MÁSODIK RÉSZ

A MUNKAÜGYI KAPCSOLATOK

14. § A munkavállalók szociális és gazdasági érdekeinek védelme, továbbá a munkabéke fenntartása érdekében e törvény szabályozza a munkavállalók és a munkáltatók, illetve ezek érdekképviseleti szervezeteinek kapcsolatrendszerét. Ennek keretében biztosítja a szervezkedés szabadságát, a munkavállalók részvételét a munkafeltételek alakításában, meghatározza a kollektív tárgyalások rendjét, illetve a munkaügyi konfliktusok megelőzésére, feloldására irányuló eljárást.

BH1998. 69. A kárpótlás iránti kérelemmel kapcsolatos különleges eljárásban felmerült bűnügyi költség viselésére az elhunyt terhelt hozzátartozója - mint kérelmező - nem kötelezhető akkor sem, ha a kérelmét elutasították; ilyen esetben a bűnügyi költséget az állam viseli [Be. 217. §, 218. §, 356. § (1) és (2) bek. i) pont, 1992. évi XXII. tv. 14. § c) pont].

A jogalkotó kiemelt szerepet szánt a munkaügyi kapcsolatok rendszerére, amit jól példáz, hogy a bevezető rendelkezésekben általánosan előírt, kölcsönös együttműködési kötelezettségeken túl, a törvény második részében szabályozza a munkáltató, a munkavállaló és ezek érdekképviseleti szerveinek jogait és kötelezettségeit.

A munkáltatók és a munkavállalók konfliktus nélküli együttműködése, a munkabéke fenntartása az ország gazdasági, társadalmi stabilitása szempontjából rendkívüli jelentőségű, hiszen majdnem négy millió ember áll valamilyen foglalkoztatási jogviszonyban.

Ezek megvalósulásának alapvető feltétele, hogy jogi garanciái elsősorban a munkavállalók érdekében e törvényben nyerjenek rögzítést.

A Munka tv. külön is kimondja, hogy az érdekérvényesítés szervezett kereteinek létrehozása érdekében biztosítani kell a szervezkedés szabadságát.

Ezen alapjogot maga az Alkotmány biztosítja, miszerint mindenkinek joga van ahhoz, hogy a gazdasági és társadalmi érdekeinek védelme céljából másokkal együtt szervezetet alakítson, vagy ahhoz csatlakozzon.

Az így létrehozott munkavállalói, munkaadó érdekképviseleti szervezetek a munkaügyi kapcsolatok és a munkaviszonyt érintő kiemelt kérdésekben a Kormánnyal együtt az Országos Érdekegyeztető Tanácsban folytatják le a szükséges tárgyalásokat, egyeztetéseket. Ezek rendjét, az OÉT jogait e törvény külön szabályozza.

A munkaadók és a munkavállalók ágazati és helyi szinten kollektív szerződésben határozhatják meg a munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek rendjét, amelynek garanciális szabályait, szintén e törvény rögzíti.

A munkavállalók szempontjából lényeges, hogy a munkafeltételek alakításában maguk is részt vegyenek, helyi szinten például a munkavédelmi képviselő útján, akinek a megválasztására, visszahívásának rendjére, védelmére az üzemi tanács tagjaira vonatkozó Munka tv. 43. §-tól az 54. §-ig terjedő rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.

A munkaügyi konfliktusok rendezésének szabályait e törvény negyedik része tartalmazza. A munkahelyi, az ágazati, illetve az ágazatközi szociális béke megőrzése érdekében, az érdekviták hatékony rendezésében, a felek közötti békéltetésben való részvételre fel lehet kérni a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálatot (MKDSZ), amely 2007.január 1-jétől a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal égiszén belül, önállóan működik.

Kapcsolódó jogszabályok:

- Alkotmány 70/C. § - érdekvédelmi szervezet alakításának joga

- 1993. évi CXIII. törvény a munkavédelemről

- 1005/1996. (I. 31.) Korm. határozat a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálatról

15. § (1) A munkavállalóknak, illetve a munkáltatóknak joga, hogy - a külön törvényben meghatározott feltételek szerint - gazdasági és társadalmi érdekeik előmozdítása, védelme érdekében, mindennemű megkülönböztetés nélkül, másokkal együtt érdekképviseleti szervezetet alakítsanak, illetve az általuk választott szervezetbe - kizárólag az adott szervezet szabályaitól függően - belépjenek, vagy az ilyen jellegű szervezetektől távol maradjanak.

