20.
§ A
szakszervezet az e törvényben meghatározott szabályok szerint jogosult
kollektív szerződést kötni.
Kollektív szerződés kötésére a munkáltató és a
szakszervezet jogosult. A munkáltatónál csak egy kollektív szerződés köthető,
függetlenül attól, hány szakszervezet, érdekképviseleti szervezet működik. A
kollektív szerződés megkötésére jogosult szakszervezettel szemben a
reprezentativitás kérdésében e törvény szigorú követelményeket határoz meg.
Ezek betartása rendkívül fontos, hiszen a megkötött kollektív szerződés
munkaviszonyra vonatkozó szabálynak minősül és hatálya kiterjedhet valamennyi
alkalmazásban lévő munkavállalóra.
21.
§ (1)
Az állami szervek, a helyi önkormányzatok és a munkáltatók kötelesek a
szakszervezetekkel együttműködni, ennek keretében érdek-képviseleti
tevékenységüket az ehhez szükséges információk biztosításával elősegíteni,
valamint észrevételeikre, javaslataikra vonatkozó részletes álláspontjukat és
ennek indokait harminc napon belül velük közölni.
(2)
A munkáltató köteles döntése előtt a munkáltatónál képviselettel rendelkező
szakszervezettel véleményeztetni a munkavállalók nagyobb csoportját érintő
munkáltatói intézkedések tervezetét, így különösen a munkáltató átszervezésére,
átalakítására, szervezeti egység önálló szervezetté alakulására,
privatizálására, korszerűsítésére vonatkozó elképzeléseket.
(3)
A véleményezéssel kapcsolatos eljárásra a 66. § irányadó azzal, hogy a tizenöt
napos határidőt a tervezetnek a munkáltatónál képviselettel rendelkező
szakszervezet képviselőjéhez való érkezésétől kell számítani.
(4)
(5)
E törvény alkalmazásában a munkáltatónál képviselettel rendelkező
szakszervezetnek azt a szakszervezetet kell tekinteni, amelyik alapszabálya
szerint a munkáltatónál képviseletére jogosult szervet működtet, illetőleg tisztségviselővel
rendelkezik.
(6)
A munkáltató a szakszervezeti tagdíj levonását az erre vonatkozó külön törvény
alapján végzi.
EBH2005. 1239. II. A véleményeztetési
kötelezettség elmulasztása esetén az érintett intézkedéstervezet pontos
megjelölése nem követelhető meg attól a féltől, akinek terhére a mulasztás
történt [1992. évi XXII. törvény 21. § (2) bek.].
BH2001.
BH2001.
E szakasz a munkáltatók, az állami szervek,
önkormányzatok számára is a szakszervezetekkel való együttműködési
kötelezettséget állapít meg.
Ez egy egyoldalú kötelem, ugyanis a szakszervezet
részére a kölcsönösség igénye nem került kimondásra. Kiemeljük azonban, hogy a
Munka tv. 3. §-a a munkáltató viszonylatában tartalmazza a munkáltató és a
szakszervezet együttműködési kötelezettségét, amelynél a kölcsönösség már
elvárás.
A munkáltatón belüli szélesebb körű
együttműködés megvalósítását célozzák a munkáltató véleménykérési,
tájékoztatási, konzultációs, szakszervezeti tagdíjlevonással kapcsolatos
kötelezettségei.
A szakszervezettel előzetesen kell
véleményeztetni a munkavállalók nagyobb csoportját érinti intézkedéseket,
amelyek a munkáltató működésével (sokszor a munkavállalók rendes felmondását
eredményező átszervezéssel, átalakítással) összefüggésben szükségesek. A
nagyobb csoport megítélése mindig az adott munkáltatónál foglalkoztatott
munkavállalók létszámának függvénye. A véleményezésre a szakszervezetnek 15 nap
áll rendelkezésre. Amennyiben e határidő alatt álláspontját nem közli a
munkáltatóval, akkor a törvény értelmében ezt úgy kell tekinteni, mintha a
tervezett intézkedéssel egyetértene.
Figyelmet érdemel, hogy az előzetes
véleménykérés kötelezettsége a munkáltatót csak azon szakszervezetek
vonatkozásában terheli, amelyek a munkáltatónál képviselettel rendelkezőnek
minősülnek. Ennek megítélésekor tisztázni kell, hogy a szakszervezet
alapszabálya szerint működtet-e az adott munkáltatónál képviselettel rendelkező
szervet vagy rendelkezik-e olyan tisztségviselővel, aki a szakszervezet
képviseletére jogosult.
A munkáltatónak a szakszervezeti tagdíj
levonásával kapcsolatos feladatait külön törvény szabályozza.
BH2001. 443. - a részleggel munkaviszonyban álló
taggal rendelkező szakszervezet
BH2001. 242. - szakszervezeti szövetség
jelöltállítási jogosultságának hiánya
Kapcsolódó jogszabályok:
- 1991. évi XXIX. törvény munkavállalói érdekképviseleti
tagdíjfizetés önkéntességéről
22.
§ (1) A
szakszervezet a munkáltatótól minden olyan kérdésben tájékoztatást kérhet,
amely a munkavállalók munkaviszonnyal összefüggő gazdasági és szociális
érdekeivel kapcsolatos. A munkáltató ezt a tájékoztatást és intézkedésének
indokolását nem tagadhatja meg. A szakszervezet ezen túlmenően jogosult a
munkáltatói intézkedéssel (döntéssel) kapcsolatos álláspontját, véleményét a
munkáltatóval közölni, továbbá ezzel összefüggésben konzultációt kezdeményezni.
