HARMADIK RÉSZ
A MUNKAVISZONY
I. fejezet
A munkaviszony alanyai
71.
§ A
munkaviszony alanyai a munkáltató és a munkavállaló.
A munkaviszony alanyai a munkáltató és a
munkavállaló.
A munkaviszony olyan foglalkoztatási jogviszony,
amely meghatározott munka, feladat tevékenység elvégzésére jön létre, a munkát
biztosító munkaadó és a munkát ellátó munkavállaló között. A munkaviszonyban a
felek közötti függőségi viszonyt a munkáltató széleskörű utasítási joga
jellemzi. Ebbe beletartozik például a munkaidő meghatározása, a munkavégzés
helyének kijelölése, a más munkahelyre történő beosztás joga, az átirányítás,
kirendelés, kiküldetés elrendelése, a munkaeszközzel, védőfelszereléssel való
ellátás kötelezettsége, a munkakör, munka feladat meghatározása, legalább a minimálbér
fizetés teljesítése stb. A munkavállaló a rábízott munkát köteles személyesen
elvégezni, más személyt annak ellátásába maga helyett nem vehet igénybe.
A gyakorlatban számos problémát vethet fel a
foglalkoztatási jogviszonyok elhatárolása egymástól, különösen, amikor a
munkaviszonyra tekintettel fizetett járulékok, vagy a munkajogi szabályok
alkalmazásának elkerülése céljából a munkaviszony helyett, a polgári jog körébe
tartozó megbízási, vagy vállalkozási szerződést kötnek.
A megbízási jogviszony alanyai a megbízó és a
megbízott, aki köteles a rábízott ügyet személyesen ellátni. Más személyt,
helyettest maga helyett meghatározott feltételek esetén, vagy a megbízó
hozzájárulásával vehet igénybe az ügy ellátása érdekében.
A vállalkozási jogviszony alanyai a vállalkozó
(aki eredmény létrehozására vállal kötelezettséget) és a megrendelő (aki a
szolgáltatás átvételére és vállalkozási díj fizetésére köteles), de lehetőség
van arra is, hogy több vállalkozó, több megrendelővel kössön szerződést,
továbbá hogy a vállalkozó alvállalkozókat vegyen igénybe.
A felek között létrehozni kívánt jogviszony -
munkaviszony, megbízási, illetve a vállalkozási jogviszony, - a munkavégzés
alapját képező szerződés típusának megválasztására a jövőben még nagyobb
figyelmet kell fordítani, tekintettel arra, hogy e tárgykört érintően módosult
a Munka Törvénykönyve, és a Munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény is.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy 2007. január
1-jétől megszűnt az EMMA, az Flt. 57/B-E. §-ai hatályon kívül helyezésre kerültek.
Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2006. évi CXXXI. törvény
egészítette ki az Art. 16. §-át, amely a munkáltató bejelentési
kötelezettségére vonatkozó új szabályokat részletezi. Ennek lényege, hogy a
munkáltató és a kifizető (ideértve a kiegészítő tevékenységet folytatónak nem
minősülő, Tbj. - 4. § b) pontja szerinti egyéni vállalkozót és a biztosított
mezőgazdasági őstermelőt) az illetékes elsőfokú állami adóhatóságnak köteles
bejelenti az általa foglalkoztatott biztosított foglalkoztatással kapcsolatos
adatait.
Kapcsolódó jogszabályok:
- Art. 16. §-a - a foglalkoztató bejelentési
kötelezettségei
- 67/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet az Egységes
Munkaügyi Nyilvántartással kapcsolatos bejelentési és nyilvántartási
kötelezettség szabályozásáról
- 18/2004. (IV. 25.) FMM rendelet - az Egységes
Munkaügyi Nyilvántartás keretében használt azonosító kódok képzésére, kiadására
és alkalmazására vonatkozó szabályokról
- Ptk. 389. § - vállalkozási szerződés
- Ptk. 474. § - megbízási szerződés
- 1996. évi LXXV. törvény - a munkaügyi
ellenőrzésről
72.
§ (1)
Munkaviszonyt munkavállalóként az létesíthet, aki tizenhatodik életévét
betöltötte.
(2)
Korlátozottan cselekvőképes személy törvényes képviselőjének hozzájárulása
nélkül is létesíthet munkaviszonyt.
(3)
A munkaviszony szempontjából fiatal munkavállaló az, aki tizennyolcadik
életévét még nem töltötte be.
(4)
Munkaviszonyt létesíthet - az (1) bekezdéstől eltérően - a tizenötödik életévét
betöltött, általános iskolában, szakiskolában, középiskolában nappali rendszerű
képzés keretében tanulmányokat folytató tanuló az iskolai szünet alatt.
(5)
A tizenhat éven aluli fiatal munkavállaló munkaviszony létesítéséhez törvényes
képviselőjének hozzájárulása is szükséges.
(6)
Az (1)-(5) bekezdésben foglalt rendelkezésektől érvényesen eltérni nem lehet.
(7)
A tanköteles fiatal munkavállaló a gyámhatóság engedélye alapján, a külön
jogszabályban meghatározott művészeti, sport-, modell- vagy hirdetési
tevékenység keretében az (1) és a (4) bekezdésben meghatározott feltételektől
eltérően is foglalkoztatható.
A Munka tv. már nem a tankötelezettség
teljesítéséhez köti a munkaviszony létesítésének feltételét, hanem életkorhoz,
azaz egyértelműen meghatározza, hogy munkavállaló csak az lehet, aki a 16.
életévét betöltötte.
Az általános szabály alól kivételt képez az
általános iskolában, szakiskolában, középiskolában nappali rendszerű képzés
keretében tanulmányokat folytató tanuló, aki az iskolai szünet alatt
munkaviszonyt már akkor is létesíthet, ha a 15. életévét betöltötte.
A 16 éven aluli fiatalkorú munkaviszonyának
létesítéséhez a munkáltatónak be kell szereznie a törvényes képviselő (pl.
szülő, vagy gyám, vagy gondnok, vagy nevelőintézet vezetője) hozzájárulását is.
A munkáltatónak egy írásbeli nyilatkozatot kell kérni a szülőtől, amiben
kijelenti, hogy a munkaviszony létesítéséhez hozzájárul. Ezt a munkaviszony
létesítésével kapcsolatos egyéb dokumentumokkal együtt javasolt megőrizni, hisz
a munkaügyi ellenőrzés során ez is vizsgálható. A hozzájáruló nyilatkozat
beszerzése nem csak az első, hanem - a 16. éves életkori határig - bármely
újonnan létesítendő munkaviszony megkezdése előtt szükséges.
A korlátozottan cselekvőképes személyek
bármiféle hozzájárulás nélkül lehetnek munkavállalók. Ezzel kapcsolatban az
egyes polgári jogi alapfogalmak magyarázataként szükségesnek tartjuk a Ptk.
vonatkozó szakaszainak ismertetését, miszerint korlátozottan cselekvőképes:
- az a kiskorú, aki 14. életévét már betöltötte,
de 18. életévét még nem érte el, és nem cselekvőképtelen, illetve még nem
kötött házasságot. (A házasságkötés a nagykorúság megszerzésével jár.)
- az a nagykorú személy, akit a bíróság ilyen
hatállyal gondnokság alá helyezett.
A fiatal munkavállaló fogalmának meghatározását
az indokolta, hogy a fiatalok fejlődésére, testi épségére, egészségére irányadó
korlátozó, tiltó rendelkezések, munkavédelmi előírások, a polgárjogi szabályok
szerint házasságkötésük révén nagykorúnak tekintett 18 év alatti fiatalkorúak
esetében is alkalmazásra kerüljenek.
A (7) bekezdésben meghatározott tevékenységet
végző tanköteles fiatal munkavállalóra kivételes szabályok vonatkoznak. A
tankötelezettségi korhatár egyrészt megmaradt a 16. életév, de emellett új
szabály, hogy aki az 1998/1999. tanévben kezdte meg az általános iskola első
osztályát, tankötelezettsége annak a tanévnek a végéig áll fenn, melyben a 18.
életévét betöltötte. A 16. életévének betöltése után kérelmére megszűnik annak
a tankötelezettsége, aki érettségi vizsgát tett, vagy államilag elismert
szakképesítést szerzett, illetve házasságkötés révén nagykorúvá vált, vagy
gyermekének eltartásáról gondoskodik. A tankötelezettség az általános iskolában
és az ötödik évfolyamtól kezdődően a gimnáziumban teljesíthető. A
tankötelezettség - ha a törvény másképp nem rendelkezik - a kilencedik
évfolyamtól kezdődően a szakközépiskolában és szakiskolában is teljesíthető.
