A szabadság kiadása
134.
§ (1) A szabadság kiadásának időpontját - a munkavállaló előzetes
meghallgatása után - a munkáltató határozza meg.
(2)
Az alapszabadság egynegyedét - a munkaviszony első három hónapját kivéve - a
munkáltató a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni. A
munkavállalónak erre vonatkozó igényét a szabadság kezdete előtt legkésőbb
tizenöt nappal be kell jelentenie. Ha a munkavállalót érintő olyan körülmény
merül fel, amely miatt a munkavégzési kötelezettség teljesítése számára
személyi, illetőleg családi körülményeire tekintettel aránytalan vagy jelentős
sérelemmel járna, a munkavállaló erről haladéktalanul értesíti a munkáltatót.
Ebben az esetben a munkáltató az alapszabadság egynegyedéből összesen három
munkanapot - legfeljebb három alkalommal - a munkavállaló kérésének megfelelő
időpontban, a tizenöt napos bejelentési határidőre vonatkozó szabály
mellőzésével köteles kiadni. A munkavállaló a munkáltató felszólítása esetén a
körülmény fennállását a munkába állásakor haladéktalanul igazolni köteles.
(3)
A szabadságot esedékességének évében kell kiadni. A
munkáltató
a) kivételesen fontos gazdasági érdek, illetve a
működési körét közvetlenül és súlyosan érintő ok esetén a szabadságot legkésőbb
az esedékesség évét követő év március 31-ig, kollektív szerződés rendelkezése
esetén az esedékesség évét követő év június 30-ig,
Az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy alkotmányellenes a szabadság kiadásának a
tárgyévet követő év június 30-ig, kollektív szerződés rendelkezése esetén december 31-ig a munkáltató gazdasági érdekére hivatkozással
való eltolására lehetőséget adó szabály, mivel „nem ismerhető fel olyan
alkotmányos alapjog, érték vagy cél, amely megalapozná a pihenéshez való
alkotmányos alapjog korlátozás elkerülhetetlenségének megállapítását. Ezt
önmagában a „kivételesen fontos gazdasági érdek” (...)
illetve a korlátozásnak (...) szempontjait nem tartalmazó rendelkezés nem
alkalmas alátámasztani” [74/2006. (XII. 15.) AB határozat]. Ezzel az
Alkotmánybíróság a jogkorlátozásra vonatkozó szükségesség és arányosság
követelményének érvényesítését szorgalmazta. A megsemmisített rendelkezés - AB
döntés elveinek megfelelő - pótlására 2007. március 31-i határidő állt
rendelkezésre.
Az
országos munkavállalói érdekképviseletek javaslatait tükrözi az a módosítás,
mely lehetővé teszi, hogy a munkavállaló a rendelkezésébe tartozó,
alapszabadság egynegyedének megfelelő szabadság terhére három napot ne 15 napos
előzetes bejelentési kötelezettség mellett, hanem - ha valamilyen méltánylást
érdemlő ok, pl. családi, egészségügyi, a munkavállaló valamely tulajdonát
érintő, sürgős intézkedést igénylő esemény merül fel - azonnali bejelentés
mellett vegyen igénybe.
A
módosítás az Alkotmánybíróság szabadság kiadásával kapcsolatos határozatában
megfogalmazott kívánalmaknak megfelelő jogalkotás érdekében külön szabállyal
egyértelműen rögzíti, hogy a különlegesen fontos gazdasági érdekre, illetve
működési körét közvetlenül és súlyosan érintő okra való hivatkozással nem lehet
visszaélni.
Ha
ugyanis az ilyen indok miatt bekövetkező helyzetet az év hátralévő részében
munkaszervezési megoldásokkal a munkáltató még orvosolhatja, tehát a szabadság
tárgyévben kiadására még lehetősége nyílna, nem jár el rendeltetésszerűen, ha a
szabadságot nem adja ki. Különösen indokolt az április 1-jei hatálybaléptetés
miatt e szabály megfogalmazása, mivel ez elősegíti, hogy az új szabályokkal
összefüggésben a 2007-es átmeneti évben szeptember 1-jéig
rendeltetésszerűen kerüljön sor a 2006-ról maradt szabadságok kiadására.