(2) Az érdekképviseleti szervezetek jogosultak szövetségeket vagy szövetkezéseket létesíteni, illetve ilyenekhez csatlakozni, ideértve a nemzetközi szövetségeket is.

A törvény az Alkotmánnyal, valamint egyéb nemzetközi egyezményekkel összhangban biztosítja mind a munkavállalók, mind a munkáltatók számára, hogy érdekeik érvényesítésére, megvédésére szervezeteket alakítsanak.

Az egyesülési jog olyan mindenkit megillető alapvető szabadság jog, amelyet a Magyar Köztársaság elismer és biztosítja annak zavartalan gyakorlását. Ennek alapján magánszemélyek, jogi személyek és ezek jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeti is létrehozhatnak céljaik és az alapító szándékai szerint társadalmi szervezeteket. A társadalmi szervezetek, vagy ezek szövetsége, továbbá alapszabályban foglalt rendelkezés szerint a társadalmi szervezetek szervezeti egységei jogi személynek minősülnek. A társadalmi szervezetek szövegsége azonban csak akkor vehető nyilvántartásba, ha legalább két nyilvántartásba vett társadalmi szervezet alapítja meg a szövetséget. A társadalmi szervezet a bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre, mely iránti kérelmet a szervezet székhelye szerinti illetékes megyei bírósághoz, illetve a Fővárosi Bírósághoz kell benyújtani.

Az alapvető emberi szabadságjogok nyilvánulnak meg abban, amikor a Munka tv. 15. § (1) bekezdés deklarálja az ilyen szervezetbe való belépés, illetve távolmaradás joga a szervezet alapszabályában foglaltak figyelembe vételével történhet, a munkáltató ezt nem írhatja elő, illetve nem tilthatja meg.

BH2000. 273. - érdekképviseleti cél nem akadálya a nyilvántartásba vételnek

EBH2000. 270. - önkéntesség fenntartása a tagsági viszony fenntartása esetén

BH1993. 460. - szövetség tagegyesülete és szervezeti egysége elhatárolása

BH1993. 118. - kötelező egyesületi tagság előírásának tilalma

BH1992. 278. - tagegyesület, mint önálló autonóm közösség

Kapcsolódó jogszabályok:

- 1989. évi II. törvény - az egyesülési jogról

- 2000. évi LV. törvény -a szervezkedési jog, a kollektív tárgyalási jog elveiről szóló nemzetközi egyezmény kihirdetéséről

- 2000. évi LII. törvény -az egyesülési szabadság és a szervezkedési jog védelméről szóló nemzetközi egyezmény kihirdetéséről

15/A. § A munkavállalók munkavédelmi érdekeinek védelmére vonatkozó érdekképviselet, illetve a munkavédelmi érdekegyeztetés részletes szabályait a munkavédelemről szóló törvény tartalmazza.

A 2004. évi XI. törvény jelentősen módosította a munkavédelemről szóló törvényt, mely részletezi a biztonságos munkavégzéssel összefüggő munkavállalói jogok érdekérvényesítését ellátó ún. munkavédelmi képviselő, a munkahelyi munkavédelmi bizottság és a paritásos munkavédelmi testület megválasztására, jogaira és kötelezettségeire vonatkozó szabályokat.

Munkavédelmi képviselőt kell választani minden olyan munkáltatónál, ahol a Munka tv. hatálya alá tartozó munkavállalók száma legalább 50 fő.

A munkáltató önálló telephelyén, részlegénél akkor lehet munkavédelmi képviselőt választani, ha a telephely, ill. részlegvezető részben, vagy egészben rendelkezik olyan munkavédelmi jogosultságokkal, amelyet a munkavédelemről szóló törvény 54-56. §-ai egyébként a munkáltatói számára meghatároznak.

Az 50 főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató munkáltatónál nem kötelező, hanem csak lehetőség munkavédelmi képviselő választása, ha erre nem került sor, akkor a munkáltatót a munkavállalók képviselőivel való ún. tanácskozási kötelezettség terheli.

Ez magában foglalja például egy-egy egészségre, munkabiztonságra vonatkozó munkáltatói intézkedés előzetes megvitatását, a munkavédelmi tartalmú információk átadását.

Munkavédelmi bizottság akkor hozható létre, ha a munkavédelmi képviselők száma eléri a hármat.

