A munkaviszony
jogellenes megszüntetése
és jogkövetkezménye
100.
§ (1)
Ha a bíróság megállapítja, hogy a munkáltató a munkavállaló munkaviszonyát
jogellenesen szüntette meg, a munkavállalót - kérelmére - eredeti munkakörében
kell továbbfoglalkoztatni.
(2)
A munkáltató kérelmére a bíróság mellőzi a munkavállaló eredeti munkakörbe
történő visszahelyezését, feltéve, ha a munkavállaló továbbfoglalkoztatása a
munkáltatótól nem várható el.
(3)
Nem alkalmazható a (2) bekezdésben foglalt rendelkezés, ha
a)
a
munkáltató intézkedése a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményébe (4. §),
az egyenlő bánásmód követelményébe (5. §), illetve felmondási védelembe [90. §
(1) bekezdés] ütközik, vagy
b)
a
munkáltató a választott szakszervezeti tisztségviselőre előírt munkajogi
védelemben részesülő munkavállaló munkaviszonyát a 28. § (1) bekezdésébe,
illetve a 96. §-ba ütköző módon szüntette meg.
(4)
Ha a munkavállaló nem kéri vagy a munkáltató kérelmére a bíróság mellőzi a
munkavállaló eredeti munkakörbe történő visszahelyezését, a bíróság a
munkáltatót - az eset összes körülményeinek, így különösen a jogsértés és annak
következményei súlyának mérlegelésével - a munkavállaló legalább két,
legfeljebb tizenkét havi átlagkeresetének megfelelő összeg megfizetésére
kötelezi.
(5)
Ha a munkavállaló nem kéri vagy a munkáltató kérelmére a bíróság mellőzi a
munkavállaló eredeti munkakörbe történő visszahelyezését, a munkaviszony a
jogellenességet megállapító határozat jogerőre emelkedése napján szűnik meg.
(6)
A munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén meg kell téríteni a munkavállaló
elmaradt munkabérét (egyéb járandóságait) és felmerült kárát. Nem kell
megtéríteni a munkabérnek (egyéb járandóságnak), illetve a kárnak azt a részét,
ami máshonnan megtérült.
(7)
A munkavállalót, ha munkaviszonya nem rendes felmondással szűnt meg - a (6)
bekezdésben foglaltakon kívül - megilleti a felmentési időre (93. §) járó
átlagkeresete és a rendes felmondás esetén járó végkielégítés is.
EBH2005. 1339. Határozott idejű
munkaviszony jogellenes megszüntetésének jogkövetkezményeit a bíróságnak a
kereseti kérelem alapján kell elbírálnia, attól nem térhet el abból az okból
sem, hogy megítélése szerint mi kedvezőbb a munkavállalóra [1992. évi XXII.
törvény 88. § (2) bek., 100. § (4) és (6) bek.; 1952. évi III. törvény 215. §].
EBH2004.
EBH2003.
EBH2003.
EBH2003.
EBH2002. 786. II. Az ezzel összefüggő nem
vagyoni kártérítésre vonatkozó igény elbírálásánál a munkáltató kártérítési
felelősségére vonatkozó szabályok megfelelően irányadók [Mt. 100. § (1) bek.,
174. § (1) bek., 177. § (2) bek.].
EBH2002.
EBH2001.
EBH2001. 560. Az igény elévülésére
vonatkozó rendelkezéseket alkalmazni kell a munkaviszony jogellenes
megszüntetése miatt kiesett időre járó munkabérre is [Mt. 11. §, 100. §(6)
bekezdés].
EBH2001.
EBH2000.
EBH2000.
EBH2000.
EBH2000.
EBH1999.
EBH1999.
EBH1999.
EBH1999.
EBH1999.
BH2008.
BH2007.
BH2007. 200. Jogellenes munkáltatói rendkívüli
felmondás jogkövetkezményeként a munkáltatót a jogviszony megszűnéséig terheli
a munkabér megfizetésének kötelezettsége. Kivételesen van helye bizonyításnak
arra nézve, hogy a konkrét esetben a munkaviszony nem maradt volna fenn a
jogszabályban meghatározott időpontig [1992. évi XXII. törvény 100. § (5)
bekezdés].
BH2007.
BH2006. 337. Az átalány-kártérítés
mértékét a törvény és a kialakult bírói gyakorlat értelmében elsősorban a
jogsértés súlyossága határozza meg [1992. évi XXII. törvény 100. § (4)
bekezdés].
BH2005.
BH2001.
BH2001.
BH2001.
BH2000.
BH2000. 467. Munkáltatói jogutódlás
esetén a munkavállaló munkaviszonya az új munkáltatónál - eltérő megállapodás
hiányában - változatlan feltételekkel folytatódik, új munkaszerződés megkötése
szükségtelen [Mt. 83. §, 100. § (2) és (4) bek., MK 154. sz.].
BH2000.
BH2000.
BH2000. 125. II. Ha a munkavállaló
évek óta fennálló betegségei miatt bekövetkezett keresőképtelenség és a
munkáltató által közölt jogellenes rendkívüli felmondás között nincs okozati
összefüggés, a munkavállaló kártérítési igényét jogalap hiányában el kell
utasítani [Mt. 100. § (1) bek.].
BH2000. 125. III. Alaptalan a
munkaviszony megszűnését követő időre bérkülönbözet címén előterjesztett
kártérítési követelés, minthogy a munkáltatót csak a munkaviszony megszűnéséig
terheli munkabér-fizetési kötelezettség [Mt. 100. § (1) bek.].
BH1999.
BH1998.
BH1998. 507. Amennyiben a munkáltató
a munkavállaló munkaviszonyának megszüntetése esetén a jogorvoslatra vonatkozó
tájékoztatást elmulasztja, és a felek egyeztetése emiatt marad el, a
keresetlevél előterjesztésének határidejére vonatkozó korlátozás nem
érvényesül. Ilyen esetben a kereset a hároméves általános elévülési időn belül
bármikor, az érvényesíthető jogok korlátozása nélkül benyújtható [1992. évi
XXII. törvény 6. § (3) és (4) bek., 11. § (1) bek., 100. § (4) és (5) bek.,
202. § (1) és (2) bek.].
BH1998.
BH1998.
BH1997. 607. II. A végkielégítés,
átalány kártérítés jellegénél fogva, akkor is megilleti a munkavállalót, ha a
jogellenes felmondás ellenére nincs munkabérigénye a kiesett időre (1992. évi
XXII. törvény 100. § (4) bek.].
BH1997. 606. II. A joghatályosan
közölt felmondást követő további felmondások már jogellenesek és az első
felmondás jogellenessége miatt a munkavállalót a törvény szerinti juttatások
megilletik (1992. évi XXII. törvény 100. §).
BH1997. 425. I. A felet a kereset
megváltoztatásának joga az elsőfokú ítélet meghozatalát megelőző tárgyalás
berekesztéséig illeti meg. Az ellenérdekű félnek ezt sérelmező és emiatt
rosszhiszemű pervitelre hivatkozó felülvizsgálati kérelme e körben
megalapozatlan [Pp. 146. § (1) bek., 1992. évi XXII. törvény 100. § (1) és (5)
bek.].
BH1997.
BH1997.
BH1997.
BH1996.
BH1996.
BH1996.
BH1995. 547. II. A munkaviszony
jogellenes megszüntetése az elmaradt munkabér és egyéb járandóság követelésére,
továbbá a bizonyított kár megtérítésére ad jogot, az utóbbi hiányában azonban
sem vagyoni, sem nem vagyoni kártérítés követelésére nincs jogalap [1992. évi
XXII. törvény 100. § (1) bek., 177. § (2) bek.].
BH1995.
BH1995.
BH1995.
BH1994. 288. II. Ha a szakszervezeti
tisztségviselő a munkaviszonyának a törvénnyel ellentétes, tehát tiltott
felmondása esetén kéri annak helyreállítását, nincs lehetőség arra, hogy a
bíróság a munkáltató kérelmére - a rendes felmondás esetén járó végkielégítés
kétszeresének megfelelő összeg megfizetése mellett - a munkaviszony
helyreállítását mellőzze [1992. évi XXII. törvény 100. § (2) bek.].
BH1994. 224. I. A felmondást a
munkaügyi bíróság hatálytalanítja, ha az abban megjelölt indok valótlan. A
perben utólag nincs helye olyan felmondási ok közlésének, amelyet a munkáltató
a felmondásban nem jelölt meg [Korábbi Mt. 29. §, Mt. V. 29. § (1) bek. ].
BH1994.
BH1993. 770. I. A szakszervezeti
tisztségviselő munkaviszonyának megszüntetésére kizárólag a Munka Törvénykönyve
által védelemként megjelölt szabályok megtartása mellett kerülhet sor. E
védelem a munkáltató szempontjából azt a tilalmat jelenti, hogy az érintett
tisztségviselő munkaviszonyának megszüntetése a jogszabály által előírt
egyetértés nélkül nem lehetséges [1992. évi XXII. törvény 28. § (1) bek., 90.
§, 100 §, 1992. évi XLVII. tv. 5. § (5) bek.].
BH1993.
BH1993.
Amennyiben a munkáltató a munkaviszonyt nem az
előírt szabályok figyelembe vételével szűntette meg, akkor a jogellenes
intézkedését e szakaszban foglaltaknak megfelelően orvosolni kell.
Ennek egyik módja, hogy a bíróság a munkavállaló
továbbfoglalkoztatása felől dönt.
Ezzel kapcsolatban fontosnak tartjuk kiemelni,
hogy a munkaviszony jogellenes megszüntetése miatt alkalmazható
jogkövetkezmények közül az Alkotmánybíróság 4/1998. (III. 1.) AB határozata
alkotmányellenesnek minősítette a Munka Törvénykönyve és a Közalkalmazottak
jogállásáról szóló törvény azon korábbi rendelkezéseit, melyek a munkáltató
kérelme esetén a bíróság számára kötelezővé tették a munkavállaló eredeti
munkakörbe való visszahelyezésének mellőzését.