A fentiek
alapján a törvényben megfogalmazott új szabályok egyik eleme, hogy a következő
évre való átvitel nem a teljes szabadságra terjed ki. Hangsúlyozandó, hogy a
módosított szabály alapján legfeljebb a rendes szabadság egynegyede adható ki -
kivételes gazdasági érdek fennállása esetén is - az esedékesség évét követően,
és erre a mértékre korlátozódik a kollektív szerződésnek biztosított
szabályozási felhatalmazás is. A kollektív szerződéses eltérés lehetőségét arra
tekintettel indokolt továbbra is fenntartani, mivel ilyen tartalmú szabályozás
a kollektív szerződés hatálya alá tartozó dolgozóknak több mint felét jelenleg
is érinti mind a vállalkozási, mind a közszférában.
A
szabályozás szigorít a határidőkön is: törvény alapján június 30. helyett március 31-ig, kollektív szerződés rendelkezése esetén
december 31. helyett június 30-ig lehet meghosszabbítani a kiadás határidejét.
Tekintve, hogy a tárgyévet követően kiadható szabadság mértéke csökkent, nem
indokolt a korábbi, meglehetősen hosszú határidő fenntartása sem. Az új
szabályok szerint - még kollektív szerződéses megállapodás esetén is - az év
második felében már az esedékesség évére járó szabadság kiadásáról kell a
munkáltatónak gondoskodnia.
A
szabályozás további eleme a tárgyévet követően kiadásra alapot adó kivételes
gazdasági érdek pontos definiálása. A munkáltatónál jelentkezhetnek olyan
körülmények, melyek lehetetlenné teszik a szabadság esedékesség évében történő
kiadását (kár elhárítása stb.). A kivételes gazdasági érdeket megalapozó
körülménynek a munkaszervezéstől függetlennek kell lennie, ami azt jelenti,
hogy a munkáltató nem élhet az esedékesség évét követő évben való kiadás
eszközével - a várható munkamennyiségre és a rendelkezésre
álló létszámra tekintettel - előre megtervezett módon, hanem csak kivételesen.
Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a szabadság kiadásának elhalasztása a
munkáltató által jogszerűen igénybe vehető végső eszköz lenne, ez csak egyike -
pl. a munkaidő-beosztás megváltoztatása, munkaerő-felvétel, munkaerő-kölcsönzés
igénybevétele mellett, azokkal egy sorban - az ilyen lehetőségeknek.
A
szabadság kiadásának elhalasztására sor kerülhet még a munkáltató működési
körét közvetlenül és súlyosan érintő ok miatt is, különösen baleset, elemi
csapás vagy súlyos kár, továbbá az életet, egészséget, testi épséget fenyegető
közvetlen és súlyos veszély megelőzése, illetőleg elhárítása érdekében. Ebben
az esetben a törvény lehetőséget ad arra, hogy a rendes szabadság egynegyedét
meghaladó rész tárgyévet követő évben történő kiadására kerüljön sor, de a
kiadás határideje itt sem lépheti át a március 31-i, kollektív szerződés
rendelkezése esetén a június 30-i határidőt.
Az igény
elévülésére vonatkozó általános szabályokhoz képest speciális rendelkezés
megfogalmazására kerül sor, mely egyértelművé teszi, hogy a munkavállalónak a
szabadság természetbeni kiadására mindaddig igénye van, amíg a szabadság
természetben kiadható, tehát a munkaviszony megszűnéséig.
Ha a
munkáltató a szabadságot a törvény előírta határidőben való kiadási
kötelezettségének nem tesz eleget, ez tehát nem eredményezi a szabadság
elvesztését. Másfelől, a szabadság pénzben megváltásával kapcsolatos igény
érvényesítésére a munkaviszony megszűnésétől - a megváltás esedékességétől -
számított három éven belül van lehetőség. Ez utóbbi rendelkezés lényegében
megfelel az Mt. szabályaiból
korábban levezethető értelmezésnek, a jogalkalmazást segítő módon történik meg
ennek külön kimondása.
b)
a
munkavállaló betegsége vagy a személyét érintő más elháríthatatlan akadály
esetén az akadályoztatás megszűnésétől számított harminc napon belül
adja ki, ha az esedékesség
éve eltelt. A b) pontban szereplő rendelkezéstől érvényesen eltérni nem
lehet.