Tanköteles fiatal munkavállalók
foglalkoztatására gyakran van igény művészeti, sport, modell, vagy hirdetési
tevékenység során, ezért lehetőség van arra, hogy a 16. életévét még be nem
töltött fiatal - ilyen tevékenységi körökben - az életkori határok figyelembe
vétele nélkül foglalkoztatható legyen. Alkalmazásuk korlátja, hogy ehhez
előzetesen be kell szerezni a gyámhatóság engedélyét. A tanköteles fiatal
munkavállaló az (1) és (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően foglalkoztatható,
ha a Munka tv. 203. §-a felhatalmazás alapján az ágazati miniszter ezt külön
szabályozta. Az ifjúsági és sportminiszter például élt e jogával.
EBH2001. 562. - sporttevékenység ellátása
munkaszerződés alapján
Kapcsolódó jogszabályok:
- Ptk. 12. §,
- 7/2001. (X. 4.) ISM rendelet - a tanköteles
fiatal munkavállaló sportcélú foglalkoztatásáról
- 1993. évi LXXIX. törvény - a közoktatásról
72/A.
§ Ha a
tizennyolcadik életévét még be nem töltött személy nem munkaviszony, hanem
munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében végez munkát, a jogviszony
létesítésére a 72. §, a 76. § (3) bekezdése, valamint 79. § (3)-(4) bekezdése
és (5) bekezdése második mondata rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.
Ezen túlmenően a foglalkoztatás során az e törvénynek a fiatal munkavállalók
foglalkoztatására vonatkozó szabályait is alkalmazni kell.
Tekintettel arra, hogy 18. év alatti fiatalkorú
nemcsak a munkaviszony, hanem más munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony (pl.
megbízási jogviszony) alanya is lehet, ezért indokolt a fiatal munkavállalók
jogainak és egészségének védelme érdekében a munkaügyi szabályok alkalmazását e
jogalanyi körre is kiterjeszteni.
A munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyok
létesítése esetén, pl. a megbízási szerződés megkötése előtt vizsgálni kell,
hogy a megbízott elérte-e azt az életkort (15. illetve 16. életév), amikor
szerződést lehet vele kötni, a foglalkoztatáshoz szükséges-e szülői
hozzájárulás, gyámhatósági engedély, a jogviszony milyen időtartamra köthető,
továbbá milyen egyéb, fiatal munkavállalóra vonatkozó törvényi szabályt kell
figyelembe venni.
A korlátozottan cselekvőképes személy 16.
életéve betöltése után törvényes képviselőjének hozzájárulása nélkül létesíthet
munkavégzésre irányuló további jogviszonyt, a keresetével önállóan
rendelkezhet, annak erejéig kötelezettséget vállalhat. A Ptk. szerint a
korlátozottan cselekvőképes kiskorú ezért a keresménye erejéig például
érvényesen vállalhat kezességet.
AM könyvvel történő foglalkoztatás során
munkavállaló lehet:
- külföldi állampolgár munkavállaló esetén az a
személy, aki Magyarországon működő szakiskolával, középiskolával, alapfokú
művészetoktatási intézménnyel, felsőoktatási intézménnyel nappali tagozatos tanulói,
illetve hallgatói jogviszonyban áll,
- az a külföldi személy, aki az Flt. 7. § (2)
bekezdése szerint engedély nélkül foglalkoztatható,
- az a külföldi személy, aki magyar
állampolgárral Magyarországon együtt élő házastárs, továbbá a magyar állampolgár
olyan özvegye, aki az elhunyt házastárssal annak halála előtt legalább egy évig
Magyarországon együtt élt,
- a fentiek hatálya alá nem tartozó külföldi
személy, mezőgazdasági munkavégzés keretében történő foglalkoztatása esetén.
73.
§ Munkáltató
az lehet, aki jogképes.
BH2007. 198. Betéti társaság
munkáltató megszűntnek nyilvánításáról szóló bizonyítékok fennállásakor a
jogképesség vizsgálata szükséges (1952. évi III. törvény 48. §; 1992. évi XXII.
törvény 73. §).
BH2004.
BH1997.
Munkáltató jogalanyiságának egyedüli kritériuma
a jogképesség. A Ptk. alapján jogképes az, akinek jogai és kötelességei
lehetnek: ilyen az ember, az állam, a jogi személy, a jogi személyiséggel nem
rendelkező egyéb szervezet (mely munkaviszony alanya lehet).
Az Alkotmány rendelkezése szerint a Magyar
Köztársaságban minden ember jogképes.
A jogképesség általános, egyenlő és feltételen.
A magánszemély munkáltatónak nem feltétele a cselekvőképesség, így kiskorú,
vagy bírósági döntés alapján korlátozottan cselekvőképes személy is lehet
munkáltató, de helyette a törvényes képviselő jár el.
A munkáltatóra, mint jogalanyra vonatkozó
szabályozás során a Munka tv. minden megkülönböztetés nélkül, azonos jogokat és
kötelezettségeket állapít meg:
- a természetes személy (pl. egyéni vállalkozó
vagy bármely magánszemély, aki munkát végeztet),
- a jogi személy (pl. állami vállalat, tröszt,
egyéb állami gazdálkodó szerv, szövetkezet, közhasznú társaság, jogi
személyiségű gazdasági társaság: közös vállalat, korlátolt felelősségű
társaság, részvénytársaság), illetve
- jogi személyiséggel nem rendelkező (pl.
közkereseti, betéti társaság) munkáltatókra egyaránt.
BH1997. 375. - munkáltatói jogkör gyakorlására
jogosult személy
Kapcsolódó jogszabályok:
- Ptk. 685. § c) pontja: gazdálkodó szervezetek
köre
74.
§ (1) A
munkáltató köteles a munkavállalóval közölni, hogy a munkaviszonyból eredő
munkáltatói jogokat és kötelességeket (munkáltatói jogkör) mely szerv vagy
személy gyakorolja, illetve teljesíti.
(2)
Ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított szerv, illetőleg személy
gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a munkavállaló a körülményekből
alappal következtethetett az eljáró személy (szerv) jogosultságára.
(3)
Az (1)-(2) bekezdésben foglalt rendelkezésektől érvényesen eltérni nem lehet.
EBH2001.
BH2006.
BH2004. 332. Munkaviszony nem
létesülhet, ha a munkáltatói jogkör gyakorlója és a munkavállaló személye
azonos. - Munkaviszony hiányában az érvénytelenség jogkövetkezményei nem
alkalmazhatók (Mt. 74. §, 10. §).
BH2004. 77. II. A munkakörrel
összeférhetetlen tevékenység engedély nélküli folytatása megalapozza a
rendkívüli felmondást (Mt. 74. §, 96. §)
BH2001. 192. I. A munkáltatói jogkör
gyakorlása szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a jognyilatkozat közlése
kinek a közreműködésével történt meg (Mt. 74. §).
BH1997.
BH1997.
BH1997.
BH1992.
A munkáltatói jogkör kiterjed a munkaviszony
létesítésére, megszüntetésére, a munkaviszonnyal összefüggő bármely intézkedés,
utasítás megtételére. A munkáltatói jogkört valamely e jogkörrel felruházott
személy vagy szerv is elláthatja. Így például a szervezeti működési
szabályzatban, alapító okiratban, közgyűlés határozatban célszerű kijelölni a
megbízott személyt, vagy felsorolni azt, hogy a jogviszony létesítése,
megszüntetése tekintetében ki gyakorolja a munkáltatói jogkört, továbbá mely
jogkörök kerültek átruházásra a közvetlen vezetőre.
Gazdasági társaságok esetében a Gt. nemcsak azt határozza
meg, hogy ki gyakorolhatja a munkáltatói jogokat, hanem arra is választ ad,
hogy az egyes tisztségek milyen jogviszonyban tölthetők be.
A Gt. alapján a munkáltatói jogok gyakorlóját
elsősorban a társasági szerződésben, alapító okiratban, alapszabályban lehet
meghatározni. Ennek hiányában irányadó a Gt.-nek az a szabálya, miszerint a
társaság munkavállalóival szemben a munkáltatói jogokat a vezető tisztségviselő
gyakorolja. Részvénytársaság esetében a munkáltatói jogok gyakorlása az alapító
okiratban meghatározott keretek között az igazgatóság feladata. (Az igazgatóság
a részvénytársaság ügyvezető szerve, amely legalább három, legfeljebb tizenegy
természetes személy tagból áll és elnökét maga választja tagjai közül.)
Több vezető tisztségviselő esetén a társasági
szerződés vagy a társaság legfőbb szervének határozata a munkáltatói jogok
gyakorlását (vagy egyes munkáltatói jogköröket) az egyik vezető
tisztségviselőre, illetve más, a gazdasági társasággal munkaviszonyban álló
személyre ruházhatja át.
