40.
§ (1) A
munkáltató vagy a szakszervezet jogutód nélküli megszűnésével a kollektív
szerződés hatályát veszti. Ha a kollektív szerződést több munkáltató, illetve
munkáltatói érdekképviseleti szervezet vagy több szakszervezet kötötte, a
kollektív szerződés csak valamennyi munkáltató, illetve szakszervezet jogutód
nélküli megszűnése esetén veszti hatályát.
(2)
A munkáltató, illetve a szakszervezet jogutóddal történő megszűnése a kollektív
szerződés hatályát nem érinti.
EBH1999.
EBH1999. 140. Jogutódlás esetén a
jogutód munkáltatónak - az Mt. 40/A. §-ának hatálybalépése előtt is -
alkalmaznia kellett a jogelőd kollektív szerződését, annak hatálya megszűnéséig
(Mt. 40. §).
BH2000. 172. Az a körülmény, hogy a
jogutódnál szakszervezet nem működik, nem értelmezhető akként, mintha a
kollektív szerződést a jogelődnél megkötő szakszervezetek jogutód nélkül
megszűntek volna. A jogutódlás ténye következtében a jogutódnak mindaddig
alkalmaznia kell a jogelőd kollektív szerződését, amíg azt fel nem mondja,
illetőleg más tartalmú szerződést nem köt [Mt. 31. §, 39. § (1) bek., 40. § (1)
és (2) bek., MK 154.].
A kollektív szerződés hatálya megszűnhet a
szerződést kötő felek akaratának, döntésének megfelelő időpontban.
Hatályát vesztheti továbbá, valamilyen jogi
aktus bekövetkeztével, egyrészt a munkáltató, másrészt a szakszervezet, illetve
ha több munkáltató és szakszervezet kötötte, akkor valamennyi jogutód nélküli
megszűnése esetén.
A kollektív szerződés hatályát viszont nem
érinti a jogutóddal történő megszűnés.
BH2000. 172. - jogutód munkáltató kötelezettsége
a KSZ további alkalmazására
EBH1999. 149. - munkáltatói jogutódlás és a
kollektív szerződés hatálya
EBH1999. 140. - a jogelőd munkáltatónál kötött
KSZ alkalmazása
40/A.
§ (1) A
munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetében a jogutódlás
időpontjában a jogelőd munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződésben
meghatározott munkafeltételeket - a munkarend kivételével - a jogutódlással
érintett munkavállalók tekintetében a kollektív szerződésnek a jogelőd
munkáltatónál történő felmondásáig vagy a kollektív szerződés hatályának
lejártáig, illetve a jogutód munkáltatónál másik kollektív szerződés
megkötéséig, ezek hiányában legalább a jogutódlás időpontját követő egy évig a
jogutód munkáltatónak fenn kell tartania.
(2)
Amennyiben a jogutód munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződésben
meghatározott munkafeltételek a jogelőd munkáltatóra kiterjedő hatályú
kollektív szerződés szerinti munkafeltételeknél a munkavállaló számára
kedvezőbbek, a jogutód munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződésben
foglaltakat kell alkalmazni.
EBH2005.
EBH2000.
EBH1999. 140. Jogutódlás esetén a
jogutód munkáltatónak - az Mt. 40/A. §-ának hatálybalépése előtt is -
alkalmaznia kellett a jogelőd kollektív szerződését, annak hatálya megszűnéséig
(Mt. 40. §).
BH2002. 30. I. A szakszervezet
működésének hiánya a jogutódnál nem akadálya a jogelődnél kötött kollektív
szerződés alkalmazásának, ha a jogutód a kollektív szerződést a jogelődnél
működő szakszervezetnél nem mondta fel [Mt. 39. § (1) bek., 40/A. § (1) bek.].
A jogutódlással összefüggésben a kollektív szerződés
fenntartásának négyféle lehetséges hatályáról rendelkezik a törvény. Eszerint a
jogelődnél kötött kollektív szerződést a jogutód munkáltatónál is alkalmazni
kell a kollektív szerződés felmondásáig vagy hatályának lejártáig, vagy az új
kollektív szerződés hatályba lépéséig, ezek hiányában legalább egy évig köteles
a jogutód munkáltató fenntartani. Lényeges, hogy ez csak a jogutódlással
érintett munkavállalók tekintetében irányadó szabály, valamint hogy a jogelőd
munkáltatónál érvényes munkarendre vonatkozó rendelkezések jogutódnál történő
alkalmazhatósága a fentiek alól kivételt képez.
A jogutódlás során előfordulhat, hogy a jogutód
munkáltatóra esetleg több kollektív szerződés hatálya terjed ki. Ezért a
munkavállalók érdekében a Munka tv. kimondja, hogy ha a jogutód munkáltatóra
kiterjedő hatályú kollektív szerződésben meghatározott feltételek a
munkavállalóra kedvezőbbek, akkor ezt kell valamennyi munkavállaló esetében
alkalmazni.