(2)
Ha a munkáltatónál üzemi tanács nincs, a munkáltató köteles tájékoztatni a
szakszervezetet:
a)
legalább
félévente a munkáltató gazdasági helyzetét érintő alapvető kérdésekről,
valamint
b)
a
munkáltató tevékenységi körének jelentős módosítására, illetve a munkáltató
beruházásaira vonatkozó jelentős döntés tervezetéről,
c)
legalább
félévente a bérek, keresetek alakulásáról és a bérkifizetéssel összefüggő
likviditásról, a foglalkoztatás jellemzőiről, a munkaidő felhasználásáról, a
munkafeltételek jellemzőiről,
d)
legalább
félévente a munkáltatónál távmunkát végző munkavállalók számáról és munkakörük
megnevezéséről.
(3)
A szakszervezet jogosult ellenőrizni a munkakörülményekre vonatkozó szabályok
megtartását. Ennek keretében a munkaviszonyra vonatkozó szabályok végrehajtásáról
az érintett szervtől tájékoztatást kérhet és a szükséges felvilágosítást,
adatot rendelkezésére kell bocsátani.
(4)
A szakszervezet az ellenőrzés során észlelt hibákra és mulasztásokra a
végrehajtásért felelős szervek figyelmét felhívhatja, és ha azok a szükséges
intézkedéseket kellő időben nem teszik meg, megfelelő eljárást kezdeményezhet.
Ennek eredményéről az eljárást lefolytató szerv a szakszervezetet tájékoztatni
köteles.
EBH2007. 1633. Nem minősül a
munkaviszony fenntartását lehetetlenné tevő munkavállalói magatartásnak, ha az
üzemi tanács tagjai a dolgozók jóléti céljára rendelt ingatlanok védelme
érdekében gyakorolták a törvényben biztosított jogaikat [1992. évi XXII.
törvény 96. § (1) bekezdés b) pont, 22. § (1) bekezdés, 22/A. §, 69. §].
A Munka tv. lehetővé teszi a szakszervezet
számára a tájékoztatás igénylését, mellyel szemben a munkáltatót az
információnyújtás kötelezettsége terheli.
A gazdasági, szociális érdekvédelmi funkciók
mellett, - melynek érvényesüléséhez elegendő lehet a megfelelő
információáramlás, a kölcsönös párbeszéd - jelentős feladatokat láthat el a
szakszervezet a munkavállalók munkakörülményeinek ellenőrzése terén.
A munkavédelmi képviselő mellet, a szakszervezet
is ellenőrizheti azt, hogy milyenek a munkakörülmények, megfelel-e az adott
jogszabályi előírásoknak. Ha az ellenőrzés során hiányosságot észlel a
szakszervezet, a munkáltatónál lévő felelősök figyelmét jogosult felhívni a
mulasztásra.
Amennyiben a munkáltatónál kellő időn belül nem
teszik meg a javasolt és szükséges intézkedéseket, akkor fordulhat a
szakszervezet megfelelő eljárást kezdeményezve, a hatáskörrel és
illetékességgel rendelkező hatósághoz.
Az eljáró hatóság, szerv köteles a Munka tv. -
és az eljárási jogszabályok alapján - a bejelentő szakszervezetet tájékoztatni.
A fentiekkel összefüggő munkavédelmi szabályok,
illetve egyéb biztonsági, egészségügyi előírások betartására különféle állami
szervek jogosultak, mint pl. a regionális munkavédelmi, illetve munkaügyi
felügyelőségek, a Bányahatóság tb.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 1996. évi LXXV. törvény - a munkaügyi
ellenőrzésről
- 1993. évi XCIII. törvény - a munkavédelemről
22/A.
§ (1) A
szakszervezet nevében, vagy a szakszervezet érdekében meghatalmazás alapján
eljáró személy azokat az információkat, amelyeket részére a munkáltató
kifejezetten üzleti titokként való kezelésre történő utalással adott át,
harmadik személynek nem adhatja át, nem hozhatja nyilvánosságra, és azokat
semmilyen más módon nem használhatja fel az e törvényben meghatározott célok elérésén
kívüli tevékenységben.
(2)
A szakszervezet, vagy a szakszervezet érdekében meghatalmazás alapján eljáró
személy a működése során tudomására jutott adatokat, tényeket csak a munkáltató
jogos gazdasági érdekeinek veszélyeztetése, illetve a munkavállalók
személyiségi jogainak megsértése nélkül hozhatja nyilvánosságra.
(3)
Az (1)-(2) bekezdésben foglalt kötelezettség a szakszervezet érdekében eljáró
személyt megbízatása, illetőleg munkaviszonya megszűnése után a 3. § (6)
bekezdésében foglalt megállapodás nélkül is határozatlan időre terheli.
A
munkáltató üzleti érdekeit érintő bizalmas információk kezelésével kapcsolatos
irányelvi előírás alapján a törvény szerint a munkáltató köteles tájékoztatást
nyújtani, illetőleg konzultálni, azonban ehhez szükséges hozzákapcsolni az ezen
adatok megismerőit terhelő titoktartási kötelezettséget. A törvény - az európai
előírásoknak megfelelően - kiegészíti a munkajogi szabályozást a szakszervezet,
valamint a képviseletében meghatalmazás alapján eljáró személyek titoktartási
kötelezettségével. Az irányelv ugyanis kimondja, hogy a tájékoztatás és a
konzultáció vállalkozási vagy üzemi szinten nem csupán jogokat, hanem
kötelezettségeket is jelent a szociális partnerek számára, ebben a körben a
tagállam által előírt titoktartási kötelezettség „az említett képviselők és
szakértők esetében tartózkodási helyüktől függetlenül, hivatali megbízásuk
lejártát követően is érvényben marad”. Ezen előírásnak megfelelően a
titoktartási kötelezettség külön ilyen tartalmú megállapodás hiányában is
határozatlan időre terheli a szakszervezet érdekében meghatalmazás alapján
eljáró személyeket a munkaviszony megszűnése után is az ún. „harmadik
személyekkel” - vagyis a munkáltatón, valamint a titoktartási kötelezettséggel
terhelt körön kívül eső személyekkel - szemben.