2006. július 1-jétől hatályba lépett (új) Gt.
Kimondta, hogy a vezető tisztségviselői jogviszony egy sajátos társasági
jogviszony, amelyre a Gt. szabályai irányadóak, háttérszabályként a Ptk.
megbízási szerződésre vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
Munkaviszonyban tehát a vezetői tisztségviselői tevékenység nem látható el.
Kivételt teremtett azonban az (új) Gt. átmeneti rendelkezése, amely kimondja,
hogy aki e tisztség ellátására 2006. július 1-je előtt munkaviszonyt
létesített, a munkaviszony megszűnéséig, de legfeljebb a megválasztásától
számított 5 évig továbbra is munkaviszony keretében láthatja el e tisztséget.
A 2007. évi LXI. törvény 35. § (2) bekezezése
azonban akként módosította 2007. szeptember elsejével a Gt. 22. § -ának (2)
bekezdését, hogy a vezető tisztség ismét ellátható munkaviszony keretében.
Lényeges, hogy a munkáltató közölje (akár
írásban, vagy akár szóban) a munkavállalóval, hogy ki gyakorolja a munkáltatói
jogokat, illetéktelen személytől származó utasítás ugyanis érvénytelen. Kivétel
ez alól, ha a munkavállaló a körülményekből alapos okkal következtethetett az
illető személy jogosultságára. A munkáltatói jogkör gyakorlására jogosult
vezető (vezetői szint) változhat a munkaviszony fennállása alatt, ezért erről
is tájékoztatni kell a munkavállalót.
BH2004. 77. - munkáltatói jogkör átruházásáról
szóló tájékoztatás elmaradása
EBH2001. 462. - taggyűlés munkáltatói jogköre
BH2001. 192. - munkáltatói jogkör gyakorlása más
személy közreműködésével
BH1997. 212. - munkáltatói döntés közlése jogi
képviselő útján
BH1997. 100. - rendkívüli felmondás
érvénytelensége, ha nem a munkáltató jogkör gyakorlója élt e jogával
Kapcsolódó jogszabályok:
- új Gt. 28. § - vezető tisztségviselő
munkáltatói jogköre
75.
§ (1)
Nőt és fiatal munkavállalót nem szabad olyan munkára alkalmazni, amely testi
alkatára, illetve fejlettségére tekintettel rá hátrányos következményekkel
járhat. Azokat a munkaköröket, amelyekben nő vagy fiatal munkavállaló nem, vagy
csak meghatározott munkafeltételek biztosítása esetén, illetve előzetes orvosi
vizsgálat alapján foglalkoztatható, jogszabály határozza meg.
(2)
Jogszabály - az Országos Érdekegyeztető Tanács meghallgatásával - az egészség
védelme céljából vagy egyébként közérdekből a munkaviszony létesítésének
feltételeit e törvény rendelkezésein túlmenően is meghatározhatja, továbbá
meghatározott munkakörök betöltését szakképesítéshez és gyakorlati időhöz
kötheti.
(3)
A külön jogszabályban meghatározott egészségkárosodott, megváltozott
munkaképességű munkavállalók alkalmazása, illetve foglalkoztatása tekintetében
jogszabály - az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetértésével - eltérő
szabályokat állapíthat meg.
A nemük, koruk, egészségi állapotuk miatt a
munkavállalók bizonyos köre azonos munkakörülmények mellett is fokozott
veszélynek van kitéve.
A munkaköri, szakmai, személyi higiénés
alkalmasság orvosi vizsgálatról és véleményezésről szóló 33/1998. (VI. 24.) NM
rendelet melléklete tartalmazza az ún. sérülékeny csoportok egészségét
potenciálisan károsító, tiltást igénylő megterhelések jegyzékét. Ebben
meghatározásra került például, hogy nők, fiatalkorúak, terhesek, 45 év
felettiek foglalkoztatása során milyen tényezőket kell figyelembe venni. A
rendelet hatálya kiterjed minden munkáltatóra, aki a munkavédelmi törvényben definiált
szervezett munkavégzés keretében munkavállalót foglalkoztat. A munkáltató az
egészséget nem veszélyeztető és biztonságot munkavégzés munkáltatói
feladatainak teljesítése érdekében köteles munkavállalót kijelölni, vagy e
feladatot külső szolgáltatás útján ellátni. A munkavállalók pedig a munkáltatói
feladatok végrehajtásának ellenőrzésére jogosultak a munkavállalók közül
munkavédelmi képviselőt választani.
Az egyes munkakörök betöltéséhez szükséges
szakképesítések körét az ágazati miniszteri rendeletek határozzák meg.
2008. január 1-jétől új szabályok léptek
hatályba a megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjára vonatkozóan,
amelyeket a 2007. évi LXXXIV. törvény tartalmaz. Az új rendelkezések célja,
hogy a rokkant és megváltozott munkaképességű emberek egészségi állapotának
felülvizsgálata alapján, elősegítsék az újbóli elhelyezkedésüket. Egy olyan
foglalkoztatás-központú rehabilitációs rendszert kívánt a jogalkotó létrehozni,
amelyben a legfontosabb szempont, hogy a rehabilitálható személyek a passzív
ellátás helyett, elhelyezkedjenek akár átképzésük folytán, vagy a megfelelő új
munkakör megtalálása révén.
A változás első lépését jelenti, hogy a
megváltozott munkaképességű emberek egészségi állapotának felülvizsgálata
elkezdődött. Ennek során felmérik, hogy az egészségkárosodás milyen mértékű,
milyen munkaköri feladat ellátására alkalmas az érintett, mely készségek
fejleszthetőek.
Az új minősítési rendszer alapján legalább 50
%-os egészségkárosodást szenvedett személyek számára rehabilitációs járadék
kerül megállapításra, amelyet 3 éven keresztül folyósíthat a
társadalombiztosítás, ha az érintett az egyéb feltételekkel rendelkezik. Ezek a
következők: 50-79 %-os egészségkárosodás, és korábbi, vagy új munkakörben
rehabilitáció nélkül nem foglalkoztatható; kereső tevékenységet nem folytat;
vagy a keresete legalább 30 %-kal alacsonyabb az egészségkárosodást megelőzőt 4
naptári hónapra vonatkozó jövedelménél, továbbá rehabilitálható, és az életkora
szerint a szükséges szolgálati időt megszerezte. A rehabilitációs járadék
társadalombiztosítási ellátás. A folyósítás feltétele többek között, hogy a
járadékban részesülő együttműködjön a munkaügyi központtal, együttműködési
megállapodás keretében határozzák meg, hogy milyen lépéseket kell tenni ahhoz,
hogy el tudjon helyezkedni. A munkáltatók részére bértámogatás,
költségkompenzáció, a munkahelyi környezet átalakításához adható támogatás. A
rehabilitációs járadékban részesülő személy jogosult az Flt. 14. §-ában
meghatározott képzésben részt venni, illetve támogatható önfoglalkoztatóvá
válása is.
A rehabilitációs járadék összege megegyezik a
rokkantsági nyugdíj (III. rokkantsági csoport) összegének 120 %-ával (ez
A rehabilitációs járadék iránti igény
elbírálásához, a munkaképesség csökkenés elbírálásához az Országos
Orvosszakértői Intézet ad szakvéleményt.
EBH2001. 578. - átmeneti vagy a rendszeres
szociális járadékra jogosultság
EBH2001. 481. - üzemi balesetet szenvedett
kereset-kiegészítésre való joga
BH1990. 489. - rehabilitációs eljárás
lefolytatásának kötelezettsége
BH1990. 116. - a munkáltató
továbbfoglalkoztatási kötelezettsége
BH1986. 163. - felmondási védelem érvényesülése
megváltozott munkaképességű munkavállaló esetében
Kapcsolódó jogszabályok:
- 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről
- 6/1994. (VIII. 31.) MüM rendelet a szakmai
követelmények kiadásáról
- 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet a munkaköri,
szakmai, személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatról és véleményezésről
II. fejezet
A munkaviszony létesítése
75/A.
§ (1) A
munkavégzés alapjául szolgáló szerződés típusának megválasztása nem irányulhat
a munkavállaló jogos érdekeinek védelmét biztosító rendelkezések
érvényesülésének korlátozására, illetve csorbítására.
(2)
A szerződés típusát elnevezésétől függetlenül, az eset összes körülményére -
így különösen a felek szerződéskötést megelőző tárgyalásaira, a szerződés megkötésekor,
illetve a munkavégzés során tett jognyilatkozataira, a tényleges munkavégzés
jellegére, a 102-104. §-okban meghatározott jogokra és kötelezettségekre -
tekintettel kell megítélni, illetve megállapítani.
