mértékére [127. § (4) bekezdés] vonatkozó rendelkezésektől eltérhet, ezen
túlmenően legfeljebb egyéves, illetve legfeljebb ötvenkét hetes munkaidőkeretet
állapíthat meg.
(2)
Az egészségügyi tevékenységre vonatkozóan
a)
a napi
huszonnégy órán át folyamatos szolgáltatást nyújtó egészségügyi szolgáltatók
esetében külön törvény a 118/A. § (1) és (2) bekezdésétől eltérően legfeljebb
hat havi, illetve legfeljebb huszonhat heti munkaidőkeretet is megállapíthat,
b)
külön
törvény vagy kollektív szerződés a 118/A. § (1) bekezdésétől eltérően
legfeljebb négyhavi, illetve legfeljebb tizenhat heti munkaidőkeretet is
megállapíthat,
c)
külön
törvény vagy kollektív szerződés a 119. § (3) és (7) bekezdésétől eltérhet
azzal, hogy a nem készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló
munkaideje nem haladhatja meg a munkaidőkeret átlagában a heti 60 órát,
egészségügyi ügyelet esetén a heti 72 órát,
d)
kollektív
szerződés rendelkezése alapján, vagy ha a napi huszonnégy órán át folyamatos
szolgáltatást nyújtó egészségügyi szolgáltatók esetében külön törvény lehetővé
teszi, a munkavállaló előzetes írásos beleegyezése esetén a 123. § (1)
bekezdésétől eltérően legalább megszakítás nélküli nyolc óra napi pihenőidőt
kell biztosítani,
e)
külön
törvény vagy kollektív szerződés a 126. § (1) bekezdés d) pontjától eltérhet,
és - a készenlét során végzett munka szokásos időtartamának alapulvételével -
meghatározhatja az egy készenlétre eső rendkívüli munkavégzés átlagidőtartamát,
f)
jogszabály
a 127. §-ban és 129. §-ban foglaltakon túl szabályozhatja a rendkívüli munkavégzés,
az ügyelet és a készenlét elrendelésének feltételeit, valamint a készenlét és a
készenlét alatt elrendelt munkavégzés díjazását egyaránt magában foglaló
átalánydíjazás mértékét, illetve az ügyelet díjazását,
g)
külön
törvény vagy kollektív szerződés a 124. § (8) bekezdésében foglaltaktól
eltérhet, azzal, hogy a munkavállaló számára hetente egy pihenőnapot ki kell
adni.
A törvény
egybe építi a Kjt.-ben és az Mt.-ben meghatározott, az egészségügyi ágazat
számára az Mt.-től eltérést engedő felhatalmazásokat. Ezáltal a Kjt.-beli
felhatalmazások a hatályukat vesztik. Ez egy technikai jellegű módosítás,
amelynek nincs EU-s vonatkozása, csupán az egyértelműséget és a könnyebb
jogalkalmazást szolgálja.
Az
irányelv főszabálya alapján nemzeti jogszabály maximum négy hónapos
munkaidőkeretet állapíthat meg. Az irányelv azonban lehetőséget ad arra, hogy
kollektív szerződés hathónapos munkaidőkeretet állapíthasson meg. Az irányelv
továbbá lehetőséget ad arra is, hogy jogszabály, olyan tevékenységek esetében,
ahol folyamatos szolgálatra vagy termelésre van szükség (pl. kórházak)
hathónapos munkaidőkeretet állapíthasson meg.
Az
irányelv előírja, hogy a rendelkezéseitől való eltérés esetén - és ez minden
további, a következőkben ismertetett eltérésekre irányadó - a munkavállalók
számára egyenértékű kompenzáló pihenőidőt kell biztosítani a munkavállalók
számára. Az Mt. ennek megfelel, mert összességében a munkaidőkeret alkalmazása
nem csökkentheti a pihenőidő mértékét, hiszen - a keret értelmét adó
egyenlőtlen munkaidő-beosztás alkalmazásával - a keret átlagában legalább olyan
tartamú pihenőidőt kell biztosítani a kereten belül, mintha az általános
szabályok szerint - munkaidőkeret nélkül - egyenlő munkaidő-beosztást
alkalmaznának.
A törvény
alapján az egészségügyi dolgozók maximális heti munkaideje a következőképpen
alakul: a nem készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló
munkaideje nem haladhatja meg a munkaidőkeret átlagában a heti 60 órát,
egészségügyi ügyelet esetén a heti 72 órát.
Az
irányelv főszabálya, hogy a munkavállalók napi pihenőidejének minimum 11 órának
kell lennie. Az irányelv azonban lehetőséget ad arra, hogy kollektív szerződés
a napi pihenőidő szabályaitól eltérjen. Az irányelv továbbá lehetőséget ad arra
is, hogy jogszabály, olyan tevékenységek esetében, ahol folyamatos szolgálatra
vagy termelésre van szükség (pl. kórházak) szintén eltérjen a napi pihenőidő
szabályaitól. A törvény tehát összhangban van az irányelvvel.
