10.
§ A
közvetlen felsőbb szakszervezeti szervet előzetesen értesíteni kell a
választott szakszervezeti tisztséget betöltő közalkalmazott elleni fegyelmi
eljárás megindításáról.
A szakszervezeti választott tisztséget betöltő
közalkalmazott védelmét szolgálja a Kjt.-nek az a szabálya, hogy amennyiben az
ilyen tisztséget betöltő közalkalmazott ellen fegyelmi eljárást indítanak, az
eljárás megindításáról a közvetlen felsőbb szakszervezeti szervet előzetesen
értesíteni kell. A szakszervezeti tisztségviselőkre vonatkozó törvényi védelem
valamennyi szakszervezetet megilleti, vagyis nem függ a reprezentativitástól
(Kjt. 10. §).
11.
§ (1) A
közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének a
szakszervezetekről szóló rendelkezései (Második rész, II. fejezet) közül a 29.
§ (2)-(3) bekezdése nem alkalmazható.
(2)
A Munka Törvénykönyve 25. §-át azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az
önkormányzat, az érintett munkáltatók és a szakszervezet megállapodása alapján,
a több munkáltató szakszervezeti tagságának képviseletében az önkormányzati
szintű érdekegyeztetésen eljárni jogosult szakszervezeti tisztségviselő részére
a munkaidő-kedvezmény vagy annak egy része az egyes munkáltatóknál meglévő
szakszervezeti taglétszám alapján összevonható. Az összevont munkaidő-kedvezmény
mértéke nem haladhatja meg a tisztségviselő havi munkaidejének ötven
százalékát.
BH1996. 453. III. A választott
szakszervezeti tisztséget betöltő közalkalmazott felmentéséhez a közvetlen
felsőbb szakszervezeti szerv egyetértése szükséges 1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.)
11. §, 1992. évi XXII. törvény 28. §].
A Kjt. meghatározza a Munka tv.-nek azokat a
rendelkezéseit is, amelyek a szakszervezetek tekintetében a közalkalmazottak
esetében nem alkalmazhatók [Kjt. 11. § (1)].
A gyakorlati tapasztalatok azt mutatták, hogy a
közalkalmazottakat foglalkoztató intézményeknél az érdekegyeztetési
tevékenységre önkormányzati szinten is sor kerülhet, sőt néhány területen az
önkormányzati szintű egyeztetés nagyobb jelentőségű, mint a munkáltatóknál
folyó érdekegyeztető munka. E felismerésből kiindulva a törvényalkotó 1998.
január 1-jétől lehetőséget teremtett az egyes munkáltatóknál meglévő
szakszervezeti taglétszám alapján járó munkaidő kedvezmény összevonására. A
munkaidő kedvezmény összevonásának nélkülözhetetlen alapfeltétele azonban az
önkormányzat, az érintett munkáltatók és a szakszervezet erre irányuló
megállapodása. Felhívjuk a figyelmet azonban arra, hogy az összevont
munkaidő-kedvezmény mértéke a munkaidőalap védelme érdekében nem korlátlan, így
az a szakszervezeti tisztségviselő havi munkaidejének 50%-át nem haladhatja meg
[Kjt. 11. § (2)].
12.
§ (1) A
kollektív szerződés hatálya kiterjed arra a munkáltatóra, amely
a)
a
kollektív szerződést kötötte, vagy
b)
a
kollektív szerződés megkötése idején a szerződést kötő munkáltatói
érdekképviseleti szervezetnek tagja, illetőleg
c)
később
a munkáltatói érdekképviseleti szervhez csatlakozott.
(2)
Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott csatlakozás esetén a
munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet egyetértése szükséges
ahhoz, hogy a kollektív szerződés hatálya a munkáltatóra kiterjedjen.
(3)
A kollektív szerződésben meg kell határozni, hogy annak hatálya az (1) bekezdés
b) pontjában említett munkáltatók mely körére terjed ki.
A Kjt. a Munka tv.-től részben eltérő
szabályokat tartalmaz a kollektív szerződés hatályát illetően. A kollektív
szerződés rendelkezéseit az adott intézménnyel közalkalmazotti jogviszonyban
álló valamennyi közalkalmazott tekintetében alkalmazni kell. Ennek megfelelően
a kollektív szerződés személyi hatálya az intézménynél foglalkoztatott összes
közalkalmazottra kiterjed függetlenül attól, hogy a szakszervezeti tag-e vagy
sem. Amennyiben a munkáltatónál több szakszervezet működik a személyi hatály
szempontjából annak sincs jelentősége, hogy a közalkalmazott melyiknek a tagja.