Az Mt.
28. § (1) bekezdése szerint a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes
egyetértése szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltő
munkavállaló kirendeléséhez, kiküldetéséhez, más munkáltatónál történő átmeneti
foglalkoztatásához, átirányításához, rendes felmondásához. Az egyetértés
megtagadása a jelenlegi bírói gyakorlat szerint akkor lehetséges, ha a
munkáltatói intézkedés megnehezítené a szakszervezet működését, vagy az
retorzió-szerű volt. Indokolt ennek a szabálynak - a jogbiztonság érdekében - a
törvényszövegben való szerepeletetése. Ez a módosítás a szociális partnerek
egyetértésével találkozott.
Emellett
a (3) bekezdésben a 3 napos határidő 3 munkanapra való módosítása a közbeeső
pihenő- és munkaszüneti napok esetén is lehetővé teszi a szakszervezetjogának
gyakorlását.
Maga a
2002/14/EK irányelv is tartalmaz a munkavállalók képviselőinek munkajogi
védelmével kapcsolatos előírást. A 7. Cikk értelmében a tagállamok biztosítják,
hogy a munkavállalók képviselői funkciójuk teljesítése során megfelelő védelmet
élvezzenek, és megfelelő garanciát kapjanak, amely lehetővé teszi a rájuk
ruházott feladatok elvégzését. A pontosítás azt eredményezi, hogy a magyar
szabályozás ennek a követelménynek a jelenleginél egyértelműbben felel meg.
BH2007. 310. Az üzemi tanács
tagjainak - a munkavállalók jóléti céljára rendelt ingatlanok védelme érdekében
megvalósult - joggyakorlása a munkaviszonyuk fenntartását nem teszi
lehetetlenné [1992. évi XXII. törvény 22/A. §, 69. §, 96. § (1) bekezdés b)
pont].
23.
§ (1) A
munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet jogosult a
munkavállalókat, illetve ezek érdekképviseleti szerveit közvetlenül érintő
jogellenes munkáltatói intézkedés (mulasztás) ellen kifogást benyújtani.
(2)
A kifogást a munkáltató vezetőjéhez, a kifogásolt intézkedésről való
tudomásszerzéstől számított öt munkanapon belül kell benyújtani. Kifogást az
intézkedés megtételétől számított egy hónapon túl nem lehet benyújtani.
(3)
Nincs helye kifogásnak, ha az intézkedéssel szemben a munkavállaló jogvitát
kezdeményezhet. Ettől eltérően, ha a munkáltató a szakszervezeti tisztségviselő
munkaviszonyát a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése
hiányában szüntette meg rendes felmondással, a munkáltatónál képviselettel
rendelkező szakszervezet jogosult kifogás benyújtására.
(4)
Ha a munkáltató a kifogással nem ért egyet, egyeztetésének van helye. A
kifogással kapcsolatos egyeztető tárgyalást a kifogás benyújtásától számított
három munkanapon belül kell megkezdeni. Ha az egyeztetés hét napon belül nem
vezet eredményre, az eredménytelenség megállapításától számított öt napon belül
a szakszervezet bírósághoz fordulhat. A bíróság nemperes eljárásban, tizenöt
napon belül dönt.
(5)
A kifogásolt intézkedést a munkáltató és a szakszervezet közötti egyeztető
tárgyalás befejezéséig, illetve a jogerős bírósági döntésig végrehajtani nem
lehet, illetve végrehajtását fel kell függeszteni.
EBH2007.
EBH2006.
EBH2006.
EBH2003. 890. I. Az alapító szervnek a
költségvetési szervet megszüntető határozatával szemben a szakszervezet
kifogással nem élhet, mert az nem munkáltatói intézkedés [Mt. 23. § (1)
bekezdés].
EBH2002.
EBH2001. 458. Kifogás esetén a
bírósághoz fordulás határidejét az egyeztetés megkezdésétől számított hét nap
elteltétől kell számítani, ha addig a tárgyalás eredménytelenség miatt nem
fejeződött be, kivéve, ha ezt megelőzően nyilvánvalóvá válik, hogy az
egyeztetés eredménytelen [Mt. 23. § (4) bek.].
EBH2000. 352. I. A szakszervezet nem
nyújthat be kifogást a munkáltató intézkedése ellen az üzemi tanács
együttdöntési jogának megsértése miatt, ha az üzemi tanács kérelmére a bíróság
nem állapította meg az intézkedés érvénytelenségét [Mt. 23. § (1) bek., 67. §].
BH2004.
A szakszervezet kifogásolási, ún. vétójogával
kapcsolatos eljárási szabályokat tartalmazza e szakasz.
A kifogás jogintézménye garanciát jelent mind a
munkavállalók, mind a szakszervezet számára a jogellenes munkáltatói intézkedésekkel
szemben. A munkavállalók nagyobb csoportját, vagy az érdekeik védelmére
létrehozott szakszervezet érintő jogellenes munkáltató intézkedés, vagy éppen
mulasztás ellen, a többség képviseletét ellátva, kifogás benyújtására van
lehetősé (pl. szakszervezeti véleménykérés elmulasztása miatt).
