80. § A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének a munka díjazására vonatkozó szabályai (Harmadik rész, VII. fejezet) közül a 142. §-a, a 143. §-a, a 144. §-ának (6) bekezdése, a 147. §-ának (6)-(7) bekezdése, a 154. §-a (1) bekezdésének utolsó két mondata, a 154. §-ának (2) bekezdése, a 155. §-ának (2) bekezdése és a 165. §-ának (2) bekezdése nem alkalmazható.

A Kjt. e paragrafusa jelöli meg a Munka tv.-nek azokat a munka díjazásával kapcsolatos rendelkezéseit, amelyeket a közalkalmazotti jogviszonyra nem lehet alkalmazni.

VI. fejezet

A közalkalmazott és a munkáltató kártérítési felelőssége

81. § Gondatlan károkozás esetén a közalkalmazott háromhavi illetménye erejéig felel, amennyiben

a) a munkáltató gazdálkodására vonatkozó szabályok súlyos megsértésével,

b) az ellenőrzési kötelezettség elmulasztásával, illetve hiányos teljesítésével okozta a kárt, vagy

c) a kár olyan - jogszabályba ütköző - utasítása teljesítéséből keletkezett, amelynek várható következményeire az utasított közalkalmazott előzőleg a figyelmét felhívta.

Hangsúlyozandó, hogy a közalkalmazottak kártérítési felelősségét, annak mértékét és formáit döntően a Munka tv. rendezi.

A kártérítési felelősség célja kettős:

- biztosítja, hogy a közalkalmazott által a közalkalmazotti jogviszony keretében a munkáltatónak okozott kárt részben vagy egészben megtérítse, valamint a

- közalkalmazottat gondos, pontos munkavégzésre kötelezi.

A kártérítési felelősség előfeltétele a közalkalmazotti jogviszonyból eredő kötelezettség megszegése és ezzel összefüggésben kár keletkezése. A fegyelmi és a kártérítési felelősség nem zárja ki egymást, Ugyanakkor a közalkalmazott ellen egymás mellett egyszerre is alkalmazható. Például, ha a közalkalmazott hanyagsága miatt a rábízott számítógép tönkrement, s emiatt a közalkalmazott ellen fegyelmi eljárást indítanak, nincs akadálya annak, hogy az okozott kár megtérítésére is kötelezzék. Egyébként hasonlóan nem zárja ki az ugyanazon cselekmény miatt indított büntetőeljárás azt, hogy megállapítsák a közalkalmazott kártérítési felelősségét.

A kártérítési felelősség alkalmazásának előfeltételei:

- a közalkalmazotti jogviszony fennállása;

- a közalkalmazotti jogviszonyból eredő kötelezettség megszegése;

- a közalkalmazott vétkessége és

- a kötelezettségszegés következtében kár keletkezik [Munka tv. 166. § (1)].

Az előbbi feltételeknek együtt kell fennállni, mert pl. ha a közalkalmazott közalkalmazotti jogviszonyából eredő kötelezettségét vétkesen megszegte, de nem keletkezett kár, akkor nincs helye kártérítési felelősségre vonásnak.

Kár alatt egyébként mindig vagyoni kárt kell érteni, s a közalkalmazott magatartása és a bekövetkezett kár között okozati összefüggésnek kell fennállnia.

A ténylegesen felmerült kár egyébként a károsult dolgának elpusztulását, megrongálódását, elvesztését, vagyonának csökkenését jelenti.

A kötelezettségszegések eseteit egyébként a törvény nem sorolja fel taxatíve. A közalkalmazotti jogviszonyból eredő bármilyen kötelezettségszegés maga után vonhatja a kártérítési felelősség alkalmazását. A közalkalmazott csak akkor felel, ha a közalkalmazotti jogviszony keretében az abból eredő valamely kötelezettségének megszegésével ténylegesen kárt idézett elő a munkáltató vagyonában és a kár bekövetkezése a közalkalmazottnak felróható.

Az ún. bizonyítási teher a munkáltatót terheli. Ez azt jelenti, hogy a közalkalmazott vétkességét, a kár bekövetkeztét, illetve mértékét, valamint az okozati összefüggést a munkáltatónak kell bizonyítania [Munka tv. 166. § (2)]. Ennek oka elsősorban az, hogy a sokszor bonyolult, számtalan körülménytől függő tényállás megfelelő tisztázására a munkáltató rendelkezik apparátussal, ezért méltánytalan lenne a közalkalmazott terhére róni a bizonyítás kötelezettségét. Egyetlen kivételes esetben terheli a vétlenség bizonyítása a közalkalmazottat mégpedig akkor, ha a megőrzésre átadott dologban megrongálódása folytán kár keletkezett, ekkor ugyanis a közalkalmazott felelősségét a vétkességi felelősségre megállapított szabályok szerint kell elbírálni [Munka tv. 169. § (5)].

A felmerülő és felmerült károk megelőzése érdekében a közalkalmazott nem tesz feltétlenül eleget ezirányú kötelezettségének, ha csak a károk előidézésére alkalmas hiányosságokat jelenti. Váratlanul előálló, halasztást nem tűrő és a közalkalmazott anyagi erejét meg nem haladó beszerzés, valamint a kisebb munkák elvégzése a közalkalmazottnak is kötelessége.

Mindenkor az eset összes körülményeitől függően kell elbírálni elvárható-e a közalkalmazottól, hogy a munkáltató érdekében a költségek megelőlegezésével intézkedjen (MK 26. számú állásfoglalás).

A vétkességen alapuló felelősség esetei egyébként az alábbiak:

a) a gondatlan károkozás és

b) a szándékos károkozás.

a) Gondatlan károkozásról akkor beszélünk, ha az elvárható gondosság mellett a kár bekövetkezését el lehetett volna kerülni, de a közalkalmazott ezt a gondosságot elmulasztotta. Gondatlan károkozás esetén a fő szabály az, hogy a közalkalmazott korlátozott kártérítési felelősséggel tartozik. A kártérítés mértéke a közalkalmazott egyhavi átlagkeresetének 50%-át nem haladhatja meg, akkor sem, ha a kár ennél magasabb [Munka tv. 167. § (1)]. Ha a kár ennél kevesebb, akkor a kártérítés mértéke is ahhoz igazodik, sőt a munkáltató csökkentheti is igényét, illetve el is tekinthet annak érvényesítésétől.

Gondatlan károkozás esetén a közalkalmazott 3 havi illetménye erejéig felel, amennyiben a munkáltató gazdálkodására vonatkozó szabályok súlyos megszegésével, az ellenőrzési kötelezettség elmulasztásával, illetve hiányos teljesítésével okozta a kárt vagy a kár olyan - jogszabályba ütköző - utasítása teljesítéséből keletkezett, amelyre előzőleg a figyelmét felhívta. Fontos kiemelni, hogy a felelősségi formát a vezető beosztású közalkalmazottak esetében is alkalmazni kell. Az általánostól eltérő szabály érvényesül, ha a pénzintézet pénztári számfejtője és ellenőre a számfejtés körében előidézett vagy az ezzel összefüggő ellenőrzés elmulasztásával vagy hiányos teljesítésével okozott kárt [Munka tv. 167. § (4)], mivel ebben az esetben gondatlan károkozás esetén is.

b) Szándékos károkozás esetén a közalkalmazott a teljes kárt köteles megtéríteni (Munka tv. 168. §). A szándékosságnak két alakja van:

- a közvetlen szándék és

- az eshetőleges szándék.

Közvetlen szándék akkor állapítható meg, ha a közalkalmazott előre látja cselekményének (mulasztásának) károsító következményét és kívánja is annak a bekövetkezését. (Például, ha a munkáltató által bérelt autót hivatalos út helyett magáncélra veszi igénybe, akkor közvetlen szándékkal történik a károkozás.

Eshetőleges szándék akkor állapítható meg, ha a közalkalmazott előre látja magatartásának károsító következményét, azokat ugyan nem kívánja, de bele nyugszik, tudomásul veszi, hogy azok be fognak következni (MK 25. számú állásfoglalás).

Az érintett közalkalmazott vétkességre tekintet nélkül a teljes kárt köteles megtéríteni, a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgokban bekövetkezett hiány esetén, amelyeket állandóan őrizetben tart, kizárólagosan használ vagy kezel [Munka tv. 169. § (1)]. A megőrzési felelősség csak a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettség mellett átvett dolgokért áll fenn.

E megőrzés feltételeit a munkáltatónak kell megteremteni és a dolgot a közalkalmazott rendelkezésére bocsátani. A megőrzési felelősség további feltétele az, hogy a közalkalmazott a dolgot (szerszám, termék, áru, anyag stb.) jegyzék vagy elismervény ellenében átvegye. A pénz, értékpapír és egyéb értéktárgy tekintetében a pénztárost, a pénzkezelőt vagy értékkezelőt vétkesség nélkül is terheli felelősség, ha az értéket nem jegyzék vagy elismervény alapján vette át.