A Munka tv. korábbi 100. § (2) bekezdése ugyanis
a munkáltató kérelmére lehetővé tette, hogy a bíróság mellőzze a munkavállaló
eredeti munkakörbe történő visszahelyezését. Az előny ebből annyi volt a
munkavállalóra nézve, hogy ilyen esetben a munkáltató köteles volt a
munkavállalót egyébként megillető végkielégítés kétszeresét megfizetni, a
munkáltató számára pedig annyi, hogy ezen összeg megfizetésével mentesült a
munkavállaló további foglalkoztatásától.
Az Alkotmánybíróság által megsemmisített szabály
újragondolása mellett, az ezzel kapcsolatos valamennyi rendelkezés pontosításra
került.
Ha a bíróság megállapítja, hogy a munkáltató a
munkavállaló munkaviszonyát jogellenesen szüntette meg, a munkavállalót -
kifejezett kérelmére - eredeti munkakörében kell továbbfoglalkoztatni. Ezzel
szemben a munkáltató kérheti az eredeti munkakörbe történő visszahelyezés
mellőzését.
A törvény mérlegelési lehetőséget biztosít
azonban a bíróság számára, mind a visszahelyezés mellőzése, mind az ehhez
kapcsolódó jogkövetkezmények meghatározása terén. A bíróságnak a mérlegeléskor
figyelembe kell vennie többek között az adott munkavállaló szakmai
képzettségét, az általa betöltött munkakört, az életkorát, a régió
munkaerő-piaci helyzetét, a munkáltatói jogsértés súlyát.
A munkáltató kérelmére nem automatikusan
kerülhet sor a visszahelyezés mellőzésére, hanem joga van a bíróságnak
mérlegelni, hogy a felek közötti jogsérelem és per ellenére mi a mindkét fél
számára legkedvezőbb megoldás, elvárható-e a munkáltatótól a
továbbfoglalkoztatás teljesítése.
Ha a munkavállaló nem kéri vagy a munkáltató
kérelmére a bíróság mellőzi a munkavállaló eredeti munkakörbe történő
visszahelyezését, a bíróság a munkáltatót a munkavállaló legalább 2, legfeljebb
12 havi átlagkeresetének megfelelő összeg megfizetésére kötelezheti.
Amennyiben a munkavállaló eredeti munkakörbe
történő visszahelyezésére nem kerül sor, akkor a munkaviszony a jogellenességet
megállapító határozat jogerőre emelkedése napján szűnik meg.
A (3) bekezdésben meghatározott esetekben a
munkáltató kérelme (illetve a több havi átlagkereset megfizetése) ellenére sem
mellőzhető a munkavállaló visszahelyezése.
A munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén a
munkáltató jogszerűtlen eljárása miatti szankció mellett, meg kell téríteni a
munkavállaló elmaradt munkabérét, egyéb járandóságait és felmerült kárát. Ha a
munkavállaló munkaviszonya nem rendes felmondással szűnt meg - az előbbieken
kívül - megilleti a felmentési időre járó átlagkeresete és a rendes felmondás
esetén járó végkielégítés is.
Nem kell megtéríteni a munkabérnek, egyéb
járandóságnak, illetve a kárnak azt a részét, ami máshonnan megtérült. A bírói
gyakorlat máshonnan megtérülő jövedelemként vette figyelembe a munkaügyi
központ által (a volt munkavállalónak) munkanélküli járadékként folyósított
összeget, mellyel a munkáltató fizetési kötelezettségének mértékét
csökkentette.
Ennek megszüntetése érdekében az Flt. előírja,
hogy ha a bíróság jogerősen megállapította, hogy a munkaadó a munkavállaló
munkaviszonyát jogellenesen szüntette meg, a munkaadó köteles a bíróság
határozatának jogerőre emelkedéséig az érintett részére kifizetett
munkanélküli-járadék és annak járulékai összegét a Munkaerőpiaci Alap
szolidaritási alaprészébe befizetni.
A munkavállaló járandósága a munkaviszonya
jogellenes megszüntetését megállapító bírósági ítélet jogerőre emelkedésével
válik esedékessé, és ettől az időponttól nyílik meg a joga a kamat
követelésére.
EBH2002. 786. - nem vagyoni kártérítésre
vonatkozó igény elbírálása
EBH2002. 689. - átalánytérítést megalapozó
jogsértés
EBH2001. 560. - kiesett időre járó munkabérre
való igény elévülése
EBH2001. 466. - természetbeni juttatások
ellenértékének megfizetése
BH2001. 193. - munkavállaló örököse a
munkavállalónak csak azokat a vagyoni jogait szerzi meg, amelyek az öröklés
tárgyai lehetnek.
BH2001. 140. - a munkáltató megtérítési
kötelezettsége
BH2000. 566. - munkabér iránti igény
érvényesíthetősége
EBH2000. 356. - a kiesett időre járó munkabérből
Szja levonása, kárigény érvényesítése
EBH2000. 248. - munkavégzésére való
alkalmatlanság
BH2000. 175. - jogutódlás a munkavállaló
jogviszonyát nem érinti.
BH2000. 125. - a munkavállaló kártérítési
igényét jogalap hiányában el kell utasítani
BH2000. 125. - a munkáltatót csak a munkaviszony
megszűnéséig terheli munkabér-fizetési kötelezettség
BH1999. 526. - munkaviszony megszüntetésének
jogszerű módja próbaidőt követően
EBH1999. 150. - elmaradt munkabérként figyelembe
vehető kiesett jövedelem
EBH1999. 149. - munkáltatói jogutódlás hatása a
kollektív szerződésre
EBH1999. 50. - késedelem hiányában kamatfizetés
nem rendelhető el
EBH1999. 48. - elmaradt munkabérrel díjazott
időre járó juttatások megítélése
BH1998. 608. - felsőbb szakszervezeti szerv
előzetes értesítésének kötelezettsége
BH1998. 507. - a jogorvoslatra vonatkozó
tájékoztatás elmulasztásának következménye
BH1998. 51. - rendkívüli felmondás visszavonásához
a másik fél hozzájárulása szükséges
BH1997. 606. - a joghatályosan közölt felmondást
követő további felmondások már jogellenesek
BH1997. 425. - a kereset megváltoztatásának joga
101.
§ (1) A
munkavállaló, ha munkaviszonyát nem e törvényben előírtak [87. § (2) bekezdés,
92. §, 96. §, 97. § (1) bekezdés] szerint szünteti meg, köteles a munkáltató
számára a rá irányadó felmondási időre járó átlagkeresetének megfelelő összeget
megfizetni. Amennyiben a munkavállaló munkaviszonyának megszüntetése kizárólag
azért jogellenes, mert a felmondási idő egy részét nem tölti le, megtérítési
kötelezettsége a le nem töltött idővel arányos.
(2)
Ha a munkavállaló a határozott időtartamú munkaviszonyát szünteti meg
jogellenesen, az (1) bekezdésben meghatározottakat megfelelően kell alkalmazni.
Ha azonban a határozott időből még hátralévő időtartam rövidebb mint az (1)
bekezdés szerinti időtartam, a munkáltató csak a hátralévő időre járó
átlagkereset megfizetését követelheti.
(3)
A munkáltató jogosult az (1), illetve (2) bekezdésben meghatározott mértéket
meghaladó kárának érvényesítésére is.
(4)
A munkáltató (1)-(3) bekezdés alapján keletkezett igényeinek érvényesítésére a
munkavállaló által okozott kár megtérítésére vonatkozó szabályok (173. §) az
irányadók.
EBH2002.
A munkaviszony megszüntetésére vonatkozó szabályok
betartása nemcsak a munkavállaló, hanem a munkáltató részéről is jogos elvárás.
Ennek érdekében szigorodtak a munkavállalóval szemben alkalmazható
jogkövetkezmények.
Pontosan meghatározásra került, hogy mely
törvényi előírás megsértése miatt kerülhet sor a munkavállalóval szemben a
jogkövetkezmények alkalmazására.
Ezek a következők:
- a munkaviszony megszüntetésére vonatkozó
írásbeli nyilatkozat elmulasztása,
- a felmondási idő le nem töltése,
- a rendkívüli felmondással kapcsolatos
szabályok megsértése,
- a munkakör-átadásával, elszámolással
kapcsolatos szabályok megsértése esetén.
A munkavállaló a rá irányadó felmondási időre
járó átlagkeresetének megfelelő összeget köteles a munkáltatónak megfizetni, ha
a munkaviszony megszüntetésére vonatkozó fenti munkajogi szabályokat megszegi.
A büntető jellegű fizetési kötelezettség mértéke - a Munka tv. 92. §-át
figyelembe véve - 30 naptól 1 évig terjedő átlagkereset lehet.
A 2006. január 1-jétől hatályos módosítás
lehetőséget biztosít arra, hogy ha a munkavállaló a felmondási időnek csak egy
részét nem tölti le (pl. 60 nap helyett csak 15 napot, mert közben talált egy
másik munkahelyet) és munkaviszony megszüntetése csak emiatt jogellenes, akkor
a le nem töltött idővel arányosan kell megállapítani a munkavállaló fizetési
kötelezettségét is.
A Munka tv. 101. § (2) bekezdésben meghatározott
kivétellel, ugyanezen szabályok vonatkoznak a határozott időtartamú
munkaviszonyát jogellenesen megszüntető munkavállalóra is.
Ha az esetleg többhavi átlagkereset megfizetése mellett,
a munkáltatónak további kárigénye marad fenn, akkor jogosult a munkavállalóval
szemben felmerült kárának érvényesítésére is.
Egyébként a munkáltatói igények érvényesítésére,
a munkavállaló által okozott kár megtérítésére vonatkozó rendelkezések (Munka
tv. 173. §) az irányadóak. A munkáltató a munkavállalóhoz közvetlenül akkor
fordulhat igényével, ha ennek eljárási szabályait és az ily módon követelhető
összeg mértékét kollektív szerződés határozza meg. Kollektív szerződéses
szabályozás hiányában a munkáltató a munkaügyi bíróság előtt érvényesítheti
igényét.