A munkavédelmi képviselő választására (visszahívására stb.), a központi munkavédelmi bizottság megalakítására a Munka tv.-nek az üzemi tanács tagjai, illetve az üzemi megbízott megválasztására (visszahívására stb.), továbbá a központi üzemi tanácsra vonatkozó szabályok megfelelően irányadóak.

Összmunkáltatói szinten, - ha a legalább 50 főt foglalkoztató munkáltatónál munkavédelmi képviselők működnek - paritásos munkavédelmi testület működik, melynek munkavállalói és munkáltatói oldalán azonos számú rendes és póttagjai vannak.

Kapcsolódó jogszabályok:

- 1993. évi XCIII. törvény - a munkavédelemről

15/B. § (1) E törvény alkalmazásában:

a) a munkáltatónak a szakszervezet, illetőleg az üzemi tanács (üzemi megbízott) felé fennálló tájékoztatási kötelezettsége: a munkaügyi kapcsolatokkal, illetve a munkaviszonnyal összefüggő, e törvényben meghatározott információk átadása, azok megismerését, megvizsgálását, azokkal kapcsolatos vélemény kialakítását és képviseletét lehetővé tévő módon;

b) konzultáció: a szakszervezet, illetőleg az üzemi tanács (üzemi megbízott) és a munkáltató közötti véleménycsere és párbeszéd.

(2) A konzultációs kötelezettség legalább a 21. § (2) bekezdésében, 22. § (1)-(2) bekezdésében, valamint a 65. § (3)-(4) bekezdésében foglalt, valamint a munkáltató és a szakszervezet, illetve az üzemi tanács megállapodása szerinti egyéb kérdésekre terjed ki.

(3) A konzultációt a kezdeményezésben megjelölt célhoz kötötten és megfelelő időpontban - a megállapodás érdekében - oly módon kell lefolytatni, hogy biztosított legyen:

a) a feleknek a konzultáció tárgyához szükséges szintű képviselete,

b) a közvetlen, személyes véleménycsere és párbeszéd,

c) a munkáltató tájékoztatásának, illetve a szakszervezet, az üzemi tanács (üzemi megbízott) ezzel kapcsolatos álláspontjának, véleményének érdemi megtárgyalása.

(4) A munkáltató által közölt tájékoztatással, illetőleg véleményezés céljából átadott, a munkáltató tervezett intézkedésére vonatkozó információval kapcsolatban a szakszervezet, az üzemi tanács (üzemi megbízott) a tájékoztatás, illetve az információ átadása időpontjától számított tizenöt napon belül kezdeményezhet konzultációt. A tizenöt napos határidő kezdetére a szakszervezet tekintetében a 21. § (3) bekezdésében, az üzemi tanács tekintetében a 66. § (2) bekezdésében foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.

(5) A (3)-(4) bekezdésben foglaltakon túlmenően, a 21. § (2) bekezdésében, továbbá a 65. § (3) bekezdésének a) és f) pontjában foglalt kérdéseket illetően folyamatban lévő konzultáció tartama alatt, de legalább a kezdeményezés időpontjától számított - az üzemi tanács, illetve a szakszervezet és a munkáltató hosszabb határidőt tartalmazó eltérő megállapodása hiányában - hét napig a munkáltató tervezett intézkedését nem hajthatja végre akkor sem, ha a 66. § (1) bekezdésében foglalt tizenöt napos határidő már eltelt. Megállapodás hiányában a munkáltató a határidő lejártakor a konzultációt berekeszti.

Az Európai Közösség munkavállalóinak tájékoztatása és a velük folytatott konzultáció általános keretének létrehozásáról szóló 2002/14/EK irányelv az általános keretek meghatározásával kialakítja a Közösség egész területén alkalmazandó minimumkövetelményeket. A direktíva célja a szociális párbeszéd erősítése, a kölcsönös bizalom kialakítása annak érdekében, hogy a kockázatokat idejében felismerjék, a szervezet rugalmasabbá váljon. Ennek megvalósítására az irányelv az alábbi területeket szabályozza: személyi hatály, a tájékoztatás és a konzultáció kérdéskörei, a tájékoztatás és konzultáció lebonyolításával kapcsolatos gyakorlati szabályok, a bizalmas információk (üzleti titok) kezelése, a munkavállalók képviselőinek védelme, az irányelvben biztosított tájékoztatáshoz és konzultációhoz való jogok megsértése esetén követendő eljárás.