Az 1997. július 1-jétől hatályos
törvénymódosítás szerint a kollektív szerződés hatálya arra a munkáltatóra
terjed ki, amely a kollektív szerződést megkötötte vagy a kollektív szerződés
megkötése idején a szerződést kötő munkáltatói érdekképviseleti szervezetnek
tagja, illetőleg később a munkáltatói érdekképviseleti szervhez csatlakozott
[Kjt. 12. § (1)].
Csatlakozás esetén a kollektív szerződés hatálya
csak abban az esetben terjed ki a munkáltatóra, ha a munkáltatónál
képviselettel rendelkező szakszervezet ezzel egyetért [Kjt. 12. § (2)].
Az esetleges jogviták megelőzése érdekében a
törvény külön rendelkezése alapján a kollektív szerződésben azt is meg kell
határozni, hogy azon munkáltatók közül, amelyek a szerződés megkötésekor az azt
megkötő munkáltatói érdekképviseleti szervezet tagjai, mely munkáltatókra
terjed ki a kollektív szerződés hatálya [Kjt. 12. § (3)].
Amennyiben a kollektív szerződést kötő
valamelyik fél jogutód nélkül megszűnik, a Munka tv. szabályait kell alkalmazni
a szerződés hatálya tekintetében. A jogutód nélküli megszűnés problematikája a
gyakorlatban leggyakrabban abban az esetben jelentkezik, amikor a szerződést
több szakszervezet együttesen kötötte meg, és e szakszervezetek közül szűnik meg
valamelyik. A szakszervezet jogutód nélkül akkor szűnik meg, ha a tagjai
kimondják szakszervezeti alapszervezetük jogutód nélküli megszűnését, illetve a
bíróság mondja ezt ki. Amennyiben az adott intézményben több szakszervezet
együttesen kötötte meg a kollektív szerződést, a Munka tv. szabályai szerint a
szerződést kötő valamelyik szakszervezet jogutód nélküli megszűnése nem vonja
maga után a kollektív szerződés hatályának a megszűnését. A kollektív szerződés
hatályát csak az érinti, ha a kollektív szerződés megkötésében résztvevő
valamennyi szakszervezet jogutód nélkül megszűnik. Ebben az esetben a
munkáltatóval már egyetlen szakszervezet sem áll szerződéses kapcsolatban, így
a kollektív szerződés értelemszerűen hatályát veszti, azaz rendelkezései nem alkalmazhatók
az adott munkáltatónál.
Végezetül a kollektív szerződés hatályával
kapcsolatosan felhívjuk a figyelmet arra, hogy a kollektív szerződést a felek
határozott, illetve határozatlan időtartamra is megköthetik.
12/A.
§ (1) A
munkáltatónál működő egyetlen szakszervezet jogosult a munkáltatóval a
kollektív szerződést megkötni, ha közalkalmazotti jogviszonyú tagjainak száma
eléri a munkáltató által foglalkoztatott közalkalmazottak létszámának 25%-át.
(2)
Ha a munkáltatónál több szakszervezet rendelkezik képviselettel, a kollektív
szerződést valamennyi szakszervezet együttesen kötheti meg. Ennek feltétele,
hogy a szakszervezetek közalkalmazotti jogviszonyban álló tagjainak száma eléri
a munkáltató által foglalkoztatott közalkalmazottak létszámának 25%-át.
(3)
Ha a szakszervezetek együttes kollektív szerződéskötése a (2) bekezdés alapján
nem lehetséges, a reprezentatív szakszervezetek együttesen köthetik meg a
kollektív szerződést, feltéve, ha a szakszervezetek közalkalmazotti jogviszonyú
tagjainak száma eléri a munkáltató által foglalkoztatott közalkalmazottak
létszámának 25%-át.
(4)
Ha a reprezentatív szakszervezetek együttes kollektív szerződéskötése a (3)
bekezdés alapján nem lehetséges, a kollektív szerződést a munkáltatóval az a
szakszervezet kötheti meg, amely közalkalmazotti jogviszonyú tagjainak száma
eléri a munkáltató által foglalkoztatott közalkalmazottak létszámának 50%-át.
(5)
Ha az (1) bekezdésben foglalt esetben a szakszervezet, illetve a (2)-(4)
bekezdés esetén a szakszervezetek kollektív szerződéskötése nem lehetséges, a
kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyalást le lehet folytatni, de a
kollektív szerződés megkötéséhez szükséges a közalkalmazottak jóváhagyása. A
közalkalmazottaknak erről szavazniuk kell. A szavazás akkor érvényes, ha azon a
közalkalmazottak legalább 50%-a részt vesz.