EBH2005.
A Munka tv. 1. §-át követő magyarázatban már
részletesen kifejtettük a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyok (pl. a
munkaviszony, a megbízási, a vállalkozási jogviszony) jellemző sajátosságait és
különbségeit. Utaltunk arra, hogy a foglalkoztatók gazdasági okokból, a
munkabérfizetéshez kötődő egyéb járulékfizetési kötelezettség elkerülése,
valamint a Munka tv. egyes rendelkezéseinek (pl. felmondási védelemre vagy a
rendkívüli munkavégzésre, a heti pihenőidőre vonatkozó szabályok) kijátszása
érdekében az egyébként munkaviszony jellegű foglalkoztatásra is sok esetben
megbízási vagy vállalkozási szerződést kötnek. Ezekben a szerződésekben azonban
gyakran megtalálhatók olyan sajátos elemek, például: a munkaidő kezdete, vége,
túlóra elszámolása, a szabadságos napok száma, amelyekből arra lehet
következtetni, hogy a felek között munkaviszony jött létre és a megkötött
szerződés ebből kifolyólag ún. színlelt szerződésnek minősül.
A szerződés típusát elnevezésétől függetlenül az
összes körülményre tekintettel kell megítélni. Az új rendelkezés meghatározza
továbbá, hogy melyek azok a szempontok, amelyek figyelembe vétele, illetve
vizsgálata segít megállapítani a szerződés ténylegesen létrejött típusát. A
rendeltetésszerű joggyakorlás elvével összhangban, az (1) bekezdés deklarálja
továbbá, hogy a munkavégzés alapjául szolgáló szerződés típusának megválasztása
nem irányulhat arra, hogy a munkavállaló jogos érdekeinek védelmét biztosító
rendelkezések érvényesülését korlátozza, illetve csorbítsa.
- A megbízási jogviszony alapján a megbízott
kötelezettséget vállal a megbízó által rábízott ügy ellátására, ennek érdekében
tevékenység kifejtésére. A megbízást a megbízó utasításai szerint és érdekének
megfelelően kell teljesíteni, de nincs olyan alá-fölé rendeltségi függőségi
viszony, mint munkaviszony esetén. A megbízott személy általában személyesen
köteles a rábízott ügyet ellátni, de a megbízó hozzájárulásával igénybe vehet
más személyt is. Megbízási szerződés szóban és írásban is köthető.
- A vállalkozási jogviszony keretében a vállalt
tevékenységgel elérhető, s a szerződésben meghatározott eredmény létrehozása,
valamely dolog tervezése, elkészítése, javítása, átalakítása a döntő, mellyel
szemben a megrendelő kötelezettsége díjfizetésben és a szolgáltatás átvételében
áll. A vállalkozó önállóan, saját munkaeszközével végzi munkáját, de igénybe
vehet más alvállalkozót. A vállalkozási szerződést általában írásban kell
megkötni.
A különféle jogviszonyok sajátosságaira
tekintettel, a felek a jogszabályi keretek között szabadon dönthetnek a
szerződés tartalmáról, azonban a választott szerződés tartalma az adott
szerződés típusra vonatkozó jogszabályi előírásokkal nem lehet ellentétes.
A foglalkoztató és a részére munkát végző
személy között létrejött jogviszony minősítésére a munkaügyi ellenőrzést végző
felügyelők jogosultak.
EBH2002. 701. - megbízási szerződés tartalmi
elemei és a munkaszerződés
EBH2002. 677. - a munkaviszony és megbízási
jogviszony különbségei
Kapcsolódó jogszabályok:
- Ptk. 207. § - színlelt szerződés,
- 1996. évi LXXV. törvény - a munkaügyi
ellenőrzésről,
- 2004. évi XXVIII. törvény - a
foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról, amelynek átmeneti
rendelkezései tartalmazzák a munkaügyi, szabálysértési bírság megfizetése alóli
mentesülés feltételeit.
76.
§ (1) A
munkaviszony - ha törvény másként nem rendelkezik - munkaszerződéssel jön
létre.
(2)
A munkaszerződést írásba kell foglalni. A munkaszerződés írásba foglalásáról a
munkáltató köteles gondoskodni. Az írásba foglalás elmulasztása miatt a
munkaszerződés érvénytelenségére csak a munkavállaló - a munkába lépést követő
harminc napon belül - hivatkozhat.
(3)
A munkaszerződés, ha a munkaviszony létesítéséhez hatósági engedély szükséges,
csak az engedély beszerzését követően köthető meg.
(4)
A munkaszerződésben a felek bármely kérdésben megállapodhatnak. A
munkaszerződés jogszabállyal, illetve kollektív szerződéssel ellentétben nem
állhat, kivéve, ha a munkavállalóra kedvezőbb feltételt állapít meg.
(5)
A feleknek a munkaszerződésben meg kell állapodniuk a munkavállaló személyi
alapbérében, munkakörében, illetve munkavégzési helyében. A munkáltató a
munkavállalót a munkaköri feladatokról, a munkakör betöltéséhez szükséges
iskolai végzettségről - kivéve, ha ezt jogszabály határozza meg - a 76. §
(7)-(8) bekezdésében foglalt rend szerint tájékoztatja.
(6)
A munkaszerződésben meg kell jelölni a felek nevét, illetve megnevezését és a
munkaviszony szempontjából lényeges adatait.
(7)
A munkaszerződés megkötésével egyidejűleg a munkáltató a munkavállalót
tájékoztatja
a)
az
irányadó munkarendről,
b)
a
munkabér egyéb elemeiről,
c)
a
bérfizetés napjáról,
d)
a
munkába lépés napjáról,
e)
a
rendes szabadság mértékének számítási módjáról és kiadásának, illetve
f)
a
munkáltatóra és a munkavállalóra irányadó felmondási idő megállapításának
szabályairól,
g)
arról,
hogy a munkáltató kollektív szerződés hatálya alá tartozik-e, valamint
h)
a
munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet megnevezéséről, illetőleg
arról, hogy a munkáltatónál működik-e üzemi tanács (központi üzemi tanács,
üzemi megbízott).
Indokolt,
hogy az Mt. rendelkezzen a munkáltatónak a munkaköri feladatokról, illetőleg a
munkáltatónál működő szakszervezet, üzemi tanács létéről való tájékoztatásával
kapcsolatos kötelezettségéről.
A
munkáltatói tájékoztatási kötelezettség kibővítése garanciális szereppel bír a
munkavállalói jogok érvényesítése terén.
Ezen
túlmenően a törvény azt is előírja, hogy a munkáltató a munkavállalót
tájékozatni köteles a munkaköri feladatokról, a munkakör betöltéséhez szükséges
iskolai végzettségről. Ez összefügg a minimálbér megállapításának új
szabályaival, a közép- illetve felsőfokú végzettséget igénylő munkakörökben
érvényesülő bérminimum megállapítása érdekében.
(8)
A munkáltató a (7) bekezdésben előírt tájékoztatást legkésőbb a munkaszerződés
megkötésétől számított harminc napon belül írásban is köteles a munkavállaló
részére átadni.
EBH2004.
EBH2002.
EBH2002.
EBH2002.
EBH2001. 597. Nincs jogszabályi alapja
a próbamunka keretében írásbeli szerződés nélkül történő foglalkoztatásnak
(1992. évi XXII. tv. 76. §, 81. §).
EBH2001. 562. Sporttevékenység
folytatására munkaviszony is létrehozható; a jogviszony jellegén nem változtat,
ha a munkaszerződés egyik rendelkezése az Mt.-nek nem felel meg (Mt. 76. §).
EBH2000.
EBH1999. 44. Prémium a
munkaszerződésben is kiköthető. A munkaszerződésben megállapított prémium
fizetését a munkáltató a prémiumfeladat kitűzéséhez és teljesítéséhez kötheti,
ha azonban ezt elmulasztja, erre mint kizáró okra nem hivatkozhat, és a
munkaszerződésben kikötött juttatást megfizetni köteles [Mt. 76. § (3) bek.].
BH2006. 226. II. Írásba foglalt
munkaszerződés hiányában a próbaidőről szóló törvénynek megfelelő megállapodást
a munkáltatónak kell bizonyítania [1992. évi XXII. törvény 76. § (2) bekezdés,
81. § (1) bekezdés; 1952. évi III. törvény 164. § (1) bekezdés].
BH2002.
BH2002.
BH2002. 243. II. Változó munkahelyre
szóló alkalmazás esetén ezt a feltételt kell a munkaszerződésben rögzíteni, és
nem a konkrét munkavégzés helyét, amelyet a munkáltató egyoldalú intézkedéssel
kijelölhet [Mt. 76. § (3) bek.].
BH2002.
BH2001.