(4)
A szabadságot kettőnél több részletben csak a
munkavállaló kérésére lehet kiadni.
(5)
A szabadság kiadásának időpontját a munkavállalóval
legkésőbb a szabadság kezdete előtt egy hónappal közölni kell. Az időpontot a
munkáltató csak rendkívül indokolt esetben változtathatja meg, és a
munkavállalónak ezzel összefüggésben felmerült kárát, illetve költségeit
köteles megtéríteni.
(6)
A munkáltató a munkavállaló már megkezdett szabadságát
a működési körét közvetlenül és súlyosan érintő ok vagy kivételesen fontos
gazdasági érdeke miatt megszakíthatja. Ebben az esetben a szabadság alatti
tartózkodási helyről a munkahelyre, illetőleg a visszautazással, valamint a
munkával töltött idő a szabadságba nem számít be. A munkavállalónak a
megszakítással összefüggésben felmerült kárát, illetve költségeit a munkáltató
köteles megtéríteni.
(7)
A (3) bekezdés a) pontjában foglaltak
alkalmazásakor legfeljebb a rendes szabadság egynegyedét lehet az esedékesség
évét követően kiadni. A (2) bekezdésben foglalt szabadságot ekkor is a
tárgyévben kell kiadni.
(8)
A (7) bekezdés első mondatában foglaltaktól eltérni
csak akkor lehet, ha az a munkáltató működési körét közvetlenül és súlyosan
érintő ok miatt - különösen baleset, elemi csapás vagy súlyos kár, továbbá az
életet, egészséget, testi épséget fenyegető közvetlen és súlyos veszély
megelőzése, illetőleg elhárítása érdekében - szükséges.
(9)
A (3) bekezdés a) pontja, illetve a (6)
bekezdés alkalmazásakor kivételesen fontos gazdasági érdeken a rendes szabadság
kiadásával kapcsolatos, munkaszervezéstől független olyan körülményt kell
érteni, melynek felmerülése esetén a rendes szabadságnak az esedékesség évében
teljes mértékben történő kiadása a munkáltató gazdálkodását meghatározó módon
hátrányosan befolyásolná.
(10)
A rendes szabadság esedékesség évében nem teljes mértékben
történő kiadása esetén a munkáltató nem hivatkozhat a működési körét
közvetlenül és súlyosan érintő ok, illetve a kivételesen fontos gazdasági érdek
fennállására, ha az esedékesség évéből még fennmaradó időtartamban a rendes
szabadságot - a (8) bekezdés szerinti, működési körét érintő ok következményei
orvoslása mellett, illetve a (9) bekezdés szerinti gazdasági érdeke sérelme
nélkül - kiadhatta volna.
(11)
A 11. § (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően
a) a szabadság kiadására vonatkozó munkavállalói
igény a munkaviszony fennállása alatt nem évül el;
b)
a
szabadság megváltásával kapcsolatos munkavállalói igény elévülése a
munkaviszony megszűnésének napján kezdődik.
A szabadságot esedékességének évében kell
kiadni. A munkavállalónak alanyi joga van a szabadságra, de a Munka tv. megfogalmazásából kitűnik, hogy a szabadságot nem a
munkavállaló veszi ki, hanem a munkáltatónak kell kiadnia.
A szabadság kiadásával kapcsolatos szabályokat
2007. április 1-jétől jelentősen módosította az egyes munkaügyi tárgyú és más
kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2007. évi XIX. törvény. Erre azért
került sor, mert az Alkotmánybíróság a Munka tv. 134. § (3) bekezdésének a)
pontját a 74/2006. (XII. 15.) határozatával 2007. március 31-ei hatállyal
megsemmisítette, tekintettel arra, hogy alkotmányellenes.
A megsemmisített rendelkezés alapján lehetőség
volt arra, hogy két esetben a tárgyévet követően is kiadhatta a munkáltató a
szabadságot:
- a munkáltatónál felmerült okból, ha fontos
gazdasági érdeke ezt indokolta, a szabadság kiadásra nyitva álló éves határidő
a tárgyévet követő év június 30-ig volt meghosszabbítható;
- kollektív szerződés rendelkezése esetén pedig,
a felek megállapodhattak abban, hogy a szabadság a tárgyévet követő év december 31-éig adható ki.