(6)
Ágazati kollektív szerződés megkötése esetén az (1)-(5) bekezdést megfelelően,
az ágazat közalkalmazottai létszámát alapul véve, kell alkalmazni,
A Kjt. új
12/A. §-a újraszabályozza a szakszervezetek kollektív szerződéskötési
jogosultságát, egyfelől a reprezentativitásra, másfelől a szakszervezeti
taglétszámra építve. A taglétszám általános követelményként történő előírása a
jelenlegi, közalkalmazotti tanácsválasztáson leadott szavazatokhoz képest szigorúbb
feltételt jelent, ezért a minimális támogatottság százalékos arányának
meghatározása - a közalkalmazotti területen érvényesülő átlagos
érdekképviseleti szervezettséget is mérlegelve - erre figyelemmel történt.
A törvény
rendelkezik arról az esetről, amikor csupán egy, és arról, amikor egymás
mellett több szakszervezet is működik az adott munkahelyen. Mind a két esetben
a törvény szerinti szabályozás lényeges eleme a szakszervezet
kollektívszerződés-kötési képességének a meghatározása. Ez azt jelenti, hogy a
szakszervezetet vagy a szakszervezeteket a törvény akkor tekinti kollektív
szerződés kötésére automatikusan alkalmasnak, ha a taglétszáma, illetve az
együttes taglétszámuk eléri a 25%-ot. Ennek hiányában a kollektív szerződésről
szavazni kell.
A szavazás
akkor érvényes, ha azon a közalkalmazottak legalább 50%-a részt vesz.
Egyebekben
a szabályozás az Mt. korábbi logikáját követi . Így több munkahelyi
szakszervezet egyidejű jelenléte esetében
- a
kollektív szerződést valamennyi szakszervezet együttesen kötheti meg;
- ha a
szakszervezetek együttes kollektív szerződéskötése ezen a módon nem lehetséges,
a reprezentatív szakszervezetek együttesen köthetik meg a kollektív szerződést;
- s
végül, ha a reprezentatív szakszervezetek együttes kollektív szerződéskötése az
előbbi módon sem lehetséges, a kollektív szerződést a munkáltatóval az a
szakszervezet kötheti meg, amely közalkalmazotti jogviszonyú tagjainak száma
eléri a munkáltató által foglalkoztatott közalkalmazottak létszámának 50%-át.
Egy reprezentatív szakszervezet önálló kollektív szerződés kötéséhez tehát
szigorúbb feltételnek kell megfelelni.
A törvény
az ágazati (alágazati, szakágazati) kollektív szerződés megkötésére megfelelőn
alkalmazni rendeli a munkáltatónál létrejövő megállapodás szabályait.
2005. január 1-jétől jelentősen megváltoztak a
Kjt. kollektív szerződés megkötésével kapcsolatos szabályai. Lényegében a
törvény a Munka Törvénykönyvétől teljesen elkülönülő, önálló szabályozást
vezetett be a kérdéskörrel kapcsolatosan. E szabályozás egyrészről a
reprezentativitásra, másrészt a szakszervezeti taglétszámra épít. Tekintettel
arra, hogy a taglétszám általános követelményként történő előírása - a 2004.
december 31-ig hatályos előírásokhoz képest - szigorúbb feltételt jelent,
szükségessé vált a minimális támogatottság százalékos arányának meghatározása.
A minimális támogatottság százalékos arányának meghatározására a
közalkalmazotti területen érvényesülő átlagos érdekképviseleti szervezettség
alapján került sor. A Kjt. külön rendelkezést tartalmaz arra az esetre
vonatkozóan, amikor csak egy szakszervezet működik az intézménynél. Ugyanakkor
szabályozza azt az esetet is, amikor egymás mellett több szakszervezet is
működik az adott munkahelyen. Mindkét esetben a törvény szerinti szabályozás
lényeges eleme a szakszervezet kollektívszerződés-kötési képességének a
meghatározása. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szakszervezetet vagy a
szakszervezeteket a törvény akkor tekinti kollektív szerződés kötésére
automatikusan alkalmasnak, ha a taglétszáma, illetve az együttes taglétszámuk
eléri a 25%-ot. Amennyiben az előbb említett arányokat a taglétszám nem éri el
szavazni kell a kollektív szerződésről. Fontos szabály, hogy a szavazás csak
abban az esetben érvényes, ha azon az intézménynél foglalkoztatott
közalkalmazottak legalább 50%-a részt vesz.