BH2002. 30. - a jogelődnél kötött KSZ további
alkalmazása szakszervezet hiányában is
EBH2000. 349. - a munkafeltételek körébe a KSZ
díjazásra vonatkozó rendelkezése is beletartozik
EBH1999. 140. - a jogelőd munkáltatónál kötött
KSZ alkalmazása
41.
§ A
szűkebb hatályú kollektív szerződés a tágabb hatályúhoz képest csak annyiban
térhet el, amennyiben az a munkavállalóra nézve kedvezőbb szabályokat állapít
meg.
EBH2003.
BH1993. 585. II. A
kollektívszerződés-kötési szabadságból következik, hogy az Mt. nem tiltja meg
ágazati (alágazati) kollektív szerződés hatályossága esetén sem a munkáltatónál
kollektív szerződés megkötését, amennyiben a munkavállalóra nézve kedvezőbb
szabályokat állapít meg [1992. évi XXII. törvény 33. § (1) bek. 41. §].
A kollektív szerződés rendelkezéseivel szemben
támasztott követelmény, hogy a Munka tv. szabályaival ellentétes
rendelkezéseket ne tartalmazzon, kivéve ha a munkavállalóra kedvezőbb szabályt
állapít meg. A munkaszerződés pedig jogszabállyal és a kollektív szerződéssel
ellentétben nem állhat, csak akkor ha a munkavállalóra kedvezőbb szabály állapít
meg.
Tekintettel arra, hogy a szociális és munkaügyi
miniszter az egyes kollektív szerződéseket a felek együttes kérelmére az egész
ágazatra, alágazatra is kiterjesztheti, megkülönböztetünk tágabb, illetve
szűkebb hatályú kollektív szerződéseket. A munkavállalók érdekvédelmét
szolgálja, hogy az ágazati szinten kötött szerződéseket alacsonyabb szinten nem
szigoríthatják.
EBH2003. 891. - kollektív szerződés függeléke
BH1993. 585. - ágazati, és a munkahelyi
kollektív szerződés hatálya
41/A.
§ (1) A
kollektív szerződést a szerződő felek együttesen kötelesek a
foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszternek (a továbbiakban: miniszter) a
megkötést követő 30 napon belül nyilvántartásba vételre bejelenteni és a
kapcsolódó adatszolgáltatást teljesíteni (a továbbiakban együtt: bejelentési
kötelezettség).
(2)
Az (1) bekezdésben foglaltak szerint a felek kötelesek továbbá bejelenteni a
kollektív szerződés
a)
módosítását,
b)
felmondását,
c)
hatályának
a 34. és a 36. §-ban foglaltakat érintő változását, továbbá
d)
hatályának
megszűnését.
(3)
Az (1) bekezdésben, valamint a (2) bekezdés a) és c) pontjában előírt
bejelentési kötelezettség teljesítésével egyidejűleg a több munkáltatóra
kiterjedő hatályú kollektív szerződésnek a szerződést kötő felek eredeti
aláírásával ellátott példányát a miniszternél letétbe kell helyezni.
(4)
Felhatalmazást kap a miniszter, hogy - az Országos Érdekegyeztető Tanács
egyetértésével - rendeletben határozza meg:
a)
a
bejelentési kötelezettség teljesítésének, illetőleg
b)
a
kollektív szerződések nyilvántartásának
részletes szabályait.
A kollektív szerződések megkötéséhez,
módosításához, felmondásához, hatályának megszűnéséhez kapcsolódó bejelentési
kötelezettséget megállapító alaprendelkezések - a Munka tv.-nek 41/A. §-val
történő kiegészítése révén - 2004. január 1-jei hatállyal törvényi szintre
emelkedtek. A bejelentési kötelezettséget a foglalkoztatáspolitikáért felelős
miniszter felé kell teljesíteni (jelenleg, 2007-ben a foglalkoztatáspolitikáért
felelős miniszter a Szociális és Munkaügyi Miniszter).
A kollektív szerződések bejelentésének és
nyilvántartásának részletes szabályait a 2004. január 18-án hatályba lépett
2/2004. (I. 15.) FMM rendelet rögzíti, melynek 1. sz. melléklete a
munkáltatónál (gazdálkodó szervezetnél), 2. sz. melléklete a több munkáltatóra
kiterjedő, 3. sz. melléklete a költségvetési intézménynél, 4. sz. melléklete a
több költségvetési intézményre kiterjedő, 5. sz. melléklete a közszolgálati
intézménynél 2004. évben megkötött, módosított vagy megszűnt kollektív
szerződések Bejelentő adatlapját és a kitöltési útmutatókat tartalmazza. Az
SZMM-hez történő adatszolgáltatásra azok a munkáltatók (gazdálkodó szervezetek)
kötelesek, akik 2004. évben kollektív szerződést kötöttek (ideértve a KSZ
módosítását vagy megszűnését is).