Természetesen bizonyos események azonban megakadályozhatják a közalkalmazottat abban, hogy megőrzési kötelezettségének eleget tegyen. Amennyiben elháríthatatlan külső ok idézte elő a hiányt vagy a munkáltató nem biztosította a biztonságos őrzés feltételeit, akkor mentesül a közalkalmazott a felelősség alól [Munka tv. 169. § (2)]. A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint nem állapítható meg elháríthatatlan ok bekövetkezése abban az esetben, amikor a munkavállaló (közalkalmazott) a munkáltató által rendelkezésére bocsátott nagyobb összegű pénzt gépkocsijában hagyja, annak ellenére, hogy azt - terjedelmére tekintettel - akár ruházatában is elhelyezhetné, s azt a gépkocsi feltörésével ismeretlen harmadik személy eltulajdonítja. Ennélfogva a közalkalmazott sem mentesülhet a kártérítési felelősség alól (BH1993. 331.)

A bizonyítási teher annak megfelelően alakul, hogy a feleknek mi áll az érdekében: a felelősség érvényesítésének előfeltételeit a munkáltatónak kell bizonyítania, úgyszintén a kárát is, a közalkalmazottnak pedig a mentesülésére vonatkozó körülményeket.

A megőrzési felelősség tehát - minden esetben - hiányfelelősség, csak akkor alkalmazható, ha a munkáltató vagyontárgya hiányzik. Előfordulhat olyan eset is, hogy a megőrzésre átadott dolog megvan, de megrongálódott. A közalkalmazott tehát a megőrzésnek eleget tett, a visszaszolgáltatásra vonatkozó kötelezettséget nem szegte meg. Ezen az alapon nem tehető felelőssé. Ilyenkor a közalkalmazott vétkes a károkozásért, felelősségét a vétkességi felelősségre megállapított szabályok szerint kell elbírálni azzal az eltéréssel, hogy vétlenségének bizonyítása őt terheli.

Fontos kiemelni, hogy a közalkalmazottnak a Munka tv. 169. §-ának (1) bekezdésén alapuló kártérítési felelőssége esetén a (3) bekezdésben meghatározott jegyzéket vagy elismervényt az átadás-átvétel tényének utólagos igazolása nem pótolja.

Egyébként meghatározott dolognak több közalkalmazott részére történő átadásánál a jegyzéket vagy elismervényt valamennyi felelősnek alá kell írnia, a közalkalmazottak azonban egyik munkatársukat is megbízhatják, hogy az átvételt aláírásával nevükben is igazolja.

Amikor a közalkalmazott az átadás-átvétel időpontjában a dolgot kifogás nélkül vette át és utóbb arra hivatkozik, hogy az átvett dolog mennyisége és közölt minősége eltéréseket mutat vagy a dolog nem azonos az átvételi jegyzéken vagy elismervényes feltüntetett dologgal, mindezek hitelt érdemlő bizonyítása őt terheli (MK 113. számú állásfoglalás).

A pénztárosok, értékkezelők felelőssége alapvetően abban különbözik az általános megőrzési felelősségtől, hogy a Munka tv. 169. § (3) bekezdése szerint őket jegyzék vagy elismervény alapján történt átvétel nélkül is terheli e kötelezettség az általuk kezelt pénz, értékpapír, illetve egyéb értéktárgy felelős őrzése tekintetében. Ez a felelősségi forma azonban nem terjed ki olyan tárgyra, amely nem tartozik a pénz és értékpapír kezelés köréhez. Így pl. a pénztáros, ha nem pénzt, hanem más dolgot (menedzserkalkulátort) vesz át, abban az esetben megőrzési felelősség csak jegyzék vagy elismervény alapján történt átvétel esetén terheli.

A bírói gyakorlat szerint nem a pénztárosok, értékkezelők felelőssége az irányadó azok esetében, akik a bérek kifizetésénél nem a pénzkezelést, hanem csak a fizetéssel kapcsolatos adminisztratív teendőket látják el.

Fontos kérdéskör a leltárfelelősség tárgyköre, ezért arról külön indokolt szólni.

Ismeretes, hogy a leltárfelelősség 1992. évi július 1. napjával megszűnt [lásd a Munka tv. 1992-es hatálybalépését, s a már említett új szabályokat!].

A kérdéskörhöz kapcsolódóan mindenképpen megjegyzendő, hogy a Munka tv. 170. §-a korábbi jogszabályok hatályvesztése ellenére is lehetőséget nyújt a leltárhiányért való felelősség kollektív szerződés útján való bevezetésére, illetve érvényesítésére.

Arra is fontos rámutatni, hogy a leltárhiányért való felelősség egyébként nem kártérítési felelősség, hanem egy igen sajátos kockázatviselés. A leltárhiányról akkor beszélhetünk, ha a kezelésre szabályszerűen átadott és átvett anyagban, áruban ismeretlen okból keletkezett hiány a természetes mennyiségcsökkenés és a kezeléssel járó veszteség mértékét meghaladja.

Amennyiben a hiány oka ismertté válik, a közalkalmazott az általános kártérítési felelősség, azaz a vétkes károkozás szabályai szerint tartozik felelősséggel.

A Munka tv. meghatározza, hogy a kollektív szerződésben mely kérdésköröket indokolt és szükséges szabályozni ebben a körben.

Így mindenképpen szabályozni célszerű:

- a felelősség feltételeit;

- a felelősség terjedelmét;

- a felelősség megállapításával kapcsolatos eljárási rendet.

Így pl. e körbe tartozik az, hogy:

- az érintettet írásban tájékoztatni kell kötelezettségéről, felelősségéről;

- arról, hogy milyen módon történik a leltározás;

- a leltárfelvétel során a közalkalmazott köteles részt venni;

- a leltárfelvételhez kapcsolódóan a közalkalmazott észrevételt tehet stb.

A leltárhiányért való felelősség témakörénél megjegyzendő, hogy pl. az egészségügyi intézményeknél használt alleltárkezelői felelősség nem minősül leltárhiányért való felelősségnek. Az igaz, hogy az alleltárkezelők jegyzék mellett tételesen átveszik az adott egység leltár-készletét, de az ún. leltárkészletet mindenki használja. Ha a leltárkészletben hiány keletkezik, az alleltárkezelő csak gondatlan károkozás szabályai szerint vonható felelősségre. Ilyen esetben legfeljebb arra van lehetőség, hogy az ellenőrzésre hivatkozva 3 havi illetmény erejéig kerüljön megállapításra a felelősségük mértéke. Erről azonban az alleltárkészlet átvétele előtt - minden esetben - tájékoztatni kell a közalkalmazottat.

Többek együttes károkozása esetén a közalkalmazottak vétkességük arányában külön-külön tehetők felelőssé a károkozásért. Ebben az esetben külön-külön kell értelmezni mindegyik közalkalmazott magatartását, vétkességének súlyát és ennek megfelelően kell dönteni a kártérítésről.

Ha a kárt többen és szándékosan okozták, egyetemleges kötelezésnek van helye [Munka tv. 171. § (2)]. Ebben az esetben a károkozó (közalkalmazotti) oldalon többen vannak, de a kár nem oszlik meg közöttük, a munkáltató választhat, hogy melyik károkozótól követeli a teljes kártérítést. Ha a munkáltató kárát a károkozók egyike megtérítette, ő követelheti a többiektől a kár arányos megtérítését. A károkozók egymás közti viszonyában a polgári jog szabályai az irányadók, mivel közöttük nem áll fenn közalkalmazotti jogviszony.

Az előzőekhez kapcsolódóan még kiemelendő, hogy szándékos károkozás esetén a teljes kár a kártérítés mértéke. A szándékos károkozók egyetemleges elmarasztalása azt jelenti, hogy bármelyik kárt okozó közalkalmazott kötelezhető az okozott teljes kár megtérítésére. Ilyen esetben az, akivel szemben a munkáltató érvényesítette kártérítési igényét a többiekkel szemben a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény szabályai szerint érvényesítheti megtérítési, illetve visszkereseti igényét.

A kár összegének a meghatározásakor a kár mértékének meghatározásánál, az elmaradt hasznot nem, hanem csak a tényleges kárt lehet figyelembe venni, vagyis azt az összeget amellyel a munkáltató vagyona csökkent, illetőleg, amely a vagyoncsökkenés elhárításához szükséges. A kár összegének meghatározásánál

- a megrongált dolog kijavítására fordított kiadást - ideértve az üzemviteli költséget is - és a kijavítás ellenére még fennmaradó esetleges értékcsökkentés mértékét;

- ha a dolog megsemmisült vagy használhatatlanná vált, illetve, ha nincs meg, a károkozás időpontjában érvényes fogyasztási árat kell - az avulásra is tekintettel - figyelembe venni [Munka tv. 172. § (1)].