BH2001.
BH2001.
BH2000. 464. Téves az az álláspont,
hogy munkabér csak írásba foglalt megállapodással vagy ilyen egyoldalú
munkáltatói nyilatkozattal állapítható meg [Mt. 76. § (4) bek.].
BH2000.
BH1997.
BH1997.
BH1997.
BH1997.
BH1996.
KGD2003.
E szakasz megfelelő szabályozást tartalmaz a
munkaszerződés tartalmára vonatkozó, a munkáltató munkavállalóval szembeni, a
szerződés, illetve a munkaviszony feltételeiről való tájékoztatási
kötelezettségéről szóló 91/533/EGK irányelvvel.
A munkaszerződés megkötése során különösen
ügyelni kell az alábbiakra:
- a munkaviszony munkaszerződéssel jön létre,
így akár az egynapos, illetve bármilyen rövid időtartamra szóló munkavégzésre
vonatkozó munkaszerződést is írásba kell foglalni. (Kivételt képez ez alól az
alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatás).
- a munkaviszony kizárólag törvény rendelkezése
alapján - a munkáltató egyoldalú jogi aktusával, - azaz pl. kinevezéssel,
választással is létesülhet, melynek érvényességi kelléke a munkavállaló
elfogadó nyilatkozata, aláírása is szükséges.
- ha a munkaszerződés létesítése hatósági
engedélyhez kötött, akkor a munkaszerződést csak az engedély beszerzését
követően lehet megkötni. E szakasz beiktatását indokolta egyrészt hogy a 16
éven aluli fiatal munkavállaló alkalmazásához gyámhatósági engedély szükséges,
másrészt a külföldi munkavállalók magyarországi foglalkoztatásához előzetes be
kell szerezni a munkaügyi központ engedélyét.
- a munkaszerződés írásba foglalásáról a
munkáltatónak kell gondoskodni.
- a munkaszerződés nemcsak a kollektív szerződéssel,
hanem jogszabállyal sem állhat ellentétben, kivéve, ha a munkavállalóra
kedvezőbb feltételt állapít meg.
A munkaszerződés kötelező tartalmi elemei,
amelyben a feleknek feltétlenül meg kell állapodniuk:
- a személyi alapbérben: személyi alapbért
időbérként kell meghatározni, - órabér, napibér, havibér -, melynek összege
teljes munkaidő esetén a minimálbérnél, garantált bérminimumnál kevesebb nem
lehet; az alapbér összegszerűsége mellett rögzíteni szükséges, milyen
időtartamú munkavégzés kötődik hozzá; a személyi alapbérben teljesítménybérezés
esetén is meg kell állapodni, de ha a teljesítmény követelmény teljesítése
nemcsak a munkavállalón múlik, akkor garantált bér megállapítása is kötelező.
- a munkakörben: a konkrét munkakör megjelölése,
amit köteles a munkavállaló elvégezni, mert például ennek ismeretében lehet
vizsgálni a szakmai, egészségügyi alkalmasságot; 2006. január 1-jétől hatályos
új rendelkezés szerint a munkáltató a munkaköri feladatokról és a munkakör
betöltéséhez szükséges iskolai végzettségről a munkaszerződés megkötésekor, de
legkésőbb az ezt követő 30 napon belül köteles a munkavállalót tájékoztatni. A
munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettség ismerete abból a szempontból
is fontos, mert a garantált bérminimumot ennek függvényében kell a
munkavállalónak biztosítani. A munkaügyi ellenőrök is a munkakör és az iskolai
végzettség pontos ismeretében tudják a munkabérre vonatkozó szabályok
betartását ellenőrizni. A munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettségről
való tájékoztatás akkor maradhat el, ha a munkakört és a végzettséget
jogszabály határozza meg, [pl. a 37/1996. (X. 18.) NM rendelet szerint
gyógymasszőri munkakörbe csak középfokú iskolai végzettséggel és gyógymasszőr
vizsgával rendelkező személyt lehet alkalmazni].
- a munkavégzés helyében: a munkaszerződésben
rögzíteni kell, hogy állandó, vagy változó munkahelyre került-e a munkavállaló
felvételre; értelemszerű megjelölést kell használni, pl. székhely, telephely
címe, közigazgatási terület konkrét megnevezése, az ország meghatározása, ha a
munkavállalót tartósan külföldön szándékoznak foglalkoztatni. Változó munkahely
esetén a munkavégzés helye az, ahova a munkavállalót munkavégzésre beosztották.
- a felek nevét (ez alatt értjük egyrészt a
munkáltató pontos nevét, megnevezését, melynek a cégnyilvántartásban, illetve
egyéb hatósági nyilvántartásban szereplő név felel meg, másrészt a munkavállaló
nevét),
- a felek munkaviszony szempontjából lényeges
adatait. A Munka tv. a lényeges adatok körét nem nevesíti, de ezeknek tekinthető
a felek azonosítására alkalmas adatok, pl. a munkáltató székhelye, a
nyilvántartásba vevő cégbíróság megnevezése, cégjegyzékszáma, illetve a
munkáltató egyéb nyilvántartási száma, vagy a munkavállaló esetén személyi
adatai, adószáma, TAJ száma, lakhelye stb.
Természetesen a munkaszerződésben más
kérdésekben is (pl. próbaidő kikötése, bérpótlékok, túlóraátalány, munkavégzés
kezdete ill. vége, felmondási, felmentési idő, többlet-végkielégítésben) meg
lehet állapodni, aminek különösen olyan munkáltató esetében van nagy
jelentősége, ahol kollektív szerződés megkötésére nem került sor. Kollektív
szerződés hiányában ugyanis a munkaszerződésben jelenhetnek meg a felek
szándékát tükröző speciális szabályok.
A munkáltató tájékoztatási kötelezettsége:
A 91/533/EGK irányelvvel összhangban
meghatározásra került, hogy a munkaszerződés megkötésével egyidejűleg miről
köteles tájékoztatást adni a munkáltató. Ezek olyan lényeges, a napi
munkavégzéshez kötődő információk, amelyek pontos megismerésével esetleg számos
jogvita elkerülhető. 2006. január 1-jétől a munkáltató tájékoztatási
kötelezettsége kiegészült azzal, hogy a munkáltató arról is köteles
tájékoztatni a munkavállalót, hogy működik-e üzemi tanács, illetve üzemi
megbízott, központi üzemi tanács a munkáltatónál.
A fentiek alapján tehát ügyelni kell arra, hogy
a munkaviszony a munkaszerződés megkötésével jön létre, és a munkáltatót
széleskörű tájékoztatási kötelezettség terheli. Nem kell alkalmazni e
szabályokat akkor, ha alkalmi munkavállalói könyvvel történik a foglalkoztatás.
Ennek lényege, hogy nem szükséges a munkáltatónak és a munkavállalónak a Munka
tv. szerinti munkaszerződést megkötnie, hanem a törvényben meghatározott rövid
időtartamú foglalkoztatások esetén elegendő az alkalmi munkavállalói könyv
megfelelő kitöltése és aláírása, illetve a napi munkavégzéshez és bérfizetéshez
kötődő közteherjegyek beragasztása és érvényesítése.
BH2002. 504. - a szerződést tartalma szerint
kell elbírálni
BH2002. 458. - munkaszerződés módosítása közös
megegyezéssel
BH2002. 243. - munkaszerződésben változó
munkahely rögzítése
BH2002. 158. - prémiumra való jogosultság
munkaszerződés alapján
EBH2001. 597. - a próbamunka jogi megítélése
BH2001. 445. - megbízási jogviszony
létrejöttének hiánya
BH2001. 444. - társasági képviseleti jog
ellátása
BH2001. 196. - a munkaköri leírás módosításának
feltételei
BH2000. 464. - jutalék kifizetése
EBH2000. 353. - munkaszerződés írásba
foglalásának elmaradására való hivatkozás
BH2000. 224. - a jogviszony létrejöttének
időtartama
EBH1999. 44. - prémium kikötése
munkaszerződésben
BH1997. 553. - prémium kitűzésének elmaradása és
következménye
Kapcsolódó jogszabályok:
- 1997. évi LXXIV. törvény az alkalmi
munkavállalói könyvről és az ehhez kapcsolódó közterhek egyszerűsített
befizetéséről,
- 12/1997. (VIII. 14.) MüM rendelet az alkalmi
munkavállalói könyv formájáról, kitöltéséről, elkészítéséről és elosztásáról.
76/A.
§ (1)
Külföldön történő munkavégzés esetén a munkavállalót írásban tájékoztatni kell
a)
a
külföldi munkavégzés helyéről, illetve a tartamáról,
b)
a
pénzbeli és a természetbeni juttatásokról,
c)
a
díjazás és egyéb juttatás pénzneméről, továbbá
d)
a
hazatérésre irányadó szabályokról.