Több munkahelyi szakszervezet egyidejű jelenléte
esetében a kollektív szerződést valamennyi szakszervezet együttesen kötheti
meg. Előfordulhat, hogy a szakszervezetek együttes kollektív szerződéskötése
így nem lehetséges. Ekkor a kollektív szerződés megkötésére a reprezentatív
szakszervezetek együttesen válnak jogosulttá. Amennyiben a reprezentatív
szakszervezetek együttes kollektív szerződéskötése ilyen módon sem lehetséges,
a kollektív szerződést az a szakszervezet kötheti meg a munkáltatóval, amely
közalkalmazotti jogviszonyú tagjainak száma eléri a munkáltató által
foglalkoztatott közalkalmazottak létszámának 50%-át.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Kjt.
meghatározza a reprezentativitás megállapításának az időpontját, illetve
lehetőséget biztosít arra is, hogy a taglétszám időnként felülvizsgálatra
kerüljön. Az intézményeknél a reprezentativitást először 2005. március 31-i
zárónappal, majd ezt követően háromévenként kell megállapítani. Azokban az
intézményekben, ahol a 2004. október 31-én lejárt mandátum miatt időközben
megtörtént a közalkalmazotti tanács választás, ott a 2005. március 31-i
hatállyal megállapított reprezentativitást irányadónak kell tekinteni. E
szabály a 2005. január 1-jén már működő közalkalmazotti tanács megszűnésének
időpontjáig, de legkésőbb 2008. március 31-ig irányadó.
Az ágazati (alágazati, szakágazati) kollektív
szerződés megkötésére is megfelelőn alkalmazni kell a törvénynek azokat a
szabályait, amelyek a munkáltatónál létrejövő megállapodásra irányadóak.
13.
§ (1) A
közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének a kollektív
szerződésről szóló rendelkezései közül (Második rész, III. fejezet) a 33. §
(2)-(7) bekezdése, a 34-35. §, a 36. § (1)-(3) bekezdése, a 37. § (3)
bekezdése, valamint a 41. § nem alkalmazható.
(2)
Az Mt. 39. §-ának (5) bekezdését azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a
„33. § (5) bekezdése” szövegrészen e törvény 12/A. § (4) bekezdését kell
érteni.
Tekintettel arra, hogy a kollektív szerződéskötés
feltételeit 2005. január 1-jétől a Kjt. önálló szabályozza, a korábban
alkalmazott Munka Törvénykönyvében szereplő előírások alkalmazásának
lehetőségét a törvény kizárja.
A közalkalmazottak
részvételi jogai
14.
§ (1) A
részvételi jogokat a munkáltatóval közalkalmazotti jogviszonyban álló
közalkalmazottak közössége nevében az általuk közvetlenül választott
közalkalmazotti tanács, illetve közalkalmazotti képviselő gyakorolja.
(2)
Közalkalmazotti tanácsot kell választani minden olyan munkáltatónál, ahol a közalkalmazottak
létszáma a tizenöt főt eléri. A tizenöt főnél kevesebb közalkalmazottat
foglalkoztató munkáltatónál közalkalmazotti képviselőt kell választani.
(3)
A közalkalmazotti képviselőre a közalkalmazotti tanácsra, illetve a
közalkalmazotti tanács tagjára vonatkozó szabályokat kell megfelelően
alkalmazni.
A törvény biztosítja a közalkalmazottak
közösségének részvételi jogát a munkáltatói szervezet működtetésében. Egyben
meghatározza e részvétel formáit is. A közalkalmazottak által közvetlenül
választott közalkalmazotti tanács, illetve közalkalmazotti képviselő gyakorolja
a részvételi jogokat a munkáltatóval közalkalmazotti jogviszonyban álló
közalkalmazottak közössége nevében [Kjt. 14. § (1)]. A közalkalmazotti tanács,
mint a közalkalmazotti részvételi jog gyakorlásának szervezeti formája
elsősorban a közalkalmazottak jóléti, szociális érdekeivel összefüggő
kérdésekben játszik jelentős szerepet. E szerepkör különbözteti meg az
érdekképviseleti szervektől, amelyek tevékenységében tagjaik védelme és a kollektív
szerződés tárgyalásánál játszott szerepük kapja a nagyobb hangsúlyt. Ugyanakkor
a közalkalmazotti tanács és a szakszervezetek nem egymást kizáró szervezetek,
ezt bizonyítja az is, hogy együttesen alkotják a közalkalmazotti
érdekérvényesítés intézményrendszerét.
A közalkalmazottakat foglalkoztató munkáltatók
döntően költségvetési jellegére tekintettel szabályozza a törvény a részvétel
tartalmi elemeit, elkülönítve e jogosítványokat az érdekképviseleti jogoktól. A
15 főnél kevesebb közalkalmazottat foglalkoztató munkáltatónál közalkalmazotti
képviselőt kell választani. Ezzel szemben, ahol a közalkalmazottak létszáma a
15 főt eléri, közalkalmazotti tanácsot kell választani [Kjt. 14. § (2)]. A
törvényalkotó szükségtelennek tartotta a viszonylag kis számú közalkalmazottat
foglalkoztató munkáltatóknál a tanács létrehozását, ezért csak a 15 főt
meghaladó létszám esetén kötelező a közalkalmazotti tanács létrehozása.