A kártérítés célja, hogy a károkozás teljes körű orvoslást nyerjen, ezért a károsultat olyan helyzetbe kell hozni, mintha kár nem is érte volna. Abban az esetben, ha a károkozás megszüntetése kijavítással megoldható, a kijavítás ellenére még fennmaradó esetleges értékcsökkenés mértékét is figyelembe kell venni.

Ugyanakkor a károsult nem kerülhet kedvezőbb helyzetbe a kártérítéssel, ezért ha a dolog megsemmisült vagy használhatatlanná vált, illetve elveszett, akkor a károkozás időpontjában érvényes fogyasztói árat úgy kell figyelembe venni, hogy abból le kell vonni a károkozás időpontjában irányadó avulásnak megfelelő értékcsökkenést. Ha a munkáltató közrehatása is megállapítható a kár bekövetkezésében, akkor a kárnak azt a részét a munkáltató maga viseli, s azt nem háríthatja a közalkalmazottra [Munka tv. 172. § (2)]. A közrehatás mértékének megállapítása során azt kell eldönteni, hogy az előállott kárból mekkora hányadot visel a munkáltató és mekkora hányadot a közalkalmazott.

A károkozás szabályai szerint csökkenteni kell a kártérítés összegét azzal az értékkel, amelyhez a kijavíthatatlan dolog értékesítésével jutott a munkáltató.

A visszaszolgáltatási, illetve elszámolási kötelezettséggel átvett dologgal kapcsolatos kártérítés esetén kérdéses lehet a károkozás időpontja, ezért ilyenkor a munkáltató kárigénye attól az időponttól nyílik meg, amikor a közalkalmazott nem tud elszámolni a rábízott dologgal.

82. § Amennyiben a kollektív szerződés lehetővé teszi, hogy a munkáltató a közalkalmazottat közvetlenül kártérítésre kötelezze, és a felelősségről történő döntésig a közalkalmazotti jogviszony fennáll, a felelősség megállapítására a fegyelmi eljárás szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az eljárás megindítására az elévülésre vonatkozó rendelkezések az irányadók.

Míg korábban a munkáltató maga hozta meg a kártérítési határozatot és akkor került sor bírósági eljárásra, ha az elkövető keresetet nyújtott be a határozat ellen, addig jelenleg a munkáltató bírósági eljárás keretében érvényesítheti kárigényét a közalkalmazottal szemben. Ennek az az oka, hogy az új munkajogi szabályozás - kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában - nem teszi lehetővé a munkáltatónak a közvetlen kártérítési határozat meghozatalát.

Amennyiben a közalkalmazott kárt okoz, a kártérítési igény érvényesítése céljából a munkáltató keresettel a Munkaügyi Bírósághoz fordulhat.

Ugyanakkor a Kjt. megadja a lehetőséget arra, hogy a kollektív szerződés megállapítsa azt az értékhatárt, amely alatt a munkáltató közvetlenül is érvényesítheti kártérítési igényét. Ebben az esetben a fegyelmi eljárás szabályait kell alkalmazni a kártérítési felelősség megállapításánál, azzal az eltéréssel, hogy az eljárás a megindítására nem a fegyelmi eljárásnál megállapított objektív, illetve szubjektív határidők az irányadók, hanem az általános elévülésre vonatkozó munkajogi szabályok (3 éves elévülési idő). A kártérítési határozat meghozatalára a fegyelmi eljárás szabályait kell alkalmazni.

A kártérítési igény érvényesítéséhez a törvény garanciális szempontokra tekintettel bírósági út igénybevételét írja elő a munkáltatónak, ezért a közalkalmazott által okozott kár megtérítésére vonatkozó igényét bíróság előtt érvényesítheti [Munka tv. 173. § (1)].

A munkáltató a közalkalmazottnak a közalkalmazotti jogviszonyával összefüggésben okozott kárért vétkességére tekintet nélkül, teljes mértékében felel [Munka tv. 174. § (1)]. A vétkességre tekintet nélküli (objektív) felelősség feltétele tehát a közalkalmazotti jogviszony fennállása és az azzal összefüggő károkozás.

A munkáltató kártérítési felelősségének megállapításához az szükséges, hogy vele szemben kártérítési igényt érvényesítsenek.

A közalkalmazottnak kártérítési igénye akkor keletkezik a munkáltatóval szemben, ha

- kár érte;

- ha a közalkalmazotti jogviszonyával összefüggésben keletkezett a kár, és ha

- a kár és a közalkalmazotti jogviszony között okozati összefüggés van.

A közalkalmazotti jogviszonnyal összefüggő az a kár, amely a közalkalmazotti jogviszony létrejöttével, teljesítésével vagy megszüntetésével összefüggésben keletkezett. Hasonló megítélés alá esik az is, ha például a közalkalmazottat kiküldetés során éri kár.

A munkáltató mentesülhet a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kárt

- működési körén kívül eső, elháríthatatlan ok, vagy

- kizárólag a károsult elháríthatatlan magatartása okozta.

Az előző két eseten kívül is mentesül a munkáltató a kárnak azon része alól, melyet a közalkalmazott vétkes magatartása idézett elő [Munka tv. 174. § (2)-(3)].

Azzal kapcsolatban, hogy a kárt előidéző ok mikor tekinthető a munkáltató működési körén belül jelentkező oknak és mikor esik a működési körén kívül fontos leszögezni, hogy a működési kör nem azonos a munkáltató tevékenységével. A kárt előidéző ok akkor minősül a munkáltató működési körén belül felmerülőnek, ha egyrészt összefüggésben van a munkáltató működésével, másrészt a munkáltatónak befolyása lehet azokra a körülményekre, amelyek a kiváltó ok bekövetkezésére vezettek. A munkáltató működésével összefüggésben keletkezik a kár, ha annak oka a munkaviszonyból (közalkalmazotti jogviszonyból) származó kötelezettség teljesítésére vezethető vissza (BH1993. 588.).

A Munka tv. szerint a munkáltató működési körébe esnek különösen a munkáltató által feladatai során kifejtett tevékenységgel összefüggő magatartásból, a használt anyag, felszerelés, berendezés és energia tulajdonságából, állapotából, mozgatásából és működéséből eredő okok [Munka tv. 174. § (5)].

Amikor ezek valamelyike idézte elő a kárt, akkor a munkáltató még elháríthatatlanság esetén sem mentesülhet. Az elháríthatatlanság is csak akkor vezet a munkáltató mentesülésére, ha működési körén kívüli vagy kizárólagos károsulti magatartás volt a kár oka és az részéről objektíve elháríthatatlan volt. Lényeges kiemelni, hogy a kimentési okok fennállását a munkáltatónak kell bizonyítani.

A közalkalmazott vétkes közrehatása esetén kármegosztásnak van helye. A közalkalmazotti vétkes közrehatás bizonyítása is a munkáltatót terheli. A munkáltató felelősségének mértékét azonban nem az dönti el, hogy a munkáltató és a munkavállaló vétkessége milyen arányban áll egymással, hanem az, hogy a munkavállaló vétkes közrehatása milyen mérvű volt. A kárviselés irányának meghatározásánál azonban annak is jelentősége van, hogy a kár bekövetkezésében a munkáltató vétkesen közrehatott-e [MK. 31. számú állásfoglalás]. A bírói gyakorlat szerint az a tény, hogy váratlan helyzetben a munkavállaló a lehetséges magatartások közül nem a legelőnyösebbet választotta önmagában nem tekinthető olyan hibának, amely megalapozná a munkavállaló vétkes hatását (BH1994. 399.).

A munkáltató a közalkalmazott balesetével és megbetegedésével kapcsolatban előállott kárért (egészségkárosodásért) a Munka tv. 174. §-a alapján akkor felel, ha az közalkalmazotti jogviszonyával összefüggésben következett be és a felelősség nem a közalkalmazottat terheli.

Amennyiben a kárt a munkáltató működési körébe eső ok idézte elő, felelőssége akkor is fennáll, ha az ok nem volt elhárítható. Annak vizsgálatánál, hogy a balesetet és megbetegedést előidéző ok az adott esetben a munkáltató működési körébe esik-e, figyelemmel kell lenni a végzett munka jellegére és a munkavégzés körülményeire is.

Mentesül a munkáltató a felelősség alól, ha bizonyítja hogy a kárt - függetlenül attól, hogy a károkozás vétkes volt-e vagy sem - kizárólag a közalkalmazott maga okozta és az a munkáltató részéről elháríthatatlan volt.

Ha a munkáltatónak nem sikerül bizonyítania, hogy a kár bekövetkezése nem kizárólag a közalkalmazott magatartására vezethető vissza, hanem abban olyan ok is közrehatott, amely a munkáltató működési körébe esik, a munkáltató részéről objektíve elhárítható volt, a felelősség alól nem mentesülhet. Ez esetben kármegosztás alapjául csak a közalkalmazott vétkes magatartása szolgálhat (MK 29. számú állásfoglalás).