EBH2002. 681. - a munkáltató átalánytérítés
megfizetésére irányuló igényérvényesítésének határideje
V. fejezet
A munkavégzés szabályai
102.
§ (1) A
munkáltató köteles a munkavállalót a munkaszerződés, a munkaviszonyra vonatkozó
szabályok, illetve az egyéb jogszabályok szerint foglalkoztatni.
(2)
A munkáltató köteles - az erre vonatkozó szabályok megtartásával - az
egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeit biztosítani.
(3)
A munkáltató köteles
a)
a
munkát úgy megszervezni, hogy a munkavállaló a munkaviszonyból eredő jogait
gyakorolni, kötelezettségeit teljesíteni tudja;
b)
a
munkavállaló számára a munkavégzéshez szükséges tájékoztatást és irányítást
megadni;
c)
a
munkavégzéshez szükséges ismeretek megszerzését biztosítani.
(4)
A munkáltató köteles a munkavállaló számára a munkaviszonyra vonatkozó
szabályokban, illetve a munkaszerződésben foglaltaknak megfelelően munkabért
fizetni.
EBH2006.
EBH2005.
EBH2005.
EBH2005. 1235. Munkaviszony fennállása
akkor is megállapítható, ha a tevékenységet a jellege folytán a munkavállalónak
önállóan kell végeznie, azonban a munkaviszonyt megalapozó további lényeges
körülmények megállapíthatók (1992. évi XXII. törvény 1. §, 102. §, 103. §).
EBH2004. 1151. Több munkáltató által
működtetett munkavégzési helyen az összehangolt munkavégzést előíró szabály nem
mentesíti az egyes munkáltatókat az általuk használt munkaeszközök
szabályszerűsége biztosításának kötelezettsége alól [1993. évi XCIII. törvény
40. § (1) és (2) bekezdés, 54. § (5) bekezdés b) pont; 1992. évi XXII. törvény
102. § (1) és (2) bekezdés].
EBH2003.
EBH2001.
EBH2000.
EBH2000. 249. Az emberi méltósághoz
való jogot biztosító személyi ellenőrzésre vonatkozó szabályok megsértése a
rendkívüli felmondást megalapozta (Mt. 102. §).
BH2006.
BH2006. 263. II. Megállapodás
hiányában, továbbá ha ennek létrejöttét a munkavállaló többször kezdeményezte,
a munkáltató nem hivatkozhat rendkívüli felmondásában a másik fél együttműködési
kötelezettsége megsértésére, a megjelenési kötelezettség elmulasztására [1992.
évi XXII. törvény 102. § (3) bekezdés a) és b) pont, 96. § (1) bekezdés a)
pont].
BH2006.
BH2006.
BH2006. 65. Nem fizikai munkakörben
foglalkoztatott munkavállalót a fizikai munkakörre vonatkozó
munkaszerződés-módosítás alapján a munkavégzés megkezdése előtt kell a
munkáltatónak alkalmassági orvosi vizsgálatra küldeni [1992. évi XXII. törvény
102. § (2) bekezdés; 1993. évi XCIII. törvény 2. § (2) bekezdés].
BH2005.
BH2005.
BH2005.
BH2004. 485. Ezt a munkáltatót is
terhelik a munkáltató alapvető kötelezettségei [1992. évi XXII. törvény 102.
§].
BH2004.
BH2004. 390. II. A rendkívüli
felmondásra okot adó utasítás megtagadásának vizsgálata során jelentősége van
annak is, hogy az utasítás végrehajtását az erre feljogosított személy
megköveteli-e [MK 122. számú állásfoglalás 4. pont; Mt. 102. § (3) bekezdés a)
pont, 104. §; Mt. 96. § (1) bekezdés a) pont].
BH2004.
BH2001.
BH2000.
BH1998.
BH1997. 462. Rendkívüli felmondás
megtámadása esetén a bíróság csak a felmondás jogszerűségét bírálhatja el, és
nem alkalmazhat a törvény által egyébként megengedett más joghátrányt [1992.
évi XXII. törvény 96. § (1) bek., 102. § (3) bek., 109. § (1) bek.].
BH1994.
BH1994.
BH1992.
A munkavégzés szabályait tartalmazó V. fejezet
elsőként a munkáltató kötelezettségeit rögzíti. Ezek közül az egyik
legfontosabb, hogy a munkáltató köteles a munkavállalót a munkaszerződésben
foglaltak szerint foglalkoztatni, továbbá az abban meghatározott munkabért
megfizetni, valamint betartani a vonatkozó jogszabályokban előírt kötelezettségeket,
ideértve a kollektív szerződésben foglaltakat is.
A munkáltató munkaszerződés szerinti
foglalkoztatási kötelezettsége miatt is lényeges, hogy a munkaszerződésben a
kötelező tartalmi elemek, a munkakör, a munkavégzés helye, a személyi alapbér
pontosan meghatározásra kerüljön. Mindezek ellenére lehetősége van a
munkáltatónak arra, hogy a munkavállalót viszonylag rövid, átmeneti időre a
munkaszerződésben megjelölt munkakörtől, munkahelytől eltérően foglalkoztassa.
Például a munkáltató utasítással átirányíthatja, kirendelheti, más
munkáltatónál történő munkavégzésre kötelezheti a munkavállalóját. A munkáltató
irányító, fölérendelt pozíciójából eredően azonban a munkavállaló nem kerülhet
kiszolgáltatott helyzetbe.
A munkáltatót terheli az elvégzendő munkákkal
kapcsolatos irányítási, végrehajtási, ellenőrzési feladatok összehangolása, a
szükséges szakmai, technológiai utasítások kiadása, a megfelelő képzettségű
munkavállalók alkalmazása, továbbképzése, az egészséges és biztonságos
munkafeltételek biztosítása.
A munkát úgy kell megszervezni, hogy a
munkavállaló eleget tudjon tenni munkavégzési kötelezettségének. Ehhez
szükséges például: a kellő részletességű munkaköri leírás átadása, a
munkavégzés személyi, tárgyi feltételeinek megteremtése, a munkavégzés ésszerű
irányítása, a folyamatos munkavégzés biztosítása.
Amennyiben a munkáltató nem tudja a
munkavállalókat munkával ellátni, vagy csak a teljes munkaidőtől rövidebb
munkaidőben tudja foglalkoztatni, akkor például az állásidőre járó díjazást
kell a munkavállalóknak megfizetni.
EBH2003. 895. - változó munkahelyre alkalmazott
személy munkavégzési helyének kijelölése
EBH2001. 477. - a munkáltató lényeges
kötelezettsége a munkával ellátás
BH2001. 141. - a munkáltató egészségkárosodásért
fennálló felelőssége
EBH2000. 349. - a munkafeltételeket meghatározó
szabályok köre
EBH2000. 249. - az emberi méltósághoz való jog
megsértése és jogkövetkezményei
BH1998. 98. - munkavállaló rendkívüli felmondása
BH1997. 462. - a bíróság csak a felmondás
jogszerűségét bírálhatja
BH1994. 167. - a munkáltató köteles a dolgozót
munkával ellátni
BH1992. 731. - megfelelő felajánlott munkakör
elutasításának következménye
Kapcsolódó jogszabályok:
- 1993. évi XCIII. törvény - a munkavédelemről,
- 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet - a munkaköri
szakmai, illetve személyi higiéniás alkalmasság orvosi vizsgálatáról és
véleményezéséről.
103.
§ (1) A
munkavállaló köteles
a)
az
előírt helyen és időben, munkára képes állapotban megjelenni és a munkaidejét
munkában tölteni, illetőleg ez alatt munkavégzés céljából a munkáltató
rendelkezésére állni;
MK 5.
szám
Változó
munkahelyre, illetőleg telephelyre alkalmazott munkavállaló a munkáltató másik
munkahelyére történő átirányítás szükségességét és indokoltságát nem
vitathatja.
b)
munkáját
az elvárható szakértelemmel és gondossággal, a munkájára vonatkozó szabályok,
előírások és utasítások szerint végezni;
c)
munkatársaival
együttműködni, és munkáját úgy végezni, valamint általában olyan magatartást
tanúsítani, hogy ez más egészségét és testi épségét ne veszélyeztesse, munkáját
ne zavarja, anyagi károsodását vagy helytelen megítélését ne idézze elő;
d)
munkáját
személyesen ellátni.
(2)
A munkavállaló köteles a munkaviszonyra vonatkozó szabályban vagy a
munkaszerződésben megállapított, a munkaköréhez kapcsolódó előkészítő és
befejező munkákat elvégezni.
(3)
A munkavállaló köteles a munkája során tudomására jutott üzleti titkot - a Ptk.
81. §-ában foglaltak figyelembevételével -, valamint a munkáltatóra, illetve a
tevékenységére vonatkozó alapvető fontosságú információkat megőrizni. Ezen
túlmenően sem közölhet illetéktelen személlyel olyan adatot, amely munkaköre
betöltésével összefüggésben jutott a tudomására, és amelynek közlése a
munkáltatóra vagy más személyre hátrányos következménnyel járna. A titoktartás
nem terjed ki a közérdekű adatok nyilvánosságára és a közérdekből nyilvános
adatra vonatkozó, külön törvényben meghatározott adatszolgáltatási és
tájékoztatási kötelezettségre.
(4)
A munkavállaló - munkabérének és költségeinek megtérítése mellett - köteles a munkáltató
által kijelölt tanfolyamon vagy továbbképzésen részt venni, és az előírt
vizsgákat letenni, kivéve, ha ez személyi vagy családi körülményeire
tekintettel reá aránytalanul sérelmes.
EBH2006.
