III. fejezet
A kollektív szerződés
30.
§ Kollektív
szerződés szabályozhatja:
a) a munkaviszonyból származó jogokat és
kötelezettségeket, ezek gyakorlásának, illetve teljesítésének módját, az ezzel
kapcsolatos eljárás rendjét;
b)
a
kollektív szerződést kötő felek közötti kapcsolatrendszert.
BH2000.
BH1998.
A munkaviszonyra vonatkozó alapvető szabályokat
a Munka tv. tartalmazza, de lehetőség van arra, hogy a
munkáltató és a szakszervezet bármely munkaviszonyra vonatkozó kérdést
kollektív szerződésben szabályozzon.
A kollektív szerződésben kerülhetnek
szabályozásra azok a fontos kérdések, amelyről a Munka tv. nem
rendelkezik, hanem a felekre bízza a döntést, vagy megengedett a kollektív
szerződésbeli eltérés stb. Így a kollektív szerződés meghatározhatja
munkaviszonyból származó jogokat és kötelezettségeket, ezek gyakorlásának,
illetve teljesítésének módját és az ezzel kapcsolatos eljárás rendjét.
A szabályozás során ügyelni kell arra, hogy a
kollektív szerződés e törvénnyel, illetve más jogszabállyal ellentétes
rendelkezést ne tartalmazzon, kivéve, a Munka tv. harmadik
részében meghatározott szabályokat, melytől a munkavállalóra kedvezőbbet
állapíthatnak meg akkor, ha az eltérést a törvény kifejezetten nem tiltja.
Ezen túlmenően kollektív szerződés a Munka
tv.-től eltérő szabályokat állapíthat meg (akár kedvezőbbet, akár szigorúbbat)
abban az esetben, ha az adott tárgykörben a törvény ezt megengedi, illetve ha a
Munka tv. rendelkezései akkor irányadóak, ha kollektív
szerződés eltérően nem rendelkezik [pl. Munka tv. 117. § (1) vagy Munka tv. 83/A. § (3)].
Kollektív szerződés kötése csak azoknál a
munkáltatóknál lehetséges, ahol szakszervezet működik, megkötése azonban nem
kötelező, a jogszabályi feltételek megléte mellett, a felek szándékától függ.
Kiemeljük továbbá, hogy kollektív munkaügyi vita
során a Munka tv. 194-195. §-ában foglaltak szerinti egyeztetés során létrejött
megállapodás, valamint a Munka tv. 196-197. §-a
alapján igénybe vett döntő bíró döntése kollektív szerződéses megállapodásnak
minősül.
A Munka tv. 13. §-a törvény, illetve törvényi
felhatalmazás alapján munkaviszonyt rendező egyéb jogszabályokon túl, a
kollektív szerződést is munkaviszonyra vonatkozó jogszabálynak ismeri el.
BH2000. 265. - kollektív szerződéssel ellentétes
szóbeli megállapodás hatálya
BH1998. 451. - kollektív szerződés értelmezése
31.
§ (1)
Kollektív szerződést egyrészről a munkáltató, a munkáltatói érdekképviseleti
szervezet, vagy több munkáltató, másrészről a szakszervezet, illetve több
szakszervezet köthet.
(2)-(4)
EBH2006.
BH2000. 172. Az a körülmény, hogy a
jogutódnál szakszervezet nem működik, nem értelmezhető akként, mintha a
kollektív szerződést a jogelődnél megkötő szakszervezetek jogutód nélkül
megszűntek volna. A jogutódlás ténye következtében a jogutódnak mindaddig
alkalmaznia kell a jogelőd kollektív szerződését, amíg azt fel nem mondja,
illetőleg más tartalmú szerződést nem köt [Mt. 31. §, 39. § (1) bek., 40. § (1) és (2) bek., MK 154.].
BH1998.
E szakasz a kollektív szerződés kötésének
lehetséges alanyi körét határozza meg.
Az olyan munkáltatóknál, ahol nincs
szakszervezet, ott kollektív szerződés kötésére sincs lehetőség, így a Munka
tv. által egyébként megengedett eltérő - a munkáltatónál érvényesülő speciális -
szabályok meghatározására sincs lehetőség.
Ágazati, szakmai, illetve munkáltatói szintű
kollektív szerződés akkor köthető, amikor a munkáltatói érdek-képviseleti
szervezet, vagy több munkáltató megállapodik a szakszervezettel, illetve több
szakszervezettel.