A kifogást kizárólag a munkáltatónál
képviselettel rendelkező szakszervezet terjesztheti elő, melyet írásban
célszerű benyújtani a munkáltatói jogkört gyakorló vezetőhöz. A jogellenes
munkáltatói intézkedés ellen a munkáltatónál reprezentatívnak minősülő
szakszervezetet illeti meg a vétójog, a reprezentatívnak nem minősülő
szakszervezetet, a jogszabályban foglalt rendelkezést sértő munkáltatói
intézkedés esetén illeti meg vétójog.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy nem lehet
kifogást benyújtani az olyan munkáltatói intézkedéssel szemben, amikor a
munkavállaló önálló jogvitát kezdeményezhet. Ez ugyanis - az Alkotmánybíróság
ítéletére utalva - a munkavállaló rendelkezési jogát csorbítaná, azaz esetleg
tudta, akarata nélkül kerülhetne sor vétó emelésére.
E szabály alól egy kivétel van: ha a
szakszervezeti tisztségviselő munkaviszonyának rendes felmondással történő
megszüntetése esetén a munkáltató nem kérte be a felsőbb szakszervezeti szerv
egyetértését, akkor a szakszervezet önálló joga a kifogás előterjesztése. E jog
független attól, hogy a tisztségviselő az intézkedéssel szemben kezdeményez e
jogvitát, vagy sem.
A vétójog előterjesztésekor ügyelni kell az 5
napos szubjektív, illetve az egy hónapos objektív, jogvesztő határidők
betartására.
A kifogással kapcsolatos eljárás menetét
gyorsítja, hogy az egyeztető eljárás megkezdésére külön időtartamot jelöl meg.
A bírósági eljárás menete is behatárolt, hisz nem peres eljárásban és 15 napon
belül köteles a bíróság dönteni.
Lényeges, hogy a kifogásol benyújtásának
halasztó hatálya van a megvétózott intézkedés végrehajtására. Ha a munkáltató a
kifogásolt intézkedést végrehajtja, szabálysértést követ el, s vele szemben a
hatóság bírság kiszabására jogosult.
EBH2003. 890. - munkáltatói intézkedések köre,
mely ellen kifogással lehet élni
EBH2002. 682. - a kifogásolt munkáltatói
intézkedés pontos meghatározása
EBH2001. 458. - kifogás esetén bírósághoz
fordulás határideje
EBH2000. 352. - jogerős bírósági ítéletet
követően kifogás nem nyújtható be
Kapcsolódó jogszabályok:
- 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 95. § - az
egyes szabálysértésekről
24.
§ (1) A
munkáltató köteles biztosítani annak lehetőségét, hogy a szakszervezet az
általa szükségesnek tartott információkat, felhívásokat, valamint a
tevékenységével kapcsolatos adatokat a munkáltatónál szokásos, vagy más
megfelelő módon közzétegye.
(2)
A szakszervezet joga, hogy munkaidő után, illetve munkaidőben a munkáltatóval történt
megállapodás szerint a munkáltató helyiségeit érdekképviseleti tevékenysége
céljából használhassa.
A szakszervezet működésének megismeréséhez, a
munkáltatónál jelenlévő esetleg több érdek-képviseleti szervezet dolgozói
megítéléséhez elengedhetetlen a megfelelő propaganda, a munkavállalók
folyamatos tájékoztatása.
Ennek kifejtése érdekében a munkáltató köteles
biztosítani azt, hogy a szakszervezet tájékoztatóit, vagy felhívásait a
munkáltatónál közzétehesse. Ez lehet faliújságszerű hirdetmény, belső újságban
való közzétételi lehetőség, vagy a szervezet intranet hálójára való
adatfelvitel stb. vagy annak biztosítása, hogy a tájékoztatókat a belső
iratkézbesítés útján továbbítsák.
A szakszervezetnek viszont ügyelni kell arra,
hogy a közzétett információ személyiségi jogokat ne sértsen, ne tartalmazzon
diszkriminatív adatokat, jogai gyakorlása során ne sértse a rendeltetésszerű
joggyakorlás követelményét.
A szakszervezet működésének tárgyi biztosítékát
szolgálja a helyiséghasználat joga.
25.
§ (1) A
munkáltató köteles a szakszervezet tisztségviselője számára
munkaidő-kedvezményt biztosítani.
(2)
A munkaidő-kedvezmény mértéke valamennyi tisztségviselőt figyelembe véve
összesen - eltérő megállapodás hiányában - minden három, a munkáltatóval
munkaviszonyban álló szakszervezeti tag után havi két óra. E kedvezmény
mértékébe a munkáltatóval való tárgyalás időtartama nem számít be. A
munkaidő-kedvezmény felhasználásáról a szakszervezet dönt. A munkából való
távolmaradást előre be kell jelenteni.
(3)
A munkaidő-kedvezmény tartamára a tisztségviselőt távolléti díj illeti meg.
(4)
A szakszervezet tagjai részére összesen - a szakszervezet által szervezett
képzés, illetve továbbképzés céljára - a munkáltató köteles előzetes egyeztetés
alapján minden tíz, a munkáltatóval munkaviszonyban álló szakszervezeti tag
után évente egy nap rendkívüli fizetett szabadságot biztosítani. A szabadság
igénybe vehető mértékét a szakszervezet határozza meg. A szabadság
igénybevétele előtt a munkáltatót legalább harminc nappal értesíteni kell.
(5)
A szakszervezet kérésére a (2) bekezdés alapján járó munkaidő-kedvezményből fel
nem használt időtartamot, de legfeljebb a munkaidő-kedvezmény felét a
munkáltató köteles pénzben megváltani. A munkáltató a pénzbeli megváltás
összegét az érintett szakszervezeti tisztségviselők átlagos, előző naptári évi
átlagkeresete alapján állapítja meg, és havonta utólag - bruttó összegben -
fizeti ki a szakszervezet részére. Ezt a pénzösszeget a szakszervezet csak az
érdekvédelmi tevékenységével összefüggő célra használhatja fel.
BH2002.