Az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy a
rendszeres fizetett szabadsághoz való jog tehát a munka világában a pihenéshez
való jog megvalósulását szolgálja, célja a rendszeres munkavégzés során
elhasznált erőforrások, a fizikai és szellemi energia pótlásának, a munkavállalók
regenerálódásának biztosítása. Követelmény ezen túl, hogy a pihenés érdekében
biztosított szabadidő díjazott legyen, azaz a fenti jogalanyi kör a
jogviszonyban töltött idő alatt munkavégzési kötelezettség hiányában is
jogosult legyen pénzben meghatározott javadalmazásra. Az Alkotmány 70/B. § (4)
bekezdésében meghatározott rendszeres fizetett szabadsághoz való jog
biztosításának kötelezettsége nem jelent azonban kötelezettséget arra, hogy
akár a jogosultságot, akár a kiadást, ezáltal az igénybevétel lehetőségét
feltétlenül a naptári év viszonylatában kellene szabályoznia a jogalkotónak.
Ezt az indítványozó sem állítja, hanem azt tartja alkotmányellenesnek, hogy a
támadott szabályokkal kitágított időbeni keretek között már nem érvényesülhet,
hanem egyenesen ellehetetlenül a munkavállalók pihenéshez való joga. Az
Alkotmánybíróság eljárása során figyelemmel volt arra is, hogy a rendes
szabadság természetbeni igénybevétele tekintetében a munkavállaló rendelkezési
joga is érvényesül: az alapszabadság egynegyedét ugyanis a munkáltató - a munkaviszony első
három hónapja kivételével - a
munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni; ennek egyetlen
feltétele, hogy igényét legkésőbb tizenöt nappal korábban jelentse be. A
munkavállalónak tehát a fenti szabály alapján lehetősége van, illetve - az Munka tv. 134. §
(3) bekezdés b) pontjában szereplő okok fennállása hiányában - köteles a
szabadság egynegyed része naptári évben való igénybevételére, ezért a támadott
szabályozás a rendes szabadság háromnegyede, nem pedig a naptári évre járó
teljes szabadság kiadási határideje meghosszabbítását jelentheti.
Az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a kivételesen
fontos gazdasági érdek szerepet játszhat ugyan a rendes szabadság kiadási
határidejének meghosszabbítását engedő szabályozás kialakításakor, vagy
adódhatnak a munkáltató működését, fennmaradását olyan mértékben veszélyeztető
helyzetek, amelyek alkotmányosan indokolttá tehetik az esedékesség évét követő
évre való átvitel lehetőségének biztosítását. A vizsgált szabályozás azonban a
fentieknél jóval szélesebb körben teszi lehetővé a szabadság kiadási
határidejének meghosszabbítását. Ezen kell a jövőben változtatni. Az
Alkotmánybíróság szerint, tekintettel arra, hogy az Alkotmány 70/B. § (4)
bekezdésében meghatározott rendszeres fizetett szabadsághoz való alapjog nem
tartozik a korlátozhatatlan alapjogok közé, a törvényhozónak lehetősége van az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésének megfelelő szabályozás kialakítására (jelenleg
napirenden van a törvény módosítása).
Általános szabály, hogy a szabadságot
esedékessége évében kell kiadni.
A 2007. április 1-jétől hatályos rendelkezések
szerint változatlanul megmaradt az a szabály, hogy az alapszabadság -ét a
munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kell kiadni - kivéve a munkaviszony
első három hónapját. Új lehetőség, hogy ha a munkavállaló előre nem látható
személyi, vagy családi okok miatt nem tud másnap bemenni
dolgozni, mert ez számára aránytalan, vagy jelentős sérelemmel járna, akkor ezt
megteheti. Az alapszabadság -ed részéből összesen 3
munkanapot vehet így igénybe a munkavállaló, amikor a szabadság igénybe vételét
nem kell 15 nappal korábban bejelenteni a munkáltatónak. E három munkanapot
egybefüggően, de egyesével (azaz három alkalommal) is ki lehet venni. A szabadság
előzőek szerinti igénybe vételét megalapozó un. rendkívüli
körülmény fennállását csak akkor kell a munkavállalónak igazolnia, ha erre a
munkáltató felszólította. Felszólítás esetén a jogszerű igénybe vételt a
munkába állást követően, haladéktalanul, azaz azonnal köteles a munkavállaló
bizonyítani.