Fontos kiemelnünk, hogy a törvény ugyan jogi
kötelezettségként írja elő a közalkalmazotti tanács, illetve közalkalmazotti
képviselő megválasztását, mégis e kötelezettség megszegéséhez közvetlenül
semmilyen jogi szankció nem fűz. Az érdekképviseleti intézmények létrehozásának
elmaradása csak azzal a jogkövetkezménnyel jár, hogy az esetben a
közalkalmazottak részvételi jogaikat nem gyakorolhatják.
A törvény deklarálja, hogy mindkét részvételi
forma esetében ugyanazon részvételi jogosítványok illetik meg a joggyakorlókat
[Kjt. 14. § (3)].
15.
§ A
Kormány a KOMT-ban történt egyeztetést követően rendeletben meghatározza a
reprezentativitás feltételei igazolásának rendjét.
A
reprezentativitás meghatározásához szükség van a szakszervezeti taglétszám
megállapítására. Ehhez megbízható, az adatvédelmi előírásoknak is megfelelő
szabályozásra van szükség. A törvény felhatalmazást ad a Kormánynak, hogy a
KOMT-ban történt egyeztetést követően, rendeletben meghatározza a
reprezentativitás feltételei igazolásának rendjét.
A
közalkalmazotti tanácsválasztások szavazólapjairól - mivel azok a jövőben nem
képezik alapját a reprezentativitás megállapítására vonatkozó eljárásnak - nem
szükséges jogszabályban rendelkezni.
Az intézményeknél a reprezentativitás
meghatározásához szükség van a szakszervezeti taglétszám megállapítására. Ehhez
megbízható, az adatvédelmi előírásoknak is megfelelő szabályozásra van szükség.
Ennek megfelelően a Kjt. felhatalmazást ad a Kormánynak, hogy a
Közalkalmazottak Országos Munkaügyi Tanácsával történt egyeztetést követően,
rendeletben meghatározza a reprezentativitás feltételei igazolásának rendjét. E
felhatalmazásnak a Kormány a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi
XXXIII. törvény hatálya alá tartozó munkáltatóknál működő szakszervezetek
reprezentativitásának megállapításáról szóló 48/2005. (III. 23.) Korm. rendelet
megalkotásával tett eleget, amely 2005. március 26-án lépett hatályba.
16.
§ (1) A
közalkalmazotti tanácsot együttdöntési jog illeti meg a kollektív szerződésben
meghatározott jóléti célú
a)
pénzeszközök
felhasználása, illetve
b)
intézmények
és ingatlanok hasznosítása
tekintetében.
(2)
A munkáltató döntése előtt a közalkalmazotti tanáccsal véleményezteti:
a)
a
munkáltató gazdálkodásából származó bevétel felhasználásának tervezetét,
b)
a
munkáltató belső szabályzatának tervezetét,
c)
a
közalkalmazottak nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedés tervezetét,
d)
a
korengedményes nyugdíjazásra és az egészségkárosodott, megváltozott
munkaképességű közalkalmazottak rehabilitációjára vonatkozó elképzeléseket,
e)
a
közalkalmazottak képzésével összefüggő terveket, valamint
f)
a
munkáltató munkarendjének kialakítását és az éves szabadságolási tervet.
(3)
A munkáltató legalább félévente köteles tájékoztatni a közalkalmazotti tanácsot
a részmunkaidős és a határozott időre szóló foglalkoztatás helyzetének
alakulásáról.
(4)
A miniszter a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben a
közalkalmazottak közössége, vagy meghatározott csoportja részére az (1)-(2)
bekezdésben foglaltakon túl további részvételi jogokat is megállapíthat.
A Kjt. hatálybalépésekor a közalkalmazotti
tanácsot egyetértési jog illette meg a kollektív szerződésben meghatározott
jóléti célú pénzeszközök felhasználása, illetve az ilyen jellegű intézmények és
ingatlanok hasznosítása tekintetében.
1996. áprilisától a közalkalmazotti tanács
jogosultsága úgy módosult, hogy a közalkalmazotti tanácsot együttdöntési jog
illeti meg az előbb említett kérdésekben [Kjt. 16. § (1)].