(2)
Az (1) bekezdésben, illetve a 76. § (7) bekezdésében előírt tájékoztatást a
kiutazást megelőzően át kell adni a munkavállaló számára.
A Munka tv. 76/A. § a külföldön történő
munkavégzés esetén kibővíti a munkáltató írásbeli tájékoztatási
kötelezettségének tárgyköreit a külföldi munkavégzéssel összefüggő legfontosabb
kérdések pontos megismerése érdekében. Lényeges szabály, hogy a Munka tv. 76. §
(7) bekezdésében foglalt tájékoztatással együtt ezen információkat, a kiutazást
megelőzően kell a munkavállalónak átadni.
Célszerű, ha a munkáltatónál az azonos
munkakörökhöz vagy tevékenységi körökhöz kapcsolódóan az éppen aktuális
tájékoztatást akár egy ún. blanketta formában összeállítják, mivel a munkáltató
a tájékoztatást írásban köteles a munkavállalónak átadni. Ha azonos szakmában
többen végeznek majd munkát külföldön, akkor egyszerűbb a tájékoztatás ily
módon. Az írásbeli tájékoztatási kötelezettség teljesítése alól a Munka tv.
76/B. § - az ott meghatározott esetekben - mentesíti a munkáltatót.
Kapcsolódó jogszabályok:
- Szja. tv. - külföldi kiküldetés adójogi
fogalma,
- 168/1995. (XII. 27.) Korm. rendelet - a külföldi
kiküldetéshez kapcsolódó elismert költségekről,
- 53/1999. (IX. 24.) GM rendelet - a
kontingentált vállalkozási export engedélyezésének rendjéről.
76/B.
§ (1) A
76. § (7) bekezdése a)-c) és e)-f) pontjában, illetve a 76/A. §
(1) bekezdése b)-c) pontjában előírt tájékoztatás jogszabály, illetve
kollektív szerződés rendelkezésére történő hivatkozással is megadható.
(2)
A munkáltató megnevezésének, lényeges adatainak, továbbá a 76. § (7)
bekezdésében meghatározottak változásáról a munkáltató legkésőbb a változás
hatálybalépését követő harminc napon belül köteles írásban tájékoztatni a
munkavállalót. Ettől eltérően a munkaviszonyra vonatkozó szabály módosítása
esetén az (1) bekezdés rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
A Munka tv. 76/B. § lehetővé teszi a munkáltató
számára, hogy az általános, több munkavállalót érintő információkról a
tájékoztatást ne kelljen munkavállalóként egyesével megadni, hanem elegendő az
adott tárgykörre vonatkozó jogszabály, vagy kollektív szerződésbeli
rendelkezésre való utalás.
A tájékoztatásadás teljesítése folyamatos
kötelezettséget jelent a munkáltatónak. Előfordulhat ugyanis, hogy a
munkaviszony fennállása alatt a munkáltató adataiban, vagy a tájékoztatási
kötelezettség körébe tartozó feltételekben, például a munkarend, vagy a
munkabér elemeiben változás következik be, és tekintettel arra, hogy e kérdések
szabályozása lehet, hogy egyébként is a kollektív szerződésben rögzítést, az
erre való utalás megengedett.
Az új információkról a változás hatályba lépését
követő 30 napon belül, írásban kell tájékoztatni a munkavállalót. Ez megtehető
úgy is, hogy felhívja a munkáltató a munkavállalók figyelmét a módosult
jogszabályra (és ennek megtörténtét dokumentálja), vagy e 30 napos határidőn
belül elfogadják a felek a kollektív szerződés módosítását, azt hatályba
léptetik és a munkavállalót az erről való tájékoztatás átadásával értesítik.
76/C.
§ (1) A
munkaviszony - a felek megállapodásának megfelelően - állandó vagy változó
munkahelyen történő munkavégzésre jön létre.
(2)
Ha a munkavállaló a munkáját - a munka természetéből eredően - szokásosan
telephelyen kívül végzi, a munkaszerződésben állandó munkavégzési helyként a
munkáltató azon telephelyét kell megjelölni, ahonnan a munkavállaló az
utasítást kapja. E rendelkezést kell megfelelően alkalmazni távmunkavégzés
esetén is.
(3)
Változó munkavégzési hely esetén a munkavégzési helyre vonatkozó szabályok
szempontjából a munkavállaló munkahelyének azt a telephelyet kell tekinteni,
amelyre a munkáltató munkavégzés céljából beosztotta. Változó munkavégzési
helyben történő megállapodás esetén a munkavállalót első munkavégzési helyéről
- a 76. § (7)-(8) bekezdésének megfelelő alkalmazásával - tájékoztatni kell.
(4)
Amennyiben a munkáltató székhelyének, telephelyének megváltozása miatt a munkavállaló
munkavégzésének helye módosul, a munkaszerződést módosítani kell, ha
a)
a
változás következében a munkahely és a lakóhely közötti naponta -
tömegközlekedési eszközzel - történő oda- és visszautazás ideje másfél, illetve
tíz éven aluli gyermeket nevelő nő és tíz éven aluli gyermeket egyedül nevelő
férfi, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállaló esetében - a
megváltozott munkaképességű munkavállaló által igénybe vett közlekedési
eszközzel - egy órával növekszik, vagy
b)
a
változás a munkavállaló számára személyi, családi vagy egyéb körülményeire,
illetve költségeire tekintettel aránytalan vagy jelentős sérelemmel jár.
(5)
A munkaszerződés módosítása során a munkáltatónak és a munkavállalónak a
módosításból eredő utazási többletköltségek viseléséről is meg kell egyeznie.
EBH2005.
EBH2004.
BH2006. 93. Átszervezésen alapuló
munkáltatói rendes felmondáskor a munkáltatót - a változó munkahelyre
alkalmazott munkavállaló részére - nem terheli a másik munkahely kijelölésére
vonatkozó kötelezettség [1992. évi XXII. törvény 76/C. §, 89. § (3) bekezdés].
BH2004.
A Munka tv. 76/C. § alapján a munkaviszony
létrejöhet állandó, vagy változó munkahelyen történő munkavégzésre egyaránt. A
munkaszerződésben meg kell határozni a munkavégzés helyét.
Állandó munkahely esetén ez nem jelent
problémát. Kérdéses lehet ennek megjelölése akkor, ha a munkavégzés a munka
természetéből eredően a munkáltató telephelyén kívül történik (például ilyen
munka lehet a gépkocsivezetés, a javítási, szerelési munkák ellátása,
építőipari munkák stb.). Ez esetben állandó munkavégzési helyként a munkáltató
azon telephelyét kell megnevezni, ahonnan a munkavállaló a munkavégzéshez az
utasítást kapja.
Távmunkavégzés esetén is irányadó e szabály,
tehát munkavégzési helyként azt a munkahelyet kell megjelölni, ahonnan az
utasítást kapja.
Meg kell különböztetnünk a fentiektől a változó
munkahelyen történő munkavégzés esetét. A változó munkahely fogalma a
munkáltató különböző telephelyeire történő beosztás lehetőségét jelenti, azaz a
tényleges munkavégzés konkrét helye mégis jól behatárolható (például a
munkáltatónak több boltja vagy termelőegysége van, és a pénztáros, vagy a
műszerészt meghatározott időszakonként mást telephelyen történő munkavégzésre
osztja be).
Változó munkahelyben történő megállapodás esetén
a munkáltatót mindössze annyi kötelezettség terheli, hogy az első munkavégzési
helyről tájékoztassa a munkavállalót.
Amennyiben valamely juttatás, jogosultság,
munkavállalói létszám megállapítása a munkavégzés helyéhez kötődik, akkor
változó munkahely esetén munkahelynek azt a telephelyet kell tekinteni, ahova a
munkavállalót beosztották.
A munkavégzés helyének megváltozását
eredményezi, ha a munkáltató új székhelyre vagy telephelyre költözik, amely
esetben látszólag objektív körülmények miatt kerül sor a munkavégzés helyének
megváltozására. Ebben az esetben a munkaszerződést csak akkor kell módosítani,
ha a törvényben meghatározott mértékben nő a munkába menet időtartama vagy ha a
változás a munkavállaló személyes körülményeire aránytalan, vagy jelentős
sérelemmel járna. Ha a munkavállaló nem járul hozzá a munkaszerződés
módosításához - mivel a munkáltató nem tehet mást - a rendes felmondás
szabályai szerint kénytelen megszüntetni a munkavállaló munkaviszonyát.