Ezek az ún. keretszerződések lehetőséget
nyújtanak például az ágazati szintű munkavállalói érdekek és jogok hatékonyabb
érvényesítésére, illetve kisebb létszámú szakszervezeteknek az ehhez való csatlakozáshoz.
E szakasz, Munka tv. 31. § (2)-(4) bekezdése
alapján - 1999. 08. 17. és 2002. 07. 12. között - mód volt arra, hogy az olyan
munkáltatónál, ahol nem volt képviselettel rendelkező szakszervezet, ott az
üzemi tanács, - a kollektív szerződésben szabályozható
tárgykörökben - üzemi megállapodást kössön a munkáltatóval. A 2002. július 12.
előtt megkötött üzemi megállapodás akkor veszti hatályát, ha az üzemi tanács
megszűnik, vagy ha a munkáltatóra is kiterjedő hatályú kollektív szerződést
kötnek.
BH2000. 172. - jogutódlás esetén a kollektív
szerződés alkalmazása
BH1998. 451. - kollektív szerződés
rendelkezéseinek értelmezése
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2/2004. (I. 15.) FMM rendelet a kollektív
szerződések bejelentésének és nyilvántartásának rendjéről
32.
§ Kollektív
szerződés kötésére az a szakszervezet, illetve az a munkáltatói
érdekképviseleti szervezet jogosult, amely érdekképviseleti tevékenységében a
kollektív szerződést kötő másik féllel szemben független. A munkáltatói
érdekképviseleti szervezet kollektívszerződés-kötési jogosultságához szükséges
az is, hogy tagjai erre felhatalmazzák.
A munkáltatói érdekképviseleti szervezet
kollektív szerződéskötési jogosultságának érvényességi kelléke, hogy a szerződés kötő másik féllel, azaz a szakszervezettel, vagy
szakszervezeti szövetséggel szemben független legyen. Másik feltétel, hogy
munkáltatói érdek-képviseleti szervezet, tagjainak kifejezett felhatalmazása
alapján jogosult csak a szerződéskötésre.
A kollektív szerződést kötő feleknek igazolniuk
kell, hogy tagjaik a szerződéskötésre felhatalmazták.
33.
§ (1) A munkáltatónál egy kollektív szerződés köthető.
(2)
A szakszervezet - a (3)-(5) bekezdésben foglalt eltéréssel - jogosult a
munkáltatóval a kollektív szerződést megkötni, ha jelöltjei az üzemi tanács választáson a leadott szavazatok több mint felét
megszerezték.
(3)
Ha a munkáltatónál több szakszervezet rendelkezik képviselettel, a kollektív
szerződést valamennyi szakszervezet együttesen kötheti meg. Ennek feltétele,
hogy e szakszervezetek jelöltjei az üzemi tanács választáson
együttesen megszerezzék a leadott szavazatok több mint felét.
(4)
Ha a szakszervezetek együttes kollektívszerződés-kötése a (3) bekezdés alapján
nem lehetséges, a reprezentatív szakszervezetek [29. § (2) bekezdés] együttesen
kötik meg a kollektív szerződést, feltéve, ha e szakszervezetek jelöltjei az
üzemi tanács választáson együttesen megszerezték a
leadott szavazatok több mint felét.
(5)
Ha a reprezentatív szakszervezetek együttes kollektív szerződéskötése nem
lehetséges, a kollektív szerződést a munkáltatóval az a szakszervezet kötheti
meg, amelynek jelöltjei az üzemi tanács választáson
együttesen a leadott szavazatok több mint hatvanöt százalékát megszerezték.
(6)
Ha a (2), illetve (3) bekezdésben foglalt esetben a szakszervezet, illetve a
szakszervezetek jelöltjei az üzemi tanács választáson
a szavazatok több mint felét nem szerzik meg, a kollektív szerződés megkötésére
irányuló tárgyalást le lehet folytatni, de a kollektív szerződés megkötéséhez
szükséges a munkavállalók jóváhagyása. A munkavállalóknak erről szavazni kell.
A szavazás akkor érvényes, ha ezen az üzemi tanács választására jogosult
munkavállalók több mint fele részt vesz.