A tárgyévet követő évben csak a rendes szabadság
negyedét lehet kiadni, azt is csak a törvényben felsorolt kivételes esetekben:
-egyrészt kivételes fontos
gazdasági érdek fennállása esetén (ezek a munkaszervezéstől független olyan
körülmény lehet, amely a munkáltató gazdálkodását meghatározó módon hátrányosan
befolyásolná);
- másrészt a munkáltató működési körét
közvetlenül és súlyosan érintő ok esetén (például baleset, elemi csapás, súlyos
kár, életet, egészséget, testi épséget fenyegető veszély elhárítása érdekében
végzett munka esetén).
Ha ezen okok megszűnése után a munkáltatónak van
lehetősége arra, hogy még a tárgyévben kiadja a szabadságot, akkor ennek
elmulasztása esetén okszerűen nem hivatkozhat arra, hogy a fenti okok miatt a
szabadságot nem tudta a tárgyévben kiadni.
Az új szabályok szigorítanak a kiadás határideje
tekintetében is, ugyanis a ki nem adott szabadságot a következő év március
31.-éig, illetve kollektív szerződés rendelkezése esetén június 30.-áig kell
kiadni.
A 2007. április 1-jén hatályba lépett módosítás
révén a törvény a munkavállalók érdekében kimondja, hogy a szabadság kiadására
vonatkozó munkavállalói igény a munkaviszony fennállása alatt nem évül el.
Változatlan rendelkezés, hogy a ki nem adott szabadságot csak a munkaviszony
megszüntetésekor lehet pénzben megváltani. Ezzel összefüggésben az új szabályok
előírják, hogy a szabadság megváltására, azaz pénzbeli kifizetésére vonatkozó
igény a munkaviszony megszűnésének napján kezdődik (innen kell számítani az
általános 3 éves elévülései időt). Megjegyezzük, hogy a következő évre járó
szabadság tárgyévben előre való kivétele, ill. kiadása szintén szabálytalan.
Általános szabályként a szabadság kiadása előtt
a munkavállalót előzetesen meg kell hallgatni.
A munkáltató a szabadság kezdete előtt 1
hónappal köteles a kiadás időpontját a munkavállalóval közölni. Az egyhónapos
közlési határidő lehetőséget teremt a munkavállalónak arra, hogy a szabadságra
felkészüljön. Ne fordulhasson elő például, olyan eset, hogy a munkáltató
alapanyag késedelmes beérkezése miatt a dolgozóit azonnal szabadságra küldje,
hanem a kiesett időre, az állásidőre járó bért fizesse. Ha a munkáltató a
meghatározott időpontot megváltoztatja, köteles a munkavállaló kárát megtéríteni
(pl. ha emiatt a munkavállaló az előre befizetett két
hetes üdülésre nem tud elmenni, a munkáltató köteles megfizetni a felmerült
költségeket).
A szabadság kiadásával kapcsolatos viták
elkerülése, ill. a munka folyamatosságának biztosítása érdekében célszerű éves
szabadságolási ütemtervet készíteni, melyet a Munka tv. 65. § (3) bekezdés e)
pontja alapján az üzemi tanáccsal véleményeztetni kell.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a 2007. évi
XIX. törvény záró rendelkezései szerint a szabadság kiadására vonatkozó új
szabályokat a 2007. évre járó szabadságok tekintetében már alkalmazni kell. A
2006. évre járó, de a korábbi szabályoknak megfelelően még ki nem adott
szabadságot legkésőbb 2007. szeptember 30.-áig kell kiadni.
Kapcsolódó jogszabályok:
- 74/2006. (XII. 15.) AB
határozat a Munka tv. 134. § (3) bekezdés a) pontjának megsemmisítése