Hatályos munkajogunk az irányelv követelményeinek nagyrészt jelenleg is megfelel, így a jogharmonizációs kötelezettség teljesítése csak kiegészítő rendelkezése megalkotását teszi szükségessé.

Az irányelvnek való minél teljesebb körű megfelelés érdekében szükséges volt a tájékoztatás és a konzultáció fogalmának kifejezett meghatározása, bár ennek hiánya eddig a hazai jogalkalmazásban gondot nem okozott.

A törvény az irányelvben foglaltaknak megfelelően pontosítja a hatályos, a munkavállalók tájékoztatására és a velük való konzultációra vonatkozó magyar szabályozást a konzultáció lefolytatásának elveivel. A konzultáció rendeltetésszerűségét annak rögzítése garantálja, hogy azt célhoz kötötten, a tárgyalásra való felkészüléshez elegendő időt biztosító időpontban és a megállapodás szándékával kell lefolytatni. Ennek során biztosítani kell a felek szükséges szintű képviseletét, a közvetlen, személyes véleménycsere lehetőségét, valamint az érdemi tárgyalás követelményét. A konzultációs kötelezettség tárgyköreit az irányelv előírásainak megfelelően a törvény részletesen felsorolja.

Az irányelv előírja, hogy a konzultációt a célnak megfelelő időben kell lefolytatni. Ezzel összefüggésben a törvény a konzultációs határidők alkalmazását mind az üzemi tanáccsal, mind a szakszervezettel való konzultáció esetére előírja.

I. fejezet

Az országos érdekegyeztetés

16. § A munkaügyi kapcsolatokat és a munkaviszonyt érintő országos jelentőségű kérdésekben a Kormány a munkavállalók és munkáltatók országos érdekképviseleti szervezeteivel az Országos Érdekegyeztető Tanácsban egyeztet.

BH1993. 205. A munkáltató a munkaviszonnyal kapcsolatos igényének érvényesítése iránti munkaügyi jogvitát kezdeményezhet. Munkaügyi jogvitának minősül a munkáltató és a szakszervezet között keletkezett jogvita is, ezért annak elbírálása a munkaügyi bíróság hatáskörébe tartozik [Mt. 16. §, 199. § (1)-(3) bek., Pp. 22. § (2) bek.].

Az országos érdekegyeztetés fóruma a 2002. évi kormányváltást követően ismét az Országos Érdekegyeztető Tanács, mely egy tripartit szervezet. Résztvevői a Kormány, valamint a munkavállalók és a munkaadók országos érdekképviseleti szervezetei. (Munkaadó oldalon kilenc érdekképviseleti szövetség, munkavállalói oldalon hat szövetség írta alá az OÉT létrehozásáról szóló megállapodását.)

A Kormány felfogása szerint az érdekegyeztetés nem csupán a szociális partnerek tájékoztatása a Kormány elképzeléseiről, nem elegendő, ha a Kormány csak a szociális partnerek véleményének megismerésére törekszik, hanem olyan tárgyalásokat kíván folytatni, amelyek során épít a szociális partnerek elképzeléseire, nagy gondot fordít közös álláspont kialakítására, azaz a megállapodás igényével tárgyal.

Két tárgykörben, a munkaügyi kapcsolatok és a munkaviszonyt érintő országos jelentőségű kérdésekben való döntés előtt a Kormányt az Országos Érdekegyeztető Tanácsban lefolytatandó, általános egyeztetési kötelezettség terheli.

Az Országos Érdekegyeztető Tanács különböző bizottságaiban tárgyalja meg a hatáskörébe tartozó tárgyköröket, így például a munkaerőpiaci, munkajogi, a munkavédelmi bizottságban.

Foglalkoztatáspolitikai kérdésekben az Országos Érdekegyeztető Tanács keretén belül létrehozott bizottságban kerül sor egyeztetésre, továbbá véleményezési, delegálási és beszámoltatási jogköre is van, a következők szerint. Az Országos Érdekegyeztető Tanácsot véleményezési jog illeti meg a foglalkoztatást közvetlenül érintő törvénytervezetekkel kapcsolatban. A Munkaerő-piaci Alap Irányító Testületének (a MAT szintén egy tripartit testület) munkaadói és munkavállalói képviselőinek kijelölésére és visszahívására az Országos Érdekegyeztető Tanács tehet javaslatot, a munkájában résztvevő munkaadói és munkavállalói szövetségek útján. A MAT működését nemcsak képviselői útján tudja figyelemmel kísérni, hanem tevékenységéről évente beszámoltatja. Területi szinten a helyi foglalkoztatáspolitikai kérdésekben 2007. január 1-jétől  a régióként létrehozott Regionális Munkaügyi Tanács égiszén belül egyeztetnek.

Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos országos érdekegyeztetést az Országos Érdekegyeztető Tanács Munkavédelmi Bizottsága látja el.

Kapcsolódó jogszabályok:

- 1094/2002. (VI. 8.) Korm. határozat - az érdekegyeztetés újraindításáról

- 1991. évi IV. törvény - a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról

- 1993. évi XCIII. törvény -a munkavédelemről

17. § (1) A Kormány az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetértésével

a) meghatározza a foglalkoztatás érdekében a munkavállalók nagyobb csoportját érintő gazdasági okból történő munkaviszony-megszüntetéssel kapcsolatban az e törvénytől eltérő szabályokat;

b) dönt a kötelező legkisebb munkabér és a munkavállaló által betöltött munkakörhöz szükséges iskolai végzettség, szakképesítés szintjétől függő garantált bérminimum mértékéről, továbbá a munkaügyi ellenőrzésre vonatkozó, kormányrendeletben történő szabályozásról;

A törvény - összefüggésben a minimálbér megállapításának új rendszerével - utal arra, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetértése az Mt.-ben meghatározottnál magasabb mértékű kötelező legkisebb munkabér megállapítására terjed ki.

c) javaslatot tesz a napi munkaidő leghosszabb mértékének, illetve a munkaszüneti napok meghatározására.

(2)

(3) A Kormány az Országos Érdekegyeztető Tanácsban országos bértárgyalásokat kezdeményez.

(4) Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban létrejött megállapodást - az Országos Érdekegyeztető Tanács javaslatára - a gazdasági miniszter jogszabályban kihirdeti.

(5) A gazdasági miniszter - az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetértésével - meghatározhatja a munkaminősítés rendszerét.

A munkaügyi kapcsolatokat és a munkaviszonyt érintő országos jelentőségű kérdéseknek az Országos Érdekegyeztető Tanácsban történő megtárgyalásán túl, jelen szakasz a Kormány számára konkrétan meghatározza azokat a tárgyköröket, amelyekben a döntéshozatal, illetve javaslattétel előtt az OÉT egyetértése szükséges.

2006. július 1-jén lép hatályba az a rendelkezés, miszerint a Kormány nemcsak a minimálbér, hanem az újonnan bevezetett garantált bérminimum mértékéről is csak akkor dönthet, ha azzal az OÉT egyetért. A garantált bérminimum annak a munkavállalónak jár, aki rendelkezik az adott munkakör betöltéséhez szükséges legalább középfokú iskolai végzettséggel, vagy szakképzettséggel. A minimumérték tovább emelkedik, ha az adott munkakörben legalább 2 év gyakorlati időt szerzett a munkavállaló. A minimálbér 110%-át elérő garantált bér illeti meg az 50 év feletti munkavállalót, ha legalább középfokú végzettséget igénylő munkakörben dolgozik. Az OÉT-ben 2006-2008. évre, azaz 3 évre megállapodás született a minimálbérről és a garantált bérminimumról.

A kollektív szerződés regisztrálásának rendjére vonatkozó miniszteri rendelet kiadásához szintén az OÉT egyetértése szükséges.

Az érdekegyeztetésben, az ágazati kollektív szerződések megkötésében egyre jelentősebb szerepet játszanak a szakmai szinten szerveződő, alakuló ún. ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB-k). Működik például Építőipari, Mezőgazdasági, Villamosenergia-ipari, Élelmiszeripari ÁPB.

Kapcsolódó jogszabályok:

- 6/1992. (VI. 27.) MüM rendelet a munkavállalók ágazatközi besorolási rendszeréről

II. fejezet

A szakszervezetek

18. § E törvény alkalmazásában szakszervezeten a munkavállalóknak minden olyan szervezetét érteni kell, amelynek elsődleges célja a munkavállalók munkaviszonnyal kapcsolatos érdekeinek előmozdítása és megvédése.

BH2000. 320. II. A hatóságok - szorosan vett kivételtől eltekintve - a szakszervezetek működését nem vizsgálhatják. Ettől eltérően azonban a munkaügyi perben vizsgálni lehet, hogy a szabályszerűen létrejött szakszervezet ténylegesen létezik-e, és ennek következtében a megválasztott tisztségviselőt megilleti-e a jogszabály által előírt védelem (Mt. 18. §, 28. §).