(7)
A (2)-(5) bekezdésben foglalt támogatottság
meghatározásakor a 29. § (2)-(3) bekezdésének előírásait megfelelően alkalmazni
kell.
(8)
A kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyaláson
a munkáltatónál képviselt valamennyi szakszervezet részt vehet, és a
tárgyalások eredményessége érdekében köteles együttműködni.
EBH2004.
EBH2002.
EBH2001.
EBH1999.
BH2002.
BH2001.
BH2000.
BH1993. 585. II. A
kollektívszerződés-kötési szabadságból következik, hogy az Mt. nem tiltja meg ágazati (alágazati) kollektív szerződés
hatályossága esetén sem a munkáltatónál kollektív szerződés megkötését,
amennyiben a munkavállalóra nézve kedvezőbb szabályokat állapít meg [1992. évi
XXII. törvény 33. § (1) bek. 41. §].
A kollektív szerződés megkötéséhez az szükséges, hogy a munkáltatónál működjön szakszervezet,
tartsanak üzemi tanács választást, ezen szakszervezet szerezze meg az előírt
szavazati arányt, és a tagjai a kollektív szerződés kötésére feljogosítsák.
(Üzemi tanács választást kell tartani annál a
munkáltatónál, ahol a munkavállalók létszáma az 50 főt eléri.)
Ha a munkáltatónál egy szakszervezet működik,
akkor jogosult kollektív szerződés kötésére, ha jelöltjei az üzemi
tanácsválasztáson a leadott szavazatok több mint felét (50%+1) megszerezték. Ha
több szakszervezet rendelkezik képviselettel, akkor az üzemi tanács választáson együttesen kell megszerezniük a leadott
szavazatok több mint felét, amennyiben ez nem sikerül, akkor a reprezentatív
szakszervezeteknek kell együttesen hasonló arányt elérni. Ha reprezentatív
szakszervezet sem érték el ezt az arányt, akkor azt a szakszervezetet illeti
meg a szerződéskötési jogosultság, amely az ÜT választáson a leadott szavazatok
65%-át megszerezte.
Ha a munkáltatónál több szakszervezet működik,
cél, hogy elsősorban a szakszervezetek együttes szerződéskötésére kerüljön sor,
de ha ez - a feltételek teljesülésének hiányában nem lehetséges, - akkor a
kollektív szerződés megkötéséhez szükséges a munkavállalók jóváhagyása.
A Munka tv. valamennyi
szervezet számára biztosítja a jogot, hogy a megkötésre irányuló tárgyalásokon
részt vegyenek, és az eredményesség érdekében együttműködési kötelezettséget ír
elő számukra.
EBH2002. 684. - az utóbb reprezantatívvá vált
szakszervezet felmondási joga
BH2002. 457. - a nem reprezentatív szakszervezet
joga a KSZ megkötése során
BH2001. 547. - kollektív szerződés módosításának
érvényessége
EBH2001. 460. - a kollektív szerződés aláírására
jogosult szakszervezetek
BH2000. 321. - a kollektív szerződés
módosítására jogosult szakszervezetek
EBH1999. 139. - a KSZ módosítására a KSZ-t kötő
szakszervezetek jogosultak
34.
§ (1) A kollektív szerződés egészének vagy egyes részeinek
hatályát a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter - a felek együttes
kérelmének megfelelően, a kiterjesztéssel érintett országos munkaadói és
munkavállalói érdek-képviseleti szervezetek véleményének kikérése után - az
egész ágazatra (alágazatra) kiterjesztheti, feltéve, ha a szerződést kötő
szervezetek az adott ágazatban (alágazatban) reprezentatívnak minősülnek.
(2)
Az (1) bekezdés alkalmazásában reprezentatívnak különösen az a munkáltatói
érdekképviseleti szervezet
minősül, amely taglétszámánál, gazdasági jelentőségénél, illetve
a foglalkoztatottak számánál fogva az adott hatályossági körben a
legjelentősebb.
(3)
Az (1) bekezdés alkalmazásában reprezentatívnak különösen az a szakszervezet
minősül, amely taglétszámánál, illetve a munkavállalók általi támogatottságánál
fogva az adott hatályossági körben a legjelentősebb.
(4)
A szakszervezet munkavállalók általi támogatottságának
megítélésénél elsősorban a kollektív szerződés hatálya alá tartozó
munkáltatóknál a kollektív szerződés megkötését megelőző utolsó üzemi tanácsi
választások eredményét kell figyelembe venni.