A munkahelyre bevitt dolgokban keletkezett kárért való felelősség szabályozásának sajátossága, hogy a munkáltató a munkahelyre bevitt dolgok tekintetében belső szabályzatában sajátos megkötéseket alkalmazhat. Előírhatja bizonyos dolgok megőrzőben való elhelyezését, bizonyos tárgy bevitelét bejelentéshez kötheti, megtilthatja, korlátozhatja vagy feltételhez kötheti a bevitelt (Munka tv. 176. §). E szabályok megszegése esetén a bekövetkezett kárért a munkáltató csak szándékos károkozása esetén felel.

Ezzel összhangban pl. előírható a bevitt eszközök/dolgok öltözőben való megfelelő elhelyezése. Emellett megtiltható olyan dolgok bevitelének lehetősége, amely nem szükséges a munkavégzéshez.

A kárt szenvedett közalkalmazottnak a munkáltató mind a vagyoni, mind pedig a nem vagyoni kárát köteles megtéríteni.

A közalkalmazott kára a következőkből állhat:

- elmaradt jövedelem;

- dologi kár;

- költség;

- nem vagyoni kár [Munka tv. 177. § (1)].

Az elmaradt jövedelem magában foglalja a közalkalmazotti jogviszony köréből származó és a közalkalmazotti jogviszonyon kívüli jövedelmet. A közalkalmazotti jogviszony körében az elmaradt jövedelem megállapításánál - mind a pénzben, mind a természetben megállapított - elmaradt illetményt és azon rendszeres szolgáltatások pénzbeli értékét kell figyelembe venni, amelyekre a közalkalmazott a közalkalmazotti jogviszony alapján az illetményen felül jogosult, feltéve, ha azokat a károkozás bekövetkezését megelőzően rendszeresen igénybe vette [Munka tv. 178. § (1)]. Az elmaradt illetmény összegének megállapításakor a munkajogi átlagkereset számítására vonatkozó szabályok (Munka tv. 152. §) alapján kell eljárni [Munka tv. 179. § (1)]. A közalkalmazotti jogviszonytól független, a sérelem folytán elmaradt egyéb rendszeres keresetet is meg kell téríteni [Munka tv. 178. § (2)].

E körbe tartozik pl. a közalkalmazott által megbízásos jogviszony alapján kapott rendszeres kereset.

Az elmaradt jövedelem megállapításánál - minden esetben - figyelembe kell venni azt a jövőbeni változást is, amelynek meghatározott időpontban való bekövetkezésével már előre számolni lehetett [Munka tv. 178. § (3)].

Azt a kárt is meg kell téríteni, amelyet a közalkalmazott a sérelemből eredő jelentős fogyatékossága ellenére, rendkívüli munkateljesítménnyel hárít el [Munka tv. 178. § (4)].

Azon szolgáltatások értékét viszont nem kell megtéríteni, amelyek rendeltetésük szerint csak munkavégzés esetén járnak, továbbá a költségtérítés címén kapott összeget [Munka tv. 178. § (5)].

A felmerült dologi kár alapja, a kártérítés megállapításakor érvényes fogyasztói ár, ha a dolog értékcsökkenés nélkül nem javítható ki. Ha viszont kijavítható, akkor kárként a javítási költséget kell figyelembe venni. Dologi kárként mindazt a kárt meg kell téríteni, ami a sérelem folytán a közalkalmazott ruházatában, használati tárgyában vagy egyéb dolgaiban bekövetkezett. Abban az esetben, ha a biztosító a tönkrement vagy megrongálódott dolog után kártérítést fizetett, azzal az összeggel csökkenteni kell a kártérítés összegét.

A költségek közül a munkáltató azokat köteles megtéríteni, melyek a sérelemmel, illetve annak elhárításával összefüggésben merültek fel és indokoltak voltak. Az indokoltságot az eset összes körülményeihez szükséges vizsgálni. Például indokoltnak tekinthető az otthoni ápolás többletköltsége (Munka tv. 180. §).

Olyan esetben, amikor a közalkalmazott a károkozással összefüggésben meghal, akkor közeli hozzátartozói tartást pótló kártérítést igényelhetnek olyan mértékben, amely - a tényleges, illetőleg az elvárhatóan elérhető illetményét és jövedelmét is figyelembe véve - a sérelem előtti életszínvonalukat biztosítja. Ezenkívül igényelhetik a károkozással összefüggésben felmerült káraikat és indokolt költségeiket (pl. temetési költség, kórházi látogatás(ok) költségei) (Munka tv. 181. §).

A közalkalmazott halála esetén hozzátartozói tartástpótló kártérítést is igényelhetnek. Ennek feltétele, hogy az elhunyt közalkalmazott volt köteles gondoskodni az eltartásról, s emellett a jövedelemben csökkenés álljon be.

Azt, hogy kit tekinthetünk közeli hozzátartozónak a törvény pontosan meghatározza. Ebből a szempontból közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyenes ágbeli rokon, a házastárs egyeneságbeli rokona, az örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermek, az örökbefogadó, a mostoha és a nevelőszülő, a testvér, valamint az élettárs [Munka tv. 139. § (2)].

Kiemelendő, hogy a hozzátartozó kárának és költségének a káreseménnyel okozati összefüggésben kell állnia.

A nem vagyoni kárpótlás célja, hogy enyhítse azokat a sérelmeket, amelyek a károsult érdekkörében nem vagyoni hátrányként jelentkeztek. Így meg kell téríteni a közalkalmazottnak azt a kárát is, amely nem vagyoni kár. Fontos megemlíteni, hogy a nem vagyoni kár elbírálásával kapcsolatos rendelkezéseket az Alkotmánybíróság a 34/1992. (VII. 1.) AB határozattal alapvetően módosította azzal, hogy megsemmisítette a Munka tv. idevonatkozó korlátozó szabályát. A Munka tv. eredeti kihirdetett, de még akkor nem hatályos szövege ugyanis a nem vagyoni kár megtérítését ahhoz a feltételekhez kötötte, hogy a károkozás nyomán a munkavállaló társadalmi életbe való részvétele vagy egyébként élete tartósan vagy súlyosan megnehezüljön. Az Alkotmánybíróság azonban ezt a szövegrészt alkotmányellenesnek találta, azért, mert a nem vagyoni kár az általános személyiségvédelem eszköze, aminek következtében az egyenlő méltóság alapjogán esik csorba, s ezért alkotmányellenes, ha a jog a személyiség valamely rétegét, tartalmi vonatkozását kedvezményezi, fölébe helyezi egy másiknak, illetőleg, ha egyes személyhez fűződő jogok tekintetében tartalmilag kirekesztő szabályozással él. Ebből az is következik, hogy a személyhez fűződő jogokat a személyek tulajdonosi és egyéb vagyoni jogaival egysorban (egyenlő súllyal) kell védeni. Az egyenlő méltóságra vonatkozó megkülönböztetés tilalmába ütközik, ha a nem vagyoni kártérítést a jog a jogsértés hatása, illetve következményei szerint teszi csak lehetővé.

A nem vagyoni kártérítés súlyosabb esetekre korlátozását, ezért megsemmisítette az Alkotmánybíróság.

Itt kell megjegyezni, hogy a Legfelső Bíróság 21. számú irányelve már az Alkotmánybíróság döntését megelőzően lehetőséget kívánt adni a személyiség minden oldalú védelmének, az erkölcsi értékeket szem előtt tartó, jogfejlesztő bírói gyakorlat kialakításának [Munka tv. 177. § (2)].

A kártérítést csökkentő tényezők körében a kártérítés összegének kiszámításánál le kell vonni:

- az elmaradt munkabérre eső nyugdíjjárulékot;

- az állami egészségügyi és a társadalombiztosítás keretében járó ellátást;

- amit a közalkalmazott munkaereje hasznosításával megkeresett vagy az adott helyzetben elvárhatóan megkereshetett volna;

- amihez a közalkalmazott (hozzátartozója) a megrongálódott dolog hasznosításával hozzájutott;

- amihez a jogosult a károkozás folytán megtakarított kiadások eredményeként jutott hozzá (Munka tv. 182. §).

Kártérítésként járadékot is meg lehet állapítani. Rendszerint akkor kell megállapítani járadékot, ha a kártérítés a közalkalmazott vagy vele szemben tartásra jogosult hozzátartozója tartását, illetőleg tartásának kiegészítését hivatott szolgálni [Munka tv. 183. § (1)].

A járadék rendszeres időközönként esedékes, meghatározott pénzösszeg. A legalkalmasabb eszköz a közalkalmazott tartós jövedelemkiesésének pótlására. jelentősége főleg annak áll, hogy a megítélt járadékot a közalkalmazott rendszeres időközönként megkapja.

Abban az esetben, ha a kár vagy egy részének mértéke pontosan nem számítható ki, a munkáltató olyan összegű általános kártérítés megfizetésére köteles, amely a károsult teljes anyagi kárpótlására alkalmas. Általános kártérítés járadékként is megállapítható [Munka tv. 183. § (2)]. Az általános kártérítés a kártérítés kivételes esete, amelynek alkalmazására csak akkor kerülhet sor, ha a bizonyított kár mellett annak mértékét pontosan nem lehet kiszámítani. Ennek megállapítására egyébként általában súlyos sérülések esetén kerül(het) sor.