Figyelmet érdemel, hogy a bejelentési
kötelezettség a feleket együttesen terheli. A kollektív szerződéssel
kapcsolatos bejelentési kötelezettséggel összefüggésben felhívjuk a figyelmet
arra, hogy a kollektív szerződések bejelentésének és nyilvántartásának részletes
szabályairól szóló 2/2004. (I. 15.) FMM rendelet bejelentő adatlapra vonatkozó
1-5. mellékleteit a 2/2005. (I. 28.) FMM rendelet, és a 3/2006. (III. 17.) FMM
rendelet jelentősen módosította, amelyeket 2006. március 25.-étől kell
használni.
IV. fejezet
A munkavállalók részvételi joga
42.
§ (1) A
munkaügyi kapcsolatok keretében a munkavállalók közösségét e fejezet
rendelkezései szerint illetik meg a részvételi jogok.
(2)
A részvételi jogokat a munkavállalók közössége nevében az általuk választott
üzemi tanács, illetve üzemi megbízott gyakorolja.
BH1993. 583. Az
üzemitanács-választással kapcsolatban felmerült vitában hozott döntés ellen
bírósághoz lehet fordulni, a jogvitában a munkaügyi bíróság jár el [1992. évi
XXII. tv 42. §, 54. §, 199. § (1) bek., 1972. IV. tv 23. § (1) bek.].
A munkavállalók érdekvédelmét a szakszervezet
hivatott ellátni, a dolgozók vezetésben való részvételi jogát az üzemi tanács
intézményrendszerének bevezetésével teremtette meg a jogalkotó.
A részvételi jogokat (participációs jogot) a
munkavállalók közössége nevében az általuk választott üzemi tanács, mint
szervezet, illetve kisebb egység esetében egy személy, az üzemi megbízott
gyakorolja.
Az üzemi tanács kettős ún. konfliktus megelőző,
ütköztető szerepet tölt be, egyrészt a munkáltató előtt megjeleníti a dolgozók
érdekeit, másrészt törekszik a vezetői döntéseket megértetni, elfogadtatni a
munkavállalókkal.
Lényeges tisztázni néhány alapvető különbséget a
szakszervezetek és az üzemi tanácsok között. Így például:
- A szakszervezet érdekképviseleti tevékenysége
nem korlátozódik csupán egyetlen munkáltatóra, mivel több munkáltató,
munkáltatói érdekképviseleti szervezet, több szakszervezettel is köthet
kollektív szerződést, illetve ez kiterjeszthető ágazati szintre. Az üzemi
tanács viszont csak adott munkáltatón belül működhet.
- A munkáltatón belül a munkavállalóknak joga,
hogy munkaszervezeten belül is szakszervezetet hozzanak létre, mely csak lehetőség
a munkavállalók számára és nem kötelező. A munkahelyen belüli szakszervezet
létrehozása nem függ az alkalmazott munkavállalói létszámától. Ezzel szemben
üzemi tanácsot létre kell hozni minden olyan munkáltatónál, illetve a
munkáltató minden olyan telephelyén, ahol a munkavállalók létszáma az ötven főt
meghaladja, illetve üzemi megbízottat, ahol a létszám 51 főnél kevesebb, de a
15 főt meghaladja.
- A szakszervezetet a dolgozók érdekvédelme
során megilleti a sztrájk jog, ezzel szemben az üzemi tanács a munkáltatónál
szervezett sztrájkkal kapcsolatban pártatlan magatartásra köteles, kvázi nem
rendelkezik feladatai hatékony ellátásához kényszerítő eszközzel.
Tájékoztatásul felhívjuk a figyelmet arra, hogy
a közösségi szinten működő vállalkozásoknál, illetve vállalkozáscsoportoknál
foglalkoztatott munkavállalókat érintő, más államban hozott döntésekről való
megfelelő tájékoztatás érdekében külön törvény szabályozza az európai üzemi
tanács, illetve a munkavállalók tájékoztatását és a velük való konzultációt
szolgáló eljárást. Eltérő megállapodás hiányában az európai üzemi tanács
jogköre, valamint a munkavállalók tájékoztatását és a velük való konzultációt
biztosító eljárások kiterjednek a közösségi szinten működő vállalkozásnak az
Európai Unió tagállamaiban és az Európai Gazdasági Térség államaiban működő
valamennyi telephelyére, illetve a közösségi szinten működő vállalkozáscsoport
esetében a tagállamokban működő valamennyi vállalkozására.
BH1993. 583. - az üzemitanács-választással
kapcsolatban felmerült vitában munkaügyi bíróság jár el
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2003. évi XXI. törvény - az európai üzemi
tanács létrehozásáról, illetve a munkavállalók tájékoztatását és a velük való
konzultációt szolgáló eljárás kialakításáról
Az üzemi tanács
választása
43.
§ (1)
Üzemi tanácsot kell választani minden olyan munkáltatónál, illetve a munkáltató
minden olyan önálló telephelyén (részlegénél), ahol a munkavállalók létszáma az
ötven főt meghaladja.
(2)
Üzemi megbízottat annál a munkáltatónál, illetve a munkáltató olyan önálló
telephelyén (részlegénél) kell választani, ahol a munkavállalók létszáma
ötvenegy főnél kevesebb, de a tizenöt főt meghaladja.