EBH2005. 1343. Rendkívüli felmondást
megalapozó kötelezettségszegés munkajogi értékelése ugyanennek a magatartásnak
a bizonyítottság hiányát alapul vevő büntetőjogi megítélésétől az eset egyedi
körülményei miatt eltérhet [1992. évi XXII. törvény 96. § (1) bek. a) pont,
103. § (1) bek. a) pont; 1998. évi XIX. törvény 4. §, 331. § (1) bek.].
EBH2005.
EBH2005. 1235. Munkaviszony fennállása
akkor is megállapítható, ha a tevékenységet a jellege folytán a munkavállalónak
önállóan kell végeznie, azonban a munkaviszonyt megalapozó további lényeges
körülmények megállapíthatók (1992. évi XXII. törvény 1. §, 102. §, 103. §).
EBH2004. 1154. Az általános
élettapasztalatot kirívóan gondatlanul figyelmen kívül hagyó munkavállalói
magatartás kármegosztás alkalmazását indokolja [1992. évi XXII. törvény 103. §
(1) bekezdés b) pont, 174. § (3) bekezdés].
EBH2004.
EBH2004. 1050. Az együttműködési
kötelezettség megsértésének minősül, ha a munkavállaló a véleménynyilvánítás
jogával élve a munkáltatója fontos érdekét és a mértéktartás követelményét
mellőzve jár el [Mt. 3. § (3) bek., 103. § (1) bek. c) pont].
EBH2003.
EBH2002.
EBH2002.
EBH2002.
EBH2001. 566. Sztrájk idején a még
elégséges szolgáltatás teljesítése keretében munkát végző munkavállaló a
munkaviszonya alapján látja el a munkáját, ezért arra az Mt. szabályai
vonatkoznak (Mt. 103. §)
BH2008.
BH2007.
BH2006.
BH2006.
BH2006.
BH2006. 64. Rendkívüli felmondást
megalapozó kötelezettségszegésnek minősül, ha a munkavállaló egy munkatársa
számítógépét saját céljára használja; a munkáltatói jogkör gyakorlójával
szemben több esetben sértő, gúnyos hangnemet használ; illetve a munkáltató
gazdasági érdekét sértő tájékoztatást ad [1992. évi XXII. törvény 103. § (1)
bekezdés b), c) pont, 96. § (1) bekezdés a) pont].
BH2006.
BH2005.
BH2005.
BH2004. 388. Bizalomvesztésen alapuló
munkáltatói rendes felmondás jogszerű indokának minősül, ha a munkavállaló a
munkáltató előzetes tájékoztatása nélkül magáncélra jelentős anyagi előnyt
fogad el a munkáltatóval tartós jogviszonyban lévő gazdasági társaságtól [Mt.
96. § (1) bekezdés a) pont, 103. § (1) bekezdés c) pont].
BH2002. 244. II. A munkavállaló
munkavégzési, valamint együttműködési kötelezettségéből következik, hogy az
akadályoztatását, különösen a keresőképtelenségét a munkáltató tudomására kell
hoznia [Mt. 3. § (1) bek., 96. § (1) bek. a) pont, 103. § (1) bek. c) pont].
BH2002.
BH2001.
BH2001.
BH2000.
BH2000.
BH1999.
BH1998.
BH1998.
BH1998.
BH1997.
BH1997.
BH1996.
BH1996.
BH1994.
A munkavállalóval szembeni fő kötelezettsége a
munkaidőben történő rendelkezésre állás, valamint a személyes munkavégzés.
A munkavállaló köteles munkára képes állapotban,
megfelelő egészségi, szellemi, fizikai állapotban munkahelyén megjelenni. A
munkára képes állapot meglétét a munkáltató jogosult, és a munkavédelmi
szabályok értelmében köteles is ellenőrizni.
A munkavállaló csak a biztonságos munkavégzésre
alkalmas állapotban, az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munka
végzésére vonatkozó szabályok megtartásával végezhet munkát. A munkáltató
kötelessége az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeinek
megteremtése, a munkavállalók munkavégzésének szakmai irányítása, a
munkafolyamatokkal összefüggő tájékoztatás megadása, továbbá rendszeresen
meggyőződni arról, hogy a munkavállalók betartják-e a rájuk vonatkozó
rendelkezéseket.
A munkavállaló a biztonságos munkavégzésre
alkalmas állapotban történő munkavégzési kötelezettségéből eredően a
munkaidőben nem lehet alkoholtól befolyásolt állapotban, melyet a munkáltató
megfelelő vizsgálattal jogosult rendszeresen ellenőrizni.
A munkavállaló kötelezettségei közé tartozik
továbbá a munkáltató által kijelölt képzésben való részvétel. Feltétele, hogy a
munkáltató fizesse meg a képzés költségeit és a képzéssel kapcsolatban kiesett munkaidőre
a munkabért.
A munkavállaló köteles a munkaköréhez kötődő
előkészítő és befejező munkákat is elvégezni, amelyet a munkaidőbe be kell
számítani (pl. az üzlet kinyitása előtti és bezárása utáni munkák, áruk
kipakolása, napi bevétel elszámolása stb.).
A fentieken túl a munkavállalót ún. általános
titoktartási kötelezettség is terheli. Az üzemi, üzleti titok, illetve az
alapvető fontosságú információk körét mindig az adott munkáltató viszonylatában
lehet behatárolni, melyet általában a munkáltató meg is tesz. Üzleti titoknak
minősül a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó minden olyan tény, információ,
megoldás vagy adat, amelynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek által
történő megszerzése vagy felhasználása a jogosult jogszerű pénzügyi, gazdasági
vagy piaci érdekeit sértené vagy veszélyeztetné, és amelynek titokban tartása
érdekében a jogosult a szükséges intézkedéseket megtette.
Nem minősül üzleti titoknak az állami és a helyi
önkormányzati költségvetés, illetve az európai közösségi támogatás felhasználásával,
költségvetést érintő juttatással, kedvezménnyel, az állami és önkormányzati
vagyon kezelésével, birtoklásával, használatával, hasznosításával, az azzal
való rendelkezéssel, annak megterhelésével, az ilyen vagyont érintő bármilyen
jog megszerzésével kapcsolatos adat, valamint az az adat, amelynek megismerését
vagy nyilvánosságra hozatalát külön törvény közérdekből elrendeli. A
titoktartási kötelezettség fentiek szerinti új tartalma remélhetőleg kedvezően
segíti az esetleges jogviták rendezését.
A munkavállaló kötelezettségszegése a
legsúlyosabb esetben (pl. bizalmas információk rendszeres kiszivárogtatása a
konkurens cégnek) akár a rendkívüli felmondás alapjául is szolgálhat.
MK 122. - a munkavállaló munkára képes
állapotának követelménye, alkoholvizsgálat elvégzésére irányadó szabályok
EBH2002. 787. - munkavállaló távolmaradásának
bejelentési kötelezettsége
EBH2002. 690. - a munkavállaló helyettesítéséről
a munkáltatónak kell gondoskodnia
EBH2002. 677. - a munkaviszonyra jellemző alá-,
fölérendeltség és függőség fennállása
BH2002. 244. - keresőképtelenség bejelentésének
kötelezettsége
BH2002. 204. - munkavállaló tartós
alkalmatlansága
EBH2001. 566. - Sztrájk idején munkát végző
munkavállalóra vonatkozó szabályok
BH2001. 243. - alkoholtilalom megszegése miatti
szankció
BH2001. 138. - munkavállaló akadályoztatásának
bejelentési kötelezettsége
BH2000. 420. - munkavállaló köteles üzemi titkot
megőrizni.
BH2000. 267. - az alkalmasság kérdése nem
szűkíthető a szűken vett munkavégzésre
BH1999. 573. - a munkavállaló köteles
keresőképtelenségét bejelenteni
BH1998. 198. - alkoholvizsgálat elvégzésével
szemben támasztott követelmények
BH1997. 499. - vezetői munkakört betöltő
munkavállaló együttműködési kötelezettsége
BH1996. 563. - egyéni figyelmeztető sztrájk,
mint a munka megtagadása
Kapcsolódó jogszabályok:
- Ptk. 81. §-a az üzleti titokról,
- 1993. évi XCIII. törvény -a munkavédelemről,
- 2003. évi XXIV. törvény - (ún. üvegzseb
törvény) a köztulajdon használatának nyilvánosságával, átláthatóbbá tételével és
ellenőrzésének bővítésével összefüggő egyes törvények módosításáról,
- 16/1986. (XII. 17.) EüM rendelet az ittasság
véralkohol vizsgálatáról.
104.
§ (1) A
munkavállaló a munkát a munkáltató utasítása szerint köteles ellátni.
(2)
Nem köteles a munkavállaló teljesíteni az utasítást, ha annak végrehajtása
jogszabályba vagy munkaviszonyra vonatkozó szabályba ütközik. Ha az utasítás
végrehajtása kárt idézhet elő és a munkavállaló ezzel számolhat, köteles erre
az utasítást adó figyelmét felhívni. Utóbbi esetben az utasítás teljesítését
azonban nem tagadhatja meg.
(3)
A munkavállaló köteles megtagadni az utasítás teljesítését, ha annak
végrehajtása más személy életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül és
súlyosan veszélyeztetné.
(4)
Az utasítás jogszerű megtagadása nem menti fel a munkavállalót az alól, hogy
munkavégzés céljából továbbra is rendelkezésre álljon, és a jogszerű
utasításokat teljesítse.
(5)
Ha a munkavállaló az utasítás teljesítésének jogszerű megtagadása következtében
nem végez munkát, a kieső időre távolléti díjra jogosult.
BH2008.
BH2004. 390. II. A rendkívüli
felmondásra okot adó utasítás megtagadásának vizsgálata során jelentősége van
annak is, hogy az utasítás végrehajtását az erre feljogosított személy
megköveteli-e [MK 122. számú állásfoglalás 4. pont; Mt. 102. § (3) bekezdés a)
pont, 104. §; Mt. 96. § (1) bekezdés a) pont].
BH2002.
BH2000.
BH1996.