Ha a kártérítés megállapítása után változás következik be a sérelmet szenvedett közalkalmazott lényeges körülményeiben (pl. egészségi állapota, szakképzettsége, munkaköre megváltozik), akkor mind a károsult, mind a munkáltató illetőleg felelősségbiztosítás alapján nyújtott kártérítés esetén a biztosító a megállapított kártérítés módosítását kérheti [Munka tv. 184. § (1)]. Rendkívül fontos, hogy a munkáltató felelősségi kockázatának korlátozására felelősségbiztosítást köthet.

Előnye, hogy ezáltal egyszerűsíthető a közalkalmazott igényének érvényesítése, ugyanakkor szükségessé teszi a biztosító számára törvényi jogosítványok meghatározását. A fiatal közalkalmazott részére megállapított kártérítés összegét a 18. életévének betöltésekor, illetőleg a szakképzettség elnyerése érdekében végzett tanulmányai befejezését követő egy év elteltekor felül kell vizsgálni és az azt követő időre a részére járó kártérítést a munkaképességében, illetőleg a képzettségében bekövetkezett változásnak megfelelően kell megállapítani [Munka tv. 184. § (2)]. A kártérítés módosításának alapjául szolgáló illetménynövekedés mértékének meghatározásánál a munkáltatónak:

- a károsultat a sérelem bekövetkezésekor foglalkoztató szervezeti egységénél,

- a károsulttal azonos munkakört betöltő közalkalmazottak ténylegesen megvalósult átlagos, éves bérfejlesztésének (átlagkeresete változásának) mértéke az irányadó.

Azonos munkakört betöltő közalkalmazottak hiányában a módosítás alapjaként a szervezeti egységnél ténylegesen megvalósult átlagos, éves bérfejlesztést (átlagkeresete változását) kell figyelembe venni.

Az érintett szervezeti egység megszűnése esetén a kártérítés módosításánál a munkáltatónál a károsulttal azonos munkakört betöltő közalkalmazottak, ilyen közalkalmazottak hiányában pedig a munkáltatónál ténylegesen megvalósult átlagos éves bérfejlesztésének (átlagkeresetének) mértéke az irányadó [Munka tv. 184. § (3)-(4)]. A járadék felemelését csak olyan béremelkedésre alapozottan lehet érvényesíteni, amely a közalkalmazottat is érintette volna, ha a közalkalmazottat is érintette volna, ha a közalkalmazotti jogviszonyával összefüggésben nem éri el egészségkárosodás (MK 111. számú állásfoglalás).

A kártérítési igény érvényesítésének határideje, elévülése körében kiemelendő, hogy a károkozásból származó igény az elévülési időn belül érvényesíthető.

Amennyiben a kollektív szerződés lehetővé teszi, hogy a munkáltató a közalkalmazottat közvetlenül kártérítésre kötelezze, a felelősség megállapítására a fegyelmi eljárás szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az eljárás megindítására az elévülésre vonatkozó szabályok az irányadók (Kjt. 82. §).

A kollektív szerződésben szabályozott esetekben - a fegyelmi eljárástól eltérően - az elévülés általános szabályai érvényesülnek. Így az elkövetéstől számított objektív és a felfedezéstől számított szubjektív határidők természetesen nem vehetők figyelembe. Ilyenkor fontos kiemelni, hogy a közalkalmazott általában a károkozástól számított három éven belül kötelezhető kártérítésre.

Amennyiben a kollektív szerződés nem rendelkezik, vagy a károkozás mértéke az ott szabályozott értékhatárt meghaladja, abban az esetben a következő az eljárás: A munkáltató a kártérítés megállapítását indítványozó keresetlevelének előterjesztése előtt köteles a közalkalmazottat felhívni egyeztetésre. Az egyeztetési eljárás eredménytelensége esetén természetesen lehetőség van a kereseti kérelem előterjesztésére.

A munkáltató egyébként a károkozásról való tudomásszerzéstől számított 15 napon belül köteles a károsultat felhívni kárigénye előterjesztésére. Mindez a munkáltató kötelezettsége, s e felhívásban pontosan meg kell jelölni azt, hogy a közalkalmazott (hozzátartozója) mit követelhet. A közalkalmazott egyébként felhívás hiányában is előterjesztheti kárigényét. A munkáltató a kárigény bejelentésére 15 napon belül írásbeli, indokolt választ ad. Ha a közalkalmazott nem ért egyet a munkáltató válaszával, akkor munkaügyi jogvitát kezdeményezhet. A munkaügyi jogvitában a bíróság jár el. A bírósági eljárást megelőzően azonban a felek egyeztetni kötelesek [Munka tv. 199. § (1)-(3)]. Az egyeztetési eljárás eredményeként megszületett megállapodást egyezségnek kell tekinteni, s azt írásba kell foglalni. Az egyeztetési kötelezettség csak peres eljárást megelőzően áll fenn, mivel pl. fizetési meghagyás kibocsátása esetén épp az eljárás jogosítása miatt szükségtelen lenne a külön egyeztetés. Ebben az esetben a meghagyással szemben a kézhezvételtől számított 8 napon belül ellentmondásnak van helye, ami megfelelő garanciát jelent a felek számára.

Járadékigény 6 hónapnál régebbi időre visszamenőleg csak akkor érvényesíthető, ha a jogosultat a követelés érvényesítésében mulasztás nem terheli, illetve ha a munkáltató elmulasztotta felhívni a károsultat kárigénye teljesítésére [Munka tv. 186. § (3)]. Három évnél régebbi időre visszamenőleg járadékigény nem érvényesíthető.

A közalkalmazotti jogviszonnyal kapcsolatos igény 3 év alatt évül el. A bűncselekménnyel okozott kárért fennálló felelősség 5 év, ha pedig a büntethetőség elévülési ideje ennél hosszabb, akkor ennek megfelelő idő alatt évül el. Az igény elévülése az esedékessé válástól kezdődik. Ha a jogosult az igényét menthető okból nem tudja érvényesíteni, az akadály megszüntetésétől számított 6 hónapon belül ezt akkor is megteheti, ha az elévülési idő már eltelt vagy abból 6 hónapnál kevesebb van hátra.

Ezen igény érvényesítésére irányuló írásbeli felszólítás, az igénynek a bíróság előtti érvényesítése, megegyezéssel történő módosítása, az egyezségkötés, valamint a kötelezett elismerése az elévülést megszakítja. Az elévülés megszakadása, illetőleg az elévülés megszakítását előidéző eljárás jogerős befejezése után az elévülési idő újra kezdődik. Ha az elévülést megszakító eljárás során végrehajtható határozatot hoztak, az elévülést csak a végrehajtási cselekmények szakítják meg. Az elévülésnek az a következménye, hogy ennek megállapítása után az igény már nem érvényesíthető (Munka tv. 11. §).

Az említett elévülés szempontjából önállónak kell tekinteni:

- az átlagkereset és a táppénz;

- az átlagkereset és a sérelem folytán csökkent kereset, valamint

- az átlagkereset és a rokkantsági nyugdíj különbözetének megtérítése iránti igényt.

Ha a sérelemmel összefüggésben több és egymástól eltérő időpontban esedékes újabb elkülönülő kárigény származik, ezek elévülési idejét egymástól függetlenül, az egyes igények esedékessé válásától kezdődően, külön-külön kell számítani.

Az elévülés az előzőekben foglalt megkülönböztetéssel:

- a táppénz első fizetésének napjától;

- attól az időponttól, amikor a sérelem folytán bekövetkezett munkaképesség csökkenés első ízben vezetett jövedelemkiesésben megmutatkozó károsodásra, végül

- a rokkantsági nyugállományba helyezés időpontjától kezdődik [Munka tv. 186. § (1)-(2)].

83. § A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének a munkavállaló és a munkáltató kártérítési felelősségéről szóló rendelkezései közül (Harmadik rész, VIII-IX. fejezet) a 167. § (2)-(3) bekezdése, a 173. § (2) bekezdésének második mondata és a 175. § nem alkalmazható.

BH2005. 443. A közvetett okozati kapcsolat önmagában nem zárja ki a munkáltató kártérítési felelősségének fennállását [1992. évi XXXIII. törvény 83. §; 1992. évi XXII. törvény 174. § (1) bekezdés].

BH1995. 255. Nem vagyoni kártérítés csak abban az esetben illeti meg a munkavállalót, ha olyan tényeket bizonyít, amelyek alapján a munkáltató magatartásával okozati összefüggésben a nem vagyoni károsodása megállapítható [1992. évi XXII. tv. (Mt.) 177. § (2) bek., 34/1992. (VI. 1.) AB határozat, 1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.) 83. §].