A
készenlét - amikor a munkavállaló a maga által meghatározott helyen tartózkodva
áll rendelkezésre - kívül esik az irányelv hatályán, amint azt a SIMAP ügyben
az Európai Bíróság is megállapította. Ezen túl, az átalányszámítás szabályai
kizárólag akkor megfelelőek, ha olyan statisztikákon alapulnak, amelyekből
pontosan ki lehet következtetni a készenlét alatt végzett munka mértékét. Ilyen
gyakorlat érvényesül egyébként a rendkívüli munka díjazásakor is, tételes
elszámolás helyett alkalmazhatnak átalányfizetést is. Ha mindezek ellenére a
munkavállaló hátrányára állapítja meg a munkáltató a készenlét alatt végzett
munka-átalányt, és a munkavállaló emiatt pert indít, a bíróság helyt fog adni a
munkavállaló keresetének. A törvény tehát összhangban áll az irányelv
rendelkezéseivel.
A törvény
továbbra is lehetőséget ad az egészségügyi ágazat számára, hogy az ügyeletre
vonatkozó - az Mt.-ben nem rendezett - szabályokat maga alkossa meg.
(3)
(4)
Ha törvény
a)
valamely
gazdasági ágazat, alágazat tekintetében a munkavállaló munkavégzésére szakmai
szabályt ír elő, illetve
b)
a
tartós külszolgálat tekintetében eltérő szabályt ír elő,
e törvény munkaidőre és
pihenőidőre vonatkozó rendelkezéseit e szabályokban meghatározott eltérő
rendelkezések mellett kell alkalmazni, feltéve, hogy ezt a szakmai szabály,
illetve a tartós külszolgálatra vonatkozó szabály nem zárja ki.
(5)
Jogszabály a 126. § (1) bekezdésének c) pontjától, az ügyelet 129. § (1)
bekezdésében meghatározott fogalmától és az ügyelet elrendelésének mértékétől,
valamint a 148. §-tól
a)
az
egészségügyi tevékenységre vonatkozó külön törvényben meghatározott ügyeleti
feladatok ellátásában részt vevő munkavállaló vonatkozásában a napi huszonnégy
órán át folyamatos szolgáltatást nyújtó egészségügyi szolgáltatóknál elrendelt
ügyelet esetében (egészségügyi ügyelet), illetve
b)
külön
jogszabályban meghatározottak szerint a kollégiumban a tanulók éjszakai
felügyeletének, valamint a pedagógiai, nevelési programban meghatározott
kirándulás vagy más, nem a nevelési-oktatási intézményben szervezett program
megvalósításához elrendelt ügyelet esetén (közoktatási ügyelet)
eltérhet.
Az
egészségügyi ágazat, valamint a közoktatási ágazat számára azért indokolt
eltérést engedni az ügyelet Mt.-ben meghatározott fogalmától valamint
díjazásától, mert - míg az Mt. hatálya alá tartozó munkaviszonyoknál eshetőleges,
hogy felmerül-e egyáltalán munkavégzési kötelezettség az ügyelet időtartama
alatt - e két ágazatnak a törvényben meghatározott eseteiben a munkavégzési
kötelezettség felmerülése szükségszerű (pl. egy orvos az ügyelete alatt biztos,
hogy fog munkát végezni, éppúgy, mint egy tanár az iskolai kirándulásokon).
Az Mt.
hatálya alá tartozó munkáltatóknál ügyelet elrendelésére a törvényi feltételek
alapján leginkább olyan munkakörökben kerülhet sor, ahol a munkáltatók
megszakítás nélküli munkarendben üzemelnek. Az Mt. 118. §-ának (2) bekezdése
alapján megszakítás nélküli munkarend állapítható meg többek közt, ha a
munkáltató működése naptári naponként hat órát meg nem haladó időtartamban,
illetve naptári évenként kizárólag a technológiai előírásban meghatározott okból
és az ott előírt időszakban szünetel és
- a
munkáltató társadalmi közszükségletet kielégítő alapvető szolgáltatást biztosít
folyamatosan (pl. gáz-, telefon-, áramszolgáltatás), vagy
- a
gazdaságos, illetve rendeltetésszerű működés - a termelési technológiából
fakadó objektív körülmények miatt - más munkarend alkalmazásával nem
biztosítható (pl. atomerőmű).
Ebből
következően - szemben az egészségügyi, valamint a közoktatási ügyelettel - az
ügyeletek túlnyomó többségében az alkalmazott technológia biztonságos
üzemeltetése, valamint az esetleges balesetek elhárítása érdekében kell a
munkavállalóknak ügyeletet teljesíteniük. Az ügyeletek alatt így általában nem
történik tényleges munkavégzés, a munkavállalók az ügyelet alatt jellemzően
többnyire rendelkezésre állnak az esetleges zavarok elhárítása érdekében,
tényleges - rendkívülinek minősülő - munkavégzésre csak különös esetben kerül
sor.