(5)
Ha a kollektív szerződést több szakszervezet kötötte, hatályának
kiterjesztésénél a szakszervezetek reprezentativitását együttesen kell
vizsgálni.
(6)
A kiterjesztett hatályú kollektív szerződés felmondását
a felmondást gyakorló fél köteles a foglalkoztatáspolitikáért felelős
miniszternek haladéktalanul bejelenteni.
(7)
A kiterjesztett hatályú kollektív szerződés felmondása
esetén, továbbá, ha a több szakszervezet által kötött kollektív szerződésnél
valamely szakszervezet felmondása következtében a szakszervezetek - (5)
bekezdés szerinti - együttes reprezentativitása nem áll fenn, a
foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter - hivatalból - a felmondási idő
lejártának napjára a kollektív szerződés kiterjesztő hatályát megszünteti.
(8)
A foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter a
kiterjesztésről, valamint a kiterjesztés megszüntetéséről szóló határozatát,
továbbá a kiterjesztett hatályú kollektív szerződés szövegét hivatalos lapjában
közzéteszi. A kiterjesztés hatályának kezdő időpontja a közzététel napja.
Az ágazati szintű kollektív szerződés kötésére
jogosultakat, a megkötés feltételeit, annak kiterjesztését is részletes szabályozza
a Munka tv.
Az ágazati kollektív szerződések például a
munkabérre, juttatásokra, a munkafeltételekre, munkaidőre, rendkívüli
munkavégzés felső határára vonatkozóan a munkavállalók és munkáltatók olyan
széles körére határozhatják meg a szabályokat, amelyek már nemcsak érdekvédelmi
szempontból jelentősek, hanem az ágazat versenyképességet is befolyásolják.
A reprezentatív munkáltatói érdekképviseleti
szervezet és a reprezentatív szakszervezet által kötött kollektív szerződés
hatályát részben, vagy egészben kiterjesztheti a foglalkoztatáspolitikáért
felelős miniszter - meghatározott feltételek esetén - az egész ágazatra (pl.
sütőiparra).
A kiterjesztés feltétele, a szerződéskötő felek
erre irányuló együttes kérelme, valamint, a miniszternek döntése előtt ki kell
kérnie azokban az országos munkaadói és munkavállaló érdekképviseleti
szerveknek a véleményét, hogy a szerződést kötő szervezetek (mind a munkáltatói
érdekképviseleti szervezet, ill. mind a szakszervezet, vagy több szakszervezet)
az adott ágazatban kiemelkedő súlyt képviseljenek, vagyis reprezentatívnak
minősüljenek.
A kollektív szerződés kiterjesztése egyes
munkáltatókra indokolatlanul nagy terhet jelenthet, illetve a kollektív
szerződés betartása lehetetlenné válhat, ezért lehetőség van arra, hogy a
foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter a kollektív szerződésnek csak egyes
részeit terjessze ki adott munkáltatóra.
Tekintettel arra, hogy a kiterjesztett hatályú
kollektív szerződést a felek felmondhatják, illetve a felek reprezentativitása
is megdőlhet, ezért a kollektív szerződést felmondó fél e tényt köteles a
foglalkoztatáspolitikáért miniszternek bejelenteni. A miniszter a Munka tv. 34.
§ (7) bekezdésben meghatározott esetekben hivatalból jogosult a kiterjesztő
hatály megszüntetésére.
BH1993. 585. - ágazati, alágazati KSZ és a
munkahelyi KSZ érvényessége
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2/2004. (I. 15.) FMM rendelet a kollektív
szerződés bejelentésének és nyilvántartásának rendjéről
35.
§ A
foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszternek a kollektív szerződés
kiterjesztésére vonatkozó határozata ellen a kollektív szerződés hatálya alá
tartozó ágazatban működő bármely szakszervezet, illetve munkáltatói
érdekképviseleti szervezet vagy munkáltató bírósághoz fordulhat.
A szociális és munkaügyi miniszter, mint
államigazgatási szerv vezetője hozza meg a határozatot, így az ellen, bármely
érdekelt fél a közigazgatási határozat felülvizsgálata iránt bírósághoz
fordulhat.