A munkavégzés tekintetében a munkáltatót
széleskörű utasítási jog illeti meg, amely a munkavállaló számára végrehajtandó
kötelezettségként jelenik meg, és amelyet a munkaköri feladatok ellátása során
maradéktalanul figyelembe kell vennie.
A munkáltató utasítási joga, az arra jogosult
személy megjelölése általában a szervezeti és működési szabályzatban,
ügyrendben, munkaköri leírásban határozható meg. A munkaviszony létesítését,
módosítását, megszüntetését kivéve, a munkavállaló közvetlen felettese
utasításra jogosultnak tekinthető.
A munkáltató utasításban határozhatja meg a
konkrétan ellátandó feladatot, a munkavégzés módját, a munkavégzés helyét, a
munkaidőt, a munkaidő beosztását, túlmunkavégzés elrendelését, az igénybe
vehető technikai segítséget, munkaeszközöket, munkavédelmi biztonsági
berendezéseket, a teljesítésre határidőt állapíthat meg stb.
A munkáltató az utasítást kiadhatja írásban,
illetve szóban egyaránt. A Munka tv. 6. §-a előírása alapján a munkáltató
köteles a nyilatkozatát (utasítását) írásba foglalni, ha azt a munkavállaló
kéri.
A munkáltatói utasítás jogellenes, károkozó,
mások egészségét veszélyeztető jellegétől függően, a munkavállalónak az
utasítás végrehajtására vonatkozó kötelezettsége is eltérő.
Lényeges kötelezettsége azonban a
munkavállalónak, hogy ha az utasítás végrehajtása közvetlenül és súlyosan
veszélyeztetné mások életét, testi épségét, egészségét, akkor annak
végrehajtását meg kell tagadnia.
Az utasítás megtagadása azonban csak a konkrét
feladat végrehajtására vonatkozik, és nem általánosságban jelenti a munkavégzés
alóli mentesülést.
BH2002. 76. - a munkáltató rendkívüli
felmondásának lehetséges okai
BH2000. 466. - munkáltatói utasítás nélkül
történő feladatátadás következménye
BH1996. 286. - munkáltatói utasítás
teljesítésének jogszerű indok nélküli megtagadása és következménye
105.
§ (1) A
munkáltató gazdasági érdekből ideiglenesen, a szokásos munkavégzési helyén
kívüli munkavégzésre kötelezheti a munkavállalót (kiküldetés). Ennek feltétele,
hogy a munkavállaló ezen időtartam alatt is a munkáltató irányítása és
utasításai alapján végezze a munkáját. Nem minősül kiküldetésnek, ha a
munkavállaló a munkáját - a munka természetéből eredően - szokásosan
telephelyen kívül végzi.
(2)
Változó munkahely esetén szokásos munkahelynek a munkáltató azon telephelye
minősül, ahol a munkavállaló munkáját a beosztása szerint végzi.
(3)
Nem kötelezhető beleegyezése nélkül más helységben végzendő munkára a nő
terhessége megállapításának kezdetétől gyermeke hároméves koráig. Ezt a
rendelkezést megfelelően alkalmazni kell a gyermekét egyedül nevelő férfira is.
(4)
Kiküldetés esetén a 83/A. § (2)-(3) bekezdésének rendelkezéseit megfelelően
alkalmazni kell.
(5)
Kiküldetés esetén - a felek eltérő megállapodása, illetve e törvény eltérő
rendelkezése hiányában - a munkavállalót a munkaszerződés szerinti munkabér
illeti meg. Ha a munkavállaló a kiküldetés során, részben vagy egészben,
munkakörébe nem tartozó feladatokat lát el, a munkavállalót megillető munkabér
megállapítása tekintetében a 83/A. § (5)-(7) bekezdésének rendelkezéseit
megfelelően alkalmazni kell.
(6)
Belföldi kiküldetés esetén, ha az utazási idő a munkavállaló munkaidő-beosztása
szerinti munkaidőn kívül esik, a munkavállalót - kollektív szerződés eltérő
rendelkezése hiányában - személyi alapbére negyven százaléka illeti meg.
(7)
A (6) bekezdés alkalmazása során utazási időnek minősül
a)
személygépkocsival
történő utazás esetén annak indulásától a megérkezéséig eltelt idő;
b)
tömegközlekedési
eszközzel történő utazás esetén annak indulásától a megérkezéséig tartó,
valamint az átszállással töltött idő;
c)
a
tömegközlekedési eszköz megérkezésétől a kiküldetés szerinti munkavégzés
megkezdéséig, valamint a munkavégzés befejezésétől a tömegközlekedési eszköz
indulásáig eltelt idő.
(8)
Kiküldetés esetén a jogszabály alapján járó költségtérítésen túlmenően a
munkáltató köteles a munkavállaló számára megfizetni a kiküldetés során
felmerülő szükséges és igazolt többletköltségeket.
EBH1999. 52. Helyettesítés az is, ha
az annak elrendelésére jogosult tudomásul veszi, hogy a munkavállaló
helyettesítést végez és ez a munkáltató érdekében indokolt és szükséges [Mt.
105. § (3) bek.].
BH2004.
BH2002. 243. I. A munkaszerződéstől
eltérő munkahelyen történő - nem átmeneti jellegű - munkavégzés egyoldalú
elrendelése jogszabályba ütközik. Az egyoldalúan módosított munkaszerződés
alapján a munkavállalót nem terheli munkavégzési kötelezettség, ezért a
kötelezettség teljesítésének elmaradása miatt a munkáltató nem szüntetheti meg
rendkívüli felmondással a munkavállaló munkaviszonyát [Mt. 82. § (1) bek., 105.
§].
BH2000.
BH1999. 426. Külön megállapodás
nélkül is megilleti a gépkocsivezetőt helyettesítő munkavállalót a
karbantartási díj, ha olyan gépkocsivezetőt helyettesít, aki ilyen díjazásra
jogosult [1992. évi XXII. törvény 105. § (3) bek.].
BH1998.
A 96/71/EK irányelvben foglaltaknak való
megfelelés tette szükségessé a kirendelésre vonatkozó szabályok módosítását. A
munkáltató működése során adódhatnak olyan körülmények, amelyek gyors reagálást
igényelnek és a munka ideiglenes jellege miatt célszerű volt megteremteni annak
lehetőségét, hogy a megváltozott feladatok ellátását a munkáltató a már meglévő
munkavállalóival oldhassa meg, azaz kiküldetés keretében végeztesse el a
munkát.
A kiküldetés során a munkáltató a szokásos
munkavégzési helyén kívüli munkavégzésre kötelezheti munkavállalóját akkor, ha
ezt gazdasági érdekei indokolják, és ennek időtartama csak ideiglenes.
Mint látjuk, a kiküldetés jellemzője, hogy a
munkavégzés a szokásos munkavégzési helyen kívül valósul meg. Nem keverendő ez
össze az olyan munkákkal, ahol a munka természetéből eredendően egyébként is a
szokásos telephelyen kívül történik a munkavégzés (pl. gázszerelő, vagy
tetőfedő munkája).
A kiküldetés elrendelésének további feltétele,
hogy a munkavállaló a kiküldetés időtartama alatt is a munkáltató irányítása és
utasításai alapján lássa el feladatát.
A kiküldetés, ideiglenes jellege miatt nem
igényli a munkaszerződés módosítását, tehát a munkáltató utasítással, a
munkavállaló hozzájárulása nélkül is rendelheti, akár írásban, akár szóban. Ha
a munkavégzés időtartama mégsem átmeneti, hanem tartós, akkor jogellenes a
kirendelésre vonatkozó munkáltatói utasítás.
A munkáltató a kiküldetésre vonatkozó utasítási
jogával azonban nem élhet korlátlanul:
- Egyrészt a személyi kört érintően. Fokozott
védelemben részesíti a gyermeket váró, illetve kisgyermeket nevelő nőket, a
gyermekét egyedül nevelő férfit.
- Másrészt a kiküldetés időtartamát illetően.
Így a kiküldetés maximális időtartama éves szinten nem haladhatja meg a 44
munkanapot, melyet egy naptári éven belül össze kell számítani. Utalunk továbbá
arra, hogy a kiküldetés időtartama, az átirányítással, a kirendeléssel,
valamint a más munkáltatónál történő munkavégzéssel együtt egy naptári éven
belül a 110 munkanapot nem haladhatja meg. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a
Munka tv. szerinti 44, illetve 110 napos időtartamra vonatkozó korlátok csak
akkor irányadóak, ha a kollektív szerződés nem, vagy másként nem rendelkezik
erről (a kollektív szerződés meghatározhat több, illetve kevesebb munkanapot is
éves szinten).
A kiküldetés elrendelésekor közölni kell a
munkavállalóval annak várható időtartamát, valamint ügyelni kell arra, hogy a
kiküldetés a munkavállalóra nézve ne legyen aránytalanul hátrányos.
A kiküldetés esetén a munkavállalót elsősorban a
munkáltatóval kötött megállapodás szerinti, vagy a Munka tv.-ben előírt díjazás
illeti meg. Ezek hiányában a munkavállaló a munkaszerződése szerinti díjazásra
jogosult.
A kiküldetés során előfordulhat, hogy a változás
nemcsak a munkavégzés helyét érinti, hanem a munkakör is változik, azaz részben
vagy egészben a munkakörébe nem tartozó feladatokat kell a munkavállalónak
ellátnia. Ebben az esetben az átirányítás keretében történő munkavégzés
díjazására irányadó szabályokat kell alkalmazni.
A kiküldetés irányulhat belföldre és külföldre
is. Előfordulhat, hogy a kiküldetés során a kiküldetés helyére történő utazás,
a visszautazás, illetve a visszautazás megkezdéséig eltöltött idő hossza olyan
mértékű, amely időtartam díjazására joggal tarthat igényt a munkavállaló.