BH1992. 499. A munkaügyi jogszabályokban említett szakszervezeten (érdek-képviseleti szervezeten) nemcsak a szakszervezetet, hanem az egyéb elnevezésű olyan munkavállalói érdek-képviseleti szervezetet is érteni kell, amelynek célja a munkavállalók érdekeinek előmozdítása és védelme [1976. évi 8. tvr. 87. sz. Nemzetközi Munkaügyi Egyezmény, 1967. évi II. törvény 16. §].

KGD2000. 328. Szakszervezetként csak munkavállalói érdekvédelmet megvalósító szervezet vehető nyilvántartásba (1989. évi II. törvény 4. §, 1992. évi XXII. törvény 18. §).

Az Alkotmány szerint a szakszervezetek és más érdekképviseletek védik és képviselik a munkavállalók, a szövetkezeti tagok és a vállalkozók érdekeit. A Munka tv. vonatkozásában e fejezet határozza meg a szakszervezet fogalmát, feladatait, jogait és kötelezettségeit, képviselőinek munkajogi védelmét.

A szakszervezet fogalma alatt, nemcsak csak a hagyományosan szakszervezet elnevezésű érdekképviseleti szervezeteket kell érteni, hanem elnevezésétől függetlenül, minden olyan szervezetet (pl. munkástanács, liga), amelynek célja a munkavállalók érdekvédelme.

Szakszervezet, érdekképviseleti szervezet létrehozására az egyesülési jogról szóló törvény szabályai az irányadóak. Szakszervezetnek csak magánszemélyek (legalább 10 fő) lehetnek a tagjai. A munkavállaló szabadon dönthet arról, hogy belép-e az érdekképviseleti szervezetbe vagy sem. A szervezet alapszabályában kell meghatározni, például nevét, székhelyét, célját, legfelsőbb szervét, ügyintéző és képviseleti szervét, tisztségviselőit. A legfelsőbb szervnek tekintendő a tagok összessége, vagy a tagok által közvetlenül, vagy közvetett úton választott testület. Az ügyintéző és képviseleti szerveket pedig, az alapszabály eltérő rendelkezése hiányában - titkos szavazással kell megválasztani.

A szakszervezet, vagy érdekképviselet szervezet vagyona elsősorban a tagok által fizetett tagdíjból képződik, de a szervezet korlátozott mértékben vállalkozási tevékenységet is folytathat. A munkabérből a szakszervezeti tagdíjat a munkáltató csak a munkavállaló írásbeli kérelmére köteles levonni és átutalni a megjelölt bankszámlára. Ha erre nem kerül sor, akkor a munkavállaló maga fizeti be a tagdíjat. A tagdíj fizetési kötelezettség nemteljesítése, nem szüntetheti meg automatikusan a tagságot, az elmaradásról előbb értesíteni célszerű a tagot, illetve határidő kitűzésével figyelmeztetni a befizetésre, és ennek elmaradása esetén kilátásba helyezni a tagság megszűnését.

BH2000. 82. - önkéntesség elvének érvényesülése a tagsági viszony fenntartása esetén

BH2000. 320. - szakszervezet tényleges létrejöttének vizsgálata

BH1992. 499. - érdekképviseleti szervezet elnevezése

BH1998. 461. - tisztségviselő megürült helyének betöltésére vonatkozó szabályok

Kapcsolódó jogszabályok:

- 1976. évi 8. tvr. - Polgári és Politikai jogok Nemzetközi Egyezségokmánya kihirdetéséről (szervezkedés szabadságának joga)

- 1991. évi XXIX. törvény munkavállalói érdekképviseleti tagdíjfizetés önkéntességéről

- 1989. évi II. törvény az egyesülési jogról

19. § (1) A munkavállalók jogosultak a munkaszervezeten belül is szakszervezet létrehozására. A szakszervezet joga, hogy a munkaszervezeten belül szerveket működtessen, s ezek működésébe tagjait bevonja.

(2) A szakszervezet joga, hogy a munkavállalókat anyagi, szociális és kulturális, valamint élet- és munkakörülményeiket érintő jogaikról és kötelezettségeikről tájékoztassa, továbbá a munkaügyi kapcsolatokat és a munkaviszonyt érintő körben tagjait a munkáltatóval szemben, illetőleg az állami szervek előtt képviselje.