A munkaügyi jogszabályok nem határozzák meg a
jóléti, illetőleg a szociális cél fogalmát, ezek meghatározását a kollektív
szerződés szabályozási tárgykörébe utalják. Ebből arra a következtetésre
juthatunk, hogy az együttdöntési jog szempontjából jóléti, szociális célú
pénzeszköznek, illetve ingatlannak az minősül, amelyet a kollektív szerződésben
ilyennek nyilvánítottak. Ezek meghatározásához szükség van a kollektív
szerződést kötő felek közös megegyezésére, és ez azt jelenti, hogy a jóléti és
szociális cél kritériumait is ők állapíthatják meg. A gyakorlatban jóléti,
illetőleg szociális célúnak minősül minden ingatlan, intézmény, anyagi eszköz,
amely a közalkalmazottak életszínvonala emelését, illetőleg szükségleteinek
kielégítését szolgálja. Ugyancsak a jóléti és szociális célú pénzeszközök
ismérvének tekinthetjük a közalkalmazottak részére a munkabéren, illetményen,
jutalmon, illetőleg prémiumon felül adott juttatásokat.
Felhívjuk a figyelmet azonban arra, hogy a
közalkalmazotti tanács kizárólag a kollektív szerződésben meghatározott jóléti
intézmények és ingatlanok hasznosítása tekintetében gyakorolhatja együttdöntési
jogát. Ebből következőleg abban az esetben, ha a munkáltató rendelkezik olyan
intézménnyel vagy pénzeszközzel, amelyet e célra hasznosít, de az a kollektív
szerződésben nem szerepel, illetőleg a munkáltatónál nem kötöttek kollektív
szerződést, e tekintetben a közalkalmazotti tanács sem gyakorolhatja
együttdöntési jogosítványát. Ugyancsak nem terjed ki a közalkalmazotti tanács
együttdöntési joga arra az esetre sem, amikor a munkáltató az egyébként nem
jóléti célú ingatlanait hasznosítja, s az ebből származó bevételeket szociális
vagy jóléti célra kívánja felhasználni. Fontos kiemelni, hogy 2008. január
1-jétől a 2007. évi CLXXIX. törvény - szinkronban az Mt.-t érintő pontosító
rendelkezésekkel - egyértelműen kimondja, hogy a közalkalmazotti tanács
együttdöntési joga csak a kollektív szerződésben foglalt jóléti célú
intézményekre terjed ki.
A problémakörhöz kapcsolódóan alapvető
kérdésként merül fel, hogy miben különbözik az együttdöntési jog az egyetértési
jogtól. Egyetértési jog gyakorlása esetén a munkáltató általában önállóan
készíti elő az intézkedés tervezetét és a tervezettel kapcsolatban
gyakorolhatja a közalkalmazotti tanács az őt megillető egyetértési jogot.
Egyetértés jogosultság esetén a gyakorlatban a közalkalmazotti tanács a
döntés-előkészítési folyamatban nem vett részt. Megjegyezzük, hogy a
megalapozottabb döntés-előkészítés érdekében több munkáltató már az előkészítő
tevékenységbe vagy annak meghatározott fázisába is bevonta a közalkalmazotti
tanácsot. Az egyetértési jognál az együttdöntési jog sokkal aktívabb
munkavállalói részvételt követel meg. Az együttdöntési jog esetében ugyanis a
közalkalmazotti tanács a döntési folyamat összes fázisában együttműködik az
intézkedés tervezetének kialakításától egészen a végső döntésig. Az előzőekben
említettek alapján azt a konzekvenciát szűrhetjük le, hogy az egyetértési jog
viszonylagos passzivitást feltételez szemben az együttdöntési jog
gyakorlásával. Az együttdöntési jog beiktatását a közalkalmazotti tanács
jogosítványai közé az is indokolta, hogy az üzemi tanácsok Munka Törvénykönyve
alapján már gyakorolták ezt a jogosítványt, s semmi sem indokolta, hogy a
költségvetési szférában szűkebb jogosítvánnyal rendelkezzenek a közalkalmazotti
tanácsok
A Kjt. tételesen felsorolja azokat a munkáltatói
döntéseket, amelyek esetében arra kötelezi a munkáltatót, hogy döntése előtt a
közalkalmazotti tanáccsal véleményeztesse a döntéstervezetet [Kjt. 16. § (2)].