BH2002. 243. - nem átmeneti jellegű munkavégzés
egyoldalú elrendelése jogellenes
BH1999. 426. - helyettesítő munkavállalót
megillető díj
EBH1999. 52. - helyettesítés az is, ha az annak
elrendelésére jogosult tudomásul veszi
BH1998. 196. - a helyettesítés és a
túlmunkavégzés közötti különbség
Kapcsolódó jogszabályok:
- Szja tv. 3. § - a kiküldetéssel kapcsolatos
napidíjjal, valamint a külföldi kiküldetéssel, külszolgálattal kapcsolatosan
elszámolható költségekkel összefüggésben definiálja e fogalmakat,
- 168/1995. (XII. 27.) Korm. rendelet - a
külföldi kiküldetéshez kapcsolódó elismert költségekről.
106.
§ (1) A
munkavállaló a munkáltatók között létrejött megállapodás alapján, más
munkáltatónál történő munkavégzésre is kötelezhető (kirendelés). Ennek
feltétele, hogy a munkavállaló kirendelésére ellenszolgáltatás nélkül kerüljön
sor és a munkavállaló a kirendelés során olyan munkáltatónál végezzen munkát,
a)
amelynek
tulajdonosa - részben vagy egészben - azonos a munkáltató tulajdonosával, vagy
b)
a két
munkáltató közül legalább az egyik valamely arányban tulajdonosa a másik
munkáltatónak, vagy
c)
a két munkáltató
egy harmadik szervezethez kötődő tulajdonjogi viszonya alapján áll kapcsolatban
egymással.
(2)
Az (1) bekezdés alkalmazása szempontjából nem minősül ellenszolgáltatásnak, ha
a két munkáltató megállapodása alapján a munkavállaló munkabérét, az ezzel járó
közterheket és a kirendeléssel felmerülő költségeket az a munkáltató viseli,
amelyhez a munkavállalót kirendelték, vagy ha a munkáltatók között
díjfizetésre, illetve egyéb elszámolásra - a kirendelésen kívül eső okból -
valamely szolgáltatás igénybevétele miatt kerül sor.
2007/126.
Adózási kérdés a munkavállaló
kirendelésének Áfa-törvénybeli megítélése
(3)
A kirendelés során - eltérő megállapodás hiányában - a munkaviszonyból származó
jogok és kötelezettségek azt a munkáltatót illetik meg, illetve terhelik,
amelyhez a munkavállalót kirendelték. A munkaviszony megszüntetésének jogát
csak a kirendelő munkáltató gyakorolhatja. A munkavállalót a munkáltatói jogok
gyakorlójának személyéről tájékoztatni kell.
(4)
Kirendelés esetén - eltérő megállapodás hiányában - a munkavállalót a
munkaszerződés szerinti munkabér illeti meg. Ha a munkavállaló a kirendelés
során, részben vagy egészben, munkakörébe nem tartozó feladatokat lát el, a
munkavállalót megillető munkabér megállapítása tekintetében a 83/A. § (5)-(7)
bekezdésének rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.
(5)
Kirendelés esetén a munkavállaló foglalkoztatása során alkalmazni kell a
kirendelés helye szerinti munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződés
munkaidőre és pihenőidőre, valamint - ha a munkavállalóra kedvezőbb - a munka
díjazására vonatkozó rendelkezéseit.
(6)
Kirendelés esetén a 83/A. § (2)-(3) bekezdésének, továbbá a 105. § (3),
valamint (6)-(8) bekezdésének rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.
EBH2002.
BH2003.
BH2000.
BH2000.
A kirendelés szabályainak megalkotását is - a
kiküldetéshez hasonlóan - a 96/71/EK irányelvben foglaltak átvétele indokolta.
A kirendelés során is a szokásostól eltérő
helyen történik a munkavégzés, de itt a munkavégzés másik munkáltatónál, annak
irányítása alatt zajlik.
Kirendelésnek az minősül, ha a munkáltatók
között létrejött megállapodás alapján, a munkavállalót eredeti munkáltatója más
munkáltatónál történő munkavégzésre kötelezi.
A kirendelés további kritériumai:
- a kirendelésre ellenszolgáltatás nélkül
kerüljön sor (ellenkező esetben nem kirendelésről, hanem munkaerő-kölcsönzésről
van szó), valamint, hogy
- a két munkáltató tulajdonosi kapcsolatban
álljon egymással. Ez megvalósulhat úgy, hogy azonos tulajdonban lévő két
munkáltató egymáshoz, vagy a munkáltató a tulajdonában lévő másik
munkáltatóhoz, vagy mindkét munkáltató egy harmadik szervezethez kötődő
tulajdoni viszonya alapján álljon kapcsolatban egymással és e körben kerüljön
sor a kirendelésre.
A kirendelés várható időtartamáról és a
munkáltatói jogkör gyakorlójáról a munkavállalót tájékoztatni kell, amelyet
célszerű írásban megtenni. A felek eltérő megállapodása hiányában a munkáltatói
jogokat az a munkáltató gyakorolja, ahol a tényleges munkavégzés történik, azaz
ahova a munkavállalót kirendelték.
A munkabér kérdésében is elsősorban a felek
megállapodása az irányadó, ennek hiányában alkalmazandó a Munka tv. szabálya,
miszerint a munkavállalót a munkaszerződés szerinti bére illeti meg. Ha a
kirendelés helye szerinti munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződés a
munkabérre vonatkozóan kedvezőbb szabályokat tartalmaz, akkor azt kell
alkalmazni.
Ha a kirendelés helye szerinti munkáltatónál
kollektív szerződés munkaidőre, pihenőidőre vonatkozó rendelkezést tartalmaz,
akkor azt a kirendelt munkavállaló viszonylatában is alkalmazni kell
(függetlenül attól, hogy az kedvezőbb-e a munkavállalóra nézve vagy sem).
Kirendelés során a munkáltatók kártérítési
felelőssége is sajátosan érvényesül:
- ha a munkáltatói jogokat az a munkáltató
gyakorolta, amelyikhez a munkavállalót kirendelték, és a kirendelő munkáltató
tevékenysége a munkavállaló munkavégzésével nincs összefüggésben, azt a
kérdést, hogy a kárt a munkáltató működési körén kívül eső elháríthatatlan ok
okozta-e, kizárólag a foglalkoztató munkáltató oldaláról kell vizsgálni és
elbírálni.
- egyéb esetekben a kirendelő vagy a
foglalkoztató munkáltató csak akkor mentesülhet a kártérítési felelősség alól,
ha bizonyítja, hogy a károsodást előidéző ok nemcsak a saját, hanem a másik
munkáltató működési körén is kívül esett, és az annak részéről sem volt
objektíve elhárítható.
A kirendelésre vonatkozó általános szabályok
alkalmazása során közömbös, hogy a kirendelésre belföldön, vagy külföldön kerül
sor.
Kirendelés esetén alkalmazni kell továbbá az
átirányításra, valamint a kiküldetésre vonatkozó egyes szabályokat.
A kirendelés időtartama alatt mint látjuk, a
munkáltatói jogköröket a tényleges munkavégzés helye szerinti munkáltató
gyakorolja, de a munkaviszony megszüntetésére csak a kirendelő munkáltató
jogosult.
MK 123. - a kirendelés alatt bekövetkezett
egészségkárosodásért való felelősség
BH2003. 297. - a munkavállaló a munkáltató
egyoldalú munkaszerződés-módosításnak minősülő utasításának nem köteles eleget
tenni
EBH2002. 686. - a munkavégzés helye csak közös
megegyezéssel módosítható
BH2000. 33. - a kirendelés helye szerinti
munkáltató kártérítési követelése
106/A.
§ (1)
Ha külföldi munkáltató munkavállalója - harmadik féllel kötött megállapodás
alapján, a 105. §, a 106. §, illetve a XI. fejezet szabályai szerint - a Magyar
Köztársaság területén végez munkát, a munkavállalóra
a)
a
leghosszabb munkaidő, illetve a legrövidebb pihenőidő mértéke,
b)
a
fizetett éves szabadság legalacsonyabb mértéke,
c)
a
legalacsonyabb munkabér,
d)
a
munkaerő-kölcsönzés feltételei,
e)
a
munkavédelmi feltételek,
f)
a
terhes, illetve kisgyermekes nők, valamint a fiatal munkavállalók
munkavállalási és foglalkoztatási feltételei, továbbá
g)
az
egyenlő bánásmód követelménye tekintetében - a (3) bekezdésben foglalt
kivétellel - a magyar munkajogi szabályokat kell alkalmazni.
(2)
Az épületek építésére, javítására, fenntartására, átalakítására vagy
lebontására vonatkozó építőmunkát, így különösen a kiásást, talajmozgatást,
tényleges építőmunkát, előre gyártott elemek összeszerelését és szétszedését,
felszerelést vagy bevezetést, átalakításokat, tatarozást, helyreállítást,
szétszerelést, lebontást, karbantartást, fenntartást, festési és takarítási
munkát, javításokat végző munkáltatók esetében az e tevékenység keretében
foglalkoztatott munkavállalóra - az (1) bekezdésben meghatározott feltételek
tekintetében - a jogszabályi rendelkezések helyett az egész ágazatra,
alágazatra kiterjedő hatályú kollektív szerződés rendelkezéseit kell
alkalmazni, feltéve, hogy a kollektív szerződés az adott jogosultság
vonatkozásában kedvezőbb feltételeket tartalmaz.
(3)
Az (1) és (2) bekezdés rendelkezéseit nem kell alkalmazni, ha az (1)
bekezdésben meghatározott feltételek tekintetében a kiküldött (kirendelt,
kölcsönzött) munkavállalóra - a munkaviszonyra egyébként irányadó jog, vagy a
felek eltérő megállapodása alapján - kedvezőbb szabályok az irányadóak.
(4)
Az (1) bekezdés c) pontjának alkalmazásában a legalacsonyabb munkabér
fogalmán a személyi alapbért, a rendkívüli munkavégzésért járó ellenértéket,
valamint a külföldi munkavégzésre tekintettel fizetett juttatást is érteni
kell. Nem kell a legalacsonyabb munkabérbe beszámítani a kiegészítő
nyugdíjpénztári befizetést, valamint a külföldi munkavégzésre tekintettel
fizetett költségtérítésnek azt a részét - különösen az utazás, lakás és ellátás
költségét -, amely után nem kell személyi jövedelemadót fizetni.