(3)
A munkáltató önálló telephelyén (részlegénél) csak akkor kell üzemi tanácsot,
illetve üzemi megbízottat választani, ha a 65. §-ban meghatározott üzemi
tanácsi jogosítványokkal kapcsolatos munkáltatói jogok az önálló telephely
(részleg) vezetőjét részben vagy egészben megilletik.
(4)
Az üzemi tanácsot, illetve az üzemi megbízottat három évre választják.
(5)
Az újonnan létrejövő munkáltatónál három hónapon belül kell az üzemi tanácsot,
illetőleg az üzemi megbízottat megválasztani.
(6)
Az üzemi megbízottra az üzemi tanács, illetve az üzemi tanács tagjára vonatkozó
szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
Adott munkáltatón belül, ha annak több
telephelye van, egyaránt működhet üzemi tanács és üzemi megbízott is. Ahol az
előírt feltételek megvannak, a törvény erejénél fogva jogi kötelezettség üzemi
tanács, ill. üzemi megbízott választása.
Tekintettel azonban arra, hogy az üzemi tanács
működésének lényege a meghatározott munkáltatói intézkedések kialakításában
való munkavállalói részvétel biztosítása, a munkáltatónak, pedig az egyes
döntések előtt a munkavállalók támogatásának megszerzése, az üzemi tanács
létrehozására vonatkozó törvényi előírás mindkét fél érdeke. E törvényi
kötelezettség inkább jelenti az üzemi tanács létrehozására irányuló
kezdeményezés elfogadásának kötelezettségét. Az üzemi tanács megválasztásával
kapcsolatos feladatok döntően a munkavállalókra, szakszervezetre hárulnak, (a
munkáltató a választási bizottság munkájában nem vehet részt), ezért a
munkáltató a munkavállalók erre irányuló szándéka, közreműködése nélkül nem tud
üzemi tanácsot létrehozni.
Az üzemi tanács létrehozása, és az ezt megelőző
választás azért is rendkívül fontos, mert például egy szakszervezet kollektív
szerződés kötési jogosultsága attól függ, hogy jelöltjei az üzemi tanács
választáson milyen eredményt értek el. A munkáltató jogellenes intézkedése
elleni kifogás benyújtására is elsősorban a reprezentatívnak minősülő
szakszervezet jogosult. A szakszervezet reprezentativitása szintén az üzemi
tanács-választáson elért szavazatok függvénye. A reprezentatívnak nem minősülő
szakszervezet csak a jogszabálysértő munkáltató intézkedés ellen nyújthat be
kifogást.
Az üzemi tanácsot akkor kell létrehozni, ha erre
megvan a szándék, és teljesül a meghatározott munkavállalói létszám és az üzemi
tanácsi jogosítványokkal kapcsolatos munkáltató jogkör meglétére vonatkozó két
törvényi feltétel.
Figyelmet érdemel, hogy önálló telephelyen,
részlegnél csak akkor kell üzemi tanácsot, megbízottat választani, ha ezen a
helyen a munkáltatói jogkör gyakorlóját megilletik a Munka tv. 65. §-ban
meghatározott jogok, vagy legalább azok egy része, vagy legalább azok közül egy
jogosultság. Az önálló telephely fogalomkörébe, a szervezetileg elkülönült
egységek tartoznak.
Az üzemi tanács mandátuma 3 évre szól, kivéve,
ha a választás érvénytelenség miatt megismételt üzemi tanácsválasztást kell
tartani, az így megválasztott üzemi tanács megbízatása 2 évre szól. Újonnan
létrejövő munkáltatónál - a feltételek megléte esetén - három hónapon belül
kell üzemi tanácsot, vagy megbízottat választani.
44.
§ (1)
Ha a 43. § értelmében a munkáltatónál több üzemi tanács, illetve üzemi
megbízott működik, az üzemi tanácsok megválasztásával egy időben központi üzemi
tanácsot is létre kell hozni.
(2)
A 45. § (1) bekezdés rendelkezéseit a központi üzemi tanács létrehozásánál
azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a munkáltató egyes önálló telephelyén
(részlegénél) megválasztott üzemi tanácsok a munkavállalók létszámával arányos
számban delegálnak tagokat a központi üzemi tanácsba.
(3)
A központi üzemi tanácsra és tagjaira az üzemi tanácsra, illetve az üzemi
tanácstagokra vonatkozó rendelkezések megfelelően irányadók.
EBH2000. 350. Több üzemi tanács esetén
csak a munkahelyi üzemi tanács választásával kapcsolatban lehet bírósághoz fordulni,
a magasabb szintű üzemi tanács megalakításának jogszerűségét a bíróság akkor
sem vizsgálhatja, ha annak tagjait - eltérően a jogszabálytól - választották
[Mt. 44. § (1) és (2) bek., 54. §, 1/1999. Munkaügyi jogegységi határozat].