A Munka tv. 117/A. § felhatalmazása alapján az e
szakaszban meghatározott tevékenységi körökben (hajózás, repülés, személyszállítás,
egészségügy) és munkakörökben a kollektív szerződés a munkaidőre és a
pihenőidőre vonatkozóan a Munka tv.-től eltérő szabályokat állapíthat meg.
A munkaidő szervezésének néhány vonatkozásáról
szóló 93/104/EK irányelvéből kizárt ágazatok és tevékenységek szabályozása
érdekében, az azt módosító 2000/34/EK irányelvben foglaltakra tekintettel a
korábbi szabályokhoz képest kibővíti azoknak a közlekedésben dolgozó
munkavállalóknak a körét, akik esetében az (1) bekezdésben foglaltak szerint a
kollektív szerződés a Munka tv.-től eltérő rendelkezéseket állapíthat meg. A
Munka tv. 117/A. § (1) bekezdés a)-d) pontjában meghatározott feladatok
ellátásához tartozó munkaköröket szintén a kollektív szerződésben ajánlott
nevesíteni.
Figyelmet érdemel, hogy a szabályok nem
általánosságban engedik meg a munkaidő és a pihenőidőre vonatkozó törvényi
szabályoktól való eltérés lehetőségét a kollektív szerződésben, hanem konkrétan
megjelölik azokat a szakaszokat, amelyek esetében az eltérés lehetséges.
A vízi közlekedésről szóló törvény tartalmazza
az úszólétesítmény személyzetének munkaidejére vonatkozó - a Munka tv.-től
eltérő - speciális rendelkezéseket.
2007. július 1-jétől módosította e szakaszt a
2007. évi LXXIII. törvény, amely az egészségügyben dolgozók vonatkozásában
határozza meg a napi, heti munkaidő, továbbá a munkaidőkeret időtartamára
irányadó szabályokat. Ezzel párhuzamosan az egészségügyi tevékenység végzésének
egyes kérdéseiről szóló 2003. évi LXXXIV. törvény is módosításra került, amely
részletezi az egyes fogalmakat pl. mi tekintendő egészségügyi tevékenységnek,
ügyeleti feladatellátásnak, egészségügyi ügyeletnek. Meghatározza továbbá az
egészségügyre vonatkozó, a munkaidővel összefüggő speciális - a Munka tv.-től
eltérő - szabályokat.
Az (5) bekezdés eltérést enged a Munka tv.
ügyelettel kapcsolatos rendelkezéseitől az un. egészségügyi ügyelet és a
közoktatási ügyelet esetében.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2000. évi XLII. törvény - a vízi közlekedésről
- 2003. évi LXXXIV. törvény - az egészségügyi
tevékenység végzésének egyes kérdéseiről
A teljes munkaidő
117/B.
§ (1) A
teljes munkaidő mértéke napi nyolc, heti negyven óra.
(2)
Munkaviszonyra vonatkozó szabály vagy a felek megállapodása az (1) bekezdésben
foglaltnál rövidebb teljes munkaidőt is előírhat.
(3)
A teljes munkaidő mértéke - a felek megállapodása alapján - legfeljebb napi
tizenkét, legfeljebb heti hatvan órára emelhető, ha a munkavállaló
a)
készenléti
jellegű munkakört lát el;
b)
a
munkáltató, illetve a tulajdonos közeli hozzátartozója [139. § (2) bekezdés].
(4)
A (3) bekezdés alkalmazása során tulajdonosnak kell tekinteni a gazdasági
társaság tagját, ha a társaságra vonatkozó döntések meghozatala során a
szavazatok több mint huszonöt százalékával rendelkezik.
(5)
Egészségi ártalom vagy veszély kizárása érdekében jogszabály, illetve kollektív
szerződés meghatározhatja a munkaidőn belül az adott tevékenységre fordítható
leghosszabb időtartamot. Ezen túlmenően egyéb korlátozás is előírható.
A teljes munkaidő mértékének törvényi
meghatározása rendkívül fontos, mert a felek egyrészt gyakran megfeledkeznek
arról, hogy a munkaszerződésben meghatározzák a teljes munkaidő mértékét, és
akkor a Munka tv.-ben előírt mérték az irányadó, másrészt számos
munkabiztonságra, egészvédelemre vonatkozó szabály az adott tevékenység
tekintetében rövidebb időtartamú teljes munkaidőt is előírhat.
A felek megállapodása ennél rövidebb, illetve
készenléti jellegű munkakör esetén, valamint ha a munkavállaló közeli
hozzátartozója a munkáltatónak (vagy a tulajdonosnak) akkor ennél hosszabb, de
legfeljebb napi 12 óra, legfeljebb heti 60 óra teljes munkaidőt állapíthat meg.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a minimálbérre
vonatkozó szabályok betartása érdekében is fontos a teljes munkaidő mértékének
pontos rögzítése, hiszen az adott bértételek a teljes munkaidőben történő
munkavégzéshez kötődnek. Ha a teljes munkaidő a napi 8 óránál rövidebb, akkor a
minimálbért arányosan növelve, ha a napi 8 óránál hosszabb, akkor arányosan
csökkentve kell figyelembe venni.