(5)
A belföldi munkáltatóval munkaviszonyban álló munkavállaló külföldi kiküldetése
(kirendelése, kölcsönzése) esetén - a munkavégzés helyén irányadó jogszabályi
rendelkezés hiányában - az (1)-(4) bekezdés rendelkezéseit megfelelően
alkalmazni kell.
A Munka tv. 106/A. § és a Munka tv. 106/B. §
beiktatását is a 96/71/EK irányelvben meghatározott szabályok átvétele tette
szükségessé. A gyakorlatban eddig is számos esetben foglalkoztattak
Magyarországon külföldi állampolgárt kvázi kiküldetés, kirendelés,
munkaerő-kölcsönzés keretében, de e foglalkoztatási formák fogalmi ismérvei és
a felek kapcsolatrendszere nem volt egyértelműen szabályozott. A vonatkozó
munkaügyi, munkavédelmi szabályok általában valamennyi munkavállalóra
kiterjednek, de ezek hatálya külföldi munkáltató általi kirendelés, kiküldetés,
munkaerő-kölcsönzés keretében történő foglalkoztatás során nem volt pontosan meghatározva.
A Munka tv. hatálya - eltérő rendelkezés
hiányában - nem terjed ki arra a munkaviszonyra, amelynek alapján a külföldi
munkáltató munkavállalója a munkát a Magyar Köztársaság területén kiküldetés,
kirendelés, vagy munkaerő-kölcsönzés keretében végzi. Ilyen eltérő rendelkezést
tartalmaz a Munka tv. 106/A. §, amelynek (1) bekezdése felsorolja, hogy ilyen
esetekben mely magyar munkajogi szabályok terjednek ki a külföldi munkáltató
munkavállalójára, ha a Magyar Köztársaság területén végez munkát.
A (2) bekezdésében felsorolt fizikai munkák
esetében - az (1) bekezdésben szerinti foglalkoztatási formákban - az adott
munkajogi szabályok helyett, az egész ágazatra, alágazatra kiterjedő kollektív
szerződésbeli szabályokat kell alkalmazni, feltéve ha e szabályok kedvezőbb
feltételeket tartalmaznak.
A Munka tv. hatálya szempontjából kiemelést
érdemel, hogy a Munka tv. 106/A. § (1) és (2) bekezdését nem kell alkalmazni a
kiküldött, kirendelt, kikölcsönzött munkavállalóra, ha az (1) bekezdés a)-g)
pontjaiban felsorolt feltételek tekintetében a munkaviszonyra egyébként
irányadó jog, vagy a felek eltérő megállapodása alapján kedvezőbb szabályok az
irányadóak. A munkaviszonyra irányadó jog tekintetében eligazítást nyújtanak a
nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejű rendelet 51-53. §-ai.
A Munka tv. 106/A. § (1)-(4) bekezdései a
külföldi munkáltató által Magyarországra kiküldött, kirendelt, kikölcsönözött
munkavállalóra vonatkozó speciális szabályokat tartalmazzák. Az (5) bekezdés
alapján ugyanezen szabályok megfelelően irányadóak a belföldi munkáltatóval
munkaviszonyban álló munkavállaló külföldi kiküldetése, kirendelése,
kikölcsönzése esetén is, ha a munkavégzés helye szerinti jogszabályok ezekről
nem rendelkeznek.
106/B.
§ (1) A
106/A. § rendelkezéseit nem kell alkalmazni a kereskedelmi hajózási
tevékenységet folytató munkáltató tengerjáró hajón foglalkoztatott személyzete
tekintetében.
(2)
A szállítási szerződés alapján az áru első összeszerelését vagy beszerelését
végző, a szállító által kiküldött munkavállalóra, a fizetett éves szabadság
legalacsonyabb mértéke és a legalacsonyabb munkabér tekintetében nem kell
alkalmazni a 106/A. § rendelkezéseit, ha a kiküldetés ideje nem haladja meg a
nyolc napot, kivéve, ha a 106/A. § (2) bekezdésében meghatározott tevékenység
végzésére kerül sor.
(3)
A belföldi munkáltató köteles biztosítani, hogy a telephelyére - a külföldi
munkáltató által a 106/A. §-ban meghatározott módon - kiküldött munkavállaló
tekintetében a 106/A. §-ban és a jelen §-ban meghatározott rendelkezések
alkalmazásra kerüljenek.
A Munka tv. 106/B. § azokat a kivételeket
fogalmazza meg, amely esetekben a 96/71 EK irányelvben foglaltakra tekintettel,
a Munka tv. 106/A. § rendelkezéseit nem kell alkalmazni.
A belföldi munkáltató kötelezettsége, hogy a
kiküldött munkavállalók vonatkozásában a fenti két szakasz rendelkezéseinek a
betartását biztosítsa.
E szabályok alkalmazása során nincs különbség a
tekintetben, hogy a munkavállalók EU tagállamból, vagy ún. harmadik országból
érkeznek.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2000. évi XLII. törvény a vízi közlekedésről -
VI. fejezet - az úszólétesítmények személyzetének munkaidejéről
107.
§ Mentesül
a munkavállaló a munkavégzési kötelezettsége alól
a)
amíg
állampolgári kötelezettségét teljesíti;
b)
közeli
hozzátartozója [139. § (2) bekezdés] halálakor, esetenként legalább két
munkanapon át;
c)
ha
keresőképtelen beteg;
d)
a
kötelező orvosi vizsgálat (ideértve a terhességgel összefüggő orvosi
vizsgálatot is) teljes időtartamára;
e)
amíg
önkéntes, illetőleg létesítményi tűzoltóként tűzoltási vagy műszaki mentési
szolgálatot lát el, feltéve, hogy a tűzoltás és a műszaki mentés nem munkaköri
kötelessége;
f)
a
véradás miatt távol töltött teljes időtartamra, a munkahelyen kívül szervezett
véradás esetén legalább négy órára;
g)
ha
elháríthatatlan ok miatt nem tud a munkahelyén megjelenni;
h)
munkaviszonyra
vonatkozó szabály vagy a munkáltató engedélye alapján;
i)
a külön
törvény szerinti emberi reprodukciós eljárással összefüggő kezelés teljes
időtartamára.
Indokolt
az is, hogy a reprodukciós eljárásban való részvétellel összefüggő orvosi
vizsgálat is az Mt. 107. § alapján a munkavégzési kötelezettség alóli -
fizetetlen, ám a munkáltató á1tal kötelezően biztosítandó - mentesülés
esetkörébe tartozzon. A felek együttműködési kötelezettségéből levezethetően a
munkaidő-kedvezményben való részesülés feltétele a lombikbébi programban való
részvétellel összefüggő orvosi vizsgálat igazolása a munkavállaló részéről,
azonban - tekintettel az ezzel összefüggő információ érzékeny voltára - a
munkavállaló mérlegelési körébe tartozik, hogy a lombikbébi programban való
részvételét a munkáltató tudomására hozza-e, és igénybe veszi-e a
munkaidő-kedvezményt, vagy a távollétet más módon, pl. szabadság kivételével
oldja meg.
EBH2007.
EBH2006.
BH2008.
BH2007.
BH2002.
A munkavállaló általános munkavégzési
kötelezettsége alóli mentesülés lehetséges eseteit nevesíti e paragrafus:
- Állampolgári kötelezettség teljesítésének
minősül, például: tanúként bírósági tárgyaláson való megjelenés, katonai
sorozáson való részvétel.
- A keresőképtelen betegség tanúsítására orvosi
igazolás szolgál, mely alapján mentesül a munkavállaló a munkavégzési
kötelezettség alól, függetlenül attól, hogy társadalombiztosítási ellátás
megilleti-e vagy sem.
- a kötelező orvosi vizsgálat (pl. tüdőszűrés),
külön kiemelve mentesítési okként fogadja el a terhességgel összefüggő
vizsgálatot.
- az önkéntes, ill. a létesítményi tűzoltót,
tűzoltás, mentés idejére is mentesíti a munkavégzési kötelezettsége alól. (A
mentés, tűzoltás stb. időtartamára a munkahelyén történt munkavégzési
kötelezettség alóli felmentés miatt kiesett jövedelmét az igénybe vevő téríti
meg.)
- A véradások számának csökkenésére tekintettel,
különösen fontos érdek fűződik e kedvezőtlen tendencia megfékezéséhez, ezért a
véradók ösztönzését szolgálja az f) pont.
- Elháríthatatlan oknak minősül a munkavállaló
személyétől függetlenül, objektíve bekövetkezett akadály, pl. árvíz, hóvihar,
baleset, vasutassztrájk stb. Ezek általában olyan közismert, vis maior
események, amelyek bekövetkeztét nem kell külön a munkavállalónak bizonyítania.
- Munkaviszonyra vonatkozó szabály miatti
mentesülés pl. a felmentés időtartama, tanulmányokhoz kötött munkaidő-kedvezmények.
- Az. un. lombikbébi programban részt vevő
munkavállaló is mentesül a munkavégzési kötelezettsége alól, amíg az ezzel
összefüggő kezelésen vesz részt.
A Munka tv. 107. § a)-b), d)-f) pontjai esetében
a munkavállalót a kieső időre távolléti díj illeti meg.
BH2002. 112. - sztrájk miatti munkaidő kiesés
munkavégzés alóli mentesülésnek minősül
Kapcsolódó jogszabályok:
- Ebt. tv. - 43-49. § - keresőképtelenség
108.
§ (1)
Ha a munkavállaló a munkaviszonyának fennállása alatt további munkaviszonyt
vagy munkavégzésre irányuló jogviszonyt létesít, köteles azt a munkáltatójának
bejelenteni.