A törvény 83. §-a a Kjt. rendszerének logikája alapján e részben meghatározza azt, hogy a közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka tv., mely szabályait tilos alkalmazni. E körbe tartozik a Munka tv. 167. § (2)-(3) bekezdése, a 173. § (2) bekezdésének második mondata, valamint a 175. § egésze.

Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a fenti szabályok az ügyek elbírálása során nem alkalmazhatók, e kérdések tekintetében kollektív szerződés sem rendelkezhet másként.

VII. Fejezet

Az önkormányzattal közalkalmazotti jogviszonyban állókra vonatkozó eltérő szabályok

83/A. § (1) Az önkormányzattal közalkalmazotti jogviszonyban állók esetében a kinevezés és felmentés, a fegyelmi eljárás megindítása, a fegyelmi büntetés kiszabása és az állásból való felfüggesztés a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik, az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.

(2) A fegyelmi felelősségre vonatkozó rendelkezéseket azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a 46. § (3) bekezdés a) pontjában és (5) bekezdésében megállapított határidőket a polgármester tudomásszerzésétől kell számítani, a fegyelmi tanács tagjait és a vizsgálóbiztost a képviselő-testület saját tagjai közül jelöli ki.

(3) Ha a fegyelmi eljáráshoz szükséges személyi feltételek - a képviselő-testület létszáma vagy összeférhetetlenség folytán - a képviselő-testület tagjai közül nem biztosíthatók, a fegyelmi tanács tagjait és a vizsgálóbiztost a képviselő-testület a polgármesteri hivatalnak a fegyelmi eljárás alá vontnál magasabb besorolású, ennek hiányában a fegyelmi eljárás alá vonttal legalább azonos szintű iskolai végzettségű alkalmazottai közül jelöli ki.

(4) Ha a vizsgálóbiztos kijelölése a (3) bekezdésben foglaltak alkalmazásával sem lehetséges, a képviselő-testület a vizsgálóbiztosi feladatok ellátására a fegyelmi eljárás alá vonttal legalább azonos szintű iskolai végzettségű független személyt kérhet fel.

(5) Az (1) bekezdés szerinti esetben a 14-19. §, a 23. §, az 53/A. §, valamint az 54/A. § nem alkalmazható.

A Kjt. hatályának 1997. szeptember 1-jétől történt kiterjesztése, amelynek kérdéskörével a törvény 1. §-ánál már részletesen foglalkoztunk, számos alapvető elméleti problémát is felvetett. A Kjt. szabályrendszere ugyanis az intézmény és az általa foglalkoztatott közalkalmazott viszonyára épül. Az önkormányzat, amely jogi személy és ennek következtében jogképes, ebből következően pedig munkáltatói jogalanyisággal is rendelkezik, nem intézmény. Ez a körülmény tette szükségessé, hogy a jogalkotó az önkormányzattal közalkalmazotti jogviszonyban állókra vonatkozóan speciális szabályokat állapítson meg. Célszerűségi szempontok alapján a Kjt. az érintett személyeket egyszemélyes intézménynek tekintve úgy rendelkezik, hogy e személyi kör esetén a kinevezés és a felmentés, a fegyelmi eljárás megindítása, a fegyelmi büntetés kiszabása és az állásból való felfüggesztés a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik. Az egyéb munkáltatói jogok gyakorlására a törvény a polgármestert hatalmazza fel. A fegyelmi felelősségre vonatkozó speciális szabályok az elévülési határidőket, a fegyelmi tanács tagjait és vizsgálóbiztost érintő előírásokat tartalmazzák.

Ezek közül külön kiemelést érdemel az, amely szerint, ha a képviselő-testület a fegyelmi eljárás során a speciális szabályok szerint sem tud vizsgálóbiztost kijelölni, akkor a vizsgálóbiztosi feladatok ellátására a fegyelmi eljárás alá vonttal legalább azonos szintű iskolai végzettségű, munkajogi értelemben független személyt is felkérhet.

VIII. Fejezet

A közalkalmazott nyilvántartás

83/B. § (1) A munkáltató a közalkalmazottról az e törvény 5. számú mellékletében meghatározott adatkörre kiterjedő nyilvántartást vezet (a továbbiakban: közalkalmazotti alapnyilvántartás). Az 5. számú mellékletben nem szereplő körben - törvény eltérő rendelkezésének hiányában adatszerzés nem végezhető, ilyen adatot nyilvántartani nem lehet.

(2) A közalkalmazotti alapnyilvántartás adatai közül a munkáltató megnevezése, a közalkalmazott neve, továbbá a besorolására vonatkozó adat közérdekű, ezeket az adatokat a közalkalmazott előzetes tudta és beleegyezése nélkül nyilvánosságra lehet hozni.

83/C. § (1) A munkáltató közalkalmazotti alapnyilvántartási rendszere törvény felhatalmazásának hiányában más adatrendszerrel nem kapcsolható össze.

(2) A közalkalmazotti alapnyilvántartásból statisztikai célra csak személyazonosításra alkalmatlan módon szolgáltatható adat.

83/D. § A munkáltatónál vezetett közalkalmazotti alapnyilvántartásba - az érintetten kívül - a következők jogosultak betekinteni, illetőleg abból adatot átvenni a rájuk vonatkozó jogszabályban meghatározott feladataik ellátása céljából:

a) a közalkalmazott felettese,

b) a minősítést végző vezető,

c) feladatkörének keretei között a törvényességi ellenőrzést végző szerv,

d) a fegyelmi eljárást lefolytató testület vagy személy,

e) munkaügyi, polgári jogi, közigazgatási per kapcsán a bíróság,

f) a közalkalmazott ellen indult büntetőeljárásban a nyomozó hatóság, az ügyész és a bíróság,

g) a személyzeti, munkaügyi és illetmény-számfejtési feladatokat ellátó szerv e feladattal megbízott munkatársa feladatkörén belül,

h) az adóhatóság, a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv és az egészségbiztosítási szerv, az üzemi baleseteket kivizsgáló szerv és a munkavédelmi szerv.

A közalkalmazottak adatainak megfelelő nyilvántartása érdekében 1999. június 21-étől az 1999. évi LXIII. törvény 30. § (4) bekezdése új jogintézményként létrehozta a közalkalmazotti alapnyilvántartást. A Kjt. úgy rendelkezik, hogy a közalkalmazottakat foglalkoztató munkáltatók kötelesek a Kjt. 5. számú mellékletében meghatározott adatkörrel közalkalmazotti alapnyilvántartást vezetni az általuk foglalkoztatottakról. A közalkalmazotti alapnyilvántartás kilenc adatkört foglal magába.

Az első adatkörbe tartozik a közalkalmazott neve (leánykori neve), születési helye, ideje, anyja neve, TAJ száma, adóazonosító jele, lakóhelye (tartózkodási helye), telefonszáma, családi állapota, gyermekeinek születési ideje, továbbá az egyéb eltartottak száma, valamint az eltartás kezdetének időpontja. A második adatkör tartalmazza a közalkalmazott legmagasabb iskolai végzettségét (több végzettség esetén valamennyit), szakképzettsége(i)t, iskolarendszeren kívüli oktatás keretében szerzett szakképesítése(i)t, valamint meghatározott munkakör betöltésére jogosító okiratok adatait, tudományos fokozatait, továbbá az idegennyelv-ismeretére vonatkozó adatokat. A harmadik adatkörbe tartozik a korábbi munkaviszonyban töltött időtartamok megnevezése, a munkahely megnevezése, valamint a megszűnés módja, időpontja. A negyedik adatkör felöleli a közalkalmazotti jogviszony kezdetének időpontját, a közalkalmazott állampolgárságát, az erkölcsi bizonyítvány számát, keltét, továbbá a jubileumi jutalom és a végkielégítés mértéke kiszámításának alapjául szolgáló időtartamokat. Az ötödik adatkörbe tartozik a közalkalmazottat foglalkoztató szerv neve, székhelye, statisztikai számjele, e szervnél a jogviszony kezdete, a közalkalmazott jelenlegi besorolása, besorolásának időpontja, vezetői megbízása, FEOR-száma, a címadományozás, jutalmazás, kitüntetés adatai, a minősítések időpontja és tartalma, valamint a közalkalmazott hatályos fegyelmi büntetése. A hatodik adatkörben a személyi juttatások szerepelnek. A hetedik adatkört a közalkalmazott munkából való távollétének jogcíme és időtartama képezi. A nyolcadik adatkörbe szerepel a közalkalmazotti jogviszony megszűnésének, valamint a végleges és a határozott idejű áthelyezés időpontja, módja, továbbá a végkielégítés adatai. Végül a kilencedik adatkör a közalkalmazott munkavégzésére irányuló egyéb jogviszonyával összefüggő adatokat tartalmazza [Kjt. 83/B. § (1), Kjt. 5. melléklet].