Az előbbi kérdés úgy is feltehető, hogy mi a
különbség az együttdöntési jog és a véleményezési jog között. A Kjt.-ben e két
kifejezés eltérő tartalmat hordoz. Amíg az együttdöntési jog biztosítása esetén
a munkáltató az együttdöntési jog gyakorlásának hiányában az adott intézkedést
érvényesen nem teheti meg, addig a véleményezési jog megállapítása esetén a
munkáltatót a közalkalmazotti tanács véleménye nem köti, attól jogszerűen
eltérhet. Ugyanakkor a véleményezési jog gyakorlása az egész közalkalmazotti
közösség nevében történik. A munkáltató a döntését megelőzően azokban a
kérdésekben köteles a közalkalmazotti tanács véleményét kikérni, amelyek a
közalkalmazottak egzisztenciáját hosszabb távon is meghatározzák, illetve a
közalkalmazottak jelentős részét érintik. A törvény ennek megfelelően nem a
mindennapi, a folyamatos rendes ügymenetet sorolja fel munkáltatói
intézkedésekről rendelkezik, hanem a közalkalmazotti jogviszonyt közvetlenül
vagy közvetve, de alapjaiban érintő döntések meghozatala előtt biztosítja a
közalkalmazotti tanács részére a véleményezés jogát. Ennek megfelelően a munkáltató
döntése előtt a közalkalmazotti tanáccsal köteles véleményeztetni:
- a munkáltató gazdálkodásából származó bevétel
felhasználásának tervezetét;
- a munkáltató belső szabályzatának tervezetét;
- a közalkalmazottak nagyobb csoportját érintő
munkáltatói intézkedés tervezetét;
- a korengedményes nyugdíjazásra és az
egészségkárosodott, megváltozott
munkaképességű közalkalmazottak rehabilitációjára vonatkozó
elképzeléseket;
- a közalkalmazottak képzésével összefüggő
terveket;
- a munkáltató munkarendjének kialakítását és az
éves szabadságolási tervet.
Ez a kör azonban még tovább bővíthető, ehhez
viszont az erre felhatalmazott miniszterek együttes döntésére van szükség. A
részvételi jogok kiterjesztése a közalkalmazottak közössége, vagy meghatározott
csoportja részére történhet.
Amennyiben a munkáltató véleménykérési
kötelezettségének nem tesz eleget, akkor intézkedése érvénytelen lesz és ennek
megállapítása érdekében a közalkalmazotti tanács a bírósághoz fordulhat.
A közalkalmazotti tanács az egyetértési, illetve
véleményezési joga gyakorlásával összefüggésben betekinthet a munkáltató
nyilvántartásaiba. A betekintési jog azonban szigorúan célhoz kötött, ami azt
jelenti, hogy kizárólag a közalkalmazotti tanács egyetértési, valamint
véleményezési jogának érvényesítése érdekében gyakorolható. Emellett a
közalkalmazottak közalkalmazotti jogviszonyával összefüggő kérdésekben a
közalkalmazotti tanács tájékoztatást kérhet a munkáltatótól, amelynek
teljesítését a munkáltató nem tagadhatja meg. Alapvető követelmény azonban,
hogy a közalkalmazotti tanácsot, illetve tagjait a birtokukba jutott adatok,
információk tekintetében titoktartási kötelezettség terheli. Ezeket az adatokat
csak abban az esetben hozhatják nyilvánosságra, ha ezzel nem veszélyeztetik a
munkáltató jogos gazdasági érdekeit és nem sértik meg a közalkalmazottak
személyiségi jogait. Amennyiben a közalkalmazotti tanács vagy tagja e
titoktartási kötelezettséget megsérti, mind a munkáltatóval, mind a
közalkalmazottal szemben felelősség terheli. Ez a felelősség a kérelem súlyától
és formájától függően akár polgárjogi, illetve büntetőjogi is lehet.
A munkáltató köteles biztosítani annak
lehetőségét, hogy a közalkalmazotti tanács az általa szükségesnek tartott
információkat, felhívásokat, továbbá a tevékenységével összefüggő adatokat a
munkáltatónál szokásos vagy más megfelelő módon közzé tegye. 2003. július
1-jétől - a vonatkozó Európai Uniós joganyaggal összhangban - a munkáltató
legalább félévenként köteles tájékoztatni a közalkalmazotti tanácsot a
határozott idejű, valamint a részmunkaidős foglalkoztatás helyzetéről [Kjt. 16.
§ (3)].
A Kjt. azokat a részvételi jogokat szabályozza,
amelyek valamennyi közalkalmazotti közösséget megilletnek. A törvény
felhatalmazza az ágazati minisztereket, hogy a foglalkoztatáspolitikáért
felelős miniszterrel egyetértésben a közalkalmazottak közössége, illetve
meghatározott csoportja részére az eddigiekben kifejtetteken túl - mint azt
korábban már említettük - további részvételi jogokat is megállapítson. E
felhatalmazás alapján a 24/1992. (XII. 18.) FM rendelet szerint a
közalkalmazotti tanács véleményezi a személyügyi nyilvántartás körére,
rendjére, a személyi anyagok kezelésének módjára vonatkozó belső szabályzat
tervezetét [24/1992. (XII. 18.) FM rendelet 2. §].