A napi 8 óránál rövidebb teljes munkaidőt nem
tévesztendő össze részmunkaidővel, amikor - mint neve is utal rá - nem teljes
munkaidős foglalkoztatásról, hanem részmunkaidőben (pl. napi 4 órás)
foglalkoztatásról van szó, amikor a minimálbért is a részmunkaidőnek a teljes
munkaidőhöz viszonyított arányában kell kiszámítani.
A teljes munkaidő meghatározása mellett mód van
arra, hogy jogszabály, vagy kollektív szerződés a munkaidőn belül meghatározzon
olyan maximális időtartamot, amelyet a munkavállaló még az adott tevékenységre
fordíthat anélkül, hogy az egészségére ártalmas lenne, vagy egyéb veszéllyel
járna.
118.
§ (1) A
munkarendet, a munkaidőkeretet, a napi munkaidő beosztásának szabályait -
kollektív szerződés rendelkezése hiányában - a munkáltató állapítja meg.
(2)
Megszakítás nélküli munkarend állapítható meg, ha
a)
a
munkáltató működése naptári naponként hat órát meg nem haladó időtartamban,
illetve naptári évenként kizárólag a technológiai előírásban meghatározott
okból, az ott előírt időszakban szünetel és
aa)
a
munkáltató társadalmi közszükségletet kielégítő alapvető szolgáltatást biztosít
folyamatosan, vagy
ab)
a
gazdaságos, illetve rendeltetésszerű működtetés - a termelési technológiából
fakadó objektív körülmények miatt - más munkarend alkalmazásával nem
biztosítható; vagy
b)
a
munkaköri feladatok jellege ezt indokolja.
EBH2005.
Azt, hogy a munkáltatónál mikor kell munkát
végezni, azt elsősorban a kollektív szerződésben kell meghatározni, ennek
hiányában azt a munkáltató állapítja meg.
A munkarend a legáltalánosabb fogalom, amely
valamennyi a munkaidő felhasználásával, beosztásával kapcsolatos szabályozást
magában foglal, így például az adott munkáltatónál a napi munkaidő kezdetének,
befejezésének meghatározását, a munkaidő beosztását, a munkaidőkeretben történő
foglalkoztatást, a pihenőidő kiadását.
A munkarend tájékoztatást nyújt abban, hogy egy,
vagy többműszakos, váltóműszakos, vagy megszakítás nélküli rendben történik a
munkavégzés.
A munkaidőkeret hosszabb időtartam
vonatkozásában határozza meg a teljes munkaidő figyelembe vételével a ledolgozandó
munkaórák számát, a munkaidőkeret kezdetének és végének figyelembe vételével.
A napi munkaidő beosztás adott nap
vonatkozásában határozza meg, hogy egy-egy munkakörben, vagy szervezeti
egységenként, vagy a munkáltató egészére nézve a munkaidő mikor kezdődik és
végződik, a munkaközi szüntetet mikortól, meddig lehet igénybe venni stb.
A kollektív szerződés, ennek hiányában a
munkáltató a törvényi feltételek megléte esetén megszakítás nélküli munkarendet
is megállapíthat, ha a munkáltató speciális működése, vagy a munkaköri
feladatok jellege ezt indokolttá teszi.
A munkáltató működéséből eredő ok esetén a
feltételek konjunktívak, az szükséges, hogy a munkáltató folytonosan működjön
(naponta csak a meghatározott rövid időre, illetve évente csak a szokásos
karbantartási időre szüneteljen a munkavégzés) és az általa ellátott
tevékenység társadalmi közszükségletet kielégítő alapvető szolgáltatás legyen
(pl. egészségügyi, gáz, telefon, áram, műsorszolgáltatás stb.) vagy a
működtetés más munkarend alkalmazásával ne legyen megoldható (pl. atomerőmű).
118/A.
§ (1) A
117/B. § (1)-(3) bekezdése szerinti napi munkaidő tartamának alapulvételével a
munkaidő
a)
legfeljebb
háromhavi, illetve legfeljebb tizenkét heti,
b)
idénymunka
esetén legfeljebb négyhavi, illetve legfeljebb tizenhat heti
keretben is
meghatározható.
(2)
Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a munkaidő kollektív szerződés
rendelkezése alapján legfeljebb hat havi, illetve legfeljebb huszonhat heti
keretben is meghatározható.
Az
európai uniós szabályozás általában megengedi a négyhavi munkaidőkeret
alkalmazását. Az uniós szabályozás adta kereteken belül a rugalmas
foglalkoztatás biztosítása érdekében a törvény lehetővé teszi egyrészt a
munkáltató egyoldalú döntése alapján a háromhavi, illetve tizenkét heti
munkaidőkeret alkalmazását, másrészt kollektív szerződés rendelkezése alapján a
legfeljebb hat havi, illetve legfeljebb huszonhat heti munkaidőkeret
alkalmazását.