A Kjt. általános rendelkezése szerint a közalkalmazott előzetes tudta és beleegyezése nélkül lehet nyilvánosságra hozni a munkáltató megnevezését, a közalkalmazott nevét, továbbá a közalkalmazott besorolására vonatkozó adatokat. A közalkalmazotti alapnyilvántartásnak ezek az adatai közérdekű adatnak minősülnek [Kjt. 83/B. § (2)].

A törvényalkotó a Kjt.-be garanciális szabályként építette be azt a rendelkezést, hogy a munkáltató közalkalmazotti alapnyilvántartási rendszere törvényi felhatalmazás nélkül más adatrendszerrel nem kapcsolható össze [Kjt. 83/C. § (1)].

A Kjt. foglalkozik a közalkalmazotti alapnyilvántartásból statisztikai célra történő adatszolgáltatás kérdéskörével is. A törvény szigorú rendelkezése szerint az alapnyilvántartásból statisztikai célra csak személyazonosításra alkalmatlan módon szolgáltathat adatot a munkáltató [Kjt. 83/C. § (2)].

A Kjt. külön paragrafusban foglalkozik a közalkalmazotti alapnyilvántartásba történő betekintés, illetőleg az alapnyilvántartásból történő adatátvétel kérdéskörével is. Így a közalkalmazotti alapnyilvántartásba - az érintett közalkalmazotton kívül - csak a következő személyek, illetve szervek jogosultak betekinteni, vagy abból adatot átvenni: a közalkalmazott felettese, a közalkalmazott minősítését végző vezető, feladatkörének keretei között a törvényességi ellenőrzést végző szerv, a fegyelmi eljárást lefolytató testület vagy személy, munkaügyi, polgári jogi, közigazgatási per kapcsán a bíróság, a közalkalmazott ellen indult büntetőeljárásban a nyomozó hatóság, az ügyész és a bíróság, a személyzeti, munkaügyi és illetmény-számfejtési feladatokat ellátó szerv e feladattal megbízott munkatársa feladatkörén belül, az adóhatóság, a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv és az egészségbiztosítási szerv, az üzemi baleseteket kivizsgáló szerv, valamint a munkavédelmi szerv. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a betekintésre, illetőleg az alapnyilvántartásból történő adatátvételre az előbb felsorolt személyek (szervek) is csak a rájuk vonatkozó jogszabályban meghatározott feladataik ellátása céljából jogosultak (Kjt. 83/D. §).

IV. rész

VEGYES ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

84. § (1) E törvény 1992. július elsején lép hatályba.

(2) E törvény nem érinti a hatálybalépése előtt kiadott jogszabály műszakpótlékra vonatkozó rendelkezéseit.

85. § (1) E törvény alkalmazásában miniszteren az ágazati minisztert kell érteni. Ettől eltérően e törvény 4. § (3) bekezdésében, a 23. § (2) bekezdésében és a 30. § (1) bekezdés b) pontjában szereplő rendelkezésben miniszteren a felügyeletet ellátó minisztert is érteni kell.

(2) A felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tekintetében a honvédelemért felelős minisztert kell az ágazat irányításáért felelős miniszternek tekinteni.

(3) E törvényben kapott felhatalmazás alapján

a) az ágazati miniszter a költségvetési szerv felügyeletét ellátó miniszterrel;

b) a honvédelemért felelős miniszter az (1) bekezdés első mondatában meghatározott ágazati miniszterrel egyetértésben ad ki rendeletet.

(4) A helyi önkormányzatok által fenntartott intézmények tekintetében, ahol e törvény miniszteri rendeletet említ - a közalkalmazottak képesítési követelményei kivételével - rendeletalkotásra a Kormányt kell feljogosítottnak tekinteni.

(5) A központi költségvetési szervként működő kutatóintézetekben, a nem kutatóintézetként működő központi költségvetési szerveknél tudományos kutatói munkakörökben és a Magyar Tudományos Akadémiához tartozó, kutatást kiegészítő akadémiai központi költségvetési szerveknél foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonya tekintetében, ahol e törvény miniszteri rendeletet említ, rendeletalkotásra a Kormányt kell feljogosítottnak tekinteni.

(6)

(7) Eltérő rendelkezés hiányában, ahol jogszabály

a) munkaviszonyra vonatkozó szabályt említ, azon közalkalmazotti jogviszonyra vonatkozó szabályt;

b) munkaviszonyt említ, azon közalkalmazotti jogviszonyt;

c) munkavállalót említ, azon közalkalmazottat;

d) munkaszerződést említ, azon kinevezést;

e) rendes felmondást említ, azon felmentést;

f) munkavégzés alóli felmentést említ, azon munkavégzés alóli mentesítést;

g) üzemi tanácsot, illetve üzemi megbízottat említ, azon közalkalmazotti tanácsot, illetve közalkalmazotti képviselőt;

h) munkabért említ, azon illetményt, illetménypótlékot, illetménykiegészítést, egyhavi különjuttatást, keresetkiegészítést és jutalmat;

i) személyi alapbért említ, azon illetményt

j) bérpótlékot említ, azon illetménypótlékot

is érteni kell.

86. § A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének Vegyes és Átmeneti rendelkezései közül (Ötödik rész) a 206. § (1)-(2) bekezdése, a 210. §, valamint a 211. § (2) bekezdése nem alkalmazható.

EBH2006. 1445. I. A közalkalmazott a rendkívüli lemondására alapított anyagi igényeit a 30 napos keresetindítási határidőn belül érvényesítheti [1992. évi XXII. törvény 202. § (1) bek. c) pont; 1992. évi XXXIII. törvény 86. §].

BH1995. 548. II. A 30 éves jogviszony alapján csak 1992. július 1-jét követően nyílik meg az igény érvényesítésének lehetősége a jubileumi jutalomra, minthogy a jogszabály nem tartalmaz visszaható hatályú rendelkezéseket [1992. évi XXXIII. tv. 78. § (1) bek., 86. §, 87. § (1) bek., 1992. évi XXII. törvény 205. § (1) bek.].

BH1994. 401. A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény egyértelműen határozta meg azokat a Munka Törvénykönyvében szereplő rendelkezéseket, amelyek a közalkalmazotti jogviszony tekintetében nem alkalmazhatók. Ehhez képest a munkaviszony megszüntetésével összefüggő nyilatkozatot (intézkedést) vagy megállapodást a nyilatkozat megtételekor, illetve a megállapodás megkötésekor hatályos jog alapján kell elbírálni [1992. évi XXXIII. tv. 86. §, 1992. évi XXII. tv. 205. § (2) bek.].

BH1994. 56. A közalkalmazottak jogállását rendező törvényben meghatározott, munkaviszonyban töltött idő után járó jubileumi jutalom kifizetésére csak 1992. július 1-jét követően nyilik meg az igény érvényesítésének lehetősége, minthogy a jogszabály nem tartalmaz visszaható hatályú rendelkezéseket [1992. évi XXXIII. tv. 78. § (I) bek., 86. §, 87. § (1) bek., 1992. évi XXII. tv. 205. § (1) bek.].

87. § (1) E törvény hatálybalépésével a hatálya alá tartozó munkáltatónál foglalkoztatottak munkaviszonya közalkalmazotti jogviszonnyá alakul át.

(2)-(5)

EBH2005. 1252. A közalkalmazottat megillető felmentési idő mértéke megállapításánál - a fizetési fokozat megállapításától eltérően - az alapul szolgáló közalkalmazotti jogviszony időtartamába a külföldön munkaviszonyban töltött idő nem számítható be, mivel e munkaviszony nem a közalkalmazottak, illetve köztisztviselők jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervnél állt fenn [1992. évi XXXIII. törvény 87. § (2) bek.].

EBH2000. 256. Ha a munkaviszony megszüntetésére a közalkalmazott politikai meggyőződése miatt került sor, a munkaviszony megszüntetésétől az 1990. május 2-ig terjedő időtartamot a közalkalmazotti jogviszonyban töltött időbe be kell számítani [Kjt. 87. § (4) bek.].

BH2004. 486. A jubileumi jutalomra való jogosultság csak a törvényben megjelölt munkáltatónál eltöltött közalkalmazotti jogviszony alapján vizsgálható [1992. évi XXXIII. törvény 1. § (1) bekezdés, 87. §-nak az ügyben irányadó (2) bekezdése].

BH2002. 78. A közalkalmazott jubileumi jutalomra való jogosultsága megállapításához elegendő a megkívánt közalkalmazotti jogviszony megléte. A törvény a jogosultság feltételeként sem a jogviszony folyamatosságát, sem annak ugyanannál a munkáltatónál történt megszerzését nem kívánja meg [1992. évi XXXIII. tv. 78. § (1) bek., 87. § (2) bek.].

BH2001. 144. Ha a munkavállaló munkaviszonya a törvénynél fogva közalkalmazotti jogviszonnyá alakult át, ez - eltérő kinevezés hiányában - nem érinti az eredeti munkaszerződésben megállapított feltételeket. Ehhez képest a munkavállaló (közalkalmazott) kinevezésének - a közalkalmazotti jogviszony esetén is lehetséges - változó munkahelyre vonatkozó kikötését érvényesnek kell tekinteni [1992. évi XXXIII. tv. 87. § (1) bek., 21. § (3) bek.].