Amennyiben a munkáltatónál, több telephelyére
tekintettel, több üzemi tanács és több üzemi megbízott megválasztására kerül
sor, akkor ezzel egy időben központi üzemi tanácsot is létre kell hozni.
A központi üzemi tanács tagjait nem közvetlenül
választják, ellentétben az üzemi tanács és a megbízott választásával, hanem a
már megválasztott üzemi tanács tagjai közül delegálnak tagokat, a munkavállalók
létszámának arányában.
Tekintettel arra, hogy a központi üzemi tanácsra
és tagjaira is az üzemi tanácsra, illetve tanácstagokra vonatkozó szabályokat
megfelelően alkalmazni kell, a központi üzemi tanács tagjainak létszámára is
irányadó a legalább 3, legfeljebb 13 fős létszámkorlát, melytől sem kevesebb,
sem több nem lehet a tagok száma.
A megválasztott üzemi tanácsok a munkavállalók
létszámának arányában delegálhatnak tagot a központi üzemi tanácsba. Az üzemi
megbízottról külön nem rendelkezik a törvény, vélhetően, mint az adott részleg
képviselője, automatikusan tagja lehet a központi üzemi tanácsnak.
A központi üzemi tanácsba történő delegálás
miatt problémát okozhat, hogy ha több önálló részleg működik a munkáltatónál,
és ennek megfelelő számú üzemi tanácsot, megbízottat választottak, s e szám
meghaladja a központi üzemi tanácsba delegálható tagok számát, akkor hogyan
kell eljárni.
Ilyenkor megoldás lehet a többlet létszám
elkerülése érdekében, hogy ha több üzemi tanács jött létre, mint a megengedett
központi üzemi tanácstagi létszám, akkor az egyes üzemi tanácsok konszenzus
alapján együtt delegálnak tagot a központi üzemi tanácsba.
Ugyanez irányadó lehet az üzemi megbízottak
esetében is, ha mindegyik a létszámkorlátok miatt nem lehet tagja a központi
üzemi tanácsnak, akkor a több üzemi megbízott együttesen delegál tagot a
központi üzemi tanácsba.
EBH2000. 350. - a központi üzemi tanácsba
történő delegálással kapcsolatos vita nem tartozik a bíróság hatáskörébe (lásd
még: 1/1999. Munkaügyi jogegységi határozat)
45.
§ (1)
Az üzemi tanács tagjainak száma, ha a munkavállalók száma a választás
időpontjában
a)
a száz
főt nem haladja meg, három,
b)
a
háromszáz főt nem haladja meg, öt,
c)
az
ötszáz főt nem haladja meg, hét,
d)
az ezer
főt nem haladja meg, kilenc,
e)
a
kétezer főt nem haladja meg, tizenegy,
f)
a
kétezer főt meghaladja, tizenhárom.
(2)
Ha a munkavállalók és az üzemi tanács tagjainak létszáma legalább hat hónapon
át a munkavállalók létszámnövekedése miatt nincs összhangban az (1) bekezdésben
foglaltakkal - megfelelő számban - új üzemi tanácstagot kell választani.
Az üzemi tanácstagok számát a törvény kógens
módon határozza meg, a munkavállalók létszámának figyelembe vételével, melytől
sem pozitív, sem negatív irányban eltérni nem lehet. Kivéve egy esetet, amikor
jogutódlás miatt a jogelőd munkáltató üzemi tanácsának tagja a jogutód
munkáltató üzemi tanácsának delegált tagja lesz, akkor a Munka tv. 56/B. § (5)
bekezdése alapján megengedett az üzemi tanács tagjai számának kibővülése.
Az üzemi tanács tagjai létszámának
meghatározásakor a munkáltatónál (illetve ha önálló részlegnél történik a
választás, a munkáltató önálló telephelyén lévő), a választás időpontjában
munkaviszonyban álló valamennyi munkavállalót figyelembe kell venni. A törvény
nem részletezi, hogy kik vehetők figyelembe és kik nem, ezért ideértendő minden
munkavállaló, aki munkaszerződése alapján munkaviszonyban áll a munkáltatónál:
pl. teljes vagy részmunkaidőben foglalkoztatott, tartósan távollévő, Gyed-en,
Gyes-en lévő, és akinek Munka tv. idevonatkozó rendelkezéseinek figyelembe
vételével a munkavégzése helyének az adott telephelyet kell tekinteni. Például
ez utóbbi esetben a Munka tv. 76/C. §-a alapján, aki a munkáját a szokásos
telephelyen kívül végzi, továbbá a távmunkát végző munkavállaló esetében
munkavégzési helyként azt a telephelyet kell érteni, ahonnan a munkavállaló az
utasítást kapja.
Előfordulhat, hogy időközben a munkavállalók
létszáma a választás időpontjában irányadóhoz képest növekszik, és ezáltal
legalább hat hónapon át nincs összhangban a tagok száma, a munkavállalók
létszámával, akkor új üzemi tanácstagot (és nem az egész üzemi tanácsot) kell
választani.
46.