Az Mt.
hatályos szabályai alapján lehetőség van kollektív szerződés által készenléti
jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára egyéves munkaidőkeret
megállapítására. Mivel ez nincs összhangban az irányelv rendelkezéseivel, az
irányelvvel való összhang megteremtése érdekében a törvény megszünteti ezt a
lehetőséget. Ezáltal a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatottak számára
is hat havi munkaidőkeret lesz megállapítható kollektív szerződéssel.
(3)
Kollektív szerződés legfeljebb éves, illetve legfeljebb ötvenkét heti
munkaidőkeretet állapíthat meg
a)
b)
a
megszakítás nélküli, illetve
c)
a
többműszakos munkarendben foglalkoztatott, továbbá
d)
az
idénymunkát végző munkavállaló esetében.
(4)
Munkaidőkeret alkalmazása esetén a munkaidőkeret kezdő és befejező időpontját
meg kell határozni és erről a munkavállalót írásban tájékoztatni kell.
Írásbelinek minősül ebből a szempontból a tájékoztatás, ha azt a munkáltatónál
a helyben szokásos módon közzéteszik.
(5)
Munkaidőkeret alkalmazása esetén a munkaidő számításakor a 151. § (2)
bekezdésében megjelölt távollét, illetve a keresőképtelenség időtartamát
figyelmen kívül kell hagyni, vagy az erre eső napokat a munkavállalóra irányadó
napi munkaidő mértékével kell figyelembe venni.
A munkaidő nem csupán munkanapokra vonatkozóan,
hanem munkaidőkeretben is meghatározható, amit a napi teljes munkaidő
alapulvételével kell megállapítani.
A munkaidőkeret időtartama 2-12 havi időkeretben
határozható meg az alábbiak szerint:
- 3 havi (legfeljebb 12 heti) keretben: a
munkáltató döntése alapján (2007. július 1-jétől emelkedett a mérték a korábbi 2
havi, illetve 8 heti munkaidőkeretről);
- 4 havi (legfeljebb 16 heti) keretben: 2006.
január 1-jétől idénymunka esetén, a munkáltató döntése alapján;
- 6 havi (legfeljebb 26 heti) keretben:
kollektív szerződés rendelkezése esetén (2007. július 1-jétől egységesen 6 havi
a munkaidő keret mértéke, míg korábban a helyi kollektív szerződés 4 havi, a
több munkáltatóra kiterjedő kollektív szerződés engedett meg 6 havi
munkaidőkeretet).
- 1 éves (legfeljebb 52 heti) keretben:
kollektív szerződésben lehet meghatározni, de csak a következő munkakör, vagy
munkarend esetén: készenléti jellegű munkakörben, megszakítás nélküli, illetve
többműszakos munkarendben alkalmazott, valamint idénymunkát végző munkavállaló
esetében.
A munkaidőre, pihenőidőre vonatkozó szabályok ellenőrizhetősége
érdekében a munkaidőkeret kezdő és befejező időpontját meg kell határozni, és
erről írásban kell tájékoztatni a munkavállalót vagy annak minősül az is, ha a
helyben szokásos módon ezt közzéteszik. Fontos, hogy a hosszabb munkaidőkeret
alkalmazása nem eredményezheti a teljes munkaidőre irányadó szabályok
kijátszását.
A munkaidő beosztása
119.
§ (1) A
munkáltató a munkaidőt a munka jellegére, valamint az egészséges és biztonságos
munkavégzés követelményére figyelemmel osztja be.
(2)
A munkaidő-beosztást - kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában -
legalább hét nappal korábban, legalább egy hétre a 118/A. § (4) bekezdésében
meghatározott módon kell közölni. Ennek hiányában az utolsó munkaidő-beosztás
az irányadó.
(3)
A munkavállaló napi, illetve heti munkaideje a tizenkét, illetve a negyvennyolc
órát, a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló napi,
illetve heti munkaideje a huszonnégy, illetve a hetvenkét órát nem haladhatja
meg. A heti munkaidő e bekezdésben meghatározott legmagasabb időtartamába az
ügyelet teljes tartamát, valamint az ügyeleten kívül elrendelt rendkívüli
munkavégzés időtartamát is be kell számítani.
(4)
Munkaidőkeret megállapítása esetén a (3) és a (7) bekezdés rendelkezését azzal
az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a heti munkaidő mértékét a munkaidőkeret
átlagában kell figyelembe venni.
(5)
A jogszabályban meghatározott egészségkárosító kockázatok között
foglalkoztatott munkavállaló napi munkaideje az éjszakai munkavégzés során a
nyolc órát nem haladhatja meg.
(6)
A munkavállaló munkaideje a (3) bekezdésben foglalt napi tizenkét órát, a (7)
bekezdésben foglalt huszonnégy órát, illetve készenléti jellegű munkakörben
foglalkoztatott munkavállaló esetében a napi huszonnégy órát legfeljebb egy
órával haladhatja meg, ha a téli időszámítás kezdetének időpontja a
munkaidő-beosztás szerinti rendes munkaidő tartamára esik.