BH2002.
BH1993. 470. II. Ha a jogutódlás nem
állapítható meg, a bizonyítási eljárást arra nézve is le kell folytatni, hogy a
kollektív szerződés szabályozta-e a végkielégítésre való jogosultságot [1991.
évi XLVIII. tv, Mt. 25. § (3) bek.,
27/A. § (1) és (2) bek., MK 147. sz.].
BH1993. 469. II. A munkaügyi bíróság
nem pótolhatja a felek megegyezésének hiányát a munkaviszony megszűnésének
időpontját illetően, és ezzel összefüggésben nem állapíthat meg felmondási időt
[Mt. 25. § (1) bek.].
A szakszervezeti tisztségviselők, továbbá a
szakszervezeti tagok részére is biztosít munkaidő-kedvezményt a törvény.
Az érdekképviselettel járó többletfeladatok
ellátása érdekében a szakszervezeti tisztségviselőt munkaidő-kedvezmény illeti
meg. Több szakszervezet esetén a munkáltatónak valamennyi tekintetében
biztosítani kell a kedvezményt.
Kiemeljük, hogy a szakszervezeti
tisztségviselőket megillető munkaidő-kedvezmény Munka tv.-ben meghatározott
mértéke csak a felek eltérő megállapodásának hiányában irányadó. A
munkaidő-kedvezmény mértéke minden három, a munkáltatóval munkaviszonyban álló
szakszervezeti tag után havi két óra. A taglétszámtól függő havi
munkaidő-kedvezmény összességében illeti meg adott szakszervezeten belül a
tisztségviselőket, annak felosztásáról maguk a tagok döntenek. Elmehetnek
például továbbképzésre, más szakszervezetekkel való egyeztető fórumra,
tanulmányútra, pozitívum, hogy a saját munkáltatóval való tárgyalás időtartama
nem fogyasztja a rendelkezésre álló munkaidő-kedvezményt. E munkaidő-kedvezmény
igénybe vétele esetére a tisztségviselőnek távolléti díj jár.
A szakszervezet kifejezett kérésére a
munkaidő-kedvezmény fel nem használt részét, de legfeljebb a felét a munkáltató
köteles pénzben megváltani, mely összeg számításánál az érintett szakszervezeti
tisztségviselők átlagos, előző naptári évi átlagkeresetét (és nem távolléti
díját) kell bruttó összegben figyelembe venni.
A Munka tv. meghatározza ugyan, hogy a
szakszervezet e pénzt kizárólag milyen célra fordíthatja, kérdéses azonban,
hogy célszerűtlen felhasználás esetén a jogkövető magatartás nem teljesülésének
lehetnek-e (és milyen) jogkövetkezményei.
A szakszervezeti jogosultság igénybevételekor
tekintettel kell lenni a munkáltató zavartalan működésére, ezért a
tisztségviselő távolmaradását előre be kell jelenteni. A Munka tv. ennek
optimális idejét nem határozza meg, de tekintettel a rendeltetésszerű
joggyakorlás követelményére, olyan időpontban kell a bejelentést megtenni, hogy
a munkáltató a kieső időre az esetleges helyettesítésről gondoskodni tudjon.
Munkaidő kedvezmény nemcsak a tisztségviselőknek
jár, hanem a szakszervezeti tagoknak is, akik képzéséhez összességében évente
minden tíz szakszervezeti tag után egy nap rendkívüli fizetett szabadság jár,
melyet, ha több szakszervezet működik a munkáltatónál szakszervezetenként
külön-külön kell megállapítani. Az igénybevételt 30 nappal korábban be kell
jelenteni, de ez nem jelenti a munkáltató kvázi engedélyezését.
BH2002. 456. - a tisztségviselő sztrájkban vesz
részt, díjazás nem jár a részére
BH2002. 159. - tisztségviselőnek nem jár
díjazás, sztrájk miatt kiesett munkaidejére
26.
§ (1) A
munkáltató nem követelheti, hogy a munkavállaló szakszervezeti hovatartozásáról
nyilatkozzék.
(2)
A munkavállaló alkalmazását nem lehet attól függővé tenni, hogy tagja-e
valamely szakszervezetnek, avagy nem, illetve megszünteti-e korábbi
szakszervezeti tagságát, vagy vállalja-e a munkáltató által megjelölt
szakszervezetbe történő belépést.
(3)
A munkavállaló munkaviszonyát tilos megszüntetni vagy a munkavállalót bármilyen
más módon hátrányos helyzetbe hozni, megkárosítani szakszervezeti hovatartozása
vagy szakszervezeti tevékenysége miatt.
BH1993.
BH1993. 329. II. A munkaügyi vita
keretén kívül esik az a körülmény, hogy a munkáltató miért az érintett dolgozó
munkaviszonyát mondta fel [Mt. 26. § (1) és (2) bek., MK 95. sz.].
BH1993. 266. I. Felmondás esetén nem
az a lényeges, hogy annak indokolása részletező vagy összefoglaló jellegű-e,
hanem az: a közöltekből megállapítható-e, hogy a munkáltatónál a továbbiakban
miért nincs szükség a dolgozó munkájára [Mt. 26. § (2) bek., MK 95. sz.].
A Munka tv. nemcsak a szakszervezet, mint
munkavállalói érdek-képviseleti szervezet számára biztosítja a működési
feltételeket, jogokat, hanem a törvényi szabályozás szintjén a szakszervezet
tagjainak is védelmet nyújt a munkáltató esetleges diszkriminatív intézkedésével
szemben.