Erre általában abban az esetben kerül sor, ha a
felek együttes kérelme ellenére a miniszter a kiterjesztést elutasítja. Ez
adódhat abból, például, hogy nincs meg a kellő reprezentativitás, illetve a
szerződés tartalmi elemei jogszabályt sértenek.
A kollektív szerződés kiterjesztésének hatálya
mellett azonban lehetséges egy-egy munkáltatónál szűkebb hatályú kollektív
szerződés kötése, ez utóbbi azonban a kiterjesztett szerződéshez képest csak
kedvezőbb szabályokat állapíthat meg.
36.
§ (1) A kollektív szerződés hatálya - kiterjesztés (34. §)
hiányában - kiterjed arra a munkáltatóra, amely
a) a kollektív szerződést kötötte, vagy
b)
a
kollektív szerződés megkötése idején a szerződést kötő munkáltatói
érdekképviseleti szervezetnek tagja, illetőleg
c)
később
a munkáltatói érdek-képviseleti szervhez csatlakozott.
(2)
Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott csatlakozás esetén a
munkáltatónál képviselt szakszervezet egyetértése szükséges ahhoz, hogy a
kollektív szerződés hatálya a munkáltatóra kiterjedjen.
(3)
A kollektív szerződésben meg kell határozni, hogy
annak hatálya az (1) bekezdés b) pontjában említett munkáltatók mely
körére terjed ki.
(4)
A kollektív szerződést alkalmazni kell az annak
hatálya alá tartozó munkáltató azon munkavállalóira is, akik nem tagjai a
kollektív szerződést kötő szakszervezetnek.
BH2000.
A kollektív szerződés szabályainak érvényesülése
szempontjából döntő jelentőségű, hogy személyi hatálya kikre terjed ki,
egyrészt mely munkáltatókra, illetve a munkavállalók mely körére.
Alapvetően azokra, akik a kollektív
megállapodást kötötték.
Kiterjesztésre vonatkozó miniszteri határozat
nélkül is kiterjed a kollektív szerződés hatálya arra a munkáltatóra, amely
tagja annak a munkáltatói érdekképviseleti szervezetnek, amely a szerződést
kötötte. Ehhez azonban az szükséges, hogy a kollektív
szerződésben pontosan nevesítsék, mely munkáltatók tartoznak hatálya alá.
A munkáltatói érdekképviseleti szervezet által
kötött kollektív megállapodás kiterjed tovább arra a munkáltatóra is, amely a
kollektív szerződés megkötését követően lett tagja a munkáltatói érdekvédelmi
tömörülésnek, de ennek feltétele, hogy a később csatlakozó munkáltatónál
képviselettel rendelkező szakszervezet a kollektív szerződéshez
történő csatlakozáshoz hozzájáruljon.
A kollektív szerződés hatálya a törvény erejénél
fogva kiterjed azon munkavállalókra is, akik egyébként nem tagjai a kollektív
szerződést kötő szakszervezetnek. A munkáltatónál vezetőnek minősülő személyre
a kollektív szerződés hatálya nem terjed ki.
BH2000. 265. - kollektív szerződéssel ellentétes
szóbeli megállapodás hatálytalansága
37.
§ (1) A kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyalási
ajánlatot - a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - egyik fél sem
utasíthatja vissza.
(2)
Az (1) bekezdés rendelkezését a munkáltatóra akkor kell alkalmazni, ha az
ajánlatot tevő szakszervezet az Mt. 29. § (2) bekezdése szerint
reprezentatívnak minősül.
(3)
Az (1) és (2) bekezdésben foglaltak megfelelően irányadók a kollektív szerződés
módosítására irányuló tárgyalásra is.
(4)
A kollektívszerződés-kötési jogosultsággal kapcsolatos
vita esetén a szerződéskötésben érdekelt szervezet kérelmére, nemperes
eljárásban a bíróság dönt.
(5)
A munkáltató - a szükséges adatok rendelkezésre
bocsátása mellett - évente köteles javasolni a szerződéskötésre jogosult
szakszervezetnek a munka díjazásával kapcsolatos szabályok kollektív
szerződésben történő rendezését.
EBH2006.
EBH2006.
EBH2002.
BH2001.
BH2000.