Figyelmet érdemlő új rendelkezés, hogy
amennyiben a munkaszerződés módosítására kerül sor, akkor a munkahely
megváltozása miatti utazási többletköltségek tárgyában is meg kell egyeznie a
munkavállalónak és a munkáltatónak, függetlenül esetleg attól, hogy a
munkaszerződés módosítását nem az utazási többletköltségek aránytalan
emelkedése alapozta meg.
MK 5. - a változó munkahelyre alkalmazott
munkavállaló átirányítását nem vitathatja
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2006. évi V. törvény - a cégnyilvánosságról, a
bírósági céleljárásról és a végelszámolásról (Ctv. 7. § - a cég székhelye,
telephelye, fióktelepe)
77.
§ (1) A
munkavállalótól csak olyan nyilatkozat megtétele vagy adatlap kitöltése
kérhető, illetve vele szemben csak olyan alkalmassági vizsgálat alkalmazható,
amely személyiségi jogait nem sérti, és a munkaviszony létesítése szempontjából
lényeges tájékoztatást nyújthat.
(2)
Tilos a munkavállalót terhesség megállapítására irányuló vizsgálat elvégzésére,
illetve erről szóló igazolás bemutatására kötelezni, kivéve, ha erre a
munkaköri alkalmasság vizsgálata és véleményezése körében, jogszabály előírása
alapján kerül sor.
EBH2005. 1237. Az együttműködési
kötelezettség teljesítése céljából - amennyiben a munkaköri alkalmasság
megítélésénél kétely merül fel - a munkavállaló célhoz kötötten köteles
hozzájárulni az orvosi adatainak az alkalmassági orvosi vizsgálatot végző
orvossal való közléséhez (1992. évi XXII. törvény 3. §, 77. §).
BH2005.
A munkaviszony létesítése előtt jogos igénye a
munkáltatónak, hogy a kiválasztás eredményessége érdekében a lehető
legszélesebb körű információt sikerüljön megszereznie leendő munkavállalójáról.
Az információgyűjtésnek és felhasználásnak a
gyakorlatban kialakult etikai normáin túl, a munkavállaló alárendelt szerepéből
adódóan szükséges a személyiségi jogok törvényi szintű biztosítása.
(Megjegyzendő, hogy az adatvédelemről külön törvény rendelkezik.)
Jelen szakasz alapján az adatkérésnek két
feltétele van
- egyrészt, hogy a munkavállaló személyiségi
jogait ne sértse és
- a munkaviszony létesítésével összefüggő
lényeges kérdésre vonatkozzon. Ilyen lehet például a büntetlen előélet,
szakképzettség igazolására vonatkozó adatkérés, munkaköri alkalmassági
vizsgálaton való részvétel előírása, versenytilalmi szabályokra vonatkozó
tájékoztatáskérés.
A Munka tv. 3. §-ának tárgyalásakor már utaltunk
a Ptk. 75-84. §-ban megjelenő, a személyiségi jogok védelmét átfogó
rendelkezésekre, mellyel e törvényi szabályozás is összhangban van.
Az anyaság védelméről szóló 183. számú ILO
egyezményre tekintettel került sor a terhes nő védelmére vonatkozó szabályok
beiktatására. Ez megtiltja a munkáltató számára, hogy a munkavállalóját
terhesség megállapítása érdekében orvosi vizsgálaton való részvételre vagy a
már elvégzett vizsgálatról szóló igazolás bemutatására kötelezze. E tilalom
alól kivételt csak az olyan esetek képeznek, amikor a vizsgálatra jogszabály
előírása alapján kerül sor a munkaköri alkalmasság vizsgálata és véleményezése
körében. Meghatározott munkakörökben ugyanis terhes nő nem foglalkoztatható, ha
e szabályt a munkáltató megszegi, a munkáltató szankcionálható.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 1992. évi LXIII. törvény a személyes adatok
védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról
- Ptk. 75. § - személyhez fűződő jogok
- 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet a munkaköri,
szakmai, személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatról és véleményezésről
78.
§ (1) A
munkaviszony kezdete a munkába lépés napja.
(2)
A munkába lépés napját a felek a munkaszerződésben határozzák meg. Erre
vonatkozó megállapodás hiányában a munkaszerződés megkötését követő munkanapon
kell a munkavállalót munkába állítani.
(3)
A munkaszerződés megkötésének napja és a munkába állás napja közötti időszakban
- a munkaviszonyra vonatkozó szabály vagy a munkaszerződés eltérő rendelkezése
hiányában - csak azok a munkaviszonyból eredő jogok és kötelezettségek illetik
meg, illetőleg terhelik a feleket, amelyek a munkába állást segítik elő.
A munkáltató és a munkavállaló szerződéskötési
szabadsága érvényesül akkor, amikor a felek maguk határozhatják meg, hogy
milyen időponttól kezdődően létesítenek munkaviszonyt és a munkavállaló mikor
köteles munkavégzésre jelentkezni. Egymástól meg kell különböztetnünk a
munkaviszony létrejöttének és a munkavégzés kezdetének az időpontját.
A munkaviszony a munkaszerződés megkötésével jön
létre, melynek nem feltétele az azonnali munkába állás. A munkaviszony
tényleges kezdete viszont a munkába lépés napja, amelyet ha nem határoztak meg
a felek a szerződésben, akkor a munkaszerződés megkötését követő munkanapon
kell a munkavállalónak munkavégzésre jelentkezni. A felek tehát a munkába lépés
napjában, mind a szerződéskötéstől a munkavégzés kezdete napjáig tartó ún.
köztes időszakban alkalmazandó jogok és kötelezettségek tekintetében szabadon
megállapodhatnak.
Ennek hiányában kerülhet csak sor a Munka
tv.-ben foglalkoztak alkalmazására.
78/A.
§ (1) A
munkaviszony - eltérő megállapodás hiányában - teljes munkaidőben történő
foglalkoztatásra jön létre.
(2)
Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a munkaviszony alapján közvetlenül vagy
közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni munkavállalói juttatás
tekintetében legalább az időarányosság elve alkalmazandó, ha a juttatásra való
jogosultság a munkaidő mértékével összefügg.
A munkaviszony létrehozását eredményező
munkaszerződésben a felek sokszor lényeges kérdésekben nem, vagy nem
egyértelműen állapodnak meg, ebből kifolyólag egy-egy jogvita, vagy munkaügyi
ellenőrzés során eltérően nyilatkoznak annak tartalma felől. A minimálbér
betartására vagy például a rendkívüli munkavégzés korlátaira vonatkozó
szabályok betartásával kapcsolatosan gyakran kérdéses, hogy teljes vagy részmunkaidőben
foglalkoztatják-e a munkavállalót.
Ha a szerződést kötő felek a munkaidő mértéke
felől nem rendelkeznek, akkor a Munka tv. alapján a munkaviszony teljes
munkaidőben történő foglalkoztatásra jön létre.
Ebből az következik, hogy munkaszerződésben
tehát külön meg kell állapodni abban, hogy a foglalkoztatás részmunkaidőben
(napi, heti, vagy havi hány órában) történik.
A teljes munkaidő mértéke napi 8 óra, illetve
heti 40 óra. Ettől eltérően munkaviszonyra vonatkozó szabály, vagy a felek
megállapodása rövidebb (pl. egyes munkakörökben napi 6 óra teljes munkaidőt is
megállapíthat, ami nem keverendő össze a napi 6 órás részmunkaidővel), vagy
meghatározott feltételek esetén legfeljebb napi 12 óra teljes munkaidőt is
megállapíthat.
Részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállalók
gyakran nem kapták meg a munkavégzéssel időarányos munkabért. Ezért a
jogszabályváltozás folytán a Munka tv. már tartalmazza, hogy részmunkaidős
foglalkoztatás esetén a munkavállalót megillető juttatások tekintetében
legalább az időarányosság elve alkalmazandó, de csak akkor, ha a juttatásra
való jogosultság feltétele a munkaidő mértékével függ össze. Ezzel kapcsolatban
érdemes odafigyelni a Munka tv. 117. §-ára, amely definiálja a munkaidőt
általánosságban, továbbá azt, hogy mi tekintendő napi, illetve heti
munkaidőnek. Természetesen a legalább az időarányosság elve azt jelenti, hogy
az időarányos juttatásra minimum jogosult a munkavállaló, de ettől eltérően
magasabb, illetve kedvezőbb mértékű juttatás is adható a munkavállalónak.
A részmunkaidős foglalkoztatás szélesebb körű
elterjedése és ösztönzése érdekében a foglalkoztatás elősegítéséről és a
munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján támogatás nyújtható a
Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási, illetve rehabilitációs alaprészéből a
részmunkaidőben történő alkalmazáshoz.
Kapcsolódó jogszabályok:
- Flt. 19/C. § - részmunkaidős foglalkoztatás
támogatása
79.
