28. § (1) A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló kirendeléséhez, a tizenöt munkanapot elérő kiküldetéséhez, a 150. § (1) bekezdésén alapuló más munkáltatónál történő foglalkoztatásához, az átirányításához, ha ez a munkavállaló más munkahelyre való beosztásával jár, továbbá munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez. Az ilyen tisztségviselővel szemben alkalmazandó rendkívüli felmondás előtt előzetesen ki kell kérni a megfelelő szakszervezeti szerv véleményét, illetve a 109. § szerinti jogkövetkezmény alkalmazásáról, valamint a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról a megfelelő szakszervezeti szervet előzetesen értesíteni kell.

(2) A szakszervezet az (1) bekezdés szerinti tervezett munkáltatói intézkedéssel kapcsolatos álláspontját a munkáltató írásbeli tájékoztatásának átvételétől számított nyolc munkanapon belül írásban közli. Ha a tervezett intézkedéssel a szakszervezet nem ért egyet, a tájékoztatásnak az egyet nem értés indokait tartalmaznia kell. Az indokolás akkor alapos, ha a tervezett intézkedés végrehajtása

a) elnehezítené annak a szakszervezeti szervnek a működését, melyben a munkavállaló választott tisztséget visel, feltéve, hogy az intézkedés elmaradása a munkáltatóra nézve aránytalan, súlyos hátránnyal nem jár, vagy

b) a szakszervezet érdek-képviseleti tevékenységében történő közreműködés miatti hátrányos megkülönböztetést eredményezne.

Ha a szakszervezet véleményét a fenti határidőn belül nem közli a munkáltatóval, úgy kell tekinteni, hogy a tervezett intézkedéssel egyetért.

(3) A tisztségviselővel szembeni rendkívüli felmondás esetén a (2) bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a szakszervezet a tervezett intézkedéssel kapcsolatos véleményét a munkáltató tájékoztatásának átvételétől számított három munkanapon belül köteles közölni.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott védelem a tisztségviselőt megbízatásának idejére, illetve annak megszűnését követő egy évre illeti meg, feltéve, ha tisztségét legalább hat hónapon át betöltötte.

(5) Amennyiben a választott tisztségviselő ügyében az eljárásra jogosult szakszervezeti szerv nem határozható meg, az (1) bekezdésben meghatározott jogosultságot az a szakszervezeti szerv gyakorolja, melyben a tisztségviselő tevékenységét kifejti.

(6) Az (1) bekezdésben meghatározott védelem a (4) bekezdésben foglalt időtartamig és feltétel mellett, a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetében is megilleti a tisztségviselőt.

A szakszervezeti tagok védelmén túl, a tisztségviselők tekintetében további garanciák érvényesülnek. A tisztségviselőket megillető védelem egyben a szakszervezet működését hivatott szolgálni, hiszen a tisztségviselők elmozdításának próbál gátat szabni a azzal, hogy a tisztségviselőt érintő egyes munkáltatói intézkedések előtt a munkáltatónak szükséges a felsőbb szakszervezet előzetes egyetértését, véleményét kikérni, illetve a tervezett intézkedésről köteles előzetesen értesíteni.

Ahhoz, hogy a munkáltató eleget tudjon tenni az előbb felsorolt kötelezettségeinek, szükséges ismernie célszerű informálódnia, hogy munkavállalói közül kik töltenek be szakszervezeti tisztségviselői funkciót. Ismét ellentmondani látszik a szabályozás a Munka tv. 26. §-ban foglaltaknak, de megjegyzendő, hogy - hasonlóan a munkaidő-kedvezmények megszerzéséhez - szintén érdeke a szakszervezetnek a munkáltató ilyen irányú megfelelő tájékoztatása.

Felhívjuk továbbá a figyelmet arra, hogy a Munka tv. 3. § (1) bekezdése a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során az együttműködési kötelezettséget ír elő a szakszervezet és a munkáltató között is. A jóhiszeműség és a tisztesség követelményeinek megfelelő együttműködés keretébe beletartozhat az is, hogy a szakszervezeti tisztségviselők személyéről a munkáltatót a szakszervezet tájékoztassa.

A meghívott (kooptált) szakszervezeti tisztségviselőt ugyanaz a védelem illeti meg, mint a választott szakszervezeti tisztségviselőt (MK 4. számú állásfoglalás)

Munkáltatói intézkedések köre, amelyhez - ha választott szakszervezeti tisztségviselőt érint - előzetesen ki kell kérni a felsőbb szakszervezeti szerv egyetértését.

a) A szakszervezet előzetes egyetértését igénylő munkáltatói intézkedések:

- az átirányításhoz, ha ez a szakszervezeti tisztségviselő más munkahelyre való beosztásával jár együtt (Munka tv. 83/A. §),

- a tisztségviselő kirendeléséhez (Munka tv. 106. §),

- a tisztségviselő 15 munkanapot elérő kiküldetéséhez (Munka tv. 106. §-a alapján),

- a tisztségviselő más munkáltatónál történő foglalkoztatáshoz, [Munka tv. 150. § (1) bekezdés],

- a tisztségviselő munkaviszonyának munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez (Munka tv. 89. §),

b) A szakszervezet véleményét előzetesen ki kell kérni a következő munkáltatói intézkedésnél:

- a tisztségviselő munkaviszonyának munkáltató által rendkívüli felmondással történő megszüntetéséhez (Munka tv. 96. §),

c) A szakszervezetet előzetesen értesíteni kell az alábbi munkáltatói intézkedésnél:

- a tisztségviselővel szembeni, Munka tv. 109. §-án alapuló jogkövetkezmény alkalmazásáról,

- a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról.

Tekintettel arra, hogy a törvény a munkáltató előzetes értesítési, illetve vélemény-kérésre vonatkozó kötelezettségére határidőt nem állapít meg, ezért célszerű erről a feleknek például a kollektív szerződésben megállapodniuk.

A szakszervezet az egyetértési jogát nem gyakorolhatja korlátlanul, e vonatkozásban is irányadó a rendeltetésszerű joggyakorlás követelménye.

Ha a munkáltató a szakszervezeti tisztségviselő munkaviszonyát jogellenesen szüntette meg, Munka tv. 100. §-ában meghatározott jogkövetkezmények alkalmazásának van helye.

MK 4. - kooptált szakszervezeti tisztségviselő védelme

BH2003. 210. - tisztségviselő differenciált munkajogi védelme

BH2001. 492. - szakszervezeti egyetértési jog rendeltetésszerű gyakorlása

EBH2001. 459. - szakszervezet jognyilatkozatát bíróság nem pótolhatja

BH2000. 509. - választott szakszervezeti tisztségviselőt megillető védelem kezdete

BH2000. 463. - szakszervezeti, üzemi tanácsi, munkavédelmi bizottsága tag védelme

BH2000. 320. - tisztségviselő munkajogi védelmének feltételei

BH2000. 320. - szakszervezet szabályszerű működésének vizsgálata

EBH2000. 240. - szakszervezeti egyetértési jog rendeltetésszerű gyakorlása

EBH2000. 239. - a tisztségviselőt védelme a szakszervezet működésének függvénye

EBH2000. 238. - az egyetértés megadására jogosult szakszervezet

BH1999. 385. - szakszervezet perben állásának szükségessége

EBH1999. 138. - a szakszervezet perben állásának szükségessége.

EBH1999. 137. - a szakszervezet konkrét intézkedéssel való egyetértési joga

EBH1999. 43. - a szakszervezeti egyetértés bíróság általi pótlásának kérdése

BH1998. 608. - a felszámoló szabálytalan felmondásának jogkövetkezményei