§ (1)
Üzemi tanácstaggá az a cselekvőképes munkavállaló választható, aki legalább hat
hónapja a munkáltatóval munkaviszonyban áll.
(2)
Nem választható üzemi tanácstaggá az, aki munkáltatói jogot gyakorol, aki a
munkáltató, illetve a munkáltató vezetőjének közeli hozzátartozója [139. § (2)
bekezdés], továbbá, aki a választási bizottság tagja.
(3)
Az újonnan alakult munkáltatónál az üzemi tanácstag munkaviszonya időtartamát
feltételként nem kell figyelembe venni.
(4)
A (2) bekezdés alkalmazásában munkáltatói jognak minősül a munkaviszony
létesítésére, megszüntetésére, a munkaviszonyból származó kötelezettségek
vétkes megszegése esetén jogkövetkezmények alkalmazására (109. §), illetőleg
kártérítési felelősség megállapítására [173. § (2) bekezdés] vonatkozó
jogosultság.
BH1997. 211. Az üzemi tanács érvényes
választásának egyik garanciája, hogy a jelöltlistára csak olyan személyek
kerüljenek, akiket egyrészt szabályszerűen jelöltek, másrészt megfelelnek a
választhatósági feltételeknek. A választási bizottság tagja nem választható meg
az üzemi tanács tagjának [1992. évi XXII. törvény 46. § (2) bek., 48. § (1)
bek. b) pont, 49. § (3) és (4) bek.].
BH1997.
Az üzemi tanács választásakor eltérő szabályok
vonatkoznak arra, hogy ki az, aki választható és ki lehet választásra jogosult
munkavállaló.
Az üzemi tanácstaggá választás egyik feltétele a
cselekvőképesség. Ezzel kapcsolatban utalunk a Ptk. szabályaira, miszerint
cselekvőképes mindenki, akinek cselekvőképességét a törvény nem korlátozza,
vagy nem zárja ki. (A 14-18. év alatti kiskorú korlátozottan cselekvőképes.)
Aki cselekvőképes maga köthet szerződést vagy tehet más jognyilatkozatot.
A választhatóság másik feltétele, hogy a
munkavállaló legalább hat hónapja a munkáltatónál munkaviszonyban álljon. E
feltétel nem irányadó akkor, ha az újonnan alakult munkáltatónál kerül sor
üzemi tanács választására.
Nem választható az, aki az e szakaszban
meghatározott munkáltatói jogkört gyakorolja, aki a munkáltató (magánszemély
munkáltató) vagy a munkáltató vezetőjének közeli hozzátartozója (vezetőnek
minősülő személyeket a Munka tv. 188/A. §-a részletezi), továbbá aki a
választási bizottság tagja. A nem választhatók körének meghatározásával a
jogalkotó biztosítja, hogy az üzemi tanács munkáltatói befolyástól mentesen
tudjon tevékenykedni, valamint a választási bizottság tagjának kizárásával
segíti a választások tisztaságának megteremtését. A választási bizottság
tagjaivá olyan személyeket célszerű választani, akiket nem kívánnak jelöltnek
állítani.
A választhatóság feltételeinek meglétét a
jelöltállításkor kell vizsgálni.
Kérdéses lehet, hogy szakszervezeti
tisztségviselő választható-e üzemi tanács tagjává. A válasz igen, tekintettel
arra, hogy a Munka tv. erre vonatkozólag tiltást nem tartalmaz.
Követelmény, hogy az üzemi tanács tagjai csak az
adott munkáltatónál munkaviszonyban álló munkavállalók legyenek, hogy önálló,
független szervezetként működhessenek.
Az üzemi tanács taggá jelölni kívánt, azaz a
választható munkavállalókkal kapcsolatos fenti adatokról, a választható
személyek köréről (cselekvőképesség, 6 hónap munkaviszony megléte, az adott
telephelyen történő foglalkoztatás) a munkáltató tud adatot szolgáltatni.
BH1997. 211. - a választhatóság feltételeinek
megléte
BH1997. 154. - szakszervezet önálló
jelöltállítása joga a munkáltató részlegénél
Kapcsolódó jogszabályok:
- Ptk. 11-21. § - cselekvőképesség
47.
§ (1)
Az üzemi tanács tagjának választására minden, a munkáltatóval munkaviszonyban
álló munkavállaló jogosult.
(2)
A választásra jogosult, valamint a választható munkavállalók jegyzékét a
munkáltatónak a választási bizottság kérésére öt napon belül rendelkezésre
bocsátott adatai alapján a választási bizottság állapítja meg és teszi közzé.
Az üzemi tanács választására a munkáltatóval
munkaviszonyban álló valamennyi munkavállaló jogosult, nem feltétel a
cselekvőképesség (tehát pl. 18 év alatti fiatal munkavállaló is választásra jogosult),
továbbá nem releváns az sem, hogy mióta áll a munkavállaló az adott
munkáltatónál munkaviszonyban.