BH1998. 251. A közalkalmazott jubileumi jutalom kifizetésére irányuló igénye jogszerűségének megállapítása során figyelemmel kell lenni arra, hogy a törvény kizárólag a fizetési fokozat megállapításánál teszi lehetővé az 1992. július 1-jét megelőzően fennállt valamennyi munkaviszony teljes időtartamának figyelembevételét [1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.) 87. § (2) és (3) bek., 1992. évi XXII. törvény 205. § (1) bek., 209. § (1) bek.].

BH1998. 101. Közalkalmazott esetében e jogviszony tartamának megállapításánál nem vehető figyelembe a nappali tagozatos felsőfokú képzés ideje, mert az nem minősül munkaviszonyban töltött időnek. A rendkívüli lemondásnak ezt sérelmező indoka alaptalan [1992. évi XXXIII. tv. 29. § (1) bek. a) pont, 87. § (2) bek.].

BH1997. 558. Megfelel a törvénynek, ha a munkáltató a részben vagy egészben készenléti munkakörben alkalmazott közalkalmazottal napi nyolc óránál hosszabb, de legfeljebb napi tizenkét órás munkaidőben állapodik meg [1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.) 2. § (3) bek., 87. § (1) bek., 1992. évi XXII. törvény 117. § (2) bek. b) pont]

BH1996. 453. II. A közalkalmazott felmentési ideje szempontjából közalkalmazotti jogviszonyban töltött időként a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényben meghatározott munkaviszony időtartamát kell figyelembe venni [1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.) 87. § (1)-(3) bek., 37. § (2) bek., 64. § (2) bek.].

BH1995. 548. II. A 30 éves jogviszony alapján csak 1992. július 1-jét követően nyílik meg az igény érvényesítésének lehetősége a jubileumi jutalomra, minthogy a jogszabály nem tartalmaz visszaható hatályú rendelkezéseket [1992. évi XXXIII. tv. 78. § (1) bek., 86. §, 87. § (1) bek., 1992. évi XXII. törvény 205. § (1) bek.].

BH1995. 65. A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvénynek az 1993. december hó 19. napján hatályba lépett módosításáig az F fizetési osztályba kellett átsorolni azt a közalkalmazottat, akit a kiemelt, illetve felső közalkalmazotti osztályba soroltak be, és aki legalább hatévi közalkalmazotti jogviszonyban töltött idővel, valamint legalább két, a munkaköre ellátásához szükséges vagy azzal összefüggő felsőfokú végzettséggel, illetve felsőfokú iskolai végzettsége mellett posztgraduális képesítéssel vagy tudományos fokozattal rendelkezik [1992. évi XXXIII. tv. 61. § (1) bek., 63. § (1)-(6) bek., 87. § (1) és (2) bek., 1993. évi C. tv. 3. §].

BH1994. 56. A közalkalmazottak jogállását rendező törvényben meghatározott, munkaviszonyban töltött idő után járó jubileumi jutalom kifizetésére csak 1992. július 1-jét követően nyilik meg az igény érvényesítésének lehetősége, minthogy a jogszabály nem tartalmaz visszaható hatályú rendelkezéseket [1992. évi XXXIII. tv. 78. § (I) bek., 86. §, 87. § (1) bek., 1992. évi XXII. tv. 205. § (1) bek.].

BH1993. 330. A közalkalmazottakra vonatkozó törvény hatálybalépésekor folyamatban levő fegyelmi eljárást a törvény szabályai szerint kell lefolytatni. A fegyelmi határozattal összefüggő munkaügyi pert azonban meg kell szüntetni, és a munkáltató a megszüntetésről szóló határozat kézbesítésétől számított harminc napon belül indíthatja meg a fegyelmi eljárást [1992. évi XXXIII. tv. 87. § (1) bek., 88. § (1) bek.].

87/A. § (1) E törvény alkalmazásakor közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek kell tekinteni

a) az e törvény hatálya alá tartozó munkáltatónál munkaviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban eltöltött időt,

b) a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény hatálya alá tartozó szervnél munkaviszonyban, közszolgálati jogviszonyban töltött időt,

c) a szolgálati jogviszony időtartamát, továbbá

d) a bíróságnál és ügyészségnél szolgálati viszonyban, munkaviszonyban, valamint

e) a hivatásos nevelő szülői jogviszonyban,

f) az e törvény, illetőleg a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény hatálya alá tartozó szervnél ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszonyban,

g) az állami vezetői szolgálati jogviszonyban

A sui generis állami vezetői szolgálati jogviszonyt a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló a 2006. évi LVII. törvény vezette be. Mivel ez a jogviszony az eddigi közszolgálati jogviszony helyébe lépett, indokolt ugyanúgy figyelembe venni a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő számításánál, mint azt.

töltött időt.

(2) Ha jogszabály, kormányhatározat vagy a bíróság jogerős ítélete alapján megállapítható, hogy a munkaviszony megszüntetésére a közalkalmazott politikai vagy vallási meggyőződése, továbbá munkavállalói érdek-képviseleti szervezethez való tartozása, illetve ezzel összefüggő tevékenysége miatt került sor, a munkaviszony megszüntetésétől 1990. május 2-áig a munkaviszonyban nem töltött időtartamot az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően a közalkalmazotti jogviszonyban töltött időbe be kell számítani.

(3) A közalkalmazott fizetési fokozatának megállapításánál az (1)-(2) bekezdésen túlmenően figyelembe kell venni

a) a munkaviszonynak azt az időtartamát, amely alatt a közalkalmazott a közalkalmazotti jogviszonyában betöltendő munkaköréhez szükséges iskolai végzettséggel vagy képesítéssel rendelkezett,

b) az 1992. július 1-jét megelőzően fennállt munkaviszony teljes időtartamát, továbbá

c) a sor- vagy tartalékos katonai szolgálatban, illetve a polgári szolgálatban, valamint

d) az (1) bekezdés f) pontja alá nem tartozó foglalkoztatónál ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszonyban eltöltött időt.

(4) A (3) bekezdéstől eltérően a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő számításakor figyelmen kívül kell hagyni a sor- vagy tartalékos katonai szolgálatnak, illetve a polgári szolgálatnak azt a tartamát, amely e § rendelkezése szerint egyébként közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek minősül.

(5) Ha a közalkalmazotti jogviszony megállapításakor azonos időtartamra több jogviszony vehető figyelembe, közülük erre az időre csak egy jogviszony számítható be.

EBH2005. 1252. A közalkalmazottat megillető felmentési idő mértéke megállapításánál - a fizetési fokozat megállapításától eltérően - az alapul szolgáló közalkalmazotti jogviszony időtartamába a külföldön munkaviszonyban töltött idő nem számítható be, mivel e munkaviszony nem a közalkalmazottak, illetve köztisztviselők jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervnél állt fenn [1992. évi XXXIII. törvény 87. § (2) bek.].

88. § (1) E törvény hatálybalépésekor folyamatban lévő fegyelmi eljárást e törvény szabályai szerint kell lefolytatni, a fegyelmi határozattal összefüggő munkaügyi pert pedig meg kell szüntetni, és a munkáltató a megszüntetésről szóló határozat kézbesítésétől számított harminc napon belül indíthatja meg a fegyelmi eljárást.

(2) Amennyiben a fegyelmi határozatban nem elbocsátás büntetés került kiszabásra, az újabb fegyelmi eljárásban sem szabható ki ez a büntetés.

BH1996. 176. I A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) szerint megindítható fegyelmi eljárásra e törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. Ha a munkáltatói jogkör gyakorlója a fegyelmi eljárás megindítása során figyelmen kívül hagyja a törvényben meghatározott, az eljárás lefolytatására vonatkozó előírásokat, a fegyelmi határozat ez okból törvénysértő, és azt a bíróságnak hatálytalanítania kell [1992. évi XXXIII. tv. 88. § (1) bek., 47. § (7) bek., 49. § (1) bek.].

BH1993. 330. A közalkalmazottakra vonatkozó törvény hatálybalépésekor folyamatban levő fegyelmi eljárást a törvény szabályai szerint kell lefolytatni. A fegyelmi határozattal összefüggő munkaügyi pert azonban meg kell szüntetni, és a munkáltató a megszüntetésről szóló határozat kézbesítésétől számított harminc napon belül indíthatja meg a fegyelmi eljárást [1992. évi XXXIII. tv. 87. § (1) bek., 88. § (1) bek.].

89. § (1) E törvénynek a közalkalmazottak illetményelőmenetelére vonatkozó rendelkezését 1994. január 1-jétől kell alkalmazni. A közalkalmazott illetménye a megállapítást megelőző személyi alapbérénél nem lehet alacsonyabb mértékű.

(2)

(3)