§ (1) A
munkaviszony - eltérő megállapodás hiányában - határozatlan időtartamra jön
létre.
(2)
A határozott idejű munkaviszony időtartamát naptárilag, vagy más alkalmas módon
kell meghatározni. Ha a felek a munkaviszony időtartamát nem naptárilag
határozták meg, a munkáltató köteles tájékoztatni a munkavállalót a
munkaviszony várható időtartamáról.
(3)
Az (1)-(2) bekezdés rendelkezésétől eltérően, ha a munkaviszony létesítéséhez
hatósági engedély szükséges, a munkaviszony legfeljebb az engedélyben
meghatározott időtartamra létesíthető.
(4)
Határozatlan időtartamúnak kell tekinteni a munkaviszonyt, ha a határozott
időtartamú munkaviszony azonos felek közötti ismételt létesítésére, illetve
meghosszabbítására az ahhoz fűződő munkáltatói jogos érdek fennállása nélkül
kerül sor és a megállapodás megkötése a munkavállaló jogos érdekének
csorbítására irányul.
(5)
A határozott időre szóló munkaviszony időtartama - ideértve a meghosszabbított
és az előző határozott időre kötött munkaszerződés megszűnésétől számított hat
hónapon belül létesített újabb határozott időtartamú munkaviszony tartamát is -
az öt évet nem haladhatja meg. Ettől eltérően, a (3) bekezdésben meghatározott
esetben az engedély meghosszabbítása esetén az újabb határozott idejű
munkaviszony időtartama - a korábban létesített munkaviszony időtartamával
együtt - az öt évet meghaladhatja.
(6)
A határozott idejű munkaviszony határozatlan idejűvé alakul, ha a munkavállaló
az időtartam lejártát követően legalább egy munkanapot, közvetlen vezetője
tudtával tovább dolgozik. A harmincnapos vagy ennél rövidebb időre létesített
munkaviszony azonban csak annyi idővel hosszabbodik meg, amilyen időtartamra
eredetileg létrehozták.
(7)
A (6) bekezdésben meghatározott szabályok nem vonatkoznak a választással
keletkezett, illetve a hatósági engedélyhez kötött munkaviszonyra.
EBH2006. 1437. Amennyiben a
munkaszerződésben kikötött határozott idő alatt a munkavállaló a munkáltatónak
felróható okból nem szerzi meg a munkakörére előírt képesítést, a munkáltató
nem hivatkozhat jogos érdekére az ezt követően megkötött határozott idejű
munkaviszonyokra vonatkozóan [1992. évi XXII. törvény 79. § (4) bek.].
EBH2000.
EBH1999.
BH2007.
BH2006.
BH2003. 34. Helyettesítésre - a
munkáltatóval jogviszonyban álló - meghatározott személy (munkavállaló)
távolléte miatt kerülhet sor. A kifejezetten helyettes munkakörre alkalmazott
személy kivételével nem tekinthető helyettesítésnek, ha a munkáltató arra
alapítva alkalmaz határozott időre egy vagy több munkavállalót, hogy a jövőben
egyes személyek esetleg valamely oknál fogva nem fognak munkát végezni, és
ezáltal helyettesítésre lesz szükség. Ha a munkáltató a határozott idejű munkaviszony
létesítésére vonatkozó jogát rendeltetésellenesen gyakorolja, a munkaviszonyt
határozatlan idejűnek kell tekinteni [Mt. 4. §, 79. § (1) és (2) bek.].
BH2001.
BH2000.
BH2000.
BH2000.
BH1999.
BH1992.
BH1992. 501. Önmagában azt, hogy a
peres felek egymást követően több határozott időre szóló munkaszerződést
kötöttek, nem lehet jogellenesnek tekinteni [1967. évi II. törvény 23. § (1)
bek., 48/1979. (XII. 1.) MT rendelet 17. § (2) bek.].
A munkaszerződésben a felek szabadon
rendelkezhetnek arról, hogy határozott, vagy határozatlan időre szóló
munkaszerződést kötnek. Eltérő megállapodás hiányában ez utóbbi valósul meg.
A határozott időre szóló munkaszerződés
általában pontos naptári időponthoz kötődik. A határozott idő év, hónap, nap
szerinti megjelölése, valamint valamely esemény beálltához fűződő megnevezése
(pl. gyesen, tartós keresőképtelenséggel járó betegállományban, egyéb fizetés
nélküli szabadságon lévő munkavállaló távollétének időtartamára) egyaránt
elfogadott. Ha nem naptárilag határozzák meg a munkaviszony időtartamát, akkor
a munkaviszony várható időtartamáról (pl. a gyesen lévő munkavállaló újbóli
munkavégzésének időpontjáról, azaz a Gyes megszűntének időpontjáról) a
munkavállalót a munkaszerződésben tájékoztatni kell.
A határozott időre szóló munkaviszony időtartama
nem haladhatja meg az 5 évet. Az öt év számítása során korábban sok esetben
kérdéses volt, hogy a munkáltatónál elöltött minden megelőző határozott idejű
foglalkoztatást figyelembe kell-e venni vagy sem, azaz milyen időszakokat kell
összeszámítani.
A törvény kimondja, hogy az öt éves korlát a
meghosszabbított határozott idejű munkaviszonyok tekintetében és az előzőleg
határozott időre kötött munkaszerződések esetében irányadó akkor, ha a korábbi
határozott időre kötött munkaszerződés megszűnésétől számított 6 hónapon belül
kerül sor újabb határozott idejű munkaviszony létesítésére. Ha 6 hónap már
eltelt a korábbi határozott időtartamú foglalkoztatás megszűnése óta, akkor az
újabb határozott idejű foglalkoztatás esetén az 5 év úgymond újrakezdődik.
Ha a munkaviszony létesítése hatósági
engedélyhez kötött (pl. külföldi állampolgár munkavállaló magyarországi
munkavégzése esetén), akkor a munkaszerződés legfeljebb az engedélyben
meghatározott időtartamra köthető meg. Az engedély többszöri meghosszabbítása
esetén az emiatt határozott időre létesített munkaviszonyok időtartama az 5
évet meghaladhatja, hiszen ilyen esetben nem a munkavállaló jogainak
csorbításáról van szó, hanem az engedélyezésre és a munkaviszony létesítésére
vonatkozó Munka tv. szabályok betartásáról.
A fentiekben foglaltak figyelembe vételével a
határozott időtartamú munkaviszony 5 éven belül többször meghosszabbítható,
természetesen csak akkor, ha nem alakult át időközben határozatlan idejűvé.
Erre akkor kerülhet sor, ha a munkavállaló a közvetlen vezetője tudtával akár
egy munkanapot is továbbdolgozik. A (7) bekezdés alapján nem alakul át
automatikusan - továbbdolgozás alapján - a határozott idejű jogviszony
határozatlan idejűvé akkor, ha a munkaviszony választással keletkezett vagy egyébként
a létesítése hatósági engedélyhez kötött.
A törvény erejénél fogva, az egyébként
határozott időtartamra kötött munkaviszonyt határozatlan időtartamúnak kell
tekinteni, és a munkavállalót megilletik mindazon jogok, amelyek az eredetileg
határozatlan időtartamra kötött munkaviszony esetén is járnának, ha az
indokolatlan hosszabbítgatásokra a munkáltató jogos érdekének fennállása nélkül
kerül sor, és egyben az ilyen megállapodás megkötése a munkavállaló jogos
érdekének csorbítására irányul (pl. a munkaviszony megszüntetésére irányadó
szabályok megkerülését célozza).
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy vezető állású
munkavállalóra az 5 éves tilalom nem terjed ki.
BH2003. 34. - helyettesítésre a munkavállaló
távolléte miatt kerülhet sor
BH2001. 394. - munkáltatói intézkedés
érvényessége
BH2000. 369. - határozott idejű foglalkoztatás
meghatározásának módja
EBH2000. 353. - a munkaszerződés írásba
foglalásának elmaradása
BH2000. 266. - határozott idejű foglalkoztatás
megszüntetésének módja
BH2000. 224. - jogviszony létrejöttének
határozott, vagy határozatlan időtartama
BH1999. 574. - vezető tisztségviselő határozott
idejű foglalkoztatásának megszüntetése
EBH1999. 136. - a határozott idejű
munkaszerződés-kötés érvénytelensége
Kapcsolódó jogszabályok:
- 8/1999. (XI. 10.) SzCsM rendelet a külföldi
állampolgár foglalkoztatásának engedélyezéséről
- 93/2004. (IV. 27.) Korm. rendelet a Magyar
Köztársaság által az Európai Unióhoz történő csatlakozását követően
alkalmazandó munkaerőpiaci viszonosság és védintézkedés szabályairól