17.
§ (1) A
közalkalmazotti tanács e törvényben meghatározott jogai körében a munkáltatóval
együttesen megalkotja a közalkalmazotti szabályzatot.
(2)
A közalkalmazotti tanács és a munkáltató kapcsolatrendszerét érintő egyes
kérdések a közalkalmazotti szabályzatban állapíthatók meg.
(3)
A közalkalmazotti szabályzat kollektív szerződésre tartozó kérdéseket nem
szabályozhat.
(4)
A közalkalmazotti szabályzatra a Munka Törvénykönyve 38. § (1)-(3) bekezdését,
39. § (1)-(2) bekezdését, valamint a 40. § (1) bekezdésének első mondatát
megfelelően alkalmazni kell.
A közalkalmazotti tanács fontos jogosítványa,
hogy a munkáltatóval együttesen megalkossa a közalkalmazotti szabályzatot,
amely új belső szabályozási forma a munkáltatóknál. A törvény behatárolja a
közalkalmazotti szabályzatban rendezhető kérdések körét. Alapvető szabály, hogy
a közalkalmazotti szabályzatban azok a kérdések szabályozhatók, amelyek a
közalkalmazotti tanács jogkörébe tartoznak [Kjt. 17. § (1)].
A Kjt. lehetővé teszi azonban azt is, hogy a
közalkalmazotti szabályzat állapítsa meg a közalkalmazotti tanács és a
munkáltató kapcsolatrendszerének egyes kérdéseit is. Ilyen kérdés lehet pl. a
munkáltató és a közalkalmazotti tanács tárgyalásaival összefüggő eljárási rend
[Kjt. 17. § (2)].
Fentiek alapján a közalkalmazotti szabályzat
meghatározhatja a szociális jellegű juttatások (segélyek, üdülési hozzájárulás,
munkáltatói lakástámogatás stb.) odaítélésének a módját, a közalkalmazotti
tanács egyetértési, véleményezési jogának gyakorlására vonatkozó eljárási
szabályokat, a munkáltatóval folytatott tárgyalások rendjét, eljárási
szabályait.
Gyakorlati kérdésként merül fel az, hogy lehet-e
a kollektív szerződésre tartozó kérdéseket a közalkalmazotti szabályzatban
szabályozni.
A Kjt. a hatálybalépésekor úgy rendelkezett,
hogy a közalkalmazotti szabályzat és a kollektív szerződés hatálya nem
terjedhet ki ugyanazokra a kérdésekre. A törvényalkotó már ekkor is megkívánta
előzni az esetleges párhuzamosságok miatti rendezetlen jogi helyzet
kialakulását. A Kjt. 18. §-a azonban lehetőséget biztosított arra, hogy abban
az esetben, ha a munkáltatónál nincs a kollektív szerződés megkötésére jogosult
szakszervezet, a kollektív szerződésben szabályozható kérdéseket a
közalkalmazotti szabályzat rendezze. Alapvetően más megítélés alá tartozott az
az eset, amikor volt a munkáltatónál a kollektív szerződés megkötésére jogosult
szakszervezet, de az érintett felek nem tudtak megegyezni a kollektív szerződés
szabályozási körébe tartozó kérdésekben. Ebben az esetben a kollektív
szerződésben szabályozandó kérdéseket nem lehetett a közalkalmazotti
szabályzatban rendezni.
1996. április 27-étől alapvetően megváltozott a
kérdéskörrel kapcsolatos jogi szabályozás. A Kjt. 18. §-át hatályon kívül
helyezték, és ezzel párhuzamosan a törvény 17. §-át úgy módosították, hogy a
kollektív szerződésre tartozó kérdéseket a közalkalmazotti szabályzat nem
szabályozhatja [Kjt. 17. § (3)].
A Kjt. a közalkalmazotti szabályzatra
vonatkozóan szintén elrendeli a Munka tv. egyes szabályainak megfelelő
alkalmazását [Kjt. 17. § (4)].
18.
§
19.
§ A
közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének a
munkavállalók részvételi jogáról szóló rendelkezései közül (Második rész, IV.
fejezet) a 42. §-a, a 43. §-ának (1)-(3) bekezdése, valamint (6) bekezdése, az
50. §-ának (1) bekezdése, az 53. §-ának (3) bekezdése, az 57. §-ának (2)
bekezdése, a 64/A. §-a és a 65. §-a, valamint a Második rész V. fejezete nem
alkalmazható.
A Kjt. meghatározza a Munka tv.-nek a
munkavállalók részvételi jogáról szóló rendelkezései közül azokat, amelyek a
közalkalmazotti jogviszony tekintetében nem alkalmazhatók.