(7)
Ügyelet elrendelése esetén a (3) bekezdéstől eltérően a nem készenléti jellegű
munkakörben foglalkoztatott munkavállaló napi munkaideje legfeljebb huszonnégy
óra lehet. Ebben az esetben a beosztás szerinti munkaidő és a rendkívüli
munkavégzés időtartama nem haladhatja meg a tizenkét órát.
(8)
Az (1) és a (3)-(7) bekezdés rendelkezéseitől érvényesen eltérni nem lehet.
A törvény
értelmében az ügyelet teljes időtartama (tehát az alatta teljesített rendkívüli
munkavégzés mellett magának az ügyeletnek, azaz a rendelkezésre állásnak az
időtartama is) munkaidőnek minősül. Többek közt ez teremti meg az összhangot a
magyar jog és az európai bírósági ítéletek között.
Az
Mt.-ben az ügyelet maga, azaz a munkáltató által meghatározott helyen és ideig
történő rendelkezésre állás [Mt. 129. § (1) bekezdés] a heti
munkaidő-elszámolás tekintetében minősül munkaidőnek, vagyis maga az ügyelet,
azaz a rendelkezésre állás - mivel ez alatt a munkavállaló nem végez
ténylegesen munkát - nem minősül rendkívüli munkavégzésnek. A lényeges
változást a szabályozásban tehát az jelenti, hogy az Mt. 129. § (3) bekezdése
alapján elrendelhető évi 200, kollektív szerződéssel pedig évi 300 óra ügyelet
munkaidőnek fog minősülni a munkaidő heti felső korlátja tekintetében. Az
ügyelet alatt végzett munka ugyanakkor - a hatályos szabályokkal megegyező
módon - továbbra is rendkívüli munkavégzésnek fog minősülni. Ez azt jelenti, hogy
ha a munkavállalónak az ügyelet alatt munkát kell végeznie, ez a munka a
rendkívüli munkavégzés éves keretébe, azaz az évi 200, illetve kollektív
szerződés rendelkezése alapján évi 300 óra rendkívüli munkavégzésbe beleszámít
[Mt. 127. § (4) bekezdés]. Az ügyelet Mt.-beli fogalmától ugyanakkor az
egészségügyi és az oktatási ágazatban el lehet térni [lásd a törvény szerinti
Mt. 117/A. § (5) bekezdését, valamint a hozzá tartozó indokolást].
A törvény
értelmében a nem készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállalók
napi munkaideje - a munkavállaló által teljesített ügyelet, vagyis
rendelkezésre állás időtartamának kivételével - továbbra sem haladhatja meg a
napi tizenkét órát. Ebből következően a tényleges napi munkavégzésük, vagyis a
rendes munkaidő és a rendkívüli munkavégzés együttesen továbbra is csak
tizenkét óra lehet. Napi munkaidejük akkor haladhatja meg a tizenkét órát és
lehet legfeljebb huszonnégy óra, ha a huszonnégy óra alatt legalább tizenkét
órában kizárólag ügyelnek, azaz a munkavégzésre rendelkezésre állnak, nem
végeznek tényleges munkát.
A napi
huszonnégy órás munkaidő fogalma eddig sem volt ismeretlen a magyar
munkajogban. Az Mt. hatályos szabályai is ezzel a terminológiával fejezik ki,
hogy a készenléti jellegű munkakörben dolgozó munkavállalók a
munkaidő-beosztásuk szerint maximum huszonnégy órát dolgozhatnak egyhuzamban,
azaz ennyi lehet a napi munkaidejük.
Az Mt.
117. § (1) bekezdés b) pontja határozza meg a napi munkaidő fogalmát, amely
szerint a napi munkaidő egyrészt az egy naptári napra eső munkaidő, másrészt
egy huszonnégy órás megszakítás nélküli időszakba tartozó munkaidő. A
huszonnégy órás megszakítás nélküli időszakba tartozó munkaidő főszabály
szerint tizenkét óra lehet. Ettől eltérően, készenléti jellegű munkakörben dolgozó
munkavállalónál, illetve ügyeletet teljesítő munkavállalónál a munkaidő
hosszabb is lehet, de a huszonnégy órát nem haladhatja meg.
Például,
ha a munkavállaló dolgozik rendes munkaidőben napi 8 órát, majd ezt követően
ügyel 16 órát, akkor - mivel a tényleges munkavégzés továbbra is csak napi 12
óra lehet - az ügyelet alatt maximum 4 óra munkát végezhet. Ebben az esetben
továbbá a munkavállaló 200 (300) órás ügyeleti kerete 16 órával, a rendkívüli
munka 200 (300) órás éves kerete pedig 4 órával csökken. Tehát - egyezően a
hatályos szabállyal - ha rendkívüli munkavégzésre kerül sor az ügyelet alatt,
akkor mind az ügyelet éves kerete, mind pedig a rendkívüli munkavégzés éves
kerete csökken.