A kollektív szerződés létrejötte érdekében az
első mozzanat a felek tárgyalása, melynek megkezdésére irányuló javaslatot
egyik fél sem utasíthatja vissza. A munkavállalói érdekképviselet részéről
azonban megkötés, hogy a javaslatot a szerződéskötési jogosultsággal rendelkező
fél tegye. E szabályok irányadóak a kollektív szerződés módosítására irányuló
ajánlat tekintetében is. A módosításra csak az eredeti szerződést kötő felek
jogosultak, a később szerződéskötésre jogosulttá vált szakszervezetet a
kollektív szerződés módosításának joga nem, csak felmondása illeti meg.
Ha a tárgyalási ajánlattétel már megtörtént, a
további tárgyalásokon a munkáltatónál képviselettel rendelkező valamennyi
szakszervezet részt vehet, reprezentativitásától függetlenül.
A Munka tv. nem
nevesíti, mely kérdések rendezése érdekében kell, illetve célszerű a feleknek
tárgyalási ajánlatot tenni, csupán a Munka tv. 37. § (3) bekezdésben határozza
meg, még pedig a munkáltató kötelezettségeként, hogy a munka díjazásával
kapcsolatos szabályok kollektív szerződéses rendezésére évente tegyen
javaslatot. A munkabér mellett általában a szociális juttatások mértékét is
indokolt évente módosítani.
EBH2002. 685. - a ksz módosításának
jogszerűségét peres eljárásban kell elbírálni
BH2001. 547. - ksz módosításának érvényességét
peres eljárásban kell elbírálni
BH2000. 321. - kollektív szerződés módosítására jogosult
reprezentatív szakszervezet
38.
§ (1) A kollektív szerződés - eltérő megállapodás hiányában - a
kihirdetéssel lép hatályba.
(2)
A munkáltató köteles elősegíteni, hogy a kollektív
szerződést a munkavállalók megismerjék.
(3)
A munkáltató köteles ellátni a kollektív szerződés
egy-egy példányával azt a munkavállalót, akinek munkaköri kötelessége a
kollektív szerződés rendelkezéseinek alkalmazása, valamint az üzemi tanács
tagjait és a szakszervezet munkahelyi tisztségviselőit.
(4)
BH2000.
A kollektív szerződésbeli jogosultságok és
kötelezettségek tekintetében fontos, hogy mikortól hatályos a megállapodás. Ezt
a felek meghatározhatják a szerződésben is, de ha erre nem térnek ki, akkor a
Munka tv. alapján a kihirdetés dátuma az irányadó.
A kihirdetés, azaz a közzététel az adott
munkáltatónál általában szokásos módon történhet, például kifüggesztés,
osztályokra való megküldés, tanácskozásokon való ismertetés, intraneten történő
megjelenítés, melyet a munkáltató köteles elősegíteni. Problémát jelenthet
annak értelmezése, hogy kiket lehet abba a kategóriába sorolni, akiknek
munkaköri kötelessége a kollektív szerződés rendelkezéseinek betartása.
Ezek általában az irányító, vezető feladatot
ellátó munkavállalók, a humánpolitikai feladatokat ellátó munkatársak (például,
ha a KSZ további felmondási védelmet állapít meg, vagy meghatározza, mely
munkaköröket kell kizárólag pályázat útján betölteni, így munkájukhoz
elengedhetetlen a KSZ ismerete) a bérszámfejtők, mivel a munkabérre vonatkozó
kollektív szerződésbeli rendelkezéseket nekik kell alkalmazni.
A kollektív szerződés időbeli hatályáról külön
is megállapodhatnak a felek, egyrészt rendelkezhet úgy, hogy a megkötésétől,
vagy meghatározott időponttól lép hatályba, és határozott, vagy határozatlan
időre szól, vagy például, hogy egyes rendelkezéseit csak a megkötésének évében
kell alkalmazni.
BH2000. 265. - kollektív szerződéssel ellentétes
szóbeli megállapodás hatálytalansága
39.
§ (1) A kollektív szerződést - eltérő megállapodás hiányában -
bármelyik szerződéskötő fél három hónapos határidővel felmondhatja.
(2)
A felmondási jogot a kollektív szerződés megkötésétől
számított hat hónapon belül egyik fél sem gyakorolhatja.