A választásra jogosultak körébe beletartoznak a
tartósan távollévők, pl. Gyed-, Gyes-en lévők, keresőképtelenek, sorkatonák
stb. Megállapítható, hogy csak a munkavállalók jogosultak szavazni, de nem
zárja ki a törvény a munkáltatói jogokat gyakorló munkavállalókat, vezetőket
sem.
A választások első mozzanataként létre kell
hozni a választási bizottságot, akinek feladata a választások jogszerű
lebonyolítása. Ahhoz, hogy a választásra jogosultak, és a választhatók
jegyzékét össze tudja állítani, a munkáltatónak kell adatot szolgáltatnia,
mivel a választhatók és a választásra jogosultak személyét a munkáltatónál
meglévő személyügyi nyilvántartásból lehet kétséget kizáróan megállapítani. A
munkáltató 5 napon belül köteles a választási bizottság ilyen irányú kérésének
eleget tenni, akik a szolgáltatott adatok alapján - figyelembe véve törvényi
feltételek meglétét - megállapítják a választhatók és a választásra jogosultak
jegyzékét és a bizottság köteles gondoskodni a jegyzék közzétételéről is.
48.
§ (1) A
választási bizottság:
a)
meghatározza
a jelöltállítás határidejét, illetve a választás időpontját,
b)
gondoskodik
a jelölés és a választás törvényes rendjének megőrzéséről, továbbá
c)
megállapítja
a szavazatszámlálás részletes szabályait.
(2)
A jelölést és a választást a munkáltató szervezetére, munkarendjére, valamint
egyéb sajátosságaira tekintettel kell megszervezni. A választást a munkáltató
minden telephelyén lehetőleg azonos időpontban kell tartani.
BH1997. 211. Az üzemi tanács érvényes
választásának egyik garanciája, hogy a jelöltlistára csak olyan személyek
kerüljenek, akiket egyrészt szabályszerűen jelöltek, másrészt megfelelnek a
választhatósági feltételeknek. A választási bizottság tagja nem választható meg
az üzemi tanács tagjának [1992. évi XXII. törvény 46. § (2) bek., 48. § (1)
bek. b) pont, 49. § (3) és (4) bek.].
E szakasz a választási bizottság legfontosabb
feladatait, jogait és kötelezettségeit részletezi. (A választási bizottság
megalakítására vonatkozó szabályokat más szakaszok rendezik.)
A választási bizottság határozza meg a választás
időpontját. Ennek során különös gondot kell fordítania arra, hogy ha a
munkáltatónál eltérő munkaidőben, műszakban folyik a munkavégzés, több
telephelyen, vagy esetleg vannak változó munkahelyen foglalkoztatott
munkavállalók is, akkor is a választást a munkáltató minden telephelyén
lehetőleg azonos időpontban tudják megtartani. Ez nem feltétlen jelenti azt, hogy
azonos időintervallumon belül, de lehetőleg egy napon belül tartsák meg,
tekintettel arra, hogy a szavazóurnákat a választás befejezése után azonos
helyen és időpontban kell felbontani.
A választási bizottság feladata továbbá a
jelöltállítás határidejének kijelölése is, ügyelve arra, hogy ezt követően
legyen kellő idő a szavazólapok elkészítésére.
A választási bizottságfelelős azért, hogy a
választások a törvényi előírások szerint zajlódjanak, kötelessége gondoskodni a
jelölés és a választás rendjének megőrzéséről.
A választás folyamatában kiemelt jelentősége van
a szavazatszámlálás tisztaságának, ezért az erre vonatkozó szabályokat is a
választási bizottság jogosult meghatározni.
BH1997. 211. - szabályszerű jelölés és
választhatósági feltételek
48/A.
§ Nem
lehet a választási bizottság tagja, aki a bizottság megalakításának
időpontjában az üzemi tanács tagja, elnöke.
A választási bizottságot elsősorban a működő
üzemi tanács, ennek hiányában a munkáltatónál képviselettel rendelkező
szakszervezet, vagy a munkavállalók képviselői jogosultak megalakítani, a
választása jogosult munkavállalók közül. Nem lehet a választási bizottság tagja
az a munkavállaló, aki a bizottság megalakításának időpontjában az üzemi tanács
tagja, vagy elnöke. Természetesen, ha a választási bizottság megalakításáig a
korábbi üzemi tanácsi tagságát az érintett munkavállaló megszünteti, azaz már
nem áll fenn összeférhetetlenség, akkor a választási bizottság tagjává
választható.
49.
§ (1) A
jelölés és a választás lebonyolítására az üzemi tanács a választásra jogosult
munkavállalók közül - legkésőbb a választást nyolc héttel megelőzően -
választási bizottságot alakít. A munkáltatónál képviselettel rendelkező
szakszervezetek képviselői részt vehetnek a választási bizottság
tevékenységében. A választási bizottság munkájában a munkáltató nem vehet
részt, azt nem befolyásolhatja.
(2)
Ha a munkáltatónál üzemi tanács nincs, a választási bizottságot a munkáltatónál
képviselettel rendelkező szakszervezetek, illetve a nem szervezett
munkavállalók képviselőiből kell megalakítani.