(3) A szakszervezet jogosult a tagját - meghatalmazás alapján -, annak élet- és munkakörülményeit érintő kérdésekben bíróság, más hatóság, illetve egyéb szervek előtt képviselni.

Az egyesülési jogról szóló törvény általánosságban deklarálja, hogy mindenkinek joga van másokkal szervezeteket létrehozni. Ez a szabadságjog érvényesül jelen szakaszban is, amely biztosítja a munkavállalók számára, hogy a munkahelyen belül is létrehozhatnak szakszervezetet.

A szakszervezetnek, mint munkavállalói érdekképviseleti szervezetnek alapvető joga, hogy nemcsak tagjait, hanem valamennyi munkavállalót tájékoztasson az őket érintő jogaikról és kötelezettségeiről, amelyek az anyagi, szociális, kulturális, élet- és munkakörülményeiket érintik. E tevékenység magában foglalhatja adott esetben a munkabérre, a szociális juttatásokra, a munkaegészségügyi előírásokra vonatkozó jogszabályok általános ismertetését. A megfelelő tájékoztatással a munkavállalók olyan helyzetbe kerülnek, hogy tisztában vannak az őket megillető jogokkal és ennek alapján fel tudnak lépni azok érvényesítése érdekében.

A szakszervezetnek általános képviseleti jogából adódóan jogosult tagjait a munkáltatóval szemben, illetve más állami szervek előtt képviselni a munkaügyi kapcsolatokkal és a munkaviszonyt érintő kérdésekkel összefüggésben.

A szakszervezet egy-egy tagjának képviseletére is jogosult, ha erre a tag kifejezetten meghatalmazza. A meghatalmazás csak a munkavállaló élet és munkakörülményeit érintő kérdésekben lehetséges. Így például munkaügyi bíróság előtt, vagy más hatóság, vagy egyéb szervek előtti eljárásokban.

Kapcsolódó jogszabályok:

- 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 95. § - az egyes szabálysértésekről

19/A. § (1) A szakszervezet érdekében eljáró, a munkáltatóval munkaviszonyban nem álló személynek a munkáltató területére történő belépését a munkáltató nem tagadhatja meg, ha a szakszervezet a munkáltatóval munkaviszonyban álló taggal rendelkezik. A szakszervezetnek minderről a munkáltatót előzetesen értesítenie kell.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott személy eljárása során köteles a munkáltató működési rendjére vonatkozó szabályokat megtartani.

A munkáltató nemcsak arra köteles, hogy a munkaszervezeten belül létrejött szakszervezet működését hagyja, hanem köteles biztosítani, hogy a vele munkaviszonyban nem álló, de a szakszervezet érdekében eljáró, bármely személy (aki lehet az adott szakszervezet tisztségviselője, tagja, egyéb meghatalmazott) jogosult legyen a munkáltató területére belépni.

Ennek két együttes feltétele azonban, hogy

- a belépni kívánó személy az adott szakszervezet érdekében járjon el és

- a szakszervezet a munkáltatónál munkaviszonyban álló taggal rendelkezzék.

Ez utóbbival kapcsolatban megjegyezzük, hogy a Munka tv. 26. § (1) bekezdésében megfogalmazott tiltás jelen kiegészítés alkalmazása során nem érvényesíthető.

Jogos igénye ugyanis a munkáltatónak, hogy érintett munkavállalóinak szakszervezeti hovatartozásáról tudjon (ill. az adott szakszervezettől kérjen információkat), hiszen csak akkor köteles a szakszervezet érdekében eljáró személyt beengedni, ha bizonyított, hogy ezen szakszervezet a munkáltatónál munkaviszonyban álló taggal rendelkezik.

További kétségek merülhetnek fel a tekintetben, hogy

- mi minősülhet a szakszervezet érdekében eljáró tevékenységnek;

- a belépésen túl milyen jogosultságok illetik meg a belépő személyt;

- a munkáltatóval, ill. a belépő személlyel szemben a Munka tv. 19/A. §-ban meghatározott kötelezettségek megsértése esetén milyen jogkövetkezmények alkalmazhatók.

Említést érdemel, hogy a szakszervezet szervezésére vonatkozó szabályok betartását a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény alapján a munkaügyi, munkavédelmi felügyelők ellenőrizhetik, de csak bejelentésre, hivatalból ilyen vizsgálatot nem folytathatnak.