(3)
Ha a kollektív szerződést több szakszervezet vagy több munkáltató, illetve több
munkáltatói érdek-képviseleti szervezet együttesen kötötte, a felmondás jogát -
eltérő megállapodás hiányában - bármelyik szerződéskötő fél gyakorolhatja. Ha a
kollektív szerződést a 33. § (3) bekezdése szerint több szakszervezet kötötte,
a felmondás jogának gyakorlásában a szakszervezetek megállapodnak.
(4)
A több munkáltató, illetve a több munkáltatói
szervezet által együttesen kötött kollektív szerződés felmondása esetén a
kollektív szerződés csak azon munkáltató munkavállalóira nézve veszti hatályát,
amely a felmondás jogát gyakorolta.
(5)
Ha az újabb üzemi tanács választáson valamely
szakszervezet a 33. § (5) bekezdése szerint kollektív szerződéskötésre válik
jogosulttá, a kollektív szerződést - a felekre irányadó szabályok szerint -
felmondhatja.
EBH2002.
EBH2000.
BH2003.
BH2002. 30. I. A szakszervezet
működésének hiánya a jogutódnál nem akadálya a jogelődnél kötött kollektív
szerződés alkalmazásának, ha a jogutód a kollektív szerződést a jogelődnél működő szakszervezetnél nem mondta fel [Mt. 39. §
(1) bek., 40/A. § (1) bek.].
BH2000. 172. Az a körülmény, hogy a
jogutódnál szakszervezet nem működik, nem értelmezhető akként, mintha a
kollektív szerződést a jogelődnél megkötő szakszervezetek jogutód nélkül
megszűntek volna. A jogutódlás ténye következtében a jogutódnak mindaddig
alkalmaznia kell a jogelőd kollektív szerződését, amíg azt fel nem mondja,
illetőleg más tartalmú szerződést nem köt [Mt. 31. §, 39. § (1) bek., 40. § (1) és (2) bek., MK 154.].
BH1998.
BH1995.
A kollektív szerződést bármelyik szerződéskötő
fél felmondhatja. A felmondással kapcsolatos szabályok egy része megengedő, a
felek például a három hónapos felmondási határidejétől
eltérhetnek, akár rövidebb, akár hosszabb időtartam megjelölésével.
A felmondási jog gyakorlásának korlátja, hogy a
kollektív szerződést a megkötésétől számított hat hónapon belül egyik fél sem
mondhatja fel. Ez garanciát, jogbiztonságot jelent mind a munkáltató, mind a
munkavállalók, szakszervezet számára legalább fél évig. A hat hónapos
felmondási tilalmat a kollektív megállapodás megkötésétől kell számítani, de a
megkötése és esetleges későbbi hatályba lépése miatt előfordulhat, hogy a hat
hónapos felmondási tilalom nem eredményezi a kollektív szerződés hat hónapi
hatályát.
A hat hónapos felmondási tilalom nem jelenti
azt, hogy ilyen időtartamig minimum hatályba kellene lennie egy kollektív
szerződésnek, lehetséges, hogy a felek hat hónapnál rövidebb határozott időre
kössék a megállapodást.
A felmondás joga kérdéses lehet akkor, ha azt
több munkáltató, vagy több szakszervezet kötötte. A felmondás gyakorlásának
jogát célszerű a kollektív szerződésben rendezni, ennek hiányában, a törvény
értelmében a felmondás jogát bármely szerződő fél gyakorolhatja. Ha a kollektív
szerződést több szakszervezet kötötte meg, akkor a felmondás jogának gyakorlása
tárgyában is meg kell állapodniuk.
Előfordulhat, hogy a kollektív megállapodást
követően, az újabb üzemi tanács választás eredményei
alapján, másik szakszervezet válik jogosulttá szerződéskötésre. Ekkor az új
szakszervezet is jogosult a felmondásra, annak ellenére, hogy a szerződés
megkötésében esetleg nem vett részt.
BH2003. 128. - kollektív szerződés módosítására
a megkötésére jogosultak
EBH2002. 684. - a KSZ módosítására az utóbb
reprezentatívvá vált szakszervezet nem jogosult
BH2002. 30. - kollektív szerződés hatálya
jogutódlás esetén
EBH2000. 241. - a kollektív szerződés részleges
felmondásának joga
BH2000. 172. - jogutód munkáltató kötelezettsége
a KSZ további alkalmazására
BH1998. 148. - kollektív szerződés felmondásának
joga
BH1995. 679. - a KSZ felmondásának jogszerűsége