(2)
A munkáltató - eltérő megállapodás hiányában - a jogviszony létesítését akkor
tilthatja meg, illetve a munkavállalót a jogviszony megszüntetésére akkor kötelezheti,
ha a további jogviszony a 3. § (5) bekezdésébe ütközik.
EBH1999.
BH1996.
BH1996.
A Munka Törvénykönyve nem tartalmaz a korábbi
másodállásra, mellékfoglalkozásra vonatkozó szabályozást. Helyette további
munkaviszony, illetve munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony kifejezés jelenik
meg.
E jogviszonyok köre rendkívül széles, például:
megbízási, vállalkozási jogviszony, egyéni vállalkozóként történő munkavégzés,
gazdasági társaság tagjaként történő személyes munkavégzés, de lehet
közszolgálati, közalkalmazotti egyéb szolgálati viszony is (ha e jogviszonyok
mellett a munkaviszony létesítése egyébként lehetséges). A tagsági viszony
bejelentésének kötelezettsége attól függ, hogy az együtt jár e konkrét
munkavégzési kötelezettséggel, vagy sem. Továbbá mérlegelendő az is, hogy az
adott társaság tevékenysége nem jelent e konkurenciát a munkáltatónak.
A további jogviszonyok létesítéséhez nem kell a
munkáltató engedélye, a munkavállalót csak bejelentési kötelezettség terheli. A
Munka tv. ugyan konkrétan nem írja elő az előzetes bejelentési kötelezettséget,
de a szabályozás lényegéből ez következik.
A bejelentés tartalmára vonatkozóan sincs
törvényi előírás, általában elegendő magát a munkavégzési tevékenység formáját,
annak tárgyát, vagy az elvégzendő munkát, annak napi (heti) időigényét, várható
időtartamát közölni a munkáltatóval.
A Munka tv. alapján egy esetben kötelezheti a
munkáltató a munkavállalót (ha már létrejött) a jogviszony megszűntetésére (ha
nem jött létre), megtilthatja annak megkötését, ha a munkáltató jogos gazdasági
érdekét veszélyeztető összeférhetetlenség áll fenn.
E szakasz alkalmazása során a munkáltatónak
ügyelni kell arra, hogy jogait rendeltetésszerűen gyakorolja, az a
munkavállalóval szemben indokolatlan, ésszerűtlen szigorító intézkedéseket ne
hozzon. A munkáltató döntésével szemben munkaügyi jogvita kezdeményezhető.
Ha a munkavállaló nem tesz eleget a munkáltató
kötelezésének, a további jogviszonyt nem szünteti meg és ezzel továbbra is
veszélyezteti a munkáltató jogos gazdasági érdekét, akkor a munkáltató élhet
akár a rendkívüli felmondás jogával is.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Munka tv.
191. §-a a vezető állású munkavállalóra eltérő összeférhetetlenségi szabályokat
állapít meg.
EBH1999. 148. - munkavégzésre irányuló
jogviszony bejelentésének elmulasztása
BH1996. 502. - gazdasági társaságban fennálló
tagsági viszony megítélése
BH1996. 450. - a munkáltató gazdasági érdekeinek
megsértése
109.
§ (1) A
munkaviszonyból származó kötelezettségeknek a munkavállaló által történt vétkes
megszegése esetére kollektív szerződés - az eljárási szabályok meghatározása
mellett - a 96. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül egyéb jogkövetkezményeket
is megállapíthat.
MK 122.
szám
I. Ha a
munkavállaló az alkoholtól befolyásolt állapotának vagy a reá vonatkozó
alkoholtilalom megtartásának ellenőrzésére irányuló vizsgálatban való
közreműködést megtagadja, ez önmagában is alkalmas lehet a törvény szerinti
hátrányos jogkövetkezmények alkalmazására.
II. Az
ilyen vizsgálatban való közreműködést megtagadó munkavállaló a munkavégzéstől
eltiltható, és emiatt jogszerű a munkabérének a megvonása is az eltiltás
időtartamára.
III. A
munkáltató köteles az általa végzett vizsgálat eredményéről a munkavállalót
írásban tájékoztatni. Ha a munkavállaló az eredményt nem fogadja el, a
bizonyítás a munkáltatót terheli.
(2)
A kollektív szerződés hátrányos jogkövetkezményként csak olyan, a
munkaviszonyhoz kötődő hátrányokat állapíthat meg, amelyek a munkavállaló
személyiségi jogait és emberi méltóságát nem sértik. Hátrányos jogkövetkezményként
pénzbírság nem írható elő.
(3)
Nem lehet a munkavállalóval szemben hátrányos jogkövetkezményt tartalmazó
intézkedést hozni, ha a vétkes kötelezettségszegés elkövetése óta egy év már
eltelt.
(4)
Hátrányos jogkövetkezménnyel járó intézkedés csak írásbeli, indokolt
határozatban szabható ki, amely tartalmazza a jogorvoslat lehetőségéről való
tájékoztatást is.
(5)
Hátrányos jogkövetkezmény kiszabására irányuló eljárásban biztosítani kell,
hogy a munkavállaló védekezését előadhassa és jogi képviselőt igénybe vehessen.
EBH2002.
EBH2001.
EBH1999. 47. Az alkoholteszter
eredménye általában igazolja, hogy a vizsgált személy szervezetében van-e
alkohol. Ha a kollektív szerződés munkaidőben teljes alkoholmentességet követel
meg, az alkoholos befolyásoltság konkrét mértéke nem perdöntő [Mt. 96. §, 109.
§].
BH2002. 115. Kollektív szerződés a
munkavállalókkal szemben alkalmazható hátrányos jogkövetkezmény elévülési
idejét a törvényben foglaltaktól eltérően - a munkavállalók előnyére - rövidebb
határidőben is meghatározhatja; ez a határidő, ugyanúgy mint a törvényben
meghatározott határidő - jogvesztő [Mt. 109. § (1) és (3) bek.].
BH2000.
BH1999. 275. Amennyiben a munkáltató
a munkaviszonyból származó kötelezettségét vétkesen megszegő munkavállalóval
szemben a rendkívüli felmondáson kívül egyéb jogkövetkezményeket kíván
megállapítani, azokat a kollektív szerződésben kell az eljárás rendjének
meghatározásával szabályoznia [1992. évi XXII. törvény 109. § (1) bek.].
BH1998.
BH1998.
BH1997. 462. Rendkívüli felmondás
megtámadása esetén a bíróság csak a felmondás jogszerűségét bírálhatja el, és
nem alkalmazhat a törvény által egyébként megengedett más joghátrányt [1992.
évi XXII. törvény 96. § (1) bek., 102. § (3) bek., 109. § (1) bek.].
BH1997.
BH1996.
A Munka tv. a fegyelmi felelősség intézményét
nem ismeri, csak a munkavállaló legsúlyosabb kötelezettségszegésének eseteire
biztosítja a munkáltatónak a rendkívüli felmondás jogát.
E szakasz lehetőséget teremt arra, hogy a felek
kollektív szerződésben meghatározzák a vétkes kötelezettségszegést megvalósító
egyes magatartásokat és az azokhoz fűződő egyéb hátrányos jogkövetkezményeket.
Ezek nevesítése önmagában még nem elegendő, szükséges, hogy az alkalmazásukra
vonatkozó eljárási szabályok is előre kimunkáltak legyenek.
Ebben meg kell határozni például, hogy ki
jogosult az eljárás megindítására, ki gyakorolja a fegyelmi jogkört, az egyéves
objektív határidőn belül egyes esetekben meddig lehet az eljárást megindítani,
rögzíteni szükséges az eljárás menetét, a szankcionálható magatartásokat, a
hátrányos jogkövetkezmény fajtáit (pl. jutalomból való kizárás, átmenetileg más
munkakörbe helyezése).
Figyelmet érdemel, hogy hátrányos
jogkövetkezményként pénzbírságot nem lehet megállapítani, és ügyelni kell arra,
hogy ha más feladattal bízzák meg a munkavállalót, akkor a munkaviszony elemei
átmenetileg módosulhatnak, ez azonban nem lehet olyan mértékű, hogy a megkötött
munkaszerződéshez képest végleges legyen.
Amennyiben nincs a munkáltatónál kollektív
szerződés kötésére jogosult szakszervezet, e szakasz alkalmazására sem kerülhet
sor, ugyanis csak kollektív szerződésben (a munkaviszony alanyainak konszenzusa
alapján) lehet e szabályokat rendezni, munkaszerződésben például nem.
A szabályozás kialakításánál ügyelni kell arra,
hogy ha a megfelelő eljárási szabályok hiányában nem állapítható meg, hogy ki
gyakorolja a fegyelmi jogkört, milyen feltételek mellett, és meddig lehet az
eljárást megindítani, lefolytatni, és milyen szabályok biztosítják az eljárás
alá vont megfelelő védekezését, akkor a joghátrányt tartalmazó intézkedés
jogellenesnek minősül.
MK 122. - a munkavállaló alkoholvizsgálata
EBH2002. 691. - megállapítható hátrányos
jogkövetkezmények
BH2002. 115. - Kollektív szerződés rövidebb
elévülési időt is megállapíthat
EBH2001. 567. - büntetés tartamának időtartama
BH2000. 31. - hátrányos jogkövetkezmény helyett
rendes felmondás
BH1999. 275. - eljárási kérdések szabályozása
kollektív szerződésben
EBH1999. 47. - kollektív szerződés
alkoholmentességet megkövetelő rendelkezése
BH1998. 357. - a jogviszony jellegét nem az
adott munkakör, hanem a munkáltató jellege határozza meg
BH1998. 197. - a kollektív szerződésben kell az
eljárási kérdéseket is szabályozni
BH1997. 462. - bíróság egyéb joghátrányt nem
állapíthat meg
BH1997. 371. - ösztönző bér visszavonása
feltételeinek okszerűsége
BH1996. 668. - hátrányos jogkövetkezményként
kiszabható intézkedés jogszerűsége