(3)
A munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet tagjai közül önállóan
állíthat jelöltet.
(4)
Jelöltet állíthat a választásra jogosult munkavállalók legalább tíz százaléka,
vagy legalább ötven, választásra jogosult munkavállaló is. A jelölést a
támogató munkavállalók aláírásával írásba kell foglalni, és el kell juttatni a
választási bizottsághoz.
(5)
A választási bizottság a választást megelőzően legalább három héttel
összeállítja és közzéteszi a jelöltek listáját. A jelöltek írásban nyilatkoznak
a jelölés elfogadásáról.
(6)
A jelöltlista akkor tehető közzé, ha a jelöltállítás érvényes volt. A
jelöltállítás érvényesnek akkor tekinthető, ha a jelöltek száma legalább az
üzemi tanácsba választható tagok számának megfelel. Érvénytelen jelölés esetén
a jelöltállítási időszakot meg kell hosszabbítani.
BH2001.
BH2001.
BH1997. 211. Az üzemi tanács érvényes
választásának egyik garanciája, hogy a jelöltlistára csak olyan személyek
kerüljenek, akiket egyrészt szabályszerűen jelöltek, másrészt megfelelnek a
választhatósági feltételeknek. A választási bizottság tagja nem választható meg
az üzemi tanács tagjának [1992. évi XXII. törvény 46. § (2) bek., 48. § (1)
bek. b) pont, 49. § (3) és (4) bek.].
BH1997.
Az üzemi tanács tagjainak jelölésével és
megválasztásával kapcsolatos előkészítő, koordináló, a lebonyolítással
összefüggő feladatokat a választási bizottságnak kell ellátnia.
Választási bizottságot legalább a választás
tervezett időpontja előtt nyolc héttel korábban meg kell alakítani. A
megalakításra a meglévő üzemi tanács jogosult, ennek hiányában a szakszervezet,
illetve a munkavállalók képviselői.
A választási bizottság tagjai lehetnek a választásra
jogosult munkavállalók. Nem kizáró ok, hogy ha az adott munkavállaló egyben a
munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet képviselője is. Két
kivétel van: nem lehet a választási bizottság tagja az aki a megalakítása
időpontjában üzemi tanács tagja, vagy elnöke, továbbá a munkáltató
(magánszemély).
A bizottság létszámára vonatkozóan a törvény
előírást nem tartalmaz, célszerű a választásban résztvevők arányának
megfelelően kialakítani. Amely munkáltatónál több üzemi tanácsot, megbízottat
kell választani, minden egyes részlegnél külön kell a választási bizottságot
megalakítani, tekintettel arra, hogy a választásokat lehetőleg egy időben
tartsák meg.
A Munka tv. 46. § (3)-(6) bekezdés az üzemi
tanácstaggá választható jelöltekkel, azaz a jelöltállítással kapcsolatos
szabályokat részletezi.
A munkáltatónál képviselettel rendelkező
szakszervezet tagjai közül önállóan állíthat jelöltet. A munkáltató részlegénél
tartott üzemitanács-választásnál az adott részleget kell munkáltatónak
tekinteni, és ebből a szempontból kell vizsgálni, hogy e részlegnél milyen
szakszervezet működik. Ehhez képest nem illeti meg az önálló jelöltállítás joga
azt a szakszervezetet, amelynek az adott részlegben nincs tagja.
Minden esetben az adott munkáltatónál, vagy az
adott üzemi tanács választására jogosult önálló telephelye viszonylatában kell
vizsgálni a jelöltállítás jogát, összhangban a választhatóságra és választásra
vonatkozó rendelkezésekkel. Ha például az önálló telephelyen nem rendelkezik
szakszervezet taggal, akkor oda másik telephelyén lévő szakszervezeti tagját
nem jelölheti üzemi tanácsi tagságra.
Több önálló telephellyel rendelkező munkáltató
esetén, munkáltatón mindig az adott részleget értjük, és nem a munkáltató
egészét. Ha ugyanis a munkáltató egészégét értenénk alatta, akkor ennek
megfelelően a munkáltató bármelyik munkavállalója a munkáltatónál működő
bármelyik üzemi tanács tagjává megválasztható lenne, illetőleg mindenütt
választhatna. Ez nyilvánvalóan követhetetlenné tenné a választásokat és
ellentmondana a participáció céljának.
Meg kell azonban jegyezni, hogy az egyes üzemi
tanácsok véleményezési joguk gyakorlása során lehet, hogy nemcsak az adott
részleg tekintetében befolyásolják majd a munkáltató döntését, hanem véleményük
kihat a munkáltató egészére.
A jelöltnek állítani mindig adott részlegben
foglalkoztatott munkavállalót lehet.
BH2001. 443. - szakszervezet jelöltállítási joga
BH2001. 242. - szakszervezeti szövetség nem
állíthat jelöltet
BH1997. 211. - szabályszerű jelölés,
választhatósági feltételek
BH1997. 154. - szakszervezet az adott részlegnél
foglalkoztatott tagját jelölheti