A példa
ábrával szemléltetve:
24 óra |
||
8 óra |
az ügyelet teljes időtartama 16 óra |
|
rendes munkaidő |
4 óra rendkívüli munkavégzés |
12 óra ügyelet (rendelkezésre állás) |
12 óra munkavégzés |
12 óra rendelkezésre állás, munkavégzés
nélkül |
A 12 óra
rendelkezésre állás a hatályos szabályok módosításával minősül a heti korlát
tekintetében munkaidőnek, a jelenlegi szabályok e vonatkozásban sem tekintik
munkaidőnek az ügyeletet.
A)
Ügyelet elrendelése, ha a munkáltató legfeljebb évi 200 óra rendkívüli
munkavégzést, illetve 200 óra ügyeletet rendelhet el a munkavállalóknak
Az Mt.
127. §-ának (4) bekezdése, valamint az Mt. 129. § (3) bekezdése alapján a
munkáltató egyoldalúan maximum évi 200 óra rendkívüli munkavégzést, illetve 200
óra ügyeletet rendelhet el a munkavállalóknak. Ügyelet elrendelésére ebben az
esetben a munkáltatónak alapvetően munkaidőkeret alkalmazása esetében van
lehetősége. Egy ügyelet időtartama ugyanis általában 16 óra (8 óra rendes
munkaidő + 16 óra ügyelet = 24 óra), vagy 24 óra. Ennek elrendelésére egy
normál munkarendben nincs lehetőség, hiszen ha a munkavállaló ügyeletet
teljesít, akkor nagyon megugrik az egy hétre eső munkaidő (plussz 16, vagy
plussz 24 órával), amit később lehet (és kell) kiegyenlíteni heti 48 órára a
munkaidőkeret átlagában.
Az
irányelv alapján - a munkaidőkeret átlagában heti 48 órával számolva (amiből 40
óra a rendes munkaidő) - a rendes munkaidőn túl maximum évi 416 óra (52 x 8 óra
= 416) ügyeletet, illetve rendkívüli munkavégzést rendelhet el a munkáltató a
munkavállalók számára. Ha éves munkaidőkeret van a munkáltatónál - amely jellemző
a kollektív szerződéssel rendelkező megszakítás nélküli munkarendet alkalmazó
munkáltatóknál -, akkor a munkáltató - figyelemmel az ügyelet, valamint a
rendkívüli munkavégzés éves keretére is - szabadon gazdálkodhat akár a 416
órával is az ügyeletek, illetve a rendkívüli munkavégzések elrendelése
tekintetében.
Például,
ha a munkáltató az Mt. alapján 200 óra ügyeletet rendelhet el, és el is rendel
évi 200 óra ügyeletet, amiből az ügyelet alatt például 120 óra a rendkívüli
munkavégzés, akkor is elrendelhet még mellette a munkáltató 80 óra rendkívüli
munkavégzést. A kettő összesen a heti munkaidő korlát tekintetében 200 óra + 80
óra = 280 óra a rendes munkaidején túl és ezzel kimerítette mind a két keretet.
Ha pedig
a munkáltató elrendel évi 200 óra ügyeletet és ebből 100 óra a rendkívüli
munkavégzés, akkor is marad még 100 óra rendkívüli munkavégzés, amit
elrendelhet a munkáltató a rendkívüli munkavégzés más jogcímén a munkavállaló
számára. A kettő összesen 200 + 100 óra = 300 óra a rendes munkaidején túl és
ezzel kimerítette a két keretet.
Az
összesen 400 óra ügyelet és rendkívüli munkavégzés tehát - az Mt.-ben
meghatározott munkaidőkeretek alkalmazásával - felhasználható a heti 48 órás
korlát betartása mellett.
Fontos
felhívni azonban a figyelmet arra, hogy ha a munkavállaló kimerítette a számára
elrendelhető éves rendkívüli munka keretét (vagyis 200, illetve kollektív
szerződés rendelkezése alapján 300 órát), akkor számára abban az évben nem
rendelhető el több ügyelet sem, figyelemmel arra, hogy az ügyelet alatt ebben
az esetben nem lenne lehetősége munkavégzésre.
B)
Ügyelet elrendelése, ha a munkáltató több mint 200 óra rendkívüli munkavégzést,
illetve több mint 200 óra ügyeletet rendelhet el a munkavállalóknak
Az Mt.
127. §-ának (4) bekezdése, valamint az Mt. 129. § (3) bekezdése alapján
kollektív szerződés alapján a munkáltató maximum évi 300 óra rendkívüli
munkavégzést, illetve maximum 300 óra ügyeletet rendelhet el a
munkavállalóknak. Mivel az ügyelet egésze munkaidőnek minősül, ahhoz, hogy el
lehessen rendelni évi 300 óra ügyeletet és 300 óra rendkívüli munkavégzést,
előfordulhat, hogy a munkavállaló munkaideje meghaladja heti 48 órát a
munkaidőkeret átlagában - még éves munkaidőkeret esetén is.