Így a munkáltató nem követelheti a
munkavállalótól, hogy szakszervezeti hovatartozásáról nyilatkozzék. Ellentmond
ennek például, hogy a munkaidő-kedvezmény megállapítása során a munkáltatónak
elkerülhetetlenül tisztáznia szükséges a szakszervezet létszámát, így ezzel
összefüggésben a hovatartozást is. A szakszervezeti hovatartozásról információt
nyújt továbbá az is, ha a munkáltató vonja le a szakszervezeti tagdíjat.
Analóg az egyenlő bánásmód, azaz a hátrányos
megkülönböztetés generális tilalmának előírásaival, hogy nem lehet a
munkavállaló felvételét, vagy jogviszonyának megszüntetését szakszervezeti
tagságától függővé tenni. Vita esetén a munkáltatót terheli annak bizonyítása,
hogy a szakszervezeti tag védelmét biztosító szabályokat nem sértette meg.
A jogok megsértése esetén jogorvoslati fórum
például az általános szabálysértési hatóság, a munkabiztonsági és munkaügyi
felügyelőség.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2003. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról
és az esélyegyenlőség előmozdításáról
- 1996. évi LXXV. törvény a munkaügyi
ellenőrzésről
- 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet az egyes
szabálysértésekről
27.
§ Tilos
bármely jogosultságot vagy juttatást valamely szakszervezethez való
tartozástól, illetve az attól való távolmaradástól függővé tenni.
A munkavállalók közötti diszkrimináció
mindenfajta formája tilos a munkáltató számára. E szakasz generális tilalmat
fogalmaz meg, miszerint nem lehet a szakszervezeti hovatartozástól függővé
tenni valamely jogosultságot, vagy juttatást.
Az esélyegyenlőségről szóló törvény alapján
közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek
az eredményeként egy személy az érdekképviselethez való tartozása miatt
részesül más, összehasonlítható helyzetben lévő személyhez képes kedvezőtlenebb
bánásmódban.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2003. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról
és az esélyegyenlőség előmozdításáról
- 1996. évi LXXV. törvény a munkaügyi
ellenőrzésről
- 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet az egyes
szabálysértésekről
28.
§ (1) A
közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a
választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló kirendeléséhez, a
tizenöt munkanapot elérő kiküldetéséhez, a 150. § (1) bekezdésén alapuló más
munkáltatónál történő foglalkoztatásához, az átirányításához, ha ez a
munkavállaló más munkahelyre való beosztásával jár, továbbá munkaviszonyának a
munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez. Az ilyen
tisztségviselővel szemben alkalmazandó rendkívüli felmondás előtt előzetesen ki
kell kérni a megfelelő szakszervezeti szerv véleményét, illetve a 109. §
szerinti jogkövetkezmény alkalmazásáról, valamint a változó munkahelyre
alkalmazott tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról a megfelelő
szakszervezeti szervet előzetesen értesíteni kell.
(2)
A szakszervezet az (1) bekezdés szerinti tervezett munkáltatói intézkedéssel
kapcsolatos álláspontját a munkáltató írásbeli tájékoztatásának átvételétől
számított nyolc munkanapon belül írásban közli. Ha a tervezett intézkedéssel a
szakszervezet nem ért egyet, a tájékoztatásnak az egyet nem értés indokait
tartalmaznia kell. Az indokolás akkor alapos, ha a tervezett intézkedés
végrehajtása
a)
elnehezítené
annak a szakszervezeti szervnek a működését, melyben a munkavállaló választott
tisztséget visel, feltéve, hogy az intézkedés elmaradása a munkáltatóra nézve
aránytalan, súlyos hátránnyal nem jár, vagy
b)
a
szakszervezet érdek-képviseleti tevékenységében történő közreműködés miatti
hátrányos megkülönböztetést eredményezne.
Ha
a szakszervezet véleményét a fenti határidőn belül nem közli a munkáltatóval,
úgy kell tekinteni, hogy a tervezett intézkedéssel egyetért.
(3)
A tisztségviselővel szembeni rendkívüli felmondás esetén a (2) bekezdésben
foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a szakszervezet a
tervezett intézkedéssel kapcsolatos véleményét a munkáltató tájékoztatásának
átvételétől számított három munkanapon belül köteles közölni.
(4)
Az (1) bekezdésben meghatározott védelem a tisztségviselőt megbízatásának idejére,
illetve annak megszűnését követő egy évre illeti meg, feltéve, ha tisztségét
legalább hat hónapon át betöltötte.
(5)
Amennyiben a választott tisztségviselő ügyében az eljárásra jogosult
szakszervezeti szerv nem határozható meg, az (1) bekezdésben meghatározott
jogosultságot az a szakszervezeti szerv gyakorolja, melyben a tisztségviselő
tevékenységét kifejti.
(6)
Az (1) bekezdésben meghatározott védelem a (4) bekezdésben foglalt időtartamig
és feltétel mellett, a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetében
is megilleti a tisztségviselőt.
EBH2006.
EBH2006.
EBH2005. 1336. I. A szakszervezet a
szervezeti rendjét maga jogosult meghatározni, ez magában foglalja az 1992. évi
XXII. törvény 28. § (1) bekezdése szerinti előzetes egyetértési jog
gyakorlására jogosult szerv megjelölését is.
EBH2005. 1336. III. A felmentés
közlésének időpontja az irányadó a tisztségviselőt megillető védelem fennállása
szempontjából [1992. évi XXII. törvény 28. § (1) bek., 90. § (4) bek.; 1989.
évi II. törvény 25. § (2) bek.].
EBH2004.
EBH2003.
EBH2001.
EBH2000.
EBH2000.
EBH2000.
EBH1999.
EBH1999.
EBH1999.
BH2007.
BH2007. 134. II. Rendkívüli felmondás
esetén a szakszervezettől az előzetes véleménykérés elmaradása nem eredményezi
az intézkedés jogellenességét (1992. évi XXII. törvény 28. §).
BH2005.
BH2004. 295. II. A munkáltatónak a
szakszervezeti tisztségviselő munkaszerződése módosítására tett ajánlata nem
minősül a szakszervezet számára kifogásolási jogot keletkeztető intézkedésként
(Mt. 28. §).
BH2003.
BH2001.
BH2000.
BH2000.
BH2000. 320. I. A szakszervezeti
jogok egy része attól függ, hogy az adott szakszervezet valamilyen
munkáltatónál működtet-e szervezetet, valamint az üzemitanács-választáson a
jelöltjei olyan támogatottságot értek-e el, aminek következtében a
szakszervezet reprezentatívnak minősül. Más jogok tekintetében ilyen feltétel
nincs, ezért a választott szakszervezeti tisztségviselő munkajogi védelme sem
függ attól, hogy a szakszervezet a munkáltatónál működik-e (Mt. 28. §).
BH2000. 320. II. A hatóságok -
szorosan vett kivételtől eltekintve - a szakszervezetek működését nem
vizsgálhatják. Ettől eltérően azonban a munkaügyi perben vizsgálni lehet, hogy
a szabályszerűen létrejött szakszervezet ténylegesen létezik-e, és ennek
következtében a megválasztott tisztségviselőt megilleti-e a jogszabály által
előírt védelem (Mt. 18. §, 28. §).
BH1999.
BH1998.
BH1998.
BH1997. 607. I. A bíróság a
felmondási védettséget élvező szakszervezeti, illetőleg üzemi tanácsi
tisztségviselő munkavállaló munkaviszonyának rendes felmondással történő
megszüntetéséhez szükséges egyetértést a munkáltató kérelmére pótolhatja, de
csak akkor, ha annak feltételei egyébként fennállnak [1992. évi XXII. törvény
28. § (1) bek.].
BH1996. 453. III. A választott
szakszervezeti tisztséget betöltő közalkalmazott felmentéséhez a közvetlen
felsőbb szakszervezeti szerv egyetértése szükséges 1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.)
11. §, 1992. évi XXII. törvény 28. §].
BH1996.
BH1993. 770. I. A szakszervezeti
tisztségviselő munkaviszonyának megszüntetésére kizárólag a Munka Törvénykönyve
által védelemként megjelölt szabályok megtartása mellett kerülhet sor. E
védelem a munkáltató szempontjából azt a tilalmat jelenti, hogy az érintett
tisztségviselő munkaviszonyának megszüntetése a jogszabály által előírt
egyetértés nélkül nem lehetséges [1992. évi XXII. törvény 28. § (1) bek., 90. §,
100 §, 1992. évi XLVII. tv. 5. § (5) bek.].
BH1993. 202. Határozott időre kötött
munkaszerződés esetén a munkáltató csak abban az esetben szüntetheti meg a
határozott idő eltelte előtt a munkavállaló munkaviszonyát, ha a munkáját nem
végzi megfelelően, vagy annak elvégzésére nem alkalmas (Mt. 28. §).
BH1992.
BH1992.
A szakszervezeti tagok védelmén túl, a
tisztségviselők tekintetében további garanciák érvényesülnek. A
tisztségviselőket megillető védelem egyben a szakszervezet működését hivatott
szolgálni, hiszen a tisztségviselők elmozdításának próbál gátat szabni a azzal,
hogy a tisztségviselőt érintő egyes munkáltatói intézkedések előtt a
munkáltatónak szükséges a felsőbb szakszervezet előzetes egyetértését,
véleményét kikérni, illetve a tervezett intézkedésről köteles előzetesen
értesíteni.
Ahhoz, hogy a munkáltató eleget tudjon tenni az
előbb felsorolt kötelezettségeinek, szükséges ismernie célszerű informálódnia,
hogy munkavállalói közül kik töltenek be szakszervezeti tisztségviselői
funkciót. Ismét ellentmondani látszik a szabályozás a Munka tv. 26. §-ban
foglaltaknak, de megjegyzendő, hogy - hasonlóan a munkaidő-kedvezmények
megszerzéséhez - szintén érdeke a szakszervezetnek a munkáltató ilyen irányú
megfelelő tájékoztatása.
Felhívjuk továbbá a figyelmet arra, hogy a Munka
tv. 3. § (1) bekezdése a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése
során az együttműködési kötelezettséget ír elő a szakszervezet és a munkáltató
között is. A jóhiszeműség és a tisztesség követelményeinek megfelelő
együttműködés keretébe beletartozhat az is, hogy a szakszervezeti
tisztségviselők személyéről a munkáltatót a szakszervezet tájékoztassa.
A meghívott (kooptált) szakszervezeti
tisztségviselőt ugyanaz a védelem illeti meg, mint a választott szakszervezeti
tisztségviselőt (MK 4. számú állásfoglalás)
Munkáltatói intézkedések köre, amelyhez - ha
választott szakszervezeti tisztségviselőt érint - előzetesen ki kell kérni a
felsőbb szakszervezeti szerv egyetértését.
a) A szakszervezet előzetes egyetértését igénylő
munkáltatói intézkedések:
- az átirányításhoz, ha ez a szakszervezeti
tisztségviselő más munkahelyre való beosztásával jár együtt (Munka tv. 83/A.
§),
- a tisztségviselő kirendeléséhez (Munka tv.