Például
ha a munkáltató elrendel egy évben 300 óra ügyeletet és ebből 50 óra rendkívüli
munkavégzés, akkor, ha a munkáltató a megmaradó 250 óra rendkívüli munkavégzést
is elrendeli ez a két időtartam együtt 550 óra (300 óra ügyelet, amiből 50 óra
a rendkívüli munkavégzés + 250 óra rendkívüli munkavégzés), de a legszélsőségesebb
esetben a két keret együttesen akár a 600 órát is elérheti. Ez az irányelv
alapján a rendes munkaidőn felül - a heti 48 órás korlát figyelembevételével -
elrendelhető 416 órát jóval meghaladja.
Abban az
esetben is problémát okozhat továbbá a 48 órás felső határ betartása, ha csak
az egyik keretet (a rendkívüli munkavégzés éves keretét vagy pedig az ügyelet
éves keretét) emelik fel 200 óráról kollektív szerződéssel 300 órára. Ez a két
keret is elérheti ugyanis együtt akár az 500 órát is.
EBH2002.
BH2006. 226. I. A munkaidőt - a
törvény keretei között - a munkáltató egyenlőtlenül is, a heti pihenőnapok
meghatározott korlátok között történt összevonásával is beoszthatja [1992. évi
XXII. törvény 119. § (1) bekezdés, 120. §].
BH2000.
KGD1996. 108. Részben készenléti
jellegű munkakörnek minősül a tömegközlekedésben dolgozó autóbuszvezetői
munkakör [1992. évi XXII. törvény 188. § (2) bek., 119. § (1) bek. és 120. §
(3) bek.].
A munkaidő beosztását, a napi, heti munkaidőt a
munkáltató határozza meg, melynek során tekintettel kell lennie a napi, heti
pihenő idő biztosítására, az egészséges és biztonságos munkavégzés
követelményére.
A munkavállalóra nézve kedvező szabály, hogy a
teljes munkaidő és a rendkívüli munkavégzés együttes időtartamára vonatkozóan
határozza meg a Munka tv. a napi, a heti munkaidő maximális időtartamát,
valamint a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatottak napi, heti
munkaidejét.
A napi munkaidő összességében a 12 órát, a heti
munkaidő a 48 órát, a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott
munkavállaló napi munkaideje a 24 órát, a heti munkaideje a 72 órát nem
haladhatja meg. 2008. január 1-jétől a heti munkaidő e bekezdésben
meghatározott legmagasabb időtartamába az ügyelet teljes időtartamát, valamint
az ügyeleten kívül elrendelt rendkívüli munkavégzés időtartamát is be kell
számítani.
A napi munkaidő összességében a 12 órát, a heti
munkaidő a 48 órát, készenlét esetén a napi 24 órát, heti 72 órát nem
haladhatja meg. Az éjszakai munkavégzés időtartama a 8 órát nem haladhatja meg
akkor, ha a munkavállalót olyan munkakörben foglalkoztatják, mely jogszabály
alapján egészségkárosító kockázattal jár.
A (6) bekezdés az általános szabályoktól való
eltérésre ad lehetőséget abban a kivételes helyzetben, amikor a napi
munkavégzésre vonatkozó időkorlát a téli időszámításra történő átállás miatt
nem tartható (azaz egy órával túlléphető).
Tekintettel arra, hogy a munkáltató
munkanaponként egyenlőtlen munkaidőt is meghatározhat, intézkedésének
korlátjaként a Munka tv. rögzíti, hogy ilyen esetben a napi munkaidő a 4 óránál
nem lehet rövidebb (a munkáltató és a munkavállaló megállapodása alapján a napi
munkaidő hossza részmunkaidős foglalkoztatás során a 4 óránál rövidebb
időtartamban is meghatározható, pl. a munkavállalót kézbesítőként minden
munkanap 2 óra részmunkaidőben foglalkoztatják).
Kiemeljük, hogy a Munka tv. 119. §-a helyébe
2008. január 1-jétől a 2007. évi LXXIII. törvény 4. §-a alapján új szabály
lépnek. A változás az ügyelet munkaidőbe történő beszámításával függ össze.
Kiemeljük, hogy a Munka tv. 119. §-a helyébe
2008. január 1-jétől a 2007. évi LXXIII. törvény 4. §-a alapján az új fenti
szabályok léptek hatályba. A változás az ügyelet munkaidőbe történő
beszámításával függ össze. Ügyelet elrendelése esetén, a nem készenléti jellegű
munkakörben foglalkoztatott munkavállaló esetében a beosztás szerinti munkaidő
és a rendkívüli munkagézés időtartama a 12 órát nem haladhatja meg.
EBH2002. 692. - a munkaidő beosztására vonatkozó
szabályok betartása alól a munkáltató nem mentesülhet polgári jogi szerződésben
vállalt kötelezettségre hivatkozással.
BH2000. 124. - ha a cégnek nincs munkarendje, az
üzlet nyitvatartási rendjéből kell kiindulni