106. §),
- a tisztségviselő 15 munkanapot elérő
kiküldetéséhez (Munka tv. 106. §-a alapján),
- a tisztségviselő más munkáltatónál történő
foglalkoztatáshoz, [Munka tv. 150. § (1) bekezdés],
- a tisztségviselő munkaviszonyának munkáltató
által rendes felmondással történő megszüntetéséhez (Munka tv. 89. §),
b) A szakszervezet véleményét előzetesen ki kell
kérni a következő munkáltatói intézkedésnél:
- a tisztségviselő munkaviszonyának munkáltató
által rendkívüli felmondással történő megszüntetéséhez (Munka tv. 96. §),
c) A szakszervezetet előzetesen értesíteni kell
az alábbi munkáltatói intézkedésnél:
- a tisztségviselővel szembeni, Munka tv. 109. §-án
alapuló jogkövetkezmény alkalmazásáról,
- a változó munkahelyre alkalmazott
tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról.
Tekintettel arra, hogy a törvény a munkáltató
előzetes értesítési, illetve vélemény-kérésre vonatkozó kötelezettségére határidőt
nem állapít meg, ezért célszerű erről a feleknek például a kollektív
szerződésben megállapodniuk.
A szakszervezet az egyetértési jogát nem
gyakorolhatja korlátlanul, e vonatkozásban is irányadó a rendeltetésszerű
joggyakorlás követelménye.
Ha a munkáltató a szakszervezeti tisztségviselő
munkaviszonyát jogellenesen szüntette meg, Munka tv. 100. §-ában meghatározott
jogkövetkezmények alkalmazásának van helye.
MK 4. - kooptált szakszervezeti tisztségviselő
védelme
BH2003. 210. - tisztségviselő differenciált
munkajogi védelme
BH2001. 492. - szakszervezeti egyetértési jog
rendeltetésszerű gyakorlása
EBH2001. 459. - szakszervezet jognyilatkozatát
bíróság nem pótolhatja
BH2000. 509. - választott szakszervezeti
tisztségviselőt megillető védelem kezdete
BH2000. 463. - szakszervezeti, üzemi tanácsi,
munkavédelmi bizottsága tag védelme
BH2000. 320. - tisztségviselő munkajogi
védelmének feltételei
BH2000. 320. - szakszervezet szabályszerű
működésének vizsgálata
EBH2000. 240. - szakszervezeti egyetértési jog
rendeltetésszerű gyakorlása
EBH2000. 239. - a tisztségviselőt védelme a
szakszervezet működésének függvénye
EBH2000. 238. - az egyetértés megadására
jogosult szakszervezet
BH1999. 385. - szakszervezet perben állásának
szükségessége
EBH1999. 138. - a szakszervezet perben állásának
szükségessége.
EBH1999. 137. - a szakszervezet konkrét
intézkedéssel való egyetértési joga
EBH1999. 43. - a szakszervezeti egyetértés
bíróság általi pótlásának kérdése
BH1998. 608. - a felszámoló szabálytalan
felmondásának jogkövetkezményei
29.
§ (1) A
23. §-ban biztosított jog a munkáltatónál reprezentatívnak minősülő
szakszervezetet illeti meg. A reprezentatívnak nem minősülő szakszervezetet is
megilleti a 23. § szerinti kifogás joga, ha a munkáltatói intézkedés
(mulasztás) jogszabályban foglalt rendelkezést sért.
(2)
Az (1) bekezdés alkalmazásában reprezentatívnak azt a szakszervezetet kell
tekinteni, amelynek jelöltjei az üzemi tanács választáson a leadott szavazatok
legalább tíz százalékát megszerzik. Ha a munkáltatónál több üzemi tanácsot
választanak, a reprezentativitás meghatározásakor az egyes üzemi tanács
választásokon elért eredményeket össze kell számítani. Reprezentatívnak kell
tekinteni azt a szakszervezetet is, amelynek a munkáltató azonos foglalkozási
csoporthoz (szakmához) tartozó munkavállalóinak legalább kétharmada a tagja.
(3)
Reprezentativitás meghatározásánál, ha az üzemi tanács választás az 51. § (5)
bekezdése alapján érvénytelen, a választás első fordulóját kell figyelembe
venni.
BH1994. 224. I. A felmondást a
munkaügyi bíróság hatálytalanítja, ha az abban megjelölt indok valótlan. A
perben utólag nincs helye olyan felmondási ok közlésének, amelyet a munkáltató
a felmondásban nem jelölt meg [Korábbi Mt. 29. §, Mt. V. 29. § (1) bek. ].
A szakszervezet vétójoga olyan súlyos
következménnyel jár, egyrészt, hogy a szakszervezet az egyeztetés
eredménytelensége esetén bírósághoz fordulhat, másrészt, hogy a kifogásolt
jogellenes munkáltatói intézkedést fel kell függeszteni. Ezért a vétójoggal
csak az ún. reprezentatívnak minősülő szakszervezet élhet.
A reprezentatívnak az a szakszervezet
tekintendő, amelynek jelöltjei az üzemi tanács-választáson leadott szavazatok
legalább tíz százalékát megszerezte. Üzemi tanács választást ott kell tartani,
ahol a munkavállalók létszáma az 50 főt meghaladja.
Ha a munkáltatónál több üzemi tanácsot
választanak (mert a munkáltató több telephelyen működik és több üzemi tanácsot
kell választani), akkor az egyes üzemi tanács-választásokon elért
szakszervezeti eredményeket össze kell számítani és így vizsgálni a
reprezentativitáshoz szükséges tíz százalék meglétét. (Ha üzemi tanács
választást nem tartottak az adott munkáltatónál, akkor nincs mód a
reprezentativitás fentiek szerinti meghatározásához.)
Reprezentatívnak minősül továbbá az a
szakszervezet is, amelynek tagja a munkáltatónál azonos szakmában tartozó
munkavállalók kétharmada.
Ha a szakszervezet a létszáma miatt nem minősül
reprezentatívnak, a kifogás joga csak az olyan munkáltatói intézkedés, vagy
mulasztás esetén illeti meg, amely jogszabályt sért.